Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 594087
Resolució d’aprovació de les bases específiques i convocatòria d’ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d’Ucraïna i la crisi energètica per a l’any 2022 (bo per a famílies)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Consellera executiva de Drets Socials del Consell de Mallorca i presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials ha adoptat en data 14 d'octubre de 2022 la resolució que a continuació es transcriu:

Antecedents

1. El 6 d'octubre de 2022 es va signar un informe proposta de la directora Gerent de l'IMAS, proposant que es tramiti per a la seva aprovació la convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a famílies de l'illa de Mallorca de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2022.

2. En la mateixa data es va signar la resolució d'inici de l'expedient de la convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a famílies de l'illa de Mallorca de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2022.

3. L'expedient ha estat informat favorablement per la Secretaria delegada i per la Intervenció delegada de l'IMAS.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència.

1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errates BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret, els articles 16 en quan al deure dels poder públics de les Illes Balears de defensar i promou els drets socials dels ciutadans i de centrar la seva actuació en la defensa integral de la família i de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears siguin objecte d'una aplicació real i efectiva; i l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars que a l'article 96 expressament preveu que els consells insulars exerceixen l'activitat de foment de les matèries sobre les que tenen atribuïdes competències pròpies d'acord amb la legislació de subvencions de la comunitat autònoma.

3. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert a l'article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors. I a l'article 3 en quan a que aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

Conforme disposa l'article 7.2.7 dels Estatuts esmentats, correspon a la Presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques de les ajudes i subvencions públiques i resoldre'n els procediments. I correspon a la Gerència de l'IMAS ordenar els pagaments que tenguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes (art. 10.19 dels Estatuts).

4. El Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158, de 16 de novembre de 2021) per el que es nomena la senyora Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.

5. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei esmentada, ambdós texts legals en els termes establerts a les disposicions finals primera i segona de la Llei 38/2003.

En concret, estableix la disposició final primera que constitueixen legislació bàsica de l'Estat els preceptes que s'hi enumeren, essent la resta de preceptes únicament aplicables, en comunitats com les Illes Balears que tenguin assumides competències en matèria de règim local, amb caràcter supletori.

 

6. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

7. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, convalidat per la Resolució del Parlament de les Illes Balears adoptada en sessió de 12 d'abril de 2022 (Decret llei 4/2022). Decret llei que a més de ser d'aplicació directe per trobar-nos en l'exercici d'una activitat de foment d'una competència pròpia, també ho és com a entitat local per haver-se dictat el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).

En especial l'establert al capítol IV sobre mesures per agilitzar la tramitació de subvencions, articles 11 a 14, els quals no són objecte de la Comissió Bilateral de Cooperació de l'Administració general de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears referida al Decret llei esmentat segons resulta de la Resolució de 15 de juny de 2022 de la Secretaria general de Coordinació territorial per la que es publica l'Acord de 6 de juny de la citada Comissió (BOE núm. 156, de 30 de juny de 2022).

8. L'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), en tot el que no contradigui la nova ordenació establerta per l'article 96 de la Llei 4/2022.

Pel que fa al procediment

9. A més de l'exposat anteriorment derivat de la normativa específica per a subvencions, s'ha de fer especial esment a la forma de presentació de les sol·licituds de subvenció en relació amb (i) la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques; (ii) amb la Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics; i (iii) l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell insular de Mallorca i els organismes que en depenen (BOIB núm. 69, de 16 de maig de 2013).

10. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000 del vigent pressupost de despeses de l'IMAS, per un import màxim de CINC MILIONS D'EUROS (5.000.000,00€) (Referències comptables: 22022015973 i 22022015974).

11. La convocatòria de subvenció citada s'ha inclòs al Pla Estratègic de Subvencions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2022, mitjançant modificació aprovada pel Consell Executiu en sessió extraordinària i urgent de dia 14/09/2022 d'acord a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Per tot això,

RESOLC

Primer. APROVAR les Bases específiques i la convocatòria de subvenció per a la concessió d'una ajuda econòmica de 200 euros a les famílies de Mallorca per a pal·liar els efectes de la situació econòmica derivada de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica per a l'any 2022 , d'acord amb el text següent:

BASES ESPECÍFIQUES I CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIÓ PER A LA CONCESSIÓ D'UNA AJUDA ECONÒMICA DE 200 EUROS A LES FAMÍLIES DE MALLORCA PER A PAL·LIAR ELS EFECTES DE LA SITUACIÓ ECONÒMICA ACTUAL (BO PER A FAMÍLIES)

1. Normativa aplicable

1. Aquesta convocatòria s'aprova en el marc del Decret llei 4/2022 de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

En concret, a l'empara de l'article 12.3 d'aquest Decret, s'exigeix que la participació en el procediment sigui exclusivament telemàtica, i es permet l'acreditació de requisits per a la concessió dels ajuts i la justificació de les despeses mitjançant una declaració responsable de la persona beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

2. Igualment, li resulta d'aplicació l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió plenària del 23 de desembre de 2016, modificada per l'acord plenari del 14 de juny de 2018; el Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pròpiament la Llei general de subvencions esmentada; així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, per aplicació de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. I el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics; i l'Ordenança per la qual es regula l'Administració electrònica del Consell insular de Mallorca i els organismes que en depenen (BOIB núm. 69, de 16 de maig de 2013).

3. L'IMAS publicarà un extracte d'aquesta convocatòria de subvencions i l'acord de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca i traslladarà la informació sobre aquesta a la Base de Dades Nacional de Subvencions que opera com a sistema nacional de publicitat de les subvencions.

2. Objecte i finalitat de la convocatòria

1. Les ajudes econòmiques d'aquesta convocatòria tenen l'objectiu d'ajudar les famílies de Mallorca que en el moment de la seva publicació es trobin en la necessitat de rebre una ajuda econòmica puntual per tal d'afrontar amb més comoditat l'actual situació econòmica derivada de la guerra d'Ucraïna i de la crisi energètica.

2. La finalitat d'aquesta convocatòria consisteix a donar un suport econòmic de dos-cents euros (200 €) a les famílies de Mallorca per tal d'alleugerir la sobrecàrrega econòmica que suposa l'increment generalitzat dels preus dels productes i subministraments.

3. Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions les persones físiques majors d'edat que reuneixin tots els requisits següents:

a) Tenir residència legal i efectiva a Mallorca, i estar empadronat en algun dels seus municipis amb una antiguitat d'almanco un any a la data de la publicació d'aquesta convocatòria.

b) Tenir la consideració d'unitat familiar per:

- Tenir alguna persona a càrrec seu, sigui ascendent o descendent fins a segon grau o una altra persona depenent econòmicament amb un vincle de tutela, acolliment permanent o adopció i que convisquin en el mateix domicili.

- Ser dues persones convivents amb vincle matrimonial o d'unió estable de parella.

c) Haver tengut durant l'exercici fiscal 2021 uns ingressos màxims que, conjuntament entre la persona sol·licitant i els membres de la unitat familiar, han de ser iguals o inferiors a cinc vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) establert en la DA 121a de la LPGE 2021 en els valors de 14 pagues, és a dir, uns ingressos bruts sense descomptar despeses ni retencions que no poden superar els 40.531,14 €.

Aquest import és la suma de les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2021, que són les quanties de la base imposable general i de l'estalvi regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts de societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cadascun dels membres de la unitat familiar.

En el cas de no estar obligats i no haver fet la declaració de l'IRPF, es tendran en compte les imputacions que constin a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

2. Les persones beneficiàries no poden trobar-se en cap de les situacions que estableix l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

3. Només es podrà presentar una sol·licitud per unitat familiar, amb un màxim de 200 €.

4. Supòsits subvencionables

1. Podran rebre una única subvenció de 200 euros les famílies que compleixin i acreditin els requisits de l'anterior punt número 3 i presentin la sol·licitud completa dins del termini establert al punt 8 d'aquesta convocatòria.

5. Crèdit pressupostari

Durant l'exercici pressupostari 2022, es destina la quantitat total de 5.000.000,00 € a les subvencions objecte d'aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 00.23137.48000 del pressupost de despeses de l'IMAS i amb números de referència comptables 22022015973 i 22022015974.

 

​​​​​​​6. Naturalesa de la subvenció

Aquestes subvencions són de caràcter voluntari, eventuals, anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases específiques i convocatòria. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència no competitiva, objectivitat, igualtat i no discriminació.

Així mateix, són compatibles amb altres ajudes o subvencions que pugui rebre la persona beneficiària per la mateixa finalitat.

7. Import de la subvenció

1. L'import de la subvenció, que tindrà el caràcter d'import cert, serà una única quantia de dos-cents euros (200 €).

8. La sol·licitud de subvenció: termini, condicions, contingut, forma de presentació i esmena

8.1. Termini

El termini per a la presentació de les sol·licituds s'iniciarà el dia 21 d'octubre de 2022 i finalitzarà el dia 11 de novembre de 2022, prèvia publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Base de Dades Nacional de Subvencions i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

D'acord amb l'establert a article 31.2 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques, el registre electrònic permetrà la presentació de documents cada dia durant les vint-i-quatre hores, inclosos els dies inhàbils (dissabtes, diumenges i festius que ho siguin al municipi de Palma). Als efectes de prelació de les sol·licituds, la presentació en un dia inhàbil s'entendrà realitzada la primera hora del primer dia hàbil següent i es consideraran presentats per l'ordre de l'hora efectiva en què ho foren en el dia inhàbil. Les sol·licituds presentades en el dia inhàbil es consideraran anteriors, segons l'ordre indicat, a les que siguin presentades el primer dia hàbil posterior.

8.2. Condicions i autoritzacions

La presentació de la sol·licitud de subvenció implica la plena acceptació de les condicions d'aquesta convocatòria i, llevat que la persona sol·licitant manifesti la seva oposició, comporta l'autorització per a consultar i obtenir les dades de la persona sol·licitant i de totes les persones que integren la unitat familiar relacionades amb la tramitació, i el seguiment de la sol·licitud, inclosa la consulta a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) per a la comprovació del nivell i imputació de renda i per a l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social, el Consell de Mallorca i els seus organismes dependents, així com les relatives al padró de convivència i històric mitjançant la interoperabilitat entre Administracions; en aquest cas, no cal aportar cap certificat. Si la persona sol·licitant denega expressament aquesta autorització, l'haurà d'aportar segons el cas, juntament amb la sol·licitud o en el moment en què sigui requerit.

8.3. Model, contingut de la sol·licitud i forma de presentació

8.3.1. Les persones interessades que compleixin els requisits generals d'aquesta convocatòria en el moment de la seva publicació han de presentar les sol·licituds necessàriament a través de mitjans electrònics.

Per a presentar la sol·licitud, s'haurà de disposar de DNI electrònic o certificat digital, o fer ús del sistema CLAVE (Pin 24h o Cl@ve Permanente), sistemes que, a més d'admetre's per a la identificació de les persones sol·licitants, expressament es determina que en aquestes bases i convocatòria s'admeten com a sistema de firma, en tant que es considera que, juntament amb la identificació, la informació facilitada per la persona sol·licitant, la documentació a aportar juntament amb aquesta i l'actuació completa en el tràmit telemàtic específicament creat acrediten l'expressió de la voluntat i el seu consentiment.

La sol·licitud s'haurà d'emplenar, en tots els camps, a través del procediment publicat a l'enllaç següent: https://seu.conselldemallorca.net/es/ficha?key=89476

En el procediment es requereix l'aportació de les dades següents: model de sol·licitud, que inclou el consentiment informat per a consultar informació d'altres administracions i la declaració responsable de la persona sol·licitant de compliment dels requisits establerts per a tenir la condició de beneficiària d'aquests ajuts, segons defineix l'apartat tercer d'aquesta convocatòria, incloent-hi la declaració responsable de trobar-se al corrent de compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social, i l'alta de domiciliació bancària. Així mateix, s'haurà d'incorporar l'autorització per a consultar la informació a altres administracions relativa a la renda de la resta de membres de la unitat familiar o, si escau, la documentació acreditativa d'aquesta. La instància no quedarà presentada si no es signa electrònicament marcant en el lloc corresponent que es manifesta la voluntat i el consentiment de la persona interessada.

8.3.2. Documentació a aportar durant la realització del tràmit de sol·licitud

1. Les persones que no s'oposin expressament a la consulta de dades a altres administracions i que resideixin en algun dels municipis següents: Alaró, Banyalbufar, Búger, Calvià, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloret de Vistalegre, Lloseta, Mancor, Maria de la Salut, Palma, Puigpunyent, Santa Eugènia, Santa Maria del Camí, Sineu o Valldemossa.

Només hauran d'adjuntar al procediment un consentiment de cada una de les persones membres de la unitat de familiar majors de devuit anys d'autorització al Consell de Mallorca i a l'IMAS per a consultar la informació a altres administracions (un document Annex 1 per cada membre de més de 18 anys).

2 Aquelles persones que tenguin la condició de residents en un municipi distint dels anteriors i que acceptin la consulta de dades a altres administracions hauran d'adjuntar al tràmit telemàtic:

- un certificat de convivència.

- un certificat d'empadronament amb indicació de l'antiguitat de la inscripció en el padró municipal.

- el consentiment de cada una de les persones membres de la unitat de convivència majors de devuit anys d'autorització al Consell de Mallorca i a l'IMAS per a consultar la informació a altres administracions (un document Annex 1 per cada membre de més de 18 anys).

3. Només en cas de no autoritzar la consulta de dades a altres administracions, sigui la persona interessada, sigui alguna de les persones de la unitat familiar major de devuit anys, haurà d'aportar juntament amb el tràmit:

- còpia de la declaració de la renda de l'any 2021 de cada un dels membres de la família que no hagin autoritzat la consulta d'informació a altres administracions o, en cas de no estar obligat a la presentació de la declaració de renda, un certificat tributari d'IRPF expedit per la AEAT (sol·licitat mitjançant el Model 01 presentació/no presentació a l'exercici 2021 en el que constaran les imputacions de renda i rendiments de les que té coneixement l'AEAT) i la declaració responsable de no estar obligat a fer la declaració de renda (annex 1)

- certificat d'empadronament de la persona sol·licitant amb indicació de l'antiguitat de la inscripció en el padró municipal.

- certificat de convivència.

En el cas que fos necessari aclarir qualsevol dubte sobre la tramitació de les ajudes que figuren en aquesta convocatòria, es pot contactar al telèfon gratuït d'Atenció a la Ciutadania de l'IMAS al número 900 100 444.

8.4. Esmena

Les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per a identificar la persona sol·licitant i, si escau, el seu representant legal, així com les persones que conformen la família, i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica al punt anterior.

Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria, es tendrà per no presentada fins que sigui esmenada.

L'Administració haurà de requerir la persona interessada perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En qualsevol cas, la sol·licitud només es considerarà presentada a tots els efectes en el moment que estigui completada i validada la seva presentació.

9. Procediment de concessió

1. Les subvencions concedides conformement a aquesta convocatòria, ho seran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva, de manera que seran subvencionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'hi estableixen fins que s'exhaureixi el crèdit, i, per tant, no és necessària la comparació entre les elles.

2. Les sol·licituds es tramitaran i resoldran per ordre de presentació. L'ordre de prelació en la resolució es fixa per ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets, és a dir, aquells que contenen emplenats tots els camps de la sol·licitud i tots els documents complets que es relacionen al punt 8.3 d'aquesta convocatòria. De manera que les sol·licituds incompletes o amb manca de documentació o qualsevol altra deficiència es tendran per no presentades fins que siguin esmenades correctament.

En aquests casos de sol·licitud amb deficiències, l'Administració haurà de requerir perquè siguin esmenades, i la data i l'hora de presentació de l'esmena completa és la que es tendrà en compte per a establir l'ordre de prelació per atorgar la subvenció.

3. Les sol·licituds es poden resoldre individualment o en blocs, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l'IMAS. Si s'exhaureix el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

Totes aquelles sol·licituds que no siguin completes en el moment que s'exhaureixi el crèdit es tendran directament per no presentades i, per tant, seran inadmeses sense necessitat de requeriment.

4. Tenint en compte que només es pot presentar una sol·licitud per persona interessada i per unitat familiar, si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per la mateixa persona o per diferents persones de la mateixa unitat familiar, i es mantendrà com a única sol·licitud la presentada en darrer lloc i en forma completa. La resta de sol·licituds en què figuri la mateixa persona, sigui com a sol·licitant sigui com a membre de la unitat de familiar, seran desestimades.

10. Òrgans competents per la instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per a aprovar i resoldre aquesta convocatòria és la Presidència de l'IMAS.

2. L'òrgan instructor del procediment és la Gerència de l'IMAS.

3. L'òrgan instructor formularà la proposta de concessió definitiva en la qual detallarà la relació de beneficiaris i l'import de la subvenció concedida tenint per acreditats els requisits de concessió i la justificació de la despesa mitjançant la comprovació de l'existència de la declaració responsable completa i de tota la documentació exigida, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

11. Notificació de la concessió i termini per resoldre

1. La notificació de la concessió i la denegació de les subvencions es practicarà mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el previst a l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a resoldre el procediment i notificar-lo és de sis mesos des de la data de publicació de l'extracte de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima les persones interessades per a entendre desestimada, per silenci administratiu, la sol·licitud de concessió de la subvenció.

12. Justificació de la subvenció

Aquesta subvenció es concedeix en consideració a la concurrència dels requisits establerts per a ser persona beneficiària en les condicions establertes en aquestes bases específiques i convocatòria.

Per aquest motiu, no requereix cap altra justificació per part de la persona beneficiària que l'acreditació d'aquests requisits abans de la concessió de la subvenció mitjançant la seva declaració responsable, tal com disposa l'article 12.3.f) del Decret llei 4/2022, abans esmentat, sense perjudici dels controls que es puguin establir per verificar-ne l'existència.

Per a dur a terme aquestes actuacions, i per aquelles persones a qui s'hagi concedit la subvenció que no haguessin donat el consentiment per a consultar informació amb altres administracions, o que haguessin denegat l'autorització per a la comprovació del compliment d'obligacions, l'administració podrà exigir la presentació dels documents que estimi pertinents, i entre aquests: còpia compulsada del llibre de família, certificat de convivència, certificat d'empadronament amb indicació de l'antiguitat, declaració de renda dels membres de la unitat familiar, declaració responsable de no ser obligat tributari, certificat tributari d'IRPF, certificats d'estar al corrent d'obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

13. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries han de complir les obligacions establertes en les disposicions normatives que li són d'aplicació i, en concret, en l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a. Justificar que compleixen els requisits i les condicions per ser beneficiari de la subvenció.

b. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que els requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.

c. Acreditar, si escau, que tant en el moment de la concessió com abans que es dicti la proposta de resolució, estaven al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

d. Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l'article 56 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

e. Complir els deures establerts a l'article 5 de l'Ordenança per a la qual es regula l'administració electrònica del Consell insular de Mallorca i els organismes que en depenen, en concret: el deure d'utilitzar els serveis i els procediments de l'administració electrònica de bona fe i d'evitar-ne l'abús; deure de facilitar informació veraç, completa i acurada, adequada a les finalitats per a les quals es sol·licita i; deure de custodiar els elements identificatius personals i intransferibles utilitzats en les relacions administratives per mitjans electrònics amb l'Administració insular.

14. Reintegrament de la subvenció

1. Les causes de reintegrament previstes a l'article 56 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, i entre aquestes l'obtenció de la subvenció mitjançant el falsejament de les condicions requerides per obtenir-la o l'ocultació de les que l'haguessin impedida, donaran lloc al reintegrament de la quantia percebuda i a l'exigència de l'interès de demora que correspongui des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament o, si fos anterior, fins a la data que el deutor ingressi el reintegrament.

2. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació implica l'obligació de tornar les quantitats percebudes.

3. Si, després d'haver cobrat la subvenció, una comprovació o un control financer per part dels serveis de l'Administració o contractats per aquesta, posa de manifest l'incompliment d'alguna de les obligacions esmentades al punt anterior, l'òrgan que concedeix la subvenció és competent per a exigir a la persona beneficiària el reintegrament de subvencions mitjançant la resolució del procediment regulat a l'article 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

15. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria

Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, l'IMAS no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu del centre gestor.

16. Recursos

Contra la resolució que aprova aquesta convocatòria, així com contra la resolució de concessió que se'n derivi, que no posen fi a la via administrativa, es podrà interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es podrà interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no s'ha rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense límit de temps.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Segon. APROVAR el model de consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions i de declaració responsable (Annex 1) i el text de la declaració responsable que consta en el procediment telemàtic que consten annexes a aquesta resolució.

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de cinc milions d'euros (5.000.000,00 €), amb càrrec a la les següents partides:

  • 3.000.000,00€ a càrrec de la partida 00.23137.48000 (projecte 2022 4 ROMAN 2) i (núm. d'operació: 920220022663/ Ref. comptable: 22022015973).
  • 2.000.000,00€ a càrrec de la partida 00.23137.48000 (núm. d'operació: 9202200663/ Ref. comptable: 22022015974).
 

Quart. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, en la Base Nacional de Dades de Subvencions i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

Cinquè. NOTIFICAR aquesta resolució a la Gerència de l'IMAS, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada de l'IMAS.

 

Palma. a 14 d'octubre de 2022​​​​​​​ La presidenta de l'IMAS Sofia Alonso Bigler

 

ANNEX AUTORITZACIÓ DE CONSULTA DE DADES PER ALS MEMBRES DE LA UNITAT FAMILIAR MAJORS DE 18 ANYS DISTINTS DE LA PERSONA SOL·LICITANT I/O DECLARACIÓ DE LA PERSONA RESPONSABLE D'INGRESSOS NO OBLIGADA A FER LA DECLARACIÓ DE RENDA.

* En cas d'autoritzar la consulta de dades, s'ha d'aportar una autorització signada per a cada un dels membres de la unitat familiar major de 18 anys.

DADES DE LA PERSONA SIGNANT:

LLINATGES:

 

NOM:

DNI/NIE:

DOMICILI:

 

DATA DE NAIXEMENT:                    /                         /

POBLACIÓ:

 

CP:                                         TEL.:

□ AUTORITZO l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, amb CIF Q0700448D, a consultar de forma telemàtica les meves dades a altres administracions públiques, i al tractament i conservació de la resposta rebuda dels serveis d'intermediació, de les dades següents:

- Nivell de renda general (servei de consulta de l'AEAT)

amb la finalitat d'acreditar el compliment dels requisits establerts en el punt 3 de la convocatòria d'ajudes a famílies i per a tota la tramitació de l'expedient, inclòs el control financer posterior a la seva concessió i pagament.

* En cas de ser una persona major de 18 anys no obligada a fer la declaració de l'IRPF:

□ DECLAR RESPONSABLEMENT que el 2021 no estava obligat/da a presentar la declaració de l'IRPF i que, si no he autoritzat la consulta de dades a la AEAT marcant el punt anterior a aquest, aport al tràmit el Certificat tributari d'IRPF expedit per la AEAT en el que consten les imputacions de rendiments i de renda del 2021.

Firma (electrònica o manuscrita)

 

D'acord amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, s'informa la persona interessada que les dades facilitades seran incloses en el fitxer automatitzat del Registre de documents i a la Base de Dades d'Ajudes Econòmiques Individuals per al seu tractament informàtic en el procés de valoració de les sol·licituds. Així mateix, s'informa la persona interessada de la possibilitat d'exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, en els termes inclosos a la legislació vigent, mitjançant escrit presentat en el Registre de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

DECLARACIÓ RESPONSABLE

DECLAR RESPONSABLEMENT QUE:

1. Com a persona sol·licitant de l'ajuda econòmica «Bo per a famílies» i per a tota la tramitació de la subvenció fins al seu pagament, que són correctes i certes totes les dades que consten en aquest procediment, en els documents adjunts i en aquesta declaració responsable.

2. Que NO em trobo sotmès/a a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari/ària de subvencions establerts en l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, en la qual es concreten les circumstàncies següents:

a) Haver estat condemnat mitjançant una sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajuts públics.

b) Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarat insolvent en qualsevol procediment, estar declarat en concurs, estar subjecte a la intervenció judicial o haver estat inhabilitat d'acord amb la Llei concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.

c) Haver donat lloc a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració per una causa de la qual hagi estat declarat culpable.

d) Incorre en algun dels supòsits de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, i de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; o que es tracti de qualsevol dels càrrecs electius que regulen la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, o la Llei 8/1986, de 26 de novembre, electoral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que estableixi aquesta normativa o la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.

e) No estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, en la manera que es determini per reglament.

f) Tenir la residència fiscal a un país o a un territori qualificat per reglament com a paradís fiscal.

g) No estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinen en el Reglament general de subvencions del Consell de Mallorca.

h) Haver estat sancionat mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions segons la Llei general de subvencions o la Llei general tributària.

3. Que complesc els requisits establerts per a ser persona beneficiària d'aquesta ajuda que consten a l'apartat tercer de les Bases.

4. Que m'oblig fins al moment de cobrament de la subvenció, a comunicar qualsevol canvi en les circumstàncies anteriors en un termini màxim de cinc dies hàbils, i a presentar els documents originals necessaris que em siguin requerits.

5. Que som titular del compte que he assenyalat en aquest procediment i que accept que, una vegada efectuat l'ingrès en el compte facilitat en aquest tràmit o en el compte que ja tenc donat d'alta amb anterioritat, l'IMAS queda eximit de qualsevol responsabilitat que es pogués derivar d'errades en les dades que he declarat en aquesta sol·licitud.

6. Que adjunt tota la documentació que requereix el tràmit.

□ Marcant aquest requadre, firm aquesta declaració responsable i exprés l'autenticitat de la meva voluntat i consentiment com a persona interessada en el procediment.