Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 764216
Acord adoptat pel Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears pel qual s’aprova la convocatòria del procés excepcional d’estabilització per concurs extraordinari de mèrits per cobrir les places de personal laboral de Ports de les Illes Balears
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, reunit en la sessió del dia 24 de novembre de 2022, va acordar el següent:
Antecedents
1. Mitjançant l'Acord del Consell d'Administració de 12 de maig de 2022, es va aprovar l'oferta pública d'estabilització i l'oferta d'ocupació pública ordinària per a l'any 2022 corresponent al personal laboral de Ports de les Illes Balears (BOIB núm. 68, de 26 de maig).
2. L'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, regula el procés excepcional d'estabilització de places ocupades de manera temporal de llarga durada de conformitat amb la disposició addicional sisena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública. Aquestes disposicions preveuen que les administracions públiques convoquin, amb caràcter excepcional i per una sola vegada pel sistema de concurs, les places que compleixen els requisits que estableix l'article 2.1 de la Llei 20/2021 i han estat ocupades amb caràcter temporal de manera ininterrompuda amb anterioritat a l'1 de gener de 2016. Aquesta disposició es complementa amb la disposició addicional vuitena, la qual estableix que, addicionalment, els processos d'estabilització prevists en la disposició addicional sisena han d'incloure en les convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de manera temporal per personal amb una relació d'aquesta naturalesa, anterior al dia 1 de gener de 2016.
3. Pel que fa al concurs com a procés excepcional d'accés a la funció pública, cal tenir en compte la doctrina fixada pel Tribunal Constitucional sobre el principi d'igualtat en l'accés als càrrecs i les ocupacions públiques (article 23.2 de la Constitució espanyola), que diu que únicament pot ser exceptuada per raons excepcionals i objectives. A més, aquest accés s'ha d'ordenar de manera igualitària a la convocatòria mitjançant normes abstractes i generals per tal de preservar la igualtat davant la llei de la ciutadania, fet que obliga el legislador i l'Administració a triar regles fundades en criteris objectius i presidits pels cànons de mèrit i capacitat que l'article 103.3 de la CE disposa (STC 67/1989, 27/1991 i 60/1994).
Entre les condicions que, d'acord amb la jurisprudència constitucional, s'han de donar perquè no es pugui apreciar cap infracció del principi d'igualtat d'accés a càrrecs i llocs de treball públics de l'article 23.2 de la CE es troba, en primer lloc, que sigui una situació excepcional; en segon lloc, que només s'acudeixi a aquest tipus de procediments per una sola vegada, ja que altrament es perdria la seva condició de remei excepcional i, en tercer lloc, que aquesta possibilitat estigui prevista en una norma amb rang legal (STC 12/1999, d'11 de febrer de 1999). Amb la disposició addicional sisena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, i l'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, es dona empara normativa al concepte jurisprudencial d'interinitat de llarga durada superior a cinc anys.
4. L'article segon del Decret llei 2/2022, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública a les Illes Balears, ha modificat la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i afegeix una nova disposició addicional divuitena. Per mitjà d'aquesta nova disposició addicional es constitueix la Mesa General del Sector Públic Instrumental Autonòmic, com a òrgan de desenvolupament de les condicions de treball comunes que puguin afectar el personal del conjunt dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Són matèries objecte de negociació el desenvolupament comú del que estableix la normativa aplicable, incloses les diferents lleis de pressuposts, així com les relatives a l'establiment de condicions de treball comunes, de criteris de selecció i provisió comuns, sens perjudici dels acords a què puguin arribar els òrgans de negociació dels diferents ens en el marc de les seves competències.
El 4 de juliol de 2022, la Mesa General del Sector Públic Instrumental va aprovar unes bases generals amb els criteris comuns que han de regir els processos selectius d'estabilització per a l'ingrés o l'accés com a personal laboral fix dels ens del Sector Públic Instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les bases específiques que determini cada convocatòria.
5. L'apartat 3 de l'article 2 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, per evitar dilacions en aquests nous processos, disposa que la publicació de les convocatòries dels processos selectius per a la cobertura de les places incloses en les ofertes d'ocupació pública d'estabilització s'ha de produir abans del 31 de desembre de 2022. Així mateix, disposa que la resolució d'aquests processos selectius ha de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.
6. L'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, disposa que en les ofertes d'ocupació pública s'ha de reservar una quota no inferior al 7 % de les vacants per a les persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, de manera que progressivament s'arribi al 2 % dels efectius totals en cada administració pública.
L'apartat 2 de l'article 3 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, estableix que les ofertes dels processos d'estabilització en el cas dels processos pel sistema de concurs oposició han d'establir una quota de reserva per a persones amb discapacitat, en els termes que estableix la legislació bàsica de l'Estat i la llei de funció pública autonòmica.
Això no obstant, l'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, disposa: «En les ofertes dels processos d'estabilització en el cas dels processos de la disposició addicional sisena i vuitena de la Llei, en tractar-se de processos per concurs com a procés excepcional, per una sola vegada, la convocatòria de les places s'ha de fer amb caràcter general per igual valoració dels mèrits objectius fixats per a totes les persones aspirants, excepte quan l'administració convocant motivi la convocatòria per torn de reserva de persones amb discapacitat».
7. L'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, preveu: «Les convocatòries dels processos selectius poden establir que, de conformitat amb el que estableix l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els aspirants que participin en els processos de selecció d'estabilització regulats en aquest Decret llei quedin obligats a relacionar-se amb l'administració de què es tracti telemàticament (...) ».
Tenint en compte que la Llei 39/2015 ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, el de tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que els aspirants es relacionin per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, ja que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix que disposin d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per tal de realitzar els tràmits telemàtics que preveu aquesta convocatòria.
La inscripció per aquests mitjans facilita a les persones aspirants la presentació de sol·licituds, atès que poden fer el tràmit en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i, a la vegada, suposa una major agilitat en la tramitació del procediment administratiu, en el qual es preveu una concurrència elevada.
Per tot això, propòs al Consell d'Administració que adopti el següent
ACORD
1. Aprovar la convocatòria de concurs extraordinari de mèrits per cobrir 84 places de personal laboral de Ports de les Illes Balears, el sistema de selecció de les quals és el de concurs extraordinari de mèrits (disposicions addicionals setena i vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre), incloses en l'oferta pública d'estabilització aprovada per l'Acord del Consell d'Administració de 12 de maig de 2022, d'acord amb la distribució que consta en l'annex 1.
2. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que s'adjunten en aquest Acord com a annex 2.
3. Aprovar el barem de mèrits que ha de regir aquest procés, que figura com a annex 3 d'aquest Acord.
4. Aprovar els requisits de titulació per accedir a cada una de les categories i especialitats convocades, que figuren en l'annex 4 d'aquest Acord.
5. Fer públic que els models de sol·licitud i d'autobaremació de mèrits estan inclosos dins el tràmit telemàtic disponible a disposició de les persones interessades en la pàgina web www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica.
6. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals, que figura en l'annex 5.
7. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8. Facultar la directora i gerent de Ports de les Illes Balears per aprovar les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment, les quals s'han de publicar en la pàgina web www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica, i aprovar tots els tràmits necessaris fins adjudicar els llocs de treball i aprovar les borses preferents de personal laboral temporal.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1.a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (19 de desembre de 2022)
El vicepresident executiu Francisco Javier Ramis Otazua
ANNEX 1 Places convocades
Torn lliure ordinari
Grup A |
|
Facultatiu/iva superior, especialitat jurídic/a |
2 places a Mallorca |
Facultatiu/iva superior, especialitat pràctic/a |
1 plaça a Menorca |
Grup B |
|
Facultatiu/iva tècnic/a, especialitat arquitectura tècnica |
1 plaça a Mallorca |
Facultatiu/iva tècnic/a, especialitat relacions laborals |
2 places a Mallorca |
Grup C |
|
Tècnic/a especialista, especialitat informàtica |
2 places a Mallorca |
Administratiu/iva |
4 places a Mallorca |
Administratiu/iva, especialitat comptabilitat |
1 plaça a Mallorca |
Grup D |
|
Auxiliar administratiu/iva |
9 places a Mallorca |
Tècnic/a auxiliar, especialitat informàtica |
1 plaça a Mallorca |
Guardamolls |
9 places a Mallorca, 12 places a Menorca i 10 places a Eivissa |
Guardamolls auxiliar |
23 places a Mallorca i 6 places a Menorca |
Torn de reserva per a persones amb discapacitat psíquica, física o sensorial
Grup D |
|
Auxiliar administratiu/iva |
1 plaça a Mallorca |
ANNEX 2 Bases específiques de la convocatòria
Normativa reguladora
Aquesta convocatòria es regula per la normativa següent:
2. Places i procediment selectiu
2.1. L'objecte de la convocatòria és la provisió de les places indicades en el punt 1 de l'Acord i en l'annex 1 corresponents al personal laboral de Ports de les Illes Balears de l'oferta pública d'estabilització.
