Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 722858
Acord del Consell de Govern de 5 de desembre de 2022 pel qual s’aprova el I Pla d’Igualtat entre Dones i Homes del Servei de Salut de les Illes Balears 2022-2026
L'article 14 de la Constitució espanyola de 1978 proclama el dret a la igualtat i a la no-discriminació per raó de sexe. Per una altra banda, l'article 9.2 consagra l'obligació dels poders públics de promoure les condicions per a la igualtat del individu i dels grups en el què s'integri siguin reals i efectives.
La igualtat entre dones i homes és un principi jurídic universal reconegut en diversos textos internacionals sobre drets humans, entre els quals destaca la Convenció sobre l'eliminació de totes les formes de discriminació contra la dona, aprovada per l'Assemblea General de Nacions Unides el desembre de 1979 i ratificada per Espanya l'any 1983. En aquest mateix àmbit escau evocar els avanços introduïts per conferències mundials monogràfiques, com la de Nairobi de 1985 i la de Pequín de 1995.
El principi d'igualtat entre dones i homes i la prohibició expressa de qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe també es recullen en diverses normes jurídiques d'àmbit estatal i autonòmic.
En l'àmbit estatal es va aprovar, entre d'altres, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, modificada per el Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, amb la finalitat de fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes.
Per una altra banda, la disposició addicional setena del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic ―aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre― estableix que les administracions públiques estan obligades a respectar la igualtat de tracte i d'oportunitats en l'àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, han d'adoptar mesures dirigides a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre dones i homes.
Així mateix, aquesta disposició addicional preveu que les administracions públiques han d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat que s'ha de desenvolupar en el conveni col·lectiu o acord de condicions de treball del personal funcionari que sigui aplicable, en els termes previstos en aquest.
En l'àmbit autonòmic es va aprovar la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, que té per objecte fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i els homes i establir i regular els mecanismes i dispositius, i també les mesures i els recursos adreçats a promoure i garantir la igualtat d'oportunitats i la no-discriminació per raó de sexe, en qualsevol dels àmbits, de les etapes i de les circumstàncies de la vida. Aquesta Llei és aplicable a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ens que integren el sector públic instrumental.
L'article 44 d'aquesta Llei estableix que les administracions públiques de les Illes Balears, i també els organismes i les entitats que en depenen, han d'elaborar plans d'igualtat del personal al seu servei d'acord amb la normativa que els és aplicable. En aquests plans s'han d'establir els objectius que cal assolir en matèria d'igualtat de tracte i d'oportunitats en l'ocupació pública, i també les estratègies i les mesures que cal adoptar per fer-ho. Finalment, preveu que els plans d'igualtat tindran una vigència màxima de quatre anys, s'avaluaran cada dos anys i, si escau, establiran mesures correctores.
Així doncs, a més de complir la normativa, aquest I Pla d'Igualtat entre Dones i Homes parteix del compromís del Servei de Salut de les Illes Balears i de la representació legal de tot el personal inclòs en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de desenvolupar polítiques que integrin la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes i de remoure els obstacles que impliquen la pervivència de qualsevol tipus de discriminació, amb l'objectiu d'oferir condicions d'igualtat efectiva entre dones i homes.
Aquest Pla és aplicable a tots els treballadors que presten servei en el Servei de Salut, independentment del vincle jurídic definit en aquesta relació i de la posició que ocupin dins l'ens, a excepció del personal funcionari representat en la Mesa de Negociació dels Serveis Generals, que es regeix pel seu propi pla d'igualtat.
El 31 de maig de 2021 es va crear crea la Comissió Negociadora del Pla d'Igualtat del personal dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, formada per representants de l'Administració i de la part social. Com a funcions principals de la Comissió Negociadora cal destacar les següents:
El 18 d'octubre de 2021, l'empresa Generar —contractada per a l'assessorament tècnic per elaborar el I Pla d'Igualtat— va presentar la proposta de treball, les fases i el calendari.
El 5 de maig de 2022 es va aprovar el documento de diagnòstic elaborat per Generar amb les dades aportades pel Grup de Treball del I Pla d'Igualtat, extretes de les dades sobre objectius quantitatius dels Serveis Centrals i de cada gerència, la documentació interna i el web del Servei de Salut, i també de l'enquesta de participació del treballadors per determinar la valoració i la percepció de la plantilla sobre la igualtat entre dones i homes en el Servei de Salut.
El 15 de maig de 2022 es va trametre als membres de la Comissió Negociadora l'esborrany del I Pla d'Igualtat i es va establir com a terme per presentar-hi al·legacions el 27 de maig de 2022; una vegada analitzades les al·legacions, s'introduïren en la proposta i, finalment, el 13 de juny de 2022 es va aprovar el Pla per unanimitat.
Així doncs, de conformitat amb l'article 80.1 de la Llei 55/2003, el 18 de novembre de 2022 en el si de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears —formada per l'Administració i les organitzacions sindicals que hi tenen representació—, els assistents tractaren el punt 4 de l'ordre del dia («I Pla d'Igualtat entre Dones i Homes del Servei de Salut de les Illes Balears 2022-2026»).
L'article 38 del Text refós de l'estatut bàsic de l'empleat públic —aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre—, en relació amb l'article 80 de la Llei 55/2003, disposa que els acords que versin sobre matèries que siguin competència del consell de govern d'una comunitat autònoma requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan perquè tenguin validesa i eficàcia.
Per tot això i per complir la disposició addicional setena del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic i ateses les competències previstes per l'article 5 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de dia 5 de desembre de 2022 adoptà, entre altres, l'Acord següent:
Primer. Aprovar el I Pla d'Igualtat entre Dones i Homes del Servei de Salut de les Illes Balears 2022-2026, que s'adjunta com a annex.
Segon. Facultar el director general del Servei de Salut per dur a terme les actuacions que siguin necessàries per desenvolupar i executar aquest acord.
Tercer. Publicar aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 5 de desembre de 2022
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez
ANNEX
Introducció
Des de l'aprovació de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, la igualtat entre dones i homes ha esdevingut un eix transversal de les polítiques del Govern de les Illes Balears. En aquest sentit, no només es destina una gran part dels pressuposts a sensibilitzar, promocionar, definir i implementar mesures en matèria d'igualtat de gènere, sinó que la perspectiva de gènere s'aplica a tots i cadascun dels àmbits de govern. A més, aquesta aplicació és bidireccional, atès que va dirigida tant al conjunt dels ciutadans com a tots els treballadors de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Servei de Salut de les Illes Balears, adscrit a la Conselleria de Salut i Consum del Govern de les Illes Balears, és un ens públic de caràcter autònom, dotat de personalitat jurídica i patrimoni propis, i amb plena capacitat per actuar en el compliment de les seves finalitats, al qual es confia la gestió dels serveis públics sanitaris de caràcter assistencial de les Illes Balears.
El Servei de Salut es defineix a sí mateix com una organització compromesa socialment, ètica i responsable, amb la funció —entre d'altres— de gestionar els recursos humans, materials i financers que hom li assigni per acomplir les funcions que li són pròpies. Per això, el 31 de maig de 2021 es va constituir una comissió negociadora formada per representants de l'Administració i dels treballadors per crear un espai de diàleg i iniciar el procés de disseny i elaboració del primer pla d'igualtat entre dones i homes del Servei de Salut.
El món laboral presenta un biaix de gènere que és molt perceptible segons les professions: només el 14,8 % de les feines són paritàries; pel que fa a la resta, el 53,7 % estan masculinitzades i el 31,5 % estan feminitzades. Les feines ocupades majoritàriament per dones —és a dir, les feminitzades— acostumen a estar relacionades amb la cura de persones. L'exemple més clar és el de l'àrea de la salut. De fet, l'àmbit sanitari està ocupat majoritàriament per dones, el 73,5 % en el cas de la salut pública de les Illes Balears.
Malgrat les dades anteriors i encara que ja s'hagi recorregut una part del camí, la igualtat entre dones i homes no és una realitat a hores d'ara. Així doncs, encara trobam massa sovint casos en què la bretxa laboral de gènere es fa palesa, tant en l'àmbit privat com en l'àmbit públic, i el sector de la salut no n'és una excepció.
Per manifestar el compromís real pel que fa a la igualtat d'oportunitats entre tots els seus treballadors, el Servei de Salut ha elaborat aquest i pla d'igualtat entre dones i homes 2022-2026.
Marc normatiu
L'obligació de les administracions públiques —i, per tant, també del Servei de Salut— d'implementar un pla d'igualtat té l'origen en el principi d'igualtat entre dones i homes. Es tracta d'un principi jurídic, una obligació de dret internacional que vincula a tots els estats i que prohibeix qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe. És, doncs, un dret humà fonamental.
En l'àmbit internacional, trobam aquest dret recollit explícitament per primera vegada en l'article 2 de la Declaració Universal de Drets Humans (1948), que estableix que «tota persona té tots els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració, sense cap distinció de raça, color, sexe, [...]». Per una altra banda, la Convenció sobre l'eliminació de totes les formes de discriminació contra la dona (1979), considerada el document jurídic internacional més important en la història de la lluita contra totes les formes de discriminació contra la dona i ratificada per Espanya l'any 1983, també fa referència al principi d'igualtat (article 2).
També cal fer referència a les quatre edicions de la Conferència Mundial sobre la Dona, explícitament la quarta, que va tenir lloc l'any 1995 a Pequín, perquè s'hi reafirmà el compromís dels governs amb la plena implementació dels drets humans de les dones i de les nines com a part indivisible dels drets humans, de les llibertats fonamentals, de la igualtat de drets i de la dignitat humana. Finalment, cal esmentar també els objectius de desenvolupament sostenible adoptats per l'Assemblea General de Nacions Unides l'any 2015 com a part de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, concretament l'objectiu 5, que se centra en la igualtat de gènere establint explícitament com a objectiu «assolir la igualtat entre els gèneres i empoderar totes les dones i les nines».
En l'àmbit europeu, cal assenyalar que els propis fonaments de la Unió Europea es construïren sobre un conjunt de valors entre els quals s'inclou la igualtat i la promoció d'aquesta a tots els estats membres, de conformitat amb els articles 2 i 3.3 del Tractat d'Amsterdam, que va entrar en vigor l'any 1999. En conseqüència, s'han implementat nombroses directives per garantir la transversalitat d'aquest principi en les polítiques de la Unió Europea, entre les quals cal destacar la Directiva 2002/73/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de setembre de 2002, relativa a l'aplicació d'igualtat de tracte entre homes i dones pel que fa a l'accés a l'ocupació, a la formació i a la promoció professionals, i a les condicions de feina, i la Directiva 2004/113/CE del Consell, de 13 de desembre de 2004, sobre l'aplicació del principi d'igualtat de tracte entre homes i dones en l'accés als béns i serveis.
En l'àmbit estatal, l'article 1.1 de la Constitució espanyola de 1978 estableix el principi d'igualtat com un dels pilars de l'estat de dret, desenvolupat posteriorment en els articles 9.2 i 14. D'altra banda, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, pren en consideració la dimensió transversal de la igualtat i estableix la prevenció de les conductes discriminatòries i la implementació de polítiques actives per fer efectiu el principi d'igualtat. Cal esmentar també la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no-discriminació, i la recentment aprovada Llei orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual.
En l'àmbit de les Illes Balears, l'article 17 de l'Estatut d'autonomia es refereix expressament al principi d'igualtat i a la no-discriminació per raó de sexe, atès que estableix que «totes les dones i homes tenen dret al lliure desenvolupament de la seva personalitat i capacitat personal, i a viure amb dignitat, seguretat i autonomia». Per la seva banda, la Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, va preveure la creació d'aquest organisme autònom amb la finalitat bàsica d'elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectiu el principi d'igualtat entre dones i homes i eliminar qualsevol forma de discriminació de les dones a les Illes Balears.
Òbviament, no podem deixar de referir-nos a la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, que estableix que les administracions públiques de les Illes Balears han d'incorporar la perspectiva de gènere en totes les actuacions que duguin a terme, i defineix aquest terme com «la presa en consideració de les diferències entre dones i homes en un àmbit o una activitat per a l'anàlisi, la planificació, el disseny i l'execució de polítiques, tenint en compte la manera en què les diverses actuacions, situacions i necessitats afecten les dones» (art. 5.2).
Pel que fa a l'obligació específica de les administracions públiques d'implementar un pla d'igualtat entre dones i homes, aquesta es recull en l'article 51 de la Llei orgànica 3/2007 i en la disposició addicional setena del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
D'altra banda, pel que fa a la legislació autonòmica de les Illes Balears, l'article 44 de la Llei 11/2016 determina les característiques dels plans d'igualtat del personal al servei de les administracions públiques de les Illes Balears.
Finalment, cal recalcar que, més enllà de l'obligació legal que estableix tota aquesta normativa, implementar al Servei de Salut un pla d'igualtat entre dones i homes aportarà una gran quantitat de beneficis tant per al personal com per a l'ens mateix i el conjunt de la societat.
Conclusions principals del diagnòstic
El pas previ a l'elaboració d'un pla d'igualtat és el diagnòstic. Es tracta d'una anàlisi per saber la situació real del Servei de Salut en matèria d'igualtat entre dones i homes a fi de determinar els possibles desequilibris o desigualtats d'oportunitats i/o de participació entre els seus treballadors.
Per dissenyar aquest pla d'igualtat, el període per elaborar el diagnòstic va anar de l'octubre de 2021 al febrer de 2022 en tres etapes diferenciades, que descrivim a continuació. En la primera fase es va determinar la necessitat d'elaborar el pla d'igualtat, per a la qual cosa el 31 de maig de 2021 es va crear una comissió negociadora formada per representants de l'Administració i dels treballadors. L'obertura formal de la negociació va ser el 18 d'octubre de 2021 en l'acte de presentació de la Comissió Negociadora.
En la segona fase es va identificar i recollir la informació necessària per elaborar el document de diagnòstic:
1) dades objectives i quantitatives dels Serveis Centrals i de cada gerència; (Les gerències són els òrgans responsables de la gestió territorial de l'atenció primària i hospitalària o d'urgències. Vegeu la llista de totes les gerències en www.ibsalut.es/servei/organitzacio/gerencies-ibsalut)
2) una enquesta de participació per als treballadors per tal de determinar la valoració i la percepció de la plantilla pel que fa a la igualtat entre dones i homes en el Servei de Salut, i 3) documentació interna i del web de l'ens que resultàs rellevant.
En el procés de recopilació d'informació hi va col·laborar un grup de treball format per representants de totes les gerències i dels Serveis Centrals i la Comissió Negociadora. Les dades i la informació recollides corresponen a l'any 2019, moment en què el Servei de Salut tenia una plantilla de 16.060 persones. El Grup de Treball i la Comissió Negociadora van establir aquest període d'estudi ateses les peculiaritats sanitàries derivades de la pandèmia de COVID-19, entre els anys 2020 i 2021, que afectaren directament les circumstàncies de l'ens i de la plantilla. Es va decidir que el Grup de Treball presentàs les dades desagregades per sexe i per gerència sempre que fos possible.
En la tercera fase es van analitzar des de la perspectiva de gènere tant les dades recollides i facilitades pel Grup de Treball com les generades a partir de l'enquesta als treballadors, amb l'objectiu d'elaborar el document de diagnòstic. En aquest sentit, el diagnòstic per al pla d'igualtat va determinar i definir les fortaleses, les febleses i les propostes de millora que han servit per establir els objectius i les mesures que formen el contingut del pla.
A continuació descrivim les conclusions principals d'aquest document de diagnòstic, classificades per àmbit d'anàlisi.
Informació general sobre la plantilla
Retribucions salarials, accés a l'ocupació, promoció professional
Formació
Conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral
Assetjament sexual i per raó de sexe
Violència de gènere
Salut laboral i acció social
Cultura de la igualtat
Altres aspectes
Objectius generals
A l'hora de dissenyar el Pla d'igualtat s'han determinat quins són els resultats esperats, és a dir, els resultats que es pretén assolir executant les mesures específiques que integren el Pla. Es tracta d'uns objectius quantificables, mesurables i realistes, adaptats a les necessitats pròpies del Servei de Salut, que s'han definit a partir de les conclusions obtingudes en la fase de diagnòstic. L'assoliment d'aquests objectius respon a la finalitat última del Pla d'igualtat, és a dir, aconseguir la igualtat entre dones i homes en el si de l'ens.
Els objectius generals del Pla d'igualtat són els següents:
Eixos, objectius específics i mesures
A continuació es presenta el contingut específic del I Pla d'Igualtat, això és, els eixos, els objectius específics i les mesures que s'han d'implementar per assolir els propòsits acordats. A més, també es determinen els indicadors, la persona o l'òrgan responsable i el termini per implementar cada mesura concreta. En aquest sentit, cal tenir present tant el significat com la implicació de cada concepte.
Els eixos representen les àrees d'actuació del I Pla d'Igualtat i són el resultat directe dels objectius generals que s'han determinat. Així, s'estableixen els sis eixos següents:
Mesures per assegurar la igualtat de condicions entre dones i homes pel que fa a l'accés a l'ocupació, a les retribucions salarials i a la promoció professional.
Mesures per garantir un accés equitatiu a qualsevol tipus de formació professional i per sensibilitzar i formar els treballadors en matèria d'igualtat de gènere.
Mesures per conscienciar els treballadors sobre els beneficis de la responsabilitat compartida en l'àmbit domèstic i per conciliar la vida personal i/o familiar i la vida laboral.
Mesures per garantir el grau més alt de benestar físic, mental i social de tots els treballadors per mitjà de la prevenció de riscos laborals i la implementació de les mesures adequades amb perspectiva de gènere.
Mesures específiques per prevenir i combatre la violència contra les dones en la llar i l'assetjament sexual i per raó de sexe al centre de treball.
Mesures organitzatives: mesures per assolir una implementació transversal de la perspectiva de gènere en tots els àmbits del Servei de Salut.
Els objectius específics s'enfoquen en concretar els processos necessaris perquè es puguin assolir els objectius generals.
Les mesures donen una resposta ajustada a les necessitats específiques del Servei de Salut, detectades durant la fase de diagnòstic, per assolir els objectius. Les mesures són precises i s'han definit de manera que el compliment d'aquestes pugui ser mesurat i quantificat, quantitativament i qualitativament, per mitjà dels indicadors.
Els indicadors de seguiment s'empren per valorar l'evolució i el desenvolupament de cada mesura. Aquests indicadors són coherents amb els objectius del I Pla d'Igualtat i s'ajusten a cada mesura específica que es pretén valorar. La persona o l'òrgan responsable és l'encarregat d'assegurar que es compleixi la mesura que li atribueixin. El termini fa referència al lapse de temps màxim que s'ha assignat per aplicar cada mesura. Hi ha tres termini: curt (un any), mitjà (dos anys) i llarg (quatre anys). Els centres de treball inclouen tant els Serveis Centrals com les gerències.
Eix 1. Condicions de feina i creixement professional
Objectiu 1.1. Aconseguir una representació equilibrada en els llocs de feina
Mesura 1.1.1. Elaborar un informe per tal de determinar si un dels dos sexes està infrarepresentat en determinats sectors de la plantilla i per quins motius |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de l'informe, amb dades desagregades per sexe, tenint en compte la categoria professional i el tipus de relació laboral |
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 1.1.2. Desenvolupar accions específiques, sempre que les característiques del lloc de feina ho permetin, en els casos d'infrarepresentació d'un dels dos sexes en determinats sectors de la plantilla |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Nombre i tipus d'accions aplicades |
Responsables de recursos humans de totes les gerències |
4 anys |
Mesura 1.1.3. Promoure la representació equilibrada entre dones i homes en tots els òrgans col·legiats prevists per a les convocatòries de processos de selecció i promoció del Servei de Salut |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Composició dels òrgans col·legiats en els diferents processos |
DAPIRL* / Subdirecció de Gestió de Personal / Servei d'Oposicions |
2 anys |
* DAPIRL: Direcció d'Àrea de Professionals i Relaciones Laborals
Objectiu 1.2. Determinar si hi ha bretxa salarial de gènere
Mesura 1.2.1. Elaborar un informe, aplicant el principi de transparència retributiva, per determinar si hi ha bretxa salarial de gènere |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de l'informe, amb dades desagregades per sexe, que reculli i analitzi els valors mitjans dels salaris, els complements salarials (variables i fixos), la categoria professional, el tipus de relació laboral i el procediment de promoció (si n'hi ha) |
Servei de Projectes i Modernització |
4 anys |
Mesura 1.2.2. Fer una anàlisi comparativa sobre la possible discriminació salarial per motius de maternitat, paternitat o altres càrregues familiars |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de la taula comparativa de les retribucions de les treballadores i el gaudi dels permisos o mesures de maternitat o conciliació |
Responsables de recursos humans de totes les gerències |
4 anys |
Objectiu 1.3. Afavorir sistemes de promoció i desenvolupament professionals objectius
Mesura 1.3.1. Elaborar un informe relatiu als nomenaments de lliure designació, desagregat per sexe |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de l'informe anual |
Responsables de recursos humans de totes les gerències |
1 any |
Mesura 1.3.2. Implementar accions específiques per garantir la presència equilibrada de dones i homes en llocs directius o de responsabilitat |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
4 anys |
Mesura 1.3.3. Promoure la representació equilibrada entre dones i homes en tot tipus d'òrgans col·legiats, comitès, grups de treball o grups tècnics d'acord amb el principi de presència equilibrada de dones i homes |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Nombre d'òrgans col·legiats, grups, etc., constituïts i nombre de participants desagregat per sexe |
Direcció General / Servei d'Oposicions / gerències (quan facin convocatòries pròpies) |
2 anys |
Mesura 1.3.4. Revisar els criteris i procediments de promoció (interna i càrrecs directius) per determinar si hi ha dificultats vinculades al sexe per a la progressió i el desenvolupament professionals |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de l'informe, desagregat per sexe, amb el nombre de candidates, les que han promocionat i les que no, i els motius corresponents |
Responsables de recursos humans de totes les gerències |
2 anys |
Eix 2. Sensibilització i formació
Objectiu 2.1. Garantir l'accés a les accions formatives en condicions d'igualtat establint mecanismes que afavoreixin la compatibilitat d'aquestes amb la conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral
Mesura 2.1.1. Promoure metodologies i horaris de seguiment de les accions formatives que facilitin la conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral (formacions a distància, formacions dins l'horari laboral, etc.) |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Subdirecció d'Humanització, Atenció a l'Usuari i Formació / Subdirecció de Relacions Laborals |
1 any |
Mesura 2.1.2. Facilitar l'accés a les accions formatives per al personal en situació d'excedència o amb permís per motiu de conciliació |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Nombre de treballadors, desagregat per sexe, que s'ha acollit a aquests tipus de permís i han participat en la formació |
Subdirecció d'Humanització, Atenció a l'Usuari i Formació / Subdirecció de Relacions Laborals |
2 anys |
Objectiu 2.2. Millorar i ampliar l'oferta formativa en matèria d'igualtat entre dones i homes
Mesura 2.2.1. Actualitzar i ampliar tant el nombre com el contingut de les accions formatives en matèria d'igualtat entre dones i homes |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
1 any |
Mesura 2.2.2. Impartir cursos formatius de manera transversal, genèrica i contínua a tots els treballadors en matèria d'igualtat entre dones i homes |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 2.2.3. Formar en matèria d'igualtat d'oportunitats els responsables de recursos humans dels diferents centres de treball i del Servei de Prevenció de Riscs Laborals |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Objectiu 2.3. Millorar i ampliar l'oferta formativa en matèria de violència contra les dones
Mesura 2.3.1. Sensibilitzar i formar tots els treballadors sobre totes les formes de violència contra les dones |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 2.3.2. Sensibilitzar i formar de manera transversal, genèrica i contínua tots els treballadors específicament en matèria de violència de gènere |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Eix 3. Conciliació i coresponsabilitat
Objectiu 3.1. Promoure la conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral per a tot el personal del Servei de Salut
Mesura 3.1.1. Elaborar un document que serveixi de guia sobre les normes, els procediments i els criteris sobre permisos, vacances i altres drets de conciliació disponibles al Servei de Salut i aplicables als personal |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració d'una guia sobre conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral |
Administració de Personal dels Serveis Centrals |
2 anys |
Mesura 3.1.2. Dur a terme accions informatives per donar a conèixer la guia sobre conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral a tot el personal |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
4 anys |
Mesura 3.1.3. Elaborar un informe sobre l'ús dels permisos relacionats amb la conciliació que inclogui els que s'han concedit i els que s'han denegat i per quins motius |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de l'informe que inclogui dades comparatives, desagregades per sexe, sobre la concessió d'altres tipus de permís |
Administració de Personal dels Serveis Centrals |
4 anys |
Objectiu 3.2. Facilitar la flexibilitat organitzativa de la feina assegurant-se que no perjudiqui els drets de conciliació ni tengui conseqüències negatives en el desenvolupament i la promoció de la carrera professional
Mesura 3.2.1. Impulsar un canvi en la metodologia de les reunions de treball incorporant la possibilitat d'assistir-hi per videoconferència sempre que sigui possible amb les finalitats d'evitar desplaçaments i innovar en l'ús del temps |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Subdirecció de Relacions Laborals |
2 anys |
Mesura 3.2.2. Possibilitar el teletreball per motiu de conciliació sempre que les necessitats organitzatives i les característiques del lloc de feina ho permetin, tot conservant els drets laborals i les mateixes oportunitats de promoció |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Direcció General |
4 anys |
Objectiu 3.3. Fer difusió de la importància de la corresponsabilitat per fomentar que s'acullin més homes a les mesures de conciliació
Mesura 3.3.1. Impartir sessions informatives per a tot el personal sobre la importància de la corresponsabilitat de les tasques familiars i domèstiques i la incidència social |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 3.3.2. Difondre el contingut de la Guia pràctica de corresponsabilitat familiar de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears entre tot el personal |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
1 any |
Mesura 3.3.3. Habilitar a la intranet un espai específic sobre conciliació i corresponsabilitat per a tot el personal per tal de facilitar l'accés a la informació |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Espai habilitat a la intranet |
Servei de Projectes i Modernització |
4 anys |
Eix 4. Salut laboral
Objectiu 4.1. Promoure la perspectiva de gènere en matèria de salut laboral i en l'avaluació dels riscs laborals
Mesura 4.1.1. Incloure la perspectiva de gènere en les avaluacions de riscs laborals, tant en els sistemes de recollida i tractament de dades com en l'estudi de danys per a la salut derivats de la feina |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Nombre d'avaluacions o informes, amb dades desagregades per sexe, sobre riscs i salut laboral |
Servei de Prevenció de Riscs Laborals |
4 anys |
Mesura 4.1.2. Analitzar les baixes laborals, per categories professionals, amb perspectiva de gènere |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració d'un informe anual de les baixes laborals amb dades desagregades per sexe |
Servei de Prevenció de Riscs Laborals |
2 anys |
Mesura 4.1.3. Elaborar protocols específics sobre l'adaptació o el canvi del lloc de feina en els casos de maternitat i paternitat |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Prevenció de Riscs Laborals |
4 anys |
Objectiu 4.2. Complir el Pla Integral de Prevenció de les Agressions en l'Àmbit Sanitari Públic de les Illes Balears
Mesura 4.2.1. Revisar amb perspectiva de gènere el Pla Integral de Prevenció de les Agressions en l'Àmbit Sanitari Públic de les Illes Balears |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Seguretat dels Professionals |
2 anys |
Mesura 4.2.2. Sensibilitzar sobre els recursos d'atenció a les agressions contra els treballadors |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Seguretat dels Professionals |
2 anys |
Mesura 4.2.3. Promoure campanyes informatives sobre l'aplicació NIRA per notificar i registrar agressions |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Seguretat dels Professionals |
2 anys |
Mesura 4.2.4. Crear un registre de les dades d'agressions als treballadors desagregades per sexe |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Registre anual de les agressions als treballadors, desagregades per sexe |
Servei de Seguretat dels Professionals |
1 any |
Eix 5. Situacions de protecció especial
Objectiu 5.1. Adoptar les mesures necessàries perquè hi hagi un entorn laboral sense assetjament sexual o per raó de sexe
Mesura 5.1.1. Elaborar i implementar un protocol d'actuació en el casos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració i aprovació del protocol d'actuació en els casos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
Servei de Projectes i Modernització |
1 any |
Mesura 5.1.2. Dur a terme accions de difusió entre el personal sobre el protocol d'actuació en els casos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 5.1.3. Impulsar campanyes de sensibilització permanent sobre l'assetjament sexual o per raó de sexe |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 5.1.4. Elaborar un registre sobre l'activació del procediment del protocol d'actuació en els caos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració del registre, amb dades desagregades per sexe |
Servei de Projectes i Modernització |
4 anys |
Objectiu 5.2. Sensibilització, detecció, prevenció i protecció de les treballadores víctimes de violència de gènere
Mesura 5.2.1. Millorar el coneixement del personal sobre el Protocol per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 5.2.2. Elaborar i difondre un document recopilatori informatiu sobre els drets i els recursos d'interès per a les treballadores víctimes de la violència de gènere |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Administració de Personal dels Serveis Centrals |
2 anys |
Mesura 5.2.3. Aplicar les mesures legals que permetin accedir als diferents permisos per motiu de violència de gènere per tal d'aconseguir que la carrera professional de les víctimes no resulti afectada per aquesta situació |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Nombre de permisos sol·licitats, concedits i denegats per aquest motiu |
Administració de Personal dels Serveis Centrals |
4 anys |
Objectiu 5.3. Millorar i impulsar la Coordinació Autonòmica de Salut i Gènere
Mesura 5.3.1. Implementar la figura referent de salut i gènere i promoure les comissions de violència de gènere a cada centre de treball |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Coordinació de Salut i Gènere |
4 anys |
Eix 6. Cultura de la igualtat i mesures organitzatives
Objectiu 6.1. Promoure l'ús d'una comunicació no sexista
Mesura 6.1.1. Dur a terme les accions necessàries per homogeneïtzar el llenguatge i les imatges no sexistes en tots els canals de comunicació del Servei de Salut |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Gabinet de Comunicació / Servei de Planificació Lingüística |
2 anys |
Mesura 6.1.2. Assegurar l'ús d'un llenguatge no sexista en la publicació de les ofertes de feina |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Enunciats de les ofertes de feina en un llenguatge no sexista |
Subdirecció de Gestió de Personal |
1 any |
Mesura 6.1.3. Dur a terme accions de difusió per fomentar l'ús de la Guia per a una comunicació no sexista en llengua catalana en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Planificació Lingüística |
1 any |
Objectiu 6.2. Promoure els recursos per a la igualtat entre dones i homes que ofereix el Servei de Salut
Mesura 6.2.1. Elaborar un document en el qual es recopilin tots els recursos disponibles en el Servei de Salut en matèria d'igualtat entre dones i homes (tasques per a la igualtat, responsables en matèria d'igualtat, recursos en línia…) |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
Document que identifiqui tots els elements i recursos en matèria d'igualtat entre dones i homes |
Servei de Projectes i Modernització |
1 any |
Mesura 6.2.2. Dur a terme accions de difusió dels recursos en el Servei de Salut en matèria d'igualtat entre dones i homes |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Objectiu 6.3. Millorar la sistematització de la informació disponible perquè aquesta es pugui posar en comú entre els diferents centres de treball
Mesura 6.3.1. Definir les dades que cal recopilar per facilitar la fase de diagnòstic dels futurs plans d'igualtat |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
Llista de les dades necessàries definides, desagregades per sexe |
Servei de Projectes i Modernització |
1 any |
Mesura 6.3.2. Crear un sistema homogeni de recollida de dades estadístiques i objectives, desagregades per sexe |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Creació del sistema homogeni de recollida de les dades definides en la mesura 6.3.1 |
Servei de Projectes i Modernització |
2 anys |
Mesura 6.3.3. Implementar el sistema de recollida de dades creat a cada centre de treball |
||
Indicadors |
Responsable |
Termini |
|
Responsables de recursos humans de les gerències |
4 anys |
Objectiu 6.4. Prendre en consideració les particularitats de cada centre de treball en matèria d'igualtat entre dones i homes per tal de cobrir-ne les necessitats específiques
Mesura 6.4.1. Analitzar les especificitats de cada centre de treball en matèria d'igualtat entre dones i homes |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Elaboració de l'anàlisi per a cada centre de feina (dones i homes) |
Responsables d'igualtat o de recursos humans de les gerències |
1 any |
Mesura 6.4.2. Determinar la necessitat d'elaborar un pla d'igualtat propi per a cada centre de treball |
||
Indicador |
Responsable |
Termini |
Informe sobre la decisió corresponent per a cada centre de treball |
Ho han de valorar els responsables de cada gerència |
2 anys |
Implementació, seguiment, avaluació i publicitat
Les persones o els òrgans indicats com a responsable de cada mesura han de vetlar perquè la implementació d'aquestes es dugui a terme de manera apropiada.
En el termini de sis mesos a partir de la data d'entrada en vigor del I Pla d'Igualtat, la Comissió Negociadora ha de crear una comissió de seguiment del Pla, amb composició paritària i formada per representants tant de l'Administració com dels treballadors. En el moment de crear-la se n'ha de determinar la freqüència de les reunions per tal d'assegurar un seguiment adequat de la implementació del I Pla d'Igualtat.
Els responsables de cada mesura han de transmetre periòdicament a la Comissió de Seguiment la informació relativa a la implementació de les mesures tenint en compte els indicadors i els terminis establerts per a cadascuna.
La Comissió de Seguiment tindrà tres funcions bàsiques:
Per tal d'assegurar la transparència durant el procés d'implementació, de seguiment i d'avaluació del I Pla d'Igualtat, tant els informes d'avaluació intermèdia com l'informe d'avaluació final s'han de publicar juntament amb el I Pla d'Igualtat en el web del Servei de Salut. A més, cal fer les accions necessàries per donar a conèixer a tot el personal el contingut d'aquest I Pla d'Igualtat.
Àmbit d'aplicació i vigència
Aquest I Pla d'Igualtat és aplicable a totes les persones que prestin servei en el Servei de Salut, independentment del vincle jurídic definit en aquesta relació i de la posició que ocupin dins l'ens, a excepció del personal funcionari representat en la Mesa de Negociació dels Serveis Generals, que es regeix pel seu propi pla d'igualtat. A més, l'aplicabilitat del Pla s'entén tant en el lloc de feina habitual com en tots els esdeveniments relacionats amb el desenvolupament de l'activitat laboral, independentment de si tenen lloc dins o fora de les instal·lacions del Servei de Salut.
El I Pla d'Igualtat tindrà una vigència de quatre anys a partir de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX Resum dels eixos
La taula següent ofereix una perspectiva general de tots els eixos, els objectius específics i les mesures del I Pla d'Igualtat.
Eix 1. Condicions de feina i creixement professional
Objectiu 1.1. Aconseguir una representació equilibrada en els llocs de feina |
Mesura 1.1.1. Elaborar un informe per tal de determinar si un dels dos sexes està infrarepresentat en determinats sectors de la plantilla i per quins motius |
Mesura 1.1.2. Desenvolupar accions específiques, sempre que les característiques del lloc de feina ho permetin, en els casos d'infrarepresentació d'un dels dos sexes en determinats sectors de la plantilla |
|
Mesura 1.1.3. Promoure la representació equilibrada entre dones i homes en tots els òrgans col·legiats prevists per a les convocatòries de processos de selecció i promoció del Servei de Salut |
|
Objectiu 1.2. Determinar si hi ha bretxa salarial de gènere |
Mesura 1.2.1. Elaborar un informe, aplicant el principi de transparència retributiva, per determinar si hi ha bretxa salarial de gènere |
Mesura 1.2.2. Fer una anàlisi comparativa sobre la possible discriminació salarial per motius de maternitat, paternitat o altres càrregues familiars |
|
Objectiu 1.3. Afavorir sistemes de promoció i desenvolupament professionals objectius |
Mesura 1.3.1. Elaborar un informe relatiu als nomenaments de lliure designació, desagregat per sexe |
Mesura 1.3.2. Implementar accions específiques per garantir la presència equilibrada de dones i homes en llocs directius o de responsabilitat |
|
Mesura 1.3.3. Promoure la representació equilibrada entre dones i homes en tot tipus d'òrgans col·legiats, comitès, grups de treball o grups tècnics d'acord amb el principi de presència equilibrada de dones i homes |
|
Mesura 1.3.4. Revisar els criteris i procediments de promoció (interna i càrrecs directius) per determinar si hi ha dificultats vinculades al sexe per a la progressió i el desenvolupament professionals |
Eix 2. Sensibilització i formació
Objectiu 2.1. Garantir l'accés a les accions formatives en condicions d'igualtat establint mecanismes que afavoreixin la compatibilitat d'aquestes amb la conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral |
Mesura 2.1.1. Promoure metodologies i horaris de seguiment de les accions formatives que facilitin la conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral (formacions a distància, formacions dins l'horari laboral, etc.) |
Mesura 2.1.2. Facilitar l'accés a les accions formatives per al personal en situació d'excedència o amb permís per motiu de conciliació |
|
Objectiu 2.2. Millorar i ampliar l'oferta formativa en matèria d'igualtat entre dones i homes |
Mesura 2.2.1. Actualitzar i ampliar tant el nombre com el contingut de les accions formatives en matèria d'igualtat entre dones i homes |
Mesura 2.2.2. Impartir cursos formatius de manera transversal, genèrica i contínua a tots els treballadors en matèria d'igualtat entre dones i homes |
|
Mesura 2.2.3. Formar en matèria d'igualtat d'oportunitats els responsables de recursos humans dels diferents centres de treball |
|
Objectiu 2.3. Millorar i ampliar l'oferta formativa en matèria de violència contra les dones |
Mesura 2.3.1. Sensibilitzar i formar tots els treballadors sobre totes les formes de violència contra les dones |
Mesura 2.3.2. Sensibilitzar i formar de manera transversal, genèrica i contínua tots els treballadors específicament en matèria de violència de gènere |
Eix 3. Conciliació i coresponsabilitat
Objectiu 3.1. Promoure la conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral per a tot el personal del Servei de Salut |
Mesura 3.1.1. Elaborar un document que serveixi de guia sobre les normes, els procediments i els criteris sobre permisos, vacances i altres drets de conciliació disponibles al Servei de Salut i aplicables als personal |
Mesura 3.1.2. Dur a terme accions informatives per donar a conèixer la guia sobre conciliació de la vida personal i/o familiar i la vida laboral a tot el personal |
|
Mesura 3.1.3. Elaborar un informe sobre l'ús dels permisos relacionats amb la conciliació que inclogui els que s'han concedit i els que s'han denegat i per quins motius |
|
Objectiu 3.2. Facilitar la flexibilitat organitzativa de la feina assegurant-se que no perjudiqui els drets de conciliació ni tengui conseqüències negatives en el desenvolupament i la promoció de la carrera professional |
Mesura 3.2.1. Impulsar un canvi en la metodologia de les reunions de treball incorporant la possibilitat d'assistir-hi per videoconferència sempre que sigui possible amb les finalitats d'evitar desplaçaments i innovar en l'ús del temps |
Mesura 3.2.2. Possibilitar el teletreball per motiu de conciliació, sempre i que les necessitats organitzatives i el lloc de feina ho permetin, conservant els drets laborals i les mateixes oportunitats de promoció. |
|
Objectiu 3.3. Fer difusió de la importància de la corresponsabilitat per fomentar que s'acullin més homes a les mesures de conciliació |
Mesura 3.3.1. Impartir sessions informatives per a tot el personal sobre la importància de la coresponsabilitat de les tasques familiars i domèstiques i la incidència social |
Mesura 3.3.2. Difondre el contingut de la Guia pràctica de corresponsabilitat familiar de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears entre tot el personal |
|
Mesura 3.3.3. Habilitar a la intranet un espai específic sobre conciliació i corresponsabilitat per a tot el personal per tal de facilitar l'accés a la informació |
Eix 4. Salut laboral
Objectiu 4.1. Promoure la perspectiva de gènere en matèria de salut laboral i en l'avaluació dels riscs laborals |
Mesura 4.1.1. Incloure la perspectiva de gènere en les avaluacions de riscs laborals, tant en els sistemes de recollida i tractament de dades com en l'estudi de danys per a la salut derivats de la feina |
Mesura 4.1.2. Analitzar les baixes laborals, per categories professionals, amb perspectiva de gènere |
|
Mesura 4.1.3. Elaborar protocols específics sobre l'adaptació o el canvi del lloc de feina en els casos de maternitat i paternitat |
|
Objectiu 4.2. Complir el Pla Integral de Prevenció de les Agressions en l'Àmbit Sanitari Públic de les Illes Balears |
Mesura 4.2.1. Revisar amb perspectiva de gènere el Pla Integral de Prevenció de les Agressions en l'Àmbit Sanitari Públic de les Illes Balears |
Mesura 4.2.2. Sensibilitzar sobre els recursos d'atenció a les agressions contra els treballadors |
|
Mesura 4.2.3. Promoure campanyes informatives sobre l'aplicació NIRA per notificar i registrar agressions |
|
Mesura 4.2.4. Crear un registre de les dades d'agressions als treballadors desagregades per sexe |
Eix 5. Situacions de protecció especial
Objectiu 5.1. Adoptar les mesures necessàries perquè hi hagi un entorn laboral sense assetjament sexual o per raó de sexe |
Mesura 5.1.1. Elaborar i implementar un protocol d'actuació en el casos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
Mesura 5.1.2. Dur a terme accions de difusió entre el personal sobre el protocol d'actuació en els casos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
|
Mesura 5.1.3. Impulsar campanyes de sensibilització permanent sobre l'assetjament sexual o per raó de sexe |
|
Mesura 5.1.4. Elaborar un registre sobre l'activació del procediment del protocol d'actuació en els caos d'assetjament sexual o per raó de sexe |
|
Objectiu 5.2. Sensibilització, detecció, prevenció i protecció de les treballadores víctimes de violència de gènere |
Mesura 5.2.1. Millorar el coneixement del personal sobre el Protocol per a la mobilitat administrativa per raó de violència de gènere |
Mesura 5.2.2. Elaborar i difondre un document recopilatori informatiu sobre els drets i els recursos d'interès per a les treballadores víctimes de la violència de gènere |
|
Mesura 5.2.3. Aplicar les mesures legals que permetin accedir als diferents permisos per motiu de violència de gènere per tal d'aconseguir que la carrera professional de les víctimes no resulti afectada per aquesta situació |
|
Objectiu 5.3. Millorar i impulsar la Coordinació Autonòmica de Salut i Gènere |
Mesura 5.3.1. Implementar la figura referent de salut i gènere i promoure les comissions de violència de gènere a cada centre de treball |
Eix 6. Cultura de la igualtat i mesures organitzatives
Objectiu 6.1. Promoure l'ús d'una comunicació no sexista |
Mesura 6.1.1. Dur a terme les accions necessàries per homogeneïtzar el llenguatge i les imatges no sexistes en tots els canals de comunicació del Servei de Salut |
Mesura 6.1.2. Assegurar l'ús d'un llenguatge no sexista en la publicació de les ofertes de feina |
|
Mesura 6.1.3. Dur a terme accions de difusió per fomentar l'ús de la Guia per a una comunicació no sexista en llengua catalana en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
|
Objectiu 6.2. Promoure els recursos per a la igualtat entre dones i homes que ofereix el Servei de Salut |
Mesura 6.2.1. Elaborar un document en el qual es recopilin tots els recursos disponibles en el Servei de Salut en matèria d'igualtat entre dones i homes (tasques per a la igualtat, responsables en matèria d'igualtat, recursos en línia…) |
Mesura 6.2.2. Dur a terme accions de difusió dels recursos en el Servei de Salut en matèria d'igualtat entre dones i homes |
|
Objectiu 6.3. Millorar la sistematització de la informació disponible perquè aquesta es pugui posar en comú entre els diferents centres de treball |
Mesura 6.3.1. Definir les dades que cal recopilar per facilitar la fase de diagnòstic dels futurs plans d'igualtat |
Mesura 6.3.2. Crear un sistema homogeni de recollida de dades estadístiques i objectives, desagregades per sexe |
|
Mesura 6.3.3. Implementar el sistema de recollida de dades creat a cada centre de treball |
|
Objectiu 6.4. Prendre en consideració les particularitats de cada centre de treball en matèria d'igualtat entre dones i homes per tal de cobrir-ne les necessitats específiques |
Mesura 6.4.1. Analitzar les especificitats de cada centre de treball en matèria d'igualtat entre dones i homes |
Mesura 6.4.2. Determinar la necessitat d'elaborar un pla d'igualtat propi per a cada centre de treball |