Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 550423
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’aprova la convocatòria de beques d’assistència i ajuts per a persones treballadores desocupades que siguin alumnes d’especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2022-2026
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2023/ Decret 75/2004, segons la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB de 27 de juliol de 2022
L'evidència acadèmica, amb dades microeconòmiques laborals, mostra que hi ha una relació causal positiva entre, d'una banda, la formació i, de l'altra, la probabilitat que té algú d'estar ocupat, el salari i les condicions laborals; i, en efecte, a escala microeconòmica es confirma. De fet, les estadístiques de l'Enquesta de Població Activa mostren que la taxa d'atur dels individus és menor com més alt és el nivell formatiu.
A escala macroeconòmica, les dades també assenyalen una correlació entre el nivell formatiu mitjà dels habitants d'un territori i el nivell de renda per càpita. Així doncs, és evident que la millora del nivell educatiu i formatiu mitjà d'un territori és un element prioritari que ha de ser present en el full de ruta de la política econòmica.
Malgrat l'exposat anteriorment, els individus es troben amb dificultats per poder desenvolupar accions formatives adequades a les necessitats del teixit productiu. Entre aquestes dificultats hi trobam la conciliació laboral, familiar i personal; el transport per accedir fins als llocs de formació; les diferents capacitats de les persones i els costs de manutenció o la necessitat d'ajudar les dones víctimes de violència de gènere.
És l'evidència d'aquestes dificultats, moltes de les quals lligades a les qüestions de gènere, el que planteja compensar els individus que pateixen aquestes situacions per intentar que la igualtat d'oportunitats per poder accedir a la formació sigui un fet.
En aquest context, resulta clara la importància de fomentar especialment la inversió formativa de certs col·lectius, com poden ser els joves de les Illes Balears. La diagnosi de la situació dels joves balears ve marcada per una taxa d'abandonament escolar primerenc (AEP) molt elevada. De fet, la més elevada d'entre totes les comunitats autònomes, que en el 2017 se situà en el 26,5 %. Així, un dels objectius marcats en el Pla Integral de Formació Professional 2018-2021 és donar resposta a aquesta problemàtica, la qual té enormes implicacions econòmiques i socials, no sols en el curt termini, sinó també en el mitjà.
Una conseqüència derivada de l'elevada taxa d'abandonament primerenc dels joves balears és que el percentatge de joves desocupats sense estudis obligatoris o només amb estudis d'ESO és molt alt i esdevé molt complicat que s'integrin en el mercat de treball. És més, la manca d'estudis obligatoris es presenta, fins i tot, com una dificultat afegida per a la inclusió formativa.
A la vegada, la comparativa de la distribució de la població ocupada de les Balears amb la resta de regions europees ens presenta una mancança en el pes de la població ocupada amb un nivell educatiu mitjà, especialment de tipus tècnic, fet que assenyala que una de les mancances en el capital humà illenc és el nombre insuficient de joves amb estudis de formació professional. Tot plegat, esdevé fonamental per avançar en l'ocupabilitat de joves desocupats invertir en polítiques que ajudin les persones joves que abandonaren prematurament els estudis i no obtingueren els estudis obligatoris a reincorporar-se en el sistema educatiu, així com esperonar la reincorporació dels joves a les accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació.
En aquest sentit, una de les causes que dificulten la permanència dels alumnes en les accions formatives de l'àmbit ocupacional té a veure amb la necessitat de disposar de recursos econòmics, fet que pot provocar, en alguns casos, que s'abandoni la reincorporació als estudis davant una oferta de feina encara que sigui de durada molt curta, tant per a persones joves com majors de 30 anys. Per això, les mesures tendents a plantejar l'ús d'estímuls econòmics per incentivar, entre d'altres, el seguiment d'accions formatives en l'àmbit laboral disposen d'un consens entre els experts com a mesura que promou que no es produeixi aquest abandonament.
Si, com hem vist, la importància general de la formació és innegable per al conjunt de la població en edat laboral, és encara més rellevant per a les persones desocupades que pateixen les situacions d'atur més severes. En efecte, les situacions d'atur perllongades en el temps són sinònim, moltes vegades, de la necessitat de requalificació de les persones. En aquest sentit, sol ser un error suposar que totes les persones desocupades troben feina, especialment si ens referim a ocupacions de qualitat, pel simple fet que l'increment de la demanda agregada fa que augmenti la demanda general de treballadors. Les situacions d'atur perllongades en el temps solen venir acompanyades de processos de descapitalització de coneixements i, per tant, l'augment de les possibilitats de reinserció laboral amb garanties requereix processos de requalificació dels coneixements i de les competències que demanen les empreses del territori. En aquest escenari, doncs, és evident que una part de les persones desocupades necessita seguir cursos formatius per millorar els coneixements i les competències laborals.
Malgrat aquesta evidència i el fet clar que cursar accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació comporta augmentar substancialment les oportunitats de trobar una feina de qualitat, també és cert que la factibilitat de les persones desocupades per seguir aquestes accions formatives, que en molts casos impliquen diversos mesos consecutius, topa amb la insuficiència de recursos econòmics. Els estudis econòmics plantegen clarament que aquesta deficiència representa una forta limitació per garantir que les persones desocupades puguin acabar les accions formatives amb aprofitament. En aquest sentit, l'evidència empírica mostra que, en molts casos, davant l'opció de contractes laborals, fins i tot de molt curta durada, les persones desocupades opten per garantir uns recursos econòmics, tot i que la millor opció a mitjà termini sigui no abandonar els estudis. Tot plegat i, en concret, no disposar de prou recursos limita l'eficiència de les accions formatives, especialment de les que no tenen una durada curta. Davant d'això, reforçar les polítiques actives d'ocupació implica garantir la suficiència econòmica de les persones desocupades.
En el context d'aquesta realitat sociolaboral i del marc normatiu existent que es comenta més endavant, el SOIB vol promocionar econòmicament el seguiment d'accions formatives en l'àmbit laboral dels joves desocupats inscrits com a demandants d'ocupació que varen abandonar de manera prematura els estudis, les persones majors de 30 anys i les dones víctimes de violència masclista i que segueixin especialitats formatives de formació professional per a l'ocupació finançades pel SOIB.
Es tracta, així, de concedir beques a alumnes d'accions formatives que finança el SOIB o impartides per centres propis. Amb aquest estímul econòmic es pretén que la inclusió al sistema formatiu d'aquestes persones desocupades suposi que s'incorporin al mercat laboral amb unes condicions de qualificació òptimes que en facilitaran la permanència.
Així mateix, i també amb l'objectiu de facilitar la formació, s'aproven, en el marc d'aquesta convocatòria, uns ajuts de transport, manutenció, allotjament i manutenció per a alumnes d'accions formatives finançades pel SOIB o impartides per centres propis.
L'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), els quals va assumir i distribuir la Comunitat Autònoma per mitjà del Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota l'extensió i en tots els nivells i graus, modalitats i especialitats.
L'article 11.2 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, disposa que l'oferta formativa per a treballadors desocupats s'ha de desenvolupar mitjançant programes de les administracions competents adreçats a cobrir les necessitats formatives detectades en els itineraris personalitzats d'inserció i en les ofertes d'ocupació, programes específics per a la formació de persones amb necessitats formatives especials o amb dificultats per a la inserció o la requalificació professional, i programes formatius que incloguin compromisos de contractació. Les administracions competents poden desenvolupar accions dirigides a obtenir certificats de professionalitat, en els termes que estableix l'apartat 1 de l'article 10.
D'acord amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, la formació té com un dels objectius prioritaris augmentar la participació de les dones en el mercat de treball i avançar en la igualtat efectiva entre dones i homes. Per això, les dones són un del col·lectius prioritaris de la formació professional per a l'ocupació, amb l'objectiu de millorar-ne l'ocupabilitat i la permanència en l'ocupació, potenciant-ne el nivell formatiu i l'adaptabilitat als requeriments del mercat laboral.
El Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, preveu com a instrument de coordinació del sistema nacional per a l'ocupació l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO).
El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i l'execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat i incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant, que n'ajusti millor les competències i en faciliti les transicions laborals.Consegüentment, l'EEAO incorpora en l'eix 2 («Formació») l'objectiu instrumental 2.6, «Oferir als demandants formació ajustada als seus itineraris personals», i en l'eix 4 («Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació») considera prioritaris els objectius instrumentals 4.1, «Promoure l'activació a través de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral», i 4.2, «Promoure l'activació de les dones i la igualtat efectiva d'oportunitats de dones i homes per accedir a l'ocupació». Per una altra banda, també incorpora a l'eix 2 «Formació» diversos objectius instrumentals: 2.1 «Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball», 2.3 «Promoure la formació modular acreditable» i 2.5 «Impulsar la formació en les empreses.»
El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025 estableix com a objectiu estratègic 2.2.12 el de «promoure la igualtat efectiva entre dones i homes, i reduir tota bretxa de gènere existent» i com a objectiu operatiu 2.3.9 el de «reduir per davall del 10% la bretxa salarial entre dones i homes». En aquest sentit, la línia d'actuació 7.3 que es refereix al col·lectiu de dones que inclou l'acció 7.3.3 per «adoptar mesures dins l'àmbit de la formació per a dones» i concretament «incloure mesures que facilitin la conciliació familiar i la formació, per tal que no representi un obstacle per accedir a la formació; incloure en les convocatòries de formació que finança el SOIB mesures per equilibrar els patrons de participació en els cursos de formació i reduir, així, els patrons per raó de sexe en les famílies professionals amb més biaixos per raó de sexe; disposar d'ajuts econòmics, «Beques d'Èxit», que permetin oferir un incentiu econòmic a les dones, especialment a les que han estat víctimes de violència masclista».
Per una altra banda, el Pla inclou en la prioritat 7 («col·lectius vulnerables d'atenció prioritària») la línia d'actuació 7.1. referida al col·lectiu de joves: integració de totes les polítiques d'ocupació i formació juvenil estableix, a l'acció 7.1.4 les mesures a adoptar dins l'àmbit de la formació per a joves, i assenyala, entre d'altres la de «disposar d'ajuts econòmics, «Beques d'Èxit», que permetin oferir un incentiu econòmic als joves desocupats que vulguin tornar al sistema educatiu o fer formació professional per a l'ocupació». Així mateix, la línia d'actuació 7.2. es refereix al col·lectiu d'aturats de llarga durada i, especialment, persones majors de 45 anys i l'acció 7.2.4 inclou la mesura de «Disposar d'ajuts econòmics, «Beques d'Èxit», que permetin oferir un incentiu econòmic als aturats de llarga durada que vulguin tornar al sistema educatiu o fer formació professional per a l'ocupació i per a qui les qüestions econòmiques representin una dificultat.
Així mateix, també s'inclou a la prioritat 4, «impuls de la formació professional per a l'ocupació des d'una perspectiva integral, com a eina clau per a la millora del model econòmic balear» la línia d'actuació 4.5 «Foment de l'accés a la formació de les persones amb nivells educatius baixos», que inclou l'acció 4.5.5 consistent a «impulsar els programes SOIB Beques d'Èxit», per activar programes de segona oportunitat que fomentin el retorn al sistema educatiu de les persones desocupades, a través de l'establiment d'ajuts formatius lligats a l'èxit adreçats als col·lectius de persones desocupades d'actuació prioritària, amb la finalitat d'incentivar-ne la millora de qualificació per acabar els estudis d'ESO o emprendre cicles de formació professional inicial i l'acció 4.5.6 consistent a «disposar de programes d'ajuts econòmics basats en l'assistència i en la superació de les proves en cursos d'FPO per als col·lectius més vulnerables, com ara joves, aturats de llarga durada, dones víctimes de violència masclista i altres que puguin emergir.
És aplicable també a aquesta convocatòria la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere.
La convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2022 com a programes propis «PP00493 SOIB Jove Beques Èxit» i «PP00609 SOIB 30+ Beques» i dona resposta als objectius estratègics i instrumentals de l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2021-2024 i a les prioritats, les línies d'actuació i les accions del Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears.
La convocatòria té la finalitat d'impulsar entre els treballadors, prioritàriament desocupats, una formació que respongui a les seves necessitats i que contribueixi a desenvolupar una economia basada en el coneixement. Les accions formatives del subsistema de formació per a l'ocupació estan dirigides a adquirir, millorar i actualitzar d'una manera permanent les competències i les qualificacions professionals, les quals afavoreixen l'aprenentatge de la població activa durant tota la vida, i conjuguen les necessitats de les persones, les empreses, els territoris i els sectors productius. L'oferta formativa vinculada a obtenir els certificats de professionalitat, estructurada en mòduls formatius, facilita l'acreditació parcial acumulable per al reconeixement de competències professionals dins del marc del sistema nacional de qualificacions i formació professional.
Pel que fa al finançament, l'article 6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, estableix que aquestes accions formatives es poden finançar mitjançant subvencions públiques, d'acord amb les bases reguladores que estableixi una ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials, o amb altres fórmules de finançament que determinin les comunitats autònomes.
El Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social va publicar l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb l'establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades a finançar la formació.
L'article 5.1 de l'Ordre TMS/368/2019 determina que les subvencions es poden concedir d'una manera directa, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 6.5 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre; la normativa de les administracions competents, i aquesta Ordre, la qual es refereix específicament a la concessió directa de beques en l'article 23.1.
D'altra banda, d'acord amb l'article 3.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, les subvencions establertes per la Unió Europea, per l'Estat o per un altre ens públic, que correspongui gestionar totalment o parcialment a l'Administració de la Comunitat Autònoma, així com els complements eventuals de les subvencions esmentades que pugui atorgar aquesta Administració, s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les convoqui, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora.
L'article 20 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, preveu concedir beques per assistència a determinades accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB a persones desocupades amb discapacitat, a altres col·lectius de desocupats que han de determinar les administracions i a dones víctimes de violència masclista; també s'ha previst la concessió d'ajuts de transport, manutenció, allotjament i conciliació, d'acord amb l'article 21 de l'Ordre esmentada.
Així, aquesta Resolució ha considerat que poden percebre una beca d'assistència els alumnes desocupats entre 16 i 39 anys i els alumnes majors de 30 anys per entendre que pertanyen a col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el mercat de treball, tal com s'ha explicat profusament en paràgrafs anteriors.
Per una altra banda, d'acord amb l'article 23.1 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, que estableix el deure de col·laboració en la gestió de les beques i els ajuts, les entitats formatives hauran de tramitar la sol·licitud de beques i ajuts amb els termes establerts a la convocatòria, així mateix, han d'informar als alumnes del dret que tenen a rebre aquests ajuts i el termini per presentar les sol·licituds.
El fet que a les darreres convocatòries de beques d'assistència els alumnes no rebessin correctament la informació relativa als terminis per presentar les sol·licituds, ha suposat que en aquesta convocatòria es modifiqui aquest tràmit i s'estableixi obrir un nou període per presentar sol·licituds.
Pel que fa a la quantia de les beques i ajuts, l'article 20 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (persones desocupades amb discapacitat, altres col·lectius desocupats que determinin les administracions i dones víctimes de violència de gènere) remet a les quanties màximes per les beques previstes a l'apartat 1 de l'Annex II de l'esmentada Ordre, la qual estableix la quantia màxima de 9 euros per dia d'assistència; i en el supòsit de dones víctimes de violència de gènere la quantia prevista en l'article 7.b) del Reial decret 1917/2018, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere, que serà de 10 euros per dia.
Aquestes quanties es poden incrementar fins en un 50 % (l'increment és del 30 % en el cas de les dones víctimes de violència) quan les destinatàries pertanyin a col·lectius amb més dificultats d'inserció. Atès això, s'ha previst que l'import d'aquests tipus de beques sigui de 13 euros per dia assistència.
En relació amb les quanties dels ajuts previstos als articles 21 i 22 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (transport, manutenció, allotjament i conciliació) estan establertes als apartats 2 i 3 de l'Annex II de l'esmentada Ordre. Així mateix, atès que a les Illes Balears la majoria del transport és interurbà, es preveu l'import d'aquestes beques al mateix preu que l'Annex II estableix per al transport urbà, és a dir, a 1,5 € per dia d'assistència.
L'objectiu és que els alumnes rebin una assignació econòmica que augmenti les probabilitats de finalitzar amb èxit l'acció formativa i d'aconseguir la inserció en el món laboral.
Per una altra banda, l'article 10.3 de l'Ordre TMS/368/2019 estableix que es considera que un alumne ha acabat la formació quan ha assistit, almenys, al 75 % de la durada de l'acció formativa. D'aquesta manera, aquest còmput permet acreditar l'assistència de cada alumne.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cadascuna de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria que facin referència a beques i ajuts que corresponguin a cursos de les convocatòries de subvencions i instruccions de certificats de professionalitat es financen mitjançant els fons del Ministeri d'Educació i Formació Professional que anualment distribueix per territoris la Conferència Sectorial del Sistema de Qualificacions i Formació Professional per a l'Ocupació, per a cadascun dels exercicis als quals afecti. En canvi, les que facin referència a convocatòries de subvencions i instruccions de formació transversal es financen mitjançant els fons del Ministeri Treball i Economia Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als quals afecti. No obstant això, també es poden cofinançar amb Fons Social Europeu o qualsevol altre fons comunitari o supranacional.
Aquests ajuts no poden considerar-se d'Estat, ja que, tal com assenyala l'apartat 2 de la Comunicació de la Comissió Europea relativa al concepte d'ajut estatal d'acord amb el que estableix l'article 107.1 del TFUE (DOUE C262/1, de 19 de juliol de 2016), les normes sobre ajuts estatals només s'apliquen quan el beneficiari té activitat econòmica, mentre que aquesta convocatòria s'adreça a persones físiques sense cap tipus d'activitat econòmica (alumnes dels cursos de formació).
Aquesta convocatòria està inclosa en les línies I.1.9, IV.1.18 i IV.1.19 del Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per al període 2021-2023 , aprovat per Consell de Govern el 20 de desembre de 2021 (BOIB Núm. 175 de 23 de desembre de 2021).
Per això, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol); conformement a les disposicions d'aplicació general; tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, i d'acord amb l'informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts i el de la Intervenció General, dict la següent
Resolució
1.Aprovar la convocatòria de beques regulades als articles 20 a 23 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, amb les línies següents:
LÍNIA 1: persones treballadores desocupades de més de 16 anys i menys de 30, que cursin amb aprofitament accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) finalitzades entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 que no hagin rebut beca per la mateixa acció formativa a convocatòries anteriors.
LÍNIA 2: persones treballadores desocupades a partir de 30 anys, que cursin amb aprofitament accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), finalitzades entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 que no hagin rebut beca per aquests conceptes a convocatòries anteriors.
LÍNIA 3: beques per a dones víctimes de violència masclista inscrites com a demandants d'ocupació desocupades el dia d'inici de l'acció formativa i que cursin accions formatives finalitzades entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 que no hagin rebut beca per aquests conceptes a convocatòries anteriors.
LÍNIA 4: ajuts per a transport públic per a persones desocupades que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
LÍNIA 5: ajuts per manutenció per a persones desocupades que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
LÍNIA 6: ajuts per manutenció i allotjament per a persones desocupades que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
LÍNIA 7: ajuts per a persones desocupades que tenguin al seu càrrec fills menors de 12 anys o familiars dependents fins al segon grau que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
2.Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (21 de setembre de 2022)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, per la qual s'aprova la convocatòria de beques d'assistència per a persones treballadores desocupades que siguin alumnes d'especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2022-2026
1. Objecte
Aquesta Resolució té per objecte establir una convocatòria informativa de beques adreçada a les persones treballadores desocupades de més de 16 anys i menys de 30, persones de més de 30 anys, beques per a persones amb discapacitat i per a les dones víctimes de violència masclista que es trobin en situació d'atur i que cursin accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) que finalitzin entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025, així com ajuts en concepte de transport, manutenció, allotjament i manutenció, conciliació i, que finalitzin entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025, totes regulades als articles 20 a 23 de l'ordre TMS/368/2019, de 28 de març.
D'aquesta manera, s'estableixen les línies següents de beques en el marc d'aquesta convocatòria:
LÍNIA 1
Beques d'assistència amb aprofitament per a persones desocupades de més de 16 i menys de 30 anys i inscrites com a demandants d'ocupació desocupades, que siguin alumnes d'accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), finalitzades entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 i que no hagin rebut beca a convocatòries anteriors pel mateix concepte.
LÍNIA 2
Beques d'assistència amb aprofitament per a persones desocupades a partir de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació desocupades com a mínim quatre mesos en els darrers sis d'immediatament anteriors al dia d'incorporació a cada acció formativa en el SOIB o en un altre servei públic del sistema nacional d'ocupació, finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), finalitzades entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 i que no hagin rebut beca a convocatòries anteriors pel mateix concepte.
LÍNIA 3
Beques per a dones víctimes de violència masclista per a dones desocupades que siguin alumnes d'accions formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), finalitzades entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 i que no hagin rebut beca a convocatòries anteriors pel mateix concepte.