2.2. S'estableix com a procediment selectiu el de concurs extraordinari de mèrits, inclosa la reserva de persones amb discapacitat.
2.3. El procés selectiu objecte d'aquesta convocatòria ha de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.
2.4. Places reservades per a persones amb discapacitat
En aquesta convocatòria es reserva una plaça perquè la cobreixi una persona que acrediti una discapacitat física, sensorial o psíquica, que no sigui originada per discapacitat intel·lectual.
2.5 Requisits específics per a la reserva
Per a les persones que accedeixin pel torn de reserva, a més dels requisits generals de la base 3, han de tenir reconeguda la condició legal de discapacitat i del tipus assenyalat en l'annex 1 en un nivell igual o superior al 33 % i acreditar, mitjançant un informe expedit per l'equip multiprofessional corresponent de la direcció general competent en matèria de persones amb discapacitat, que l'aspirant es troba en condicions de complir les tasques fonamentals de la categoria i especialitat a la qual aspira, mitjançant, si correspon, les adaptacions adients del lloc de treball.
Les persones que es presentin pel torn de reserva han de sol·licitar l'emissió de l'informe d'aptitud o adaptació de l'equip multiprofessional de la Direcció General d'Atenció a la Dependència o organisme públic equivalent.
La participació en el procés selectiu de les persones que optin per aquest torn queda condicionada al fet que l'informe esmentat relatiu a les condicions personals per exercir les funcions de la plaça sigui favorable.
D'acord amb el que estableix l'article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, es consideren afectats per una discapacitat en grau igual o superior al 33 % els pensionistes de la seguretat social que tenguin reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei.
3. Requisits i condicions generals de les persones interessades
3.1. Per tenir la condició d'aspirant i ser admès en aquest procés selectiu, les persones interessades han de complir, en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant el procés selectiu, els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola o alguna altra de les que permeten l'accés a l'ocupació pública segons l'article 57 del TREBEP.
b) Tenir setze anys complerts i no haver arribat a l'edat de jubilació forçosa.
c) Estar en possessió de la titulació que s'indica en l'annex 4 per a cada un dels grups, categories i especialitats convocades.
D'acord amb la disposició addicional dotzena del Decret llei 6 /2022, de 13 de juny, per als grups C i D s'entén que compleixen el requisit de titulació els treballadors que actualment presten serveis en el sector públic instrumental i tenguin acreditada, en la data de publicació d'aquesta convocatòria, una experiència laboral de més de tres anys en la categoria professional concreta en l'ens convocant.
En el cas de titulacions expedides a l'estranger, caldrà disposar de l'homologació corresponent del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
Si el títol procedeix d'un estat membre de la Unió Europea, s'ha de disposar del certificat acreditatiu del reconeixement o de l'homologació del títol equivalent, de conformitat amb la Directiva 89/48/CEE, de 21 de desembre de 1988, relativa al sistema general de reconeixement dels títols d'ensenyament superior que certifiquen formacions professionals d'una durada mínima de tres anys; el Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre, pel qual s'incorporen a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, i la Directiva 2006/100/CE, del Consell, de 20 de novembre de 2006, relatives al reconeixement de qualificacions professionals, així com a determinats aspectes de l'exercici de la professió d'advocat, i altres normes de transposició i desplegament.
d) Tenir les capacitats i les aptituds físiques i psíquiques que siguin necessàries per exercir les funcions corresponents.
e) No haver estat separades, mitjançant un procediment disciplinari, del servei de cap administració, dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitades de manera absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial. En el cas de nacionals d'un altre estat, no trobar-se inhabilitades o en situació equivalent ni haver estat sotmeses a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu estat i en els mateixos termes, l'accés a una ocupació pública.
f) No tenir la condició de personal laboral fix en la mateixa categoria professional i especialitat de l'ens convocant.
g) Tenir els coneixements de llengua catalana que s'indiquen a continuació (article 4 del Decret 11/2017, de 24 de març, llevat dels casos indicats en la base 5):
Grup A |
Coneixements de llengua catalana que s'exigeix |
Facultatiu/iva superior, especialitat jurídic/a |
Certificat de nivell C1 |
Facultatiu/iva superior, especialitat pràctic/a |
Certificat de nivell B2 |
Grup B |
Coneixements de llengua catalana que s'exigeix |
Facultatiu/iva tècnic/a, especialitat arquitectura tècnica |
Certificat de nivell B2 |
Facultatiu/iva tècnic/a, especialitat relacions laborals |
Certificat de nivell B2 |
Grup C |
Coneixements de llengua catalana que s'exigeix |
Tècnic/a especialista, especialitat informàtica |
Certificat de nivell B2 |
Administratiu/iva |
Certificat de nivell C1 |
Administratiu/iva, especialitat comptabilitat |
Certificat de nivell C1 |
Grup D |
Coneixements de llengua catalana que s'exigeix |
Auxiliar administratiu/iva |
Certificat de nivell B2 |
Tècnic/a auxiliar, especialitat informàtica |
Certificat de nivell B1 |
Guardamolls |
Certificat de nivell B1 |
Guardamolls auxiliar |
Certificat de nivell B1 |
El nivell de coneixements s'ha d'acreditar mitjançant el certificat oficial corresponent d'entre els següents:
Si la persona interessada al·lega el requisit de coneixements de llengua catalana mitjançant títols, diplomes i certificats que requereixin l'homologació, el requisit s'entén complit malgrat l'homologació s'obtengui amb posterioritat a la finalització del període de presentació de sol·licituds, sempre que el requisit s'hagi al·legat i els coneixements que s'homologuen s'hagin adquirit amb caràcter previ a la finalització d'aquest termini. En qualsevol cas, l'homologació ha d'aportar-se amb caràcter previ a la formalització del contracte.
També s'entén acreditat el requisit o mèrit, segons escaigui, si les persones aspirants consten en la llista provisional d'aprovats de les darreres proves de llengua catalana i així ho al·leguen, sempre que finalment s'elevi a definitiva encara que sigui amb posterioritat a la finalització del tràmit de presentació de sol·licituds.
h) Haver satisfet la taxa per la inscripció en les convocatòries per a la selecció de personal, d'acord amb l'article 244 i següents de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, de règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i haver adjuntat el justificant de pagament o d'exempció de pagament a la sol·licitud.
La taxa per la inscripció en les convocatòries segons el grup de classificació és la següent:
Resten exemptes del pagament de la taxa les persones en situació de desocupació que no rebin percepcions econòmiques com a persones en situació d'atur o que només rebin algun subsidi de desocupació, i les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %. Aquestes circumstàncies s'han d'acreditar documentalment en el moment de presentar la sol·licitud mitjançant l'informe del SOIB com a persona en situació de desocupació, el certificat de situació del SEPE i l'informe de vida laboral, i en el cas de les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, mitjançant la còpia de la resolució de reconeixement del grau.
i) Signar la declaració responsable relativa al compliment dels requisits de participació i als mèrits al·legats (full d'autobaremació), que figura en el tràmit telemàtic d'inscripció en aquest procés selectiu. S'entén que la declaració responsable està signada quan es presenti i finalitzi el procés d'inscripció.
3.2. Els aspirants han de complir els requisits exigits en aquesta convocatòria el dia d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i han de mantenir-los fins al moment de la presa de possessió com a personal laboral fix.
3.3. El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les persones interessades que es compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria.
4. Excepció del requisit de coneixements de llengua catalana
Les persones aspirants que, en el moment que finalitzi la presentació de sol·licituds, estiguin treballant a Ports de les Illes Balears i en la mateixa categoria i especialitat a què opten, i que no puguin acreditar el requisit exigit per a l'ingrés, queden exemptes del requisit d'acreditació del coneixement de la llengua catalana.
