Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 608594
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 3 d’octubre de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria d’ajuts a les escoles infantils curs 2021-22 (exp. 1505-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del CIM per a l'exercici 2022 preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, donar suport a la iniciativa educativa de Menorca, amb l'objectiu específic de col·laborar en el funcionament de les escoles infantils i donar suport a les activitats educatives que desenvolupen.

2. El Consell Insular té la voluntat de col·laborar en el funcionament de les escoles infantils de l'etapa de 0-3 anys de Menorca.

3. Des de novembre de l'any 2012 cada any es va signant un conveni entre el CIM i els ajuntaments de l'illa pel qual el Consell fa una aportació econòmica als ajuntaments de l'illa que s'ha de destinar a beques i bonificacions de quota a les famílies amb dificultats econòmiques, a fi que puguin portar els seus fills a les escoletes infantils municipals. Així mateix, es preveu expressament la possibilitat que els ajuntaments puguin destinar els possibles romanents a accions relacionades amb el món de l'educació.

4. Amb la signatura de l'esmentat conveni els ajuntaments es comprometen a unificar progressivament els barems i criteris amb els quals estableixen els preus públics i bonificacions de les quotes que paguen les famílies a les escoletes infantils municipals amb l'objectiu d'igualar l'atenció a les famílies amb dificultats socioeconòmiques arreu de l'illa de Menorca.

5. La voluntat del Servei d'Educació és mantenir l'aportació de l'any anterior de 450.000 € per a la Línia 1 corresponent als ajuts pel funcionament de les escoles infantils de primer cicle i les activitats educatives que desenvolupen i l'aportació de 130.000 € per a la Línia 2 corresponent als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies en situació de vulnerabilitat.

6. Pel que fa a l'òrgan competent per a l'aprovació de les bases, el Ple del Consell Insular de Menorca, en la sessió de caràcter extraordinari de dia 12 de setembre de 2022, adoptà, entre altres, l'acord de delegar en el Consell Executiu l'aprovació del pla estratègic i les bases reguladores de les subvencions (BOIB núm. 121 de 15 de setembre de 2022). D'altra banda, l'òrgan competent per aprovar la convocatòria d'ajudes i subvencions és el Consell Executiu, d'acord amb el que estableix l'article 28.1 m de la Llei de consells insulars.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyor Juaneda Mercadal i senyora Morlà Subirats) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les Bases que regeixen la concessió dels ajuts del Consell Insular de Menorca a les escoles infantils de Menorca de primer cicle d'educació infantil, que s'adjunten a aquesta proposta.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria per a la concessió d'ajuts a les escoles infantils de Menorca de primer cicle d'educació infantil, per al curs escolar 2021-2022, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria concretats posteriorment a la seva aprovació.

Partida

Quantitat màxima

Partida 4-32600 4620001

580.000 €

Línia 1: Ajuts al funcionament de les escoles infantils de primer cicle i a les activitats educatives que desenvolupen

450.000 €

Línia 2: Ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies en situació de vulnerabilitat

130.000 €

TOTAL

580.000 €

b) L'import màxim de la subvenció per centre escolar es fixa en:

- Per al conjunt dels mòduls de l'1 al 6: 40.000 €

- Per al mòdul 7: 15.000 €

En cas que hi quedi romanent de la línia 2, aquest import revertirà en la línia 1 en la forma que s'indica a les bases.

c) El termini de presentació de sol·licituds finalitzarà en el termini d'un mes des del dia que es publiqui la convocatòria en el BOIB.

d) La instrucció d'aquest procediment correspon a la tècnica d'Educació en valors del CIM, Edurne Arraiza Martínez

e) S'acorda constituir la Comissió Avaluadora prevista a les bases, integrada pels membres següents:

  • President: El conseller executiu responsable en matèria d'Educació, Miquel Àngel Maria Ballester
  • Vocals: La directora insular responsable en matèria d'Educació, Leonor Berja Riudavets
  • La tècnica d'Educació en valors del CIM, Edurne Arraiza Martínez
  • El tècnic de gestió de l'AGA del Departament responsable en matèria d'Educació, Aleix Sintes Piris
  • L'administratiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Jordi Torrent Torroja

Tercer. Comunicar aquesta resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les escoles infantils de Menorca amb alumnes de primer cicle d'educació infantil.

1. Objecte i finalitat dels ajuts

L'objecte de les ajudes és col·laborar en el funcionament de les escoles infantils i donar suport a les activitats educatives que desenvolupen i que van destinades a infants en edats corresponents al primer cicle de l'educació infantil, fins a 3 anys, i a llurs famílies.

Línia 1: Ajuts al funcionament de les escoles infantils de primer cicle i a les activitats educatives que desenvolupen

Línia 2: Ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies en situació de vulnerabilitat

La finalitat d'aquests ajuts és donar suport al desenvolupament i la millora de l'activitat educativa de les escoles infantils de Menorca i a l'apoderament educatiu de les famílies, tant d'infants escolaritzats com no escolaritzats.

2. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a la partida i per l'import màxim que s'estableixi en la convocatòria.

3. Activitats subvencionades: requisits i condicions

Poden ser objecte de subvenció les activitats educatives destinades a infants en edats corresponents al primer cicle d'educació infantil dutes a terme durant el curs escolar de l'any de la convocatòria, i a llurs famílies.

Queden excloses d'aquest procediment de concessió d'ajuts les escoles d'educació infantil de les quals sigui titular el Govern de les Illes Balears.

4. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

 

5. Requisits dels beneficiaris

a) Els beneficiaris han de ser titulars d‘escoles infantils de Menorca de primer cicle d'educació infantil, 0-3 anys, i han de tenir l'autorització corresponent de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, establerta pel Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol.

b) S'ha de tenir constituït el Consell Escolar del centre i haver nomenat el director o directora.

c) S'ha de disposar del Projecte educatiu del centre, del Pla d'atenció a la diversitat i de la Programació general anual.

d) S'ha de disposar de la Memòria anual del curs escolar de l'any de la convocatòria aprovada pel Consell Escolar.

e) El centre ha d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i no tenir cap obligació fiscal pendent amb el Consell Insular de Menorca.

f) Els centres per als quals se sol·licita l'ajut han d'estar integrats dins el programa per a la gestió educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears (GESTIB) i s'han de mantenir actualitzats pel que fa a la gestió administrativa de l'alumnat i del professorat.

g) En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art.13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

6. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es pot descarregar a la seu electrònica del CIM www.cime.es.

El període per presentar sol·licituds s'especifica en la convocatòria corresponent.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A) Documentació administrativa general (una sola documentació per titular)

a) Document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF o CIF).

b) Si és una entitat pública, nomenament de qui signa la sol·licitud com a representant de l'entitat (b1) i acord de petició de l'ajut de l'òrgan competent (b2).

c) Si el sol·licitant és una persona jurídica, escriptura de constitució o modificació dels estatuts, o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent (c1). Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant (c2).

d) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i DNI del representant.

f) En el cas d'entitats privades, han de presentar la documentació justificativa d'estar d'alta de l'impost d'activitats econòmiques corresponent, així com del pagament corresponent. Si l'entitat estigués exempta de pagament, ha d'acreditar aquesta circumstància mitjançant una declaració responsable.

g) Certificats en què consti que s'està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social. Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar directament el compliment d'aquestes obligacions, i en aquest cas no s'han d'aportar els certificats corresponents (en la mateixa sol·licitud, annex 1).

h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca, el model de la qual s'adjunta com a annex 4 d'aquestes bases.

i) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (inclosa en l'annex 1).

j) Document de designació de compte bancari o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 5).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a, b1, c1, d, e i j en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud (annex 1).

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts (una per cada centre per al qual se sol·licita l'ajuda)

S'ha de lliurar la documentació següent:

a) Certificat signat pel secretari o la secretària amb el vistiplau del/de la director/a de l'escola infantil de primer cicle d'educació infantil que desenvolupa l'activitat educativa per a la qual se sol·licita la subvenció, acreditatiu de ser titular d'una escola infantil de primer cicle d'educació infantil (0-3 anys) que disposa de l'autorització corresponent de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, establerta pel Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol; de tenir constituït el Consell Escolar i haver nomenat director o directora del centre; de disposar del Projecte educatiu de centre, del Pla d'atenció a la diversitat i de la Programació general anual del curs escolar de l'any de la convocatòria aprovats pel Consell Escolar del centre; de disposar de la Memòria anual del curs escolar de l'any de la convocatòria aprovada pel Consell Escolar, i d'estar dins el programa GESTIB de la Conselleria d'Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears i mantenir-lo actualitzat pel que fa a gestió administrativa de l'alumnat i del professorat; i que també acrediti les dades necessàries per determinar l'import de la subvenció (punt 8 de les bases) (annex 2).

b) Memòria anual del curs escolar de l'any de la convocatòria aprovada pel Consell Escolar.

c) Liquidació econòmica del centre relativa al curs escolar de l'any de la convocatòria d'acord amb els epígrafs de l'annex 3.

d) Relació classificada de les despeses realitzades subvencionables previstes en la base 8, apartats 1 (despeses extraordinàries en material o RH derivades de l'escolarització d'alumnes amb NEE), 5 (despeses en material de patis o millora de les zones d'accés i espera de les famílies) i 7 (despeses en ajuts i beques o/i imports deixats d'ingressar per reduccions de preus i bonificacions. Annex 6.

e) Ordenança fiscal reguladora del preu públic o taxa per a la prestació de serveis d'escoles infantils públiques de la que derivin les bonificacions i reduccions als preus de les quotes o ajuts a l'escolarització aplicable als preus o quotes de les activitats objecte de la present convocatòria.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) del punt 2 d'aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, els subjectes legalment prevists d'acord el que estableix l'art. 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques (per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics) en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

 

7. Criteris i mòduls que es prendran en consideració per a la concessió dels ajuts

En primer lloc es tindran en compte un conjunt de criteris/mòduls (1, 2, 3, 4, 5 i 7) que impliquen un augment de les despeses o el desenvolupament d'activitats per als infants i llurs famílies en les escoles infantils. En segon lloc (mòdul 6), es consideraran el nombre d'infants matriculats.

Així, per a la distribució dels ajuts es tindran en compte els mòduls següents:

1. Despeses extraordinàries en material o RH derivades de l'escolarització i del servei prestat durant el mes d'agost organitzat per la mateixa escola infantil, d'alumnes amb NEE, justificades mitjançant factura i amb informe previ de l'EAP (equip d'atenció primerenca).

2. Nombre de sessions d'espais familiars, de massatge infantil, tallers, xerrades temàtiques, tertúlies literàries, contacontes, desenvolupades a l'escoleta amb aportació de personal per part de l'escoleta, fora de l'horari escolar. Es requereix un informe justificatiu amb la relació de sessions i professionals implicats (propi o extern)

3. Dies de patis oberts al capvespre o en període no lectiu.

4. Nombre d'aules que ofereixin el servei de menjador.

5. Adquisició de material de patis o millora de les zones d'accés i espera de les famílies.

6. Nombre d'alumnes matriculats a l'escoleta en la data de 30 de juny del curs escolar de l'any de la convocatòria.

7.Despesa corresponent a beques i ajuts, i l'import deixat d'ingressar corresponent a bonificacions destinades a facilitar l'accés a infants de famílies en situació de vulnerabilitat, especialment de les famílies en risc d'exclusió social. S'ha d'acompanyar d'una relació en la qual s'indiqui el nombre total de beneficiaris i l'import per cada concepte.

L'import inicial per a cada escoleta serà el resultant de sumar els imports corresponents a cadascun dels mòduls.

8. Distribució i determinació de l'import de la subvenció

1. Per despeses extraordinàries en material o RH derivades de l'escolarització d'alumnes amb NEE justificades mitjançant factura i amb informe previ de l'EAP que ja hagin estat sol·licitades i denegades pel Servei de Suport Educatiu de la Conselleria d'Educació: fins a 750 euros per alumne.

2. Per cada sessió d'espais familiars, de massatge infantil, amb famílies amb infants de 0-3 anys, tant si els fillets estan escolaritzats com si no, i per cada sessió de tallers de famílies, xerrades temàtiques, tertúlies literàries i contacontes desenvolupats a l'escoleta amb aportació de personal per part de l'escoleta amb famílies de fillets escolaritzats desenvolupat fora de l'horari escolar: 40 euros. Màxim 20 sessions per escoleta.

3. Per cada dia de pati obert a l'ús de totes les famílies de la població en horari o període no lectiu: 40 euros. Fins a un màxim de 1.000 euros per municipi amb una sola escola pública i fins a 2.000 euros a les poblacions amb més d'una escoleta públiques, amb el vistiplau previ per escrit pel regidor d'Educació. En el cas de les escoletes privades serà necessària l'autorització del titular del centre.

4. Per cada aula que oferesqui el servei de menjador es farà una aportació de 600 euros que es destinarà a la contractació del personal de reforç per menjador.

5. El 50 % de l'import de les factures fins a un màxim de 1.000 euros per material de patis o de millora de les zones d'accés i espera de les famílies

6. Per cada fillet matriculat en data de 30 de juny de l'any de la convocatòria, d'acord amb les dades que figurin al GESTIB: 100 euros.

7. Per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies en situació de vulnerabilitat, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, amb l'aportació de fins al 20 % de les aportacions fetes pels titulars de les escoles d'educació infantil de primer cicle de Menorca. Es consideren ajuts a l'escolarització les bonificacions, beques i ajuts per facilitar l'escolarització dels infants.

Pel que fa als mòduls 1 a 6, una vegada aplicats els criteris anteriors l'import resultant es restarà de l'import global previst en la convocatòria corresponent a aquests mòduls. Tant si el supera com si és inferior, la diferència se sumarà o es restarà de la quantitat total corresponent al mòdul 6 i es distribuirà entre els sol·licitants de forma proporcional al nombre d'infants matriculats en el centre respectiu.

Si, un cop feta la distribució, la quantia que correspondria a alguna escoleta supera l'import màxim de subvenció per centre previst en la convocatòria, la quantitat que sobrepassi aquest import incrementarà novament el mòdul 6 i es distribuirà de forma proporcional entre la resta d'escoles infantils segons el nombre d'alumnes matriculats.

Pel que fa al criteri 7, no es pot superar l'import individual previst en la convocatòria. En cas que hi quedi un romanent, aquest import incrementarà novament el mòdul 6 i es distribuirà de forma proporcional entre les escoles infantils segons el nombre d'alumnes matriculats.

9. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui a la convocatòria corresponent, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de resoldre la resolució de la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la persona instructora de l'expedient o de la comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució en la corresponent convocatòria

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la instructora o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'elevarà a l'òrgan competent per a la concessió dels ajuts, que és el conseller executiu cap del Departament de Cutlura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la finalització de la data límit de presentació de sol·licituds. Això no obstant aquest termini es podrà reduir si així s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i es publicarà pel CIM en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1 b de la LPACAP).

10. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

La comissió avaluadora d'aquests ajuts està integrada pels membres següents:

  • President: el/la conseller/a executiu/va responsable en matèria d'educació
  • Vocals:  el/la director/a insular responsable en matèria d'educació 
  • dos tècnics del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports
  • Secretari: un administratiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament i preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

11. Justificació i abonament de les despeses

1. La justificació de l'aplicació del fons a percebre, del compliment de la resta de condicions imposades i de la finalitat que fonamenta la concessió de la subvenció, s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud, de forma que aquesta ha d'anar acompanyada de la documentació exigida en la base 6.

Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

El Consell Insular podrà comprovar els justificants que estimi oportuns i que permetin obtenir evidència raonable sobre l'adequada justificació de la subvenció, i a tal efecte es podrà requerir al beneficiari la remissió dels justificants de despesa seleccionats. Amb la mateixa finalitat, podrà requerir la presentació de llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil.

L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la seva concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts, es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

12. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi.

En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió (mitjançant publicació al BOIB de l'acord de concessió).

b) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts, i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

c) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li demani el Consell Insular de Menorca.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

e) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

f) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

g) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

j) Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fullets, cartells o qualsevol altre material imprès, s'ha de fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO. (Annex XI)

k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

13. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

En cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de renovació i consegüent reintegrament, si correspon. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 24, 43 i 44 del TRLS i la resta de La normativa que hi sigui aplicable.

Per als casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fitxar en l'informe previ de l'instructor i en la notificació al beneficiari.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts a l'article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes més l'interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és d'aplicació la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.

14. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent pel que fa a infraccions lleus i greus, pel que fa a infraccions molt greus serà el consell executiu, d'acord amb l'establerta a l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

15. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i la convocatòria no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Els acords dels consellers executius pels quals es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin d'aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.196 de 31 de desembre de 2005)

ANNEX 1: Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)

ANNEX 2: Model certificat del centre (consta en l'expedient)

ANNEX 3: Model de liquidació econòmica (consta en l'expedient)

ANNEX 4: Model de declaració responsable (consta en l'expedient)

ANNEX 5: Document de designació de compte bancari (consta en l'expedient)

ANNEX 6: Relació despeses subvencionables (consta en l'expedient)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 7 d'octubre de 2022

Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)