LÍNIA 4
Ajuts per a transport públic per a persones desocupades que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
LÍNIA 5
Ajuts per a manutenció per a persones desocupades que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
LÍNIA 6
Ajuts per a manutenció i allotjament per a persones desocupades que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
LÍNIA 7
Ajuts per a persones desocupades que tenguin al seu càrrec fills menors de 12 anys o familiars dependents fins al segon grau que cursin accions formatives finançades pel SOIB finalitzades entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
A l'efecte d'aquesta convocatòria, es defineixen els conceptes següents:
Als efectes d'aquesta convocatòria, els treballadors fixos discontinus en períodes de no ocupació es consideren ocupats. No obstant això, si la normativa corresponent en el moment d'aplicació canvia, i sempre abans de l'inici de l'especialitat formativa, aquesta consideració es pot modificar.
En queden excloses les accions formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats corresponents a convocatòries de formació dual, de programes mixts d'ocupació i formació, i de beques de formació per competències clau.
2. Finalitat
La finalitat d'aquesta convocatòria és concedir beques per incentivar la participació de les persones desocupades en les accions formatives finançades pel SOIB i, d'aquesta manera, promoure'n el retorn a la formació de joves desocupats d'entre 16 i 29 anys, que abandonaren de manera primerenca els estudis i que es volen requalificar (Línia 1). Igualment, aquestes beques també tenen com a finalitat augmentar la probabilitat de finalització amb èxit d'aquesta formació per a les persones desocupades majors de 30 anys (Línia 2) i les víctimes de violència masclista (Línia 3) alhora que se'n redueix l'abandonament per causes econòmiques.
Amb el mateix objectiu s'ofereixen ajuts en concepte de transport, manutenció, allotjament i manutenció, i conciliació, (línies 4,5,6,i 7, respectivament). Es concedeixen de forma directa, d'acord amb el que estableix l'article 6.5.d) de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
3. Normativa aplicable
Les beques objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (BOE núm. 78, d'1 d'abril), que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb l'establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades a finançar la formació; per la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral; per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que hi és aplicable pel que fa a les especialitats organitzatives i procedimentals d'aquesta Administració, d'acord amb l'article 3.2.
És aplicable la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, que a l'article 1, apartat 3, assenyala que la violència de gènere a què es refereix aquesta Llei comprèn tot acte de violència física i psicològica, incloses les agressions a la llibertat sexual, les amenaces, les coaccions o la privació arbitrària de llibertat. L'apartat 4 d'aquest article 1 assenyala que la violència de gènere també comprèn la violència que amb l'objectiu de causar perjudici o dany a les dones s'exerceixi als seus familiars o propers menors d'edat per part de les persones que siguin o hagin estat cònjuges o dels que estiguin o hagin estat lligats a elles per relacions similars d'afectivitat, tot i sense convivència.
A més a més, són aplicables la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i el Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones de violència de gènere.
4. Crèdit assignat a la convocatòria
El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria per al període 2022-2026 és de 5.000.000 euros amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears distribuïts de la manera següent:
A. BEQUES PER A ACCIONS FORMATIVES CONDUENTS A CERTIFICATS DE PROFESSIONALITAT
La distribució econòmica a cada una de les línies objecte de subvenció es farà en funció de les sol·licituds rebudes per a cada línia.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats anteriors es financen mitjançant els fons del Ministeri d'Educació i Formació Professional que anualment distribueix per territoris la Conferència Sectorial del Sistema de Qualificacions i Formació Professional per a l'Ocupació, per a cada un dels exercicis als quals afecti. No obstant això, també es poden cofinançar amb el Fons Social Europeu o amb qualsevol altre fons comunitari o supranacional.
B. BEQUES PER A ACCIONS FORMATIVES NO CONDUENTS A CERTIFICATS DE PROFESSIONALITAT:
La distribució econòmica a cada una de les línies objecte de subvenció es farà en funció de les sol·licituds rebudes per a cada línia.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats anteriors es financen mitjançant els fons del Ministeri del Treball i Economia Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis que afecti.
Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2023, 2024, 2025 i 2026.
Quan les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds.
En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici del qual es tracti.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. Requisits
Poden tenir la condició de persones beneficiàries de les beques els alumnes d'accions formatives de formació professional per a l'ocupació, finançades pel SOIB definides en l'apartat 1 d'aquesta convocatòria que reuneixin els requisits següents:
LÍNIA 1 (Persones majors de 16 i menors de 30 anys)
a) Cursar una acció formativa, de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 i no haver rebut beca pel mateix concepte a les convocatòries anteriors.
b) Tenir més de 16 anys i menys de 30 el dia d'inici de l'acció formativa.
c) Estar inscrit com a demandant d'ocupació desocupat en el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) el dia d'inici de l'acció formativa.
d) Finalitzar l'acció formativa (mòdul) amb aprofitament (apte/a) o, en el cas de ser una persona amb discapacitat, haver finalitzat l'acció formativa. En aquest cas, ha d'estar inscrita com a persona amb discapacitat a l'oficina d'ocupació a la data d'inici del curs i fer constar aquesta condició en el Full de demanda de l'acció formativa. En relació amb les accions formatives d'idiomes del MECRL (Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües), en què l'avaluació es fa a una entitat acreditativa oficial, per beneficiar-se de la beca l'alumne ha d'haver assolit en el certificat oficial al mateix nivell o superior de coneixement de l'idioma de l'especialitat formativa que ha cursat.
LÍNIA 2 (Persones a partir de 30 anys)
a) Cursar una acció formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 i no haver rebut beca pel mateix concepte a les convocatòries anteriors.
b) Tenir 30 anys o més el dia d'inici de cada acció formativa.
c) Estar inscrit en el SOIB com a demandant d'ocupació desocupat el dia d'inici de cada acció formativa.
d) Haver estat inscrit en el SOIB o en un altre servei públic del sistema nacional d'ocupació com a demandant d'ocupació desocupat durant almenys quatre mesos en els darrers sis immediatament anteriors al dia de la incorporació a cada acció formativa.
e) Finalitzar l'acció formativa amb aprofitament (apte/a) o, en el cas de ser una persona amb discapacitat, haver finalitzat l'acció formativa. En aquest cas ha d'estar inscrita com a persona amb discapacitat a l'oficina d'ocupació a la data d'inici del curs i fer constar aquesta condició en el Full de demanda de l'acció formativa. En relació amb les accions formatives d'idiomes del MECRL (Marc Comú Europeu de Referència per a les llegües), en què l'avaluació es fa en una entitat acreditativa oficial, per beneficiar-se de la beca l'alumne ha d'haver assolit el certificat oficial de coneixements de l'idioma en el mateix nivell o en un de superior de l'especialitat formativa que ha cursat.
LÍNIA 3 (Dones víctimes de violència masclista)
a) Cursar una acció formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 d'agost de 2020 i el 31 de desembre de 2025 i no haver rebut beca pel mateix concepte les convocatòries anteriors.
b) Estar inscrita com a demandant d'ocupació desocupada en el SOIB el dia d'inici de cada acció formativa.
c) Estar en situació de ser una dona víctima de violència masclista acreditada, d'acord amb l'apartat 6.5.b) d'aquest annex.
LÍNIA 4 (Ajuts per a transport públic)
a)Cursar una acció formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
b)Estar inscrit com a demandant d'ocupació desocupat en el SOIB el dia d'inici de cada acció formativa.
LÍNIA 5 (Ajuts per a manutenció)
a)Cursar una acció formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
b)Estar inscrita com a demandant d'ocupació desocupada en el SOIB el dia d'inici de cada acció formativa.
c)Haver-se de desplaçar d'un municipi a un altre que disti, almenys, 30 quilòmetres del primer i la impartició de les classes sigui de matí i d'horabaixa.
LÍNIA 6 (Ajuts per a allotjament i manutenció)
a)Cursar una acció formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
b)Estar inscrit com a demandant d'ocupació desocupat en el SOIB el dia d'inici de cada acció formativa.
c)Haver-se de desplaçar entre les illes, amb l'autorització prèvia del SOIB per assistir als cursos.
LÍNIA 7 (Ajuts de conciliació)
a)Cursar una acció formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB que hagi finalitzat entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2025.
b)Estar inscrit com a demandant d'ocupació desocupat en el SOIB el dia d'inici de cada acció formativa.
c)Tenir al seu càrrec fills menors de 12 anys o familiars dependents fins al segon grau, i compleixin els requisits següents:
A l'efecte de fer aquest càlcul s'entén per unitat familiar la formada per la persona sol·licitant, el cònjuge o la parella de fet i, si escau, els pares o les persones dependents i els fills menors de 26 anys, sempre que convisquin amb la persona sol·licitant.
No poden ser beneficiàries de les beques establertes en aquesta convocatòria les persones en què es doni alguna de les circumstàncies especificades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).
6. Presentació de sol·licituds
1. Les entitats formatives, en virtut del deure de col·laboració en la gestió de las beques i ajuts regulades a l'article 23.1 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, hauran de penjar a l'aplicació ESOIB/ACFOR les sol·licituds dels alumnes a cada acció formativa, juntament amb la documentació que complementa la sol·licitud. Les sol·licituds s'han de formalitzar amb els models que facilita el SOIB i que es troben a disposició de les persones interessades en l'apartat de convocatòries del web <http://www.soib.es> i a la Seu Electrònica de la CAIB.
2. Una vegada fet aquest tràmit, l'aplicació de gestió generarà un document de sol·licitud (D29), el qual l'entitat l'haurà de completar i modificar i presentar electrònicament mitjançant el Registre de la Seu Electrònica del Govern, d'acord amb l'article 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Posteriorment, les entitats formatives hauran de penjar el D29 registrat a l'aplicació ESOIB/ACFOR.
3. D'acord amb l'article 14, apartats 2 i 3, de la Llei 39/2015, els subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques únicament poden presentar les sol·licituds en la forma esmentada, mitjançant el Registre la Seu Electrònica del Govern. En el cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud d'una manera presencial, l'Administració li ha de requerir que ho faci d'una manera electrònica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015.
4. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer, preferentment, per mitjans electrònics i, en tot cas, quan la persona interessada resulti obligada a rebre les notificacions per aquesta via, amb les excepcions que assenyala l'article 41.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Les notificacions a través de mitjans electrònics s'han de practicar en la forma que estableix l'article 43 d'aquesta Llei.
5. Les dones víctimes de violència masclista podran optar entre presentar la sol·licituds mitjançant el centre o de manera presencial en qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local.
6. El termini per presentar les sol·licituds començarà el dia següent que es publiqui aquesta convocatòria en el BOIB i romandrà obert fins al 31 de març de 2026. Si la sol·licitud la presenta el centre, juntament amb el document D29, ha de presentar una sol·licitud per acció formativa i alumne.
En cas de les dones víctimes de violència masclista (Línia 3), si la sol·licitud la presenta l'alumna, ha de presentar una sol·licitud per a cada acció formativa.
7.La documentació que complementa la sol·licitud i que s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB és la següent:
a) Per a les beques de totes les línies:
b) Per a les sol·licituds de la Línia 3 (Dones víctimes de violència masclista), si l'alumna és víctima de violència de gènere, el Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5 sol·licitarà a l'IBDona la certificació acreditativa de la condició de víctima de violència de gènere amb vigència el dia de la data d'inici de l'acció formativa en relació amb la qual se sol·licita l'ajut.
En cas que l'alumne s'oposi a l'accés a aquesta informació per part del Servei assenyalat al paràgraf anterior, haurà d'adjuntar a la sol·licitud documentació acreditativa de la condició de víctima de violència de gènere amb vigència a la data d'inici de l'acció formativa en relació amb la qual sol·licita l'ajut, en els termes establerts a l'article 23 de la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, segons el qual les situacions de violència de gènere s'han d'acreditar mitjançant:
c) Per als ajuts de la Línia 5 (Ajuts per a manutenció), es considera com a darrer domicili de l'alumne el que consta en la base de dades de l'oficina d'ocupació que ha de coincidir amb el que figuri en la sol·licitud. En cas que no coincideixi, s'ha d'aportar un certificat d'empadronament i s'ha de tenir per domicili vàlid el que hi consti.
d) En cas de les beques de la Línia 6 (Ajuts per a allotjament i manutenció) quan l'alumne s'hagi de desplaçar entre les illes, amb l'autorització prèvia del SOIB, per assistir als cursos la despesa s'ha de justificar presentant un contracte d'arrendament, una factura d'hostalatge o per qualsevol mitjà documental acreditatiu.
e) En cas dels ajuts de la Línia 7 (Conciliació) s'ha d'adjuntar una fotocòpia del llibre de família, certificat de convivència expedit per l'ajuntament corresponent i autorització per consultar la declaració de rendes de totes les persones majors de 26 anys i dependents de la unitat familiar. En cas de familiars dependents, s'ha d'ajuntar el certificat de dependència expedit per la Direcció General de Dependència o d'un altre òrgan competent.
8.De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, així com la verificació de les dades d'identitat (DNI) i, si escau, l'informe de vida laboral, declaració de rendes i documentació acreditativa de la víctima de violència. En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
9.D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 d'aquesta mateixa Llei. El fet de formalitzar la sol·licitud de subvenció no significa tenir dret a la concessió.
10.En el cas de les persones interessades que hagin triat l'opció de notificació en paper, s'ha de fer en paper i mitjançant l'aplicació NOTIB, per garantir el dret de la persona interessada a rebre la notificació per compareixença espontània en la Seu Electrònica, d'una manera voluntària, encara que no ho hagi sol·licitat. En tot cas, s'ha de prendre com a data de notificació la que s'hagi produït en primer lloc. A més, d'acord amb l'article 41.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'enviar un avís a l'adreça de correu electrònic que la persona interessada hagi comunicat, en què s'informarà que s'ha posat a disposició una notificació electrònica en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. Import dels ajuts
LÍNIA 1
L'import total de la beca per assistència amb aprofitament, per a joves majors de 16 i menors de 30 anys, és el resultat de multiplicar la quantitat de 13 euros pel nombre de dies d'assistència efectiva amb la comprovació prèvia que es compleixen els requisits establerts en l'apartat 5. El SOIB ha de tramitar el pagament de la manera que s'explica en l'apartat 10 d'aquest annex.
En el supòsit d'alumnes discapacitats d'aquesta línia que finalitzin l'acció formativa sense aprofitament, tenen dret a percebre una beca per assistència de 5,50 euros per dia d'assistència.
LÍNIA 2
L'import total de la beca per assistència amb aprofitament, per a joves a partir de 30 anys, és el resultat de multiplicar la quantitat de 13 euros pel nombre de dies d'assistència total, amb la comprovació prèvia que es compleixen els requisits establerts en l'apartat 5. El SOIB ha de tramitar el pagament de la manera que s'explica en l'apartat 10 d'aquest annex.
En el supòsit d'alumnes discapacitats d'aquesta línia que finalitzin l'acció formativa sense aprofitament, tenen dret a percebre una beca per assistència de 5,50 euros per dia d'assistència.
LÍNIA 3
Per a les dones víctimes de violència de gènere hi ha dues possibilitats:
1. Si l'alumna finalitza l'acció formativa (mòdul) amb aprofitament (apta) l'import de la beca serà el resultat de multiplicar la quantitat de 13 euros pel nombre de dies d'assistència total, amb la comprovació prèvia que es compleixen els requisits establerts en l'apartat 5.
2. Si l'alumna finalitza l'acció formativa (mòdul) però no és apta, té dret a percebre una beca per assistència de 10 euros per dia lectiu fins que acabi el curs. Aquesta beca és compatible amb la resta d'ajuts que estableix aquest annex, d'acord amb el Reial decret 1917/2008. Aquesta beca és incompatible amb altres beques per al mateix concepte finançades pel SOIB.
LÍNIA 4
Ajuts per a transport: 1,50 euros per dia d'assistència, en concepte d'ajut de transport públic urbà i interurbà.
LÍNIA 5
Ajuts per a manutenció: tenen una quantia de 8 euros per dia d'assistència.
LÍNIA 6
Ajuts per a manutenció i allotjament: tenen una quantia de 55 euros per dia d'assistència. En aquest supòsit, l'alumne té dret als bitllets de transport en classe econòmica dels desplaçaments inicial i final.
LÍNIA 7
Ajuts de conciliació: tenen una quantia corresponent al 75 % de l'IPREM diari per dia d'assistència, determinat en la Llei de pressuposts generals de l'Estat per a l'any d'inici del curs.
8. Règim de concessió de les beques
La concessió d'aquestes beques s'ha de fer d'una manera directa, amb la sol·licitud prèvia de l'alumne, atès el que disposa l'article 23 de l'Ordre TMS/368/2019, de 7 de març, en relació amb l'article 6.5.d) de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
S'ha d'aplicar un criteri de resolució per ordre rigorós d'entrada de les sol·licituds en el Registre General del SOIB o en els registres i les oficines que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, per la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
En el cas que, d'acord amb l'apartat 6.5, s'hagi hagut de fer un requeriment per esmenar la sol·licitud, el termini que es tendrà en compte a efectes de Resolució de l'expedient, serà el de l'esmena de la sol·licitud.
9. Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds i la documentació adjunta és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
2. Una vegada finalitzada l'acció formativa i quan el centre de formació hagi lliurat al Servei de Seguiment de Formació del SOIB la documentació justificativa dels resultats de l'acció formativa dins del termini i en la forma escaient, tal com estableixen les convocatòries de subvencions, les resolucions de centres propis i els protocols de gestió corresponents, el Servei de Seguiment de Formació ha de validar els resultats de l'acció formativa i el Servei de Seguiment Administratiu de la Formació ha de comprovar la llista d'alumnes aptes, amb la informació següent:
— El total d'assistència efectiva a l'acció formativa
— En cas d'estar inscrits com a demandants d'ocupació desocupats en el SOIB, el dia de l'inici de cada acció formativa.
— Si tenen més o menys de 30 anys, si escau.
3. El cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5 ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que serveixi de base per a la proposta de resolució. La directora del SOIB ha d'emetre les propostes de concessió o de denegació dels ajuts, les quals han de contenir la llista de les persones beneficiàries proposades per atorgar la subvenció, així com les excloses, amb el motiu d'exclusió. D'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, aquesta proposta s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el web del SOIB, les quals disposen d'un termini de deu dies per fer les al·legacions que estimin oportunes.
4. Ateses la proposta de resolució i, si escau, les al·legacions presentades, el president del SOIB, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, ha de dictar una resolució d'aprovació o de denegació motivada i cal notificar-la en el termini de sis mesos comptadors des de la data en què la sol·licitud hagi tengut entrada en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la.
5. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del SOIB. La resolució de concessió o de denegació posa fi a la via administrativa. En contra, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat.
6. En haver transcorregut el termini màxim per resoldre i notificar sense haver-se dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.
10. Forma de pagament
El SOIB ha de tramitar el pagament una vegada finalitzada cada acció formativa, a partir de l'1 de gener de 2023 i un cop comprovat d'ofici que la persona beneficiària compleix els requisits que estableix aquesta convocatòria.
11. Obligacions de les persones beneficiàries i les entitats de formació
El centre que imparteix l'acció formativa ha d'informar els alumnes del dret que tenen a rebre aquests ajuts. Així mateix, també els ha de facilitar el model de presentació de la sol·licitud de l'ajut, amb l'obligació d'emplenar la part corresponent al centre, i recollir les sol·licituds dels alumnes per tal de presentar-les al SOIB.
Segons estableix l'article 23.1 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, les entitats beneficiàries han de col·laborar en la gestió de les beques i ajuts dels articles 20, 21 i 22 d'aquesta Ordre en els termes que estableixi aquesta convocatòria, d'acord també amb l'apartat 6 d'aquest annex.
Els alumnes beneficiaris i les entitats formatives estan obligats a facilitar la informació que els requereixin l'òrgan instructor del procediment, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o un altre òrgan competent, així com les obligacions que fixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 14 de la Llei general de subvencions.
12. Justificació
La justificació del dret a cobrar els ajuts que estableix aquesta Resolució s'ha de dur a terme mitjançant l'acreditació prèvia dels requisits establerts en l'apartat 5 i la comprovació de la documentació complementària de l'assistència efectiva de l'alumne al curs, la qual es comprova a través de les signatures en els corresponents controls d'assistència de les accions formatives. La baixa o l'exclusió de l'alumne dona lloc a la pèrdua del dret a percebre aquestes beques. Els dies d'absència, justificada o sense justificar, no s'han de computar a l'efecte del pagament dels ajuts.
D'acord amb l'article 23.3 de l'Ordre TMS/368/2018, de 28 de març, constitueix causa de baixa a l'acció formativa incórrer en més de tres faltes d'assistència no justificades al mes en cada acció formativa, la qual cosa comporta la pèrdua del dret a percebre els ajuts i les beques corresponents.
13. Compatibilitat
Aquestes beques són incompatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció destinats a la mateixa finalitat que es pugui rebre de qualsevol institució, pública o privada.