Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 175825
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte bàsic i d’execució per a millores de camí i habilitació d’aparcament al pol. 19, parcel·la 476, de Sant Rafel de sa Creu, TM de Sant Antoni de Portmany (122a/2022)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 de març de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte bàsic i d'execució per a millores de camí i habilitació d'aparcament al pol. 19, parcel·la 476, de Sant Rafel de sa Creu (TM de Sant Antoni de Portmany), en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el Projecte bàsic i d'execució per a millores de camí i habilitació d'aparcament al pol. 19, parcel·la 476, de Sant Rafel de Sa Creu (TM de Sant Antoni de Portmany), s'inclou en el punt 4 del grup 4:
Aparcaments i marines seques en sòl rústic.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la instal·lació d'un aparcament juntament amb el condicionament del camí existent al polígon 19, parcel·la 476, de titularitat municipal, rodejada per edificacions i vivendes unifamiliars i confrontant amb el cementiri i l'església de Sant Rafel de sa Creu pel seu extrem sud, i pel seu extrem nord, per la ctra. EI-631 (TM de Sant Antoni de Portmany). Les actuacions previstes afectarien una superfície de 3.200 m², dels 7.520,80 m² de superfície total de la parcel·la referida. En l'actualitat, a la parcel·la objecte d'estudi trobam un parc infantil i una zona biosaludable envoltada d'arbres, que no resultaran afectats pel projecte. La zona afectada pel projecte s'utilitza des de fa molts anys com a camí i aparcament sense regularitzar, sent el seu acabat de terra natural compactada amb vegetació dispersa de savines i pins.
Les actuacions previstes inclouen la neteja i anivellament de la zona d'actuació, així com la realització d'un mur de contenció d'uns 160 m lineals i d'uns 0,50 m d'altura al límit est de la parcel·la, per a garantir la contenció del terreny una vegada acabats els treballs i per a reconduir les aigües pluvials. La base de la zona d'actuació es compactarà i anivellarà i s'afegirà una capa de formigó armat amb un acabat de Paviprint de color gris, concordant amb l'entorn.
D'altra banda, segons el document ambiental, es preveu la modificació de l'enllumenat exterior existent, per tal de minimitzar la seva contaminació lumínica, si escau.
Es preveu disposar d'un total de 111 places d'aparcament per a turismes, 4 de les quals estaran adaptades a persones amb mobilitat reduïda, i delimitades amb marques de pintura d'un color concordant amb l'entorn.
L'accés a la parcel·la referida està situat a escassos metres del nucli de Sant Rafel de sa Creu, a un costat de la ctra. EI-631. El camí existent dins l'àmbit d'actuació i objecte de millora dins el projecte dona accés a l'església de Sant Rafel de sa Creu i al cementiri, així com al nucli de vivendes existents a la zona.
El pressupost estimat d'execució de les obres ascendeix a 378.045,41 euros i es preveu la generació de residus de la construcció i residus urbans tipus envasos, paper-cartó, vidre i matèria orgànica.
3. Avaluació dels efectes previsibles
D'acord amb el document ambiental, els principals impactes ambientals a considerar durant la fase d'execució són l'alteració de la qualitat de l'aire (gasos contaminants, increment de pols i partícules en suspensió), emissions sonores, l'alteració de les característiques del sòl, i el risc de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, afeccions sobre la vegetació, fauna i hàbitats, associat fonamentalment al moviment de terres i a la pavimentació amb formigó i Paviprint. Durant la fase de funcionament es preveu una disminució en la producció de pols amb el ferm projectat.
D'altra banda, cal tenir en compte que, atès que en l'actualitat ja existeix un ús d'aparcament, sense regularitzar, als terrenys objecte d'estudi, no s'espera un increment significatiu de la mobilitat en l'àmbit. Pel que fa al risc d'incendi a l'àmbit d'actuació, hauran d'implementar-se mesures adequades per tal d'evitar la propagació en cas d'ocórrer un incendi.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les següents administracions previsiblement afectades i entitats interessades:
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei d'Aigües Subterrànies, de la DG de Recursos Hídrics.
- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.
- Servei d'Ordenació del Territori (Departament d'Ordenació del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme), del Consell Insular d'Eivissa.
- Àrea de Transport Terrestre i Mobilitat (Departament d'Innovació, Transparència, Participació i Transports), del Consell Insular d'Eivissa.
- GEN GOB Eivissa.
- Amics de la Terra.
En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
- La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 20 de setembre de 2022, va informar el següent:
Es conclou que:
Una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte d'aparcament públic a l'aire lliure al polígon 19, parcel·la 476 de Sant Rafel de Sa Creu, al Terme Municipal de Sant Antoni de Portmany, es pot informar favorablement, atès que no es troba afectat per riscos per a les persones i béns dels analitzats als plans especials de Protecció Civil.
- El Servei de Patrimoni, del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa, amb data 4 d'octubre de 2022, va informar el següent:
S'informa que:
Des del punt de vista estrictament patrimonial, el projecte va ser tractat en la sessió de la Ponència Tècnica de Patrimoni de data 29 de setembre de 2022, el qual s'informà favorablement amb les següents prescripcions:
1.No s'autoritza el paviment adoquinat, i en el seu lloc s'han de col·locar plaques les més grosses possibles, d'un tipus similar a la «Pedra anglesa AB (80x45) de Pavimentos Paviprint».
2.El paviment serà color terra similar al «tostado madera A-107» de Pavimentos Paviprint.
3.S'haurà de minimitzar al màxim el mobiliari, senyalització i il·luminació.
- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, amb data 6 d'octubre de 2022, va informar el següent:
Es conclou que:
1. L'estudi ambiental ha de contenir la perspectiva climàtica d'acord amb l'establert a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.
2. S'ha de dur a terme un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, valorant el nombre de vehicles que empren actualment aquest aparcament i el possible augment a causa de les intervencions previstes al projecte, les places previstes i la mobilitat induïda i/o reduïda i l'afecció a la contaminació atmosfèrica i al canvi climàtic. L'estudi ha de servir per justificar la intervenció proposada i dimensionar el projecte.
3. No es considera adient formigonar un terreny situat en sòl rústic. S'impermeabilitza un terreny perdent, així, la seva capacitat filtrant, a més a més, que augmenta la seva temperatura mitjana.
Es recomana mantenir com a substrat superficial el ferm actual convenientment anivellat.
4. En cas que la superfície passi a ser sòl urbà, s'ha de donar compliment a l'article 53.3 de la Llei 10/2019 de canvi climàtic i transició energètica, que obliga a cobrir amb plaques solars de generació fotovoltaica els espais destinats a les places d'estacionament de tots els aparcaments de titularitat pública en sòl urbà quan la superfície de l'aparcament sigui superior a 1.000 metres quadrats.
5. Cal recordar que les administracions públiques han de planificar i implantar una xarxa de punts de càrrega per a vehicles elèctrics (article 64 de la Llei 10/2019) a la vegada que reservar places per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions en les vies públiques i en els aparcaments públics de la seva titularitat (article 65 de la Llei 10/2019).
- El Servei de Medi Ambient, del Departament de Presidència i Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa, amb data 10 d'octubre de 2022, va informar el següent:
Consideracions tècniques:
Donat que el conjunt de les actuacions afecten la zona ja utilitzada com àrea d'aparcament la qual no presenta cap tipus d'element biòtic, es considera que les accions derivades de l'execució i funcionament del projecte no presenten canvis significatius a la realitat actual.
Així i atenent a aquestes característiques del projecte i de la zona d'implantació no es preveuen impactes significatius damunt comunitats de flora i fauna. Per la qual cosa, es coincideix amb el document ambiental quant a la valoració global del projecte com a compatible.
També es considera que el document ambiental presenta una correcta avaluació de potencials impactes i que, per tant, les mesures preventives i correctores són molt adequades.
Únicament es considera afegir a aquestes la realització d'una adequada separació de les diferents fraccions dels residus generats en la fase d'execució del projecte per tal de procedir a una correcta gestió dels residus finals.
- El Servei d'Infraestructures Viàries, del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme del Consell Insular d'Eivissa, amb data 13 d'octubre de 2022, va informar el següent:
Vista la documentació presentada, pel que respecta al que preveu la Llei 5/90, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB, des d'aquest Servei d'Infraestructures Viàries, s'informa favorablement el que se sol·licita, sempre que es compleixin les següents prescripcions:
1.L'aparcament se situarà a una distància major de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació i fora de la zona de domini públic de la carretera EI-631, d'acord amb l'article 33.3.d) de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB.
2.Per tal de no interferir amb la maniobra d'accés i sortida de l'aparcament des de la carretera EI-631, la línia on comencen les places d'aparcament haurà de situar-se a 8 metres de la vora de la plataforma de la carretera.
3.L'accés a l'aparcament se senyalitzarà degudament, d'acord amb la norma 8.1-IC de senyalització vertical (les dimensions dels senyals verticals es corresponen amb la figura 165 de la dita Norma 8.1, per a carreteres convencionals amb voral) i la norma 8.2-IC de marques viàries, situant un senyal STOP de característiques normalitzades i una línia d'aturada (M-4.1).
4.En cap cas es modificaran les cunetes, ni els sistemes de drenatge de la carretera. El sistema de drenatge de l'aparcament sol·licitat no podrà vessar les aigües cap a la carretera EI-631.
5.Tots els elements complementaris de la carretera EI-631 i els voltants afectats per les obres s'hauran de restablir al seu estat original. En cap cas, s'afectarà el ferm de la carretera.
6.En cas d'afectar a la seguretat viària amb les obres, s'haurà de dur a terme la previsió de senyalització i abalisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació. Serà preceptiu el compliment de la senyalització provisional d'obra establerta en la Instrucció I.C.-8.3 Senyalització d'obres de carreteres i el Manual d'exemples de senyalització d'obres fixes publicat pel Ministeri de foment.
7.No es permetrà l'acumulació de materials ni restes sobre la calçada, els vorals i les cunetes, ni es permetrà dificultar el trànsit públic amb les obres projectades i el desenvolupament de l'activitat a realitzar.
8.L'activitat i les obres no podran afectar la seguretat del trànsit i hauran de mantenir, com a mínim, les condicions prèvies de visibilitat i geometria (art. 33.2).
9.L'autorització que es desprengui d'aquest informe s'entendrà sense dret de propietat i sense perjudici de tercers. En cap cas ni baix cap pretext, el peticionari adquirirà dret de propietat ni de possessió sobre el terreny del Consell d'Eivissa o de domini públic que s'ocupi amb l'obra. Aquesta autorització no suposa l'assumpció per part d'aquesta administració pública de cap tipus de responsabilitat respecte del titular o de tercers.
10.L'autorització que es puguin desprendre d'aquest informe s'haurà d'exercitar en el termini d'un any a partir del dia següent al de la data de recepció del present escrit, i quedarà sense efecte una vegada hagi transcorregut l'esmentat termini d'un any.
11.L'execució de les obres i/o activitat a què es refereixi l'autorització que es desprengui d'aquest informe serà objecte de vigilància per part del personal del Consell Insular d'Eivissa encarregat de l'explotació de les carreteres; el qual podrà exigir la presentació de la corresponent autorització. Per poder complir aquest requisit, l'esmentada autorització haurà d'estar a l'obra durant tota la seva durada.
12.L'autorització que es desprèn d'aquest informe s'atorga a títol de precari en la part que afecti terrenys del Consell Insular d'Eivissa o de domini públic, i en aquesta part l'Administració, sempre que ho estimi convenient per al servei públic, podrà donar per caducada l'autorització (sense que el peticionari tingui dret a reclamació ni indemnització de cap tipus); així mateix, l'Administració podrà procedir a destruir les obres i a enretirar els materials per compte del peticionari si aquest en un termini de vuit dies no fa les reparacions que se li ordenin.
13.Aquest informe s'emet als únics efectes del que preveu la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB, i, per tant, no eximeix de l'obligació d'obtenir les llicències i autoritzacions que la legislació vigent eximeixi en virtut de les competències concurrents atribuïdes a aquesta o a altres administracions públiques.
14.Prèviament, a l'execució de les obres, haureu de posar-vos en contacte amb aquest Servei d'Infraestructures Viàries (Tel. 971 19 55 30 i Fax. 971 39 99 75) per al seu replanteig.
- El Servei de Territori, del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme del Consell Insular d'Eivissa, amb data 13 d'octubre de 2022, va informar el següent:
Es conclou que:
Per poder dur a terme l'activitat d'aparcament públic a l'aire lliure al polígon 19, parcel·la 476, Sant Rafel de sa Creu, en el terme municipal de Sant Antoni de Portmany, d'acord amb l'art. 26 de la Llei 6/1997 del sòl rústic, transcrit, és procedent instar la declaració d'interès general per poder obtenir llicència municipal per executar el projecte.
En el nostre cas, cal posar de manifest que en aquest Consell es troba en tramitació la sol·licitud d'interès general del projecte, a l'expedient electrònic núm. 2022/4713P (SR 019/22).
- El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 26 d'octubre de 2022, va informar el següent:
Es conclou que:
Informem favorablement, amb els condicionants següents:
1.S'han d'adoptar sistemes de drenatge sostenible mitjançant la implantació d'escocells o aplicació de grava compactada per afavorir la infiltració natural del terreny.
2.S'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:
«Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».
Amb aquesta finalitat instal·laran cubetes impermeables sobre les quals es dipositarà qualsevol material potencialment contaminant com ara residus especials, pintures, hidrocarburs, ciments, etc.
- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 1 de febrer de 2023, va informar el següent:
Es conclou que:
Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:
Atès el risc d'incendi que produeix l'existència d'un aparcament prop a vegetació forestal, cal adoptar les mesures adequades per tal d'evitar la propagació en cas d'ocórrer. Aquestes mesures han d'implicar una discontinuïtat entre els vehicles i la vegetació. Cal complir amb la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori de 15 de febrer de 2021. Així mateix, cal executar una faixa d'autoprotecció amb les característiques esmentades a la Resolució per a prevenció de la zona urbana.
Es recomana que l'alçària de l'esporga dels pins sigui fins al terç superior i fins a la meitat al cas de les savines. Cal tindre en compte que l'esporgat d'un arbre no pot suposar un dany greu pel mateix i que el resultat serà una reducció de la capçada homogènia. Cal eliminar les mates de la zona limítrofa amb la zona urbana per tal de trencar la continuïtat.
A la part limitant amb les edificacions ha d'haver-hi una separació, de forma permanent, entre les branques dels pins i les construccions d'almenys 3 m. Així mateix, es recomana l'eliminació dels pins dominants deixant els de major alçària.
- El Servei d'Aigües Subterrànies, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 17 de febrer de 2023, va informar el següent:
Us inform que el projecte de referència no té cap incidència en cap de les competències d'aquest servei.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
D'acord amb el que preveu l'article 7, apartat 1, lletra b, de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte de l'apartat 2 s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària, s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'annex III que es detallen i avaluen a continuació:
1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la instal·lació d'un aparcament, juntament amb el condicionament d'un camí existent, amb una superfície afectada de 3.200 m². La zona afectada pel projecte s'utilitza des de fa molts anys com a camí i aparcament sense regularitzar, sent el seu acabat de terra natural compactada amb vegetació dispersa de savines i pins.
Les actuacions previstes inclouen la neteja i anivellament de la zona d'actuació, així com la realització d'un mur de contenció d'uns 160 m lineals i d'uns 0,50 m d'altura al límit est de la parcel·la, per a garantir la contenció del terreny una vegada acabats els treballs i per a reconduir les aigües pluvials. La base de la zona d'actuació es compactarà i anivellarà i s'afegirà una capa de formigó armat amb un acabat de Paviprint de color gris, concordant amb l'entorn.
D'altra banda, segons el document ambiental, es preveu la modificació de l'enllumenat exterior existent, per tal de minimitzar la seva contaminació lumínica, si escau.
2. Ubicació del projecte: l'àmbit d'actuació se situa al polígon 19, parcel·la 476, de titularitat municipal, rodejada per edificacions i vivendes unifamiliars i confrontant amb el cementiri i l'església de Sant Rafel de sa Creu pel seu extrem sud, i pel seu extrem nord, per la ctra. EI-631 (TM de Sant Antoni de Portmany).
Segons el PGOU de Sant Antoni de Portmany, la zona d'estudi es troba qualificada com a sòl urbanitzable programat, sector 28 Can Parent. D'acord amb el Pla Territorial d'Eivissa (PTIE) del 2005, es correspon amb sòl rústic comú, àrea de transició (SRC-AT). Part de la parcel·la afectada per les obres es troba dins una àrea de protecció territorial (APT) de carreteres. L'àmbit d'actuació no es troba afectat per cap àrea de prevenció de riscos (APR) d'incendis, d'esllavissament, d'erosió o d'inundacions. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2024), es correspon amb una zona amb alt risc d'incendi forestal.
Segons el document ambiental, els terrenys objecte d'estudi es localitzen en un entorn periurbà antropitzat, on predominen, a la part de la parcel·la no afectada pel projecte i en els marges de la zona d'estudi, espècies forestals, com el pi blanc (Pinus halepensis), savina negra (Juniperus phoenicea) i mata (Pistacia lentiscus).
El projecte es localitza sobre la massa d'aigua subterrània 2006M1 «Santa Gertrudis», aqüífer profund en mal estat qualitatiu i quantitatiu, i baixa vulnerabilitat a la contaminació. Entorn de la zona d'estudi, a una distància d'uns 150 m al sud trobam el Torrent d'en Mosson, amb desembocadura a les canalitzacions que duen al port d'Eivissa.
D'acord amb el BIOATLES (quadrícula 1x1, codi 8.761) dins la zona d'estudi hi ha constància de la presència de les espècies catalogades següents: serp blanca (Zamenis scalaris) i eriçó (Atelerix algirus).
Segons el document ambiental, no es detecta a la zona d'estudi la presència de construccions ni elements d'interès cultural i/o etnològic.
3. Característiques del potencial impacte: cal tenir en compte que el projecte es localitza en un entorn antropitzat. Es considera rellevant implementar mesures adequades per tal d'evitar la propagació en cas d'ocórrer un incendi, atesa la proximitat de massa forestal a la zona d'aparcament, així com evitar les actuacions que suposin impermeabilització del terreny existent i que puguin afectar la capacitat d'infiltració de les aigües pluvials, en relació amb la pavimentació de la zona d'estudi. D'altra banda, cal tenir en compte que, atès que en l'actualitat ja existeix un ús d'aparcament, sense regularitzar, als terrenys objecte d'estudi, i que no hi haurà un augment de superfície, no s'espera un increment significatiu de la mobilitat en l'àmbit.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Proyecto básico y de ejecución para mejoras de camino y habilitación de aparcamiento en el pol. 19, parcela 476, de Sant Rafel de sa Creu (TM de Sant Antoni de Portmany)», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental signat, amb data 22 de juliol de 2022, pel Sr. Jacinto Manuel Valderrama, enginyer agrònom i enginyer tècnic forestal, de la consultora Ingenia Ambient & Natura, S.L., i les condicions següents:
1. No es podrà formigonar el terreny, per a no minvar la seva capacitat d'infiltració de les aigües pluvials. En tot cas, d'acord amb el Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, s'han d'adoptar sistemes de drenatge sostenible mitjançant la implantació d'escocells o aplicació de grava compactada per afavorir la infiltració natural del terreny.
