Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 172540
Departament de Medi Ambient i Benestar Animal. Aprovació definitiva fase III Mapa de Renous (MER) de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant acord de l'Excm. Ajuntament Ple, en data de 28 de juliol de 2022, es va aprovar inicialment el Mapa Estratègic de Renou (MER) de Palma en la seva fase III i un termini d' informació pública d'un mes, a efectes d'al·legacions, abans de la seva aprovació definitiva. L'esmentat termini d'al·legacions va transcorre des de l'endemà de la publicació de la aprovació al BOIB núm. 123, el 20 de setembre fins al 21 d'octubre d'enguany.

Dins el termini d'informació publica s'ha presentat un document d' al·legacions per part del Sr. Jaume Ramón Pons, actuant en nom i representació de l'Associació de propietaris urbanització, de la urbanització Son Vida, amb domicili en l'edifici Casa Club Golf de Son Vida, al carrer Solleric, 13, 07013 de Palma.

Les esmentades al·legacions foren analitzades a l'informe tècnic jurídic, emès en data 10 de novembre de 2022,  adjunt al present acord, emès pel tècnic municipal responsable i es desestimaren:

1.- Proposta: “Que la contaminació acústica produïda per les obres de construcció en la urbanització de Son Vida estigui inclosa dins el Mapa Estratègic de Renou de Palma en la seva fase 3”.

