Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 708228
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria de les ajudes de minimis, per al foment de la recria del bestiar boví lleter, inscrita en els llibres genealògics, a les explotacions de les Illes Balears per a l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El subsector lacti boví de Illes Balears és, en termes econòmics, socials i mediambientals, un dels més importants del sector agrari, tant per l'efecte inductor sobre subsectors agraris (cereals, farratges, etc.) i agroindustrials (escorxadors, indústries de transformació làctia, etc.), com per l'efecte conservador del teixit social en el món rural de les nostres illes, sense oblidar la gran importància de cara al manteniment del medi natural i del paisatge.

La cria en puresa de races bovines lleteres ha de ser una actuació prioritària de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que constitueix una condició necessària per assegurar la reposició dels ramats amb animals d'alta qualitat. Els animals inscrits en els llibres genealògics assoleixen un valor econòmic superior i contribueixen així, d'una banda, a augmentar els beneficis derivats de la comercialització i, de l'altra, a estimular la recria d'animals selectes, amb la qual cosa s'aconsegueix millorar el procés de selecció.

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació és conscient de la importància del foment del bestiar boví lleter a les Illes Balears i, per tant, considera necessari establir una sèrie d'ajudes per a les explotacions de les Illes Balears que fomentin la recria del bestiar boví lleter.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes, als efectes de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat.

En data 17 de març del 2005, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2, lletra j, d'aquesta ordre assenyala que són objecte d'ajudes les activitats relacionades amb la sanitat i la producció ramadera.

Tenint en compte el que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, que a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca, referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a l'any 2022 destinades a les explotacions de les Illes Balears que fomentin la recria del bestiar boví lleter inscrit en els llibres genealògics, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquesta línia d'ajudes és atendre les activitats que preveu l'apartat quart d'aquesta convocatòria, que es duguin a terme a les explotacions de bestiar boví lleter de les Illes Balears.

3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1.Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent quaranta mil euros (140.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears amb la distribució anual següent:

  • Any 2022: 70.000,00 €
  • Any 2023: 70.000,00 €

2. Els crèdits que es destinen a aquesta convocatòria es poden incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2023.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució els titulars de les explotacions ramaderes de les Illes Balears que, en el moment de finalitzar el termini per presentar sol·licituds d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a) Ser titular d'una explotació de bestiar boví lleter inscrita en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA), dedicada a la recria de la raça frisona. La seva classificació ha de ser de producció i reproducció.

b) Tenir inscrites les femelles nascudes en el registre principal del Llibre genealògic de la raça frisona o haver sol·licitat el registre abans del termini de sol·licituds. Aquestes femelles han d'haver estat concebudes mitjançant inseminació artificial i els pares d'aquestes femelles nascudes a l'explotació han d'estar lliures de gens recessius.

c) Disposar d'un programa higiènic sanitari supervisat pel veterinari responsable i aplicar-lo a la seva explotació. En el cas que l'explotació es trobi a l'àmbit territorial d'una agrupació de defensa sanitària reconeguda oficialment i no hi pertanyi, haurà d'aplicar almenys el programa sanitari de l'agrupació.

2. La comprovació dels requisits anteriors es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. No obstant això, el beneficiari ha d'aportar la documentació que preveu el punt 2.c de l'apartat sisè i, en cas que no pertanyi a una ADS, ha d'aportar el certificat del veterinari responsable de l'explotació que acrediti que l'explotació disposa d'un programa higienicosanitari i l'aplica.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Aquesta no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

6. No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats o les associacions sobre les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat, i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del text refós de la llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. L'actuació subvencionable és la inscripció, abans que finalitzi el termini per presentar sol·licituds, en el Llibre genealògic de vedelles de raça frisona corresponent, de les vedelles nascudes a l'explotació del sol·licitant de l'ajuda entre l'1 de gener del 2021 i el 31 de desembre del 2021, i que compleixin els requisits següents:

a. Que disposi del certificat oficial de l'associació reconeguda per dur el Llibre genealògic que acrediti que han estat concebudes mitjançant inseminació artificial.

b. Que disposi del certificat oficial de l'associació reconeguda per dur el Llibre genealògic que acrediti que el pare està lliure de gens recessius.

c. Que no hagin estat sacrificades, ni n'estigui previst el sacrifici, i que, per tant, estiguin donades d'alta en el Registre d'identificació individual d'animals i moviments (RIIA) i no s'hagin enviat a engreixador.

d. Que no hagi sortit de les Illes Balears.

Tots els requisits que preveu aquest punt 1 s'han de complir abans que finalitzi el termini per presentar sol·licituds.

2. La comprovació dels requisits que preveuen els punts 1.c i 1.d anteriors la fa d'ofici el FOGAIBA, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de l'ajuda és de 150,00 € per femella, amb un límit màxim de 3.000,00 € per beneficiari.

2. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 31 de gener de 2023.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura a la pàgina web del FOGAIBA dirigides al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

No obstant això, per a les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud,  i també l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i realització de declaracions contingudes en aquest.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persones jurídiques.

b. Si escau, documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.

c. En el cas de no pertànyer a una ADS, certificat del veterinari responsable de l'explotació que acrediti que l'explotació disposa d'un programa higienicosanitari i que l'aplica. En el cas que l'explotació estigui situada a l'àmbit territorial d'una agrupació de defensa sanitària reconeguda oficialment i no hi pertanyi, cal aplicar almenys el programa sanitari de l'agrupació.

d. Certificat oficial de l'associació reconeguda per dur el Llibre genealògic que acrediti que les vedelles, per a les quals sol·licita l'ajuda, han estat concebudes mitjançant inseminació artificial i que el pare està lliure de gens recessius.

e. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'ha d'aportar:

 

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què s'hi faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 22 del text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. En cas que amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no cal aportar-lo de nou i n'hi ha prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com els certificats del Registre general d'explotacions ramaderes (REGA), el Registre d'identificació individual d'animals i moviments (RIIA) i els certificats de les associacions reconegudes per portar el Llibre genealògic, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponent.

5. A més, abans de concedir l'ajuda, el FOGAIBA ha d'obtenir del beneficiari una declaració relativa a la resta d'ajudes de minimis rebudes durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents i ha de comprovar que la nova ajuda no excedeixi els límits aplicables.

6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, i la resta de normativa d'aplicació.

8. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris es fa mitjançant el procediment individual de selecció de beneficiaris i, en aquest cas, les sol·licituds es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi finalitzat el termini per presentar sol·licituds de subvenció, sempre que s'hagi presentat tota la documentació requerida, d'acord amb aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució del president del FOGAIBA, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan porta a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'ha d'acreditar, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des que finalitza el termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. Contra la resolució esmentada es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha realitzat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Incompatibilitats

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; els preceptes que s'apliquin de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa d'aplicació.

Tretzè

Controls

Per part del FOGAIBA es faran els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda.

Catorzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 29 de novembre de 2022

La presidenta del FOGAIBA Maria Asunción Jacoba Pia de la Concha García-Mauriño