Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA
Núm. 115749
Aprovació definitiva del reglament municipal regulador del servei de proveïment d’aigua
En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del reglament municipal regulador del servei de proveïment d'aigua s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
El text íntegre del reglament municipal regulador del servei de proveïment d'aigua, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
«REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI DE PROVEÏMENT D'AIGUA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L'aigua és un element necessari per a la vida i per al desenvolupament de les activitats econòmiques, però alhora és un element escàs. Per aquest motiu, cal afavorir-ne i incentivar-ne el seu ús racional.
El marc normatiu regulador en matèria d'aigües ha experimentat canvis rellevants en els últims anys arran de l'aprovació d'importants normes, tant a nivell comunitari europeu, com a nivell estatal i de les Illes Balears.
En aquest escenari, els Ajuntaments gaudeixen d'un important marc de competències, atribuïdes tant per la legislació general de règim local com per la legislació sectorial d'aigües.
Així, segons la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, correspon al municipi exercir competències, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, en matèria de subministrament d'aigua i de clavegueram i tractament d'aigües residuals. Així mateix, l'abastament domiciliari d'aigua potable i el clavegueram es configuren com a servei públic de prestació obligatòria per a tots els municipis. L'abastament d'aigües i la depuració constitueixen un servei essencial i reservat en favor de les entitats locals.
El Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
Aquestes àmplies competències municipals, així com les novetats introduïdes en la regulació del subministrament d'aigua potable aconsellen l'elaboració del present Reglament, amb l'objectiu d'adequar la regulació local del servei d'abastament al nou marc legal.
El present Reglament es fonamenta en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, la qual atribueix als municipis la potestat reglamentària en l'àmbit de les seves competències.
En aquest sentit, aquest Reglament té per objecte regular el servei de subministrament d'aigua potable dins del territori del nucli de Valldemossa, determinar les relacions entre el prestador del servei i els abonats, i fixar els drets i les obligacions bàsiques de cadascuna de les parts, així com tots aquells aspectes tècnics, mediambientals, sanitaris i contractuals propis del servei públic.
CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i naturalesa del servei
L'objecte d'aquest Reglament és regular el servei públic de subministrament d'aigua potable, fixar les relacions entre les persones o entitats usuàries i l'Ajuntament de Valldemossa i establir, entre d'altres, els objectius següents:
El servei de subministrament d'aigua potable és un servei públic de titularitat municipal, sense perjudici de la forma de gestió que s'aprovi per l'Ajuntament.
L'obligatorietat d'aquesta ordenança s'entén sense perjudici d'allò que prevegin altres normatives, plans o ordenances vigents o futures, dictats en relació amb matèries específiques.
Article 2. Règim jurídic. Normativa aplicable.
El servei de subministrament d'aigua s'ajustarà al que estableix aquest Reglament, sense perjudici de la normativa de caràcter estatal o autonòmica sobre la matèria, així com a les disposicions de les administracions competents segons l'ordre jeràrquic corresponent i dins les seves respectives competències.
El servei d'aigua potable es regula per la normativa vigent en matèria de règim local, aigües, sanitat, indústria i comerç, defensa dels consumidors i usuaris, el Codi Tècnic de l'Edificació, pel present Reglament i per la resta d'ordenances i reglaments municipals que no s'oposin a aquest Reglament.
Sense perjudici de les competències atribuïdes a altres administracions públiques, l'Ajuntament podrà aprovar totes les disposicions que siguin necessàries per a la gestió del servei d'abastament, que seran complementàries d'aquest Reglament.
El Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi tècnic de l'edificació i deroga les Normes bàsiques per a les instal·lacions interiors de subministrament d'aigua.
El Decret 146/2007, de 21 de desembre, pel qual es regula la posada en servei de les instal·lacions per a subministrament d'aigua en els edificis.
L'article 8 del Decret 146/2007 estableix que les empreses subministradores d'aigua poden exigir, per a la connexió de les instal·lacions de distribució, que les instal·lacions de subministrament d'aigua en els edificis s'hagin fet de conformitat amb les normes particulars que a aquests efectes s'estableixin.
La disposició transitòria primera del Decret 146/2007 estableix que les empreses subministradores d'aigua que, a l'entrada en vigor del Reial Decret 314/2006, tinguin normes particulars aprovades, les han d'adaptar a l'establert pel Codi Tècnic de l'Edificació i pel Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà, en el termini de dotze mesos des de l'entrada en vigor del Decret 146/2007.
Al Document bàsic HS-4 del Codi tècnic de l'edificació s'estableixen condicions de disseny, dimensionament i execució de les instal·lacions de subministrament d'aigua en els edificis, però no es regulen les instal·lacions de connexions de servei i de comptadors.
Per tal d'unificar i homogeneïtzar el disseny, el dimensionament, l'execució i el manteniment de les instal·lacions de connexió de servei i comptadors a totes les instal·lacions de subministrament d'aigua als edificis del municipi de Valldemossa, s'ha considerat necessari establir unes normes reguladores d'aquests extrems, que es desenvolupen en aquest Reglament.
Aquest reglament té vigència indefinida, sempre que no resulti alterat totalment o parcial per una norma posterior de rang igual o superior.
Article 3. Funcions i competències
En la seva condició de titular com a responsable legal del servei, correspon a l'Ajuntament de Valldemossa exercir les funcions següents:
a. Assegurar la prestació del servei de la forma més eficient amb continuïtat i regularitat, i sense altres interrupcions que les que es derivin de força major, o bé d'incidències excepcionals i justificades.
b. Garantir la potabilitat i la qualitat de l'aigua subministrada de conformitat amb allò que estipula el Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
c. Organitzar, coordinar i reglamentar el servei.
d. Informar sobre les potencials incidències amb prestesa, diligència i transparència.
e. Organitzar, coordinar i reglamentar el servei, establint i modificant la forma de gestió, i controlant-ne i supervisant-ne l'efectiva prestació.
f. Aprovar l'ordenança fiscal que regula la taxa del servei.
A fi de garantir la deguda prestació del servei, s'estableixen les següents competències realitzades de forma directa o amb suport d'òrgans administratius d'àmbit superior:
a. Obres i instal·lacions d'abastiment d'aigua potable.
b. Ampliacions, substitucions, reformes i millores de les obres, instal·lacions i serveis relatives al contingut de l'apartat anterior.
c. Altres serveis i activitats que, amb caràcter principal, accessori o complementari, afectin la gestió i explotació de tota mena d'obres i serveis vinculats amb el servei municipal de proveïment d'aigua potable.
Quan es donin circumstàncies excepcionals, com ara sequeres, o altres situacions que impliquin que la qualitat de l'aigua no sigui apta per al consum humà, el servei d'aigües, podrà restringir el subministrament d'aigua als abonats.
En aquest cas, el servei d'aigües resta obligat a informar, pels mitjans de comunicació de major difusió, de les restriccions, així com de la resta de mesures que caldrà implantar.
CAPÍTOL II DEFINICIONS, REGLAMENTACIÓ TÈCNICA I ENTITATS USUÀRIES
Article 4. Definicions i característiques.
A efectes del present Reglament, s'entendrà per:
a. «Abonat»: persona física o jurídica, comunitat de béns o d'usuaris que disposi del servei de subministrament d'aigua mitjançant la xarxa municipal, en virtut del corresponent contracte de subministrament.
També podran tenir la condició d'abonat les urbanitzacions o polígons no recepcionats per l'Ajuntament, representades pel promotor o l'entitat urbanística degudament legalitzada la qual s'abasti totalment o parcialment, amb caràcter provisional fins a la recepció de la urbanització o fins que conclogui el termini disposat per a la execució de la urbanització.
Totes les comunicacions, les citacions o els apercebiments es faran a la persona o entitat que figuri com a abonat, dirigides al domicili que aquest hagi indicat expressament o tàcitament, al que figuri en el contracte o al lloc del subministrament, per aquest ordre.
b. «Domini públic»: conjunt de béns que, sent propietat d'un ens públic, estan afectats a un ús o servei públic.
c. «Laboratori autoritzat»: tot laboratori públic o privat que realitzi determinacions per a les anàlisis de control i que disposi d'un sistema d'assegurament de la qualitat, validat davant una unitat externa de control de qualitat que realitza periòdicament la seva auditoria. Tota entitat pública o privada que realitzi aquesta auditoria haurà d'estar acreditada per un organisme competent.
d. «Xarxa d'abastiment»: conjunt de conductes o instal·lacions que serveix per al proveïment d'aigua.
e. «Connexió de servei»: canonada que enllaça, mitjançant la clau de presa o collarí de presa en càrrega, la xarxa exterior de subministrament i la clau de registre de l'edifici. La connexió de servei ha d'estar formada, com a mínim, per una clau de presa o collarí en càrrega sobre la canonada de la xarxa de distribució, un tub de connexió de servei -que ha d'enllaçar la clau de presa amb la clau de registre- i la clau de registre a l'exterior de la propietat.
La connexió de servei ha de tenir un traçat en planta totalment rectilini i quedarà definit per una perpendicular traçada des del punt d'entrada del tub de connexió de servei al del recinte de comptadors sobre la línia de separació de domini públic (vial) i la de domini privat (parcel·les o edificis). No obstant això, s'admet una tolerància de± 0,5 m sobre el punt d'entrada al recinte de comptadors.
El subministrament d'aigua en els edificis plurifamiliars s'ha de fer per una sola connexió de servei que ha d'alimentar tots els comptadors que sigui necessari instal·lar, centralitzats en la bateria corresponent.
Als edificis d'habitatges en filera o aparellats també s'ha de fer una sola connexió de servei per cada habitatge; no obstant això, en cas que la instal·lació general pugui discórrer per una zona d'ús comú o que la bateria dels comptadors sigui a la mitgera, es pot fer una sola connexió de servei per al conjunt d'habitatges.
f. «Clau de presa o collarí de presa en càrrega»: element de connexió instal·lat sobre la canonada de la xarxa de distribució que dona pas al tub de la connexió de servei.
g. «Clau de tall a l'exterior de la propietat o clau de registre»: clau de tancament esfèric o de comporta que tanca el pas de l'aigua a la instal·lació interior de l'edifici i que està situada en el tub de la connexió de servei, en la via pública, i a una distància màxima de 0,3 m de la façana de l'immoble. Aquesta clau s'ha d'allotjar en una arqueta quadrada de dimensions mínimes 0,35 m x 0,35 m de costat i una profunditat adequada, de forma que la clau de la connexió de servei quedi entre 15 cm i 35 cm del nivell del terra.
h. «Instal·lació general»: és el conjunt de canonades i elements de control i regulació que enllacen la connexió de servei amb les instal·lacions interiors particulars, i ha d'estar formada, com a mínim, pels següents elements:
El traçat del tub d'alimentació ha de ser de la menor longitud possible i ha de discórrer per la zona d'ús comú i, si fos possible, ha de ser visible en tot el recorregut. En cas que això no sigui possible i el tub hagi d'anar encastat o enterrat, s'ha d'allotjar en una beina continua de PVC, polipropilè, polibutilè o polietilè reticulat de Dn11O mm per a canonades de diàmetres exteriors de fins a 32 mm, de DN160 mm per a canonades de diàmetres exteriors de més 32 mm fins a 50 mm i de DN200 mm per a canonades de diàmetres exteriors de més de 50 mm fins a 63 mm; per a diàmetres superiors s'ha de consultar al servei d'aigües municipal. S'ha de disposar de registres per a la inspecció i el control de fuites, almenys en els extrems i en els canvis de direcció.
La beina s'ha d'instal·lar a una profunditat suficient per donar continuïtat a la connexió de servei i ha d'arribar fins a la clau de registre.
El traçat del distribuïdor principal ha de discórrer per la zona d'ús comú, si és possible, ha de ser visible en tot el recorregut. En cas contrari, s'ha d'allotjar en una beina continua dels mateixos diàmetres indicats per al tub d'alimentació. En qualsevol cas, s'ha de disposar de registres per a la inspecció i el control de fuites, almenys en els extrems i en els canvis de direcció.
D'acord amb el que estableix l'Ordre ICT/155/2020, de 7 de febrer, per la qual es regula el control metrològic de l'Estat de determinats instruments de mesura, publicat al BOE el 24 de febrer de 2020, obliga les comunitats de propietaris, entitats i gestors de parcs de comptadors a renovar comptadors d'aigua de més de 12 anys, afectant tant els comptadors d'aigua calenta i freda, com els comptadors d'ús residencial, comercial, industrial, i els destinats a la gestió del domini públic hidràulic, reg o qualsevol altre ús.
Així, i en relació amb els comptadors d'aigua, l'Ordre estableix una vida útil de 12 anys, mentre que els comptadors que no han arribat a aquesta xifra límit podran ser revisats, sempre per un organisme autoritzat de verificació metalògica, per allargar el període de vida útil en cinc anys successius.
L'Ordre també estableix un termini de cinc anys per a la substitució dels comptadors d'aigua que s'han de canviar.
El muntatge del comptador general ha de contenir, disposats en aquest ordre, la clau de tall general, el filtre de la instal·lació general, el comptador general, una clau, aixeta o ràcord de prova, una vàlvula de retenció i una clau de sortida. La instal·lació del comptador general s'ha de fer en un plànol paral·lel al terra, el Servei d'Aigües l'ha de poder precintar. En cas que el comptador general no alimenti una bateria de comptadors, davant la clau de tall general, s'ha d'instal·lar, excepte en els comptadors que alimentin habitatges unifamiliars, un manòmetre de glicerina amb un rang de mesura adequat a la pressió de subministrament.
S'ha de verificar periòdicament el bon funcionament de les claus de pas i de les vàlvules de retenció instal·lades.
El comptador s'ha d'instal·lar de forma que se'n permeti una fàcil lectura i manipulació.
Abans de la bateria de comptadors, com a mínim, s'han d'instal·lar, en aquest ordre, un manòmetre de glicerina, una clau de tall general, un filtre i una vàlvula de retenció. El manòmetre de glicerina ha de tenir un rang de mesura adequat a la pressió de subministrament.
El muntatge de cada comptador divisionari ha de contenir, disposats en aquest ordre, una clau de tall, el comptador divisionari, una aixeta o ràcord de prova, una vàlvula de retenció i una clau de sortida. La instal·lació dels comptadors divisionaris s'ha de fer en un plànol paral·lel al terra i la companyia subministradora l'ha de poder precintar per a cada un dels subministraments.
Les bateries de comptadors poden ser tipus columna o tipus quadre. Es poden instal·lar en el mateix recinte els quadres o columnes que siguin necessaris interconnectant-los entre si.
Els comptadors s'han d'instal·lar de forma que se'n permeti una fàcil lectura manipulació.
S'ha de verificar periòdicament el bon funcionament de les claus de pas de les vàlvules de retenció instal·lades.
El recinte de comptadors ha de complir el que s'estableix a continuació:
La ubicació del recinte de comptadors ha de complir les disposicions següents:
Les dimensions mínimes dels armaris de comptadors són les següents:
a. Armaris amb bateria tipus A
Armari bateria comptadors |
|||
---|---|---|---|
Sortides bateria |
Amplada(m) |
Altura (m) |
Profunditat (m) |
1 |
0,45 |
0,45 |
0,3 |
2 |
1 |
0,6 |
0,4 |
4 |
1 |
0,8 |
|
6 |
1 |
1 |
0,4 |
8 |
1,2 |
1,4 |
0,4 |
10 |
1,2 |
1,6 |
0,4 |
12 |
1,2 |
1,8 |
0,4 |
En el cas d'ubicar els comptadors en un local, aquest ha de tenir una altura mínima de 2 m i les seves dimensions han de ser de tal forma que deixi un espai lliure a cada costat de la bateria de 0,15 m i un altre de 0,9 m davant la bateria, mesurats una vegada instal·lats els comptadors i els accessoris.
b. Armaris amb bateria tipus B
|
Armari bateria comptadors |
Local bateria comptadors |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sortides |
Files |
Amplada |
Alçada |
Fondària |
Amplada |
Alçada |
Fondària |
|
|
m |
m |
m |
m |
m |
m |
4 |
2 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
6 |
2 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
6 |
3 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
8 |
2 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
9 |
3 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
9 |
3 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
10 |
2 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
12 |
2 |
1,20 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
12 |
3 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
14 |
2 |
1,32 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
15 |
3 |
1,10 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
16 |
2 |
1,44 |
2,00 |
0,65 |
1,50 |
2,00 |
1,45 |
18 |
2 |
1,56 |
2,00 |
0,65 |
1,56 |
2,00 |
1,45 |
Sobre les dimensions indicades abans per als dos tipus d'armaris, s'admet una tolerància d'un +10% en el recinte. S'entenen com a mesures de les portes les interiors del marc. La responsabilitat del manteniment es de la propietat de l'edifici.
Si no és possible complir les mesures mínimes anteriors, i en cas d'instal·lació de comptadors divisionaris en un edifici existent on hi hagi instal·lat únicament un comptador general, aquestes mesures mínimes es poden disminuir, sempre que s'hi pugui fer correctament la instal·lació, el manteniment i la lectura dels comptadors, per a la qual cosa el servei ha d'emetre un informe.
Els primers 40 cm de tub ascendent o muntant comptats des de la clau de sortida instal·lada després del comptador han de ser de canonada flexible i de diàmetre interior igual o superior al del comptador, i el tub ha de poder suportar una pressió de 15 kg/cm2 • La resta de la canonada pot ser de qualsevol material que compleixi amb el Codi Tècnic de l'Edificació.
En tot cas, el material de les canonades, així com el de qualsevol altre element que hagi d'estar en contacte amb l'aigua de consum humà, ha de ser classificat com a "material apte per al contacte amb l'aigua de consum humà" per part del fabricant, i ha de complir amb l'article 15 del Reial Decret 140/2003.
El muntatge del comptador d'obra ha de contenir, disposats en aquest ordre, una clau de tall, el comptador, una aixeta o ràcord de prova, una vàlvula de retenció i una clau de sortida. La instal·lació del comptador d'obra s'ha de fer en un plànol paral·lel al terra.
L'emplaçament ha de ser designat per mutu acord entre el servei d'aigua municipal i el peticionari, en funció de les necessitats de l'obra. S'ha de col·locar, com a mínim, a 40 cm del terra i s'ha d'ubicar provisionalment en una caseta de les dimensions indicades en aquestes normes.
En els edificis de nova planta que s'hagin de construir sobre un solar que resulti d'un enderrocament d'un immoble que disposava de connexió de servei s'admet la sol·licitud del comptador d'obres sobre la connexió ó de servei existent, sense que això suposi cap condició per a la instal·lació de la connexió de servei i els comptadors definitius.
En els altres casos, el subministrament s'ha de fer a través d'un aljub o un dipòsit auxiliar d'alimentació. El subministrament mitjançant un aljub o dipòsit auxiliar d'alimentació implica que s'ha d'instal·lar un sistema de sobre-elevació conforme amb el que estableix el Codi Tècnic de l'Edificació. Quan sigui necessària la instal·lació de la bateria de comptadors divisionaris, s'ha d'instal·lar després del grup de sobre-elevació.
En cap cas el grup de sobre-elevació no es pot connectar directament a la xarxa pública.
L'aljub o dipòsit auxiliar d'alimentació ha de complir, com a mínim, els requisits següents:
i.«Dimensionament dels equips, elements i dispositius de la instal·lació general». El dimensionament de tots els elements, els equips i els dispositius de la instal·lació general s'ha de realitzar de conformitat amb el que estableix la UNE 149201 :2008. En el dimensionament del dipòsit de pressió per a grups convencionals, a més a més, s'ha considerar el que estableixi el fabricant del grup de pressió i, en tot cas, el nombre d'engegades i aturades per hora a cabal simultani ha de ser igual o inferior a 20.
j.«Materials». Tots els materials que hagin d'estar en contacte amb l'aigua han de ser classificats com a "material apte per al contacte amb l'aigua de consum humà" per part del fabricant, i han de complir l'article 15 del Reial decret 140/2003.
Article 5. Sol·licitud d'informe tècnic previ al subministrament
Prèviament a l'inici del disseny de les instal·lacions objecte d'aquesta norma, s'ha de sol·licitar un informe tècnic al Servei Municipal d'aigües.
En el termini màxim de 30 dies des del registre d'aquesta petició, el Servei ha d'emetre un informe tècnic en el qual ha de constar, com a mínim, la pressió i el cabal disponibles per dimensionar la instal·lació interior, la necessitat o no del dipòsit auxiliar d'alimentació, el tipus de bateria de comptadors, les circumstàncies a les quals s'han d'ajustar les connexions de servei, el diàmetre dels comptadors i altres consideracions establertes en aquest Reglament. Aquest informe té un termini de validesa igual que el de la llicència d'obres, i tant el tècnic projectista de la instal·lació com l'empresa instal·ladora per al muntatge de les instal·lacions objecte d'aquesta norma l'han de tenir en compte.
Article 6. Responsabilitat sobre el muntatge i el manteniment de les instal·lacions
El Servei Municipal d'Aigües i les empreses instal·ladores, segons hi correspongui, han de fer el muntatge i el manteniment de les instal·lacions.
Les atribucions de cada agent que intervé en la realització i el manteniment de les instal·lacions objecte d'aquestes normes són les següents:
a. Servei Municipal d'Aigües:
b. Empresa instal·ladora:
c.Promotor o constructor:
d.Titular o usuari:
Tramitació de les instal·lacions
Sense considerar el procediment econòmic, per tramitar el subministrament d'aigua s'ha de seguir el que estableixen els apartats següents:
a. Abans de dissenyar i dimensionar la instal·lació, s'ha de sol·licitar al Servei Municipal d'Aigües un informe tècnic previ al subministrament. Juntament amb la sol·licitud d'informe tècnic, s'ha de presentar un plànol d'emplaçament de l'immoble a escala 1:1000, en el qual s'ha de assenyalar clarament diferenciada la proposta de connexió de servei i la seva distància de les mitgeres o cantons de l'edifici.
b. En el termini de 30 dies, el Servei ha d'emetre l'informe tècnic.
c. Una vegada obtinguda la llicència d'obres, es pot fer la petició de subministrament. A la petició de subministrament s'ha d'adjuntar una còpia de la llicència municipal d'obres.
d. Una vegada obtingudes les dades referides a la possibilitat d'interferències amb altres serveis com gas, electricitat, telecomunicacions, etc., el Servei Municipal pot instal·lar la connexió de servei i el comptador d'obres d'acord amb l'informe tècnic.
e. Una vegada finalitzada la instal·lació de l'edifici i el muntatge dels elements que pertoquen a l'empresa instal·ladora, aquesta ha de sol·licitar al Servei una inspecció del recinte de comptadors. No obstant l'anterior, es pot substituir la inspecció inicial pel lliurament, per part de l'empresa instal·ladora, d'uns plànols i esquemes signats i segellats de les bateries, els muntants i els identificadors de cada un dels habitatges.
f. Quan es tracti d'un sol comptador general, es pot utilitzar el recinte de comptadors d'obra si compleix les condicions que estableixen aquestes Normes i si l'emplaçament és correcte.
g. Quan es tracti d'una bateria de comptadors, l'empresa instal·ladora pot traslladar el comptador d'obres a la bateria. No obstant això, continuarà essent un comptador d'obra. El servei Municipal ha de precintar el tap de cada sortida de la bateria, quan n'hi hagi.
h. En cas que la inspecció sigui favorable, l'empresa instal·ladora ha de connectar a la clau de registre el tub d'alimentació i ha de posar en servei el comptador o bateria de comptadors. En cas que la inspecció sigui desfavorable, l'empresa instal·ladora ha de corregir els defectes que s'hagin indicat en la inspecció i ha de sol·licitar una nova inspecció, per a la qual cosa ha de repetir el procediment.
Una vegada conclòs el procediment anterior, per contractar el comptador o comptadors definitius s'ha de procedir, en funció de si és una instal·lació amb més d'un comptador (tipus A) o una instal·lació amb un sol comptador (tipus B), de la següent forma:
Per a instal·lacions tipus A:
Prèviament a la contractació dels comptadors divisionaris definitius, s'ha de sol·licitar l'alta de la bateria, per a la qual cosa s'ha de presentar la següent documentació:
Una vegada donada d'alta la bateria, es poden contractar els comptadors divisionaris definitius, per a la qual cosa s'ha presentar, per cada comptador divisionari, la següent documentació:
Per a instal·lacions tipus B:
Per al comptador definitiu s'ha de presentar la següent documentació:
Edificis existents sense subministrament domiciliari anterior
En cas d'edificis existents sense subministrament domiciliari anterior, el procediment és el mateix que en el de nova construcció, excepte que en la documentació que s'ha de presentar per contractar el comptador definitiu no s'ha de lliurar original i còpia del certificat de final d'obra de l'ajuntament, i si es tracta d'edificis de més d'un abonat amb un sol comptador general, s'ha de presentar la documentació que estableixi el Servei Municipal.
Edificis existents amb subministrament domiciliari anterior
Sense considerar el procediment econòmic, en la reobertura d'instal·lacions després de la resolució del contracte que entrin en servei després d'un període d'interrupció del subministrament de més de sis mesos, s'ha de presentar al Servei municipal d'aigües la següent documentació:
En la reobertura del subministrament sol·licitada abans de sis mesos des de la resolució del contracte, no és necessari presentar el certificat de manteniment esmentat abans.
Sol·licituds de calibre més gran de comptador
Si, per diverses circumstàncies, la persona usuària considera que el cabal subministrat per a un comptador no és suficient, pot sol·licitar l'augment de calibre. En el termini màxim de 15 dies, la companyia subministradora ha d'informar respecte d'això.
Solucions alternatives al que estableixen aquestes Normes
Es poden adoptar solucions alternatives al que estableixen aquestes Normes sota la responsabilitat del projectista i si prèviament hi ha conformitat del promotor, sempre que siguin equivalents en seguretat i prestacions respecte a les que proposen aquestes Normes, i que disposin de l'informe favorable del Servei Municipal d'Aigües, que serà posterior a un informe que hagi emès la companyia subministradora.
Article 7. Tipus d'entitats usuàries
Les tipologies de subministrament d'aigua en funció del seu ús, considerant les particularitats del municipi, es poden dividir en:
CAPÍTOL III PRESTACIÓ DEL SERVEI
Article 8. Prestació del servei
L'Ajuntament de Valldemossa presta el servei de proveïment d'aigua potable mitjançant gestió directa a través del Servei Municipal d'Aigües.
Article 9. Obligacions i drets del servei
Amb independència d'aquelles situacions que siguin objecte d'una regulació especial, l´Ajuntament, està subjecta al compliment de les obligacions següents:
a. Prestar el servei en sòl urbà d'abastament d'aigua a la població del terme municipal de Valldemossa, mitjançant la xarxa municipal, en la mesura de les possibilitats reals dels recursos hídrics disponibles; així com el subministrament d'aigua de reg a les zones verdes i jardins municipals, sempre d'acord amb els termes establerts en aquest Reglament i en altres disposicions aplicables.
b. Conservar i explotar les obres i instal·lacions necessàries per el proveïment d'aigua potable, segons les condicions que es preveuen en aquest reglament i en altres disposicions aplicables, amb els recursos i mitjans disponibles i amb els que en el futur s'arbitrin.
c. Autoritzar la conformitat tècnica dels projectes i obres en xarxes d'aigua, autoritzar la concessió de preses o escomeses de conformitat amb el que estableix aquest document, la normativa tècnica de projectes i obres en xarxes d'aigua aprovada per l'Ajuntament i altres disposicions aplicables.
d. Mantenir en bon estat les instal·lacions que permetin la captació, potabilització i distribució d'aigua, excepte en casos d'avaries accidentals o causes de força major.
e. Realitzar l'actualització contínua de la cartografia incloent-hi totes les obres i actuacions que poguessin modificar les conduccions existents.
f. Atendre els drets de les persones o entitats usuàries i mantenir a la seva disposició un servei permanent de recepció d'avisos d'avaries.
g. Facilitar els mitjans de comunicació, electrònics o no, perquè les persones o entitats usuàries puguin comunicar-se amb el servei, segons estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o normes que la substitueixin.
h. Inspeccionar, mantenir i reparar la xarxa per assegurar-ne el correcte funcionament.
i. Reemplaçar els elements de la xarxa d'aigua que puguin ser sostrets o estar en mal estat, i que representin un perill per a les persones o béns.
j. Realitzar els informes pertinents, que assegurin l'estricte compliment dels requeriments sanitaris i mediambientals obligats per la legislació en vigor.
k. Comunicar a les persones o entitats usuàries qualsevol incidència detectada en els consums d'aigua.
i disposa dels drets següents:
a. Percebre els ingressos corresponents per la prestació dels serveis realitzats, segons les taxes aprovades mitjançant l'ordenança fiscal.
b. La determinació de les característiques i l'homologació dels materials, els sistemes i els equips de les xarxes, les preses, els equips de mesura del consum o comptadors que s'hagin d'instal·lar i del recinte en que s'hagin d'ubicar, en funció de les condicions i circumstàncies en que s'hagi de prestar el servei en concret.
c. Autoritzar, preceptivament, la conformitat tècnica dels projectes o actuacions.
d. Inspeccionar, revisar i intervenir, sense perjudici de les competències que la legislació vigent confereix als diferents òrgans de l'Administració i amb les limitacions que es recullen en aquest Reglament, en escomeses particulars que poguessin causar problemes de funcionament del sistema d'abastiment.
e. Donar conformitat tècnica als projectes d'obres relacionades amb el sistema de distribució d'aigua com a pas previ al començament de l'obra.
f. Establir els condicionants tècnics que hagi de complir qualsevol obra aliena a la xarxa d'aigua que pugui afectar-ne la integritat o operativitat.
g. Dictar normes tècniques i operatives sobre el servei, així com les condicions contractuals que hagin de regir les seves relacions amb els abonats.
h. Abans de la contractació del subministrament i durant la vigència del contracte, inspeccionar els comptadors i el recinte o recintes en què es trobin instal·lats. Podrà imposar l'obligació de substituir, renovar o instal·lar comptadors, equips o sistemes correctors per adequar‐los a la normativa vigent en cada moment.
i. Determinar els requisits necessaris per a instal·lar comptadors comunitaris o individuals, fixos, mòbils o provisionals d'un o altre tipus, així com les reserves d'aigua quan siguin obligatòries, i decidir en cada cas concret sobre la qüestió.
j. Els que provenen de l'exercici de les competències que té atribuïdes, de la normativa vigent i de les relacions jurídiques que pugui establir.
Article 10. Obligacions i drets de les persones o entitats usuàries
Sens perjudici del que indica aquest Reglament i aquells documents relacionats amb el servei d'aigua, les persones propietàries i persones o entitats usuàries tenen, amb caràcter general, les obligacions i els drets que s'indiquen a continuació.
Són obligacions de les persones o entitats usuàries:
a. Complir les condicions i obligacions contingudes en el contracte subscrit amb l'entitat gestora del servei que no siguin contràries a la normativa en vigor.
b. Satisfer l'import dels rebuts del servei, impostos, cànons i taxes que afectin el contracte, de les factures dels serveis específics que rebi i de liquidacions efectuades per raons de frau o d'avaries sorgides per defectes de construcció o conservació de les instal·lacions imputables a la persona o entitat usuària.
c. Utilitzar correctament les instal·lacions interiors, adoptar les mesures necessàries perquè es conservin adequadament, tenint especialment cura d'evitar tota possibilitat de retorn de la xarxa de les aigües i de mantenir intactes els precintes que garanteixin la no‐manipulació dels comptadors, així com abstenir‐se de tota manipulació d'aquests i de les preses.
d. Facilitar a les autoritats municipals i els seus agents, com també al personal inspector i el personal tècnic oficialment designat per l'Ajuntament, que tenen la consideració d'agents d'autoritat, la tasca d'efectuar les inspeccions, comprovacions que siguin necessàries.
e. No cedir ni derivar, per cap concepte, ni gratuïtament ni remuneradament, aigua a tercers, ja sigui amb caràcter permanent o temporal, responent de tota defraudació de subministrament que s'efectuï a través de les seves instal·lacions.
f. Subministrar la informació que li sigui requerida per l'inspector o inspectora.
g. Utilitzar les instal·lacions pròpies del servei de forma racional i correcta, evitant tot perjudici a tercers.
h. Posar en coneixement del gestor qualsevol avaria o pertorbació produïda o que, a parer seu, es pogués produir a la xarxa que observi.
i. Utilitzar l'aigua subministrada exclusivament en la forma i per als usos contractats.
j. Evitar la mescla a les instal·lacions interiors de l'aigua subministrada amb l'aigua d'altra procedència.
k. Conservar les instal·lacions interiors en perfecte estat, reparant les avaries que es puguin produir a partir de la clau de registre.
l. Complir les condicions generals i específiques establertes en el contracte de subministrament o pòlissa d'abonament.
Són drets de les persones o entitats usuàries:
a. Disposar d'un servei permanent de sanejament, sense perjudici de les interrupcions o suspensions indicades en aquesta ordenança o d'altres per força major.
b. Subscriure un contracte de prestació del servei subjecte a les garanties previstes en aquest document i altres normes aplicables, prèvia presentació de la documentació exigible.
c. Obtenir del gestor els aclariments, informacions i assessoraments necessaris per adequar la contractació a les necessitats reals.
d. Ser atès amb eficàcia i amb correcció, pel que fa als aclariments i informacions que pugui plantejar sobre el funcionament del servei.
e. Ser informat de totes les qüestions derivades de la prestació del servei en relació amb els seus abocaments i facturacions, com també de l'estat de la tramitació dels procediments en els quals tingui la condició d'interessat, i rebre resposta en paper i/o mitjans electrònics a les consultes formulades, una vegada realitzades les corresponents comprovacions.
f. Disposar dels mitjans electrònics per garantir les comunicacions amb el servei gestor, a través dels canals d'accés, sistemes i aplicacions necessàries, garantint l'exercici dels seus drets segons estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o normes que la substitueixin.
g. Ser notificat, en cas de procediments administratius de naturalesa sancionadora, dels fets que se li imputin, de les infraccions que tals fets puguin constituir, de les sancions que, si escau, se'ls poguessin imposar i de totes aquelles qüestions previstes per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o normes que la substitueixin.
CAPÍTOL IV XARXES
Article 11. Connexió obligatòria a la xarxa d'aigua potable.
Totes les edificacions, establiments, activitats i instal·lacions en sòl urbà han d'estar connectades a la xarxa de proveïment d'aigua potable, atenent les condicions següents:
a. Ús obligatori: ja sigui amb caràcter definitiu o bé provisional, quan la xarxa es trobi a menys de cent (100) metres de l'edificació i sigui factible connectar-s'hi a través de vials d'ús públic o privat.
Aquesta distància s'ha de mesurar des del punt de l'edificació més proper a la xarxa de subministrament d'aigua, seguint l'alineació dels vials afectats, conformement a les determinacions del Pla general d'ordenació urbana (PGOU), o instruccions urbanístiques que el desenvolupin.
La realització i els costos d'aquestes obres seran atribuïbles a les persones propietàries afectades, conforme amb les determinacions i requisits que li siguin establerts.
En casos motivats, podrà excloure's aquesta obligatorietat a través d'un informe tècnic justificatiu d'exempció.
Les prolongacions de xarxes de subministrament d'aigua, quan no estiguin incloses en actuacions urbanístiques o es tracti d'obres municipals, han de ser realitzades pel servei municipal, que poden delegar-les en tercers sota la seva supervisió seguint els criteris tècnics i especificacions indicades en aquesta ordenança, en el Codi Tècnic d'Edificació (CTE) o normes que els substitueixin, i en els reglaments tècnics.
La totalitat de les despeses que s'originin per la prolongació de la xarxa, seran a càrrec del particular.
Una vegada executada la prolongació, passarà a propietat municipal i formarà part de la xarxa de proveïment general.
b. Quan la distància sigui superior a cent (100) metres, no es podrà autoritzar la connexió a la xarxa sense l'autorització expressa de l'Ajuntament, i s'haurà de presentar el corresponent projecte redactat per un tècnic competent, que ha de tenir en consideració les especificacions tècniques de les normes municipals per obtenir l'aprovació de l'Ajuntament.
c. Les instal·lacions i prolongacions de xarxes de d'aigua hauran d'emplaçar-se en terrenys de domini públic.
Article 12. Particularitats a la fase d'obres
1. Tota obra en via pública ha de disposar dels corresponents permisos i llicències, i estar correctament delimitada i senyalitzada tant de dia com de nit per garantir la seguretat dels vianants i vehicles que circulen per la zona, d'acord amb les normes i ordenances aprovades en relació amb les obres en via pública.
2. De la mateixa manera, totes les actuacions puntuals que realitzin els serveis municipals en via pública, hauran de senyalitzar-se abans d'iniciar-se els treballs mitjançant elements de seguretat.
3. Amb l'objecte d'agilitar els treballs en via pública dels serveis municipals, especialment en cas d'abocaments a la via pública o altres actuacions que requereixin una actuació immediata, s'han d'establir les mesures pertinents de coordinació amb les autoritats municipals competents en l'ordenació del trànsit rodat, en cas que les actuacions produeixin alteracions en el flux normal del trànsit i/o hi hagi vehicles que dificultin la realització de les tasques.
4. En el cas que els serveis municipals informin a les persones o entitats titulars de les llicències d'obra de la presència de conduccions o altres elements a la xarxa de sanejament, i s'hi produïssin trencaments o afeccions, la persona o entitat titular ha d'assumir els costos directes de reposició, com també aquells costos indirectes que poguessin derivar-se de la necessitat d'intervenció dels serveis municipals.
5. Al seu torn i si com a conseqüència de qualsevol tipus d'obra (rehabilitació, reforma o construcció), es constata que de forma indirecta es produeixen afeccions a la xarxa pública municipal tant de tipus estructural com en la vehiculació de l'aigua, tant aigües a dalt com aigües a baix de l'obra, la persona o entitat promotora, com a responsable, haurà d'assumir els costos de reparació i d'adequació de la xarxa, i deixar la infraestructura com es trobava inicialment.
6. En el cas que es produeixin trencaments de paviments en via pública, les persones o entitats titulars de les obres hauran de reposar-los amb les mateixes característiques que els destruïts, sense limitar-se únicament a la part d'obres realitzades, sinó que ha de comprendre tota la zona necessària per mantenir la uniformitat del paviment inicial.
7. En cas d'obres en via pública dels serveis municipals mitjançant mitjans mecànics o eines que per les seves característiques produeixin renous o vibracions molestes i la no execució de les quals pugui ocasionar deteriorament en les condicions ambientals del medi receptor, com també afeccions greus en la salubritat dels residents, s'han d'adoptar les mesures tècniques possibles per minimitzar els efectes negatius.
Article 13. Elements de la xarxa
1. En cas que algun element de la xarxa d'aigua potable ocasioni renou, vibracions o es trobi en mal estat, els serveis municipals han de procedir a reparar-los.
2. Si per alguna circumstància, es constata que s'han produït danys a tercers ocasionats per un mal estat dels elements de la xarxa, es podran reclamar les corresponents indemnitzacions, presentant la documentació pertinent a les oficines de l'Ajuntament.
3. En el cas que obres programades a la xarxa d'aigua potable poguessin ocasionar molèsties als veïns o afectessin el trànsit rodat, s'ha de gestionar amb la Policia Local la forma de procedir i s'ha de comunicar als residents mitjançant carta, bustiada, xarxes socials i/o publicació a la pàgina web de l'Ajuntament.
CAPÍTOL V CLASSES DE SUBMINISTRAMENT I CONTRACTACIÓ
Article 14. Classes de subministrament.
Les classes de subministrament formaran part de l'estructura de les tarifes del servei proposades i aprovades per l'Ajuntament.
Article 15. La contractació.
La contractació se cenyirà a les condicions establertes en el contracte o pòlissa d'abonament proposat i aprovat per l'Ajuntament.
Article 16. Documentació.
La documentació i la tramitació prèvies a la contractació hauran de ser aprovades per l'Ajuntament a proposta del servei.
Article 17. Denegació de la contractació.
El Servei Municipal d'Aigües podrà negar‐se a formalitzar el contracte de subministrament en els següents casos:
1. Incompliment per part del sol·licitant dels requisits que la normativa aplicable i les normes de contractació establertes i aprovades per l'Ajuntament que s'exigeixen per contractar.
2. Falta d'ingrés o d'actualització de la fiança exigible, en els casos prevists en aquest Reglament.
3. Inexistència de presa per al subministrament d'aigua i de connexió a les xarxes de claveguerams i pluvials, o de qualsevol altre sistema autoritzat d'evacuació d'aigües residuals i/o pluvials.
4. Existència d'un deute pendent per part del sol·licitant en virtut d'un contracte anterior relatiu a la mateixa finca o part determinada, llevat que el sol·licitant garanteixi el pagament d'una anualitat de consum estimat segons les regles d'aquest Reglament mitjançant dipòsit o fiança.
5. Existència d'un altre contracte anterior i vigent per a la mateixa finca o part determinada.
6. Falta d'acreditació de títol o autoritzacions per a situar el recinte de comptadors i altres instal·lacions en propietat privada.
7. Participació, en qualsevol grau, en la defraudació d'aigua llevat que el sol·licitant garanteixi el pagament d'una anualitat de consum estimat segons les regles d'aquest Reglament mitjançant dipòsit o fiança.
8. Els que provenen del contingut d'aquest Reglament i de la normativa vigent.
Article 18. Contracte de subministrament.
En el contracte de subministrament o pòlissa d'abonament s'establiran les condicions que juntament amb les provinents del present Reglament, la normativa aplicable a cada tipus de subministrament, les disposicions de les administracions competents i les normes de la mateixa empresa determinaran el contingut de la relació contractual.
Els contractes s'establiran per a cada tipus de subministrament, el qual quedarà adscrit als fins per als qual es va contractar. Queda prohibit derivar‐lo a altres no prevists en el contracte.
Es formalitzarà un contracte de subministrament per a cada comptador i/o ús del subministrament independents.
Article 19. Subjectes del contracte.
Els contractes de subministrament seran subscrit per l'entitat i el propietari o titular del dret d'ús de la finca, local o indústria que s'ha de subministrar, anomenat abonat.
La modificació en la persona de l'abonat exigeix subscriure un nou contracte o que el Servei accepti la subrogació del nou abonat en els drets i les obligacions de l'anterior, si es compleixen els requisits i les condicions establerts. Si és produeix un canvi de fet en la persona de l'usuari l'abonat i els subsegüents usuaris seran responsables solidaris del compliment del contracte i del pagament dels subministraments.
En els supòsits prevists en el paràgraf anterior, el Servei d'Aigües podrà, a més, optar per suspendre o interrompre el subministrament o per renovar d'ofici el contracte, amb la qual cosa entendrà subrogat el nou usuari en els drets i les obligacions de l'abonat. En aquest cas, podrà exigir les adaptacions a la normativa en vigor tant del contracte com de les instal·lacions.
Article 20. Duració del contracte.
El contracte de subministrament se concertarà generalment per un temps indefinit, llevat que s'estipuli una altra cosa.
Els subministraments per obres, espectacles temporals a locals provisionals i, en general, tots els contractats per a cobrir activitats o necessitats temporals o esporàdiques se concertaran sempre en les condicions i termes establerts a la llicència que les autoritzi.
En tot cas, l'abonat podrà donar per acabat el contracte en qualsevol moment.
Article 21. Clàusules especials.
Les clàusules especials que puguin figurar en els contractes no podran contenir cap condició contrària als preceptes d'aquest Reglament i la resta de normativa aplicable.
CAPÍTOL VI SUSPENSIÓ DEL SUBMINISTRAMENT
Article 22. Causes de suspensió.
L'Ajuntament, sense perjudici de les accions civils, administratives o penals que la legislació vigent li reconegui, podrà suspendre el subministrament en els casos següents:
1. Restriccions autoritzades o imposades per l'autoritat competent.
2. Substitució en la persona de l'abonat.
3. Impagament de la facturació.
4. Existència de derivacions en la instal·lació per a subministraments a tercers.
5. Participació, en qualsevol grau, en un frau d'aigua.
6. Utilització de l'aigua per a usos o en forma distints del contractats.
7. Denegació o obstaculització de l'accés a les instal·lacions dels serveis d'inspecció, en dies i hores hàbils, per revisar‐les, quan s'hagin detectat indicis de consums excessius, pertorbacions en la xarxa, indicis de frau, derivacions no consentides, usos no prevists en el contracte o qualsevol altra anomalia que justifiqui la inspecció, així com per prendre les mesures necessàries per a reparar‐les.
8. No facilitar, durant més d'un any, l'accés al comptador o sistema de mesurament entre les 8 i les 15 hores de la jornada laboral normal de dilluns a divendres, per llegir‐lo i mentre persisteixi en aquesta actitud.
9. Incompliment per part de l'abonat de les condicions establertes en el contracte, la normativa aplicable i les condicions generals dels servei.
10. Negativa de l'abonat a modificar el recinte de comptadors i els elements del sistema de mesurament de consums o la instal·lació interior, quan la normativa vigent ho imposi.
11. Falta de prestació o d'actualització de les fiances exigibles en aquest Reglament i del contracte de subministrament.
12. Perjudicar o posar en perill la qualitat de l'aigua a la xarxa de distribució externa a la finca abastada, provocar pertorbacions a la mateixa xarxa o existència de pèrdues significatives d'aigua a la instal·lació interior de la finca, fins que l'abonat no adopti les mesures pertinents al respecte.
13. Mescla de l'aigua procedent de la xarxa municipal amb una altra de procedència distinta.
14. Emergència que exigeixi la suspensió temporal del subministrament a l'abonat concret o a una zona de la xarxa, o quan sigui necessari suspendre del subministrament per a dur a terme actuacions per el manteniment del servei i de les instal·lacions.
15. Qualsevol altra causa prevista específicament en el present Reglament, la normativa aplicable i les condicions del contracte.
En els casos prevists als apartats 1, 4, 5, 12, 13 i 14 la suspensió podrà ser immediata.
Article 23. Procediment per a la suspensió.
Llevat dels supòsits de suspensió immediata, el procediment serà el següent:
a. El Servei Municipal comunicarà a l'abonat la proposta de suspensió motivada per qualsevol mitjà adequat, inclosos fax, correu electrònic o telegrama, i concedirà un termini per a al·legacions i/o per a eliminar la causa de la suspensió, que no podrà ser inferior a 15 dies naturals.
b. Si es presenten al·legacions dins el termini, la subministradora haurà de resoldre la qüestió, comunicar la seva decisió a l'abonat i donar‐li un nou termini de 15 dies naturals per eliminar la causa de la suspensió si és desestimatòria en tot o en part de les al·legacions.
Un cop transcorreguts els terminis indicats, la subministradora podrà suspendre immediatament el subministrament, sense perjudici de les accions que l'abonat pugui exercir davant la jurisdicció competent.
Article 24. Limitacions per la suspensió.
El subministrament no es podrà suspendre, llevat dels supòsits de suspensió immediata, en dies festius o quan el Servei Municipal d'Aigües no disposi dels serveis administratius i tècnics d'atenció al públic que permetin a l'abonat reparar tot d'una les causes que justifiquin la suspensió, ni en les vigílies de tals dies.
Article 25. terminis per restablir el proveïment.
El servei es restablirà el mateix dia o el següent dia hàbil a aquell en què s'hagin reparat les causes de la suspensió o regularitzat la situació.
Article 26. Eficiència de la suspensió.
Per fer efectiva la suspensió del subministrament el Servei Municipal podrà instal·lar, en el mateix comptador o en qualsevol punt anterior, els mecanismes o sistemes que garanteixin la suspensió i podrà arribar, si comprova de la ineficàcia de mesures menys rigoroses o de suspensió del subministrament per més de sis mesos, al tall de la presa.
Article 27. Els drets de reconnexió.
Si la suspensió es deu a causes imputables a l'abonat, l'Ajuntament podrà cobrar‐li, abans de reiniciar el subministrament, els drets de reconnexió establerts a les tarifes del servei i el cost de la nova presa, si s'escau.
Article 28. Rescissió del contracte.
En els supòsits de suspensió de subministrament per causa imputable a l'abonat, si un cop transcorreguts tres mesos des de la suspensió efectiva l'abonat no ha eliminat les causes que la motivaren, el Servei Municipal d'Aigües podrà exercir l'acció de resolució del contracte, sense perjudici del dret a exigir el pagament del deute pendent i el rescabalament dels danys i perjudicis pertinents.
Article 29. Exercici d'accions.
L'abonat, el Servei Municipal d'Aigües o una persona jurídica amb personalitat plena podran exercir davant la jurisdicció competent les accions que pertoquin en dret, basades en l'incompliment del contracte, incloses les de indemnització de danys i perjudicis, suspensió del subministrament, resolució del contracte i/o cobrament del deute.
Article 30. Extinció del contracte de subministrament
El contracte s'extingirà per:
a. Petició de l'abonat.
b. Substitució en la persona de l'abonat en els supòsits prevists a l'article 19.2.
c. Compliment del terme o condició fixat en el contracte de subministrament.
d. Desaparició física o jurídica de la finca per a la qual es va contractar.
e. Decisió unilateral de l'Ajuntament, en els supòsits prevists per aquest Reglament o el contracte de subministrament.
CAPÍTOL VII REGULARITAT EN EL SUBMINISTRAMENT
Article 31. Garantia de pressió, cabal i continuïtat de l'abastament.
Llevat de causa de força major, avaria a les instal·lacions o xarxes, o qualsevol de les expressades als articles següents, a la normativa vigent o al contracte de subministrament, el Servei d'aigües municipal haurà de mantenir la continuïtat de l'abastament, en les condicions de pressió i cabal establertes contractualment, si s'escau, amb una tolerància en més o menys d'un 20 per 100.
Article 32. Suspensió temporal.
El Servei Municipal d'Aigües podrà suspendre el servei, pel temps imprescindible, per fer operacions de manteniment, reparació o millora de les xarxes i instal·lacions a càrrec seu.
En els talls previsibles, el Servei Municipal d'Aigües haurà de preavisar amb una antelació mínima de 24 hores els abonats de la zona afectada, a través de qualsevol mitjà adequat, entre els quals la publicació d'un anunci en un o diversos mitjans de comunicació social.
Article 33. Reserves d'aigua.
Sense perjudici del que estableixen les regulacions específiques de cada sector, les normes urbanístiques o quan alguna raó justifiqui, a criteri del Servei Municipal d'Aigües, una consideració especial, els edificis en què es desenvolupi qualsevol activitat en la qual l'aigua sigui una necessitat per a la salut o seguretat de les persones i els béns, i especialment en els centres hospitalaris, magatzems de productes inflamables i combustibles, grans centres comercials, així com les indústries en què l'aigua sigui un element indispensable en el procés de producció o conservació de productes, hauran de disposar de dipòsits de reserva d'aigua que assegurin una autonomia d'abastament d'acord amb les necessitats mínimes que s'hagin de cobrir durant 24 hores com a mínim.
