Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 730649
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, d’acord amb el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2023 Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 15 de setembre de 2022
BDNS: 662988
Fets
L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, l'article 5 de la llei estableix que el sistema de serveis socials s'ofereix a tota la població.
L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i de promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; i detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones.
L'article 70 de la Llei 4/2009 estableix a l'apartat primer que el finançament dels serveis socials comunitaris bàsics i dels programes que prestin és a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels consells insulars i de les entitats locals de les Illes Balears i disposa en l'apartat tercer que l'aportació en concepte de cofinançament de la comunitat autònoma de les Illes Balears als consells insulars i ajuntaments en cap cas no pot ser inferior al 50% del cost, sempre que es compleixin com a mínim les ràtios de plantilla establertes en la normativa que regula aquests serveis.
També preveu que el Govern de les Illes Balears pot augmentar el finançament dels serveis socials comunitaris, dotant noves línies amb els fons que prevegin tipologies d'actuació que tenen el seu desenvolupament natural des del marc dels SSCB. Aquests fons poden respondre a declaracions de zones d'atenció preferent, actuacions procedents de desenvolupament normatiu sectorial o actuacions prioritàries del Govern.
L'import i la distribució dels crèdits que ha de satisfer la conselleria competent en matèria de serveis socials, tant en concepte de cofinançament com dels fons que es vagin creant, s'han d'establir en el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024 que s'informà favorablement en la Conferència Sectorial de Serveis Socials de data 16 de febrer de 2022 i s'aprovà per Acord del Consell de Govern de data 28 de febrer de 2022.
És objecte del Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024 millorar les instal·lacions dels centres de serveis socials comunitaris.
El text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
Aquesta convocatòria està prevista en l'objectiu IV. Cohesió social, punt 2, anomenat cohesió social, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), modificat, entre d'altres, per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 20 de juliol de 2022 (BOIB núm. 99 de 30 de juliol de 2022), que inclou la línia IV.2.15.
Pel que fa al pagament de la subvenció, es preveu el pagament anticipat del 50 % de l'import concedit dins l'anualitat 2023, de conformitat amb l'article 37.2, segon paràgraf, del text refós de la Llei de subvencions amb relació a l'article 17.3 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, mitjançant autorització del Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, del pagament anticipat fins al 100 % de l'import de la subvenció per raons d'interès públic.
El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, afectat pel Decret 8/2021, de 13 de febrer, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'hi inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix, dins la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació les competències en la planificació de la política de serveis socials, el foment de la construcció d'equipaments de serveis socials, el foment de les inversions en serveis socials i el pla de finançament de serveis socials.
Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquests expedients.
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, en relació amb l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Així mateix, pel que fa a la consideració d'Ajudes d'Estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea no se'n preveu l'aplicació, atès que els beneficiaris de les subvencions que estableix aquesta convocatòria són ajuntaments i mancomunitat de municipis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que actuen exercint la seva autoritat pública. Tal com es reflecteix a la Comunicació de la Comissió 2016/C 262/01, en relació al concepte d'ajudes d'Estat, en termes generals, les activitats que formen part intrínseca de les prerrogatives de l'autoritat oficial i que són desenvolupades per l'Estat no constitueixen activitats econòmiques.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 5.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports de data 25 d'octubre de 2022; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de data 1 de desembre de 2022, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, segons el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024, d'acord amb els punts que disposa l'annex d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de dos milions vint-i-vuit mil dos-cents vint euros (2.028.220,00 €), amb la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de l'obligació, amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2023 i 2024:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2023 |
