Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 763249
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les NS 2/2021 relativa a la unitat d’actuació 4 del TM de Lloseta (Exp. 172e/21)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 d'octubre de 2022 i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les NS 2/2021 relativa a la unitat d'actuació 4 del TM de Lloseta , en els termes següents:

1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació puntual de les NS 2/2021 relativa a la unitat d'actuació 4 del TM de Lloseta, es troba inclosa dins dels supòsits de l'art. 12, apartat 4, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada: (...)

b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. (...).»

Per tant, la modificació puntual esmentada s'ha de tramitar com a una avaluació ambiental estratègica simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del pla

La modificació puntual descrita afecta la unitat d'actuació 4 (UA-04) de les NS de Lloseta, amb una superfície de 14.819,80 m2 i situada al sud-oest del nucli urbà. La proposta suposa una disminució en la superfície destinada a vials o aparcaments, i en la superfície d'ús residencial plurifamiliar i residencial HPO, a més d'un augment en la superfície d'espai lliure públic (ELP), afegint espai lliure que serveixi d'interfase urbà-rústic, i d'equipament d'ús públic (cívic-social), respecte de les NS vigents.

3. Avaluació d'efectes previsibles

La modificació puntual en si suposa una reducció d'impactes. Això no obstant, d'acord amb l'informe ambiental, els efectes adversos sobre el medi ambient es produiran quan s'executi la UA, especialment durant la fase d'execució dels projectes i seran de caràcter puntual (moviments de terres, alteració de la qualitat de l'aire, generació de residus de construcció i demolició, i consum d'energia).

En tot cas, en tractar-se d'un sòl urbà no consolidat, el futur projecte de desenvolupament de la modificació puntual, haurà de garantir la suficiència hídrica i la capacitat de depuració per atendre les necessitats dels nous habitatges i el reg de les zones verdes, així com analitzar el consum energètic i les emissions derivades de CO2, durant cada una de les fases del projecte.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha realitzat consulta a les següents administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- ABAQUA.

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- L'ABAQUA, amb data 6 de juliol de 2022, va informar el següent:

Es conclou informar favorablement amb la següent condició:

A. L'Ajuntament de Lloseta haurà de donar compliment a totes les obligacions assumides mitjançant el Conveni de col·laboració signat entre els ajuntaments de Lloseta i Selva i l'ABAQUA, de data 28 de setembre de 2020, per a la millora del sistema de sanejament i depuració associat a l'EDAR de Lloseta (especialment les manifestades per l'ABAQUA mitjançant l'informe, de 21 de febrer de 2022, relatiu a la modificació puntual núm. 2/2021 (UA-04) de les NS de Lloseta) i que es reprodueixen a continuació:

-Remetre les aigües residuals urbanes no industrials fins a les infraestructures de sanejament i depuració que determini l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental.

-Sol·licitar formalment a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental amb l'antelació mínima d'un any, l'autorització per fer efectiva la incorporació de les aigües residuals que suposi una modificació qualitativa i quantitativa de la càrrega contaminant superior al 3% de les característiques nominals de les infraestructures de sanejament i depuració.

-Facilitar a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental les dades referents a la població actual i les previsions d'increment del futur.

-Elaborar, presentar i executar un Pla municipal de millora del clavegueram i de la xarxa de pluvials que contempli, entre d'altres, la separació efectiva de les aigües residuals i les pluvials, o en defecte, actuacions substitutòries que permetin reduir l'impacte sobre el medi derivat de l'existència de xarxes unitàries.

- El Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge, amb data 19 de juliol de 2022, va informar el següent:

Es considera que:

5. A l'informe ambiental es nota a faltar una valoració de la nova ordenació, especialment de la situació dels nous espais públics i del canvi que suposa la reducció de viari.

6. Alternativa b. Punt 3.3.b. del document ambiental.

No es comparteix, almenys amb la redacció actual, que l'alternativa b suposi un desenvolupament de parcel·les que abans quedaven buides i un desenvolupament econòmic pel municipi que abans no es donava.

Es conclou que:

Efectuades les consideracions dels punts 5 i 6, de l'examen del contingut del projecte no es desprèn que afecti aspecte algun de l'ordenació urbanística o territorial sobre el que, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que la modificació puntual 2/2021 pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, atès que suposa una disminució en la superfície destinada a vials o aparcaments, i en la superfície d'ús residencial plurifamiliar i residencial HPO, a més d'un augment en la superfície d'espai lliure públic (ELP), respecte de les NS vigents del TM de Lloseta. En tot cas, el futur projecte que desenvolupi la modificació puntual haurà de garantir la suficiència hídrica i la capacitat de depuració, així com analitzar correctament el consum energètic i les emissions derivades de CO2, durant cada una de les fases del projecte. D'altra banda, cal tenir en compte que no es disposa de l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, relatiu a la suficiència hídrica de la UA-04. No obstant això, es considera d'aplicació el contingut de l'informe del Servei d'Estudis i Planificació, de data 18 d'agost de 2022, relatiu a la modificació de les NS de Lloseta per la UA-08, amb circumstàncies semblants a les de la UA-04, en el qual es conclou que no queda acreditada la suficiència hídrica.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació puntual de les NS 2/2021 relativa a la unitat d'actuació 4 del TM de Lloseta, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes a l'informe ambiental, signat per la Sra. Mª Pilar Ramírez Roig, geògrafa, de SITE 5, Consultoría de Gestión S.L., amb data 5 de novembre de 2021, i els condicionants següents:

1. El desenvolupament de la UA-04 s'haurà de dur a terme a través d'un projecte d'urbanització, que s'haurà de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, havent de garantir, en tot cas, la seva suficiència hídrica i la capacitat de depuració, així com analitzar correctament el consum energètic i les emissions derivades de CO2, i, si escau, les mesures correctores o compensatòries que s'adoptaran durant totes les fases del projecte.

2. Atès que la zona d'estudi es localitza sobre un aqüífer amb moderada vulnerabilitat a la contaminació, s'hauran d'establir mesures per evitar l'abocament de substàncies contaminants.

Així mateix, atès que segons l'informe del Servei d'Estudis i Planificació, de data 18 d'agost de 2022, no està acreditada la suficiència hídrica de la UA-04, s'insta el promotor a la revisió, si escau, de la declaració ambiental estratègica del planejament vigent, d'acord amb el que preveu l'art. 28 de la Llei 21/2013, que analitzi específicament la necessitat de dur a terme el desenvolupament restant d'aquesta unitat d'actuació.

D'altra banda, es recorda que:

- D'acord amb l'ABAQUA, s'haurà de garantir el compliment a totes les obligacions assumides mitjançant el Conveni de col·laboració signat entre els ajuntaments de Lloseta i Selva i l'ABAQUA, de data 28 de setembre de 2020, per a la millora del sistema de sanejament i depuració associat a l'EDAR de Lloseta, especialment:

- Remetre les aigües residuals urbanes no industrials fins a les infraestructures de sanejament i depuració que determini l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental

- Sol·licitar formalment a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental amb l'antelació mínima d'un any, l'autorització per fer efectiva la incorporació de les aigües residuals que suposi una modificació qualitativa quantitativa de la càrrega contaminant superior al 3% de les característiques nominals de les infraestructures de sanejament i depuració.

- Facilitar a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental les dades referents a la població actual i les previsions d'increment del futur.

- Elaborar, presentar i executar un Pla municipal de millora del clavegueram i de la xarxa de pluvials que contempli, entre d'altres, la separació efectiva de les aigües residuals i les pluvials, o en defecte, actuacions substitutòries que permetin reduir l'impacte sobre el medi derivat de l'existència de xarxes unitàries.

- Els futurs projectes que s'autoritzin en el marc de la modificació 3/2021 de les NS de Lloseta hauran de complir amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, amb el PHIB vigent (particularment, els art. 60.3, 60.6, 63, 66.4 i 75.4), amb la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, i amb la resta de normativa d'aplicació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 7 de novembre de 2022)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias