Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 600216
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 4 de les NNSS per a la delimitació de dos sistemes generals en sòl rústic destinats a la incorporació d’infraestructures existents, TM Mancor de la Vall (12e/2022)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de gener de 2022, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobrela modificació puntual núm. 4 de les NNSS per a la delimitació de dos sistemes generals en sòl rústic destinats a la incorporació d'infraestructures existents, TM Mancor de la Vall, en els termes següents:
Conclusions de l'informe ambiental estratègic
1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'Ajuntament de Mancor de la Vall aporta la documentació amb objecte de la tramitació d'una avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada, atès que es tracta de la revisió de planejament (NS de Mancor de la Vall) per a establir sistemes generals en l'àmbit municipal a dues zones d'extensió reduïda. Segons l'art. 12, apartat 3, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada els plans i els programes esmentats en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, que estableixin l'ús, en l'àmbit municipal, de zones d'extensió reduïda.», en relació amb la gestió de recursos hídrics.
Per tant, la modificació puntual referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
2. Descripció i ubicació del pla
L'objecte de la modificació puntual núm. 4 de les NS de Mancor de la Vall és delimitar dos nous Sistemes Generals en sòl rústic per a dues infraestructures hidràuliques existents, no recollides com a tals en el planejament vigent.
La proposta de modificació, per tant, planteja:
1.La delimitació d'un nou sistema general d'infraestructures i serveis en sòl rústic (SG-IS-01), amb una superfície de 1.000 m2 i dins el polígon 1, parcel·la 306, de titularitat privada, on es localitzen les bombes d'impulsió de l'estació intermitja de Massanella.
2.La delimitació d'un nou sistema general d'infraestructures i serveis en sòl rústic (SG-IS-02), amb una superfície de 1.000 m2 i dins el polígon 3, parcel·la 128, de titularitat privada, destinat a un dipòsit regulador d'aigua potable (dipòsit de Santa Llúcia).
La modificació proposada permetrà regular aquestes infraestructures de servei, definint-ne les característiques, usos admesos i paràmetres edificatoris, a més d'establir mesures ambientals i d'integració paisatgística d'obligat compliment. No es pretén la implantació de noves infraestructures, sinó la consolidació i millora de les actuals infraestructures per a l'abastiment de l'aigua potable al municipi. En el cas de l'estació de Massanella, a més d'incorporar les instal·lacions actuals es vol preveure la possibilitat d'executar en el futur un pou d'extracció d'aigua potable i un nou dipòsit regulador.
Les fitxes urbanístiques del SG-IS-01 i SG-IS-02 quedaran de la manera següent:
- SG-IS-01 (estació intermitja)
Estat: Sistema General de Serveis i Infraestructures destinat a l'estació de bombeig Intermitja i a altres infraestructures hidràuliques.
Superfície de l'àmbit: 1.000 m2
Sistema d'actuació: Expropiació
Normativa d'aplicació:
- Coeficient d'edificabilitat: 0,1 m2/ m2.
- Coeficient de volum màxim: 0,3 m3/m2.
- Ocupació màxima a totes les plantes: 0,15 m2/ m2.
- Altura màxima: 3,5 metres.
- Altura total: 5 metres.
- Altura màxima en núm. de plantes: 1
- Separacions a vial: 8,00 metres.
- Separacions a llindars: 3,00 metres.
Usos permesos: Infraestructures i Serveis.
Condicions d'estètica, integració paisatgística i ambiental
Seran aplicables les mesures específiques següents:
o Si s'executen noves instal·lacions s'haurà d'utilitzar maquinària i equips adequats per a cada feina que disposin de sistemes silenciadors i amb nivells baixos de renou i emissions de gasos.
o En tots els elements construïts, s'utilitzaran tècniques tradicionals de construcció i cromatismes que s'integrin adequadament en l'entorn, seguint les condicions d'estètica i d'integració paisatgística recollides a la norma 22 del PTIM.
o Creació d'una pantalla verda en tot el perímetre del recinte, a base d'espècies vegetals autòctones preferentment existents en l'entorn proper, amb una alçada mínima de 2 metres i frondositat suficient per tal de minimitzar la intervisibilitat i disminuir l'impacte acústic.
o Les lluminàries hauran de dirigir la llum cap en terra i complir el que disposa la norma 44.2 del Pla Territorial de Mallorca, relativa a les mesures contra la contaminació lumínica.
o Es donarà compliment a l'article 51 de la Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica, segons el qual les noves edificacions en sòl rústic han de cobrir la totalitat del seu consum elèctric mitjançant generació renovable d'autoconsum.
o Es minimitzarà la superfície asfaltada. En cas de preveure zona d'aparcament, aquesta haurà de suposar la menor artificialització possible de la superfície.
o En la mesura del possible, se soterrarà el cablejat i la resta d'instal·lacions tècniques.
o En cas que es duguin a terme enjardinaments, aquests utilitzaran espècies de vegetació autòctona i amb pocs requeriments hídrics.
o En la mesura del possible, conservació dels arbres existents.
o Es recomana la instal·lació de panells fotovoltaics (preferentment situats a terra en una zona de poc impacte visual) i la construcció d'un aljub per a la recollida i reutilització de les aigües pluvials per al reg i tasques de neteja.
Altres condicions:
o Ubicació adequada de les noves construccions i elements que se situaran, en la mesura del possible, a la màxima distància de l'APT de carreteres.
o Disseny i dimensionat adequat de les instal·lacions, especialment pel que fa a la seva altura. Les noves construccions tindran les dimensions mínimes per a donar resposta a les necessitats funcionals.
- SG-IS-02 (dipòsit regulador)
Estat: Sistema General de Serveis i Infraestructures destinat al dipòsit regulador d'aigua potable municipal.
Superfície de l'àmbit: 1.000 m².
Sistema d'actuació: Expropiació.
Normativa d'aplicació:
- Coeficient d'edificabilitat: 0,1 m²/ m².
- Coeficient de volum màxim: 0,3 m³/m².
- Ocupació màxima a totes les plantes: 0,15 m²/ m².
- Altura màxima: 3,5 metres.
- Altura total: 5 metres.
- Altura màxima en núm. de plantes: 1
- Separacions a vial: 8,00 metres.
- Separacions a llindars: 3,00 metres.
Usos permesos: Infraestructures i Serveis
Condicions d'estètica, integració paisatgística i ambiental
Seran aplicables les mesures específiques següents:
o En tots els elements construïts, s'utilitzaran tècniques tradicionals de construcció i cromatismes que s'integrin adequadament en l'entorn, seguint les condicions d'estètica i d'integració paisatgística recollides a la Norma 22 del PTIM.
o Les lluminàries hauran de dirigir la llum cap en terra i complir el que disposa la Norma 44.2 del Pla Territorial de Mallorca, relativa a les mesures contra la contaminació lumínica.
o Es minimitzarà la superfície asfaltada. En cas de preveure zona d'aparcament, aquesta haurà de suposar la menor artificialització possible de la superfície.
o En la mesura del possible, se soterrarà el cablejat i la resta d'instal·lacions tècniques.
o Caldrà un adequat manteniment de marjades i estructures de pedra en sec.
Altres condicions:
o Per a minimitzar els riscos d'erosió i d'esllavissament s'han d'estabilitzar els talussos mitjançant murs de contenció i conservar la vegetació arbòria existent.
Els dos àmbits de la modificació tenen accés per la xarxa de camins local. Les bombes d'impulsió se situen sobre el camí de Mancor a Caimari i el dipòsit municipal sobre el camí de Santa Llúcia. Cap dels dos camins compta amb serveis urbanístics de sanejament ni amb enllumenat públic.
3. Avaluació d'efectes previsibles
El DAE identifica i valora els impactes rellevants que es deriven de la modificació puntual de les NS, els quals es relacionen amb l'eventual execució d'un nou pou d'extracció d'aigua potable i de noves infraestructures hidràuliques al SG-IS-01 (estació intermitja de Massanella).
D'aquesta manera, durant l'execució d'aquests elements, es consideren com a efectes adversos rellevants l'increment de la pols i partícules en suspensió, derivat del moviment de terres, moviment de maquinària i asfaltat, l'increment de la contaminació acústica, a causa de les activitats constructives i el transport de materials, pèrdua de la coberta vegetal o d'exemplars arboris. Durant la fase de funcionament de les noves infraestructures, es consideren com a impactes ambientals negatius rellevants l'impacte paisatgístic dels nous elements, i consum d'energia i aigua.
D'altra banda, la modificació tendrà com a efectes positius la incorporació de les actuals infraestructures al planejament i la seva regulació, que permetrà establir mesures ambientals i d'integració paisatgística adequades, oferir majors garanties de sostenibilitat i donar resposta a les necessitats actuals i futures.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
L'òrgan ambiental ha consultat a les següents administracions afectades, d'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013:
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
- DG de Salut Pública, de la Conselleria de Salut i Consum.
- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.
- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.
- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.
- Terraferida.
- GOB.
- Amics de la Terra.
En el moment de redactar el present informe s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:
- El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 15 de març de 2022, va informar el següent:
Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és de preveure que la modificació puntual pugui suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les mesures proposades així com el seguiment ambiental del pla.
Es conclou que:
Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la Modificació Puntual núm. 4 delimitació de dos sistemes generals en sòl rústic destinats a la incorporació d'infraestructures existents TM de Mancor de la Vall.
- El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 15 de març de 2022, va informar el següent:
Es conclou que:
Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:
a) Sense cap consideració específica addicional respecte a la documentació presentada tot i que, en qualsevol cas, es proposa que s'incloguin o es modifiquin els següents condicionants:
- En relació al risc d'incendi forestal, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).
- Respecte al condicionant de «minimitzar la superfície asfaltada», es considera que en termes de durabilitat, accessibilitat i manteniment, no hi ha inconvenient en adequar aglomerat asfàltic com a ferm en aquest tipus de vials, sobretot tenint en compte que ràpidament queda integrat cromàticament respecte a l'entorn immediat.
- El Servei de Salut Ambiental (DG de Salut Pública i Participació), de la Conselleria de Salut i Consum, amb data 24 de març de 2022, va informar el següent:
S'informa favorablement atès que no s'observen perills per a la salut pública.
- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productiu i Memòria Democràtica, amb data 12 d'abril de 2022, va informar el següent:
Es transcriuen literalment els art. 20, 23, 31, 32 i 36 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, a tenir en compte en la modificació puntual.
4.3. Consideracions pel que fa a mitigació d'emissions de gasos d'efecte hivernacle
Segons el document ambiental, es donarà compliment a l'article 51 de la Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica, segons el qual les noves edificacions en sòl rústic han de cobrir la totalitat del seu consum elèctric mitjançant generació renovable d'autoconsum.
Per altra banda, s'ha de donar compliment a l'article 20 de la Llei de canvi climàtic i transició energètica degut a l'augment en l'edificabilitat. S'ha de quantificar l'augment en el consum i emissions de gasos d'efecte hivernacle, així com proposar un sistema de compensació d'emissions amb l'objectiu d'assolir la neutralitat de carboni.
4.4. Consideracions pel que fa a adaptació als efectes del canvi climàtic
En relació als efectes del canvi climàtic, s'han de prendre en consideració els escenaris futurs de temperatura i altres índexs climàtics esperats.
(...)
Part essencial de l'adaptació al canvi climàtic passa per optimitzar la gestió dels recursos hídrics. En aquest sentit, s'exigeix mantenir la permeabilitat del sòl si al final s'executa una zona d'aparcament.
4.5. Consideracions sobre la Qualitat de l'Aire
En fase d'obres s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:
http://www.caib.es/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/
Es conclou que:
Es sol·licita la documentació necessària per justificar els apartats 4.3 i 4.4 del present document.
- La Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca, amb data 16 de maig de 2022, va informar el següent:
Consultats els registres de patrimoni històric, no s'ha trobat documentat que a aquest indret s'hi situï cap element amb valors patrimonials.
Certament, el SG-IS-02 se situa a prop del camí d'accés a Santa Llúcia, però està clarament fora de la delimitació d'entorn de protecció d'aquest monument.
Pel que fa al SG-IS-01, es troba prop del nucli de Massanella, però també fora d'aquest.
Es conclou que:
A partir de la documentació obrant al servei, es pot indicar que no consta que a la zona existeixi cap element protegit o amb valors a protegir en matèria de patrimoni històric.
- El Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 26 de juliol de 2022, va informar el següent:
Es conclou que:
S'informa favorablement, en relació al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, el canvi de classificació de dues àrees actualment amb la categoria de sòl rústic a Sistema General d'Infraestructures SG-IS-01 Estació Intermitja de Massanella i SG-IS-02 Dipòsit regulador de Santa Llúcia, del TM de Mancor. Les actuacions futures que es puguin dur a terme en aquestes SG-IS hauran de ser informades d'acord amb l'article 21.2 de la Llei 5/2005.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental
Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que aquesta modificació de caràcter menor del planejament municipal de Mancor de la Vall tengui efectes significatius sobre el medi ambient, ja que afecta àmbits de reduïda extensió de caràcter municipal, amb l'objecte de regularitzar dues infraestructures de servei, definint-ne les característiques, usos admesos i paràmetres edificatoris, que es troben en concordança amb el PORN de la Serra de Tramuntana.
Les fitxes urbanístiques incorporen una relació de mesures ambientals (ús de maquinària i equips amb nivells baixos de renou i emissions de gasos, creació d'una pantalla verda perimetral d'espècies autòctones, generació d'energia renovable per a autoconsum, estabilització de talussos i conservació de la vegetació arbòria existent a les àrees de prevenció de riscos (APR) d'erosió i d'esllavissament, entre d'altres) i d'integració paisatgística (ús de tècniques tradicionals de construcció i cromatismes que s'integrin adequadament en l'entorn), d'obligat compliment.
Conclusions de l'informe ambiental estratègic
Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació puntual núm. 4 de les NS per a la delimitació de dos sistemes generals en sòl rústic destinats a la incorporació d'infraestructures existents, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat pel Sr. Álex Calsamiglia Reguant, geògraf, i per la Sra. Aina Soler Crespí, arquitecta, de la consultora Gabinet d'Anàlisi Ambiental i Territorial (GAAT), amb data 24 de maig de 2021, i el condicionant següent:
Les fitxes urbanístiques del SG-IS-01 (estació intermitja de Massanella) i SG-IS-02 (dipòsit de Santa Llúcia), hauran d'incorporar el següent:
- En cas de preveure zona d'aparcament, el paviment haurà de ser permeable.
- S'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:
http://www.caib.es/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/
- Atès que els terrenys objecte d'estudi es localitzen masses d'aigua subterrània amb moderada o elevada vulnerabilitat a la contaminació, durant les obres, s'hauran d'adoptar mesures per evitar l'abocament de substàncies contaminants.
- Respecte de la pantalla perimetral vegetal en el SG-IS-02 haurà de dissenyar-se de manera que la seva altura i frondositat siguin suficients per minimitzar l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions.
- Les ubicacions dels aplecs de materials, estris i instal·lacions auxiliars necessaris per a les obres hauran de tenir en compte els entorns de protecció dels béns catalogats pròxims a la zona d'estudi, així com la vegetació silvestre i les àrees de protecció territorial (APT) de carreteres de l'entorn.
D'altra banda, es recorda que:
- Atès que els àmbits d'actuació se situen en zones amb risc d'incendi forestal, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).
- L'execució dels futurs projectes haurà de tenir en compte el que preveuen els art. 20, 23, 31, 32, 36 i 51 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
- Les actuacions futures que es puguin dur a terme en els SG-IS-01 i SG-IS-02 hauran de ser informades pel Servei d'Espais Naturals, d'acord amb l'article 21.2 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 11 d'octubre de 2022)
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias