Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 545144
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Variant línia MT Saulet nou tram aeri i instal·lació nou CT Nou Casa Tiena, TM Andratx (174A/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 23 de juny de 2022,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

Es tracta d'un projecte que consisteix, essencialment, en la instal·lació d'un nou tram de línia aèria de mitja tensió fins a arribar al camí més proper i des d'aquest camí instal·lar un nou tram de línia soterrada de mitja tensió fins a arribar de nou a la línia aèria ja existent. Amb aquesta actuació s'eliminen 2 trams de línia aèria de mitja tensió que passen per sobre d'una piscina i d'un habitatge. També s'elimina un centre de transformació aeri i s'instal·la un de nou a edifici prefabricat. L'àmbit del projecte es troba dins ARIP, per tant, l'actuació es troba inclosa al grup 3.7 (Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km) de l'annex 1 de la llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Per tant, ha de ser sotmès a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, seguint la tramitació prevista als articles 33 i següents de la llei 21 /2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, amb les particularitats que recull la llei 12/2016, de 17 d'agost.

1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

Es contempla, essencialment, la instal·lació d'un nou tram de línia aèria de mitja tensió fins a arribar al camí més proper i des d'aquest camí instal·lar un nou tram de línia soterrada de mitja tensió fins a arribar de nou a la línia aèria ja existent. Amb aquesta actuació s'eliminen 2 trams de línia aèria de mitja tensió amb una longitud de 226 metres que passen per sobre d'una piscina i d'un habitatge. També s'elimina un centre de transformació aeri i s'instal·la un de nou a edifici prefabricat. Per això, es realitzarà el desmantellament dels trams aeris de MT compresos entre el suport A062409 i el suport A062398, i el tram entre el suport A062409 i el Centre de transformació aeri 12999 aquestes actuacions suposen el desmuntatge de 226 metres, el canvi dels suports metàl·lics A062409 i A06398, per altres suports metàl·lics i la instal·lació d'un nou suport metàl·lic (T2) i un nou Centre Transformació 50879, a més del retensat i estesa del nou traçat aeri amb una longitud de 40 metres i la realització de rases i estesa dels trams soterrats de mitja i baixa tensió.

La longitud del nou tram aeri (des del suport A062409 fins al suport T-2) és de 40 metres. La longitud del tram subterrani (des del suport T-2 fins al suport A062398) és de 95 metres. El tram aeri eliminat és de 226 metres, per tant, en total s'eliminen 186 metres d'estesa aèria.

Les actuacions afecten a les parcel·les 53,51,101, 9014 i 99 del polígon 10 i a la parcel·la 102 del polígon 12 del TM d'Andratx.

L'àrea a desmantellar se situa sobre una zona d'assentaments d'habitatges i l'actuació dels trams soterrats s'ubiquen al vial asfaltat Camí des Coll Baix.

Es tracta d'un projecte de modificació d'una línia que actualment es troba fora de legislació, no compleix amb allò que s'especifica a la ITC-LAT del reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat a les línies aèries d'alta tensió, no comporta donar servei a nous usuaris.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una caracterització de la zona, un inventari ambiental, on es descriu el medi físic i biòtic (climatologia, geomorfologia i sòl, hidrologia, atmosfera, canvi climàtic, hàbitats, vegetació i fauna), el territori (figures de protecció afectades, APRs, i ordenació del territori), patrimoni cultural (BICs i patrimoni municipal), medi socioeconòmic i paisatge.

Segons el PTI de Mallorca, els terrenys on es realitzaran les actuacions són ARIP.

Tota la parcel·la està situada en la Unitat de Paisatge UP1-Serra Nord i la Victòria.

Pel que fa a la topografia del terreny, l'àmbit del projecte es troba a una cota entre 0 i 50 metres, les cotes dels suports i CTs:

A062408 (a retirar) ……..………… 17 m d'altitud.

A062409 (a substituir)…………….. 16 m d'altitud.

A062419 (a retirar) ……..………… 15 m d'altitud.

A062397 (existent) ……..………… 10 m d'altitud.

A062398 (a substituir)…………….. 19 m d'altitud.

A062399 (existent) ………………...18 m d'altitud.

T2 (nou) …………………............... 22 m d'altitud.

CTI12999 (a retirar) ….…………… 16 m d'altitud.

CT50879 (nou) ………….......…….. 21 m d'altitud.

L'altitud dels trams soterrats oscil·len entre 18 i 22 metres.

Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni formen part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap Hàbitat d'Interès Comunitari.

El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament o inundació, part de les actuacions es troben dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals segons IV Pla General de defensa contra incendis forestals de les Illes Balears 2015 a 2024.

Els terrenys es troben en una àrea de Protecció d'Electrocució.

En relació amb l'aigua, el projecte es desenvolupa sobre la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1801M2 «Port d'Andratx» la qual segons el PHIB 2019 i els objectius de la DMA, es troba en mal estat quantitatiu i qualitatiu.

És un aqüífer profund. Actualment aquesta massa no està declarada zona vulnerable a la contaminació per Nitrats (ZVCN).

La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada. El projecte no es troba en zona inundable o potencialment inundable.

Trobem un pou d'ús domèstic amb codi AAS_409_VIGENT-A_S_1655, que es localitza a 8 metres del punt més pròxim de la rasa soterrada a excavar i cimentar i a menys de 20 metres del suport més pròxim a excavar i cimentar.

Segons font de l'IDEIB, l'àrea d'execució ocupa la quadrícula 352 del codi 5 x 5 del Bioatles a la qual apareixen les següents espècies catalogades i amenaçades:

Nom comú

Tàxon /espècie

Bitó

Botaurus stellaris

Gavina roja

Ichthyaetus audouinii

Àguila peixatera

Pandion haliaetus

Corb marí

Phalacrocorax aristotelis desmarestii

Tortuga mora

Testudo graeca subsp. graeca

I les següents espècies catalogades no amenaçades:

Nom comú

Tàxon /espècie

Àguila calçada

Aquila pennata

Calàpet

Bufotes balearicus

Sebel·lí

Burhinus oedicnemus

Serp de garriga

Macroprotodon mauritanicus

Butxaqueta

Cisticola juncidis

Falcó

Falco peregrinus

Xoriguer

Falco tinnunculus

Trencapinyons

Loxia curvirostra

Dragó

Tarentola mauritanica

Pàssera

Monticola solitarius

Mussol banyut

Asio otus

Puput

Upupa epops

Ratapinyada comun

Pipistrellus pipistrellus

Ratapinyada de muntanya

Hypsugo savii

Garballó, Margalló

Chamaerops humilis

Fonoll marí

Crithmum maritimum

Boix

Buxus balearica

ravenissa groga de les Pitiüses

Diplotaxis ibicensis

Tamarell, Tamaric, Gatell

Tamarix africana

Murta, Murtera, Murtra

Myrtus communis

Llampúgol, Aladern

Rhamnus alaternus

Referent a la vegetació, d'acord amb l'EsIA, a la zona d'actuació no es troba cap espècie destacada, els suports A062397 i A06399 se situen en camps d'ametllers de secà. Per una altra banda, el suport A062408, a menys de 2 m, trobem un ullastre i a uns 4 metres un garrover i confrontant al CT12999 s'ubica un ametller. Molt pròxims a l'espai d'ubicació del suport T2 i el CT50879 s'hi localitzen 3 pins i en el mateix espai un ullastre de mida mitjana.

Referent al Patrimoni, no es considera que l'actuació pugui afectar a Bens d'Interès Cultural ni a elements catalogats en el patrimoni municipal.

3. Resum del procés d'avaluació

Fase d'informació pública i de consultes

El 17 de març de 2020 es va publicar en el BOIB núm. 36 la informació pública d'autorització administrativa. Durant el tràmit d'informació pública no es varen rebre al·legacions.

Durant la IP han estat consultades les següents administracions:

-Ajuntament d'Andratx.

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

S'han rebut els següents informes:

-Informe desfavorable de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de data de 18 de març de 2020 que indica:

«D'acord amb el que disposa l'article 21.2 del PDSEIB, les línies de mitja tensió hauran de ser soterrades a menys que hi hagi un interès territorial o mediambiental determini l'inconvenient del soterrament o bé quan la conselleria competent determini l'existència de dificultats que desaconsellin el soterrament. L'empresa distribuïdora no ha justificat la impossibilitat de soterrar el tram aeri i fer-lo discorre entre els límits de les parcel·les i sortir posteriorment a camí, cosa que està contemplada a les seves normes particulars (per exemple, senyalar el recorregut mitjançant fites).»

-Informe favorable de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de data 23 d'octubre de 2020 que indica:

«Vist el vostre escrit de data 9 març de 2020, sobre l'assumpte de referència us inform que aquesta Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic no veu inconvenient en informar favorablement sobre l'execució de la instal·lació de variant de la línia MT «SAULET» nou tram aeri i soterrat, nova línia soterrada de BT i instal·lacions del nou CT 50879 «NOU CASA TIENA» sempre que es doni compliment a les disposicions de la nostra competència indicades a continuació:

- Reial Decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09.

- Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23.

- Reial Decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament Electrotècnic per a Baixa Tensió i les seves instruccions tècniques complementàries.

- Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

- Decret 36/2003, d'11 d'abril, pel qual es modifica el Decret 99/1997, 11 de juliol, pel qual es regula el procediment administratiu aplicable en la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Resolució del Director General d'Industrial, del 16 de juliol de 2004, per la qual s'aproven a l'empresa “Endesa Distribución Eléctrica S.L.U” les condicions tècniques per a les instal·lacions d'enllaç en el subministrament d'energia elèctrica en baixa tensió (CIES) publicada en el BOIB núm. 121 de data 31 d'agost de 2004.

- Resolució de 27 de juliol de 2004 de la Direcció General d'Indústria per la qual s'aproven, a l'empresa “Endesa Distribucion Eléctrica SLU”, les Condicions Tècniques per a Xarxes Subterrànies d'Alta tensió de 3ª categoria (mitja tensió), publicada en el BOIB núm. 109 de data 7 d'agost de 2004.

- Resolució de 5 de desembre de 2018, de la Direcció General d'Indústria i del a petita i mitjana empresa, per la que s'aproven especificacions particulars i projectes tipus d'Endesa Distribucion Eléctrica, SLU.

- Aquest informe no substitueix a la preceptiva autorització administrativa del projecte elèctric a sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.»

Avaluació d'impacte ambiental

Alternatives

Les alternatives presentades:

Alternativa 0: La no execució del projecte, es descarta. Per tal de descartar-la, indiquen que la línia no compleix amb allò que especifica a la ITC-LAT del reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat a les línies aèries d'alta tensió. El fet que la línia actualment es trobi fora de legislació, és una situació que no es contempla perllongar-la en el temps.

Alternativa 1: soterrar tot el traçat de la línia de baixa i mitja tensió.

Atès el cost i la no existència a la parcel·la de camí consolidat, el desnivell i característiques del terreny i el fet que no sigui possible la continuïtat soterrada del tram de MT a partir del suport A062409, fa que es descarti aquesta opció.

Alternativa 2: realitzar tot el tram de mitja tensió aeri i el de baixa tensió soterrat. Es descarta perquè ambientalment és la que més impacte produeix, a més de l'impacte paisatgístic.

Alternativa 3: és l'alternativa del projecte.

A l'EsIA indica que l'alternativa que rep una major puntuació és la més adequada i presenten la següent taula:

VARIABLE

Alternativa 1

Alternativa 2

Alternativa 3

Clima

*

**

***

Geomorfologia i sòl

*

**

***

Hidrologia

***

***

***

Atmosfera

*

***

***

Canvi climàtic

*

***

**

Hàbitats

**

**

**

Vegetació

*

**

***

Fauna

***

*

**

Àrea Rural d'Interès Paisatgístic

***

*

**

Àrees de Prevenció de Riscs

*

**

***

Ordenació del Territori

***

*

**

Patrimoni cultural

***

*

**

Medi Socioeconòmic

***

*

**

Viabilitat Tècnica i Econòmica

*

**

***

TOTAL

30*

27*

37*

Per tant, l'alternativa 3 és la més adequada des del punt de vista ambiental.

Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i valoració dels impactes ambientals que produirà el projecte sobre l'entorn tant durant la fase de construcció com durant l'explotació. Per a la identificació i valoració dels impactes ambientals s'ha utilitzat la tècnica de les matrius a partir de la consideració de les seves característiques més significatives, així com de la importància de cada recurs i s'ha estructurat en medi físic, biològic, territorial, cultural, perceptual i socioeconòmic.

A la fase de construcció, s'han identificat les següents activitats productores d'impactes:

a) Muntatge i desmuntatge dels suports i Centres de transformació, excavacions de les cimentacions.

b) Canvis dels aïllaments.

c) Ajustament del nou cablejat.

d) Retensat del cablejat.

e) Realització del traçat soterrat.

Aquestes accions tindran impactes negatius sobre la geomorfologia del sòl , l'atmosfera, hidrologia, vegetació i fauna, paisatge i la població.

Impactes positius sobre l'economia local, crearan llocs de feina

Pel que fa a la fase de funcionament, atès que no es tracta de la instal·lació d'una nova línia, sinó la modificació d'una petita part del traçat d'una línia existent, els impactes seran pràcticament idèntics als existents actualment.

Els impactes negatius seran sobre l'atmosfera (camps elèctrics i electromagnètics), amb valors molt per sota dels llindars permesos, i sobre la fauna.

Els impactes positius seran sobre el paisatge, es desmantella part d'una línia aèria i es disminueix el nombre de suports.

No s'ha contemplat la fase de desmantellament de la nova projecció atès que es tracta d'una variant d'una línia ja existent amb els seus propis condicionants.

Una vegada identificats, es determina quins són significatius i s'avaluen i valoren en funció de diferents atributs en: compatible, moderat, sever o crític. De la valoració global es conclou:

- Un cop aplicades les mesures correctores i preventives tots els impactes es valoren com a irrellevants o compatibles, a excepció de l'impacte sobre la geologia del sòl, que a la fase de construcció s'ha valorat com a moderat.

- L'impacte global del projecte queda valorat com a compatible.

Com a mesures preventives o correctores a l'estudi d'impacte ambiental es proposen:

- Mesures preventives per a la fase de disseny:

1.Respectar la ubicació dels suports, sempre que es pugui.

2.Elecció dels materials necessaris per a l'obra.

3.Complir amb els requeriments establerts al Reial decret 223/2008, de 15 de febrer.

4.Complir amb l'establert en el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.

5.Les línies soterrades comptaran amb doble canalització per tal de no haver de tornar a fer rases en cas de necessitar tornar a passar el cablejat.

- Mesures per a minimitzar l'alteració dels recursos edàfics: utilitzar els accessos existents i s'evitarà obrir nous vials, delimitació de les zones d'obra, espais de servitud, dipòsits per les terres i llocs d'acopi, ubicació de la maquinària i emmagatzematge de materials, limitació de velocitat a 20 km/h, separació i emmagatzematge adequat de la terra vegetal, retirar per complet els suports a canviar (incloent-hi la part cimentada sota terra) i s'evitarà qualsevol vessament de formigó sobre el sòl.

- Mesures per a disminuir les emissions de contaminants atmosfèrics i renous: limitació de la velocitat; la maquinària a emprar tindrà el certificat CE i haurà passat la ITV,

-Mesures per a la protecció de la vegetació: només s'eliminarà la vegetació que sigui imprescindible per l'execució del projecte mitjançant tècniques de desbrossament adequades, es prioritzarà la poda abans de la tala, el control de la vegetació no es podrà fer mitjançant incendis controlats, les podes i desbrossaments es faran amb motoserres i en el cas de generar residus vegetals es retiraran abans de 10 dies.

-Mesures per a la protecció de la fauna: el projecte complirà amb les mesures contra electrocució establertes en el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost. A més de les mesures proposades per mitigar el renou, pols i de reducció de l'espai utilitzat.

- Mesures per a reduir l'afecció als recursos hídrics: comunicar al personal la fragilitat de la zona, bateria de mesures preventives per evitar vessaments de substàncies perilloses, cobrir amb una làmina impermeable el fons de les rases, fer servir formigó prefabricat pels suports, mesures correctores en cas de vessaments accidentals a sòl segellat i a sòl no segellat.

- Mesures de prevenció d'incendis: no encendre focs no autoritzats, evitar fumar a l'obra, manteniment dels camins, pistes i franges tallafocs lliures d'obstacles i sense residus, en el cas de produir residus vegetals es retiraran abans de 10 dies, emmagatzematge de productes inflamables allunyat de fonts de calor, la maquinària complirà amb l'establert a la Directiva 2006/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de maig de 2006, es farà servir maquinària que eviti la generació d'espurnes i es disposarà d'extintors tipus motxilla i altres eines adequades per sufocar incendis, mesures per l'estacionament i abastiment de la maquinària, motoserres disposaran de mataespurnes i el contractista disposarà d'equips contraincendis adequats.

- Mesures per minimitzar residus: l'empresa contractista redactarà un Pla de Gestió de Residus d'acord amb el que estableix el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer.

- Mesures per evitar molèsties a la població: s'avisarà als veïnats que tinguin l'accés al seu domicili per la zona d'obres del Camí del Coll Baix del temps de les obres, horaris, etc., es complirà amb l'ordenança reguladora de renous i vibracions de l'ajuntament d'Andratx, les zones d'acopis i muntatges dels suports es realitzaran en llocs acordats amb els propietaris de les finques.

Referent a l'impacte sobre la geologia del sòl, cal indicar que tota l'actuació a desmantellar se situa a les zones d'assentaments d'habitatges (sòl segellat) i que tota l'actuació de trams soterrats s'ubiquen al vial asfaltat (sòl segellat) Camí des Coll Baix. Per altra banda, els suports que es troben fora de zona de sòl segellat A062397 i A062399, que s'ubiquen a una àrea d'ametllers, on només s'actuarà fent el retensat del cablejat, i el suport a substituir (A062409), es troba a dins la parcel·la d'un habitatge i el seu entorn immediat es pot classificar com a àrea de pastura.

Quan a la fauna, presenten mesures per evitar l'electrocució d'aus i de minimització de renous, pols i de reducció de l'espai utilitzat. No tenen en compte altres mesures per evitar l'atropellament d'amfibis i rèptils. Ni tampoc contemplen la possibilitat de la presència de tortugues.

Referent a la vegetació, d'acord amb l'EsIA, la vegetació que es pot veure afectada serà un ullastre de port mitjà, un garrover, un ametller i 3 pins.

Pel que fa al paisatge, el projecte s'ubica a una àrea d'habitatges aïllats i camps de cultiu descuidats, a més es tracta d'una zona amb una gran quantitat d'infraestructures lineals aèries.

Tot i que el projecte introdueix un nou suport i un nou CT, cal remarcar que tant l'impacte sobre la conca visual com sobre els punts d'observació es valora com a positiu, atès que el còmput final de l'actuació suposa una reducció del nombre de suports i de 186 metres d'estesa aèria, a més del canvi del CT aeri per un nou centre de transformació dins edifici prefabricat. El desmantellament d'aquestes infraestructures reforçarà positivament el paisatge.

Quan els incendis, tot i que l'EsIA presenta mesures per minimitzar el risc d'incendi, serà necessari l'informe preceptiu per part del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, atès que la zona afectada pel projecte es correspon amb una APR d'Incendis Forestals, de conformitat amb el fet que les Zones d'Alt Risc d'Incendi Forestal (ZAR) delimiten aquestes (art. 76 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears). Per tant, i segons la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de Mesures Tributàries modificada pel Decret llei 2/2016, de 22 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, els usos ubicats a les àrees de prevenció de riscs només es poden autoritzar amb l'informe previ favorable de l'administració competent en matèria de medi ambient. Queden exceptuats de l'esmentat informe preceptiu les APR d'erosió i les de contaminació o vulnerabilitat d'aqüífers. A més de les mesures de prevenció d'incendis forestals indicades a l'EsIA caldrà complir amb l'establert al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals.

Referent a la gestió dels residus, l'empresa contractista encarregada de l'execució del projecte redactarà un Pla de Gestió de Residus d'acord amb el que estableix el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer. S'inclouran com a mínim els següents aspectes:

-Estimació detallada de la generació de residus.

-Gestors autoritzats que realitzaran la gestió de cada una de les fraccions dels residus.

-Contractes o compromisos de gestió.

-Valoració econòmica de la gestió.

-Definició de zones d'acopi i característiques de la segregació de residus.

L'EsIA indica mesures per a la prevenció de residus tant per a l'adquisició de materials, com per a l'optimització a l'obra i l'emmagatzematge.

Referent al compliment de l'article 21.2 del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears:

«Instal·lacions a mitjana tensió.

S'inclouen en aquest punt les instal·lacions de subministrament d'energia elèctrica a tensions inferiors a 66 kV i superiors a 1kV. Han de ser soterrades les derivacions en mitjana tensió necessàries per alimentar des de la xarxa existent fins a l'estació transformadora o centre de maniobra i mesura, quan el subministrament es realitzi en mitjana tensió, excepte en el casos següents:

a) Quan l'interès territorial o mediambiental determini la inconveniència del soterrament.

b) Quan la conselleria competent determini l'existència de dificultats que desaconsellin el soterrament.

Les connexions, juntament amb l'aparellatge de maniobra i protecció necessaris, s'han de fer en la mateixa torre des de la qual es fa l'entroncament. Aquestes derivacions han de discórrer per camins públics o privats. En aquest darrer cas, s'han d'adoptar les servituds necessàries per possibilitar que el gestor de la xarxa tengui accés a qualsevol punt de les instal·lacions.

Les estacions transformadores que s'han d'instal·lar en sòl rústic han de complir les normes tècniques aprovades per Resolució de la Direcció General d'Indústria, i han de seguir en tot cas les disposicions legals exigibles en cada moment, i amb l'entrada en mitjana tensió i les sortides en baixa tensió soterrades.

Les noves línies de mitjana tensió troncals, és a dir, aquelles que cap dels seus punts de discontinuïtat és una estació transformadora, de les quals es derivin línies d'alimentació a subministraments, poden ser aèries en la mesura en què discorren per traçats prèviament existents, o que la seva instal·lació obeeixi a la necessitat d'incrementar la potència disponible o per augmentar el grau de fiabilitat de la xarxa o el nivell de qualitat de servei global. Aquests aspectes els ha de determinar la conselleria competent en l'autorització d'aquestes instal·lacions, i s'han de respectar en tot cas les disposicions legals que en cada cas hi siguin d'aplicació».

En aquest sentit, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic en data 18 de març de 2020 va emetre un informe desfavorable per incompliment de l'article 21.2 del PDSEIB, seguidament el promotor presenta un escrit d'al·legacions que provoca l'emissió d'un nou informe, de data 23 d'octubre de 2020, favorable "sobre l'execució de la instal·lació de variant de la línia MT «SAULET» nou tram aeri i soterrat, nova línia soterrada de BT i instal·lacions del nou CT 50879 «NOU CASA TIENA» sempre que es doni compliment a les disposicions de la nostra competència indicades a continuació..."

Referent al Pla de Vigilància Ambiental:

L'EsIA indica que realitzarà un PVA que inclourà totes les mesures correctores i preventives proposades al punt 9 “ESTABLECIMIENTO DE MEDIDAS PREVENTIVAS Y CORRECTORAS” a més de les addicionals que es formulin a la present DIA. En aquest sentit, abans de rebre l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu s'haurà de remetre còpia del Pla de Vigilància Ambiental, que cal que defineixi uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte, a més, d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat, tant a l'òrgan ambiental com al Substantiu. Aquests condicionants, s'inclouran a l'apartat de conclusions de la present DIA.

La duració de l'obra d'unes 6 setmanes i el pressupost per a l'obra civil i l'obra elèctrica és de 61.122,39, i el pressupost per al seguiment ambiental és de 3000 euros.

Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de la nova variant línia M.T."Saulet", nou tram aeri-subterrani, nova línia subterrània B.T. i instal·lació del nou C.T. 50879 "Nou casa Tiena", polígon 10 parcel·les 53,51,101,9014, 99 i polígon 12 parcel·la 102 del T.M. d'Andratx, promogut per Endesa Distribución Redes Digitales S.L.U., atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures correctores i preventives previstes a l'Estudi d'Impacte Ambiental signat per Cristina Callejo Puértolas, a maig de 2019, i els següents condicionants:

- Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a tres mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un Pla de Vigilància amb les característiques que a s'esmenten a l‘Estudi d'Impacte Ambiental, a més d'incloure els condicionants de la present Declaració d'Impacte Ambiental.

S'haurà d'incloure dins el Pla de Vigilància Ambiental el seguiment del Pla de Gestió de Residus.

-S'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: "Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries".

-S'ha de garantir que es farà una prospecció prèvia a l'entrada de maquinària a les zones de fora de sòl segellat (A062397, A062399 i A062409), i retirar les tortugues que es detectin, dipositant-les a parcel·les annexes inalterades amb condicions ambientals semblants.

-S'hauran d'establir mesures per a la prevenció de pols i gasos durant la fase de construcció. Aquestes mesures s'han d'incloure al pla de vigilància ambiental per tal de registrar el seu seguiment. Es recomanen les mesures indicades a la Guia de prevenció de la contaminació atmosfèrica al sector de la construcció:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_de_la_demolicio-30632/.

Durant la realització de les obres caldrà complir amb l'establert al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció.

Es recorda:

- S'haurà d'obtenir una autorització administrativa prèvia del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl atès que l'activitat es desenvolupa en zona APR d'Incendis Forestals.

-S'haurà de donar compliment a les disposicions de l'informe de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de data 23 d'octubre de 2020.

- S'ha de complir amb l'establert en el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.

- S'han de complir les previsions establertes de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou així com, les de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

(Signat electrònicament: 23 de setembre de 2022)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias