Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 62321
Aprovació acord Plenari de l'Ajuntament des Mercadal del Pla de Mesures Antifrau

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de la Corporació celebrat, el dia 30 de novembre de 2022, en sessió ordinària es va acordar aprovar per unanimitat dels assistents, el Pla antifrau de l'Ajuntament des Mercadal, i que diu:

 

PLA DE MESURES ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT DES MERCADAL

ÍNDEX

1. Preàmbul

2. Objecte i abast del Pla

3. Àmbit d'aplicació

4. Comitè Antifrau

5. Mesures per a la lluita contra el frau

a) Prevenció

a.1) Declaració política

a2) Codi de Conducta

a3) Declaració d'absència de Conflictes

b) Detecció:

b1) Verficació de la DACI

b2) Banderes Vermelles

b3) Bústia o canal de denúncies

c) Correcció i persecució

Annexes

  • Annex I. Model d'autoavaluació del risc de frau
  • Annex II. Declaració institucional contra el frau
  • Annex II. Declaració institucional contra el frau de l'Ajuntament des Mercadal
  • Annex III. Codi de conducta de les empleades i els empleats públics
  • Annex IV. Declaració d'absència de conflictes d'interès

1.- PREÀMBUL

Per donar resposta a la crisi sense precedents causada pel Covid-19, el Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa NextGenerationEU, com a instrument d'estímul econòmic finançat per la Unió Europea. El Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR), establert a través del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, constitueix el nucli del Fons de Recuperació, i el seu objectiu general és promoure la cohesió econòmica, social i territorial de la Unió, millorant la resiliència i la preparació davant la crisi en sis àmbits d'actuació: la transició ecològica, la transformació digital, el creixement intel·ligent, sostenible i integrador, la cohesió social i territorial, la salut i resiliència econòmica, social i institucional, i les polítiques de propera generació (infància, joventut, educació i desenvolupament de capacitats).

 

​​​​​​​L'objectiu específic del MRR és proporcionar el suport financer necessari als Estats membres, per a que assoleixin les fites i els objectius de les reformes i inversions establertes en els corresponents plans nacionals de recuperació i resiliència. El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol (en endavant PRTR) té quatre eixos transversals que es vertebren en 10 polítiques palanca, dins de les quals es recullen trenta components, que permeten articular els programes coherents d'inversions i reformes del Pla: la transició ecològica, la transformació digital, la cohesió social i territorial, i la igualtat de gènere.

En concret l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, disposa que els beneficiaris del Mecanisme de Recuperació i Resiliència han de de dur a terme entre d'altres les següents actuacions:

a) Comprovar periòdicament que el finançament proporcionat s'hagi utilitzat correctament de conformitat amb totes les normes aplicables i que tota mesura d'aplicació de les reformes i dels projectes d'inversió en el marc del MRR s'hagi aplicat correctament de conformitat amb totes les normes aplicables, en particular en el que es refereix a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

b) Prendre les mesures oportunes per prevenir, detectar i corregir el frau, la corrupció i els conflictes d'interès que afectin als interessos financers de la Unió Europea i exercitar accions legals per recuperar els fons que hagin estat objecte d'apropiació indeguda, també respecte a qualsevol mesura per l'execució de les reformes i els projectes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència.

Posteriorment, per fer efectiu el compliment d'aquestes obligacions en l'execució del PRTR, es va aprovar l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la que es configura el sistema de gestió del PRTR, que recull en l'article 6 el “Reforç de mecanismes per la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès”, unes previsions concretes en aquesta matèria. En concret indica que “ tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures de PRTR haurà de disposar d'un Pla de mesures antifrau, que permeti garantir i declarar que, en el seu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, en allò que es refereix a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès.

Per tant, aquest Pla de mesures antifrau ha de ser aprovat per l'Ajuntament des Mercadal com a possible entitat decisora o executora, i ha de contenir mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau i la corrupció basat en un plantejament proactiu, estructurat i específic per gestionar el risc de frau, de conflicte d'interès i de corrupció.

2.- OBJECTE I ABAST DEL PLA

L'objecte d'aquest Pla és concretar les mesures de control del risc de frau, amb especial èmfasi en l'àmbit de l'execució dels fons del MRR per part de l'Ajuntament des Mercadal, tenint en compte les competències en matèria de frau, exclusivament administratives, que té atribuïdes, i que en cap cas inclouen competències d'investigació. Per tant, s'estableix en aquest Pla una estratègia que concreta una sèrie de principis i mesures proporcionades en relació amb la prevenció, la detecció, la correcció i la persecució del frau, la corrupció i els conflictes d'interès per assegurar el compliment de tots els requeriments de la normativa europea. Tot això sense perjudici de les actuacions de control que sobre aquesta matèria duguin a terme els òrgans competents per al control intern i extern de la gestió economicofinancera del sector públic, als que també seran d'aplicació les mesures contingudes en aquest Pla, amb la finalitat de fer-ho extensiu a tota la gestió administrativa de l'Ajuntament.

Aquest Pla tindrà durada indefinida, però es revisarà cada dos anys i, en tot cas, l'avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució es revisarà triennalment o biennalment quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments.

Aquest sistema està recolzat en quatre grans àrees per contemplar els diferents aspectes de la lluita contra el frau i la corrupció: prevenció, detecció, correcció i persecució.

El Pla de mesures antifrau preveu també l'elaboració dels procediments a seguir pel tractament dels possibles conflictes d'interès, tenint en compte que, si bé l'existència d'un possible conflicte d'interès no determina necessàriament l'existència de frau, no resoldre aquell conflicte d'interès a temps sí podria portar a una situació de frau. Un conflicte d'interès no resolt constituiria, per tant, un indicador d'un possible frau. Així, la primera de les fases en les quals es pot evidenciar la possible concurrència de frau és la situació de conflicte d'interessos no resolta, és a dir, quan les persones afectades no s'hagin abstingut degudament o no hagin estat recusades, cas que concorreguessin situacions de conflicte d'interessos o s'hagués tingut coneixement d'aquestes, respectivament.

Aquest Pla de Mesures Antifrau s'elabora en compliment del que disposa l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i el Consell, de 12 de febrer de 2021 i l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021 de 29 de setembre, pel que es configura el sistema de gestió del PRTR com a base jurídica per a l'elaboració i l'aprovació d'aquest Pla.

 

3. ÀMBIT D'APLICACIÓ

El Pla de mesures antifrau se circumscriu a l'àmbit de l'actuació de l'Ajuntament des Mercadal com a entitat executora en el PRTR, i a tota la seva gestió administrativa.

4.- COMISSIÓ ANTIFRAU

Per garantir l'adequada aplicació d'aquest Pla es crearà la Comissió Antifrau de l'Ajuntament des Mercadal, que s'encarregarà d'examinar les denúncies i proposar les mesures que siguin procedents.

Composició:

  • Secretaria o persona delegada
  • Intervenció o persona delegada
  • Responsable dels programes del PRTR o persona delegada

La designació d'aquestes persones es realitzarà mitjançant Resolució d'Alcaldia.

Funcions:

  • Realització de l'avaluació inicial seguint el model que s'adjunta com a Annex I
  • Proposar una modificació del Pla antifrau aprovat, d'acord amb els fets o incidents que s'hagin detectat mitjançant les auditories, si s'escau.
  • Instar l'òrgan de contractació o òrgan que aprova la concessió de les subvencions, a suspendre immediatament el procediment, notificant aquesta circumstància en el termini més breu possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions, i revisar tots els projectes, subprojectes o línies d'acció que hi hagin pogut estar exposats.
  • En cas de detectar un frau instar l'inici del procediment d'exigència de responsabilitat a l'òrgan competent.
  • Recepció i estudi de les possibles denúncies rebudes.
  • Adopció de les mesures de correcció i, si escau, persecució.
  • Altres

5 .- MESURES PER LA LLUITA CONTRA EL FRAU

a) Prevenció

a.1) Declaració política: és necessari manifestar i difondre al màxim la postura antifrau de l'entitat, per això, l'Ajuntament des Mercadal subscriu una declaració institucional antifrau basada en els valors d'integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa. Aquesta declaració institucional es publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament per al seu coneixement general. El contingut de la declaració institucional s'inclou en l'Annex II.

a.2) Codi de conducta: l'Ajuntament des Mercadal subscriu un codi de conducta i principis ètics que hauran de complir tots els empleats i les empleades públiques. Aquest codi estableix el comportament esperat davant possibles circumstàncies que podessin donar lloc a frau i els seus principis es basen en els següents compromisos de conducta:

  • Compliment rigorós de la legislació aplicable.
  • Ús adequat dels recursos Públics
  • Integritat, professionalitat i honradesa en la gestió.
  • Transparència i bon ús de la informació.
  • Tracte imparcial i no discriminatori a beneficiaris
  • Salvaguarda de la reputació de l'Ajuntament en la gestió de Fons.

Aquest codi ètic es publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament per al seu coneixement general. El codi de conducta dels empleats públics i les empleades públiques s'inclou en l'Annex III.

a.3) Declaració d'absència de conflicte d'interessos: s'estableix l'obligació d'emplenar una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) per a tots i totes les intervinents en els procediments de contractació i de concessió de subvencions finançats amb qualsevol tipus de fons europeus. Igualment, s'estableix l'obligatorietat d'emplenament de la DACI com a requisit a aportar per els/les beneficiàries que, dins dels requisits de concessió de l'ajuda, hagin de dur a terme activitats que presentin un conflicte d'interessos potencial.

En emplenar la DACI s'haurà d'observar l'estricta aplicació de l'article 53 del Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic relatiu als principis ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a l'abstenció i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Existeix conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu directe o indirecte d'interès personal.

  • Conflicte d'interessos aparent: es produeix quan els interessos privats d'un empleat públic o beneficiari són susceptibles de comprometre l'exercici objectiu de les seves funcions o obligacions, però finalment no es troba un vincle identificable i individual amb aspectes concrets de la conducta, el comportament o les relacions de la persona (o una repercussió en aquests aspectes).
  • Conflicte d'interessos potencial: sorgeix quan un empleat públic o el beneficiari té interessos privats de tal naturalesa, que podrien ser susceptibles d'ocasionar un conflicte d'interessos en el cas de què haguessin d'assumir en un futur determinades responsabilitats oficials.
  • Conflicte d'interessos real: implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en el qual l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'acompliment dels seus deures i responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiari implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajuda dels fons i els seus interessos privats que poden influir de manera indeguda en l'acompliment de les citades obligacions.

Possibles actors implicats en el Conflicte d'interessos:

  • Personal empleat públic que realitzi tasques de gestió, control i pagament i altres agents en els quals s'han delegat algunes d'aquestes funcions.
  • Aquelles persones beneficiàries privades, socis/es, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons, que puguin actuar en favor dels seus propis interessos, però en contra dels interessos financers de la UE, en el marc d'un conflicte d'interessos.

El model de DACI s'inclou en l'Annex IV.

b) Detecció

L'acord de Finançament del PRTR subscrit entre l'Estat i la Comissió Europea, es refereix als conceptes de frau i corrupció. S'han de tenir en compte les definicions recollides en la Directiva (UE) 2017/1371, sobre la lluita contra el frau que afecta als interessos financers de la Unió (d'ara endavant, Directiva PIF). L'article 3.1 recull la definició de frau en matèria de despeses i específicament en matèria de despeses relacionades amb contractes públics:

a) En matèria de despeses es defineix frau com qualsevol acció o omissió intencionada, relativa:

- a la utilització o a la presentació de declaracions o de documents falsos, inexactes o incomplets, que tinguin per efecte la percepció o la retenció indeguda de fons procedents del pressupost general de les Comunitats Europees o dels pressupostos administrats per les Comunitats Europees o pel seu compte.

- a l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació que tingui el mateix efecte.

b) En matèria de despeses relacionades amb els contractes públics, almenys quan es cometen amb ànim de lucre il·legítim per l'autor o una altra persona, causant una pèrdua pels interessos financers de la Unió, qualsevol acció o omissió relativa a:

- l'ús o la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la malversació o la retenció infundada de fons o actius del pressupost de la Unió o de pressupostos administrats per la Unió, o en nom seu,

- l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació que tingui el mateix efecte

- l'ús indegut d'aquells fons o actius per a fins diferents dels que van motivar la seva concessió inicial i que perjudiqui els interessos financers de la Unió.

b1) Verificació de la DACI amb informació provinent d'altres fonts: la declaració d'absència de conflicte d'interessos ha de ser verificada. Els mecanismes de verificació hauran de centrar-se en la informació continguda en el DACI, que haurà d'examinar-se a la llum d'un altre tipus d'informació:

  • Comprovacions realitzades sobre determinades situacions amb un alt risc de conflicte d'interessos, basades en l'anàlisi de riscos intern o banderes vermelles.
  • Controls aleatoris.

La comprovació de la informació podrà realitzar-se a través de les bases de dades de registres mercantils, la Base Nacional de Dades de Subvencions, expedients dels empleats (tenint en compte les normes de protecció de dades) o a través d'eines de prospecció de dades o de puntuació de riscos (ARACHNE).

b2) Banderes vermelles

Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis de possible frau. L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però sí indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per a descartar o confirmar un frau potencial.

Segons l'àmbit d'actuació de l'Ajuntament des Mercadal com a entitat executora en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i els instruments jurídics en els que participa, es relacionen a continuació les banderes vermelles més utilitzades, classificades d'acord amb el que estableix el Ministeri d'Hisenda:

Banderes vermelles de situacions compatibles amb frau

- Contractació pública

  • Plecs esbiaixats a favor d'un licitador
  • Licitacions col·lusòries
  • Manipulació d'ofertes
  • Fraccionament de la despesa

- Subvencions i ajuts

- Conflicte d'interessos

- Contractació pública

- Impulsar o preparar contractes innecessaris o perjudicials.

- Preparar contractes que limitin indegudament la concurrència o la lliure competència.

- Filtrar informació privilegiada.

- No evitar pràctiques anticompetitives.

- Admetre o excloure empreses licitadores de forma esbiaixada.

- Valorar de forma esbiaixada les ofertes.

- Resoldre l'adjudicació o formalitzar els contractes de manera irregular.

- Obtenir una prestació diferent a la contractada.

- Modificar injustificadament el contracte.

- Autoritzar pagaments injustificats o irregulars.

- No exigir responsabilitats per incompliments.

- Plecs esbiaixats a favor d'un licitador

  • Presentació d'una única oferta o nombre anormalment baix de proposicions optant a una licitació.
  • Extraordinària similitud entre els plecs de prescripcions tècniques i productes o serveis del contractista.
  • Queixes d'altres licitadors.
  • Plecs amb clàusules poc raonables.
  • El poder adjudicador defineix un producte d'una marca concreta enlloc d'un producte genèric.
  • Falsificació de documents.

- Licitacions col·lusòries

  • L'oferta guanyadora és massa alta en comparació amb els costos previstos, amb les llistes de preus públics, amb obres o serveis similars o mitjans de la indústria, o amb preus de referència del mercat.
  • Tots els licitadors ofereixen preus alts de manera reiterada
  • Els preus de les ofertes baixen bruscament quan participen nous licitadors en el procediment.
  • Els adjudicataris es reparteixen/tornen per regió, tipus de treball o tipus d'obra o servei.
  • L'adjudicatari subcontracta els licitadors perdedors.
  • Patrons d'oferta inusuals (per exemple, les ofertes tenen percentatges extraordinaris de rebaixa, l'oferta guanyadora està just per sota del llindar de preus acceptables, s'ofereix exactament el pressupost del contracte, els preus de les ofertes són massa alts, massa pròxims, massa diferents, números rodons, incomplets, etc.)

- Manipulació de les ofertes presentades

  • Queixes dels licitadors.
  • Manca de control i procediments inadequats de licitació.
  • Indicis de canvis a les ofertes després de la seva recepció.
  • Un licitador és descartat per raons dubtoses.
  • El procediment no es declara desert ni es torna a convocar malgrat haver rebut una o més ofertes que es puguin considerar adequades d'acord amb la legislació de contractes i els plecs que regeixen la contractació.

- Fraccionament de la despesa

  • S'aprecien dues o més adquisicions amb un objecte similar efectuades a un adjudicatari idèntic per sota dels límits admesos per a la utilització de procediments d'adjudicació directa o dels llindars de publicitat, o que exigirien procediments amb majors garanties de concurrència.
  • Separació injustificada de les compres, per exemple, contractes separats per mà d'obra i materials, estan ambdós per sota dels llindars de la licitació oberta.
  • Compres seqüencials just per sota dels llindars d'obligació de publicitat de les licitacions

- Subvencions i ajuts

  • Limitació de la concurrència.
  • Tracte discriminatori en la selecció de les persones sol·licitants.
  • Conflictes d'interès a la comissió de valoració.
  • Desviació de l'objecte de la subvenció.
  • Falsedat documental.
  • Pèrdua de pista d'auditoria.

- Conflicte d'interessos

  • Favoritisme inexplicable o inusual d'un contractista o venedor en particular.
  • Acceptació contínua de preus alts i treball de baixa qualitat.
  • Un treballador o treballadora encarregat de contractació no presenta declaració de conflicte d'interessos o ho fa de forma incompleta.
  • Un treballador o treballadora encarregat de contractació declina un ascens a una posició en què deixa de tenir relació amb adquisicions.
  • Un treballador o treballadora encarregat de contractació sembla que té negocis pel seu compte.
  • Socialització entre un treballador o treballadora encarregat de contractació i un proveïdor de serveis o productes.
  • Augment inexplicable o sobtat de la riquesa o nivell de vida de la persona responsable de contractar en un ens públic.

El seguiment de les banderes vermelles el realitzarà el Comitè Antifrau.

b3) Bústia o canal de denúncies

L'establiment de canals de denúncia interna és una obligació de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió, que va entrar en vigor el 16 de desembre de 2019. Al respecte, els Estats membres de la Unió disposaven fins el 17 de desembre de 2021 per transposar-la, i en cas de no haver-ho fet, la Directiva passava a ser d'aplicació directa en l'esmentada data. En particular, l'article 8 estableix l'obligació d'implantar canals de denúncia interna a les entitats públiques, adreçats als treballadors públics.

S'habilitarà per tant un canal per a la denúncia d'irregularitats comeses en el sí de l'Ajuntament o per terceres persones contractants amb l'entitat, així com per a la denúncia de qualsevol conducta contrària a la normativa en vigor. La informació relativa a aquest canal de denúncia i el seu funcionament es publicarà a la pròpia pàgina web de l'Ajuntament, a l'apartat “Pla de Mesures Antifrau” i es facilitarà a tots els treballadors i les treballadores de l'Ajuntament des Mercadal per mitjà de correu electrònic. A través d'aquest canal de denúncia obert, qualsevol persona, fins i tot de forma anònima, podrà notificar per escrit les sospites de frau i les presumptes irregularitats que, a aquest respecte, pugui haver detectat, i se l'informarà i garantirà que:

 

1. La denúncia serà tramitada mitjançant l'inici del corresponent procediment administratiu d'accés restringit i li seran comunicats els resultats de les gestions realitzades.

2. Es respectarà la confidencialitat i la protecció de dades personals. El deure de confidencialitat implica que la identitat de la persona denunciant no es revelarà sense el seu consentiment exprés a cap persona que no sigui un membre autoritzat del personal competent per rebre o seguir les denúncies, i que això s'aplica a qualsevol informació de la qual es pugui deduir, directament o indirecta, la identitat de la persona denunciant. El tractament de dades personals complirà amb el que disposa l'article 17 de la Directiva i, específicament, amb el que estableix el Reglament General de Protecció de Dades.

3. No patirà cap represàlia ni serà sancionada en el cas que la persona denunciant sigui funcionari/ària públic.

A més, a l'apartat “Pla de Mesures Antifrau” de la pàgina web de l'Ajuntament des Mercadal s'hi inclourà l'enllaç a la pàgina web del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (d'ara endavant, el “SNCA”), òrgan encarregat de coordinar les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea contra el frau en col·laboració amb l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), a través de la qual es pot accedir al formulari per la comunicació de fraus i irregularitats al SNCA.

c) Correcció i persecució

La intencionalitat és un element propi del frau segons el concepte recollit en la Directiva PIF. Demostrar l'existència de tal intencionalitat i, per tant, la decisió sobre l'existència o no de frau als interessos financers de la Unió, no els correspon als òrgans administratius sinó als òrgans jurisdiccionals de l'ordre penal que hagin d'enjudiciar la conducta de què es tracti. No obstant això, en l'àmbit estricte de les funcions, els òrgans administratius han de realitzar, sobre la base de la documentació de què disposin, una valoració preliminar sobre la possible existència de tal intencionalitat o, en el seu cas, sobre la seva absència, de cara a decidir si una determinada conducta ha de ser remesa a aquests òrgans jurisdiccionals o al Ministeri Fiscal per a què sigui investigada i, en el seu cas, sancionada penalment.

c1) Procediment per abordar conflictes d'interessos

S'implementarà el procediment a seguir per a la correcció i persecució dels casos en què es detecti una conducta que pugui ser constitutiva de frau, en el marc de les mesures organitzatives que finalment s'estableixin, així com la resta de protocols necessaris per assolir una correcta gestió d'aquests conflictes d'interès.

c2) Correcció

En cas que es detecti un possible frau o la seva sospita fundada, el Comitè antifrau de l'Ajuntament implementarà les funcions que li són atorgades en el punt quart del present Pla.

c3) Persecució

Com més aviat millor, el Comitè Antifrau procedirà a:

  • Comunicar els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat decisora (o a l'entitat executora que li hagi encomanat l'execució de les actuacions, en aquest cas serà aquesta la que els hi comunicarà a l'entitat decisora), qui comunicarà l'assumpte a l'Autoritat Responsable, la qual podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna de cara el seu seguiment i la comunicació a l'Autoritat de Control.
  • Denunciar, si fos el cas, els fets punibles a les Autoritats Públiques competents (Servei Nacional de Coordinació Antifrau -SNCA-) i per a la seva valoració i eventual comunicació a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau.
  • Iniciar una informació reservada per depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari.
  • Denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.

 

Es Mercadal, en la data de la signatura electrònica (23 de gener de 2023)

El batle Francesc Ametller Pons

 

 

​​​​​​​ANNEXES

ANNX I Model d'autoavaluació de risc

Aquesta autoavaluació inicial del risc de frau es configura en particular a l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR, com una actuació obligatòria per a l'òrgan gestor.

Pregunta

Grau de compliment

4

3

2

1

1. Es disposa d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti a l'entitat executora o a l'entitat decisora garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos?

 

 

 

 

2. Es constata l'existència del corresponent «Pla de mesures antifrau» en tots els nivells d'execució?

 

 

 

 

Prevenció

3. Disposa d'una declaració, al més alt nivell, on es comprometi a lluitar contra el frau?

 

 

 

 

4. Es realitza una autoavaluació que identifiqui els riscos específics, el seu impacte i la probabilitat de què succeeixin i es revisa periòdicament?

 

 

 

 

5. Es difon un codi ètic i s'informa sobre la política d'obsequis?

 

 

 

 

6. S'imparteix formació que promogui l'Ètica Pública i que faciliti la detecció del frau?

 

 

 

 

7. S'ha elaborat un procediment per tractar els conflictes d'interessos?

 

 

 

 

8. S'emplena una declaració d'absència de conflicte d'interessos per tots els intervinents?

 

 

 

 

Detecció

9. S'han definit indicadors de frau o senyals d'alerta (banderes vermelles) i s'han comunicat al personal en posició de detectar-los?

 

 

 

 

10. S'utilitzen eines de prospecció de dades o de puntuació de riscos?

 

 

 

 

11. Existeix alguna llera perquè qualsevol interessat pugui presentar denúncies?

 

 

 

 

12. Es disposa d'alguna Unitat encarregada d'examinar les denúncies i proposar mesures?

 

 

 

 

Correcció

13. S'avalua la incidència del frau i es qualifica com sistèmic o puntual?

 

 

 

 

14. Es retiren els projectes o la part d'aquests afectats pel frau i finançats o a finançar pel MRR?

 

 

 

 

Persecució

15. Es comuniquen els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat executora, a l'entitat decisora o a l'Autoritat Responsable, segons sigui procedent?

 

 

 

 

16. Es denuncien, en els casos oportuns, els fets punibles a les Autoritats Públiques nacionals o de la Unió Europea o davant la fiscalia i els tribunals competents?

 

 

 

 

Subtotal punts.

 

 

 

 

Punts totals.

 

Punts màxims.

64

Punts relatius (punts totals/punts màxims).

 

 

ANNEX II Declaració Institucional

Un dels principals objectius de l'Ajuntament des Mercadal és reforçar, dins de l'àmbit de les seves competències, la política antifrau en el desenvolupament de les seves funcions. Per això, l'Ajuntament, a través d'aquesta declaració institucional, vol manifestar el seu compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d'integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per la totalitat dels i les agents que es relacionen amb ella com a oposada al frau i la corrupció en qualsevol de les seves formes.

El personal de l'Ajuntament, en el seu caràcter d'empleades i empleats públics, assumeix i comparteix aquest compromís tenint entre altres deures els de “vetllar pels interessos generals, amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes” (article 52 de la Llei 7/2017, de 12 d'Abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic).

L'Ajuntament persegueix amb aquesta política consolidar dins de l'organització una cultura que desafavoreixi tota activitat fraudulenta i que faciliti la seva prevenció i la detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits.

L'Ajuntament engegarà mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau, basades en l'experiència anterior i en l'avaluació del risc de frau.

Així mateix, procedirà a denunciar aquelles irregularitats o les sospites de frau que poguessin detectar-se, a través dels canals interns de notificació i sempre en col·laboració amb el Servei Nacional de Coordinació Antifrau. Tots els informes es tractaran en la més estricta confidencialitat i d'acord amb les normes que regulen aquesta matèria.

En definitiva, l'Ajuntament des Mercadal, ha adoptat una política de tolerància zero amb el frau, establint un sistema de control intern dissenyat per prevenir i detectar, en la mesura del possible, qualsevol actuació fraudulenta i, en el seu cas, esmenar les seves conseqüències, adoptant per a això els principis d'integritat, imparcialitat i honestedat en l'exercici de les seves funcions.

 

ANNEX III Codi Ètic

L'Ajuntament des Mercadal manifesta públicament en una Declaració Institucional la política de tolerància zero enfront del frau i la corrupció.

L'Ajuntament compta amb procediments per a l'engegada de mesures eficaces i proporcionades contra el frau, tenint en compte els riscos detectats.

Aquests procediments inclouen, dins de les mesures destinades a prevenir el frau, la divulgació d'un Codi Ètic de Conducta del personal de l'Ajuntament. El present Codi constitueix una eina fonamental per transmetre els valors i les pautes de conducta en matèria de frau, recollint els principis que han de servir de guia i regir l'activitat del personal empleat públic.

PRINCIPIS ÈTICS FONAMENTALS

L'activitat diària del personal municipal ha de reflectir el compliment dels principis ètics recollits en els articles 52 a 54 del Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, que s'estableixen a al Capítol IV:

Article 52.- Deures dels empleats públics. Codi de Conducta

Les empleades i els empleats públics hauran d'exercir amb diligència les tasques que tinguin assignades i vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i hauran d'actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de Conducta dels empleats públics configurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles següents.

Els principis i les regles establerts en aquest capítol informaran la interpretació i l'aplicació del règim disciplinari dels empleats públics.

Article 53. Principis ètics

1. Les empleades i els empleats públics respectaran la Constitució i la resta de normes que integren l'ordenament jurídic.

2. La seva actuació perseguirà la satisfacció dels interessos generals dels ciutadans i es fonamentarà en consideracions objectives orientades cap a la imparcialitat i l'interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, o qualssevol unes altres que puguin col·lisionar amb aquest principi.

3. Ajustaran la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual prestin els seus serveis, i amb les persones responsables superiors, companys i companyes, subordinats i subordinades i amb la ciutadania.

4. La seva conducta es basarà en el respecte dels drets fonamentals i llibertats públiques, evitant tota actuació que pugui produir discriminació alguna per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

5. S'abstindran en aquells assumptes en els quals tinguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugui suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc de treball públic.

6. No contrauran obligacions econòmiques ni intervindran en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan pugui suposar un conflicte d'interessos amb les obligacions del seu lloc de treball públic.

7. No acceptaran cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.

8. Actuaran d'acord amb els principis d'eficàcia, economia i eficiència, i vigilaran la consecució de l'interès general i el compliment dels objectius de l'organització.

9. No influiran en l'agilitació o resolució de tràmit o procediment administratiu sense justa causa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan suposi un menyscapte dels interessos de tercers.

10. Compliran amb diligència les tasques que els corresponguin o se'ls encomanin i, en el seu cas, resoldran dins de termini els procediments o els expedients de la seva competència.

11. Exerciran les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic abstenint-se no solament de conductes contràries al mateix, sinó també de qualssevol unes altres que comprometin la neutralitat en l'exercici dels serveis públics.

12. Guardaran secret de les matèries classificades o unes altres la difusió de les quals estigui prohibida legalment, i mantindran la deguda discreció sobre aquells assumptes que coneguin per raó del seu càrrec, sense que puguin fer ús de la informació obtinguda per a benefici propi o de tercers, o en perjudici de l'interès públic.

Article 54. Principis de conducta

1. Tractaran amb atenció i respecte la ciutadania, a les persones responsables superiors i als restants d'empleades i empleats públics.

2. L'acompliment de les tasques corresponents al seu lloc de treball es realitzarà de forma diligent i complint la jornada i l'horari establerts.

3. Obeiran les instruccions i les ordres professionals rebudes, tret que constitueixin una infracció manifesta de l'ordenament jurídic, en aquest cas les posaran immediatament en coneixement dels òrgans d'inspecció procedents.

4. Informaran la ciutadania sobre aquelles matèries o assumptes que tinguin dret a conèixer, i facilitaran l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.

5. Administraran els recursos i els béns públics amb austeritat, i no utilitzaran aquests en profit propi o de persones reunides. Tindran, així mateix, el deure de vetllar per la seva conservació.

6. Es rebutjarà qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sense perjudici d'allò que s'ha fixat en el Codi Penal.

7. Garantiran la constància i la permanència dels documents per a la seva transmissió i lliurament als seus posteriors responsables.

8. Mantindran actualitzada la seva formació i la qualificació.

9. Observaran les normes sobre seguretat i salut laboral.

10. Posaran en coneixement de les persones responsables o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per millorar el desenvolupament de les funcions de la unitat en la qual estiguin destinats. A aquests efectes es podrà preveure la creació de la instància adequada competent per centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per millorar l'eficàcia en el servei.

11. Garantiran l'atenció a la ciutadania en la llengua que ho sol·liciti sempre que sigui oficial al territori.

Amb independència d'allò que s'ha fixat en l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, les persones que exerceixin tasques de gestió, seguiment i/o control que participin en l'execució de les mesures del PRTR, prestaran especial atenció en el compliment del present Codi Ètic i de Conducta en els següents aspectes i fases del procediment de gestió de projectes finançats amb fons del MRR:

1. Es durà a terme el compliment rigorós de la legislació de la Unió, nacional i/o regional aplicable en la matèria de què es tracti, especialment en les matèries següents:

- Elegibilitat de les despeses

- Contractació pública

- Règims d'ajuda

- Informació i publicitat.

- Medi ambient

- Igualtat d'oportunitats i no discriminació.

2. Les persones empleades públiques relacionades amb la gestió, seguiment i control dels fons del MRR exerciran les seves funcions basant-se en la transparència, un principi que implica claredat i veracitat en el tractament i difusió de qualsevol informació o dades que es donin a conèixer, tant interna com externament.

Aquest principi obliga a respondre amb diligència les demandes d'informació, tot i això sense comprometre, de cap manera, la integritat d'aquella informació que pogués ser considerada sensible per raons d'interès públic.

3. Es tindrà especial cura a complir el principi de transparència:

- Quan es donin a conèixer i comuniquin els resultats de processos de concessió d'ajudes finançades pels fons del MRR.

- Durant el desenvolupament dels procediments de contractació.

4. El compliment del principi de transparència no anirà en detriment del correcte ús que el personal deu fer d'aquella informació considerada de caràcter confidencial, com poden ser dades personals o informació provinent d'empreses i altres organismes, havent d'abstenir-se d'utilitzar-la en benefici propi o de tercers, en pro de l'obtenció de qualsevol tracte de favor o en perjudici de l'interès públic.

5. Existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu per part del personal empleat públic de les funcions relacionades amb els fons del MRR, es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu, amb els beneficiaris de les actuacions cofinançades.

Un conflicte d'interessos sorgeix quan una o un empleat públic pot tenir l'oportunitat d'anteposar els seus interessos privats als seus deures professionals.

Es tindrà especial cura en què no es produeixin conflictes d'interessos en el personal empleat públic relacionat amb els procediments de “contractació” i “concessió d'ajudes públiques”, en operacions finançades per fons del MRR.

Contractació pública

En el cas que s'identifiqui un risc de conflicte d'interessos es procedirà a:

- Analitzar els fets amb la persona implicada per aclarir la situació.

- Excloure a la persona en qüestió del procediment de contractació.

- En el seu cas, cancel·lar el procediment.

En el cas que efectivament s'hagi produït un conflicte d'interessos, s'aplicarà la normativa legal en matèria de sancions.

Ajudes públiques

Les empleades i els empleats públics que participin en els processos de selecció, concessió i control d'ajudes finançades amb fons del MRR, s'abstindran de participar en aquells assumptes en els quals tinguin un interès personal.

En el cas que efectivament es produeixi un conflicte d'interessos, s'aplicarà la normativa legal en matèria de sancions.

RESPONSABILITATS RESPECTE DEL CODI

Entendre i complir els principis del present Codi Ètic i de Conducta, és responsabilitat de totes les persones que duen a terme funcions de gestió, seguiment i/o control d'operacions finançades amb fons del MRR.

No obstant això, convé puntualitzar i concretar algunes responsabilitats específiques, segons els diferents perfils professionals.

Tot el personal, té l'obligació de:

  • Llegir i complir el que es disposa en el Codi.
  • Col·laborar en la seva difusió a l'entorn de treball, a col·laboradors, proveïdors, empreses d'assistència tècnica, beneficiaris d'ajudes o qualsevol altra persona que interactuï amb l'Ajuntament.

Les persones responsables de servei, a més de les anteriors, tenen l'obligació de:

  • Contribuir a solucionar possibles dubtes que es plantegin respecte al Codi.
  • Servir d'exemple en el seu compliment.

Els òrgans directius.

  • Promoure el coneixement del Codi per part de tot el personal, així com l'obligació de fomentar l'observança del Codi i de complir els seus preceptes.
 

ANNEX IV Declaració Absència de Conflictes d'Interessos

Expedient: ______________________________________________________________________________________________________

A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de [contractació/subvenció] a dalt referenciat, el/els sotasignat/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara/declaren:

Primer. Estar informats/ades del següent:

1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»

2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, té la fi d'evitar qualsevol distorsió de la competència i garantir la transparència en el procediment i assegurar la igualtat de tracte a tots els candidats i licitadors.

3. Que l'article 23 «Abstenció», de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableix que hauran d'abstenir-se d'intervenir en el procediment «les autoritats i el personal al servei de les Administracions en els qui es donin algunes de les circumstàncies assenyalades a l'apartat següent», sent aquestes:

a) Tenir interès personal en l'assumpte de què es tracti o en un altre en la resolució del qual pogués influir la d'aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

b) Tenir un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.

c) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l'apartat anterior.

d) Haver intervingut com a perit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.

e) Tenir relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc».

Segon. Que no es troba incurs en cap situació que pugui qualificar-se de conflicte d'interessos de les indicades en l'article 61.3 del Reglament Financer de la UE i que no concorre en la seva/s persona/s cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic que pugui afectar el procediment de licitació/concessió.

Tercer. Que es compromet a posar en coneixement del [òrgan de contractació/comissió d'avaluació], sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.

Quart. Conec que, una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa, implicarà les conseqüències disciplinàries, administratives i/o judicials que estableixi la normativa d'aplicació.

I per deixar-ne constància, signo la present declaració