Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 712366
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2022, subvencions per a inversions en la transformació i comercialització de productes agrícoles ecològics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura s'enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, la reforma de la Política Agrícola Comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària. A totes aquestes circumstàncies estructurals s'hi han sumat els efectes de la COVID-19, que, com a la resta dels sectors de l'economia, ha impactat fortament en la seva estructura productiva i en els canals de comercialització. Quan es comencen a superar els pitjors moments de la pandèmia, la fase de reconstrucció, transformació i resiliència de l'economia s'ha de centrar en les potencialitats i els objectius que permetin reconstruir el sector sobre les bases de la sostenibilitat i la resiliència.

Per això, a les Illes Balears cal promoure el desenvolupament sostenible del sector agroalimentari, tant des d'un punt de vista econòmic com mediambiental, i millorar-ne l'eficiència i la competitivitat en el mercat mitjançant inversions físiques que impulsin la implantació de noves tecnologies; l'orientació cap a productes de qualitat reconeguda; la diversificació de les produccions, i, especialment, la producció ecològica, i tot això, amb la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.

Els efectes de la pandèmia sobre l'economia han tingut una resposta extraordinària per part de la Unió Europea amb l'aprovació dels fons Next Generation, regulats mitjançant el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. El Mecanisme de Recuperació i Resiliència incorpora una dotació de fons addicional a les polítiques de desenvolupament rural que es gestionarien a través del FEADER.

El Pla de reconstrucció, transformació i resiliència del Regne d'Espanya que va aprovar la Unió Europea s'ha de basar en projectes que permetran dur a terme reformes estructurals que estiguin orientades tant a un canvi de model productiu perquè l'economia es pugui recuperar després de la pandèmia, com a una transformació cap a una estructura més resilient perquè el nostre model sàpiga afrontar amb èxit altres possibles crisis o desafiaments en el futur.

D'altra banda, en el marc de l'estratègia Farm to Fork del Green Deal, la Comissió Europea ha fixat l'objectiu d'“almenys el 25% de les terres agrícoles de la UE dedicades a l'agricultura ecològica i un augment significatiu de l'aqüicultura ecològica per al 2030”. Per aconseguir-lo, la UE ha dissenyat un pla d'acció basat en tres eixos, un dels quals és estimular la reconversió i reforçar la cadena de valor.

Atenent aquest objectiu, cal fomentar la producció ecològica i afavorir-ne la industrialització, la transformació i la comercialització per tal que les produccions primeres disposin d'una sortida al mercat complementària a la seva venda en fresc, per la qual cosa es posa a disposició del sector aquesta convocatòria.

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, al PDR es preveu la submesura 4.2, destinada a donar suport a les inversions en transformació i comercialització de productes agrícoles.

En data 28 de desembre del 2020, es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1305/2013, el Reglament (UE) núm. 1306/2013 i el Reglament (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022.

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda la mesura d'inversions en actius físics i, en concret, la submesura 4.2, destinada a donar suport a les inversions en transformació i comercialització de productes agrícoles.

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment, en relació amb la submesura esmentada, han incentivat la transformació i comercialització de les produccions agràries, han incrementat el valor afegit de les produccions primeres i han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius plantejats al PDR.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, i de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa dels ajuts que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2022, per fomentar les inversions en transformació, comercialització i/o desenvolupament de productes agrícoles ecològics, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria s'hi destina un import màxim d'un milió d'euros (1.000.000,00 d'euros), a càrrec dels pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2022.

Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades les ha de finançar la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 100,00%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que duguin a terme les actuacions que s'esmenten a l'apartat quart d'aquesta resolució i que, en el moment de la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:

a) Que siguin entitats dedicades a la transformació i la comercialització o el desenvolupament dels productes agrícoles que es preveuen a l'annex I del Tractat de funcionament la Unió Europea, tret dels productes de la pesca, i que disposin de qualsevol dels codis de la Classificació Nacional d'Activitats econòmiques (CNAE) corresponents a la indústria alimentària.

b) Que no estiguin en crisi d'acord amb la definició que estableix la Unió Europea a l'apartat 2.2 de les Directrius sobre les ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi.

c) Que estiguin inscrites en el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) com elaboradors ecològics o mixtes, i que les inversions sol·licitades siguin exclusivament per transformar productes ecològics.

2. Sens perjudici del que preveu l'apartat desè d'aquesta resolució, els requisits que s'esmenten al punt anterior s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos, a comptar a partir de la sol·licitud de l'ajuda, i, en qualsevol cas, s'han de mantenir fins al moment del pagament de la subvenció.

3. A més del requisit anterior, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada amb anterioritat al moment en què es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació que es compleix el requisit esmentat l'ha de fer el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per dur a terme aquesta comprovació, excepte si hi ha una manifestació expressa contrària.

5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Es poden subvencionar les inversions materials o immaterials que es facin a les Illes Balears i que estiguin vinculades a la transformació, la comercialització o el desenvolupament dels productes agrícoles ecològics que s'inclouen a l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea, excepte els productes de la pesca. El resultat del procés de transformació pot ser un producte que no es prevegi a l'annex esmentat.

En tot cas, han de perseguir algun dels objectius següents:

- Millorar el rendiment, la competitivitat i el desenvolupament econòmic.

- Fomentar els productes de qualitat.

- Afavorir la innovació i el respecte al medi ambient, la seguretat laboral, la higiene i el benestar animal, i millorar les ràtios de sostenibilitat social, econòmica i ambiental.

2. Únicament són subvencionables les despeses següents:

a) La construcció, l'adquisició o la millora de béns immobles.

b) La compra de maquinària i equipament nous fins al valor de mercat del producte.

c) Els costos generals vinculats a les despeses que es preveuen a les lletres a i b, com ara honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, i honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat.

d) Les inversions intangibles següents: adquisició o desenvolupament de programes informàtics i adquisicions de patents, llicències, drets d'autor i marques registrades.

3. Només són subvencionables les despeses que es facin després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, i en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més, de la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades (excepte en el cas de les despeses que es preveuen al punt 2, relatives als costos generals, que es poden fer abans de la presentació de la sol·licitud), de conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

L'actuació subvencionada l'ha d'haver fet i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del termini d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En tot cas, aquest període no pot superar l'1 de desembre del 2025.

4. No són subvencionables les actuacions i les despeses següents:

a) Les que estiguin dirigides al comerç minorista en destinació, excepte la comercialització dels productes propis o d'altres productors, transformadors o comercialitzadors associats.

b) Les inversions subvencionables mitjançant el Programa de suport al sector vitivinícola, en el marc del Reglament (UE) núm. 1308/2013.

c) Les inversions de reposició o simple substitució d'equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents dels anteriors per la tecnologia que emprin o pel rendiment que tinguin.

d) La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.

e) Qualsevol tipus d'interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.

f) L'adquisició de terrenys.

g) L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

h) Les despeses de procediments judicials.

i) El material fungible o que es vengui amb la mercaderia. Les inversions han de tenir una vida superior als cinc anys des del pagament de les ajudes. Les caixes de camp només se subvencionen a empreses de nova creació.

j) Les nòmines i les despeses de personal que pagui el beneficiari.

k) Els vehicles, amb excepció dels de transport intern i de les carrosseries específiques per a vehicles que siguin necessàries per a l'activitat productiva de l'empresa, sempre que aquests equipaments formin part d'un projecte d'inversions i el seu import no superi el 40% del total de l'actuació.

l) Les reparacions, el mobiliari d'oficina, la jardineria, les obres d'embelliment i d'equipaments d'oci, la compra d'edificis que s'hagin d'adquirir i els projectes de recerca.

m) Les destinades a la transformació o la comercialització de productes de països no comunitaris. En cas que l'empresa faci servir matèries primeres agrícoles o ramaderes de països tercers en el procés de transformació, amb una proporció inferior al 50% del volum total de les matèries primeres, es poden subvencionar aplicant-hi la reducció que correspon a la proporció següent: kg de matèria primera forana / kg de matèria primera total emprada (mitjana dels darrers tres anys). Per verificar la procedència de la matèria primera es pot requerir la traçabilitat o altres documents acreditatius.

n) Totes les que no derivin de les actuacions o inversions que es preveuen als punts 1 i 2 d'aquest apartat.

o) Totes les que incrementin la producció i ultrapassin les restriccions o limitacions imposades per una organització comuna de mercat o un règim d'ajuda directa finançada pel FEAGA.

p) Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

5. En tot cas, s'hi han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

S'entén que les despeses que preveu el punt 2.c d'aquest apartat s'ajusten als valors de mercat fins a un màxim del 8% del cost de les despeses que es detallen als punts 2.a i 2.b si hi ha obra civil, i del 4% en la resta d'inversions. La quantitat que excedeixi dels percentatges anteriors no és auxiliable.

6. En tot cas, perquè es pugui subvencionar, cal que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, és preceptiu acreditar, abans del pagament, el compliment d'aquests punts, amb la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.

7. Les activitats que preveu el punt 4.5) del apartat sisè d'aquesta convocatòria hauran de ser tècnicament viables.

8. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat prou entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer seguint criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

9. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha de fer constar a l'escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests punts s'han d'inscriure al registre públic corresponent. A aquest efecte, és preceptiu acreditar, abans del pagament, el compliment d'aquests punt, amb la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.

L'anotació al registre públic corresponent es pot acreditar una vegada s'hagi efectuat el pagament de l'ajuda si ho requereix l'òrgan gestor.

10. Únicament són subvencionables els expedients que obtinguin una puntuació mínima d'acord amb els paràmetres que es defineixen a l'apartat setè, que és de 21 punts (el màxim són 70 punts) o del 30% del màxim de puntuació possible.

11. En virtut del que estableix l'article 45.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, les operacions d'inversió que, d'acord amb la legislació nacional o autonòmica d'aplicació, s'hagin de sotmetre a una avaluació d'impacte ambiental per poder ser elegibles han de disposar de la declaració, l'informe o la resolució d'impacte ambiental corresponent emesa per la Comissió Balear de Medi Ambient en sentit positiu.

A més, les operacions no poden afectar negativament i significativament els objectius de conservació de llocs de la xarxa Natura 2000.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reglament d'execució 807/2014, les instal·lacions han de complir, quan s'apliquin, els preceptes que es defineixen al Reial decret 390/2021,d'1 de juny, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. En el cas d'inversions en les quals el producte final sigui un producte de l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'ajuda és d'un 60% dels costos elegibles, que es pot incrementar fins a un 75% en els casos següent:

a) Si el beneficiari disposa d'acords de subministrament amb un mínim de cinc productors que determinin productes i calendaris: 10 % d'ajuda addicional.

b) Si el sol·licitant del projecte demostra que la producció transformada o comercialitzada suposa, almenys, un 20% de la producció ecològica en el sector productiu corresponent, calculat en relació amb la producció de l'illa on s'ubiqui. La concentració d'oferta es demostra sumant a la producció estàndard del mateix promotor la producció que recullen els contractes o acords de subministrament de productors en la indústria: 10 % d'ajuda addicional.

c) Si el projecte té una puntuació dels criteris de selecció de més del 50% dels punts possibles: 5 % d'ajuda addicional.

La puntuació obtinguda amb els supòsits a i b és incompatible entre si.

2. En el cas d'inversions en les quals el producte final no sigui un producte de l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'import total de les ajudes no pot excedir els 200.000,00 euros per a una única empresa durant qualsevol període dels tres exercicis fiscals, d'acord amb l'article 3.2 del Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, ni pot excedir el 40% de la inversió.

A aquest efecte, el beneficiari ha d'efectuar una declaració sobre la possible vinculació amb altres empreses en els termes que preveu l'article 2.2 del Reglament 1407/2013, així com sobre totes les ajudes rebudes. Aquesta declaració no eximeix dels controls i les verificacions posteriors que es preveuen al text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.

3. En el cas d'inversions en les quals el producte final sigui un producte de l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea, la inversió màxima auxiliable per a aquesta convocatòria és de 500.000,00 euros per a un mateix beneficiari.

4. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliable ha de tenir un import mínim de 50.000,00 euros.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds començarà a comptar de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears fins dia 30 de desembre de 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura a la pàgina web del FOGAIBA dirigides al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

No obstant això, per a les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud,  i també l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i realització de declaracions contingudes en aquest.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que s'estableixen a l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa d'aplicació.

4. A aquestes sol·licituds s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Persones físiques: si escau, document que n'acrediti la representació.

b) Persones jurídiques: fotocòpia del NIF de l'entitat, dels estatuts socials degudament inscrits al registre corresponent i del document que n'acrediti la representació.

c) Memòria agronòmica que detalli:

1.) Inversions que s'han de fer.

2) Matèries primeres agràries i productes finals, en què se n'especifiquin la procedència i les capacitats productives i de transformació.

3) Benefici econòmic de la inversió per als productors de matèries primeres agrícoles i ramaderes.

4) Repercussió de les actuacions, com a mínim, en un d'aquests punts:

- Millorar el rendiment, la competitivitat i el desenvolupament econòmic.

- Fomentar els productes de qualitat.

- Afavorir la innovació i el respecte al medi ambient, la seguretat laboral, la higiene i el benestar animal, i millorar les ràtios de sostenibilitat social, econòmica i ambiental.

5) Viabilitat tècnica del projecte, en què se n'especifiquin les capacitats productives i de transformació, les instal·lacions i les sortides comercials.

d) Còpia del projecte bàsic, en cas que es dugui a terme una obra major.

e) Certificat d'un auditor extern que acrediti que l'empresa no està en crisi, d'acord amb el punt 2.2 de les Directrius sobre les ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).

f) Plànols o croquis en els quals figuri l'emplaçament de les inversions.

g) Si escau, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda elaborats pels seus fabricants o per instal·ladors autoritzats. S'han de presentar els tres pressuposts que preveu l'apartat 4.8 d'aquesta resolució.

h) En cas de compra d'edificis, certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial, i declaració jurada del venedor per si l'edifici ha obtingut una altra subvenció nacional o comunitària els darrers deu anys.

i) Sol·licitud de llicència d'obres, si escau.

j) Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels supòsits que s'estableixen a l'apartat 5.1 d'aquesta resolució, d'increment del percentatge d'ajuda.

k) Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels criteris de puntuació que s'estableixen a l'apartat 7.2 d'aquesta resolució.

La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant l'ha de fer d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o els certificats conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

5. En el supòsit que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà que es torni a aportar, sempre que s'hi facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà tornar-lo a aportar si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia que és autèntic. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un dels criteris de selecció, o de diversos, que estableix l'apartat següent.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, s'ha de requerir a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA en el cas de persones físiques i telemàticament en el cas de les persones jurídiques, que esmenin el defecte o que aportin la documentació en un termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i se les ha d'avisar que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin s'han de publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'han d'atendre en funció de la màxima puntuació obtinguda aplicant-hi els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals s'ha d'avaluar en el moment en què es presenti la sol·licitud:

2.1. En funció de les característiques de la persona beneficiària (màxim 25 punts):

a) Si la persona beneficiària és una PIME: 5 punts.

b) Si la persona beneficiària és titular d'una explotació agrària: 5 punts.

c) Si la persona beneficiària és una cooperativa : 10 punts.

d) Si la persona beneficiària és una SAT: 5 punts.

e) Si la persona beneficiària està reconeguda com a OPFH: 5 punts.

2.2. En funció del tipus d'inversió (màxim 45 punts):

f) Inversions que millorin l'eficiència energètica: 5 punts.

g) Inversions que millorin la competitivitat de l'empresa: 10 punts.

h) Inversions que redueixin l'impacte ambiental: 5 punts.

i) Inversions que tinguin incidència directa en el sector productor. S'entén que les inversions tenen incidència directa en el sector productor quan la matèria primera agrària emprada està produïda a les Illes Balears. Si el percentatge de producció local transformada i/o comercialitzada en termes de quantitat és:

  • Superior al 60% o igual: 25 punts
  • Superior al 30% o igual i inferior al 60%: 15 punts
  • Inferior al 30%: 0 punts

Per demostrar que es compleixen els criteris del punt 2.2 f i/o 2.h, s'ha d'aportar un certificat signat per un tècnic competent en què s'expliqui aquesta millora, i per obtenir la puntuació, almenys el 30% del cost total de les inversions ha de ser per complir aquest objectiu. Es considera que una obra nova no pot optar a aquestes puntuacions excepte si es tracta d'un trasllat d'una ubicació obsoleta a una de nova construcció, adjuntant igualment certificat del tècnic corresponent que acrediti la millora.

La puntuació màxima dels criteris de selecció és de 70 punts.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en la qual delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en la qual delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en la qual delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en la qual delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en la qual delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en la qual delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: ha d'actuar com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament s'ha de constituir si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant-hi els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no és preceptiva i l'òrgan competent ha de declarar conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari, o, si escau, de les persones que els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació en la web del FOGAIBA en cas de persones físiques, cada dilluns i el dies 1 i 15 de cada mes o el dia hàbil següent si aquells son inhàbils; en cas de persones jurídiques la notificació es farà de manera telemàtica.

2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció primera d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA ha d'emetre un informe al qual s'acrediti, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears en el cas de persones físiques i de manera telemàtica en el cas de persones jurídiques, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. A la resolució del procediment s'hi pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complien les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no s'hagin estimat perquè excedien la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada ha d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o a les persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció en un termini de deu dies. Una vegada la persona sol·licitant o les persones sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert.

- Mantenir les inversions fetes durant almenys cinc anys, a comptar a partir de la data de pagament de l'ajuda.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració i que siguin necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que es preveuen a l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'han d'entendre sens perjudici que s'hagin de complir les que es preveuen a l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per incomplir aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar les inversions que es proposen a la resolució és de divuit mesos per a les inversions immobles i de sis mesos per a les inversions mobles, a comptar a partir de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En el supòsit que se sol·liciti conjuntament una subvenció per a inversions immobles i mobles, el termini és de divuit mesos.

En cap cas aquest termini no pot superar l'1 de desembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha d'haver fet i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del termini d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'ha d'especificar a la resolució de concessió. En cap cas aquest període no pot superar l'1 de desembre del 2025.

3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments o consells insulars, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que s'estableix a la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el formulari 2 que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i s'han de presentar als registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o en qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones que estiguin obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal aportar totes les dades que s'indiquen en el formulari 2, així com l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions fetes.

En el cas de pagament de taxes, només cal aportar el comprovant administratiu corresponent, que també serveix com a document justificatiu de pagament si cal acreditar-ho.

b) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual s'indiqui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En el cas que l'import de la inversió auxiliable no coincideixi amb l'import del xec, s'ha d'adjuntar a aquest document un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que aquest xec o pagaré s'ha cobrat efectivament, amb la indicació de la data de cobrament i també la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat l'ha de signar i segellar l'entitat emissora, i hi ha de figurar el nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admeten pagaments en efectiu.

c) En el cas que s'adquireixin béns immobles, s'ha d'aportar una còpia de l'escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no cal aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.

d) En el cas que es dugui a terme una obra civil, s'ha d'aportar una còpia de l'escriptura pública d'obra nova i, si escau, la llicència d'obres i el certificat final d'obra del tècnic facultatiu director del projecte.

Les escriptures públiques que es preveuen als epígrafs c i d anteriors han d'indicar que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests punts s'han d'inscriure al registre públic corresponent. No obstant això, l'anotació al registre públic corresponent es pot acreditar una vegada s'hagi efectuat el pagament de l'ajuda si ho requereix l'òrgan gestor.

e) Relació detallada de correspondència de les factures que s'hagin aportat amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni proformes amb les factures i els justificants finals presentats).

f) En cas que es modifiquin les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o per instal·ladors autoritzats.

g) Justificació de la titularitat del compte bancari.

5. Es pot presentar la sol·licitud d'un pagament parcial de l'actuació subvencionable sempre que s'hagin concedit tots els permisos i totes les autoritzacions que s'exigeixen en el punt en què es troba la inversió. El pagament s'ha d'efectuar quan s'hagi comprovat que les inversions corresponents s'han fet i justificat, amb una deducció prèvia, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament.

6. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar al beneficiari mitjançant una transferència bancària quan s'hagi justificat que s'han complert la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, amb una deducció prèvia, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament, i s'ha d'abonar en les anualitats que es determinin a la resolució de concessió.

 

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes que s'hagin establert suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

8. Es poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d'acord amb les condicions de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

9. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió feta i l'aprovada, s'ha d'ajustar l'ajuda total concedida a l'import de la inversió feta, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius que s'hagin previst i suposin, almenys, un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament s'ha de fer aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No s'ha de reduir l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

10. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que es preveuen al Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, així com a l'annex I que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè

Bestreta de pagament de l'ajuda

1. Els beneficiaris poden sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l'ajuda concedida quan hagin constituït una garantia per un import igual al 100% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s'ha d'aportar d'acord amb el formulari 3 que figura a la pàgina web http://www.caib.es.

2. La sol·licitud de la bestreta s'ha de formular d'acord amb el formulari 3 que figura a la pàgina web http://www.caib.es, degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que s'estableixen al punt 1 anterior.

Cal aportar totes les dades que s'indiquen al formulari 3, així com l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté aquest formulari.

3. La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes que es preveuen a l'apartat dotzè d'aquesta resolució. La falta de justificació implica el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment del pagament de la bestreta.

4. Juntament amb la sol·licitud de pagament i la justificació final del projecte, s'ha de sol·licitar la devolució de la garantia consignada. A aquest efecte, s'ha de presentar la sol·licitud de pagament, d'acord amb el formulari 2 que figura, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 4 de l'apartat onzè.

Tretzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a les mateixes actuacions concretes pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que s'indiquen en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest servei a l'adreça web

​​​​​​​http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx,  en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, d'aquest servei.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen el Reglament (CE) núm. 352/78, el Reglament (CE) núm. 165/94, el Reglament (CE) núm. 2799/98, el Reglament (CE) núm. 814/2000, el Reglament (CE) núm. 1290/2005 i el Reglament (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) 2220/2020 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1305/2013, el Reglament (UE) núm. 1306/2013 i el Reglament (UE) núm. 1307/2013, pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022.

- Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva, per part de la Comissió Europea, de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, així com a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR, en els termes que es preveuen en aquesta resolució. En cas contrari, s'ha de modificar amb la finalitat d'adaptar-la al programa i als criteris aprovats.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 30 de novembre de 2022

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX I REDUCCIONS I EXCLUSIONS

 

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments s'han de calcular sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'examinar la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i ha de determinar els imports admissibles. A més, ha de fixar:

a) L'import que s'ha de pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.

b) L'import que s'ha de pagar al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'ha d'aplicar una reducció a l'import fixat d'acord amb la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que es defineix al paràgraf anterior s'ha d'aplicar mutatis mutandis a les despeses no admissibles que es detectin en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'hi inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Entre els criteris d'admissibilitat i els compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan escaigui, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

  • Compromís bàsic (CB): l'incompliment d'aquest compromís implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): l'incompliment d'aquest compromís implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que es defineixen a l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda de transformació i comercialització de productes agraris tenen la tipificació següent:

- Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considera complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada: CB

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS

- Mantenir les inversions fetes durant almenys cinc anys, a comptar a partir de la data de pagament de l'ajuda: CB

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013:CB

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració i que siguin necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 compromisos o més incomplerts: 50% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1r any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 compromisos o més incomplerts: 10% de l'ajuda.

2n any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.