420.407,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 |
2023 |
358.125,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 |
2023 |
102.729,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 |
2023 |
80.583,58 € |
17701/G/313L01/76001/30 |
2023 |
39.690,42 € |
17701/G/313L01/76001/31 |
2023 |
12.575,00 € |
17701/G/313L01/76001/40 |
2024 |
420.407,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 |
2024 |
358.125,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 |
2024 |
102.729,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 |
2024 |
80.583,58 € |
17701/G/313L01/76001/30 |
2024 |
39.690,42 € |
17701/G/313L01/76001/31 |
2024 |
12.575,00 € |
17701/G/313L01/76001/40 |
3. Autoritzar una despesa de dos milions vint-i-vuit mil dos-cents vint euros (2.028.220,00 €), amb la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de l'obligació, amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2023 i 2024:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2023 |
420.407,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 |
2023 |
358.125,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 |
2023 |
102.729,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 |
2023 |
80.583,58 € |
17701/G/313L01/76001/30 |
2023 |
39.690,42 € |
17701/G/313L01/76001/31 |
2023 |
12.575,00 € |
17701/G/313L01/76001/40 |
2024 |
420.407,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 |
2024 |
358.125,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 |
2024 |
102.729,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 |
2024 |
80.583,58 € |
17701/G/313L01/76001/30 |
2024 |
39.690,42 € |
17701/G/313L01/76001/31 |
2024 |
12.575,00 € |
17701/G/313L01/76001/40 |
4. Designar la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. El pagament es podrà fer anticipadament, en concepte de bestreta, per un 50% de l'import concedit dins l'anualitat 2023 una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, per raons d'interès públic, de conformitat amb l'article 37.2 del text refós de la Llei de subvencions; l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i l'article 173.2 de la Llei d'hisendes locals, aprovada pel Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (7 de desembre de 2022)
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX Convocatòria de subvencions destinades a finançar les obres de reforma i/o obra nova de centres de serveis socials comunitaris de les entitats locals de les Illes Balears, d'acord amb el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions és finançar els projectes necessaris d'obra nova i/o reforma, rehabilitació, adaptació o ampliació dels centres de serveis socials comunitaris competència de les entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'entén per centre de serveis socials comunitaris l'espai que compleix les característiques següents:
—És l'espai on desenvolupen la seva feina els treballadors i les treballadores de serveis socials comunitaris.
—Permet ser identificat externament pel conjunt de la societat com equipament dels serveis socials. Per això, ha de ser un espai propi amb entrada independent i no situat en un conjunt de dependències administratives. El centre ha de tenir placa identificativa.
—Ha d'estar situat en un lloc de fàcil accés, prioritàriament d'accés a peu o amb transport públic.
—Dins del nucli urbà hi ha d'haver senyalitzacions que n'orientin la localització.
—El centre ha de ser, preferentment, a la planta baixa.
1.2. Les obres, actuacions i elements objectes de subvenció s'hauran d'adequar als paràmetres, requisits i condicions establerts per la normativa vigent en matèria d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques que els sigui aplicable.
2. Règim Jurídic
2.1. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria estan finançats d'acord amb el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris de les Illes Balears per als anys 2022, 2023 i 2024 que s'informà favorablement en la Conferència Sectorial de Serveis Socials de data 16 de febrer de 2022 i s'aprovà per acord del Consell de Govern de data 28 de febrer 2022.
2.2. Les subvencions es regiran pel que s'estableix particularment en aquesta resolució de convocatòria, pel que preveu el text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34 d'11 de març de 2021), especialment en tot el que no disposa aquesta convocatòria; per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en el cas que en l'execució de les subvencions se formalitzin contractes que s'hagin de sotmetre a aquesta llei i per les altres normes legals, reglamentàries i, si escau, convencionals, que hi siguin aplicables.
3. Àmbit temporal
Són subvencionables les despeses dels projectes que s'executin dins el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024.
En cas de projectes iniciats abans de l'1 de gener de 2022, només se subvencionaran les despeses de les actuacions dutes a terme a partir de l'1 de gener de 2022.
