Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 5684
Resolució informativa del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual es convoca el concert per a la prestació del Servei d’Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d’exclusió social i amb dificultats especials d’inserció laboral, cofinançat pel Fons Social Europeu, en el marc del Programa Balears de l’FSE+ per al període 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 18 de novembre de 2022, la directora del SOIB va emetre una memòria justificativa que acredita la necessitat de concertar la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral.

2. En data 22 de novembre de 2022, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), va resoldre iniciar l'expedient relatiu a la convocatòria del concert per la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral.

3. En data 1 de desembre de 2022, la Direcció General de Fons Europeus va emetre un informe d'elegibilitat favorable de cofinançament de l'operació, en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027.

4. En data 21 de novembre de 2022, el Consell de Govern ha acordat modificar la previsió i la taxació del Servei d'Orientació Professional, prevista en l'Acord de Consell de Govern de 16 de maig de 2022 pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2022 i es declaren els serveis d'interès econòmic general d'acord amb l'article 4.1 de la Llei 12/2018.En data 28 de novembre de 2022, el Consell de Govern ha acordat autoritzar aprovar la convocatòria d'aquest concert, d'acord amb el que disposa l'article 10.2 de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022.

Fonaments de dret

1. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. El Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

3. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

4. El Decret 35/2022, de 22 d'agost, pel qual es crea i regula el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris, i els procediments d'acreditació de serveis i habilitació d'entitats.

5. El Decret 36/2022, de 22 d'agost, pel qual s'estableixen els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació professional i es regulen els requisits que han d'acreditar per a la inscripció posterior en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris.

6. L'Acord del Consell de Govern de 16 de maig de 2022 pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2022 i es declaren els serveis d'interès econòmic general i la seva modificació de dia 21 de novembre de 2022, en el qual  apareix el Servei d'Orientació Professional per a la inserció laboral de les persones vulnerables, com a servei que s'ha de concertar amb convocatòria en el 2022 i amb previsió de començar-ne l' execució al 2023, el qual no ha estat declarat servei d'interès econòmic general.

7. El Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013.

8. El Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons  Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

9. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

10. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la  Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

12. La Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

13. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la CAIB i l'Annex 1 pel que fa a l'adscripció del SOIB a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

14. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

15. El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

16. L'Ordre ESS/381/2018, de 10 d'abril, per la qual s'aprova la Guia tècnica de referència per al desenvolupament dels protocols de la Cartera Comú de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Convocar el concert i establir el procediment de la convocatòria per la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, cofinançat pel Fons Social Europeu, en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, d'acord amb els annexos.

2. Aprovar el Plec de condicions tècniques per  concertar la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, que es pot consultar a la pàgina web del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (https://soib.es/).

3. Aprovar la creació del Comitè Tècnic d'Assessorament regulat a l'apartat 15 de l'annex 1 d'aquesta Resolució.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 29 de desembre de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX 1 Convocatòria del concert per la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, cofinançat pel Fons Social Europeu, en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. S'estableix la regulació del procediment de convocatòria del concert per la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de places del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, a l'àmbit territorial de les Illes Balears. Aquest servei està recollit a l'article 8. del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

3. Es tracta del procediment de primer concert del Servei d'Orientació Professional (SOP), d'acord amb el que disposen els articles 18 i 19 del Decret 48/20117, de 27 d'octubre.

2.. Òrgan instructor

L'òrgan instructor del procediment és la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. La tramitació de la sol·licitud de concertació s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació corporativa ESOIB/ACCFOR.

L'enllaç per tramitar la sol·licitud és https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml.

Una vegada feta la tramitació mitjançant l'ESOIB/ACCFOR, per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document de sol·licitud generat amb l'aplicació s'ha de signar electrònicament per part del representant de l'entitat i s'ha de presentar, dins del termini  establert, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la seu electrònica de la CAIB, d'acord amb els articles 16 i 66.6 de la Llei 39/2015.

Les entitats han d'indicar a la sol·licitud el nombre de places que ofereixin per concertar amb l'Administració, l'àmbit territorial en el qual actuaran, així com el nombre d'unitats d'orientació que dedicaran al concert.

Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic a la seu electrònica del SOIB, no es considerarà vàlidament presentada.

En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la presentin de la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la data en la qual s'hagi esmenat.

El SOIB publicarà a la pàgina web una guia informativa o protocol per ajudar les entitats a tramitar la sol·licitud a través d'aquesta aplicació (ESOIB/ACCFOR).

2. El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Dins els primers 7 dies naturals del termini per presentar les sol·licituds, les entitats que tenguin la intenció de presentar-la que no estiguin donades d'alta a l'aplicació ESOIB/ACCFOR, l'hauran de sol·licitar al SOIB i enviar un correu electrònic a la bústia registre.xol@soib.caib.es amb el concepte «Alta ESOIB» i en el qual s'ha d'indicar el nom jurídic de l'entitat, el NIF, el nom i el DNI del representant i, si ho consideren convenient, el nom i el DNI del gestor de l'entitat, que serà, juntament amb el representant, la persona que podrà fer els tràmits de la sol·licitud dins l'aplicació ESOIB/ACCFOR.

3. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.

4. L'aplicació web ESOIB/ACCFOR s'utilitzarà per a les gestions tècniques del concert i per a les comunicacions amb l'entitat beneficiària. El SOIB publicarà a la s pàgina web (www.soib.es) el protocol de gestió del concert.

Les notificacions que es derivin d'aquest procediment es faran per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Requisits de les entitats

Per poder concertar la prestació del SOP amb el SOIB les entitats hauran de complir els requisits següents:

a) Han d'estar inscrites en el Cens públic d'organitzacions del Tercer Sector d'Acció Social de les Illes Balears depenent del departament competent del Govern de les Illes Balears en matèria de polítiques socials.

b) Han d'estar habilitades mitjançant la inscripció en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris, d'acord amb el que disposen els Decrets 35/2022 i 36/2022, de 22 d'agost.

c) Han de tenir acreditat el Servei d'Orientació Professional per a totes les unitats d'orientació que es concertin, per al col·lectiu objecte d'aquest concert, d'acord amb el que disposen els Decrets 35/2022 i 36/2022, de 22 d'agost.

d) Han d'acreditar una experiència mínima de 3 mesos en l'atenció del col·lectiu al qual s'adreça l'objecte del concert.

El SOP acreditat haurà d'estar registrat en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris.

Els requisits anteriors s'hauran de complir en el moment de la publicació d'aquesta Resolució i fins que s'acabi l'execució de l'acció concertada.

5. Documentació que s'ha de presentar

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria, juntament amb el tràmit de sol·licitud al qual fa referència l'apartat 3 d'aquest annex a la Resolució i com a complement, hauran de pujar a l'aplicació ESOIB/ACCFOR, si escau, els següents documents signats digitalment per part del representant de l'entitat sol·licitant, i utilitzar els models que estaran disponibles a l'ESOIB:

a) Una sol·licitud de participació en el concert, d'acord amb el guió que estableix el SOIB (a disposició de les entitats a l'adreça <www.soib.es> i a l'aplicació ESOIB/ACCFOR).

b) En cas que l'entitat no sigui perceptora econòmica de la Comunitat Autònoma, la declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, de conformitat amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius (BOIB núm. 21/2013, de 12 de febrer).

c) La presentació de la sol·licitud implica que s'autoritza el Servei d'Ocupació de les Illes Balears a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració General de l'Estat i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada en manifesti expressament la negativa. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració General de l'Estat i de la Seguretat Social, la qual ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria, juntament amb la sol·licitud de participació en el concert.

d) Una declaració responsable d'acord amb el model que és a disposició de les persones interessades en el web www.soib.es i en l'aplicació ESOIB/ACCFOR  en relació amb els aspectes següents:

- Disposar del Pla de Prevenció de Riscs Laborals, l'avaluació de riscs i la planificació de l'activitat preventiva de l'entitat, de conformitat amb el que determina la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre).

- Complir les obligacions i els requisits que estableix el plec de prescripcions tècniques, la convocatòria i tota la normativa aplicable al concert.

- No haver sol·licitat, ni percebut, ni percebre en un futur subvencions o altres ingressos per al finançament de l'activitat concertada distints als que es rebin per aquest concert.

- No estar afectades per cap prohibició de contractar en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

- No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

- No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

e) Únicament per a les entitats del grup B de l'apartat 6 d'aquesta Resolució, s'haurà de presentar certificat/s i/o declaració/ns responsable/s sobre l'experiència de l'entitat en l'atenció del col·lectiu al qual s'adreça l'objecte del concert, d'acord amb els models facilitats pel SOIB.

2. D'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, els sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja s'hagi aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. En el cas excepcional que el SOIB no pogués aconseguir electrònicament la documentació, podrà requerir la persona perquè l'aporti.

6. Places del servei

La previsió del nombre total màxim de places que s'han de concertar a l'àmbit territorial de les Illes Balears és de 3.904 places (1.952 per al primer any d'execució i 1.952 per al segon any d'execució), d'acord amb la previsió de disponibilitats pressupostàries del SOIB.

Aquest nombre total màxim de places, es desglossa en els 3 grups següents:

Grup a

S'han calculat un total de 1.717 places per a cadascun dels 2 anys d'execució, amb la informació que disposa el SOIB sobre persones usuàries pertanyents al col·lectiu vulnerable objecte del concert, concretament dels projectes d'orientació executats durant l'any 2021 per part d'entitats pertanyents al Tercer Sector d'Acció Social de les Illes Balears subvencionats pel SOIB. Aquestes dades van en concordança amb el nombre de persones usuàries ateses durant el 2021 i correspondria al nombre màxim d'unitats d'orientació acreditades, places i imports, per a cada entitat, que apareixen a l'Annex 2 d'aquesta Resolució, que s'han de repartir pel criteri de l'article 19 del Decret 48/2017, d'acord amb el qual, com que es tracta d'un procediment de primer concert, es tenen en compte les places ocupades en serveis subvencionats en el moment de la convocatòria.

Grup b

94 places, per a cadascun dels 2 anys d'execució, que corresponen a dues unitats d'orientació, per un import total de 144.745,90 €, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries del SOIB, destinades únicament i exclusivament a entitats diferents a les del grup A, que reuneixin els requisits que exigeixen el plec, aquesta Resolució i la resta de normativa aplicable per poder concertar.

Grup c

141 places, per a cadascun dels 2 anys d'execució, que corresponen a 3 unitats d'orientació, per un import total de 217.118,85 €, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries del SOIB, i el criteri d'implantació a la localitat on s'hagi de prestar el servei de l'article 6.3.b) de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, destinades a entitats que tinguin serveis acreditats a l'àmbit comunitari amb implantació a localitats d'almenys 3 illes balears i reuneixin els requisits que exigeix el plec, aquesta Resolució i la resta de normativa aplicable per poder concertar.

7. Tramitació dels concerts

1. El Comitè Tècnic d'Assessorament ha d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria. Per a aquesta tasca podrà disposar del suport dels serveis tècnics del SOIB.

2. Les entitats han d'indicar el nombre de les unitats d'orientació acreditades i indicar quines es dedicaran a la prestació del SOP (almenys s'ha de sol·licitar una unitat i afegir-hi mitges unitats o unitats senceres, no s'admeten altres fraccions), i conseqüentment, el nombre de places que se sol·liciten han de ser les que corresponen a la ràtio del col·lectiu al qual s'ha d'atendre, de l'article 7 del Decret 36/2022, de 22 d'agost, pel nombre d'unitats de prestació del servei sol·licitades. En el cas que la sol·licitant sigui una de les entitats que apareixen a l'Annex 2 de la Resolució, el nombre màxim de places, unitats d'orientació acreditades i import que s'ha de sol·licitar ha de ser el que apareix en l'Annex 2. També s'ha d'indicar la cobertura territorial del servei que es prestarà.

3. S'ha de resoldre el procediment de concertació assignant a les entitats sol·licitants les places d'acord amb els criteris següents:

Per al grup A de l'apartat 6. «Places que s'han de concertar», s'ha d'aplicar el criteri de l'article 19 del Decret 48/2017, d'acord amb el qual, al tractar-se d'un procediment de primer concert, es tenen en compte les places ocupades en serveis subvencionats en el moment de la convocatòria de concert, es repartiran les unitats d'orientació sol·licitades, les quals han d'estar acreditades, a les entitats que consten al quadre de l'annex 2 d'aquesta Resolució, sense que les unitats concedides pugui superar el nombre d'unitats d'orientació, el de places i els imports que consten en aquest annex 2 per a cada entitat.

Els romanents resultants a aquest grup passaran al grup següent.

Per al grup B de l'apartat 6. «Places que s'han de concertar», les places estan destinades únicament i exclusivament a entitats diferents a les del grup A, que reuneixin els requisits que exigeix  el plec, aquesta Resolució i la resta de normativa aplicable per poder concertar. Si les places sol·licitades no superen el nombre de places màxim per aquest grup, les places s'adjudicaran directament a les entitats sol·licitants. Si les places sol·licitades superen la disponibilitat pressupostària, s'aplicaran els criteris de selecció objectius que preveuen els articles 6.3 de la Llei 12/2018 i el  14.3 del Decret 48/2017 en proporció a les entitats presentades en aquest grup.

Per al grup C de l'apartat 6. «Places que s'han de concertar», d'acord amb el criteri d'implantació a la localitat on s'hagi de prestar el servei de l'article  6.3.b) de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, les places estan destinades a entitats que tinguin serveis acreditats en l'àmbit comunitari amb implantació a localitats d'almenys 3 illes balears i reuneixin els requisits que exigeix el plec, aquesta Resolució i la resta de normativa aplicable per poder concertar.

Es repartiran les 3 unitats d'orientació (141 places) a una mateixa entitat, de tal forma que es distribueixin les 3 unitats de manera que es cobreixin les 3 illes.

En el cas que hi hagi més d'una entitat que reuneixi els requisits d'aquest grup, tendrà preferència l'entitat que tengui més cobertura territorial a les 3 unitats per a les quals demani el concert d'aquest grup. S'entén que té més cobertura, l'entitat on les localitats a les quals prestarà el SOP tenguin un major nombre d'habitants censats, d'acord amb el darrer cens de població publicat.

Els romanents resultants a aquest grup passaran al grup B.

4. En cas que la proposta de l'òrgan instructor sigui parcialment o totalment denegatòria, l'entitat interessada disposarà d'un termini de deu dies, des de l'endemà de la notificació de la proposta, per al·legar el que convengui al seu dret.

5. L'òrgan instructor ha d'elaborar la proposta definitiva dels concerts sol·licitats, la qual ha d'elevar a l'òrgan competent perquè en dicti resolució.

6. El procediment de concertació s'ha de resoldre en el termini de tres mesos comptadors des de l'endemà de l'entrada de la sol·licitud a l'òrgan competent. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades.

7. Si en el termini indicat no se n'ha dictat una resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

8. Formalització dels concerts

Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es faci constar el contingut mínim que preveu l'article 8 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre.

9. Vigència del concert

La prestació del servei concertat tendrà una durada de 2 anys comptadors des del dia 1 de gener de 2023 o del dia de la signatura de l'acord si fos posterior.

El Servei d'Orientació Professional s'ha de prestar de manera continuada al llarg de tota la durada del concert.

El concert es podrà renovar per períodes mínims de 2 anys, mitjançant la tramitació de l'expedient corresponent. El primer concert, juntament amb les successives renovacions, poden tenir una durada màxima de 10 anys.

10. Pressupost i preu màxim del servei

1. L'import màxim estimat que s'assigna al concert és de 6.011.574,40 (exempt d'IVA), per als 2 anys d'execució del concert (3.005.787,20 € per a cadascun dels 2 anys d'execució del concert), que es distribuirà entre les anualitats pressupostàries de 2023, 2024 i 2025.

En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixi l'entitat i pels serveis que requereixi efectivament l'Administració.

2. Aquest import s'indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta cap consignació pressupostària, que s'ha d'acreditar en el moment que es materialitzi el concert.

3. El preu de referència màxim anual per plaça concertada per la prestació del Servei d'Orientació Professional (SOP) per al col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, d'acord amb l'estudi de costs realitzat mitjançant informe econòmic del Departament de Gestió Econòmica de data 22/11/2022 per determinar el preu del concert, emès d'acord amb el que estableix l'article 16 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, i amb l'Informe de la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), pel qual es fixen els costs de les places que s'han de concertar per prestar el Servei d'Orientació Professional (SOP) a col·lectius vulnerables per part d'entitats del Tercer Sector d'Acció Social de les Illes Balears, de 22/11/2022, que consten a l'expedient, és el següent:

Cost anual per plaça que s'ha de concertar

Col·lectiu

Cost anual de cada plaça

Persones en risc d'exclusió social

1.539,85 €

4. Aquesta convocatòria de concert està cofinançada pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027, d'acord amb els Reglaments (UE) 2021/1057 i 2021/1060, del Parlament Europeu i del Consell.

L'operació cofinançada contribuirà als objectius establerts dins l'objectiu polític 4 «Una Europa més social mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials».

D'acord amb l'esborrany de PIBAL FSE+ presentat a la Comissió Europea, l'operació s'enquadra dins la prioritat 2 «Inclusió social i lluita contra la pobresa» i els expedients d'aquest concert contribuiran a l'objectiu específic H «Fomentar la inclusió activa a l'objecte de promoure la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i la participació activa, i millorar l'ocupabilitat, en particular per els grups desfavorits», i a l'àmbit d'intervenció 153 «Vies d'integració i reintegració en el món laboral de les persones desfavorides».

11. Condicions tècniques d'execució

Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al que disposen el Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, els Decrets 35/2022 i 36/2022, de 22 d'agost, el plec de prescripcions tècniques i la resta de normativa aplicable.

12. Obligacions de les entitats concertades

Les obligacions que han de complir les entitats que concertin la prestació del SOP són les que consten en el plec de prescripcions tècniques, en aquesta Resolució, l'article 9 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, l'article 15 del Decret 35/2022, de 22 d'agost i a la resta de normativa aplicable, en particular seran d'aplicació les obligacions que resultin de la normativa que regula l'FSE, a causa del finançament dels projectes concertats.

13. Criteris d'accés de persones usuàries i llista d'espera

Les persones usuàries han d'estar inscrites com a demandants d'ocupació. Es pot accedir als serveis d'orientació professional concertats a instància de la persona usuària per cita prèvia o a instància del SOIB i també per derivació dels serveis socials o altres entitats concertades, prèvia sol·licitud de la persona interessada, d'acord amb el que preveu l'Ordre ESS/381/2018, de 10 d'abril.

Si una persona voluntàriament vol ser beneficiària del SOP d'una entitat que hagi concertat la prestació d'aquest servei amb el SOIB, s'ha de seguir el procediment següent:

a) La persona ha de demanar a l'entitat ser beneficiària d'accions del programa.

b) L'entitat ha de comprovar que està inscrita al SOIB i tots els requisits exigits pel fons de finançament.

Si l'entitat beneficiària necessita fer un sondeig:

a) Per captar persones usuàries, s'ha de posar en contacte amb un tècnic del SOIB. La definició del perfil concret de les persones usuàries que s'ha de sondejar ha de venir detallada en el projecte concertat. La selecció dels criteris que s'utilitzaran en el SISPE s'ha de fer conjuntament entre l'entitat i el tècnic de referència del SOIB.

b) El tècnic del SOIB farà aquest sondeig de persones usuàries tan ajustat com sigui possible al perfil del projecte i es lliurarà una llista amb noms, llinatges, adreça completa i telèfon.

c) L'entitat ha de convocar les persones usuàries amb el model de carta de citació  establert pel SOIB.

Tant si la persona usuària entra al servei voluntàriament o per sondeig o per derivació, l'entitat ha de valorar a cada persona que accedeixi al servei per determinar que s'ajusta al perfil definit en el projecte concertat.

Si, després de les sessions inicials, la persona usuària signa l'Acord personal d'ocupació i Pla de Treball Inicial, a més de la fitxa de microdades, l'entitat ha de sol·licitar al Servei de Seguiment 1 del SOIB que es doni d'alta en el Servei d'Orientació Professional.

14. Prerrogatives de l'Administració

1. L'òrgan d'assessorament del procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

2. Els acords que adopti l'òrgan competent per resoldre a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

15. Comitè tècnic d'assessorament

1. D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret 48/17, s'haurà de constituir el Comitè tècnic d'assessorament, el qual tendrà les funcions següents:

- Informar l'òrgan instructor sobre el repartiment de les places en aplicació dels criteris de repartiment de places que apareixen a l'apartat 6 d'aquest annex a la Resolució, en cas que no hi hagi disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda de places per al servei objecte del concert.

- Informar l'òrgan instructor en relació amb el procediment de concertació i sobre les condicions específiques que facin referència al servei objecte del concert.

- Informar preceptivament sobre la modificació que preveu l'article 24 del Decret 48/17.

- A més, pot fer propostes de millora relatives a les condicions d'aplicació dels criteris de preferència, així com a les condicions d'execució del concert.

2. El Comitè tècnic d'assessorament estarà compost pels membres següents:

- Presidència:

  • Titular: la cap del Servei de Seguiment 1 del SOIB que, en cas d'absència, vacant o malaltia, ha de ser substituïda per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.

- Secretaria:

  • Titular: un cap d'un servei de Gestió de Programes d'Ocupació del SOIB.
  • Suplent: un cap d'una secció d'un servei de Gestió de Programes d'Ocupació del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

- Vocalies:

  • Vocalia primera, segona i tercera: tres tècnics del Servei de Seguiment 1 del SOIB. En cas d'absència, vacant o malaltia, cadascun d'aquests vocals pot ser substituït per un tècnic o una tècnica del SOIB.

3. Per al funcionament d'aquest comitè, s'ha d'aplicar el que disposa, en matèria d'òrgans col·legiats, la normativa de règim jurídic del sector públic.

16. Causes d'extinció

Són causes d'extinció del concert les que estableixen l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre i el 28 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

17. Modificació dels concerts

Les possibles modificacions dels concerts s'han de regir pel que disposa l'article 7.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre i la Secció 3a del capítol II de Títol III del Decret 48/2017, de 27 d'octubre.

18. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa-administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.

 

ANNEX 2

Nombre màxim d'unitats d'orientació acreditades, places i imports, per a cada entitat, per a cadascun dels 2 anys d'execució del concert, que s'han d'adjudicar pel criteri del grup A de l'apartat 6 de l'annex 1 de la Resolució de convocatòria, pel criteri de l'article19 del Decret 48/2017, d'acord amb el qual, com que es tracta d'un procediment de primer concert, es tenen en compte les places ocupades en serveis subvencionats en el moment de la convocatòria:

Entitat

Unitats d'orientació

Places

Import corresponent a les places (€)

TREBALL SOLIDARI

3,50

165

254.075,25

FUNDACIÓ PATRONAT OBRER DE SANT JOSEP

6

282

434.237,70

FUNDACIÓ PROJECTE HOME BALEARS

5,50

259

398.821,15

FUNDACIÓ DEIXALLES PALMA

14

658

1.013.221,30

FUNDACIÓ ADECCO

5,50

259

398.821,15

ASOC PARA EL ESTUDIO Y PROMOCION DEL BIENESTAR SOCIAL (PROBENS)

2

94

144.745,90

 

36,50

1.717

2.643.922,45