En el supòsit que aquestes persones, mitjançant la participació en aquests processos d'estabilització, assoleixin la condició de personal laboral fix, estan obligades, en el termini de dos anys, comptadors a partir de la signatura del contracte de treball, a acreditar el nivell de coneixement de la llengua catalana exigit per accedir a la categoria i especialitat.
Si un cop transcorregut el termini de dos anys no s'acredita el nivell de coneixements de la llengua catalana exigit per a l'accés, aquestes persones seran remogudes del lloc de treball per manca d'adequació a les funcions d'aquest, mitjançant un procediment contradictori i un cop oïts els òrgans de representació del personal corresponent. La remoció suposa el cessament en el lloc de treball obtingut en el procés selectiu corresponent i la pèrdua d'aquest lloc.
Aquestes persones estaran obligades a participar en totes les convocatòries de proves de llengua catalana que durant aquest període convoquin la Direcció General de Política Lingüística i l'Escola Balear d'Administració Pública per obtenir el certificat de coneixements de llengua catalana corresponent al nivell exigit per accedir a la categoria professional a la qual s'ha accedit.
5. Relacions amb els ciutadans
5.1. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, atès que es tracta d'un procediment de concurrència competitiva, els actes administratius que integren aquest procediment i s'hagin de notificar a les persones interessades, així com els de qualsevol procediment que se'n derivi (inclosos els anuncis de la interposició de qualsevol recurs en via administrativa o en via judicial i els tràmits d'audiència), en comptes de notificar-se, s'han de publicar en la web de Ports de les Illes Balears www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica.
Tot això sens perjudici que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els actes que les bases d'aquesta convocatòria determinin expressament que s'hi hagin de publicar.
5.2. En tot cas, només tenen efectes jurídics les comunicacions trameses pels mitjans de publicació prevists en aquesta convocatòria.
6. Relacions a través de mitjans electrònics
D'acord amb l'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, els aspirants que participin en aquest procés selectiu queden obligats a relacionar-se amb Ports de les Illes Balears a través de mitjans electrònics en totes les fases del procediment corresponent, des de la presentació de sol·licituds de participació fins a l'elecció de destinació, incloses les reclamacions i els recursos administratius que es puguin interposar.
Les persones amb dificultats d'accés o de maneig dels mitjans electrònics podran sol·licitar cita prèvia a l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR) mitjançant el procediment que es troba a la web de Ports de les Illes Balears:
7. Identificació dels aspirants en les publicacions dels actes administratius
D'acord amb el que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, quan sigui necessària la publicació d'actes en la web o en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els aspirants s'han d'identificar amb el número complet del DNI, NIE, passaport o document equivalent.
8. Sol·licitud i declaració de responsable
8.1 Procediment
8.1.1. Les persones aspirants han de presentar una sol·licitud per a cada una de les categories i especialitats convocades en la qual volen participar amb la formalització del tràmit telemàtic corresponent disponible a la web de Ports de les Illes Balears:
En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, Ports de les Illes Balears, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà que ho facin en la forma indicada anteriorment o mitjançant cita prèvia a l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registre. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual s'hagi fet l'esmena.
Les persones aspirants han d'indicar en la sol·licitud el torn a les places del qual opten. Són incompatibles entre si el torn lliure i la reserva de persones amb discapacitat. Així mateix, han d'indicar l'illa a la qual opten (Mallorca, Menorca i Eivissa) ja que només poden optar a les places d'una illa. En cas de no elegir cap illa o elegir-ne més d'una, l'aspirant s'inscriurà d'ofici a l'illa coincident amb el domicili de residència que indiqui en la sol·licitud.
Un cop elegit el torn i l'illa, no es permet fer cap canvi. En el cas dels aspirants que hagin optat pel torn de reserva i durant el procés perdin la condició legal de persona amb discapacitat, es permetrà el canvi al torn lliure, però no a la inversa.
Les persones aspirants han de fer constar en la sol·licitud, si escau, la disposició a prestar serveis com a personal laboral temporal en una illa diferent de l'illa a les places de la qual opten.
8.1.2. Per ser admesos en el procediment selectiu corresponent i prendre-hi part, els aspirants han de presentar la sol·licitud de forma electrònica, que incorpora una declaració responsable en els termes de l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, relativa al compliment de tots i cada un dels requisits de participació exigits en la base 3, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per presentar les instàncies. En aquesta sol·licitud els aspirants han de consignar les dades relatives al compliment dels requisits de participació i no les han d'acreditar fins el termini regulat en la base 11.2, amb l'excepció del pagament de la taxa corresponent, que s'ha d'acreditar.
El tràmit de presentació de sol·licitud inclou el model d'al·legació de mèrits (autobaremació) que té igualment la consideració de declaració responsable en els termes de l'article 69 esmentat.
8.1.3. Ports de les Illes Balears, d'ofici o a proposta del president o presidenta del Tribunal, pot requerir en qualsevol moment que els aspirants aportin la documentació que acrediti el compliment dels requisits declarats, així com la veracitat de qualsevol dels documents que hagin d'aportar en aquest procés selectiu i la persona interessada ha d'aportar-los. La inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori en la declaració responsable o la no presentació davant l'administració convocant de la documentació que, si escau, s'hagi requerit per acreditar el compliment d'allò declarat determina l'exclusió del procediment selectiu, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives en què s'hagi pogut incórrer.
8.1.4. El procediment per a la presentació i complementació de les sol·licituds, de les declaracions responsables i de l'autobaremació per via telemàtica es troben a la web de Ports de les Illes Balears www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica.
8.1.5. La presentació de la sol·licitud per participar en el procés selectiu suposa el coneixement i l'acceptació inequívocs de la persona aspirant del tractament de les dades de caràcter personal a càrrec de l'òrgan competent i únicament per a les finalitats establertes. El tractament de la informació facilitada en les sol·licituds té en compte les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.
8.1.6. Si alguna persona aspirant és contractada com a personal laboral fix de la mateixa categoria i especialitat a què opta, si escau, durant el transcurs d'aquest procés selectiu, o bé ja té aquesta condició, en serà exclosa, amb la devolució de les taxes corresponent.
Termini
El termini de presentació de sol·licituds és de trenta dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9. Admissió i exclusió d'aspirants
9.1. En el termini màxim de dos mesos, comptadors des que acabi el termini de presentació de sol·licituds, la directora i gerent de Ports de les Illes Balears ha de dictar una resolució mitjançant la qual s'aprova la llista provisional de persones admeses i excloses en el procés selectiu, amb expressió de la causa d'exclusió. Aquesta resolució s'ha de publicar, segons la base 5.1.
S'ha de publicar una llista per cada una de les categories i especialitats convocades i per illes i torns. En tot cas, amb la finalitat d'evitar errors i, si se'n produeixen, possibilitar-ne l'esmena dins el termini establert, en la forma indicada en les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment que es troben a la pàgina web www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses sinó que, a més, consten en la relació pertinent de persones admeses.
9.2. Les persones aspirants excloses o omeses disposen d'un termini de set dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de la llista provisional, per esmenar el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En la publicació d'aquesta resolució se'ls ha d'advertir que Ports de les Illes Balears considerarà que desisteixen de la sol·licitud si no compleixen el requeriment.
Si les persones excloses o omeses no esmenen el defecte o no presenten els documents preceptius, es consideraran excloses del procediment mitjançant la resolució per la qual s'aprova la llista definitiva de persones admeses i excloses a la qual es refereix el paràgraf següent.
9.3. Acabat el termini al qual fa referència la base 9.2 i esmenades les sol·licituds, si escau, la directora gerent de Ports de les Illes Balears ha de dictar una resolució en què ha de declarar aprovada la llista definitiva de persones admeses i excloses. La resolució, amb la llista, s'ha de publicar segons la base 5.1.
9.4. El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les persones interessades que compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria.
10. Autobaremació de mèrits i llista provisional de mèrits al·legats
10.1. Tal com estableix la base 8.1.2, les persones aspirants han d'emplenar, juntament amb la sol·licitud de participació i d'acord amb el tràmit telemàtic, el full d'autobaremació de mèrits, que té la consideració de declaració responsable en els termes que preveu l'article 69 de la Llei 39/2015.
En aquest full d'autobaremació els aspirants han d'al·legar, sota la seva responsabilitat, quins són els mèrits dels quals disposen d'entre els prevists en l'annex 3. Els mèrits s'han d'al·legar i, quan escaigui, acreditar, en referència a la data en què finalitzi el termini de presentació d'instàncies. La falsedat en les dades consignades en l'al·legació de mèrits determina l'exclusió del procés i la consideració de no haver-hi participat, a més de les actuacions legals que es derivin per la falsedat en les dades.
10.2. Els aspirants queden vinculats pels mèrits que al·leguen en el full d'autobaremació; per tant, la puntuació resultant dels mèrits declarats determina la seva posició màxima en l'ordre de prelació del concurs. D'acord amb aquestes puntuacions, els tribunals conformaran una llista provisional de mèrits al·legats, que s'ha de publicar, segons la base 5.1, juntament amb la llista definitiva de persones admeses i excloses. Si el Tribunal encara no s'hagués constituït, farà la publicació d'aquesta llista la directora i gerent de Ports de les Illes Balears.
Les persones aspirants disposen d'un termini de set dies hàbils des de la publicació de la llista provisional de mèrits al·legats per esmenar els errors de fet, materials o aritmètics que hagin pogut cometre en les al·legacions dels mèrits (full d'autobaremació), com a conseqüència d'haver situat de manera incorrecta un mèrit en l'apartat d'un altre mèrit, o d'haver calculat erròniament les unitats dels mèrits al·legats. Durant aquest tràmit no s'admet l'al·legació de nous mèrits no especificats a la declaració inicial.
11. Llista informativa d'ordre d'aspirants i requeriments
11.1. Un cop finalitzat el termini de la base 10.2 i esmenats, si s'escau, els errors manifestats pels aspirants a la llista provisional de mèrits, el Tribunal ha d'elevar aquesta llista a la directora i gerent de Ports de les Illes Balears per tal que dicti una resolució mitjançant la qual s'aprovi la llista informativa de l'ordre dels aspirants d'acord amb la puntuació resultant dels mèrits al·legats en la declaració responsable d'autobaremació, que s'ha de publicar en els llocs establerts en la base 5.1. Juntament amb aquesta Resolució s'ha de fer públic l'oferiment de llocs de treball.
11.2. En la mateixa llista informativa s'ha de requerir les persones aspirants que en el termini de deu dies hàbils acreditin els mèrits i els requisits al·legats en la declaració responsable, a un nombre d'aspirants igual al 120 % del nombre de places convocades seguint l'ordre de prelació de la llista informativa. Així mateix, dins aquest termini els aspirants han de presentar un escrit d'elecció de llocs de treball oferts, per ordre de preferència.
Si cal, es pot requerir un nombre addicional d'aspirants per acreditar els mèrits i requisits al·legats en la declaració responsable.
11.3. Els requisits poden comprovar-se en qualsevol moment i sempre abans que es publiqui la llista definitiva de mèrits comprovats.
11.4. L'acreditació dels mèrits s'ha de fer segons el que estableix la base 13, en l'annex 3 i en les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment, que es troben a la pàgina web www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica.
11.5. L'acreditació de requisits s'ha de fer segons el que estableix la base 12 i les instruccions per dur a terme els tràmits telemàtics del procediment, que es troben a la pàgina web www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica.
12. Documentació que han de presentar les persones aspirants per acreditar el compliment dels requisits
12.1. En el termini atorgat segons la base 11.2 anterior les persones aspirants seleccionades han de presentar els documents següents:
a) Còpia de la titulació exigida en l'annex 4 o certificació acadèmica que acrediti haver superat tots els estudis per obtenir el títol. En el cas de voler optar a les tres places de la categoria d'auxiliar administratiu/iva (grup D) que tenen com a requisit addicional poder acreditar una experiència en un lloc d'auxiliar comptable d'almenys dos anys, aquesta experiència s'ha d'acreditar mitjançant la presentació del contracte laboral o el certificat de serveis prestats, un certificat de funcions i l'informe de vida laboral.
b) Certificat acreditatiu dels coneixements de llengua catalana exigits a la base 3.
c) Declaració responsable de no haver estat separades mitjançant un expedient disciplinari del servei de cap administració pública, o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitades de forma absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per una resolució judicial per accedir a la categoria de la qual hagin estat separades o inhabilitades, segons el model que ha de facilitar la direcció general competent en matèria de funció pública.
En el cas de ser nacionals d'un altre estat, han d'acreditar no trobar-se inhabilitades o en situació equivalent ni haver estat sotmeses a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu estat i en els mateixos termes, l'accés a una ocupació pública.
d) Un certificat mèdic, en model oficial, acreditatiu de tenir les capacitats i aptituds necessàries per exercir les funcions de la categoria i especialitat quan es tracti de personal laboral de nou ingrés.
e) Escrit en què s'elegeixin, de major a menor interès, els llocs de treball oferts. La sol·licitud ha d'incloure la totalitat dels llocs.
f) Certificació acreditativa, si escau, del reconeixement de la condició legal de discapacitat en un nivell igual o superior al 33 % i del tipus de discapacitat a què fa referència la base 2.4 d'aquesta convocatòria quan es tracti de persones que s'hagin presentat pel torn de reserva per a persones amb discapacitat a què fa referència l'article 2 del Decret 36/2004, de 16 d'abril, pel qual es regula l'accés, la promoció interna i la provisió de llocs de treball de persones amb discapacitat a la funció pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
g) Si s'escau, informe d'aptitud per exercir les funcions de la categoria i especialitat expedit per la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
12.2. Incompliment dels requisits
Si no es presenta la documentació dins el termini fixat en la base 11.2, llevat de casos de força major, que han de ser degudament acreditats i, si escau, apreciats per Ports de les Illes Balears mitjançant una resolució motivada, o si en el moment d'examinar la documentació es dedueix que hi manca algun dels requisits exigits, la persona interessada no podrà ser contractada com a personal laboral fix i les seves actuacions quedaran anul·lades, sens perjudici de la responsabilitat en què hagi incorregut per falsedat en la sol·licitud inicial.
12.3. Excepcionalment, quan la rellevància del document ho exigeixi o hi hagi dubtes que derivin de la qualitat de la còpia, Ports de les Illes Balears pot sol·licitar a la persona interessada que exhibeixi el document o la informació original per tal de fer l'acarament de les còpies que hagi aportat.
13. Acreditació dels mèrits
13.1. Els mèrits dels aspirants s'han d'haver assolit en la data en què acaba el termini per presentar sol·licituds.
13.2. Ports de les Illes Balears ha d'incorporar d'ofici els mèrits al·legats pel personal laboral de Ports de les Illes Balears que constin en el seu expedient personal i no és necessari acreditar-los.
13.3. A l'efecte de tenir la informació necessària per participar en aquesta convocatòria, el personal laboral de l'ens que vulgui comprovar les dades que figuren en el seu expedient pot comprovar els mèrits que hi consten en el Portal del Personal o sol·licitar a l'ens la consulta del seu expedient i, si pertoca, aportar a l'Àrea de Recursos Humans, abans que finalitzi el termini per presentar sol·licituds, la documentació que no hi consti i que consideri adient que figuri en el procediment del concurs extraordinari de mèrits.
13.4. Això no obstant, els candidats han d'acreditar el compliment dels mèrits al·legats que no són susceptibles de comprovació per part de Ports de les Illes Balears amb documents originals o còpies dels certificats o títols corresponents.
Als efectes anteriors, Ports de les Illes Balears únicament pot comprovar els serveis prestats a l'ens, així com els serveis prestats pel personal subrogat a aquest i els triennis reconeguts.
13.5. Les persones interessades també poden adjuntar la documentació que considerin pertinent per completar o aclarir els certificats que figuren en l'expedient personal o que han acreditat, quan pertoqui, i que poden plantejar dubtes als tribunals sobre la procedència de valorar-los.
13.6. En el supòsit que la documentació acreditativa d'un mèrit consti en llengua estrangera, quan el Tribunal ho consideri necessari pot requerir a la persona interessada per tal que adjunti una traducció jurada. En aquest cas, sense aquesta traducció, el mèrit no es pot considerar acreditat i, per tant, no s'ha de valorar.
13.7. Els interessats són els responsables de la veracitat dels documents presentats electrònicament en les diverses fases dels procediments selectius, d'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, esmentada.
13.8. Excepcionalment, quan la rellevància del document ho exigeixi o hi hagi dubtes que derivin de la qualitat de la còpia, Ports de les Illes Balears pot sol·licitar a la persona interessada que exhibeixi el document o la informació original per tal de fer l'acarament de les còpies que hagi aportat.
14. Comprovació de mèrits
14.1. El Tribunal ha de revisar la documentació acreditativa dels mèrits requerits seguint el barem que figura en l'annex 3.
14.2. El Tribunal ha de requerir als aspirants que esmenin els defectes que presenti la documentació acreditativa dels mèrits i atorgar un termini d'esmena de deu dies hàbils a través dels mitjans establerts a la base 5.1. També pot reclamar formalment a les persones interessades els aclariments o, si pertoca, la documentació addicional que consideri necessària per disposar dels elements de judici necessaris per valorar els mèrits que han al·legat i acreditat, tal com estableix la convocatòria.
14.3. Una vegada conclòs el procediment de revisió i baremació, el Tribunal ha d'aprovar una llista provisional amb les puntuacions que han obtingut les persones aspirants. Aquesta llista s'ha de publicar segons la base 5.1 per ordre de major a menor puntuació total.
14.4. Les persones aspirants disposen d'un termini de set dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la llista provisional de puntuacions, per al·legar les rectificacions que considerin pertinents sobre la valoració provisional de mèrits del concurs. Dins aquest termini, les persones interessades poden sol·licitar veure l'expedient de valoració; amb aquesta finalitat, Ports de les Illes Balears ha de comunicar en la pàgina web www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica la data i l'hora en què les persones interessades podran tenir vista de l'expedient.
Les persones aspirants que hagin d'esmenar o aclarir algun mèrit han de presentar la documentació original o una còpia, mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible en la web de Ports de les Illes Balears www.portsib.es/ca/paginas/inici/recursos-humans/oferta-publica.
14.5. El Tribunal ha de resoldre i notificar de forma motivada les al·legacions efectuades pels aspirants. Aquesta notificació es pot fer mitjançant les publicacions en els llocs indicats en la base 5.1. Un cop resoltes les al·legacions, s'ha de publicar en els mateixos termes la llista definitiva de valoració de mèrits. El Tribunal sols pot modificar la llista provisional de puntuacions arran de l'estimació d'al·legacions o per rectificar errades materials, de fet o aritmètiques.
15. Superació del concurs i desempats
15.1. La relació d'aspirants que hagin superat el concurs, que no pot contenir un nombre de persones superior al de places convocades per a cada una de les illes i per a cada torn, queda determinada per la suma de la puntuació obtinguda en la valoració dels mèrits corresponents.
15.2. En cas que es produeixin empats, s'han de resoldre atenent successivament als criteris següents:
En relació amb el reconeixement de les situacions de violència de gènere, aquestes s'han d'acreditar tal com estableix l'article 23 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
15.3. Un cop comprovat el compliment dels requisits per ser contractats com a personal laboral fix, seguint l'ordre obtingut en les puntuacions de la llista definitiva de valoració de mèrits, i aplicats els desempats quan escaigui, el Tribunal ha d'elevar a la directora i gerent de Ports de les Illes Balears la proposta de persones aspirants que han superat el procés selectiu del concurs, desglossada per torns d'accés i referida a cada una de les illes en què es convoquen places. Aquesta llista ha de contenir, com a màxim, tantes persones aprovades com el nombre de places convocades per a cada illa, separadament.
Això no obstant, amb la finalitat d'assegurar que es cobreixin les places convocades, quan hi hagi renúncies d'aspirants seleccionats abans de la formalització del contracte, el Tribunal ha d'elevar a l'òrgan convocant una relació complementària dels aspirants que estiguin situats a continuació de les persones proposades, per ordre de puntuació, per a la possible contractació com a personal laboral fix en substitució de les qui hi renunciïn.
15.4. Les places de reserva per a persones amb discapacitat no adjudicades s'acumulen a les no reservades.
Les places sense cobrir d'una de les illes no s'acumulen a les places convocades a altres illes.
16. Publicació de la llista d'aspirants seleccionats, contractació i incorporació als llocs de treball
16.1. Llista d'aspirants seleccionats
D'acord amb la proposta del Tribunal, la directora i gerent de Ports de les Illes Balears ha de dictar una resolució per la qual s'aproven les llistes d'aspirants que han superat el concurs extraordinari de mèrits per a les diferents categories i especialitats, separades per illes i torns, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la web de Ports de les Illes Balears:
Aquesta resolució ha de contenir l'adjudicació del lloc de feina.
16.2. Contractació
Les persones que hagin superat el procés selectiu han de formalitzar el contracte com a personal laboral fix de la categoria i especialitat corresponent de Ports de les Illes Balears.
16.3. Incorporació al lloc de treball
La signatura del contracte s'ha d'efectuar en el termini de tres dies hàbils comptadors a partir de l'endemà que es publiquin en el BOIB les resolucions anteriors, sens perjudici de l'aplicació del que disposa el paràgraf segon de l'article 37 del Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova en Reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Abans de signar el contracte del lloc adjudicat, la persona interessada ha de fer constar que no ocupa cap lloc de treball ni que du a terme cap activitat en el sector públic de les que es comprenen en l'article 1 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
Si du a terme alguna activitat privada, incloses les de caràcter professional, ho ha de declarar en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de signar el contracte, per tal que l'òrgan competent acordi la declaració de compatibilitat o d'incompatibilitat.
Les persones que han superat el procés selectiu i opten a algun lloc de treball que està ocupat per una persona en situació de jubilació parcial, no poden ocupar aquest lloc fins que la persona jubilada passi a jubilació total i la persona rellevista d'aquesta acabi el seu contracte. Les persones en aquesta situació poden ser assignades temporalment a un altre lloc de la mateixa categoria laboral.
17. Adjudicació dels llocs de treball
L'adjudicació es fa per ordre de prelació, atenent ales preferències de les persones seleccionades.
Les persones seleccionades del torn de reserva per a persones amb discapacitat han d'elegir segons l'ordre de prelació que els correspongui.
Això no obstant, d'acord amb el que disposa l'article 5 del Decret 36/2004, s'han d'oferir a les persones amb discapacitat que hagin superat el procés aquells llocs de treball adaptats o adaptables a la seva discapacitat.
Els llocs de treball que tenguin reconegut el dret a la jubilació parcial s'han d'identificar perquè els elegeixin els aspirants, perquè la contractació definitiva s'ha d'ajornar al moment de la jubilació total de la persona ocupant en jubilació parcial. Aquestes persones poden adscriure's provisionalment a altres places vacants de la mateixa categoria.
18. Efectes de la no superació o no participació en els processos selectius d'estabilització
18.1. Al personal laboral no fix que estigui en actiu com a tal i que vegi finalitzada la relació amb Ports de les Illes Balears en el moment de resoldre aquest procés d'estabilització perquè no l'hagi superat, li correspon una compensació econòmica, la qual ha de consistir en la diferència entre el màxim de vint dies del salari fix per any de servei, amb un màxim de dotze mensualitats, i la indemnització que li correspon percebre per l'extinció del contracte, i s'han de prorratejar per mesos els períodes de temps inferiors a un any. En cas que la resolució esmentada es reconegui en via judicial, s'han de compensar les quantitats.
18.2. La no participació en el procés selectiu d'estabilització no dona dret a compensació econòmica en cap cas. A aquest efecte, s'entén que no han participat en aquesta convocatòria les persones que no han presentat la sol·licitud, les que no han presentat la declaració responsable, o que no han al·legat la totalitat dels mèrits baremables de què disposen, d'acord amb allò que ja consta en poder de les administracions o entitats. En tot cas, sí dona dret a percebre la indemnització que li correspon percebre per l'extinció del contracte, d'acord amb la normativa laboral. Pel que fa al barem de formació, basta que al·leguin un nombre de cursos suficient per arribar a la valoració màxima.
19. Òrgan de selecció
19.1. Composició de l'òrgan de selecció
19.1.1. El Tribunal és l'òrgan de selecció encarregat de dur a terme aquest procés selectiu. S'ha de constituir un tribunal per cada grup professional.
Els tribunals s'han d'ajustar, pel que fa a la constitució i la composició, al que estableix l'article 24 del 3r Conveni col·lectiu del personal laboral al servei de Ports de les Illes Balears, en tot allò que no contradigui el que estableix la lletra b) de l'article 9 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny.
Supletòriament es poden aplicar les previsions contingudes en el Decret 27/1994, d'11 de març.
19.1.2. Els tribunals han d'estar constituïts, com a mínim, per tres membres titulars, amb el mateix nombre de suplents. S'ha de constituir un tribunal per cada grup dels que preveu l'article 13 del Conveni col·lectiu.
Tots els membres dels tribunals han de tenir una titulació acadèmica d'igual o de superior nivell que l'exigit als aspirants per a l'ingrés.
19.1.3. La determinació de la composició dels tribunals es du a terme d'acord amb les normes següents:
La composició dels òrgans de selecció ha de respectar els principis d'imparcialitat i professionalitat dels components, i ha de tendir a la paritat entre homes i dones.
19.1.4. No poden formar part dels tribunals:
19.2. Nomenament dels membres dels tribunals
Els tribunals encarregats de la selecció són nomenats per l'òrgan que convoca el procés selectiu i tenen la consideració d'òrgans dependents de la seva autoritat.
El nomenament dels membres dels Tribunals s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la web de Ports de les Illes Balears un cop finalitzat el període de presentació d'instàncies.
19.3. Funcionament dels tribunals
Els òrgans de selecció actuen amb autonomia funcional i els acords que adoptin vinculen l'òrgan del qual depenen, sens perjudici de les facultats de revisió que s'estableixen legalment.
Les funcions bàsiques dels tribunals d'aquest procés selectiu són les següents:
El Tribunal s'ha de regir, pel que fa al funcionament, pel règim jurídic que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; el Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, i les bases d'aquesta convocatòria.
Els membres del Tribunal poden fer constar en acta el vot contrari a l'acord adoptat, l'abstenció o el sentit del vot favorable. L'abstenció únicament es pot exercir i posteriorment recollir en l'acta corresponent quan estigui justificada degudament.
La persona interessada en els casos pot impugnar els actes que derivin de les actuacions dels òrgans de selecció amb les formes que preveu la Llei 39/2015.
Si en qualsevol moment el Tribunal té coneixement que un aspirant no compleix algun dels requisits exigits que impossibilitin l'accés a la categoria i especialitat corresponent en els termes establerts en aquesta convocatòria, una vegada feta l'audiència prèvia a la persona interessada, ha de proposar-ne l'exclusió a l'òrgan que convoca el procés selectiu. En la proposta ha de comunicar les inexactituds o falsedats formulades per l'aspirant en la sol·licitud.
El Tribunal pot sol·licitar a l'òrgan gestor del procés que nomeni el personal col·laborador o el personal assessor especialista que consideri necessari per valorar els mèrits. A aquest efecte, són aplicables les mateixes prohibicions de participació i les causes d'abstenció i recusació que tenen els membres dels òrgans de selecció.
Correspon al Tribunal, en el desenvolupament del procés selectiu, aplicar, interpretar i integrar aquestes bases específiques, amb ple respecte al principi d'igualtat. També està habilitat per considerar i apreciar les qüestions d'ordre i les incidències que sorgeixin.
Durant el desenvolupament del procés el Tribunal ha de resoldre tots els dubtes que puguin sorgir en l'aplicació de les bases de la convocatòria i, també, com s'ha d'actuar en els casos no prevists.
A l'efecte de comunicacions i de la resta d'incidències, el Tribunal té la seu a Ports de les Illes Balears (c/ de Vicente Tofiño, 36, 07007, Palma).
19.4. Òrgan de suport
D'acord amb l'article 14 bis del Decret 27/1994, d'11 de març, si el nombre elevat d'aspirants o la logística del procés selectiu ho fa recomanable, es pot nomenar un òrgan de suport del Tribunal seleccionador. Els membres queden adscrits al Tribunal i han d'exercir les funcions de conformitat amb les seves instruccions.
19.5. Abstenció i recusació
Les persones que són membres dels tribunals, els assessors especialistes i el personal col·laborador s'han d'abstenir d'intervenir en el procés i ho han de notificar a l'autoritat que els va nomenar, quan hi concorrin les circumstàncies que preveu l'article 23 de la Llei 40/2015.
Les persones aspirants poden recusar els membres dels tribunals, els assessors especialistes i el personal col·laborador quan, segons el seu judici, concorri alguna de les circumstàncies assenyalades; en aquest cas, s'ha de seguir el procediment que estableix l'article 24 de la Llei 40/2015.
20. Publicació de la composició de les borses preferents de personal laboral temporal
20.1. Les persones que hagin participat en aquest procediment, no hagin superat el procés selectiu i no tenguin la possibilitat de participar en el procés d'estabilització pel sistema de concurs oposició, per no haver-hi places de la mateixa categoria i especialitat convocades per aquest sistema, s'han d'incloure en una borsa de personal laboral temporal de la categoria i especialitat corresponents en què hagin participat. Aquesta borsa ha de tenir caràcter preferent a qualsevol altra borsa ordinària o extraordinària que estigui vigent en Ports de les Illes Balears.
20.2. Als efectes anteriors, un cop finalitzat el procés selectiu, els tribunals han de requerir a les persones incloses en la llista informativa d'ordre d'aspirants de la base 11 que compleixin els requisits del paràgraf anterior i que hagin declarat disposar d'un mínim de 10 punts, per tal que en el termini de 10 dies hàbils acreditin els mèrits al·legats en la declaració responsable. Aquest requeriment es pot fer de forma parcial en un percentatge mínim corresponent al 120 % de places convocades i respectant la posició de la llista informativa.
El Tribunal ha de revisar i baremar els mèrits declarats segons el procediment que estableixen les bases 13 i 14, i un cop revisats, ha de conformar una llista per ordre de puntuació obtinguda amb totes les persones que hagin assolit un mínim de 10 punts.
Si el requeriment és parcial, s'ha de conformar una llista parcial una vegada comprovats els mèrits segons el paràgraf anterior, i aquesta llista es pot emprar per nomenar personal laboral temporal. Amb caràcter previ a l'exhauriment de la llista parcial, i sempre que no s'hagi creat una nova borsa com a resultat d'un nou procés selectiu de la mateixa categoria i especialitat, s'ha de fer un nou requeriment segons el que estableix el paràgraf anterior.
20.3. Un cop comprovats els mèrits del tots els aspirants que hagin declarat un mínim de 10 punts, s'ha de publicar la constitució de les borses de personal laboral temporal de cada categoria i especialitat corresponent, derivades d'aquesta convocatòria i que quedaran formades per illes, segons el major nombre de puntuació obtinguda un cop revisats els mèrits, i sempre que s'hagi obtingut un mínim de 10 punts.
ANNEX 3 Barem de mèrits
Els mèrits que s'han de valorar per a places de personal laboral de Ports de les Illes Balears s'han d'ajustar als criteris següents (disposició addicional 7a i 8a del Decret llei 6/2022):
1. Mèrits professionals (màxim 45 punts)
1.1. Els mèrits professionals s'han de baremar d'acord amb els criteris generals següents:
a) A l'efecte de valorar el treball desenvolupat s'ha de computar el temps que els candidats hagin estat en les situacions d'excedències, reduccions de jornada, permisos o altres beneficis relacionats amb la maternitat o paternitat i per raó de guarda legal o cura de familiars.
b) S'han de computar com a situacions assimilades a actiu als efectes del còmput de serveis prestats les següents:
c) Es valoren els serveis prestats per la realització de treballs de superior categoria en la categoria d'origen.
d) Les fraccions inferiors al mes no es valoren.
1.2. Per valorar l'experiència prèvia, amb el màxim de 45 punts, s'han de distingir:
Aquest mèrit s'ha d'acreditar documentalment de la manera següent: sempre que l'aspirant no s'hi oposi expressament, en el cas de serveis prestats a Ports de les Illes Balears, l'ens ha d'expedir d'ofici el certificat que acrediti els que consten en l'Àrea de Recursos Humans, el qual s'ha d'incorporar d'ofici a l'expedient. Si la persona aspirant s'oposa a la comprovació d'ofici o si, excepcionalment, l'ens no pot comprovar aquests documents, es podrà requerir a la persona interessada que els aporti.
En el cas de serveis prestats en altres ens del sector públic instrumental autonòmic, s'ha d'aportar el certificat acreditatiu expedit per l'ens en què s'hagin prestat aquests serveis.
2. Altres mèrits (màxim 55 punts)
La suma de tots aquests mèrits no pot superar els 55 punts.
2.1. Formació acadèmica (màxim 15 punts)
2.1.1. Quant a la formació acadèmica, s'han de valorar les titulacions acadèmiques oficials i reconegudes pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, d'acord amb els criteris següents:
La titulació acadèmica ha de ser distinta de la que s'acredita com a requisit d'accés, i del mateix nivell o d'un nivell superior. A aquests efectes s'ha de valorar qualsevol titulació que sigui superior a la que s'exigeix com a requisit d'accés, ja sigui una titulació d'un nivell immediatament superior com una titulació superior en dos o tres nivells.
Les titulacions acadèmiques han d'estar relacionades amb les funcions de la categoria a la qual s'opta. A aquests efectes, es consideren relacionades amb les funcions de totes les categories i especialitats les titulacions de les branques de coneixement de ciències econòmiques, administració i direcció d'empreses, relacions laborals i recursos humans, ciències polítiques, sociologia, dret i especialitats jurídiques, informàtica i de sistemes, administració i gestió de la innovació, ciències del treball i relacions laborals.
Les titulacions d'ESO i batxiller s'entenen relacionades amb les funcions de totes les categories i especialitats que exigeixen un requisit de titulació de nivell igual o inferior.
Sols es valora la titulació de nivell més alt que s'acredita, la puntuació de la qual no s'ha d'acumular a la d'altres titulacions que es posseeixin.
Per a la valoració concreta, amb un màxim de 15 punts, s'ha d'atorgar la puntuació següent:
Els diferents nivells de titulació, per ordre de prelació, són els següents:
Aquest mèrit s'ha d'acreditar documentalment de la manera següent: còpia del títol acadèmic o certificació acadèmica que acrediti haver superat tots els estudis per obtenir el títol.
2.2 Coneixements de llengua catalana (màxim 15 punts)
2.2.1. Només es valora el certificat de nivell més alt que s'acredita, a més del certificat de llenguatge administratiu, la puntuació del qual s'ha d'acumular a la de l'altre certificat que s'acrediti. En tots els casos només es valoren els certificats de nivell superior a l'exigit com a requisit d'accés i amb un màxim de 15 punts. Es valoren els certificats de coneixement de llengua catalana següents:
La puntuació que s'ha d'atorgar és la següent:
2.2.2. Aquest mèrit s'ha d'acreditar documentalment de la manera següent:
Certificat acreditatiu dels coneixements de llengua catalana.
Si la persona interessada al·lega el mèrit de coneixements de llengua catalana mitjançant títols, diplomes i certificats que requereixen l'homologació, de conformitat amb l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014 (BOIB núm. 115, de 26 d'agost de 2014), el mèrit es pot baremar malgrat l'homologació s'obtengui amb posterioritat a la finalització del període de presentació de sol·licituds, sempre que el mèrit s'hagi al·legat i els coneixements que s'homologuen s'hagin adquirit amb caràcter previ a la finalització d'aquest termini. En qualsevol cas, l'homologació ha d'aportar-se dins el termini d'acreditació de mèrits al·legats.
També s'entén acreditat el requisit o mèrit segons escaigui, si les persones aspirants consten en la llista provisional d'aprovats de les darreres proves de llengua catalana i al·leguen que consten en aquesta llista, sempre que finalment s'elevi a definitiva encara que sigui amb posterioritat a la finalització del tràmit de presentació de sol·licituds.
2.3. Cursos de formació (màxim 25 punts)
2.3.1 Es baremen tots els cursos rebuts o impartits certificats amb aprofitament o assistència en el marc de l'Acord de formació per a l'ocupació o dels plans de formació contínua del personal de les administracions públiques.
2.3.2. Es baremen tots els cursos de formació certificats amb aprofitament, impartits o promoguts per qualsevol administració pública territorial, escoles d'administració pública, ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Fundació Tripartida i universitats.
2.3.3. Es baremen tots els cursos de formació homologats per les escoles d'administració pública i els impartits per les organitzacions sindicals en el marc dels acords de formació contínua amb l'Administració.
2.3.4. Es baremen tots els cursos de formació impartits per Ports de les Illes Balears, fets en el marc de perfeccionament o aprenentatge per utilitzar eines o sistemes de treball a l'ens.
2.3.5. Es baremen els cursos d'expert universitari i de postgrau certificats per universitats públiques.
2.3.6. La valoració de tota la formació es regeix pels criteris generals que s'indiquen a continuació:
a) Es valoren tots els cursos de formació rebuts o impartits certificats amb aprofitament o assistència, segons la puntuació següent:
b) No es valoren en aquest apartat els certificats que no indiquin les hores de durada o els crèdits de l'acció formativa, els que corresponguin a una carrera universitària, els de doctorat, la superació d'assignatures d'un estudi acadèmic, ni els derivats de processos selectius.
c) Si el certificat acreditatiu del curs indica crèdits, es valorarà a raó de 25 hores per cada crèdit ECTS.
Si no s'indica el tipus de crèdit, s'ha d'entendre que són crèdits de l'anterior ordenació universitària (CFC o LRU) i, per tant, s'han de valorar a raó de 10 hores per crèdit.
Quan hi hagi discrepància entre les hores i els crèdits en els certificats d'una acció formativa, prevaldran les hores.
d) En tots els casos, es valoren una sola vegada les accions formatives relatives a una mateixa qüestió o a un mateix programa, encara que se n'hagi repetit la participació o la impartició.
e) Només es valora el certificat de nivell superior o el certificat que acrediti un nombre superior d'hores d'entre els referits a una mateixa aplicació d'ofimàtica com a usuari.
Acreditació del mèrit: certificat acreditatiu d'assistència, d'aprofitament o d'impartició del curs.
2.4. Triennis reconeguts: fins a un màxim de 15 punts
Es valora cada trienni reconegut com a personal funcionari o com a personal laboral amb 3 punts per trienni, fins a un màxim de 15 punts.
Acreditació del mèrit: en cas que la persona interessada no s'hi oposi expressament, Ports de les Illes Balears ha d'incorporar d'ofici en l'expedient del concurs un extracte dels triennis reconeguts al personal de Ports de les Illes Balears.
En el cas de triennis reconeguts per altres administracions públiques o ens del sector públic instrumental autonòmic, s'ha d'aportar el certificat o document acreditatiu expedit per l'Administració o l'ens corresponent.
2.5. Altres mèrits: fins a un màxim de 15 punts
Es valora com a altres mèrits:
Carnet de conduir: 5 punts.
Un títol nàutic dels següents, quan no sigui un requisit de la categoria i especialitat: 10 punts.
Titulacions professionals de la marina mercant:
Titulacions professionals de pesca:
Titulacions nàutiques d'esbarjo:
Acreditació del mèrit: titulació en vigor.
Un títol oficial d'idiomes: 10 punts. Acreditació del mèrit: certificat acreditatiu del coneixement de qualsevol llengua oficial de les escoles oficials d'idiomes (EOI), de les universitats, de l'EBAP, d'altres escoles d'Administració pública i de les altres entitats que emeten certificats del Marc comú europeu considerats equivalents, com els que s'indiquen a continuació:
Alemany |
|
A1 |
Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch A1 Start Deutsch 1 |
A2 |
Títol de nivell elemental EOI Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch A2 Start Deutsch 2 |
B1 |
Títol de nivell intermedi EOI (= certificat de nivell elemental) Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch B1 Zertifikat Deutsch |
B2 |
Títol de nivell avançat EOI (= certificat de nivell superior; certificat d'aptitud) Diplomat/ada universitari/ària especialista llengua alemanya (mestre/a o altres) Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang Stufe 1 (DSH-1) Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch B2 Goethe-Zertifikat B2 Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF) – TDN 3 |
C1 |
Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang Stufe 2 (DSH-2) Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch C1 Goethe-Zertifikat C1 Zentrale Mittelstufenprüfung (ZMP) |
C2 |
Llicenciat/ada en filologia alemanya Llicenciat/ada en traducció i interpretació: llengua alemanya Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang Stufe 3 (DSH-3) Europäisches Sprachenzertifikat Deutsch C2 Kleines Deutsches Sprachdiplom (KDS) Zentrale Oberstufenprüfung (ZOP) |
Anglès |
|
A1 |
|
A2 |
Certificat de nivell bàsic EOI KET (Key English Test). Cambridge University ISE 0 (Integrated Skills in English). Trinity College London |
B1 |
Certificat de nivell intermedi EOI (= certificat de nivell elemental) PET (Preliminary English Test). Cambridge University ISE I (Integrated Skills in English). Trinity College London |
B2 |
Certificat de nivell avançat EOI (= certificat de nivell superior; certificat d'aptitud) Diplomat/ada universitari/ària especialista llengua anglesa (mestre/a o altres) FCE (First Certificate in English). Cambridge University ISE II (Integrated Skills in English). Trinity College London |
C1 |
CAE (Certificate in Advanced English). Cambridge University ISE III (Integrated Skills in English). Trinity College London |
C2 |
Llicenciat/ada en filologia anglesa Llicenciat/ada en traducció i interpretació: llengua anglesa CPE (Certificate of Proficiency in English). Cambridge University ISE IV (Integrated Skills in English). Trinity College London |
Francès |
|
A1 |
DELF (Diplôme d'Études en Langue Française) A1 |
A2 |
Títol de nivell elemental EOI DELF A2 |
B1 |
Títol de nivell intermedi EOI (= certificat de nivell elemental) DELF B1 |
B2 |
Títol de nivell avançat EOI (= certificat de nivell superior; certificat d'aptitud) Diplomat/ada universitari/ària especialista llengua francesa (mestre/a o altres) DELF B2 |
C1 |
DALF (Diplôme Approfondi de Langue Française) C1 |
C2 |
Llicenciat/ada en filologia francesa Llicenciat/ada en traducció i interpretació: llengua francesa DALF C |
ANNEX 4 Requisits de titulació
Les titulacions exigides per ingressar en les diferents categories i especialitats de personal laboral de les places convocades són les que s'indiquen a continuació:
Facultatiu/iva superior, especialitat jurídic/a (grup A)
Facultatiu/iva superior, especialitat pràctic/a (grup A)
Facultatiu/iva tècnic/a, especialitat arquitectura tècnica (grup B)
Facultatiu/iva tècnic/a, especialitat relacions laborals (grup B)
Tècnic/a especialista, especialitat informàtica (grup C)
Administratiu/iva (grup C)
Administratiu/iva, especialitat comptabilitat (grup C)
Auxiliar administratiu/iva (grup D)
Tècnic/a auxiliar, especialitat informàtica (grup D)
Guardamolls (grup D)
Títol de graduat en educació secundària obligatòria, títol de Graduat Escolar, títol de cicle formatiu de grau mitjà o equivalent, o la formació laboral equivalent, i títol professional de la marina mercant de patró portuari o superior amb comandament i disposar de la targeta professional de la marina mercant d'aquest títol o, si no es té aquesta titulació, estar en possessió del certificat de suficiència de Formació Bàsica en Seguretat i del justificant d'haver fet en un centre homologat per la Direcció General de la Marina Mercant el curs de mariner de pont de la marina mercant, i dur a terme tasques vinculades directament amb l'activitat portuària en els ports i la coordinació d'aquestes.
Guardamolls auxiliar (grup D)
Títol de graduat en educació secundària, títol de Graduat Escolar, títol de cicle formatiu de grau mitjà o equivalent, o la formació laboral equivalent, i l'autorització federativa en vigor per al maneig d'embarcacions d'esbarjo a motor de fins a 6 metres d'eslora i 40 kW de potència màxima, en navegacions de llum diürna i en àrees delimitades per la capitania marítima, o de la llicència de navegació, i dur a terme tasques directament vinculades amb l'activitat portuària en els ports i la coordinació d'aquestes.
D'acord amb la disposició addicional dotzena del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, per als grups C i D s'entén que compleixen el requisit de titulació els treballadors que actualment presten serveis al sector públic instrumental i tenguin acreditada, en la data de publicació d'aquesta convocatòria, una experiència laboral de més de tres anys en la categoria professional concreta.
ANNEX 5 Informació sobre protecció de dades personals
De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, s'informa del tractament de dades personals necessàries en aquest procediment.
Responsable del tractament:
La legislació aplicable és la següent:
Categories de dades personals objecte de tractament:
Dades de caràcter identificatiu |
Nom, DNI, domicili, data de naixement, telèfon i adreça de correu electrònic |
Dades acadèmiques i professionals |
Mèrits, formació i experiència professional |
Dades relatives a la salut |
Percentatge i tipus de discapacitat |
Dades relatives a antecedents penals |
Antecedents penals inscrits en el Registre Central de Penats, inclosos, si s'escau, els inscrits en el Registre Central de Delinqüents Sexuals |
Consentiment per al tractament de dades: la presentació de la sol·licitud per al procés selectiu suposa el coneixement i l'acceptació inequívocs de l'aspirant del tractament de les dades de caràcter personal que farà l'òrgan competent i únicament per als fins establerts.
Destinataris de les dades personals: se cediran les dades als organismes o persones següents, a l'efecte de complir el que preveu la legislació vigent en matèria de selecció de personal:
Tribunal qualificador del procés: per al desenvolupament i la valoració de la prova i dels mèrits al·legats i acreditats del procés selectiu previst en la convocatòria.
Conselleria competent en matèria de funció pública: per a la inscripció del contracte en el Registre del Sector Públic Instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Butlletí Oficial de les Illes Balears: en aplicació de les obligacions que preveu la normativa per seleccionar empleats públics amb les previsions que estableix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Altres participants en el procediment selectiu: en virtut del principi de transparència que regeix els procediments selectius d'accés a la funció pública, els aspirants poden sol·licitar la consulta dels mèrits al·legats per altres participants per comprovar el funcionament correcte del procés selectiu. En cap cas poden obtenir les dades de contacte d'altres aspirants, com ara l'adreça postal, el número de telèfon o l'adreça de correu electrònic.
Administració de Justícia: en cas que algun jutjat o tribunal requereixi l'expedient del procediment, l'Administració ha de trametre les dades personals que hi constin en l'Administració de Justícia.
No se cediran les dades personals a altres organismes o tercers, tret que hi hagi obligació legal o interès legítim, d'acord amb el Reglament general de protecció de dades (RGPD).
Criteris de conservació de les dades personals: els terminis de conservació de les dades són els necessaris per complir la finalitat del procediment i els que preveu la legislació d'arxius per a les administracions públiques, d'acord amb l'article 26 de la Llei orgànica 3/2018.
Existència de decisions automatitzades: no s'han de produir decisions automatitzades, inclosa l'elaboració de perfils, amb les dades personals dels aspirants.
Transferències de dades a tercers països: les dades no s'han de transferir a tercers països.
Exercici de drets i reclamacions: les persones afectades pel tractament de dades personals tenen dret a sol·licitar a Ports de les Illes Balears la confirmació que les dades són objecte de tractament, l'accés a les dades personals, la informació, la rectificació o supressió, la limitació o l'oposició al tractament i la no inclusió en tractaments automatitzats (i fins i tot, de retirar el consentiment, si s'escau, en els termes que estableix el RGPD). També tenen dret a la portabilitat de les dades en els termes que l'exercici d'aquest dret pugui afectar el procés selectiu.
L'exercici d'aquests drets es pot sol·licitar davant el responsable del tractament esmentat abans (Ports de les Illes Balears), mitjançant un correu electrònic a l'adreça protecciodedades@portsib.es.
Amb posterioritat a la resposta del responsable o al fet que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) (https://www.aepd.es/).
Conseqüències de no facilitar les dades personals: no presentar les dades necessàries, implica que la persona interessada no pugui formar part del procediment selectiu.
Dades de contacte del delegat de protecció de dades: el delegat de Protecció de Dades de Ports de les Illes Balears és IURISTEC, SL, amb domicili al carrer de Guillem Massot, 53, baixos, 07003, Palma. Adreça electrònica de contacte: protecciodedades@portsib.es.