Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 550213
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’ampliació de la instal·lació de gestió de residus perillosos i no perillosos (ORGASEL 2000 S.L.), ubicada al camí de Jesús núm, 20- polígon de Can Valero, terme municipal de Palma (181a/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 de juny de 2022, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'ampliació de la instal·lació de gestió de residus perillosos i no perillosos (ORGASEL 2000 S.L.), ubicada al camí de Jesús núm, 20- polígon de Can Valero, terme municipal de Palma , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte està inclòs a l'Annex 2 Grup 6, punt 2 i 4, del Decret Llei 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears:

«2. Instal·lacions d'emmagatzematge de ferralla, d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, centres autoritzats per a la recollida i la descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.»

4. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

D'acord amb l'art. 7.2. a de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte s'ubica al camí de Jesús núm, 20- polígon de Can Valero, del terme municipal de Palma, en sòl urbà industrial, i consisteix en ampliar les instal·lacions de residus existents i autoritzades amb l'ampliació de la superfície de sòl destinada a gestió de residus (la superfície de 1.192 m2 passa a 3.338 m2) i amb l'ampliació de noves quantitats i codis LER. Es tracta d'informar l'activitat donat que les obres ja varen ser executades amb l'autorització corresponent.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant la fase d'instal·lació únicament es realitza l'adequació de les instal·lacions existents de manera que els efectes no són apreciables.

Durant la fase de funcionament es podrien produir afeccions per emissions a l'atmosfera per partícules, residus i renous, i a l'aigua per la generació d'aigües residuals, de procés i pluvials que es minimitzen amb l'aplicació de les mesures ja incloses al projecte i amb les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que incorpora el document ambiental.

4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

-Del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic (de data 14/02/2022), que conclou:

- El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del Grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

- La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

- S'hauria d'aprofitar l'ampliació de la instal·lació, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, per tal de plantejar una penetració de renovables per exemple de generació de fotovoltaica, i definir la màxima eficiència energètica per als equips nous a incorporar.

-Del Departament de Medi Ambient i Benestar Animal de l'Ajuntament de Palma (de data 21/02/2022), que conclou que amb la mancança de la dada de la jornada laboral anual no és possible assegurar a quin tipus d'AIA s'ha de sotmetre el projecte.

-Del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics (de data 02/03/2022) que informa favorablement atès el compliment del condicionant següent:

En relació al separador d'hidrocarburs, aquest ha de dur marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE-EN 858-1:2002/A1:2004. Per dur a terme l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram, s'ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del TM de Palma. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. S'haurà de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica.

-De la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca (de data 06/04/2022), que informa favorablement amb les condicions:

- Seria convenient incorporar mesures d'integració paisatgística de la instal·lació proposada, especialment en allò referent als materials i acabats de façana i tancament de la parcel·la, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació i millorar la qualitat paisatgística de l'espai públic proper.

- Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears.

- Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a l'administració competent en matèria de residus.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a.Característiques del projecte: El projecte consisteix en l'ampliació d'una instal·lació existent de gestió de residus, ampliant la seva superfície amb sòl industrial confrontant i els residus que gestiona en quantitat i codis LER.

b.Ubicació del projecte: El projecte s'ubica a Palma, al camí de Jesús núm, 20- polígon de Can Valero, en un entorn de sòl urbà consolidat i d'ús industrial. El projecte es troba en una zona de contaminació d'aqüífers de vulnerabilitat moderada, a 200 metres d'un pou d'abastiment urbà (i d'un altre pou actualment en desús), el torrent de sa Riera i l'àrea de prevenció de risc d'inundació (APR) es troben a uns 450 m i no hi ha espais de rellevància ambiental a les proximitats.

c.Característiques del potencial impacte: no es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme les mesures que formen part del projecte i les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'ampliació de la instal·lació de gestió de residus perillosos i no perillosos (ORGASEL 2000 S.L.), ubicada al camí de Jesús núm, 20- polígon de Can Valero, del terme municipal de Palma, sempre que es compleixin les mesures que formen part del projecte d'activitat permanent de tractament i gestió de residus (ORGASEL 2000 S.L.) ubicada al camí de Jesús núm, 20- polígon de Can Valero, del terme municipal de Palma, de data 29 de novembre de 2021, firmat per José María Pecharromán Lázaro, enginyer tècnic industrial (JMP Estudio de Ingeniería) i les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental del document ambiental de data novembre de 2021 firmat per María Teresa Oms Molla, doctora en Ciències Químiques i altres (GEMAX, Estudios Ambientales S.L.) i que es compleixi la condició determinada a l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics de data 2 de març de 2022:

-En relació al separador d'hidrocarburs, aquest ha de dur marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE-EN 858-1:2002/A1:2004. Per dur a terme l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram, s'ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del TM de Palma. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. S'haurà de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica.

A més, es recomana que:

-Les aigües pluvials que es recullen de les cobertes de les naus i les pluvials que s'han tractat al separador d'hidrocarburs i estan lliures de greixos i hidrocarburs s'emmagatzemin i es reutilitzin a les instal·lacions per a usos com la neteja de superfícies pavimentades.

-D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic de data 14/02/2022, s'hauria d'aprofitar l'ampliació de la instal·lació, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, per tal de plantejar una penetració de renovables per exemple de generació de fotovoltaica, i definir la màxima eficiència energètica per als equips nous a incorporar.

-D'acord amb l'informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca de data 06/04/2022, seria convenient incorporar mesures d'integració paisatgística de la instal·lació proposada, especialment en allò referent als materials i acabats de façana i tancament de la parcel·la, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació i millorar la qualitat paisatgística de l'espai públic proper.

Es recorda que:

-El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del Grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

-S'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 27 de setembre de 2022)

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias