Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 731844
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació de planejament per implantació d’un sistema general d’infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (Punt Verd) (TM Ariany) (Exp. 105e/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 7 de novembre de 2022, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació de planejament per implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (Punt Verd) (TM Ariany), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació de planejament per implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus al TM d'Ariany es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que es troba inclosa dins els supòsits establerts a l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i a la lletra a de l'apartat 3 de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del pla

1. El pla té per títol Implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (punt verd) a Ariany. Es tracta d'una modificació del planejament vigent d'Ariany, el qual va ser aprovat en data 19 de maig de 1981 i està constituït pel projecte de delimitació de sòl urbà.

2. Aquesta modificació de planejament té per objecte la delimitació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments municipals destinats a la recollida de residus (punt verd). S'ha de tenir en compte que a dia d'avui Ariany encara no disposa d'aquest equipament, el qual és necessari des del punt de vista normatiu i de prestació del servei de recollida municipal de residus.

3. La proposta de modificació del planejament es fa a l'empara del procediment establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

4. L'àmbit de la modificació es correspon amb una part de la parcel·la 327 del polígon 4. La parcel·la, de titularitat municipal i ubicada a sòl rústic de règim general, té una superfície de 5.106 m2, dels quals es destinaran 3.478,26 m2 al sistema general d'infraestructures i equipaments. Aquesta parcel·la es troba al costat del cementiri municipal i a una distància del nucli de 400 m, al qual està connectada mitjançant la carretera Ma-3341.

5. Per a l'obtenció de serveis (aigua, electricitat i xarxa de sanejament) es preveu la connexió del punt verd al cementiri.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Al document ambiental estratègic s'identifiquen i valoren els impactes rellevants derivats de la modificació del planejament i que tendran lloc durant la fase de construcció i la fase d'explotació de la futura deixalleria. Els impactes negatius previstos durant la fase de construcció seran els següents: emissió de partícules en suspensió, increment de la contaminació acústica, risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants,efectes sobre el paisatge, efectes sobre la mobilitat i alteració del terreny i de la vegetació existent.

Pel que fa als impactes més significatius previstos durant la fase d'explotació seran els següents: increment de la contaminació acústica, risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, efectes sobre el paisatge, consum de recursos, efectes sobre la mobilitat i alteració del terreny i de la vegetació existent.

Es considera que els impactes negatius que es desprenen de la modificació són poc significatius, i es relacionen principalment amb la fase d'execució d'obres.

Entre els impactes positius, s'ha de destacar la millora de la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus, la qual cosa permetrà donar compliment a l'establert en la normativa en matèria de residus.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la modificació de planejament per implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (Punt Verd) (TM Ariany):

- Direcció General d'Emergències i Interior (núm. identificador VALIB 128852).

- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (núm. identificador VALIB 128877).

- Consell de Mallorca, Departament de Mobilitat i Infraestructures, Direcció Insular d'Infraestructures (RS GOIBS294031/2022).

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 128886).

- Servei d'Agricultura, Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (núm. identificador VALIB 128900).

- Amics de la Terra (RS GOIBS294195/2022).

- Servei d'Estudis i Planificació, Direcció General de Recursos Hídrics (núm. identificador VALIB 129186).

- Servei d'Ordenació del Territori i urbanisme, Direcció General de Territori i Paisatge (núm. identificador VALIB 129194).

- Servei de Residus i Sòls Contaminats, Direcció General de Residus i Educació Ambiental (núm. identificador VALIB 129203).

- Servei de Protecció d'Espècies, Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (núm. identificador VALIB 129147).

Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS294806).

- Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS294886/2022).

- Terraferida (RS GOIBS294894/2022).

GOB (RS GOIB294859/2022).

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció General d'Emergències i Interior, del Servei de Residus i Sòls Contaminats, del Servei d'Estudis i Planificació, del Servei d'Explotació i Conservació i del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari.

La Direcció General d'Emergències i Interior va informar favorablement el pla.

El Servei de Residus i Sòls Contaminats va concloure el següent:

Es considera positiva la modificació de planejament per implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus en el terme municipal d'Ariany per tal de donar compliment a la normativa actual d'aplicació en matèria de deixalleries, mitjançant el procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació de SSGG d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'activitats de recollida municipal de residus (parcs verds) establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries d'impuls de l'activitat econòmica.

El Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca va informar el següent:

2. La qualificació del sòl dels terrenys afectats correspon a sòl rústic amb afecció parcial a l'àrea de protecció territorial de carreteres.

L'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB defineix com a zona de protecció per a les carreteres de dos carrils de les xarxes primària i secundària la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de 18 metres.

Es senyala que s'ha detectat una errada a la classificació de la carretera confrontant amb la parcel·la d'implantació del punt verd atès que forma part de la xarxa secundària de carreteres del Consell de Mallorca i no d'una xarxa local amb requeriments d'amplària inferior a la indicada (pàg. 9 de la Memòria i pàg. 22 del Document Ambiental). No obstant això, les amplàries de franja aplicades als plànols són correctes.

3. L'accés al punt verd es fa per la carretera Ma-3341.

4. D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990:

Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als 3 metres de l'aresta exterior de l'explanació.

L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distància de l'aresta exterior d'explanació.

Barreres vegetals i cavallons de terra, si fos el cas, es situaran darrere del tancament.

Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció.

Totes les instal·lacions fixes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

5. D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció Insular d'Infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3 e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades.

Les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als 3 metres de l'aresta exterior de l'explanació.

Les canalitzacions soterrades d'interès privat, si fos el cas, fora de la zona de domini públic i a una distància superior als 8 metres de l'aresta exterior de l'explanació.

6. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització d'aquesta Direcció Insular.

El Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari va informar favorablement el pla.

El Servei d'Estudis i Planificació va concloure el següent:

En relació a la suficiència hídrica i a la protecció del domini públic hidràulic subterrani, informo favorablement la Modificació puntual per a la implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments destinat a punt verd d'Ariany amb la condició que el futur projecte incorpori les mesures previstes a l'apartat 3 Justificació de la implantació subapartat Condicions de la implantació de la Memòria i les mesures correctores de l'estudi ambiental estratègic.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluació Ambiental, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques de la Modificació: aquesta modificació de planejament té per objecte la delimitació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments municipals destinats a la recollida de residus. La modificació permetrà donar compliment a la normativa vigent en matèria de residus.

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: l'àmbit de la modificació es correspon amb una part de la parcel·la 327 del polígon 4. Aquesta parcel·la, de titularitat municipal i ubicada a sòl rústic de règim general es troba a una distància de 400 m del nucli urbà.

El pla no afecta a cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN) ni forma part de Xarxa Natura 2000. Tampoc s'hi troben hàbitats d'interès comunitari. Segons la quadrícula 1x1 amb codi 3119 del Bioatles del visor IDEIB no consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a l'àmbit d'actuació o al seu entorn. El pla no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'incendi, d'erosió, esllavissament ni inundació. Part de la parcel·la afectada pel pla es troba a APT de carreteres i a la franja de protecció del cementiri municipal, aspecte previst a la documentació presentada. Pel que fa a la protecció de l'aigua subterrània, la vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és baixa i l'àmbit del pla es troba fora dels perímetres de protecció dels pous de proveïment urbà. Per una altra banda, no es considera que, atesa l'escassa població del municipi (897 habitants) a la qual donarà servei la futura deixalleria així com la seva ubicació i els desplaçaments diaris prevists, l'actuació projectada pugui provocar un impacte significatiu sobre la mobilitat. En relació amb l'entorn, es tracta d'una zona de conreu de cereals, amb algunes construccions aïllades pròpies de la zona. L'àmbit no presenta particularitats paisatgístiques a destacar.

Es considera que els impactes negatius que es desprenen de la modificació, la qual afecta a un àmbit de reduïda extensió (3.478 m2), són poc significatius i, en tot cas, es veuran minimitzats amb les mesures proposades al document ambiental estratègic i a la memòria del pla.

Entre les mesures proposades a la memòria del pla es preveu la instal·lació de plaques fotovoltaiques per tal de cobrir el consum d'energia elèctrica de l'activitat així com l'aprofitament de l'aigua pluvial.

Entre els impactes positius, s'ha de destacar la millora de la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus, la qual cosa permetrà donar compliment a l'establert en la normativa en matèria de residus.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació de planejament per implantació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (Punt Verd) (TM Ariany), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades al Document Ambiental Estratègic i al subapartat Condicions de la implantació de l'apartat 3 Justificació de la modificació de la memòria del pla així com els condicionants següents:

1. S'han de tenir en compte les consideracions realitzades pel Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca en el seu informe com a resposta de la consulta a les administracions públiques afectades.

2. El futur projecte de deixalleria que se'n derivi del pla haurà de complir amb els criteris recollits a la «Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries», la qual es pot consultar a l'apartat de Gestors de Residus a residus.caib.es.

3. A la fitxa urbanística del nou sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus en sòl rústic s'hauran d'establir condicions d'estètica, materials i acabats de les noves edificacions, per tal de complir amb l'establert a la Norma 22 del PTIM.

Es recorda que:

1. En relació amb el futur projecte de deixalleria:

- El projecte haurà de comptar amb les autoritzacions previstes a la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

- El titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'haurà d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

- S'haurà d'incloure la part d'afecció en relació amb el canvi climàtic, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. De manera que s'hauria de fer un estudi específic on es tingui en compte: eficiència energètica dels equipaments i avaluar la instal·lació d'energies renovables.

2. D'acord amb l'article 6.4 de la Llei 2/2020, l'Ajuntament d'Ariany ha d'elaborar un estudi de mobilitat generada que inclogui les mesures necessàries per garantir una connectivitat adequada al sistema viari així com un estudi d'impacte paisatgístic que incorpori les mesures correctores necessàries per garantir la integració adequada en l'entorn.

3. D'acord amb la disposició transitòria primera del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears, les deixalleries municipals han de garantir la recepció i la recollida gratuïta dels residus perillosos d'origen domèstic en aquestes instal·lacions.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 29 de novembre de 2022)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias