Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 679683
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària i entitats que desenvolupen projectes d'accés a esdeveniments culturals de persones en situació de risc social amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats, corresponent a l’any 2022, per accions a realitzar durant el 2023
BDNS: 659306
Fins a l'any 2016, l'Administració general de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.
La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per a gestionar les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que estan dirigides al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.
Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.
En compliment de la Sentència 9/2017, el Consell de Ministres, en la sessió de 23 de juny de 2017 i a proposta de la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, adoptà un acord pel qual s'autoritzaren els criteris de distribució, i la distribució resultant, aprovats pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, destinats a subvencionar, per les comunitats autònomes i les ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 (BOE núm. 150, de 24 de juny).
El Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 101, de 17 d'agost de 2017, publicà per primera vegada la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per a l'any 2017, amb un pressupost assignat per un import de 3.040.904,41 €.
El Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 149, de 30 d'octubre de 2021, publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 28 d'octubre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2021, per a accions a realitzar durant el 2022.
El Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de 22 d'octubre de 2021 acordà autoritzar la distribució territorial entre les comunitats autònomes (excepte País Basc i Navarra) i ciutats de Ceuta i Melilla, del crèdit destinat a subvencionar programes considerats d'interès social amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 por 100 de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre Societats, per a l'any 2021. La quantia assignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears fou de 5.377.502 €.
La ciutadania, organitzada en entitats de caràcter solidari, desenvolupa des de fa dècades la tasca de repartiment d'aliments i productes de primera necessitat entre persones i famílies en situació de precarietat econòmica.
La coincidència entre les actuacions de les administracions públiques i l'acció de les entitats socials genera sinergies pròpies de les intervencions socials comunitàries, en les quals els ciutadans són partícips i cooperadors en la recerca i el desenvolupament de respostes a les seves pròpies necessitats.
La implicació del teixit social aporta recursos materials, però sobretot enforteix la cohesió social, els vincles entre els ciutadans i, en definitiva, l'empoderament de la societat civil.
La tasca de les entitats socials complementa les actuacions dels serveis socials comunitaris bàsics sense substituir-ne les obligacions. Les administracions públiques vertebren les seves intervencions de caràcter professional a l'entorn de carteres de serveis impulsades per les administracions.
L'article 9.2 de la Constitució Espanyola ordena als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en els quals s'integra siguin reals i efectives, remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social.
L'article 44.1 de la Constitució Espanyola estableix que els poders públics promouran i tutelaran l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.
L'article 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, disposa que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma.
L'article 18.1 determina que totes les persones tenen dret a accedir en condicions d'igualtat a la cultura, a la protecció i a la defensa de la creativitat artística, científica i tècnica, tant individual com col·lectiva. L'article 18.2 recull que totes les persones tenen dret que els poders públics promoguin la seva integració cultural.
L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, les polítiques d'atenció a les persones dependents i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
L'article 30.26 estableix com a competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la Cultura, dins la qual s'inclouen les activitats artístiques i culturals, el foment i la difusió, nacional i internacional, de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials es recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.
L'article 3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, disposa que les actuacions dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones i la detecció i atenció de les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.
L'article 4 estableix que els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones.
L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions han de dirigir-se fonamentalment, entre d'altres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.
L'article 6 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears inclou com activitat d'intervenció social dels serveis socials la promoció de l'accés, entre d'altres, a l'espai sociocultural.
L'article 30 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies disposa que les administracions públiques facilitaran l'accés, l'ús i el gaudi de les seves instal·lacions culturals, esportives i d'oci per les famílies, i promouran condicions especials per a aquelles famílies que es qualifiquen en aquesta llei de consideració especial. Igualment, estableix que es fomentarà la realització d'aquest tipus d'activitats com a manera d'enfortir els vincles familiars i personals.
Les persones en situació de risc d'exclusió experimenten dificultats considerables per accedir a esdeveniments culturals normalitzats. La situació de precarietat econòmica o les barreres de diferents tipus —físiques, sensorials, psicològiques o socials— són obstacles difícils de superar per als col·lectius afectats, que majoritàriament accedeixen a la cultura a través de manifestacions dissenyades i dirigides específicament per a ells. Tot i que aquestes actuacions tenen un gran valor per a la inserció, és necessari potenciar l'accés als esdeveniments culturals des d'una perspectiva normalitzadora i d'accés universal.
El sistema de serveis socials ha desenvolupat els darrers anys actuacions dirigides a garantir l'accés a productes de primera necessitat i ha implementat també prestacions per a la cobertura de necessitats personals bàsiques com són, entre d'altres, l'educació, la salut, la garantia d'ingressos o la inserció laboral. Actualment, cal fer un esforç suplementari per fomentar la igualtat d'oportunitats i l'eliminació de barreres per garantir una cultura inclusiva, accessible i universal que faciliti l'accés de tothom a qualsevol esdeveniment.
Altrament, l'article 27 de la Declaració Universal dels Drets Humans disposa que tota persona te dret a participar lliurement en la vida cultural de la comunitat i a gaudir de les arts.
El text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el decret esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.
L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.
L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials, a la qual atribueix les competències, entre d'altres, de gestió dels programes de serveis socials i de foment de programes d'inclusió social.
Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Serveis Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat IV.2.1 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021).
En data 6 d'octubre de 2022, la directora general de Serveis Socials ha emès la memòria justificativa sobre la necessitat de modificar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021/2023, per incloure a la línia IV.2. Cohesió Social una convocatòria destinada a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen projectes d'accés a esdeveniments culturals de persones en situació de risc social.
En data 11 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.
Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerades ajuts d'estat, d'acord amb la comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que es disposa en l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, a proposta de la directora general de Serveis Socials, d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes de garantia alimentària i projectes d'accés a la cultura per a persones en situació de risc social amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent a l'any 2022, per accions realitzades durant el 2023, d'acord amb els punts que consten com a annex d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 630.158,61 € (sis-cents trenta mil cent cinquanta-vuit euros amb seixanta-un cèntims), amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 FF 22073 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici 2022.
3. Aprovar la distribució següent del pressupost de la convocatòria:
a. Línia 1. Projectes de garantia alimentària.
Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments: 250.000,00 €.
Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis: 260.158,61 €.
Modalitat 3. Projectes de menjadors socials: 60.000,00 €.
b. Línia 2. Projectes d'accés a esdeveniments culturals per a col·lectius en risc social.
Projectes d'accés a esdeveniments culturals per a col·lectius en risc social: 60.000 euros.
No obstant això, aquesta distribució és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les tres modalitats de la línia 1 estan vinculades. L'ordre de prelació en l'assignació del crèdit no exhaurit serà el de la modalitat 2, 1 i 3 successivament.
Si no s'exhaureix el crèdit destinat a una de les modalitats esmentades, els crèdits sobrants passen en primer lloc a l'altra modalitat per ordre de prelació. Si, una vegada aplicada la regla de redistribució esmentada no s'exhaureixen els crèdits de la línia 1 o de la línia 2, els crèdits sobrants passen a l'altra línia de la convocatòria.
4. El pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per Acord del Consell de Govern de dia 24 d'octubre de 2022.
5. Designar la directora general de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, document signat electrònicament (16 de novembre de 2022)
La consellera d'Afers Socials i Esports
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Punts de la convocatòria
1. Objecte i finalitat de les subvencions
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és finançar projectes de dues línies:
a. Línia 1. Actuacions d'entitats sense ànim de lucre destinades a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica a fi de reduir les situacions de vulnerabilitat i/o exclusió social. La línia 1 inclou projectes de tres modalitats:
- Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments.
- Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis.
- Modalitat 3. Projectes de menjadors socials.
b. Línia 2. Projectes d'entitats sense anim de lucre destinades a fomentar l'accés a esdeveniments culturals de persones en situació de risc i/o exclusió social, que en qualsevol cas ha d'incloure alguna de les activitats següents:
- Facilitar l'accés a espectacles culturals a persones en risc i/o exclusió social.
- Realitzar actuacions d'informació, difusió i sensibilització envers l'accés universal a la cultura.
- Establir acords i espais de col·laboració amb entitats socials i empreses que atenen persones en situació de risc i/o exclusió social per potenciar i facilitar l'assistència i participació de les persones usuàries en actes de caràcter cultural.
2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).
2. Crèdit pressupostari assignat a la convocatòria
1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de sis-cents trenta mil cent cinquanta-vuit euros amb seixanta-un cèntims (630.158,61 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 FF 22073 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici 2022.
a. Línia 1. Projectes de garantia alimentària.
- Modalitat 1. Projectes de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments: 250.000,00 €.
- Modalitat 2. Projectes de repartiment d'aliments i/o productes de primera necessitat que atenen usuaris d'un o més municipis: 260.158,61 €.
- Modalitat 3. Projectes de menjadors socials: 60.000,00 €.
b. Línia 2. Projectes d'accés a esdeveniments culturals per a col·lectius en risc social.
Projectes d'accés a esdeveniments culturals per a col·lectius en risc social: 60.000 euros.
2. La distribució per modalitats és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les tres modalitats de la línia 1 estan vinculades. L'ordre de prelació en l'assignació del crèdit no exhaurit serà el de la modalitat 2, 1 i 3 successivament. Si no s'exhaureix el crèdit destinat a una de les modalitats esmentades, els crèdits sobrants passen en primer lloc a l'altra modalitat per odre de prelació. Si, una vegada aplicada l'esmentada regla de redistribució, no s'exhaureixen els crèdits de la línia 1 o de la línia 2, els crèdits sobrants passen a l'altra línia de la convocatòria.
3. L'import consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. Aquesta modificació no implicaria que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afectaria la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
3. Requisits de les entitats beneficiàries i manera d'acreditar-los
1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits següents:
a. Requisits comuns per a les dues línies de subvencions:
1. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre amb una antiguitat mínima de dos anys.
2. Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears en la data de finalització de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que disposa capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
3. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.
4. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
5. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
7. Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència front a la violència.
b. Requisits específics per a les entitats que es presentin a la línia 1:
1. Incloure en els estatuts i en les seves activitats efectives, com a beneficiàries de les intervencions, qualsevol persona o família en situació de risc o exclusió social resident a les Illes Balears, sense que sigui necessària la pertinença a un col·lectiu o sector específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.
2. Desenvolupar l'atenció directa als usuaris majoritàriament amb personal voluntari.
3. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 1 han d'estar designades pel Fons Espanyol de Garantia Agrària O.A. (FEGA) durant l'exercici 2021 com a organitzacions associades de distribució d'aliments, en el marc del Programa Operatiu d'Ajuda Alimentària del Fons d'Ajuda Europea per a les Persones Més Desafavorides (FEAD) Espanya 2021. S'entén que compleixen el requisit esmentat aquelles entitats que formin part o participin de la federació estatal corresponent o estructura anàloga en el territori de les Illes Balears.
4. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 2 han de:
a. Acreditar al llarg de l'exercici 2021 la participació d'un mínim de persones voluntàries en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria, d'acord amb els criteris següents:
- Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 75.
- Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 30.
- Per a les entitats de l'illa de Formentera: 15.
b. Atendre anualment en el programa d'aliments un mínim de famílies o beneficiaris directes, d'acord amb els criteris següents:
- Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 750.
- Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 600.
- Per a les entitats de l'illa de Formentera: 300
c. Mantenir una col·laboració continuada i documentable amb els serveis socials comunitaris bàsics municipals.
d. Haver executat algun projecte de repartiment d'aliments en col·laboració amb algun servei social comunitari municipal al llarg de 2021.
5. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 3 han de:
a. Acreditar al llarg de l'exercici 2021 la participació d'un mínim de 10 persones voluntàries en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria.
b. Realitzar un mínim de 450 repartiments setmanals.
c. Haver executat algun projecte de menjador social durant l'any 2021.
c. Requisits específics per a les entitats que es presentin a la línia 2:
1. Incloure en els estatuts com a finalitat o activitat prioritàries l'accés universal a activitats culturals.
2. Haver participat en algun projecte d'accés a la cultura de persones en situació de risc i/o exclusió social durant els dos darrers anys que hagi assolit un mínim de 300 assistències a esdeveniments culturals.
3. Haver col·laborat en activitats d'accés a la cultura durant els dos darrers anys amb un mínim de 10 administracions, entitats o empreses que atenen persones en situació de risc i/o exclusió social.
2. Queden excloses d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:
a. Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).
b. Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tinguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.
4. Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. L'incompliment d'aquests deures pot donar lloc, segons els casos, a la revocació o al reintegrament de la subvenció i a la imposició de sancions, d'acord amb el que preveuen els articles 24, 43, 44, 50 i següents del Text refós esmentat. En particular, i tenint en compte que la subvenció que s'atorga és de quantia fixa, la revocació de la subvenció és procedent, en la part que correspongui, si l'import justificat de l'activitat subvencionada és inferior a la quantia de la subvenció atorgada.
2. Les entitats beneficiàries han de col·laborar i facilitar tota la informació i la documentació que els requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves funcions, segons el que estableix l'article 49 del Text refós de la Llei de subvencions.
3. Així mateix, les entitats han de comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
4. Adaptar-se, si escau, als criteris de zonificació del repartiment que estableixi la Conselleria d'Afers Socials i Esports durant el desenvolupament.
5. Si escau, compartir amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports les dades sobre el beneficiaris dels ajuts, amb la signatura prèvia de les clàusules del conveni de cessió de dades de caràcter personal i d'acord amb la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
6. Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa a el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
7. Les entitats hauran d'incloure la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports en aquells actes, presentacions, actuacions i documentació de qualsevol tipus vinculats al projecte subvencionat. Juntament amb la imatge corporativa de l'entitat, hi han de figurar els logotips de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i el 0,7 %. Així mateix, constitueix una obligació de les entitats remetre a la direcció de correu comunicacio@sgsersoc.caib.es els materials o actuacions de difusió vinculats amb el projecte, per tal que la Conselleria d'Afers Socials i Esports hi doni el vistiplau, sense el qual no se'n podrà dur a terme la difusió.
5. Despeses subvencionables
1. En la línia 1 modalitat 1, són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:
a. L'adquisició d'aliments o d'altres productes de primera necessitat per lliurar als usuaris en el desenvolupament de projectes d'intervenció amb un mínim del 92 % de l'import del projecte aprovat.
b. Les despeses corrents necessàries per a realitzar els serveis o les activitats (telefonia fixa i mòbil i accés a Internet, material fungible, etc.) i per a mantenir els espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats (lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; etc.) amb un màxim del 5 % de l'import del projecte aprovat.
c. Les despeses de justificació, mitjançant un informe d'auditoria amb un màxim de 3 % de l'import del projecte aprovat.
2. En la línia 1 modalitat 2, són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:
a. L'adquisició d'aliments o d'altres productes de primera necessitat (higiene personal o neteja de la llar), per lliurar als usuaris en el desenvolupament de projectes d'intervenció, amb un mínim del 92 % de l'import del projecte aprovat.
S'inclou en aquest apartat l'adquisició de targetes prepagament carregades i lliurades a favor dels usuaris per adquirir productes de primera necessitat. En cas que l'entitat opti per aquesta metodologia haurà de garantir que l'ús de la targeta es limita a l'adquisició d'aliments i/o productes de primera necessitat, bé mitjançant el propi sistema de targetes bé mitjançant controls a posteriori duts a terme per l'entitat.
b. Les despeses corrents necessàries per a realitzar els serveis o les activitats (telefonia fixa i mòbil i accés a Internet, material fungible, etc.) i per a mantenir els espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats (lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; etc.) amb un màxim de 5 % de l'import del projecte aprovat.
c. Les despeses de justificació, mitjançant un informe d'auditoria amb un màxim de 3 % de l'import del projecte aprovat.
En resten excloses les despeses realitzades en begudes alcohòliques i productes d'estètica.
2. En la línia 1 modalitat 3, són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:
a. Les despeses d'adquisició d'aliments, les despeses derivades de l'adquisició de material necessari per a repartir el menjar (recipients, envasos, etc.) i les despeses corrents necessàries per al manteniment dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats (lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; etc.) amb un mínim del 92 % de l'import del projecte aprovat.
b. Les despeses corrents necessàries per a realitzar els serveis o les activitats (telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, etc.) amb un màxim de 5 % de l'import del projecte aprovat.
c. Despeses de justificació mitjançant un informe d'auditoria, amb un màxim del 3 % de l'import del projecte aprovat.
3. En la línia 2, són subvencionables les despeses derivades directament de l'activitat i el funcionament ordinari de l'entitat que es detallen a continuació:
a. Despeses d'adquisició d'entrades per a l'accés de persones en situació de risc i/o exclusió social a activitats culturals amb una reducció mínima del 50 % del cost ordinari d'accés per al beneficiari final.
S'inclou com a despesa subvencionable l'accés d'una persona assistent o acompanyant per a cada persona beneficiària amb l'objecte de facilitar l'accessibilitat per raons de mobilitat o altre motiu (conductual, cultural, minoria d'edat, etc).
b. Despeses derivades del personal contractat amb els següents perfils:
-Dinamitzador i/o programador cultural amb funcions d'intermediació amb les entitats socials i/o les productores d'esdeveniments socioculturals.
-Acompanyants i facilitadors en els casos de persones amb dificultats de mobilitat.
-Personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionat directament amb l'activitat subvencionada i indispensable per a la preparació o execució, i les dietes i transport de tot el personal que participa en l'execució del projecte. L'import de les despeses incloses en aquest subapartat no pot superar el 8 % de l'import del projecte aprovat.
c. Despeses de desplaçament de les persones beneficiàries a esdeveniments culturals.
d. Despeses derivades de la incorporació de personal voluntari, d'acord amb els que estableix la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.
e. Despeses corrents necessàries per a realitzar els serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscs laborals, etc.
f. Despeses corrents necessàries per mantenir els espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; impostos de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis.
g. Despeses derivades d'assessoria o consultoria externa de caràcter jurídic, fiscal, laboral, comptable o informàtic de l'entitat directament relacionades amb l'activitat subvencionada i sempre que no superin el 4 % de l'import del projecte aprovat.
h. Despeses de justificació mitjançant un informe d'auditoria, amb un màxim de 3 % de l'import del projecte aprovat.
6. Àmbit temporal
El període subvencionable inclou des del dia 1 de gener fins al 31 de desembre de 2023.
7. Presentació de les sol·licituds, terminis i documentació
1. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, preferentment a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud a una de les línies o modalitats establertes, d'acord amb els models que consten com a imprès, excepte per les modalitats 1 i 2 de la línia 1 que són compatibles. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.
3. Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud (imprès 1) la documentació següent:
a. Un informe abreujat de l'activitat de l'entitat, d'acord amb el model facilitat per la Direcció General de Serveis Socials (imprès 2 per a entitats de la línia 1 o imprès 3 per a entitats de la línia 2).
b. Una còpia simple del document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).
c. Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent.
En el cas d'entitats que presentin sol·licitud de subvenció a la línia 1, hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, sense que sigui preceptiva la pertinença dels usuaris a un col·lectiu específic per qualsevol raó (condició de salut, edat, residència, origen, procedència, formació, etc.).
En el cas d'entitats que presentin sol·licitud de subvenció a la línia 2, hi ha de constar expressament i com a objectiu o activitat destacat la promoció de l'accés de la ciutadania a activitats socioculturals.
d. Una declaració responsable (imprès 4), signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:
- Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
- Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
- Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
- Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
e. Declaració de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament.
4. Les entitats que presentin sol·licitud de subvenció per a la línia 1 han de presentar la documentació complementària següent:
a. Declaració responsable del representant de l'entitat, d'acord amb l'imprès 5, en el qual figura el nombre de perceptors, beneficiaris directes, famílies ateses o mitjana de repartiments setmanals durant l'exercici 2021, a més del nombre de voluntaris que han col·laborat amb l'entitat durant el mateix període.
b. Resolució del president del Fons Espanyol de Garantia Agrària O.A. de designació de l'entitat sol·licitant o de la federació o estructura estatal anàloga corresponent com a organització associada de distribució d'aliments en el marc del Programa Operatiu d'Ajuda Alimentària del Fons d'Ajuda Europea per a les Persones Més Desafavorides (FEAD) Espanya 2021 (modalitat 1).
c. Document, d'antiguitat inferior a 6 mesos de la data de publicació d'aquesta convocatòria, que acrediti la col·laboració de l'entitat sol·licitant amb els serveis socials comunitaris bàsics d'un o més municipis (modalitat 2).
5. Les entitats que presentin sol·licitud de subvenció per a la línia 2 han de presentar la documentació complementària següent:
a. Documentació que acrediti la col·laboració de l'entitat sol·licitant al llarg dels dos darrers anys amb un mínim de 10 administracions, entitats o empreses que atenen persones en situació de risc i/o exclusió social.
6. Les entitats que hagin presentat alguna sol·licitud de subvenció al llarg de l'any 2022, poden substituir la documentació a la qual fan referència les lletres b, c, e del punt 7.3 i a, b, c del punt 7.4 per una comunicació identificativa (imprès 6) en la qual es faci constar que el contingut de la documentació no ha variat i continua vigent, amb indicació de l'expedient en què es troba.
7. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per tal de poder tramitar-la.
8. Examen de la documentació
1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.
2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.
3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà resolució que declari el desistiment.
4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
9. Règim de concurrència i determinació de l'import de la subvenció
1. El procediment de concessió dels ajuts objecte d'aquest convocatòria es tramitarà pel sistema de concurrència no competitiva. Una vegada finalitzat el termini establert en el punt anterior, es repartirà l'import màxim previst en el punt 2 entre totes les sol·licituds admeses, d'acord amb la fórmula i els límits que es detallen en aquest punt.
2. D'acord amb el que disposa l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les bases poden establir que la selecció dels beneficiaris es dugui a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si.
3. L'aportació pública a aquests projectes es fixa com un import cert, sense referència a un percentatge o una fracció del cost total del projecte o activitat, de conformitat amb l'article 7.5.a de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. Per tant, queda a compte del beneficiari la diferència de finançament.
4. L'import de la subvenció per concedir a cada entitat s'ha d'ajustar al que estableix l'article 7 de les bases reguladores i d'acord amb els límits següents:
a. Línia 1
- Modalitat 1. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 175.000,00 €.
- Modalitat 2. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 60.000,00 €.
- Modalitat 3. L'import màxim subvencionable per a cada entitat és de 50.000,00 €.
b. Línia 2
L'import màxim subvencionable per a cada entitat es de 60.000 euros.
5. Si la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que compleixin els requisits establerts en el punt 3 no supera l'import màxim previst en el punt 2, s'ha d'atorgar a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat sempre tenint en compte el pressupost disponible en cada una de les línies i modalitats.
6. En el cas que la suma dels imports dels ajuts sol·licitats per les entitats que compleixin els requisits establerts en el punt 3 superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit previst en el punt 2 d'aquesta convocatòria s'ha de prorratejar aquest import entre les entitats beneficiàries tenint en compte l'import sol·licitat inicialment.
7. El prorrateig es realitzarà atenent les sol·licituds i el pressupost disponible en cada una de les línies i modalitats sense perjudici de la vinculació establerta en el punt 2.2 de la convocatòria.
8. En cap cas, l'import de la subvenció concedida pot ser superior a la quantia sol·licitada.
9. En cap cas, l'import de les subvencions concedides pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.
10. Instrucció i resolució dels procediments. Òrgans competents
1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Direcció General de Serveis Socials ha d'emetre l'informe global amb les propostes de resolució de concessió de subvencions provisionals.
3. En el cas que es proposi la desestimació de la sol·licitud o la concessió d'un import inferior al sol·licitat per l'entitat, la directora general de Serveis Socials, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades hi puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat es pot prescindir d'aquest tràmit.
4. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular una proposta de resolució definitiva perquè, en un termini de dos dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de dos dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat. En cas que l'import de la subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat es pot prescindir d'aquest tràmit.
5. La consellera d'Afers Socials i Esports dictarà les resolucions d'aprovació o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.
6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
7. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determinen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015.
11. Pagament dels ajuts
El pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per l'Acord del Consell de Govern de dia 24 d'octubre de 2022.
12. Justificació
1. La justificació ha d'abastar, com a mínim, l'import de l'ajut concedit i s'ha d'ajustar al model de compte justificatiu amb l'aportació d'un informe d'auditoria, d'acord amb el que estableix l'article 74 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. Les subvencions de projectes o activitats de la Línia 1 s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar del compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:
a. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts. En qualsevol cas, l'entitat haurà de presentar, sempre que sigui possible, la informació relativa al projecte desagregada per gènere.
La memòria tècnica ha d'incloure almanco la informació següent:
Modalitat 1
-Llista de les organitzacions de repartiment o administracions beneficiàries amb especificació de les quanties i el mes de distribució dels productes
-Nombre de voluntaris participants en el projecte.
Modalitat 2
- Nombre d'unitats familiars ateses
- Nombre d'unitats familiars monomarentals i monoparentals
- Nombre de voluntaris participants en el projecte.
Modalitat 3
- Nombre de persones ateses desagregades per gènere
- Nombre de voluntaris participants en el projecte.
b. Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.
c. Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha dut a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.
Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible en el web http://aferssocialsiesports.caib.es.
L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.
3. Les subvencions projectes o activitats de la Línia 2 s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
L'informe d'auditoria s'ha d'acompanyar del compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:
a. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts. En qualsevol cas, l'entitat haurà de presentar, sempre que sigui possible, la informació relativa al projecte desagregada per gènere. La memòria tècnica ha d'incloure almanco la informació següent:
.- Llistat d'accessos de persones en situació de risc i/o exclusió social amb especificació de:
- Identitat pseudonimitzada de la persona beneficiària.
- Col·lectiu i, si escau, entitat, administració o empresa a la qual està vinculada la persona.
- Data i nom de l'esdeveniment amb especificació de l'espai en què s'ha desenvolupat.
- Cost ordinari / cost reduït per al beneficiari.
-. Actuacions d'informació, difusió, sensibilització o formació dutes a terme en relació amb l'accés universal a la Cultura.
La informació s'aportarà d'acord amb el model que proporcioni la Direcció General de Serveis Socials a les entitats subvencionades.
b. Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.
c. Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha dut a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.
Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible en el web http://aferssocialsiesports.caib.es.
L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.
4. Com a màxim el dia 31 de març de 2024, l'entitat ha de presentar la justificació del 100 % dels ajuts atorgats. Es considera despesa efectuada la que ha estat pagada efectivament abans del dia 31 de març de 2024. En qualsevol cas, les justificacions han d'incloure la documentació que s'indica a continuació:
a. Un certificat final de la persona representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.
b. Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol Administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
5. La Conselleria d'Afers Socials i Esports comprovarà la justificació adequada de la subvenció, a més de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada s'han fet les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.
6. Si amb la comprovació es constaten l'incompliment de les condicions imposades, la manca de justificació de l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció corresponent, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents.
7. Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.
8. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
13. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció
1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar, com a màxim, el 28 de febrer de 2024.
14. Formes de justificació admissibles
1. Són formes de justificació admissibles les següents:
a. Despeses generals: factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
b. Despeses d'aliments, productes de primera necessitat, subministraments, fungibles, accés a esdeveniments culturals i altres béns no inventariables: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa.
c. Personal contractat: originals o còpies digitalitzades de nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.
d. Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting, etc.): originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
e. Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i els rebuts o justificants corresponents de transferència bancària.
f. Despeses d'assegurances del local on es desenvolupen el programa o les activitats: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.
g. Subministrament de fungibles i d'altres béns no inventariables: originals o còpies digitalitzades de factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa.
h. Despeses d'assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: originals o còpies digitalitzades de factures amb IVA i/o documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
i. Mitjans de transport utilitzats per a realitzar el servei: originals o còpies digitalitzades de factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora i de l'entitat receptora del servei o del bé, i la data d'emissió i de pagament.
2. En tots els documents justificatius de la subvenció, hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.
3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministres, administracions públiques, etc., descarregats dels llocs web o tramesos per correu electrònic.
4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per executar de l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.