Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 718719
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre béns immobles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre béns immobles.

Es publica el text íntegre de la mateixa per la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

Art. 1r. Disposicions generals.

1. D'acord amb allò que preveu l'article 60 en relació amb l'article 15.2, tots dos de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, modificada per la Llei 51/2002, de 27 de desembre i normes complementàries, s'estableix l'impost sobre béns immobles com a tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles, regulat pels articles 61 i següents de la Llei esmentada.

2. A més, caldrà atenir-se a allò que estableixen les disposicions concordants o complementàries dictades per tal de desplegar la normativa assenyalada.

Art. 2n. Fet imposable.

1. Constitueix el fet imposable de l'Impost sobre béns immobles la titularitat dels següents drets sobre els béns immobles rústics, urbans i de característiques especials:

a) D'una concessió administrativa sobre els propis immobles o sobre els serveis públics als que estiguin afectes.

b) D'un dret real de superfície.

c) D'un dret real d'usdefruit.

d) Del dret de propietat.

2. La realització del fet imposable que correspongui d'entre els definits a l'apartat 1r per l'ordre en ell establert determinarà la no subjecció de l'immoble a les restants modalitats previstes en el mateix.

3. Tenen la consideració de béns immobles rústics, urbans i de característiques especials els definits com a tals a l'article 2n de la Llei 48/2002, de 23 de desembre, del cadastre immobiliari.

Article 3r. No subjecció.

No estaran subjectes a l'impost:

a) Les carreteres, els camins, la resta de vies terrestres i els béns del domini públic marítim-terrestre i hidràulic, sempre que sigui d'aprofitament públic i gratuït.

b) Els següents béns immobles propietat de l'Ajuntament:

- Els de domini públic afectes a l´ús públic.

- Els de domini públic afectes a un servei públic gestionat directament per l'Ajuntament, llevat quan es tracti d'immobles cedits a tercers mitjançant contraprestació.

- Els béns patrimonials, exceptuats igualment els cedits a tercers mitjançant contraprestació.

Article 4t. Exempcions

1. Gaudiran d'exempció els següents béns:

Els que siguin propietat de l'Estat, de les comunitats autònomes o de les entitats locals, i estiguin directament afectes a la seguretat ciutadana i als serveis educatius i penitenciaris, així com el de l'Estat afectes a la defensa nacional.

Els béns comunals i els forests veïnals en mà comú.

Els de l'Església Catòlica, en els termes previstos en l'Acord entre l'Estat espanyol i la Santa Seu sobre assumptes econòmics, de data 3 de gener de 1979, i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut d'allò que disposa l'article 16 de la Constitució.

Els de la Creu Roja Espanyola.

Els d'aquells organismes o entitats als quals sigui d'aplicació l'exempció en virtut de convenis internacionals en vigor, i els dels Governs estrangers destinats a la seva representació diplomàtica o consular, o als seus organismes oficials, a condició de reciprocitat i conforme als convenis internacionals en vigor.

La superfície de forests poblats amb espècies de creixement lent reglamentàriament determinades, quin principal aprofitament sigui la fusta o el suro, sempre que la densitat de l'arbrat sigui la pròpia de l'espècie de que es tracti.

Els terrenys ocupats per les línies de ferrocarrils i els edificis enclavats en els mateixos terrenys, que estiguin dedicats a estacions, magatzems o a qualsevol altre servei indispensable per a l'explotació de les esmentades línies. En conseqüència, no estan exempts els establiments d'hostaleria, espectacles comercials i d'esbarjo, les cases destinades a habitatges dels empleats, les oficines de la direcció ni les instal·lacions fabrils.

2. Així mateix, prèvia sol·licitud, estaran exempts el següents béns immobles:

Els béns immobles que es destinin a l'ensenyament per centres docents acollits, totalment o parcialment al règim de concert educatiu, en quant a la superfície afectada a l'ensenyament concertat, sempre que el titular cadastral coincideixi amb el titular de l'activitat docent.

Els declarats expressament i individualitzada monument o jardí històric d'interès cultural, mitjançant reial decret en la forma establerta per l'art. 9 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, i inscrits en el Registre General a què es refereix el seu art. 12 com a integrants del Patrimoni Històric Espanyol; i també els compresos en les disposicions addicionals primera, segona i cinquena de l'esmentada llei.

Aquesta exempció no arribarà a qualsevol classes de béns urbans ubicats dins del perímetre delimitatiu de les zones arqueològiques i llocs i conjunts històrics, globalment integrats en ells, sinó, exclusivament, als que reuneixin les condicions següents:

- En zones arqueològiques, els que estiguin inclosos com objecte d'especial protecció en l'instrument de planejament urbanístic a què es refereix l'art. 20 de la Llei 6/1985, de 25 de juny.

- En llocs o conjunts històrics, els que tinguin una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst en l'art. 86 del Reglament de planejament urbanístic com objecte de protecció integral en els termes previstos en l'art. 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny.

Els forests quant a la part repoblada de les finques on les corporacions, entitats i particulars realitzin repoblacions forestals i també els trams en regeneració de masses arbrades subjectes a projectes d'ordenació o plans tècnics aprovats per l'Administració forestal. L'exempció prevista en aquest paràgraf tindrà una durada de quinze anys, comptats a partir del període impositiu següent al qual es realitzi la sol·licitud.

Els béns dels quals siguin titulars els centres sanitaris de titularitat pública, sempre que els mateixos estiguin directament afectats al compliment dels fins específics dels referits centres.

A l'empara del que disposa l'article 15.2 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, estaran exempts els béns dels quals siguin titulars, en els termes previstos en la normativa reguladora de les Hisendes Locals, les següents entitats sense finalitats lucratives, sempre que compleixin els requisits establerts a l'article 3 de la mateixa llei, excepte els afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats:

  • Les fundacions.
  • Les associacions declarades d'utilitat pública
  • Les organitzacions no governamentals de desenvolupament a que es refereix la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, sempre que estiguin constituïdes com a fundacions o associacions.
  • Les delegacions de fundacions estrangeres inscrites en el registre de fundacions.  
  • Les federacions esportives espanyoles, les federacions esportives territorials d'àmbit autonòmic integrades en les anteriors, el comitè olímpic espanyol i el comitè paralímpic espanyol.
  • Les federacions i associacions de les entitats sense finalitats lucratives a que es refereixen la lletres anteriors.

3. Les exempcions de caràcter pregat s'hauran de sol·licitar pel subjecte passiu de l'impost davant l'Ajuntament, havent d'anar acompanyades de la documentació acreditativa, i no s'admetrà l'analogia per estendre'n el seu abast més enllà dels termes estrictes previstos per la Llei.

4. La concessió d'exempcions que siguin sol·licitades abans que la liquidació corresponent adquireixi fermesa tindran efectes des de l'inici del període impositiu a què es refereix la sol·licitud, sempre que en la data del meritament del tribut haguessin concorregut els requisits legalment exigibles per al gaudiment de l'exempció.

5. En aplicació de l'article 63.4 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, els béns de naturalesa urbana la quota líquida dels quals sigui inferior a 6,00 euros, així com els de naturalesa rústica, quan per a cada subjecte passiu la base imposable corresponent a la totalitat dels seus béns rústics situats al municipi sigui inferior a 9,00 euros. Aquests límits poden ser actualitzats en la Llei de pressuposts generals de l'Estat per a cada any.

Art. 5è. Subjecte passiu.

1. En són subjectes passius les persones físiques i jurídiques, com també les herències jacents, les comunitats de béns i altres entitats que, sense personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat, susceptible d'imposició, que ostentin la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposable de l'impost.

En el supòsit de concurrència de varis concessionaris sobre un mateix immoble de característiques especials, serà substitut del contribuent el que hagi de satisfer el major cànon. 

2. El que es disposa en el punt anterior serà d'aplicació sense perjudici de la facultat del subjecte passiu de repercutir l'impost d'acord amb les normes del dret comú. 

L'Ajuntament repercutirà la totalitat de la quota líquida de l'impost en qui, no essent subjectes passius, facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o patrimonials. 

Així mateix, el substitut del contribuent podrà repercutir sobre els altres concessionaris la part de la quota líquida que els correspongui en proporció als cànons que hagin de satisfer cadascú. 

3. En els supòsits de canvis de titularitat dels drets que constitueixen el fet imposable de l'impost, els béns immobles objecte dels esmentats drets quedaran afectes al pagament de la totalitat de les quotes tributàries en els termes previstos a l'article 41 de la Llei General Tributària. A aquests efectes, els notaris sol·licitaran informació i advertiran als compareixents sobre els deutes pendents per l'Impost sobre els Béns Immobles associats a l'immoble que es transmet.

4. Responen solidàriament de la quota d'aquest impost, i en proporció a les seves respectives participacions, els copartícips o cotitulars de les entitats a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, si figuren inscrits com a tals en el Cadastre Immobiliari. De no figurar inscrits, la responsabilitat s'exigirà per parts iguals en tot cas.

 BASE IMPOSABLE

 Art. 6è.

1.- La base imposable d'aquest impost estarà constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d'impugnació conforme a l'establert en les normes reguladores del cadastre Immobiliari.

2.- Reducció de la base imposable i determinació de la base liquidable dels béns immobles rústics:

D'acord amb allò que estableix l'article 11.3 de la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, que modifica la disposició transitòria 18 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i als efectes de determinar el component individual de la reducció a què es refereix l'article 68 del text refós de l'esmentada llei, aquesta serà, en cada any, la diferència positiva entre el primer component del valor cadastral de l'immoble en el primer exercici de la seva vigència i el seu valor base. Aquest valor base serà el resultat de multiplicar el referit primer component del valor cadastral de l'immoble pel coeficient 1.

Art. 7è

El valor cadastral dels béns immobles serà el determinat objectivament per cada bé immoble a partir de les dades obrants en el Cadastre Immobiliari i estarà integrat pel valor cadastral del sòl i el valor cadastral de les construccions, d'acord amb l'establert a les normes reguladores del cadastre Immobiliari.​​​​​​​

8è. Quota i acreditació

1. La quota d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen. 

2. La base liquidable d'aquest impost serà el resultat de practicar, en el seu cas, a la imposable les reduccions que legalment s'estableixin.

3. El tipus de gravamen serà el 0,463% quan es tracti de béns de naturalesa urbana.

4. El tipus de gravamen per aplicar quan es tracti de béns de naturalesa rústica serà del 0,703 %.

5. La quota líquida serà la resultant d'aplicar a la quota íntegra les bonificacions que procedeixin en aplicació de les condicions i requisits que siguin exigibles.

Art. 9è. Bonificacions 

1. Tindran una bonificació del 50% en la quota íntegra de l'impost, sempre que així es sol·liciti pels interessats abans de l'inici de les obres, els immobles que constitueixin l'objecte de l'activitat de les empreses d'urbanització, construcció i promoció immobiliària, tant d'obra nova com de rehabilitació equiparable a aquesta, i no figurin entre els béns del seu immobilitzat. 

Els acords relatius als beneficis abans esmentats seran adoptats, a instància de part, per les oficines gestores competents a les quals correspongui la concessió o denegació singular d'aquestes bonificacions.  

El termini d'aplicació d'aquesta bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell en què s'iniciïn les obres fins el posterior a l'acabament de les mateixes, sempre que durant aquest temps es realitzin obres d'urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, pugui excedir de tres períodes impositius.  

Únicament es reconeixeran aquelles bonificacions obligatòries per als municipis d'acord amb la Llei d'Hisendes locals i altra normativa concordant, sempre que concorrin les condicions que la dita normativa requereixi a tal fi, i en concret les previstes amb aquest caràcter a l'article 63. 

2. Tindran dret a una bonificació del 50 per 100 de la quota íntegra, durant els tres períodes impositius següents al de l'atorgament de la qualificació definitiva, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquests conforme a la normativa de la respectiva Comunitat Autònoma. La bonificació es concedirà a petició de l'interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a la conclusió dels tres períodes impositius de durada de la mateixa i assortirà efectes, en el seu cas, des del període impositiu següent a aquell en el qual es sol·liciti. Per poder gaudir de la bonificació els interessats hauran d'aportar la següent documentació:

- Fotocòpia del DNI o NIF

- Certificat final d'obres

- Fotocòpia de la Cèdula de Qualificació Definitiva d'Habitatges de Protecció Oficial, inscrita al Registre de la Propietat

- Fotocòpia del plànol de situació del nou habitatge

- Fotocòpia de l'escriptura de propietat

- Fotocòpia de l'imprès 902 de declaració d'alta per nova construcció, presentat davant l'Ajuntament o bé davant la Gerència Territorial del Cadastre

2.1. Així mateix, un cop transcorregut el termini de tres anys indicat en l'apartat anterior, i quan concorrin els requisits en ell establerts, els habitatges de protecció oficial gaudiran de les següents bonificacions: 

  • Un 30 per 100 de la quota de l'impost el quart exercici següent al de l'atorgament de la qualificació definitiva
  • Un 10 per 100 de la quota de l'impost el cinquè exercici següent al de l'atorgament de la qualificació definitiva

Aquesta bonificació s'aplicarà a continuació de la que s'hagi gaudit en virtut de l'apartat 2.1 anterior, sense que en aquest cas calgui sol·licitud prèvia per part l'interessat. 

3. Tindran dret a una bonificació del 95 per 100 de la quota íntegra i, en el seu cas, del recàrrec al qual es refereix l'article 134 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, els béns rústics de les cooperatives agràries i d'explotació comunitària de la terra, en els termes establerts en la Llei 20/1990 sobre règim fiscal de les Cooperatives. 

4. Gaudiran d'una bonificació de 80 € aquells subjectes passius que tinguin la condició de família nombrosa.

4.1. Per gaudir d'aquesta bonificació s'hauran de reunir els següents requisits formals i substantius:

1.) Cal acreditar que s'està en possessió del títol oficial de família nombrosa.

2.) L'immoble bonificat ha de ser titularitat del titular de família nombrosa (pare o mare).

3.) Aquest immoble ha de ser el de la residència habitual de la família. Aquesta residència habitual s'acredita mitjançant l'empadronament de tots els membres de la família en l'habitatge.

4.2. Aquesta bonificació no es podrà gaudir per més d'un immoble per família.

4.3. La present bonificació és de caràcter pregat i cal que sigui sol·licitada per l'interessat abans de la fermesa de la liquidació.

4.4. La vigència de la present bonificació és anual. Com a conseqüència ha de ser sol·licitada cada any per l'interessat provant els requisits formals i materials enumerats en l'apartat 1 anterior.

5. Les bonificacions regulades en els apartats 2 i 4 del present article es poden gaudir de forma acumulativa sempre que es sol·licitin degudament i es reuneixin els requisits establerts. A aquests efectes, s'aplicarà sobre la quota de l'impost bonificat d'acord amb el què estableix l'apartat 2, la bonificació prevista en l'apartat 4.

6. Tindran dret a una bonificació del 95 per 100 de la quota íntegra de l'impost els titulars dels béns immobles afectes a explotació econòmica situats:

- en zones arqueològiques, els inclosos com a objecte d'especial protecció en l'instrument de planejament urbanístic a què es refereix l'article 20 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol.

- en llocs o conjunts històrics, els que comptin amb una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst en el Reial Decret 2159/1978, de 23 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de planejament per al desenvolupament i aplicació de la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana, com a objecte de protecció integral en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny.

7. Poden gaudir de bonificació del 50 % en la quota íntegra de l'impost, els habitatges en els quals s'hagin instal·lat sistemes per a l'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia provinent del sol.

Aquesta bonificació està condicionada al caràcter no obligatori de les instal·lacions; i, respecte de les instal·lacions per a la producció de calor, que aquestes incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació per l'Administració competent.

Aquesta bonificació tindrà una durada màxima de quatre anys a comptar des del període següent al de la data d'instal·lació.

La bonificació, que tindrà caràcter pregat, haurà de sol·licitar-se abans de 30 d'abril de cada any per la seva aplicació a aquest mateix exercici.

La quantitat total bonificada per a cadascun dels anys en què s'apliqui aquest benefici no podrà superar el 25 per 100 del cost total de la instal·lació.

S'ha d'acreditar haver obtingut la corresponent llicència d'obres o presentat comunicació prèvia de les mateixes i haver satisfet tant la taxa de serveis urbanístics com l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres.

Per a l'atorgament de la bonificació caldrà informe favorable del servei tècnic municipal competent, el qual es pronunciarà sobre la validesa i efectivitat de la instal·lació realitzada.

En el cas d'habitatges i locals en règim de propietat horitzontal on se faci una instal·lació compartida per subministrar energia a tots o alguns d'ells, gaudiran de la mateixa bonificació i s'aplicaran els mateixos requisits.

En aquest cas, només es podran beneficiar els habitatges i locals vinculats a la instal·lació, per la qual cosa, hauran d'aportar la relació de propietaris partícips de la instal·lació.

La sol·licitud la presentarà el titular de l'immoble afectat, acompanyada de:

  • Còpia del projecte o memòria tècnica de la instal·lació, segons correspongui.
  • Certificat final d'obra o equivalent que acrediti oficialment la data d'acabament de les obres.
  • Factura o factures corresponents a l'execució de les obres.
  • Certificat d'homologació emès per l'Administració competent.
  • Còpia de l'acta de l'acord de repartiment d'energia en autoconsum col·lectiu aprovada per la comunitat de veïns, en el cas d'instal·lació compartida d'autoconsum per habitatge plurifamiliar.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Article 10è Període Impositiu i acreditació de l'impost. 

1. L'impost s'abonarà el primer dia del període impositiu. 

2. El període impositiu coincideix amb l'any natural. 

3. Els fets, actes o negocis que es produeixin en els béns gravats i hagin d'ésser objecte de declaració o comunicació, tindran efectivitat en el període impositiu següent a aquell en què tinguin lloc, sense que l'efectivitat esmentada quedi supeditada a la notificació dels actes administratius corresponents.

4. L'efectivitat dels procediments de valoració col·lectiva i de determinació del valor cadastral dels béns immobles de característiques especials coincidirà amb la data d'efectes cadastrals prevista a la Llei 48/2002, de 23 de desembre, del Cadastre Immobiliari.​​​​​​​​​​​​​​

11è. Règim de declaracions, comunicacions i sol·licituds 

1.- Els titulars dels drets constitutius del fet imposable de l'impost estan obligats a declarar davant la Gerència Territorial del Cadastre les circumstàncies determinants d'una alta, baixa o modificació de la descripció cadastral dels immobles, llevat en els supòsits de comunicació o de sol·licitud previstos en els apartats següents. 

2.- L'Ajuntament s'obliga a posar en coneixement del Cadastre els fets, actes o negocis susceptibles de generar una alta, baixa o modificació cadastral, derivats d'actuacions per les que s'hagi atorgat la corresponent llicència o autorització municipal.

 3.- Seran objecte de declaració o comunicació, segons procedeixi, els següents fets, actes o negocis:

a) La realització de noves construccions i l'ampliació, rehabilitació, demolició o enderrocament de les ja existents, ja sigui parcial o total. No tindran aquesta consideració les obres o reparacions que tinguin per objecte la simple conservació i manteniment dels edificis i les que afecten tant sols a característiques ornamentals o decoratives.

b) La modificació d'ús o destí i els canvis de classe de cultiu o aprofitament.

c) La segregació, divisió, agregació i agrupació dels béns immobles.

d) L'adquisició de la propietat per qualsevol títol, així com la seva consolidació.

e) La constitució, modificació o adquisició de la titularitat d'una concessió administrativa i dels drets reals d'usdefruit i de superfície.

f) Les variacions en la composició interna o en la quota de participació dels copropietaris o els cotitulars de les entitats de l'article 33 de la Llei General Tributària.

4.- Es podran presentar davant el Cadastre les següents sol·licituds:

a) Sol·licitud de baixa, que podrà formular qui figurant com a titular cadastral hagi cessat en el dret que originà la referida titularitat.

b) Sol·licitud d'incorporació de titularitat, que podrà formular el propietari d'un bé afecte a una concessió administrativa o gravat per un dret real de superfície o d'usdefruit. 

c) Sol·licitud d'incorporació de cotitulars quan resulti procedent.

​​​​​​​ 12è. Obligacions formals 

Els subjectes passius, estan obligats a formalitzar les declaracions d'alta i les de les alteracions d'ordre físic, econòmic o jurídic dels béns immobles situats en aquest Terme municipal, amb els impresos normalitzats, i presentar-les a aquest Ajuntament en els següents terminis, fins que el Ministeri d'Hisenda determini altres:

a) Per a les modificacions o variacions de les dades físiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la data de finalització de les obres. 

b) Per a les modificacions o variacions de les dades econòmiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a l'atorgament de l'autorització administrativa de la modificació d'ús o destí de què es tracti. 

c) Per a les modificacions o variacions de les dades jurídiques, dos mesos, comptats a partir del dia següent a la de l'escriptura pública o, si escau, el document en què es formalitzi la variació. 

La falta de presentació de les declaracions referides en aquest article, o la presentació fora del termini establert, serà considerada com a infracció tributària d'acord amb la Llei General Tributària. 

2. La liquidació i recaptació, així com la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d'aquest impost, serà competència exclusiva de l'Ajuntament i comprendrà les funcions de reconeixement i denegació d'exempcions i bonificacions, realització de les liquidacions, emissió dels documents cobratoris, resolució dels expedients de devolució d'ingressos indeguts, resolució dels recursos contra els esmentats actes i actuacions per a l'assistència i informació al contribuent en aquestes matèries.

Article 13è. Beneficis fiscals.

Amb l'objectiu de facilitar el compliment de l'obligació tributària, s'estableix d'acord amb el que preveu l'article 9.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà el fraccionament del deute en els termes prevists en aquesta ordenança, amb unes bonificacions que es detallen en els articles següents: 

Aquest sistema especial de pagament serà d'aplicació als contribuents i altres obligats que sol·licitin la seva aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a béns de naturalesa urbana. 

Els requisits que han de concórrer en el sol·licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:

a) Formular l'oportuna sol·licitud, abans del 31 de gener de l'any que es tracti.

b) No mantenir cap tipus de deutes en període executiu.

c) Efectuar pagaments mitjançant domiciliació bancària.

d) Efectuar els pagaments en qualsevol de els següents modalitats.

1er) En vuit mensualitats (de març a octubre), la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l'Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l'import dels rebuts liquidats pels sol·licitants en l'exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L'import d'aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l'import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució. 

2ón) En tres pagaments trimestrals (març, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l'Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l'import del conjunt de rebuts de l'impost sobre béns immobles liquidats al sol·licitant en l'exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L'import d'aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l'import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució. 

3er.) En un sòl pagament únic (de març a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l'Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l'import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5%. L'import d'aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l'import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d'ofici a la devolució. 

e) L'acolliment als sistema especial de pagament es prorrogarà automàticament per a l'exercici següent sempre que l'interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tengui deutes pendents de pagament en període executiu. 

f) Si el sol·licitant incorregués en l'impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte, es perdrà el dret a la bonificació i s'haurà de pagar el deute total segons les normes del sistema normal de pagament. Es podrà, no obstant això, sol·licitar la devolució de les quantitats ja pagades. 

g) El sistema especial de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que es seguirà regint per la seva normativa específica. ​​​​​​​

14è. Infraccions i sancions 

En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, i a les sancions que els corresponguin en cada cas caldrà ajustar-se al que disposa la legislació tributària vigent. 

Disposició addicional 

Les modificacions produïdes per Llei de Pressupostos Generals de l'Estat o altra norma de rang legal que afectin a qualsevol element d'aquest Impost, seran d'aplicació automàtica dins de l'àmbit d'aquesta ordenança. 

Disposició final

La present ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2023, prèvia publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, atès l'article 17.4 del RDL 2/2004, continuant la seva vigència fins la seva derogació o modificació. 

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

Tot això sens perjudici de l'exercici de qualsevol altre recurs que hom trobi pertinent.  

Felanitx, document signat electrònicament al marge (2 de desembre de 2022)

El batle ​​​​​​​Jaume Monserrat Vaquer