4. Pressupost i finançament
4.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és dos milions vint-i-vuit mil dos-cents vint euros (2.028.220,00 €), amb la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de l'obligació, amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2023 i 2024:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2023 |
420.407,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 |
2023 |
358.125,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 |
2023 |
102.729,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 |
2023 |
80.583,58 € |
17701/G/313L01/76001/30 |
2023 |
39.690,42 € |
17701/G/313L01/76001/31 |
2023 |
12.575,00 € |
17701/G/313L01/76001/40 |
2024 |
420.407,00 € |
17701/G/313L01/76001/10 |
2024 |
358.125,00 € |
17701/G/313L01/76001/11 |
2024 |
102.729,00 € |
17701/G/313L01/76001/20 |
2024 |
80.583,58 € |
17701/G/313L01/76001/30 |
2024 |
39.690,42 € |
17701/G/313L01/76001/31 |
2024 |
12.575,00 € |
17701/G/313L01/76001/40 |
4.2. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria s'ha de distribuir de manera percentual per illes, d'acord amb les dades incloses per a l'any 2022 al Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024, aproximadament de la manera següent:
4.3. Si l'import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es pot redistribuir entre les altres per ordre de puntuació dels projectes, segons els criteris de concessió que estableix l'apartat 13 d'aquesta convocatòria.
4.4. La distribució dels crèdits entre les partides pressupostàries té caràcter estimatiu i l'alteració d'aquesta distribució, o l'afegitó d'altres partides pressupostàries sense modificació de l'import de la convocatòria no precisarà de cap tipus de canvi en la convocatòria.
4.5. Amb l'import de la subvenció es podrà finançar fins al 100% del cost dels projectes subvencionats, llevat que l'entitat disposi d'una altra font de finançament, i en aquest cas només se subvencionarà el percentatge que sol·liciti, sempre que la suma no superi el 100 % del cost del projecte corresponent.
5. Entitats beneficiàries
5.1. Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria els ajuntaments i les mancomunitats de municipis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5.2 Les entitats beneficiàries estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut de les bases reguladores d'aquesta subvenció, de la resolució de concessió de les subvencions i, en general, de la normativa vigent que s ‘aplica.
Les entitats beneficiàries no poden incórrer en cap de les circumstàncies que preveuen els articles 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtenir la condició de beneficiària, així com els articles 10.1 i 2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. Així mateix, caldrà atendre les previsions de l'article 37 de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.
5.3. És requisit de les entitats beneficiàries:
La Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació comprovarà d'ofici el compliment d'aquestes ràtios.
6. Obligacions de les entitats beneficiàries
6.1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a) Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia, en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini indicat a la convocatòria, no es fa constar el contrari.
b) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.
c) Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
d) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
e) Assumir, si escau, la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis, o bé a través d'aportacions de tercers, garantint que es faci efectiva en els terminis i condicions establertes per atorgar la subvenció.
f) Comunicar a l'òrgan concedint l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'ha donat als fons percebuts.
g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
h) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que li requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.
i) Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, durant un període mínim de 8 anys, que estaran a disposició de la Conselleria competent en matèria d'Afers Socials, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir.
j) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.
k) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
l) Destinar les inversions realitzades a la fi concreta per a la qual es va concedir la subvenció almenys durant vint anys, en els termes establerts a l'article 40.4 del text refós de la Llei de subvencions.
m) Adoptar les mesures de difusió corresponents, segons l'article16.1, apartats d) i e), de l'Ordre de Bases, i l'article 34 del Text refós de la Llei de subvencions.
6.2. L'entitat beneficiària ha d'executar tot el projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.
7. Despeses subvencionables
7.1. Són actuacions subvencionables les despeses en projectes d'obra nova i/o de reforma, rehabilitació, adaptació o ampliació de centres de serveis comunitaris d'acord amb la definició del punt 1.1 d'aquesta convocatòria, que poden incloure, si escau, els honoraris professionals derivats de la redacció de projectes i estudis i de direcció d'obres, a més d'aquelles que s'enquadren en alguna de les categories que es relacionen a continuació:
a) Construcció de centres en solars o terrenys propis.
b) Realització d'obres per finalitzar obres inacabades de centres ja existents. Tendran tal consideració les obres destinades a acabar construccions que actualment no es troben en condicions d'entregar-les a l'ús general per posar-les en funcionament, sens perjudici del que disposa el punt 3 de la convocatòria.
c) La reforma, rehabilitació, l'adaptació i/o ampliació de centres propis; això és, les actuacions que suposin una millora, modernització, adequació o ampliació del centre.
d) Actuacions i/o equipaments per a instal·lacions de sistemes de comunicació i/o climatització, com calefacció, aire condicionat, etc., que poden incloure les actuacions per complir els estàndards d'eficiència energètica que s'han de dur a terme per aconseguir els certificats d'acord amb el Reial Decret 390/2021, d'1 de juny, pel qual s'aprova el procediment bàsic per la certificació d'eficiència energètica d'edificis.
7.2. Els centres hauran d'incloure com a mínim les zones següents, d'acord amb el que estableix el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris per als anys 2022, 2023 i 2024:
a) Recepció i sala d'espera
La recepció de la ciutadania ha de ser la primera imatge que es rep a l'entrar en un centre de serveis socials. La recepció és l'espai de control del centre (d'accés, telefònic, d'espera...) i ha de combinar la funcionalitat amb certa privacitat per atendre les persones usuàries.
La sala d'espera és un espai que ha d'estar situat en el camp de visió de la recepció.
La mida anirà en proporció amb el nombre de despatxos.
b) Despatxos d'atenció al ciutadà
Els despatxos d'atenció al ciutadà han de permetre l'atenció amb intimitat de les persones usuàries dels centres de serveis socials.
El despatx ha de disposar dels elements tecnològics de comunicació que es requereixin per consultar, fer registres o comunicar-se amb l'exterior.
La mida dels despatxos ha de permetre atendre dues persones (una de les quals en cadira de rodes o amb cotxet d'infant).
Entre els despatxos hi ha d'haver, com a mínim, un despatx que permeti l'acollida d'una família.
c) Espais de feina dels tècnics
Si les condicions físiques del centre ho permeten, és recomanable que els despatxos d'atenció al ciutadà coincideixin amb l'espai de feina del personal tècnic. Si no és possible, es poden habilitar sales comunes, on el personal tècnic realitzarà aquella tasca que no es fa de cara al públic.
d) Sales de reunions
És convenient que hi hagi diverses sales de reunions i de mides diferents. Com a mínim, ha d'haver una sala de reunió que permeti convocar tot el personal del centre i que serveixi també per a mantenir reunions amb col·lectius de la comunitat.
e) Arxius
L'arxiu és l'espai d'emmagatzemament dels expedients i dels arxius del centre. És un espai que ha d'estar especialment custodiat.
f) Banys
Els banys seran adaptats i s'haurà de disposar de banys per al personal i per a la població usuària del centre.
g) Espais per a instal·lacions
Els centres de serveis socials han de disposar d'espais que permetin allotjar les instal·lacions de comunicació o climatització, com calefacció, aire condicionat, etc.
7.3. Quan l'execució de les obres afecti immobles declarats d'interès cultural o subjectes a qualsevol altre règim de protecció, hauran de ser informades favorablement, o autoritzades, en el seu cas, per l'òrgan competent per a la gestió del règim de protecció aplicable, d'acord amb la normativa pròpia.
7.4. En cap cas se consideraran despeses subvencionables i queden expressament exclosos com a cost elegible d'aquesta subvenció:
a) El preu dels solars o immobles.
b) Les despeses provinents de modificacions o liquidacions que siguin necessàries per completar qualsevol obra en la part que excedeixi de l'import de la subvenció concedida.
c) Les despeses derivades d'obres complementàries, que són aquelles que no figuren en el projecte ni en el contracte inicial però que és necessari realitzar —com a conseqüència de circumstàncies imprevistes— per executar l'obra tal com estava descrita en el projecte.
d) Els impostos indirectes, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA). Així doncs, serà despesa finançable l'import de la base imposable, excloent els impostos indirectes, en els termes de l'article 40.7 del Text refós de la Llei de subvencions.
7.5. L'entitat beneficiària podrà subcontractar fins al 100 % de l'activitat subvencionada sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb el que disposa l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, amb relació a l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.
D'acord amb l'apartat 3 de l'article 25 de l'Ordre de bases, si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, cal que la consellera d'Afers Socials i Esports autoritzi prèviament la formalització del contracte, el qual se subscriurà per escrit.
S'entén que persona beneficiària subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació d'aquelles despeses en els quals ha d'incórrer l'entitat beneficiària per realitzar per si mateixa l'activitat subvencionada.
8. Documentació que cal presentar
8.1. Les entitats interessades han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, i que ha de signar electrònicament la persona representant legal de l'entitat.
8.2. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
b) Memòria explicativa del projecte amb la descripció de la inversió o equipament,els plànols i documents gràfics corresponents i el seu pressupost detallat.
En el cas que algun dels projectes suposi la realització d'una obra major, s'haurà de presentar el projecte d'execució visat, o, en el seu cas, projecte bàsic firmat pel tècnic competent responsable. S'hi haurà de descriure l'objecte de les obres, que recollirà la identificació del solar o immoble on es pretén actuar, els antecedents i situació prèvia, les necessitats a satisfer —o, quan sigui procedent, les deficiències que es pretenen corregir— la justificació de la solució adoptada i el termini d'execució previst per a les obres. També s'inclouran planols del conjunt i de detall, i pressupost detallat per capítols comprensiu de mesuraments i preus unitaris.
c) El document acreditatiu de la titularitat dels terrenys, centres o espais en elsquals es realitzarà l'actuació inversora.
d) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 61 del Reial Decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Conselleria d'Afers Socials i Esports pot obtenir—excepte l'oposició expressa de la persona interes-sada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud— els certificats acredita-tius que l'entitat interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, i obligacions tributàries davant l'Adminis-tració autonòmica, així com la verificació de les dades d'identitat (NIF). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, així com una còpia del document d'identitat, si escau, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
e) Una declaració responsable signada electrònicament (imprès 2) que inclou:
1) Que l'entitat sol·licitant no es troba incursa en cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
4) Que l'entitat es compromet a complir les obligacions establertes al punt 6 d'aquesta convocatòria de subvencions.
5) Que l'entitat sol·licitant no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
6) Que es compromet a complir les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals i no haver estat sancionada, en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, per falta greu o molt greu en matèria de prevenció de riscos laborals, durant l'any immediatament anterior a la data de sol·licitud de la subvenció.
7)No trobar-se la persona que exerceixi la representació legal de l'entitat en els supòsits d'incompatibilitat establerts a la normativa vigent.
f) Una declaració responsable signada electrònicament de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció (imprès 3).
g) Així mateix, en aplicació de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, l'entitat beneficiària ha d'haver sol·licitat tres pressuposts quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.
h) L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
i) Una declaració responsable signada electrònicament de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 4).
8.3. Els tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
8.4. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució de l'activitat, la persona o entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos, l'òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar la modificació sempre que no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment i no perjudiqui terceres persones, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article 28, segons l'article 27 de l'Ordre de Bases.
Les sol·licituds de modificació es presentaran signades pel representant legal de l'entitat, hauran d'estar prou motivades i es formularan amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que les justifiquin.
8.5. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza als tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, i les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
8.6. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.
9. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds
9.1. En cas que l'entitat presenti més d'una sol·licitud de subvenció, fins a un màxim de tres, s'haurà d'especificar de forma clara quina preferència atorga a cada una de les sol·licituds, perquè en cas que no hagi crèdit suficient per atendre totes les sol·licituds, sigui la pròpia elecció de l'entitat la que dirimeixi la seva preferència per un projecte o un altre.
9.2. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte —el qual haurà de comprendre algun, o tots, si escau, dels subapartats que s'estableixen al punt 7.1— i que s'haurà de realitzar en un mateix centre.
9.3. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en l'apartat 8.2 amb la primera de les sol·licituds, excepte pel que fa a la documentació prevista en els apartats b), c), g) i h), que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud.
9.4. El termini per presentar les sol·licituds és de vuit mesos a contar des de l'endemà que es publiqui aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 30.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment.
No es consideraran presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.
En el termini màxim de tres dies després d'haver presentat la sol·licitud de forma electrònica, les entitats sol·licitants n'han de trametre una còpia a l'adreça de correu electrònic següent:
9.5. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
Quan en la sol·licitud s'hi inclogui una adreça de correu electrònic, s'entendrà que aquesta adreça s'aporta a l'efecte dels avisos que s'esmenten en l'article 41.6 de la Llei 39/2015.
10. Examen de la documentació
10.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.
10.2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de les sol·licituds formulades o de les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i en el termini escaient.
10.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
11. Comissió Avaluadora
11.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, se constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:
a) President o presidenta: el cap del Servei d'Equipaments de Serveis Socials de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, o la persona que delegui.
b) Vocals:
—La cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
— El cap de Servei de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
—Dues persones del personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació.
c) Secretari o secretària: una persona del personal tècnic de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, designada com a vocal.
11.2. En el cas que, segons el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el personal tècnic de les direccions generals que formen part de la Comissió.
11.3. D'acord amb l'art. 11.1 de l'Ordre de Bases, la Comissió ha d'emetre un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució de concessió de subvencions. A l'informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir les relacions següents, totes tres ordenades per puntuació, en sentit decreixent:
12. Instrucció del procediment, resolució i notificació
12.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general de Planificació, Equipaments i Formació, qui ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
12.2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de deu dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
També s'ha de concedir el tràmit d'audiència esmentat anteriorment en el cas d'haver-se desestimat la sol·licitud de l'entitat o en el cas que l'import de la subvenció proposada sigui inferior a la quantitat sol·licitada.
12.3. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes relatius a la resolució establerts en l'article 13 de l'Ordre de bases reguladores del 5 de març de 2021, i si escau, sobre les modificacions indicades en el paràgraf anterior.
La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
12.4. La proposta de resolució es publicarà al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, amb els mateixos efectes que la notificació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015.
12.5. Una vegada formulada i publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de cinc dies hàbils. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta renúncia dins el termini atorgat, comptador des de l'endemà de la publicació.
12.6. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports .
12.7. La resolució dictada en aquest procediment, que posa fi a la via administrativa, s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web de la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació, d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015. Ha de ser motivada, i ha de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció de cada una de les entitats que hagin estat subvencionades.
12.8. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar la resolució és de sis mesos, comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
12.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.
12.10. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció per no complir algun tràmit preceptiu en el termini atorgat, se la podrà declarar decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent, i la Direcció General de Planificació, Equipaments i Formació podrà proposar-ne la resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment. Una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada. No obstant això, sempre que no afecti a tercers, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els efectes legals, si es produís abans o en el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.
12.11 En el cas que hi hagi entitats que renunciïn a les subvencions concedides, podran atendre's, sense necessitat de nova convocatòria, les sol·licituds de subvenció que, havent estat presentades en termini per entitats que compleixin els requisits i condicions per a ser beneficiàries de les subvencions i respecte dels projectes subvencionables, s'hagin desestimat per falta de consignació pressupostària.
12.12. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
13. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció
13.1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
13.2. Les sol·licituds de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions, els articles 6 i 7 de l'Ordre de la Consellera i el que disposa aquesta convocatòria.
13.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida pot ser superior a la quantia sol·licitada.
13.4. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.
13.5. La Comissió Avaluadora aplicarà el procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que es detalla a continuació:
a) Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els següents:
Increment progressiu del nombre de professionals de les Unitats de Treball Social (UTS): millora de les ràtios mínimes per a l'any 2023 dels serveis socials comunitaris bàsics per al període del Pla de Finançament d'acord amb el Decret 48/2011 (màxim 50 punts)* |
|
Millora de ràtio per a l'any 2023 establerta al Pla de Finançament: 1 treballador/a social cada 5.000 h. o menys |
25 punts |
Millora de ràtio per a l'any 2023 establerta al Pla de Finançament: 1 educador/a social cada 5.000 h. o menys |
25 punts |
Millora de ràtio per a l'any 2023 establerta al Pla de Finançament: 1 treballador/a social cada més de 5.001 hab. i fins cada 6.000 h. |
15 punts |
Millora de ràtio per a l'any 2023 establerta al Pla de Finançament: 1 educador/a social cada més de 5.001 h. i fins cada 6.000 h. |
15 punts |
Desconcentració de centres de serveis socials comunitaris (màxim 40 punts) |
|
El projecte suposa la creació d'un nou centre |
40 punts |
El projecte reforma, rehabilita, adapta o amplia un centre ja existent per millorar-lo o finalitza obres inacabades de centres ja existents |
30 punts |
El projecte suposa únicament l'adquisició d'equipaments |
20 punts |
Projecte construït i/o dissenyat per a l'obtenció del certificat d'eficiència energètica segons es recull en el Reial Decret 390/2021, d'1 de juny, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació d'eficiència energètica d'edificis (màxim 10 punts) |
|
Certificat energètic A |
10 punts |
Certificat energètic B |
7 punts |
Certificat energètic C |
5 punts |
Certificat energètic D |
3 punts |
Certificat energètic E |
1 punt |
Altres certificacions |
0 punts |
* Per a l'any 2023 el Pla de Finançament fixa unes ràtios d'1 treballador/a social i d'1 educador/a social cada 6.500 habitants (h.) i 1 auxiliar cada 10.000 habitants (h.)
b) Les entitats hauran de presentar una autobaremació (imprès 7) d'acord amb els criteris de valoració anteriors, adjuntant la documentació corresponent que justifiqui dita puntuació. Es tendrà en compte la claredat en la presentació de la documentació a l'hora de fer la valoració corresponent.
c) Per determinar l'import de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió, s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula del paràgraf a) anterior.
d) No hi ha una puntuació mínima necessària per accedir a la concessió de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió.
e) Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb els criteris del barem anterior, s'ordenaran de forma decreixent segons la puntuació obtinguda. De conformitat amb aquest ordre, s'atribuirà a les entitats beneficiàries tota la subvenció sol·licitada fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria.
De totes les sol·licituds d'una entitat es considerarà com a primera opció la que hagi establert la pròpia entitat, tal com especifica el punt 9.1 de la convocatòria.
No es podrà valorar més d'una sol·licitud d'una entitat mentre no s'hagin valorat totes les sol·licituds assenyalades com a primera opció de totes les sol·licituds presentades.
f) En el cas que, un cop es reparteixin tots els imports sol·licitats d'acord amb el punt d) anterior, quedi un romanent de crèdit a la convocatòria, es podrà distribuir aquest import entre la resta de sol·licituds, d'acord amb l'ordre de prelació establert per l'entitat tal com indica del punt 9.1 de la convocatòria. El repartiment del romanent es farà seguint les regles descrites als apartats anteriors.
Les sol·licituds pendents es valoraran d'acord amb l'ordre de prelació establert, de manera que inicialment es valoraran totes les sol·licituds assenyalades com a segona opció per a cada l'entitat, i així successivament, fins que s'exhaureixi el crèdit de la convocatòria.
g) El darrer projecte subvencionable, d'acord amb l'ordre de prelació establert i segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria. En cas que l'entitat proposada en darrer lloc com a beneficiària rebutgi la proposta de resolució, tal com indica el punt 12.11 d'aquesta convocatòria, es notificarà successivament i individualment les entitats següents, per ordre de prelació de la llista de sol·licituds excloses, fins que alguna l'accepti expressament o tàcitament ―i, entre d'altres, assumeix així l'obligació establerta en el punt 6.1 e) ― i s'esgoti d'aquesta manera el pressupost de la convocatòria.
h) En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds d'inversió subvencionables, es donarà prioritat a la sol·licitud que tingui una puntuació més alta en el criteri següent:
i) En cas que, així i tot, persisteixi l'empat entre entitats, es donarà prioritat d'acord amb l'ordre d'entrada de la sol·licitud de forma electrònica.
14. Pagament dels ajuts
14.1. Es farà un pagament del 50 % de l'import concedit i s'ha de fer anticipadament, durant l'exercici 2023, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i l'article 173.2 de la Llei d'hisendes Locals, aprovada pel Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
14.2. Es farà el pagament del 50 % de l'import concedit durant l'exercici 2024, prèvia justificació, abans del 31 d'octubre de 2024, del projecte aprovat d'acord amb el punt 15 d'aquesta convocatòria.
Aquest pagament es farà dins el quart trimestre de l'any 2024.
15. Justificació dels ajuts
15.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte mitjançant la presentació de la documentació justificativa corresponent d'acord amb el punt 14 de la convocatòria, abans del 31 d'octubre de 2024.
15.2. Les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o el seu representant d'acord amb l'article 19 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021, i fent servir els models que es troben a disposició de les persones interessades a l'adreça d'Internet <www.caib.es>.
El contingut de la documentació que s'ha de presentar és el següent (imprès 5):
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les inversions duites a terme.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat feta, que, d'acord amb l'article 19.1. b) de l'ordre de bases del 5 de març de 2021, inclogui:
c) Totes les factures, en format electrònic —degudament autoritzades pel responsable de l'entitat corresponent— i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les inversions subvencionades que justifiquin les despeses incorporades a l'imprès a què fa referència la lletra b) anterior —i, si escau, la documentació acreditativa del pagament— durant el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les inversions per les quals s'ha concedit. Els certificats bancaris han d'indicar la persona beneficiària de la transferència, que ha de coincidir amb l'entitat que emet la factura corresponent. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament segellada per l'entitat bancària corresponent en els casos en què l'òrgan gestor ho requereixi.
— Les factures han d'indicar les dades següents:
d) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
15.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte presentat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.
15.4. Les factures han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2024, d'acord amb la sol·licitud presentada.
15.5. Els justificants de pagament de les factures han de tenir una data anterior al 31 d'octubre de 2024.
15.6. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros es podrà realitzar un compte justificatiu simplificat, d'acord amb l'article 20 de l'Ordre de bases del 5 de març de 2021. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció i ha de contenir la informació establerta a dit article (imprès 6).
15.7. L'Administració revisarà la justificació presentada per comprovar el preu final de les inversions d'acord amb la sol·licitud presentades, a l'efecte d'iniciar, si escau, el procediment dirigit a revocar o reintegrar totalment o parcialment la subvenció concedida.
15.8. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar dita justificació, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària.
16. Ampliació del termini de justificació de la subvenció
16.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
16.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de justificació de la subvenció amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació.
17. Formes de justificació admissibles
17.1. Són formes de justificació admissibles les següents:
En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes, inclòs l'impost sobre el valor afegit (IVA). Així doncs, serà despesa finançable l'import de la base imposable, excloent-hi els impostos indirectes, segons l'article 40.8 del Text refós de la Llei de Subvencions.
17.2. En tots els documents justificatius de la subvenció han d'aparèixer, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.
18. Avaluació i control
18.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
18.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.
19. Revocació dels ajuts concedits
19.1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
19.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, l'entitat beneficiària l'hagi de reintegrar tota o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
A aquests efectes, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
20. Reintegrament dels ajuts concedits
20.1. Les causes i l'import del reintegrament total o parcial de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
20.2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i amb la resta de disposicions aplicables.
20.3. D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, en referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables serà causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual es sol·liciten, per un període mínim de 20 anys. Aquest incompliment es produirà en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, i quedarà el bé afecte al pagament del reintegrament sigui quin sigui el posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i just títol en establiment mercantil o industrial, en cas de béns mobles no inscribibles.
Aquesta obligació no es considerarà incomplerta si la consellera d'Afers Socials i Esports autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas, l'adquiridor assumirà l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la subvenció.
21. Compatibilitat
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost de l'activitat objecte de la subvenció (imprès 4).
22. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 d'aquest text legal.
23. Protecció de dades personals
Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es realitzaran amb estricta subjecció al que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, i en la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.