Es desestima la proposta presentada, atenent, d'acord amb l'informe tècnic jurídic adjunt, en primer lloc, a la categorització de la importància sonora de la font demandada, atesa la normativa vigent, en aquest cas, el text del reglament que desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, el Reial decret 1513/2005, de 16 de desembre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, pel que fa a l'avaluació i gestió del renou ambiental. L'Ajuntament en el moment de realització del MER de Palma, va avaluar la situació del renou a Ciutat. El Port i l'Aeroport són administracions diferents a la municipal i tenen la responsabilitat sobre les seves infraestructures. Palma no és una ciutat industrial, per la qual cosa el renou amb origen en aquesta font renouera és molt poc representatiu. Així, es va decidir no considerar-lo. Al voltant del 93 % del renou ambiental procedeix del trànsit rodat, al voltant d'un 3% procedeix del trànsit aeroportuari (encara que la realització del MER de l'aeroport de Palma és responsabilitat d'AENA, la població afectada pel renou d'aquesta infraestructura està inclosa dins el MER de l'aglomeració de Palma) i aproximadament un 2 % addicional té origen en el trànsit ferroviari. El restant 2% està format per la resta de fonts renoueres entre les quals, destaca sobre totes les altres, l'oci (diürn i nocturn), el qual encara que té poca importància relativa, genera la major part de queixes veïnals. Pel que respecta al renou causat per obres, no és un renou que generi queixes veïnals i és fonamentalment en la zona de Son Vida en la que darrerament s'està generant alguna queixa. La població censada al barri de Son Vida va ser de 431 persones en l'any 2021. La població global del municipi de Palma va ser durant el mateix any 419366. Així, la població del barri suposa un 0,1 % del total de la població de Palma. Aquestes dades s'exposen, no per a suggerir que com són pocs no tenen els mateixos drets que altres zones més afectades pel renou. L'ajuntament ha tractat de delimitar la gravetat de la situació i ha considerat que donada la població afectada, el renou d'obres, no s'incloïa dins el MER; en segon lloc es va atendre a la protecció en front del renou d'obres. D'acord amb l'exposat anteriorment, en cap moment s'està dient que la població resident en la zona de Son Vida no tengui el mateix dret a ser protegida en front al renou, que la d' altres àrees de Ciutat, de fet hi ha dos instruments de protecció. El primer l'establert pel Reial decret 212/2002 i el segon l'ordenança municipal reguladora del renou i les vibracions. Així, el renou causat per maquinària en les obres en la via pública, està regulat pel Reial decret 212/2002, de 22 de febrer, pel qual es regulen les emissions sonores de l'entorn degudes a determinades màquines d'ús a l'aire lliure, i les normes complementàries i la seva modificació posterior Reial Decret 524/2006, de 28 d'abril. Aquest reial decret marca el nivell d'emissions màximes que té una màquina quan surt de fàbrica, és a dir el marcat d'homologació en quant al renou. Aquest ja és un punt garantia de protecció respecte a les emissions de renou d'una maquinària. Pel que respecta a l'ordenança, aquesta preveu la paralització automàtica d'una obra, sempre que els nivells mesurats d'immissió superin els establerts pels límits descrits en la taula B2 de l'annex III de l'ordenança. Així, seria suficient un control de renou per part de l'administració, que detectés un incompliment, per aturar una obra sense necessitat que aquesta estigui inclosa dins el MER. Es a dir, es tracta del control de renou generat per una activitat i no de control de renou ambiental, com és el cas del renou que representa el MER. A més, dins l'article 28 de l'ordenança de renou, es descriu quines obligacions en matèria acústica, comporta el tancament d'una obra pel responsable de la mateixa. Addicionalment, amb l'aplicació de l'ordenança municipal, també es pot controlar l'horari de les obres, tal i com es demana en l'al·legació. Per tant, la demanda següent realitzada a través de l'al·legació: “És imprescindible i preceptiu que l'Ajuntament, vist el contingut d'aquesta al·legació, determini emprendre les accions encaminades a reduir les molèsties (limitacions horàries per a executar obres i per a l'ús de determinada maquinària generadora de majors nivells acústics, obligatorietat de mesures correctores, prohibició d'obres durant els mesos d'estiu, etc. Per això s'han d'incloure en el mapa de renous, dades actualitzades i complets, els mesuraments pertinents, així com enquestes sobre el terreny, per a que la adopció de mesures en el pla d'acció es realitzi de manera fundada”. No cal dir que tot el que es demana per a protegir als ciutadans, que viuen en aquesta zona de Palma es pot dur endavant sense incloure en el MER la font renouera causada per les obres. Tal i com s'ha comentat abans l'ordenança reguladora del renou i les vibracions protegeix al ciutadà sobre totes aquestes demandes; en tercer lloc, es demana prendre en consideració l'estudi acústic com a prova de necessitat d'inclusió de les obres de Son Vida en el MER de Palma.  L'estudi acústic adjuntat a la documentació de la al·legació, no es pot acceptar com a prova de la determinació de Son Vida com a zona contaminada pel renou de les obres. En primer lloc, perquè aquest estudi no s'ha realitzat seguint els procediments i mètodes de càlcul establerts dins el Reial Decret 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, pel que fa a zonificació acústica, objectius de qualitat acústica i emissions acústiques, ja que l'únic indicador vàlid és Leq amb escala de ponderació A, corregit de components tonals, impulsives i de baixa freqüència i el punt d'immissió hauria de ser la façana millor orientada cap a la font renouera (el punt més desfavorable), amb el sonòmetre separat 1,5 metres de la façana i ubicat a 4 metres d'alçada del sòl o si aquesta és inferior, fent la correcció corresponent. En segon lloc, perquè aquest mesurament representa a 3 veïns del barri, que estan envoltats per obres, i que segurament tenen un problema greu de renou, però que aquesta situació no és representativa de la qualitat acústica global del barri, si no que representa la situació acústica d'aquesta àrea en concret i per a controlar-la, l'Ajuntament té altres eines que la inclusió de les obres dins el MER de Palma. Declarar com a contaminada acústicament una zona de la ciutat i la decisió de la seva inclusió dins el MER de Palma i/o protegir la zona sota una sèrie de mesures encaminades a reduir el renou, per superar els nivells establerts en la legislació, és una potestat que només té l'Ajuntament de Palma, una vegada que el mateix hagi realitzar un estudi acústic. Aquesta declaració mai es fa a suggeriment d'un privat o després de la realització de l'estudi per part implicada, tal i com suggereix l'al·legació. Determinar que una zona està acústicament contaminada és una labor que requereix de molt de temps d'estudi i no basta amb uns mesuraments realitzats en períodes de segons, uns dies en concret. L'estudi ha de caracteritzar la font durant un any sencer de funcionament, tenint en compte els diferents períodes: dia, horabaixa, nit i DEN.

D'altra banda i degut a la complexitat tècnica de la realització d'un MER La Directiva europea 2002/49/CE, marca els mètodes establerts per a l'avaluació dels indicadors de renou que s'inclouen dins un MER. Aquests mètodes requereixen de dades per a la realització d'una simulació que es fa mitjançant un software informàtic. Els mètodes establerts per a les diferents fonts sonores també venen establertes per l'ordre PCI/1319/2018, de 7 de desembre, per la qual es modifica l'annex II del Reial decret 1513/2005, de 16 de desembre, pel que es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, pel que fa a l'avaluació del renou ambiental. Doncs bé, tots mètodes no contemplen la realització de mesuraments amb sonòmetres com a forma de caracterització d'una font sonora que hagi d'estar contemplada dins un MER. No ho fan perquè un mesurament amb sonòmetres seria pot útil i extremadament car. Pot útil perquè deixar un sonòmetre a l'aire durant un llarg període de temps sotmès a l' intempèrie no té cap garantia d'obtenir dades acurats (per intrusió de altres fonts incontrolades, condicions meteorològiques dolentes, etc). I car per la gran quantitat de sonòmetres necessaris per a poder cobrir una ciutat com per exemple Palma. Bé al contrari, per a la implementació dels mètodes descrits en l'esmentada ordre, es necessiten dades (no acústics) per a nodrir el software informàtic per a la simulació. Així, quan millors siguin les dades d'alimentació del model (nombre de vehicles pesats, lleugers, velocitat mitjana real, topografia, semaforització, etc), millors seran els resultats i millor qualitat tindrà el MER. L'objectiu de tota aquesta feina de simulació és la de representar en el MER les fonts sonores més renoueres i sobre tot, aquelles que són contínues en el temps i les que més renou causen, encara que siguin les que menys queixes ciutadanes generen. La continuïtat en el temps és el motiu principal pel qual s'insisteix tan en la representació en un MER del renou causat per trànsit rodat, ferroviari, aeri i renou industrial, inclosos els ports. Finalment, l'objectiu de la simulació i no dels mesuraments amb sonòmetre, és obtenir dades homologables i comparables entre les diferents realitats acústiques per tot arreu d'Europa.

Pel que fa al d'acció de renou El MER objecte d'al·legacions (fase III) no té associat un Pla d'acció de renou. El motiu és que aquest MER s'ha realitzat amb molt de retard respecte al calendari previst (5 anys). El MER fase III seguint l'establert en la legislació regulatòria, s'hauria d'haver calcular al 2016 (per això representa la realitat acústica d'aquest any) i haver-se aprovat i publicar-se al 2017. Aquesta feina no es va fer al 2016 per falta de medis, però si al 2021, representat la realitat acústica del 2016 perquè la llei ho indica així. Un MER s'ha de calcular cada 5 anys i al 2021 tocava fer el càlcul del MER de fase IV i aprovar-lo i publicar-lo al 2022. També s'acumula retard però no tant. Així, és previsible que el MER fase IV estigui aprovat a final del 2023 i uns mesos després estigui aprovat el corresponent Pla d'Acció de Renous (PAR) del MER fase IV. Com el MER de fase III, s'ha fet tan desplaçat en el temps respecte al seu calendari original, no té sentit dotar-lo d'un PAR, per a controlar el renou d'una realitat de 5 anys abans, quant en breu es tindrà un nou MER al qual si tindrà un PAR associat i amb vigència fins al 2028.

CONCLUSIONS: Pels motius descrits anteriorment no s'accepta l'al·legació presentada. Es considera que la protecció en front del renou generada per les obres de construcció, dins d'aquesta àrea de Palma, ja està garantida amb l'aplicació de l'ordenança municipal reguladora del renou i les vibracions. I a més que, la inclusió d'aquesta  font dins el MER de Palma no aportaria cap protecció addicional en front del renou, per als residents del barri.

Pel que s'ha exposat , la cap de servei que subscriu és del parer que de conformitat amb el que disposa l'art. 127 de la Llei 7 /85 de 2 d'abril reguladora de les Bases de Regim Local segons l'addicció efectuada per la Llei 57/2003 de 16 de desembre de mesures per a la  modernització del Govern Local , art. 14 de la Llei 37/2003 de 17 de novembre, del renou,  i altra normativa concordant d'aplicació,  per la Junta de Govern  es podria adoptar el següent     

 

ACORD 

1.- Desestimar l'al·legació presentada pel Sr. Jaume Ramón Pons, actuant en nom i representació de l'Associació de propietaris urbanització, de la urbanització Son Vida, amb domicili en l'edifici Casa Club Golf de Son Vida, al carrer Solleric, 13, 07013 de Palma, davant l'aprovació inicial de l'actualització corresponent a la tercera fase del mapa estratègic de renou del terme municipal de Palma, d'acord amb l'informe tècnic-jurídic de data 10 de novembre, emès pel TAE superior de  Medi Ambient i que s'annexa al present.

2.- Aprovar definitivament el Mapa estratègic de Renou (MER) de Palma en la seva fase III disponible al següent enllaç:

https://renou.palma.cat. i disposar la seva publicació en el BOIB.

 

Palma, 10 de novembre de 2022

La cap de servei Francisca Cirer Oliver

Assabentat i conforme, 

El regidor de l'Àrea de Medi Ambient i Benestar Animal Ramón V. Perpinyà Font