Article 34. Restriccions en el subministrament.
El Servei Municipal d'Aigües, amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament, podrà restringir o suspendre totalment el subministrament, amb caràcter general per a tota la població o per un a sector, tant pel que fa al cabal com als usos de l'aigua contractats, en cas d'escassesa de recursos en quantitat o qualitat. Haurà de posar en coneixement dels usuaris afectats, a través dels mitjans de comunicació adequats, les mesures adoptades, les raons de les restriccions, la data d'entrada en vigor i la duració aproximada.
CAPÍTOL VIII LECTURES, CONSUMS I FACTURACIÓ
Article 35. Determinació de consums.
Com a norma general, el consum que fa cada client es determina per les diferències entre les lectures del comptador entre dos períodes consecutius de facturació.
Article 36. Personal autoritzat.
La lectura de les indicacions dels comptadors o sistemes de mesurament de consums seran efectuades per personal autoritzat per el Servei Municipal d'Aigües, degudament acreditat, en dies i hores hàbils.
Article 37. Periodicitat de lectures de comptadors i facturació.
El Servei Municipal d'Aigües procurarà llegir els comptadors de consums per períodes d'aproximadament la mateixa duració, que no podrà excedir dels tres mesos, llevat que hi hagi dificultats no imputables a l'ajuntament per a efectuar les lectures.
La facturació s'efectuarà per períodes vençuts.
En els casos de subministraments eventuals, controlats mitjançant equips de mesura mòbils, l'abonat haurà de presentar‐los en els locals de el Servei d'aigües municipal en les dates o períodes fixats en el contracte, per a la seva lectura.
Si per el consum de què es tracti les tarifes estableixen blocs progressius, per aplicar‐les s'haurà d'entendre el consum, registrat o estimat, com a repartit homogèniament entre totes les unitats de temps que inclou el període de lectura la lectura o l'estimació.
Article 38. Lectura del comptador.
L'ajuntament està obligat a establir un sistema de lectura periòdica de manera que per a cada client els cicles de lectura mantinguin, sempre que sigui possible, una uniformitat en el període de consum.
Les lectures, amb excepció de les instal·lacions que disposin de tele lectura, s'han d'efectuar sempre en hores hàbils o de normal relació amb l'exterior, pel personal autoritzat expressament per l'entitat subministradora proveït de la identificació corresponent. Quan sigui possible i en cas d'absència del client, el Servei Municipal d'Aigües ha de deixar constància d'haver intentat fer la lectura. En cap cas, l'abonat, pot imposar al Servei d'Aigües l'obligació de fer la lectura fora de l'horari establert a aquest efecte, que com a norma general serà de 8 a 15 hores.
L'Ajuntament ha de facilitar els mitjans, per a què, de manera excepcional i fefaent, els usuaris puguin facilitar la lectura. Es tindrà en compte aquesta lectura per a la determinació del consum a facturar sempre que això sigui possible. Quan el client doni la lectura del comptador ha de facilitar les dades del titular del subministra, que han de ser constatades per l'entitat subministradora. El gestor dels serveis no serà responsable de les lectures facilitades pels usuaris. Tanmateix, l'entitat subministradora podrà suspendre temporalment aquells subministraments que no hagi pogut inspeccionar en hores de normal relació amb l'exterior en un termini de dos trimestres, sempre i quan no es produeixi abans algun dels motius que es preveuen en aquest Reglament.
Article 39. Consums estimats i regularització per mal funcionament.
a. Quan no sigui possible conèixer els consums, per absència del client o per altres causes que impossibilitin la determinació del consum, l'entitat subministradora pot optar o bé per no facturar consum en la factura corresponent amb l'obligació de regularitzar-lo en la facturació següent amb el consum efectivament mesurat, o bé per facturar un consum estimat, sempre que el programa de gestió ho permeti, que es pot calcular de qualsevol de les formes següents:
1. El consum efectuat durant el mateix període de temps i a la mateixa època de l'any immediatament anterior.
2. En cas que no existeixi consum del mateix període de l'any anterior, cal estimar el consum d'acord amb la mitjana aritmètica dels sis mesos immediatament anteriors.
3. En aquells casos en què no existeixin consums mesurats per poder obtenir la mitjana esmentada en el paràgraf anterior, els consums s'han de determinar prenent com a base els consums coneguts de períodes anteriors.
4. En el cas que existeixin dades històriques que permetin identificar que el client té consums estacionals, es pot facturar un consum estimat d'acord amb la mitjana aritmètica dels consums dels últims tres anys en el mateix període facturat.
5. Si no és possible conèixer ni dades històriques ni consums coneguts de períodes anteriors, cal facturar un consum equivalent al preu de la tarifa general que s'estableixi en la tarifa aprovada per als diferents usuaris.
Els consums així estimats tenen el caràcter de ferms en cas que no es pugui fer la lectura real. I en cas que es pugui obtenir la lectura real, té el caràcter de “a compte” i cal normalitzar la situació, per excés o per defecte, en les facturacions dels períodes següents, d'acord amb la lectura feta a cadascun d'ells.
En cas que l'abonat no hagi facilitat la lectura de comptador no tindrà dret a reclamar que es modifiquin les facturacions per no haver facturat consum i que, per aquest motiu, en posteriors factures el consum es facturi en trams superiors.
b. Quan es detecti l'aturada de l'aparell de mesura en una verificació oficial de comptador, la facturació del període actual i la regularització de períodes anteriors s'ha d'efectuar seguint els següents criteris:
1. La mitjana de consum dels mateixos períodes de dos exercicis immediatament anteriors a l'aturada.
2. En aquells casos en què no existeixin consums mesurats per poder obtenir la mitjana esmentada en el paràgraf anterior, els consums s'han de determinar prenent com a base els consums coneguts de períodes posteriors.
c. En cas d'errors de mesurament no compresos dins dels marges de les disposicions vigents, detectats ja sigui amb les comprovacions particulars o en les verificacions oficials de comptadors que hagin estat sol·licitades a l'organisme competent de la Comunitat Autònoma, cal modificar el consum facturat d'acord amb el percentatge d'error més favorable a l'abonat dels tots els facilitats. En cas d'aturades o mal funcionament de comptadors, el període màxim de regularització de consums serà de quatre trimestres. Aquest període màxim ja preveu el decalatge entre la lectura i facturació d'un trimestre.
Article 40. Facturació de l'excés de consum.
En els supòsits de fuites d'aigua degudament acreditades com un fet fortuït no atribuïble a negligència dels abonats, acreditades per mitjà dels documents justificatius expedits per l'instal·lador homologat, i degudament verificades per l'Ajuntament, no s'aplicarà a l'excés de consum, la progressivitat de la tarifa, per tant es facturarà el referit excés al preu de la tarifa general, segons s'estableixi a les tarifes del servei.
Des de l'entrada en vigor d'aquesta nou Reglament que es proposa s'ha d'entendre que s'ha produït una fuita d'aigua quan se superi en més de 80 metres cúbics mensuals i, a més en més d'un 40% el consum corresponent al mateix període de l'any anterior.
L'usuari haurà d'interposar el corresponent recurs tributari, d'acord amb el que disposa la normativa fiscal de la taxa d'aigua.
En el supòsit que existeixi dificultat per a quantificar el volum de la fuita es prendrà com a quantitat el volum que excedeixi del que es fixi com a volum habitual en aquell habitatge, entenent que el consum que s'ha de tenir en compte als efectes d'aplicar l'escala per blocs és la mitjana del consum dels dotze mesos immediatament anteriors, de manera que la diferència entre el consum efectiu i aquesta mitjana queda sotmesa a la tarifa general.
En cas de no existir historial previ, o d'alguna anomalia en els dos anys anteriors, l'entitat podrà acordar previ informe tècnic, de forma motivada, el procediment que s'haurà de seguir per determinar aquest volum.
En cas que en un subministrament es produeixin dos episodis de fuita en menys de tres anys, no es podrà reclamar cap altre liquidació per fuita tret que es demostri de forma fefaent, per mitjà d'un informe redactat per un tècnic qualificat i visat pel corresponent col·legi professional, en el qual es certifiqui que s'ha realitat una auditoria completa de tota la instal·lació d'aigua potable de l'immoble, inclosos reg i piscina, si en disposa, per mitjà d'una prova de pressió de les instal·lacions i que aquestes proves s'hagin superat sense pèrdues d'aigua, signat amb anterioritat als períodes que es reclamin.
En cas que el personal de l'Entitat detecti l'excés de consum per possible fuita, es deixarà la clau de pas tancada i una nota d'avís al comptador, sense que l'usuari pugui reclamar al gestor dels Servei Municipal d'Aigües per qualsevol contingència que aquesta actuació li pugi generar. Tanmateix, no es responsabilitat de l'Entitat determinar l'existència de fuita o no.
CAPÍTOL IX RÈGIM ECONÒMIC
Article 41. Facturació.
La facturació s'efectuarà amb la taxa aprovada per l'Ajuntament de Valldemossa.
Article 42. Serveis especials.
Els consums deguts a intervencions en cas d'incendi podran ser calculats per comptador o estimats d'acord amb criteris adequats, i facturats als propietaris dels béns afectats.
Article 43. Cànons.
Es poden imposar, amb caràcter general a tots els abonats, cànons de natura finalista i temporal, per afrontar inversions en infraestructures específiques, d'acord amb la legislació vigent.
Article 44. Fiances.
El Servei Municipal d'Aigües podrà exigir, en el cas de subministraments a obres o instal·lacions temporals, un dipòsit o aval bancari suficients per refermar possibles descoberts per part de l'abonat, la quantia del qual no podrà superar el cost estimat d'un any segons les característiques tècniques del subministrament contractat, a raó de tres hores diàries de consum, així com la seva actualització en funció dels consums registrats o estimats.
El dipòsit o l'aval se cancel·laran una vegada liquidat i finalitzat el contracte amb la conformitat de les dues parts.
CAPÍTOL X RECLAMACIONS.
Article 45. Reclamacions dels abonats.
Sense perjudici del dret d'acudir a les administracions competents i/o els tribunals de justícia, l'abonat podrà presentar davant l'Ajuntament les reclamacions o peticions que consideri oportunes.
Les reclamacions no suspendran l'obligació de pagament del deute líquid existent a favor de el Servei d'aigües municipal .
Article 46. Incompliment de el Servei d'aigües municipal .
El Servei d'aigües municipal de l'Ajuntament incorrerà en responsabilitat civil, penal o administrativa si incompleix les condicions establertes en el contracte de subministrament i la normativa aplicable, denunciable davant les jurisdiccions i les administracions competents.
CAPÍTOL XI INSPECCIONS ‐ FRAUS EN EL SUBMINISTRAMENT D'AIGUA
Article 47. Inspeccions.
El Servei Municipal d'Aigües podrà efectuar, mitjançant personal degudament acreditat i comptant amb les autoritzacions pertinents, inspeccions de les instal·lacions interiors dels immobles abastats per comprovar la possible existència de defraudació d'aigua o el compliment del present Reglament i la resta de normativa aplicable.
S'estendrà una acta en què constaran totes les dades i circumstàncies d'interès, i entre aquestes: lloc, data i hora de la inspecció, persones presents, descripció de la anormalitat observada i elements de prova obtinguts, si s'escau.
Un cop redactada l'acta, s'instarà la persona o persones presents que signin l'acta, en la qual podran fer constar les observacions que considerin pertinents i la negativa a signar‐la, si s'escau.
La inspecció s'haurà de comunicar prèviament a l'abonat, llevat que no sigui possible per raons d'urgència, absència o desconeixement de la persona de l'usuari o perquè la infracció sigui flagrant. En aquest cas s'haurà d'extremar el respecte de les garanties de l'abonat.
Article 48. Actuacions immediates.
Si existeixen indicis de circumstàncies que siguin o pugin ser causa de pertorbació, dany o risc imminent per a la xarxa, infracció flagrant d'aquest Reglament, o en els supòsits de defraudació de fluid, derivació no autoritzada o fuita d'aigua, el mateix inspector actuant podrà suspendre el subministrament immediatament o a prendre les mesures urgents adequades, sense perjudici que, una vegada adoptades les mesures urgents, es procedeixi pel tràmit ordinari.
Article 49. Liquidació en supòsits de defraudació.
L'Ajuntament durà a terme la valoració del que s'ha defraudat i la liquidació de les responsabilitats pecuniàries, considerant els següents supòsits, i conforma a la instrucció del corresponent expedient administratiu:
A efectes de liquidació per frau en els casos dels tres primers apartats es partirà de la base d'un consum estimat equivalent a la capacitat nominal del comptador que reglamentàriament hagués correspost als immobles o instal·lacions que s'hagin beneficiat del subministrament clandestí, durant tres hores diàries ininterrompudes, des de la data en què es va iniciar la defraudació fins a la d'interrupció de l'aprofitament fraudulent, llevat que es demostri un major consum.
La liquidació per frau és compatible amb qualsevol altra acció civil, penal o administrativa, inclosa la resolució del contracte, i n'és independent.
CAPÍTOL XII RÈGIM SANCIONADOR
Article 50. Disposicions generals
1. Tenen la consideració d'infraccions administratives, els actes o omissions que contravinguin allò que es disposa en aquest reglament, com també aquelles altres que estiguin tipificades a la legislació sectorial, estatal o autonòmica reguladora de les matèries que s'hi inclouen, sense prejudici dels preceptes d'aquest Reglament, que puguin contribuir a una identificació més precisa.
2. Les persones físiques o jurídiques subjectes al compliment d'aquest reglament estan obligades a prestar tota la seva col·laboració al Servei Municipal d'Aigües, a fi de permetre la realització de les corresponents inspeccions, comprovacions o activitats de recerca.
3. La imposició de sancions s'ha de realitzar mitjançant el corresponent expedient sancionador, que s'ha d'iniciar d'ofici i s'ha d'ajustar a les disposicions legalment establertes en la matèria.
4. Tot ciutadà o ciutadana podrà posar en coneixement de l'Ajuntament qualsevol acte que presumptament constitueixi una infracció d'aquest reglament.
Article 51. Tipificació de les infraccions
Les infraccions administratives es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 52. Infraccions greus
Son infraccions greus:
Article 53. Infraccions lleus
Son infraccions lleus les vulneracions del present Reglament no tipificades com a greus o molt greus.
Article 54. Infraccions molt greus
Son infraccions molt greus les tipificades com a greus quan es doni la circumstància de reincidència.
Als efectes d'aquest article, existeix reincidència quan el responsable hagi estat sancionat per haver comès més d'una infracció greu en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.
Article 55. Procediment sancionador
Serà aplicable la regulació del procediment sancionador establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i els terminis de prescripció continguts a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic o normes que les substitueixin.
Amb independència de la sanció que pugui imposar-se, es podrà exigir al responsable la correcció de les deficiències que s'observin en el termini que s'estableixi.
Les mesures de restabliment de la legalitat que s'adoptin no tindran caràcter sancionador.
Article 56. Sancions lleus
Les infraccions tipificades com a lleus se sancionen amb una multa de fins a 750 €.
Article 57. Sancions greus
Les infraccions tipificades com a greus se sancionen amb una multa de fins a 1.500 €.
Article 58. Sancions molt greus
Les infraccions tipificades com molt greus se sancionen amb una multa de fins a 3.000 €.
Article 59. Graduació de les sancions
Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a efectes de la graduació de les sancions les següents:
1. La incomoditat, els perjudicis o els danys causats.
2. La importància o la categoria de l'activitat econòmica de l'infractor.
3. La incidència respecte dels drets de les persones en matèria de protecció de la salut i la seguretat, i dels interessos econòmics.
4. El benefici il·lícit obtingut.
5. La reincidència.
A la proposta de resolució de l'expedient sancionador s'haurà de justificar expressament la concurrència i l'aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.
Article 60. Multes coercitives
Sens perjudici de la sanció que es pogués imposar, l'òrgan competent podrà acordar la imposició de multes coercitives conformement a l'article 103 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o normes que el substitueixin.
La quantia no podrà superar, en cap cas, el 10 per 100 (10%) de la sanció fixada per la infracció comesa.
Article 61. Publicitat de les sancions
Batlia podrà acordar la publicació, a través dels diferents mitjans, de les sancions imposades per la comissió d'infraccions greus i molt greus, una vegada que aquestes hagin adquirit fermesa.
Article 62. Competència i procediment sancionador
1. Correspon a la Batlia la resolució dels expedients administratius sancionadors en exercici de la competència que li és atribuïda a tal fi per l'article 21.1.n) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local.
2. La imposició de sancions i l'exigència de responsabilitats conforme a aquest Reglament s'han de dur a terme d'acord amb el que preveu la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Estan derogades totes les normes contingudes en reglaments i ordenances municipals que s'oposen al que disposa el present Reglament.
DISPOSICIONS FINALS
Disposició final primera. Entrada en vigor
Aquest Reglament entrarà en vigor després de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i una vegada transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local.
Disposició final segona
La Batlia-Presidència, en l'exercici de les seves competències, pot interpretar, aclarir i desenvolupar els articles d'aquest Reglament.»
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
(Signat electrònicament: 10 de febrer de 2023
El batle Nadal Torres Bujosa)