2. Atesa la proximitat de massa forestal a la zona d'aparcament, caldrà executar una faixa d'autoprotecció amb les característiques esmentades a la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori de 15 de febrer de 2021. En tot cas, amb l'objecte d'evitar l'eliminació de massa forestal existent, la faixa d'autoprotecció referida s'haurà d'executar cap a l'interior de l'aparcament, configurant una zona d'esmorteïment que no podrà ser utilitzada per a l'estacionament de vehicles. Aquesta zona d'esmorteïment haurà de quedar ben delimitada amb materials integrats en l'entorn, perquè la separació respecte de la zona d'aparcament sigui efectiva.
3. L'aparcament haurà de dotar-se de punts de càrrega per a vehicles elèctrics, així com reservar places per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions, en compliment de les prescripcions dels articles 64 i 65 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
4. Tots els residus generats durant la fase d'execució del projecte hauran de ser retirats i lliurats a gestor autoritzat.
5. Per tal de garantir la protecció del domini públic hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».
Amb aquesta finalitat instal·laran cubetes impermeables sobre les quals es dipositarà qualsevol material potencialment contaminant com ara residus especials, pintures, hidrocarburs, ciments, etc.
6. Durant la fase d'execució, hauran de dur-se a terme regs periòdics, preferentment amb aigua regenerada, per minimitzar la producció de pols, així com tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:
http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/ guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/
7. L'enllumenat exterior de l'aparcament i camí per al trànsit de vehicles haurà de donar compliment als criteris establerts a l'art. 38 de la Llei 10/2019, en relació amb la seva eficiència energètica i reducció de la contaminació lumínica.
8. El pla de vigilància ambiental (PVA) haurà de disposar d'una partida específica dins el pressupost del projecte, corresponent al cost de les mesures adoptades per a minimitzar els efectes adversos sobre el medi ambient i el seu seguiment.
Així mateix, atès que l'àmbit d'actuació es troba afectat parcialment per l'APT de la ctra. EI-631, d'acord amb el Servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa, es recorda que s'haurà de recaptar la pertinent autorització, a més de complir les prescripcions següents:
- L'aparcament se situarà a una distància major de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació i fora de la zona de domini públic de la carretera EI- 631, d'acord amb l'article 33.3.d) de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB.
- Per tal de no interferir amb la maniobra d'accés i sortida de l'aparcament des de la carretera EI-631, la línia on comencen les places d'aparcament haurà de situar-se a 8 metres de la vora de la plataforma de la carretera.
- L'accés a l'aparcament se senyalitzarà degudament, d'acord amb la norma 8.1-IC de senyalització vertical (les dimensions dels senyals verticals es corresponen amb la figura 165 de la dita Norma 8.1, per a carreteres convencionals amb voral) i la norma 8.2-IC de marques viàries, situant un senyal STOP de característiques normalitzades i una línia d'aturada (M-4.1).
- En cap cas es modificaran les cunetes, ni els sistemes de drenatge de la carretera. El sistema de drenatge de l'aparcament sol·licitat no podrà vessar les aigües cap a la carretera EI-631.
- Tots els elements complementaris de la carretera EI-631 i els voltants afectats per les obres s'hauran de restablir al seu estat original. En cap cas, s'afectarà el ferm de la carretera.
- En cas d'afectar a la seguretat viària amb les obres, s'haurà de dur a terme la previsió de senyalització i abalisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació. Serà preceptiu el compliment de la senyalització provisional d'obra establerta en la Instrucció I.C.-8.3 Senyalització d'obres de carreteres i el Manual d'exemples de senyalització d'obres fixes publicat pel Ministeri de foment.
- No es permetrà l'acumulació de materials ni restes sobre la calçada, els vorals i les cunetes, ni es permetrà dificultar el trànsit públic amb les obres projectades i el desenvolupament de l'activitat a realitzar.
- L'activitat i les obres no podran afectar la seguretat del trànsit i hauran de mantenir, com a mínim, les condicions prèvies de visibilitat i geometria (art. 33.2).
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 8 de març de 2023)
La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)