Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 545241
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 23 de setembre de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria d’estades formatives en empreses per al professorat de formació professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L'article 102.1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives.

2. L'article 145. i) de la Llei 1/2022 de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix que un dels principis de la formació permanent del professorat és la col·laboració amb entitats i institucions de prestigi en matèria d'innovació, recerca i formació del professorat que potenciï la transferència del coneixement i l'especialització en matèria de formació professional.

3. L'article 7.1.a) del Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, determina que s'ha de fomentar la col·laboració dels professors i dels centres docents de les Illes Balears amb altres centres, empreses i entitats d'altres països de la Unió Europea. D'altra banda, l'article 8.2.f) estableix que s'han d'afavorir accions formatives per al professorat de formació professional i que aquestes accions es poden dur a terme en empreses en les condicions que s'estableixin en la normativa de desplegament del Decret esmentat.

4. L'article 4.i) del Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que un dels principis de la formació permanent del professorat és la col·laboració d'entitats que potenciïn l'especialització en matèria de formació professional. En l'article 8.1.e) es preveuen, com una de les modalitats de formació, els programes d'experiència formativa que impulsen i reconeixen la participació en experiències d'innovació, experiències formatives en empreses i institucions, intercanvis, participació en programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.

5. L'article 3.1 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 30 d'agost de 2017 per la qual es regulen les estades formatives, en la modalitat d'experiència formativa, del professorat de formació professional en empreses i entitats (BOIB núm. 110, de 7 de setembre), estableix que la conselleria amb competències en matèria d'educació ha d'aprovar les convocatòries pertinents de l'activitat d'estades formatives mitjançant una resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors. Igualment, l'article 3.2 disposa que poden participar en les convocatòries els professors dels cossos d'ensenyament secundari i els professors tècnics de formació professional que imparteixen cicles formatius de formació professional en centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, així com els professors que imparteixen cicles formatius concertats en centres privats concertats.

6. L'article 2.6.c) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, estableix que correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, mitjançant la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, l'exercici de les competències en matèria de formació professional i relació del sistema educatiu amb l'empresa.

7. L'article 15 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril), estableix que la participació en activitats d'innovació, programes internacionals, pràctiques en empreses, grups de treball i altres activitats considerades d'experiència formativa podran tenir la consideració d'activitats de formació permanent del professorat en la modalitat formativa que s'estableix en la lletra e) de l'article 8 del Decret 41/2016.

8. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, aprovat per Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 (BOIB núm. 169, d'1 d'octubre), estableix, en el punt 5.2, que la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF) es basa en l'aprenentatge a partir de l'experiència i que es pot dur a terme de diferents maneres, entre les quals es troben les estades en empreses de formació professional, que consisteixen en la realització de pràctiques professionals en àmbits o indrets relacionats amb l'àrea que imparteix el professor o en àrees d'especialització didàctica i pedagògica.

9. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l'experiència formativa com a formació permanent del professorat (BOIB núm. 81, de 4 de juliol), determina, en l'article 2.3 de l'annex, que les activitats d'experiència formativa han de tenir una durada d'entre vint i cent hores i han d'incloure una fase de formació, una fase d'aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència de la formació.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre).

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).

3. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears (BOIB núm. 177, de 29 de novembre).

4. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 90, de 16 de juliol).

5. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 30 d'agost de 2017 per la qual es regulen les estades formatives, en la modalitat d'experiència formativa, del professorat de formació professional en empreses i entitats (BOIB núm. 110, de 7 de setembre).

6. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 de modificació de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 27 d'abril).

7. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 (BOIB núm. 169, d'1 d'octubre).

8. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l'experiència formativa com a formació permanent del professorat (BOIB núm. 81, de 4 de juliol).

9. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 33, de 9 de març).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'estades formatives en empreses per al professorat de formació professional.

2. Aprovar les bases reguladores de la convocatòria esmentada en el punt anterior, les quals figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar els annexos 2, 3, 4 i 5 d'aquesta Resolució.

4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 23 de setembre de 2022

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria d'estades formatives en empreses, en la modalitat de programes d'experiència formativa, per al professorat de formació professional

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta Resolució és convocar, per al curs 2022-2023, estades formatives, en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), per als professors d'ensenyament secundari i professors tècnics de formació professional que imparteixen cicles formatius de formació professional en centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o cicles formatius concertats en centres privats concertats.

Segon

Període i durada de les estades

1. S'estableixen dos períodes per a la realització de les estades formatives:

  • El primer període va des del dia 1 de novembre de 2022 fins al dia 28 de febrer 2023.
  • El segon període va des del dia 2 de març 2023 fins al dia 15 de juliol de 2023.

2. La durada pot oscil·lar entre un mínim de vint hores i un màxim de cent. Per a l'estada formativa es computen un màxim de vuit hores diàries i un màxim de quaranta hores setmanals.

Tercer

Elecció de l'empresa

1. Les estades formatives es poden dur a terme en qualsevol empresa o entitat (organismes o institucions) de l'àmbit de les Illes Balears, l'Estat espanyol o la Unió Europea, sempre que l'activitat professional estigui relacionada amb el perfil professional i els mòduls que imparteixen els professors interessats.

2. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha de signar un document de formalització de l'estada formativa amb les empreses o entitats col·laboradores en què s'hagin de dur a terme aquestes estades. Aquest document s'ha de signar per a cada estada formativa i per a cada docent participant, d'acord amb el model que figura en l'annex 5.

Quart

Sol·licituds

1. La sol·licitud de participació s'ha de fer a través del tràmit telemàtic habilitat a aquest efecte a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es) i s'hi ha d'adjuntar la documentació necessària. En qualsevol cas, s'ha de trametre una còpia de la sol·licitud a l'adreça de correu electrònic assessor6@cfinfp.cat.

S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds i la documentació corresponent, , en funció del període en què s'hagin de dur a terme les estades:

  • Des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 15 d'octubre de 2022 per a les estades del primer període.
  • Des del dia 13 de gener de 2023 fins al dia 3 de febrer de 2023 per a les estades del segon període.

Cinquè

Presentació de projectes

1. Per optar a les estades formatives en empreses, els interessats han de presentar la documentació següent:

a) Un certificat expedit pel director del centre educatiu on està destinat el sol·licitant d'acord amb el model establert en l'annex 2.

b) El projecte formatiu personal i el certificat d'admissió a l'empresa o entitat, d'acord amb l'annex 3, que ha de recollir, com a mínim, els apartats que s'exposen a continuació.

1. Justificació del projecte amb relació a l'actualització professional.

2. Característiques de l'empresa o entitat.

3. Objectius de l'estada.

4. Continguts i processos de treball que es tractaran.

5. Programació d'activitats.

6. Planificació de l'estada.

c) El document de formalització de l'estada formativa (annex 4).

d) El certificat de realització de l'estada formativa expedit per l'empresa (annex 5).

2. En el cas que la sol·licitud o la documentació presentada tengui algun defecte o hi manqui algun document, s'ha de requerir l'interessat perquè en el termini de tres dies hàbils l'esmeni, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició.

Sisè

Selecció de projectes

1. Una comissió de selecció ha d'examinar els projectes d'estades formatives, elaborar les llistes provisionals, resoldre les eventuals reclamacions i elevar la proposta definitiva d' admesos i exclosos al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

2. Les competències en matèria de formació professional i relació del sistema educatiu amb l'empresa corresponen a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, en concret al Servei de Planificació i Participació. Així, doncs, la presidència de la Comissió es trasllada del Servei de Normalització Lingüística i Formació al Servei de Planificació i Participació.

3. La Comissió de Selecció està formada pels membres següents:

a) La cap del Servei de Planificació i Participació, o la persona en qui delegui, que la presideix.

b) Un inspector, designat per la cap del Departament d'Inspecció Educativa.

c) Una persona en representació de les cambres de comerç de les Illes Balears.

d) Una persona en representació de la Confederació d'Associacions Empresarials de Balears (CAEB).

e) Una persona en representació de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Balears (PIMEB).

f) Un representant de cadascuna de les organitzacions sindicals representades en la Junta de Personal Docent no Universitari de les Illes Balears.

g) Un assessor del Servei de Planificació i Participació.

4. La Comissió de Selecció ha de valorar les sol·licituds i la documentació lliurada tenint en compte l' interès i la qualitat dels projectes i d'acord amb els criteris següents:

a) L'adequació de les competències i els objectius plantejats als cicles formatius de les famílies de formació professional específica i/o als programes de formació professional bàsica que imparteix el sol·licitant.

b) La idoneïtat de l'empresa o entitat seleccionada per aconseguir els objectius de l'estada formativa.

c) L'actualització en determinats aspectes tecnològics l'especificitat dels quals fa difícil accedir-hi per altres mitjans.

d) L'adequació del projecte a l'entorn productiu del centre educatiu on està destinat el sol·licitant.

e) La viabilitat del període d'estada proposat.

5. La Comissió pot valorar excepcions en els projectes, sempre que estiguin degudament justificades.

Setè

Publicació de la resolució

1. La proposta de resolució s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es) i ha d'expressar la relació de professors i projectes formatius personals seleccionats i els professors i projectes formatius personals exclosos, així com el motiu o motius de l'exclusió.

2. Els interessats, en un termini no superior a tres dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional, poden formular les al·legacions oportunes davant la Comissió de Selecció, la qual ha de resoldre les reclamacions i elevar la proposta de resolució al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

3. Vista la proposta de la Comissió de Selecció, el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha de resoldre la convocatòria en un termini màxim d'un mes comptador des del dia de la publicació de la relació provisional de professors i projectes seleccionats per accedir a les estades formatives en empreses. Aquesta resolució, que ha de contenir la relació de beneficiaris, s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es).

Vuitè

Seguiment i avaluació

1. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, a través del Servei de Planificació i Participació, ha de fer el seguiment de les estades formatives i les ha d'avaluar a partir de la memòria que els professors beneficiaris lliuren i de l'informe que les empreses o entitats presenten amb relació a l'execució de l'activitat.

2. L'avaluació de l'estada s'ha de fer tenint en compte el següent:

a) La memòria s'ha d'ajustar al contingut de l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 30 d'agost de 2017 per la qual es regulen les estades formatives, en la modalitat d'experiència formativa, del professorat de formació professional en empreses i entitats (BOIB núm. 110, de 7 de setembre).

b) L'estada formativa s'ha de cenyir al projecte aprovat per la Comissió de Selecció.

c) El certificat de l'empresa o entitat ha d'especificar l'aprofitament de l'estada.

3. Si l'avaluació és positiva, el Servei de Normalització Lingüística i Formació ha d'expedir el certificat corresponent en què consti el nombre d'hores reconegudes com a activitat de formació permanent del professorat en la modalitat d'experiència formativa i l'ha d'inscriure d'ofici en el Registre General de Formació Permanent del Professorat.

4. En el cas que l'avaluació no sigui positiva perquè no s'ha fet l'estada formativa objecte de concessió, o perquè no s'han sol·licitat i autoritzat els canvis en el projecte o no s'han complert els requisits establerts en aquesta convocatòria sense causa justificada, el beneficiari perdrà el dret a la certificació de l'activitat formativa.

Novè

Renúncies

1. En els casos en què l'estada no es pugui dur a terme per motius degudament justificats, s'haurà de comunicar al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, que n'ha de determinar, si escau, l'acceptació.

2. El període per presentar l'escrit de renúncia a l'estada formativa és de cinc dies naturals comptadors des de la publicació de la relació definitiva de beneficiaris. Les renúncies s'han de presentar a través del tràmit telemàtic habilitat a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es). En qualsevol cas, s'ha de trametre una còpia de l'escrit a l'adreça de correu electrònic assessor6@cfinfp.cat.

3. Els professors beneficiaris que no participin en l'estada formativa sense formalitzar la renúncia, o en el cas que aquesta no estigui prou justificada, no podran participar en un nou programa d'estada formativa el curs acadèmic següent, excepte en el cas que la renúncia sigui per causes justificades sobrevingudes a la presentació de la sol·licitud del programa d'estades formatives.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Per justificar la realització de l'estada formativa, els professors beneficiaris han de dur a terme les accions que es detallen a continuació.

a) Han d'elaborar una memòria del treball desenvolupat que contengui, com a mínim, la informació següent:

1. Programa desenvolupat de l'estada formativa, en què consti la feina feta

2. Objectius assolits

3. Incidència de l'experiència en la docència directa

4. Valoració global

b) Han de presentar el certificat de l'entitat o empresa on s'ha fet l'estada formativa en què s'acreditin la realització de l'estada (amb especificació de les hores totals), la durada de l'estada, l'horari, el calendari de realització i l'aprofitament (annex 5).

2. El període per presentar la documentació indicada és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de l'acabament de l'activitat. La memòria s'ha de lliurar a través del tràmit telemàtic corresponent disponible a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (http://formacioprofessional.caib.es). En qualsevol cas, s'ha de trametre una còpia de la documentació l'adreça de correu electrònic assessor6@cfinfp.cat.

3. El programa d'estades formatives s'ha de desenvolupar en els termes i dins els terminis que s'estableixen en aquesta convocatòria. En el cas excepcional que s'hagin de produir canvis en el projecte seleccionat, cal sol·licitar una autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

Onzè

Vinculació amb la institució o empresa d'acolliment

Durant el període d'estada en una empresa o entitat, el beneficiari no pot tenir cap vinculació o relació laboral amb l'empresa o entitat d'acolliment ni pot ocupar-hi cap lloc de feina dins el seu quadre de personal.

Dotzè

Retirada de la documentació

Els qui no hagin estat seleccionats poden retirar la documentació presentada en el termini d'un mes des que s'hagi publicat la resolució que conté la relació de beneficiaris al lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

 

Documents adjunts