Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 113438
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional, de 10 de febrer de 2023 per la qual es convoquen ajuts de mobilitat per a estudiants de Formació Professional del sistema educatiu que cursen els estudis en un centre públic d’una illa diferent a l’illa de residència a les Illes Balears per al curs 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.  Les Illes Balears és la comunitat autònoma on més alumnes de Formació Professional continuen els seus estudis a la universitat. El cicles formatius de grau superior i els cursos d'especialització de formació professional constitueixen el pont entre la universitat i els cicles formatius de grau mitjà.

2.  Com a conseqüència de la insularitat, l'oferta formativa de formació professional del sistema educatiu dels centres públics es concentra a Mallorca. Aquest fet suposa una dificultat addicional i una minva d'oportunitats per als alumnes d'Eivissa, Menorca i Formentera.

3.  En el cas de les Illes Balears, els elevats preus de l'habitatge i l'increment dels costs de transport de les persones entre les illes que formen la comunitat autònoma, suposen una dificultat addicional per a la mobilitat dels estudiants dins del territori insular. Així mateix, la invasió russa d'Ucraïna ha incrementat el cost de la vida a tots els països de la Unió Europea.

4.  En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 144, de 7 de novembre de 2022, es va publicar el Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears. A l'article 23 d'aquest Decret llei s'estableix que la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha d'obrir una línia d'ajuts de mobilitat entre illes per a l'alumnat de formació professional que es vegi obligat a residir a una altra illa diferent de la de residència habitual, perquè en l'illa de residència habitual no es disposa de l'oferta formativa que cursa.

5.  La distribució territorial de l'oferta formativa de formació professional del sistema educatiu és estratègica i pretén contribuir a la diversificació de l'economia amb la millora de la formació que reben els treballadors de les Illes Balears. Per aquest motiu, és important lluitar contra l'abandonament prematur dels estudis de formació professional produït com a conseqüència de les dificultats de mobilitat que imposa el fet insular.

6.  Es poden beneficiar d'aquestes ajuts els alumnes que cursen presencialment estudis de grau mitjà, grau superior i cursos d'especialització a una illa balear diferent de la de residència en un centre públic.

7.  Està previst destinar un màxim de 250.000 euros, de la partida pressupostària 13901 421G07 48000 00. La quantia es repartirà proporcionalment entre tots els alumnes que compleixin els requisits i cada alumne de grau mitjà i grau superior rebrà, com a màxim, 2.000 euros. Els alumnes de cursos d'especialització rebran com a màxim 1.200€.

8.  Amb aquestes ajuts, es pretén compensar la dificultat addicional per a que els estudiants de les Illes Balears puguin triar un centre públic de formació en una illa diferent a la de residència amb la mateixa facilitat que un estudiant d'una altra comunitat autònoma tindria per estudiar a una província diferent a la de residència. D'aquesta manera es pretén contribuir a la continuïtat dels estudis dels alumnes de formació professional.

9.  La Resolució de la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 15 de desembre de 2022 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 166, de 22 de desembre de 2022), afegeix una nova línia IV.6.23 que preveu la convocatòria d'ajuts de mobilitat per a estudiants de formació professional del sistema educatiu que cursen els estudis en una illa diferent a la de residència, a les Illes Balears per als cursos 2022-2023 i 2023-2024.

10.  La convocatòria d'ajuts de mobilitat per a estudiants de formació professional del sistema educatiu que cursen els estudis en un centre públic d'una illa diferent a la de residència a les Illes Balears per al curs 2023-2024 també s'adequa a les bases reguladores (l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura).

11.  Els ajuts que es concedeixen a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat atès que, d'acord amb l'apartat 2 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme al que disposa l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE C 262/1, de 19 de juliol de 2016), l'educació pública organitzada en el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com és la formació professional.

Fonaments de dret

1.  La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació. (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).

2.  La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears. ( BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).

3.  El Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears ( BOIB núm. 144, de 8 de novembre de 2022)

4.  La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5.  El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

6.  El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7.  L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de Juliol de 2009) .

8.  El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2021).

9.  L'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021).

10.  La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions exteriors de 15 de desembre de 2022 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 166, de 22 de desembre de 2022).

Per això, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, amb la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1.  Aprovar la Convocatòria d'ajuts de mobilitat per a estudiants de formació professional del sistema educatiu que cursen els estudis en un centre públic de les Illes Balears d'una illa diferent a la de residència corresponents al curs 2023-2024.

2.  Aprovar els termes d'aquesta Convocatòria, que consten a l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la Conselleria d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009.

3.  Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 10 de febrer de 2023

El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà

 

ANNEX 1 Convocatòria

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta Resolució és la convocatòria d'ajuts de mobilitat per a estudiants de formació professional del sistema educatiu que cursen els estudis en un centre públic d'una illa diferent a l'illa de residència a les Illes Balears per al curs 2023-2024, perquè en l'illa de residència habitual no es disposa de l'oferta formativa que cursa.

Aquesta convocatòria d'ajuts pretén facilitar a l'alumnat de les Illes Balears la mobilitat dins del territori insular mitjançant la compensació de les despeses de residència i de desplaçament quan no hi ha places disponibles a l'illa de residència. A més, pretén afavorir la continuïtat dels estudis en els cicles formatius de formació professional.

Segon

Normativa aplicable

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quant a la normativa de caràcter bàsic; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions; pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de Juliol de 2009).

Tercer

Crèdit assignat a la convocatòria

El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 250.000,00 € a càrrec dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la distribució següent:

  • Any 2023: 250.000,00 € de la partida 13901 421G07 48000 00

Quart

Concurrència i compatibilitat dels ajuts

1. Els ajuts de mobilitat per a estudiants de formació professional del sistema educatiu que cursen els estudis en un centre públic d'una illa diferent a l'illa de residència a de les Illes Balears per al curs 2023-2024, que es convoquen mitjançant aquesta Resolució, són incompatibles amb les beques per a finalitats similars (residència i desplaçament) que es puguin rebre de qualsevol administració. També són incompatibles amb qualsevol tipus d'ajut o beca per a finalitats similars d'entitats públiques o privades.

En tot cas, l'ajut econòmic es denegarà si la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors té constància que la persona sol·licitant rep alguna beca del Ministeri d'Educació i Formació Professional o de qualsevol administració o entitat pública o privada.

2. En el cas que la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors tingui constància que la persona sol·licitant ha obtingut una beca del Ministeri d'Educació i Formació Professional o una ajuda o beca d'una altra administració o d'una entitat pública o privada i que aquesta situació no s'ha declarat, ha d'iniciar l'expedient de reintegrament de l'ajut previst en aquesta Resolució. Així mateix, la persona sol·licitant perdrà el dret a obtenir un ajut de desplaçament en les convocatòries dels anys acadèmics 2024-2025 i 2025-2026, amb la tramitació prèvia de l'expedient sancionador corresponent.

Cinquè

Beneficiaris i requisits

A.  Beneficiaris

Poden ser beneficiaris dels ajuts  e ls alumnes matriculats a un cicle formatiu de grau mitjà presencial, grau superior presencial o a un curs d'especialització presencial de formació professional del sistema educatiu que cursin els estudis a un centre públic d'una illa diferent de l'illa de residència en el territori de les Illes Balears.

 

B. Requisits

Per optar als ajuts de mobilitat, s'han de complir els requisits següents:

a.  Tenir la nacionalitat espanyola o d'algun estat membre de la Unió Europea i persones estrangeres no comunitàries que resideixin en les Illes Balears.

b.  No haver-hi places disponibles dels estudis sol·licitats en centres públics a l'illa de residència.

c.  Estar matriculat a un centre públic en algun dels cursos següents:

  • un curs complet d'un cicle formatiu de grau mitjà o superior presencial de formació professional, en un centre educatiu públic de les Illes Balears, durant el curs 2023-2024 situat en una illa balear diferent a l'illa balear d'empadronament.
  • un curs d'especialització presencial de formació professional en un centre educatiu públic de les Illes Balears, durant el curs 2023-2024 situat a una illa balear diferent a l'illa balear d'empadronament.

Sisè

Sol·licitud

1. Les persones interessades a obtenir l'ajut de mobilitat han de presentar la sol·licitud (annex 2) i la declaració de veracitat de dades bancàries (annex 3), que estan a disposició seva a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dgfpieas.caib.es), juntament amb la documentació requerida en l'apartat setè d'aquest annex.

2.  Les persones interessades han de presentar les sol·licituds al registre de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, després d'haver sol·licitat cita prèvia, o a qualsevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La sol·licitud s'ha d'adreçar a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

3. Les persones interessades també poden presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es).

4. Si la sol·licitud s'envia per correu, s'ha de presentar dins d'un sobre obert perquè l'exemplar destinat a la Conselleria d'Educació i Formació Professional es dati i segelli, d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre, i suplement en català núm. 1, de 20 de gener de 2000). En cas que l'oficina de correus no dati ni segelli la sol·licitud, s'ha d'entendre com a data vàlida de presentació la d'entrada al registre de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

5.  El termini de presentació de les sol·licituds s'inicia l'1de setembre de 2023 i finalitza l'11 d'octubre de 2023.

Setè

Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1.  Per tramitar la sol·licitud, la persona interessada ha de presentar la documentació següent:

a. L'imprès de sol·licitud (annex 2) degudament emplenat i signat per la persona sol·licitant.

b. En el cas d'alumnes estrangers, una còpia del passaport o del número d'identitat d'estranger (NIE).

c. En el cas d'alumnes estrangers no comunitaris, una còpia de la targeta de residència.

d. En el cas que no s'autoritzi l'Administració a consultar les dades d'empadronament, un certificat d'empadronament que acrediti el veïnatge administratiu de la persona sol·licitant a un municipi de les Illes Balears.

En el cas que el municipi d'empadronament no estigui adherit a la Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears, s'haurà d'aportar un certificat d'empadronament.

Es poden consultar els municipis a la pàgina web d'interoperabilitat de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, amb el codi de certificat SCDHPAJU (http://www.caib.es/sites/interoperabilitat/ca/servei_propi_scdhpaju-64436/)

e. En el cas que no s'autoritzi l'Administració a comprovar les dades referents al gaudi de beques de la base de dades del Ministeri d'Educació i Formació Professional, un certificat emès pel centre d'ensenyament que acrediti que la persona sol·licitant no ha rebut cap beca del Ministeri d'Educació i Formació Professional.

f. Una declaració responsable de veracitat de les dades bancàries del compte del qual l'alumne és titular o cotitular (annex 3) degudament emplenada i signada pel sol·licitant.

g.  En el cas de presentació de la sol·licitud en representació d'un tercer, acreditació de la representació legal vigent amb la qual actua la persona que firma la sol·licitud.

h. Qualsevol altre document que l'Administració sol·liciti perquè el consideri necessari per verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió dels ajuts.

2. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, l'òrgan competent pot fer la consulta de les dades i la consulta i obtenció dels documents elaborats per altres administracions públiques que se puguin consultar mitjançant xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a l'efecte, i que siguin necessaris per tramitar aquesta sol·licitud, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud.

En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.

3. L'administració verificarà d'ofici el requisit de matriculació mitjançant la plataforma GestIB; també verificarà que l'alumne no disposa de l'oferta formativa que cursa en l'illa de residència habitual.

Vuitè

Quantia dels ajuts i criteris objectius i de preferència que han de regir la concessió

1. En el cas dels alumnes matriculats a un curs complet d'un cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior, l'import de l'ajut que poden rebre és de 2.000 € com a màxim.

2. En el cas dels alumnes matriculats a un curs d'especialització de formació professional l'import de l'ajut que poden rebre és de 1.200 € com a màxim.

3. En el cas que la quantitat de 250.000 € prevista en el punt tercer d'aquest annex no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds avaluades positivament en les quanties establertes en els apartats 1 i 2, el crèdit disponible s'ha de reduir a prorrata en la quantia necessària per atendre parcialment totes les sol·licituds, fins a exhaurir el pressupost disponible.

S'ha de tenir en compte que la quantitat que poden rebre els alumnes matriculats a un curs d'especialització de formació professional ha de ser un 60 % de la quantitat concedida als alumnes matriculats a un curs d'un cicle formatiu de grau mitjà o superior.

Novè

Instrucció del procediment

1.  L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, que ha de dur a terme les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució corresponent, d'acord amb l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005.

2.  En concret, correspon a l'òrgan instructor:

  1.  Sol·licitar l'informe de la comissió avaluadora.
  2.  Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.
  3.  Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per tenir coneixement de les circumstàncies peculiars de cada cas, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajuts.
  4.  Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir amb relació a les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.
  5.  Formular la proposta de resolució.

Desè

Comissió avaluadora

1.  S'ha de constituir una comissió avaluadora, que ha d'exercir les funcions següents:

  1.  Avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria.
  2.  Emetre l'informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2.  La composició de la comissió avaluadora és la següent:

President: el cap o la cap del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals.

Secretari: una persona designada pel director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors entre el personal al servei d'aquesta Direcció General amb una experiència mínima de sis mesos.

Vocals: tres persones designades pel director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors entre el personal al servei d'aquesta Direcció General amb una experiència mínima de sis mesos.

Onzè

Esmena de la sol·licitud, proposta de resolució de concessió o de denegació dels ajuts i al·legacions

1.S'ha de fer públic a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dgfpieas.caib.es) un informe referent a la documentació de les sol·licituds presentades a la convocatòria. Mitjançant la publicació de l'informe es notifica les possibles mancances de documentació o els defectes de les sol·licituds. Les persones sol·licitants tenen cinc dies hàbils, a partir de la publicació a la pàgina web, per presentar la documentació per esmenar la sol·licitud. Si no ho fan, s'ha de considerar que desisteixen de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

Dins aquest termini les persones sol·licitants també poden al·legar el que considerin adient.

2. La documentació per esmenar les sol·licituds s'ha de presentar, dins el termini establert, al registre de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o a qualsevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015.

Les persones interessades també poden presentar les esmenes de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es).

3. Quan l'òrgan instructor hagi analitzat la documentació aportada per esmenar les al·legacions presentades, la comissió avaluadora s'ha de reunir per elaborar l'informe a què fa referència l'apartat desè d'aquest annex.

4. Correspon al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors formular la proposta de resolució de concessió i de denegació dels ajuts, que s'ha de fonamentar en l'informe de la comissió avaluadora. La proposta de resolució ha d'incloure la llista de persones beneficiàries a qui es proposa concedir la subvenció, així com les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

5. La proposta de resolució s'ha de fer pública a la pàgina web de la Direcció General Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dgfpieas.caib.es).

6. En relació amb aquesta proposta de resolució es pot al·legar el que es consideri adient en el termini de deu dies naturals des de la publicació mitjançant un escrit adreçat al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, que s'ha de presentar al registre de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o a qualsevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015.

Les persones interessades també poden presentar les al·legacions de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (seuelectronica.caib.es).

No s'accepten al·legacions consistents a aportar documents que no s'hagin presentat en el termini d'esmena de sol·licituds a què fa referència el punt 2 d'aquest apartat, previ a la publicació de la proposta de resolució.

7. Les persones beneficiàries disposen de deu dies hàbils comptadors a partir de la publicació de la proposta de resolució per renunciar als ajuts. En aquest cas, han d'emplenar l'imprès oficial que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució i l'han de presentar a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors. Transcorregut aquest període sense que hagin renunciat a l'ajut, s'entendrà que l'accepten.

Dotzè

Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional

1.  Quan hagin analitzat les al·legacions presentades, o un cop acabat el termini sense que se n'hagi presentada cap, l'òrgan instructor ha de presentar la proposta de resolució al conseller d'Educació i Formació Professional, que ha de resoldre motivadament el procediment i notificar la resolució en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini per presentar sol·licituds.

La resolució del conseller ha d'incloure la llista de persones beneficiàries a les quals s'atorga la subvenció i la quantia corresponent, així com la llista de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

En la llista hi han de figurar com a excloses les persones que hagin resultat beneficiàries de qualsevol beca del Ministeri d'Educació i Formació Professional o de qualsevol altra administració o que hagin resultat beneficiàries de qualsevol tipus d'ajut o beca d'entitats públiques o privades per a finalitats similars (residència i desplaçament).

En el cas que la convocatòria no es resolgui i notifiqui en el termini de sis mesos fixat en aquest punt, totes les sol·licituds s'han d'entendre desestimades.

2.  La resolució del conseller s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://dgfpieas.caib.es).

3.  Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tretzè

Justificació

En el marc de l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquests ajuts es justifiquen pel fet de complir els requisits necessaris per beneficiar-se'n.

Catorzè

Pagament

La Conselleria d'Educació i Formació Professional ha d'abonar a les persones beneficiàries l'import dels ajuts concedits a l'empar d'aquesta convocatòria mitjançant una transferència bancària. El pagament s'ha de fer quan s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de concessió i de denegació dels ajuts.

Quinzè

Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries les que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; en concret, les següents:

1. Destinar l'ajut a la finalitat per a la qual es concedeix.

2. Complir els requisits i les condicions establerts per a la concessió i el gaudi de l'ajut.

3. Cooperar amb l'Administració en les actuacions de comprovació que calgui fer per verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions de concessió de l'ajut.

4. Comunicar a la Conselleria d'Educació i Formació Professional l'obtenció de beques de l'Administració o subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat de qualsevol administració o ens públic o entitat privada nacional o internacional.

 

Setzè

Control

Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la revocació de l'ajut concedit.

Per intensificar el control a fi d'evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

Dissetè

Revocació de les ajuts concedides

D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

Divuitè

Reintegrament de les ajuts concedides

Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos establerts en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005; en concret, en el supòsit que s'anul·li la matrícula dels esmentats estudis, de conformitat amb el que preveu l'article 44.1.b) del Text refós de la Llei de subvencions.

Per tant, s'han de reintegrar les quantitats rebudes en el cas que s'hagi obtingut l'ajut falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haguessin impedit i en qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió.

Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Dinovè

Règim d'infraccions i sancions

Si s'incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, s'ha d'aplicar el règim d'infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el que contenen la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.

Vintè

Protecció de dades personals

De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i amb la legislació vigent en matèria de protecció de dades, s'informa del tractament de dades personals que conté la sol·licitud d'ajuts.

a.  Finalitat del tractament i base jurídica: tramitació del procediment administratiu de concessió d'ajuts de mobilitat, de conformitat amb el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, l'Ordre de la consellera d'Educació i cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, i l'article 6.1, apartats a i c, del Reglament general de protecció de dades.

b.  Responsable del tractament: la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

c.  Destinataris de les dades: la Conselleria d'Educació i Formació Professional, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes, als efectes de complir les obligacions financeres, tributàries i de la Seguretat Social.

d.  Termini de conservació de les dades: es dades es conservaran el temps necessari per al compliment de la finalitat per a la qual es varen recollir i per determinar possibles responsabilitats que se puguin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades. Serà d'aplicació la normativa d'arxius i patrimoni documental de la CAIB.

e.  Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (fins i tot, de retirada del consentiment, si escau, en els termes que estableix el Reglament general de protecció de dades) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

f.  Delegació de Protecció de Dades. La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es).

Documents adjunts