Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 174265
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a les agrupacions de defensa vegetal per prevenir les plagues dels vegetals per a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les explotacions que es dediquen a la producció vegetal tenen una gran dificultat en la lluita contra els agents nocius a les seves explotacions. Aquesta dificultat s'ha accentuat els darrers anys amb la detecció de plagues i malalties noves, juntament amb mètodes de lluita innovadors, cosa que fa necessàries una qualificació superior, una especialització i una formació constant del personal que es dedica a aquesta tasca, que els agricultors no poden assumir si no és amb l'assessorament extern de tècnics qualificats.

Per tal de superar aquests entrebancs, els agricultors s'han associat en agrupacions de defensa vegetal (ADV). L'ADV és la figura adoptada a Espanya a través de la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal, per tal que la lluita contra les plagues es pugui fer de manera eficient i, sobretot, respectuosa amb la salut de les persones i dels animals i sigui compatible amb el desenvolupament d'una agricultura sostenible respectuosa amb el medi ambient, per complir així el que estableix l'article 55 del Reglament (CE) núm. 1107/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009.

En l'àmbit de les Illes Balears, el Decret 52/2013, de 29 de novembre (BOIB núm. 166, de 30 de novembre de 2013), regula les agrupacions de defensa vegetal i crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears. Amb aquesta inscripció s'assegura que el tècnic de l'ADV tingui la titulació, l'experiència i la fiabilitat adequades en matèria d'assessorament.

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació és conscient de la importància de la intensificació i la racionalització de la lluita col·lectiva contra les plagues dels vegetals; per això, en els darrers anys ha convocat ajudes a les ADV per prevenir-les.

El Reglament 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajut als sectors agrícola i forestal i a zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, estableix les condicions que han de complir les ajudes als efectes de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat esmentat. En concret, l'article 26 del reglament esmentat estableix les condicions per acollir-se a l'exempció que han de reunir determinades ajudes destinades a la prevenció, el control i l'erradicació de malalties animals o plagues vegetals i ajudes destinades a reparar els danys causats per malalties animals o plagues vegetals.

El 17 de març del 2005 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer. L'article 1.2 d'aquesta ordre assenyala que seran objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública, d'interès social o per a la consecució d'una finalitat pública relacionades amb els sectors agrari i pesquer que s'estableixin a les convocatòries corresponents.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix, a l'article 2.a, que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix des de l'1 de gener del 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a l'any 2023 destinades a les agrupacions de defensa vegetal amb la finalitat de prevenció de les plagues vegetals i infestació per espècies exòtiques invasores, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajut als sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és l'illa de Mallorca.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import de tres-cents mil euros (300.000,00€), amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària, d'acord amb la distribució anual següent:

  • Any 2023: 175.000,00€
  • Any 2024: 125.000,00€

Aquesta quantitat la finançarà la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

2. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressupostos del FOGAIBA de l'any 2024.

Tercer Beneficiaris

1. Poden tenir la consideració de beneficiaris directes i demanar les ajudes que preveu aquesta resolució les ADV integrades per productors que compleixin els requisits del punt 2 d'aquest apartat i que, abans que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds, compleixin els requisits següents:

a. Que estiguin constituïdes d'acord amb el Decret 52/2013, de 29 de novembre, pel qual es regulen les agrupacions de defensa vegetal en l'àmbit de les Illes Balears i es crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears (BOIB núm. 166, de 30 de novembre de 2013), estiguin inscrites en el Registre d'ADV amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i disposin, abans de l'emissió de l'informe de la unitat gestora que preveu el punt 2 de l'apartat vuitè, d'un pla d'actuacions que defineixi les línies de treball de l'ADV, aprovat pel Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

b. Que disposin, abans de dictar-se la proposta de resolució, d'un programa per a la prevenció, el control o l'erradicació de plagues vegetals aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

c. Que estiguin al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i que compleixin la resta dels requisits de l'article 10 i 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en els termes que preveu el punt 4 següent.

d. Que no estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

L'acreditació del compliment dels requisits la farà d'ofici el FOGAIBA, els epígrafs a i b, davant de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i el epígrafs c i d davant dels òrgans competents, amb l'autorització prèvia de la persona interessada. En cas que no s'autoritzi aquesta comprovació, s'hauran de presentar els certificats corresponents.

2. Poden ser beneficiàries finals de les ajudes que preveu aquesta resolució les explotacions agràries integrades en una de les agrupacions de defensa vegetal (ADV) de les Illes Balears que, amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la unitat gestora que preveu el punt 2 de l'apartat vuitè, compleixin els requisits següents:

a. Que estiguin al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i que compleixin la resta dels requisits dels articles 10 i 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en els termes que preveu el punt 4 següent.

b. Que tinguin la condició de pimes, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajut als sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Aquest requisit, de pime dedicada a la producció primària de productes agrícoles, s'ha d'acreditar, abans de la proposta de resolució de concessió, mitjançant declaració responsable dels productors assessorats emplenada d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c. Que no estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

3. A més dels requisits que estableixen els apartats anteriors, també han de complir els requisits que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats ni les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar sotmesos a les prohibicions esmentades es farà tal com estableix l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. L'actuació subvencionable és la prevenció dels danys causats per les plagues vegetals, que efectua l'ADV per als beneficiaris finals de les ajudes.

2. Aquestes actuacions només podran rebre ajudes si es compleixen les condicions següents:

a. les plagues i malalties vegetals i infestació per espècies exòtiques invasores per a les quals hi hagi normes nacionals o de la Unió, tant si són establertes per llei, reglament o acció administrativa.

b. Aquestes normes de la Unió o nacionals es refereixen a un dels aspectes següents:

 

i) un programa públic a escala de la Unió, nacional o regional per a la prevenció, control o erradicació de la malaltia animal o plaga vegetal de què es tracti,

ii) mesures d'emergència imposades per l'autoritat competent de l'estat membre,

iii) mesures per erradicar o contenir una plaga vegetal aplicades d'acord amb els articles 17 i 18, l'article 28, apartats 1 i 2, l'article 29, apartats 1 i 2, l'article 30, apartat 1, i l'article 33, apartat 1, del Reglament (UE) 2016/2031,

iv) mesures per erradicar o contenir una espècie exòtica invasora aplicades d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1143/2014.

3. Les actuacions subvencionables s'han de dur a terme i pagar en el període comprès entre l'1 de gener del 2023 i el 31 de desembre del 2023.

4. Són despeses subvencionables les següents:

  • Despeses dels honoraris de la persona tècnica contractada per a l'ADV per fer, entre d'altres, els controls sanitaris, anàlisi, proves i mesures de detecció de les plagues vegetals: nòmines, IRPF, Seguretat social, factures de prestació del servei, quilometratge.
  • Despeses del material per a assaigs, experiments i actuacions de seguiment necessaris per a la detecció de les plagues vegetals.
  • Despeses derivades de la formació del personal tècnic contractat necessari per fer els controls sanitaris, anàlisi, proves i mesures detecció de les plagues vegetals.

5. Las ajudes en relació amb les despeses subvencionables es concediran en espècie i s'abonaran al prestador de les mesures de prevenció.

6. No és concediran ajudes individuals quan quedi demostrat que la infestació amb la plaga vegetal va ser causada deliberadament o per negligència del beneficiari.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. La quantia màxima de les ajudes és del 70% de la despesa subvencionable, amb els límits següents:

a. 12.000,00€per persona tècnica contractada per l'ADV.

b. 12.000,00€ per ADV, per material necessari per a assaigs, experiments i actuacions de seguiment.

c. 1.000,00€ per ADV, per a la formació continuada de la persona tècnica contractada per l'ADV. Per tal que pugui ser subvencionable, la formació continuada del personal ha de tenir el vistiplau del Servei d'Agricultura.

2. En el cas que els tècnics contractats no estiguin a jornada completa, l'ajuda corresponent es calcularà proporcionalment. Els límits percentuals fixats en el punt 1 anterior es poden modificar quan les ADV treballin en almenys el 50% de la seva superfície en producció ecològica. En aquests casos, es podrà arribar fins al 80%.

3. La necessitat de contractar més d'un tècnic ha d'estar justificada per l'ADV i s'exigirà un informe favorable del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

4. En tot cas, l'import màxim d'ajuda es limitarà a 1.500,00 € per beneficiari final assessorat i a 30.000,00 € per ADV.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba el 28 d'abril del 2023.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 14.2.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat.

b. Acreditació de la representació amb la qual se signa la sol·licitud.

c. Declaració responsable dels productors agraris assessorats, d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

d. En el cas de subvencions superiors a 30.000,00€, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A dit efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, serà suficient un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha realitzat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas de que no sigui possible emetre aquest certificat (per no existir comptes anuals auditades o perquè aquestes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), es presentarà certificació, basada en un “Informe de Procediments Acordats”, que acrediti que el sol·licitant en el moment de presentació de sol·licitud d'ajuda no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud”.

3. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció en el Registre d'ADV i per obtenir el DNI del representant o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els documents acreditatius corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions a què es refereixen les obligacions tributàries o amb la Seguretat Social anteriors, ha de presentar declaració responsable del seu compliment.

4. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits esmentats, s'haurà de requerir a la persona interessada que, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, i se li ha d'indicar que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició mitjançant la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

6. A més de la documentació que ha d'aportar la persona sol·licitant, l'òrgan instructor, per tal de comprovar el compliment dels requisits exigits, ha de sol·licitar al Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural un certificat que ha d'incloure, com a mínim, els aspectes següents:

  • Aprovació del pla.
  • Nom i NIF de l'ADV.
  • Si l'ADV està inscrita en el registre oficial.
  • Tècnic contractat per l'ADV, que dirigirà el programa de lluita contra els agents nocius dels vegetals.
  • En cas que l'ADV hagi de contractar més d'un tècnic, caldrà que el certificat n'informi favorablement.

Aquesta comprovació la durà a terme d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa la seva autorització davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, sens perjudici que la persona sol·licitant pugui denegar expressament aquest consentiment i presentar els certificats corresponents.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa que sigui aplicable.

Setè Selecció de beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, les subvencions es concediran en condicions d'igualtat a totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'exigeixen en aquesta resolució i que aportin la documentació corresponent.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, es reduirà a cada beneficiari la quantia revocada, per incompliment de la persona beneficiària, en la darrera convocatòria, resolta i pagada, d'ajudes per a les agrupacions de defensa vegetal per a l'assessorament agrari amb finalitat de defensa vegetal i, si no és suficient, es reduiran els imports resultants en el mateix percentatge unitari corresponent a l'ajustament pressupostari.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora d'aquest servei, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. Aquest òrgan durà a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, que s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4. La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades, en aquest procediment, es farà de manera telemàtica.

5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2006, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer.

2. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, el beneficiari està obligat a desenvolupar el pla i el pressupost aprovats.

La no realització total o parcial de les accions que preveu el pla aprovat o de les actuacions no justificades, en el termini i en els termes establerts, sense prou motivació valorada pel Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que ha d'emetre el certificat de compliment corresponent, donarà lloc a les reduccions que preveu, segons el grau de compliment, l'article 18 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

3. El règim jurídic aplicable en cas d'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de la subvenció acaba el 31 de març del 2024 i són elegibles les despeses que el beneficiari hagi efectuat entre l'1 de gener del 2023 i el 31 de desembre del 2023 i pagat entre l'1 de gener de 2023 i fins al dia de la sol·licitud de pagament.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar el formulari de sol·licitud de pagament, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, dirigida al FOGAIBA.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les actuacions realitzades durant el període elegible, en què consti la informació obtinguda, estructurada en els mateixos apartats i detalls que els del pla d'actuació aprovat.

b. Relació dels justificants imputats, d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c. Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

 

c.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

c.2 Nòmines dels treballadors amb contractació laboral com a personal tècnic, pagades.

c.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social corresponent al tècnic contractat.

c.4 Document IRPF i justificant de pagament.

c.5 Justificants de pagament. Es consideraran justificants de pagament els documents següents:

 

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura s'han de consignar les dades següents: la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l'empresa. Aquest darrer és facultatiu si l'emissor és una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

 

No s'admetran pagaments en efectiu d'import igual o superior a 1.000,00 € en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions exteriors per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú.

 

d. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

e. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si pertoca.

4. Abans del tràmit de pagament de la subvenció que correspongui, se sol·licitarà un informe de conformitat del Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en què s'expressin la conformitat amb el punt 2 de l'apartat quart de les actuacions realitzades, la idoneïtat de la formació rebuda pel tècnic contractat en relació amb aquestes actuacions, l'adequació dels materials adquirits en relació amb l'activitat de l'ADV i les dates en què el tècnic ha dirigit el programa de l'ADV.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari directe mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa en els terminis i termes establerts, així com la no realització de la totalitat de la inversió objecte d'ajuda, suposarà un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 4 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

7. A petició del beneficiari, es podrà fer un pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 50% de l'actuació objecte d'ajuda, en els termes que estableix el punt 2 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n deriven no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

Onzè Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas el valor de les despeses originades per la realització de les activitats i s'han de complir sempre els requisits que preveu l'article 8 del Reglament 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

Es poden acumular a qualsevol ajut estatal, sempre que aquest ajut es refereixi a costos subvencionables identificables diferents, o bé a qualsevol altre ajut estatal en relació amb els mateixos costos subvencionables, parcialment o totalment coincidents, només si aquesta acumulació no supera la intensitat de l'ajut que resulti aplicable en virtut d'aquest reglament.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que preveuen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, i els preceptes que siguin aplicables que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de març de 2023

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño