Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 539518
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 22 de setembre de 2022, per la qual s’aprova la convocatòria del Programa d’Acompanyament Escolar del curs 2022-2023 als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que imparteixen 4t, 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria el curs escolar 2022-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.Per fer front a la necessitat d'atendre l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'educació primària (EP) i d'educació secundària obligatòria (ESO) que no hagin superat els objectius i/o no hagin assolit les competències del curs o l'etapa anterior, es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar dels alumnes i millorar el rendiment acadèmic i la motivació cap a l'aprenentatge.

2.Una d'aquestes eines és el Programa d'Acompanyament Escolar (d'ara endavant PAE), programa que té com a finalitat que l'alumnat de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional aconsegueixi l'autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives d'èxit, associades a la permanència en el sistema educatiu.

3.El PAE es concreta en activitats de reforç i suport educatiu durant el curs, desenvolupades voluntàriament per personal docent del centre, atès que és qui coneix millor l'alumnat, les seves circumstàncies personals i el seu entorn familiar; d'aquesta manera també s'assegura la coordinació amb els tutors, la coordinació amb la resta de l'equip docent i la relació amb les famílies. Aquells centres que no comptin amb docents voluntaris per impartir el PAE, podran contractar el servei d'una empresa externa.

4.En el cas dels centres concertats que participin al programa, es procedirà a la tramitació de la subvenció directa per dur a terme el pagament de les hores contractades pel titular del centre per desenvolupar les sessions del PAE.

5.Per al bon funcionament i l'eficàcia del PAE es requereix l'acord actiu de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats escolars dels alumnes.

6.Aquest programa està finançat amb càrrec al pressupost de l'any 2023 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb la finalitat de desenvolupar mesures envers un sistema educatiu de qualitat que garanteixi l'equitat, la igualtat d'oportunitats, l'atenció a la diversitat i que possibiliti que l'alumnat desenvolupi al màxim el seu potencial.

També, a l'article 71 exposa que les administracions educatives han de posar els mitjans necessaris perquè l'alumnat assoleixi el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional. Les administracions educatives poden establir plans de centre prioritaris per donar suport, especialment, als centres que escolaritzin alumnes en situació de desavantatge social.

2.D'acord amb l'article 114 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, els centres educatius públics disposen d'autonomia pedagògica, de gestió del personal del centre, dels recursos materials i econòmics i d'organització, com a instrument per donar resposta a les necessitats i a la diversitat de l'alumnat, i per contribuir a garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats i la qualitat de l'educació en els termes recollits en la llei esmentada i les normes que la desenvolupin.

3.El Decret 103/2012, de 21 de desembre, modifica el Decret 85/1990, de 20 de setembre, el qual regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.L'Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990, estableix que es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l'horari o la jornada habituals de treball per dur a terme les activitats de reforç i suport educatiu a alumnes en el marc del Programa d'Acompanyament Escolar als centres educatius.

Per tot això dict la següent

RESOLUCIÓ

1.Aprovar la convocatòria per participar en el PAE del curs 2022-2023 els centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que imparteixen 4t, 5è i 6è d'EP i ESO durant aquest curs escolar, les bases de la qual figuren en l'annex 1 d'aquesta resolució.

2.Aprovar la sol·licitud de participació i els annexos corresponents del programa.

3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a les pàgines web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 22 de setembre de 2022

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el Programa d'Acompanyament Escolar del curs 2022-2023 en els centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que imparteixen 4t, 5è i 6è d'educació primària i educació secundària obligatòria el curs escolar 2022-2023

Primer Finalitat

La finalitat del programa és que l'alumnat participant superi els objectius i assoleixi les competències dels curs o etapa corresponents, i aconsegueixi l'autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives d'èxit, associades a la permanència en el sistema educatiu, de manera que es redueixi l'abandonament escolar i millori el rendiment acadèmic.

Aquest programa implica un acompanyament escolar i reforç educatiu que complementen la tasca docent, destinats a millorar la motivació, l'autoestima, el benestar emocional i les perspectives escolars de l'alumnat. El PAE no consisteix a impartir classes de repàs d'assignatures específiques o recuperació de matèries suspeses. Per aquest motiu i per poder dur a terme l'acompanyament, cada grup l'ha d'impartir un únic docent durant tot el curs, a excepció de 3r i 4t d'ESO que es permet que dos docents es divideixin les sessions del grup.

Segon Destinataris del programa

Alumnat de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que es trobin en situació especialment vulnerable per motius socioeconòmics o socioculturals, risc d'abandonament escolar, dificultats d'aprenentatge o necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

 

Tercer Responsables dels centres

Els responsables d'implementar el programa, fer-ne el seguiment i l'avaluació són el director o la directora i la persona coordinadora del programa.

Quart Desenvolupament del programa

1.Els centres educatius poden sol·licitar els grups segons les necessitats de l'alumnat, tenint en compte que cada grup ha d'estar format per un mínim de 7 alumnes i un màxim de 10. El total de grups autoritzats dependrà de la disponibilitat del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any 2022.

2.Si durant el curs hi ha alumnes que causen baixa voluntàriament o per tenir més de quatre faltes injustificades, s'han d'incorporar els que estiguin en llista d'espera. Si el nombre d'alumnes és inferior a set, s'ha d'informar el Servei d'Innovació Educativa (SIE) a fi de prendre les mesures pertinents (anul·lar el grup, recol·locar els alumnes, etc.).

3.Amb relació a la durada del programa, s'han de dedicar un mínim de 54 hores i un màxim de 65 a cada grup distribuïdes proporcionalment entre el 24 d'octubre de 2022 i el 2 de juny de 2023. No es pot modificar el nombre mínim i màxim d'hores ni es poden impartir fora d'aquestes dates. En el cas que hi hagi alguna incidència amb relació al nombre d'hores, s'ha de comunicar al SIE.

4.Les sessions han de ser d'1 hora i s'han d'impartir en 2 dies alterns per setmana, sempre fora de l'horari lectiu i de menjador. Per completar les 65 hores autoritzades, es poden impartir sessions d'1 hora 3 dies per setmana.

5.A fi de permetre que l'alumnat gaudeixi d'una pausa per dinar i descansar, l'horari d'inici de les sessions és el següent:

  • IES: a partir de les 15.30 h
  • CEIP: a partir de les 15 h
  • CC: a partir de les 15.30 h fora de l'horari lectiu.

6.El professorat s'ha de seleccionar d'entre els docents de la plantilla del centre que s'hagin apuntat al programa. Si hi ha més docents voluntaris que grups autoritzats, l'equip directiu serà l'encarregat de designar el professorat més adient per desenvolupar la feina, amb preferència si imparteixen classe al mateix nivell del grup del PAE. En cap cas no s'han de dividir els grups entre ells, sinó que han de quedar com a suplents.

7.Si el centre no compta amb cap docent voluntari per desenvolupar el programa, es podran contractar els serveis d'una empresa externa.

8.Cada grup l'ha d'impartir un únic docent durant tot el curs. En el cas dels grups de 3r i 4t d'ESO, es permet que dos docents es divideixin un grup impartint les sessions en dies diferents.

9.Un mateix docent pot impartir un màxim de dos grups. Si les sessions són contínues, s'ha de deixar una pausa mínima de 10 minuts entre ambdues.

10.Si algun docent és baixa durant el curs, la directiva designarà un substitut. En el cas que no hi hagi docents voluntaris, aquesta situació es comunicarà al SIE mitjançant correu electrònic a l'adreça sie@dgpice.caib.es.

11.Pel que fa als centres públics, si es tracta de personal interí, han de tenir el nomenament, com a mínim, fins al 23 de juny de 2023.

12.Si les sessions les imparteixen professors del centre, els docents participants rebran una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 euros bruts per hora de dedicació. Atès que els procediments de pagament de l'administració requereixen una tramitació complexa, l'abonament del PAE es durà a terme aproximadament als sis mesos posteriors a la finalització del programa en concepte de gratificació.

13.Quant als centres concertats que hi participin, es procedirà a la tramitació d'una subvenció directa per dur a terme el pagament de les hores contractades pel titular del centre per desenvolupar les sessions del PAE. Aquesta subvenció inclourà l'import corresponent al sou brut dels docents participants (33,50 €/h), així com la quota patronal de la Seguretat Social. En finalitzar el programa, s'haurà de presentar la justificació del pagament de les hores tal com consta al punt tretzè d'aquestes bases.

14.L'equip directiu ha de designar un coordinador o una coordinadora, seleccionat preferentment d'entre el professorat que es presenti voluntari al PAE, el qual disposarà d'unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups autoritzats al centre:

 

Grups autoritzats

Hores totals de coordinació remunerades per a cada centre

1 grup

6 hores

2 grups

8 hores

3 grups

10 hores

4 grups o més

12 hores

Cinquè Contractació d'una empresa externa

1.Els centres que no comptin amb cap docent voluntari per impartir el PAE, si ho consideren oportú, podran contractar els serveis d'una empresa externa. No es podrà simultanejar el desenvolupament del PAE combinant docents del centre i la contractació d'una empresa externa.

2.En aquest cas, els centres hauran de remetre al SIE el Certificat sobre la impossibilitat de desenvolupar el PAE amb docents del centre (annex 7) abans del 7 d'octubre de 2022 a l'adreça sie@dgpice.caib.es.

3.Un membre de la directiva del centre ha de ser el coordinador del programa.

4.L'empresa externa haurà d'emplenar la Declaració responsable de l'empresa contractada (annex 8) i l'haurà d'entregar al centre educatiu, juntament amb el Certificat de delictes de naturalesa sexual de cada docent que proposi per dur a terme el programa. Aquests documents han de formar part de la documentació del PAE i no s'han de remetre al Servei d'Innovació Educativa.

5.El cost màxim de cada sessió desenvolupada no podrà ser superior a 33 euros bruts per hora.

6.Els centres tenen fins dia 30 d'octubre de 2022 per enviar al Servei d'Innovació Educativa (sie@dgpice.caib.es) correctament escanejat el document Actuacions i pressupost del Programa d'Acompanyament Escolar (annex 9).

7.Per justificar el pagament a l'empresa contractada, el centre ha de remetre al SIE (sie@dgpice.caib.es) abans del 23 de juny de 2023 els documents següents:

  • Factures que justifiquin les despeses realitzades.
  • Llibre comptable diari del centre (centres públics).
  • Justificant de les transferències bancàries.

Sisè Funcions del coordinador

La persona coordinadora desenvoluparà les funcions següents:

a)Assegurar-se que els docents compleixen les bases del programa, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i coordinadors.

b)Traslladar la informació rellevant sobre la participació i el progrés de l'alumnat a la resta de l'equip docent perquè ho tengui en compte a l'hora de decidir sobre la promoció/titulació d'aquests alumnes. 

c)Gestionar la documentació del programa amb l'ajut de l'equip directiu:

  • Recollir l'Autorització familiar de cada alumne (annex 3).
  • Emplenar la Memòria i certificat del PAE (annex 4).
  • Emplenar el Certificat dels docents del PAE (annex 5) quan acabi el programa.
  • Revisar que els annexos que ha d'emplenar cada docent estiguin correctament emplenats; en cas contrari, els ha de fer esmenar.
  • Trametre per correu electrònic tota la documentació correctament escanejada al Servei d'Innovació Educativa (sie@dgpice.caib.es).

d)Oferir a les famílies, amb el suport dels docents del PAE, informació de la progressió de l'alumne i l'assistència, mitjançant un full de seguiment individual.

Setè Funcions dels docents

Les funcions dels docents participants són les següents:

a)Aplicar les mesures de reforç i suport educatiu corresponents perquè els alumnes superin els objectius i assoleixin les competències.

b)Coordinar-se amb els tutors de l'alumnat participant.

c)Elaborar o sol·licitar als docents de l'alumnat participant material de reforç per a aquells que ho necessitin.

d)Treballar tècniques per a l'adquisició d'hàbits d'estudi eficaços i d'habilitats socials.

e)Controlar l'assistència de l'alumnat, informar regularment el coordinador i el tutor o tutora de les absències i emplenar el Full d'assistència de l'alumnat (annex 6).

Vuitè Compromisos del centre

1.L'equip docent, coordinat pels tutors i amb l'ajuda de l'equip d'orientació, ha de seleccionar els alumnes participants d'acord amb els criteris del programa i els fixats pel centre.

2.L'equip directiu ha d'informar d'aquesta convocatòria el claustre i el consell escolar.

3.L'equip directiu s'ha de responsabilitzar del funcionament del programa:

a)Ha d'emplenar el formulari de participació i el projecte.

b)Ha d'organitzar el programa i integrar-lo dins la programació del centre.

c)Ha de seleccionar el personal docent.

d)S'ha d'assegurar que es compleixen les bases del programa, atès que el no compliment d'aquestes bases repercutirà en el pagament dels docents i coordinadors.

e)Ha de donar suport al coordinador del PAE en el desenvolupament de les seves tasques.

4.El tutor i, si n'és el cas, l'equip directiu o el coordinador del PAE, ha de comunicar a les famílies i als alumnes participants les condicions d'assistència obligatòria i la baixa en cas d'absentisme de l'alumnat al programa.

5.El centre ha de conservar i custodiar durant 6 anys tota la documentació original del PAE generada durant el programa.

Novè Compromisos de la família

1.Emplenar i entregar l'Autorització familiar (annex 3).

2.Assegurar l'assistència regular dels alumnes.

3.Mantenir relació amb el centre i assistir a les reunions convocades.

Desè Compromisos de la Conselleria d'Educació i Formació Professional

1.Mantenir una estructura de suport als centres que faciliti la resolució dels problemes d'organització o d'altre tipus relacionats amb el programa.

2.Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del programa. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00.

3.Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa.

Onzè Sol·licitud i termini de presentació

1.El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud per participar en el procés de selecció únicament mitjançant el GESTIB del 29 de setembre al 10 d'octubre de 2022. Per emplenar el formulari de participació al PAE, s'ha d'accedir al GESTIB únicament amb el perfil del director o directora seguint la ruta de “Personal à qüestionari à curs 2022-2023”.

2.En el cas dels centres concertats en què hi hagi més d'un director o directora, únicament un ha d'emplenar el formulari.

3.El Projecte del centre (annex 2) s'adjuntarà al formulari de participació mitjançant el GESTIB.

 

Dotzè Selecció de centres participants

1.Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:

a)La cap del Servei d'Innovació Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.

b)La cap del Departament d'Innovació, Comunitat Educativa i Formació o persona en qui delegui.

c)Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat per la cap del Departament d'Inspecció Educativa.

d)Una tècnica del Servei d'Innovació Educativa.

e)La cap de secció del Servei d'Innovació Educativa, que actua com a secretària.

2.Són funcions de la Comissió de Selecció:

a)Examinar les sol·licituds i els documents presentats.

b)Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.

c)Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

d)Seleccionar, una vegada analitzades i valorades les propostes, els centres educatius participants tenint en compte els aspectes següents:

  • Percentatge d'alumnes amb NESE de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO.
  • Nombre d'alumnes de 4t, 5è i 6è d'EP i d'ESO del centre.

3.Llistes de centres sol·licitants i de centres seleccionats:

a)La llista provisional dels centres participants amb els grups autoritzats a cada centre es publicarà dia 17 d'octubre a la pàgina web del Servei d'Innovació Educativa (tn.caib.es/SIE). Els centres interessats, en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional dels grups autoritzats, podran formular les al·legacions oportunes, mitjançant l'adreça sie@dgpice.caib.es.

b)La Comissió de Selecció resoldrà les al·legacions i el dia 20 d'octubre es publicarà la llista definitiva dels grups autoritzats a cada centre.

Tretzè Finalització, avaluació del programa i documentació

Abans del 23 de juny de 2023, tots els centres han de trametre per correu electrònic (sie@dgpice.caib.es)  la documentació següent escanejada correctament:

  • Memòria i certificat del PAE (annex 4)
  • Certificat de cada docent (annex 5)
  • Full d'assistència de l'alumnat (annex 6)

Aquests annexos s'han de descarregar de la pàgina web (tn.caib.es/SIE).

Els centres que hagin contractat una empresa externa per desenvolupar el PAE, per justificar-ne el pagament també han de remetre al SIE (sie@dgpice.caib.es) abans del 23 de juny els documents següents:

  • Factures que justifiquin les despeses realitzades.
  • Llibre comptable diari del centre (centres públics).
  • Justificant de les transferències bancàries.

En el cas dels centres concertats, una vegada rebut l'abonament de la subvenció pertinent, tendran fins a 30 dies per justificar el pagament de les hores enviant al SIE (sie@dgpice.caib.es) els documents següents:

  • Còpia de la nòmina dels docents participants (amb 33,50 €/h).
  • Còpia de la transferència bancària efectuada a cada docent participant.

Tota la documentació original generada durant el programa ha de romandre custodiada al centre durant 6 anys amb la finalitat que es trobi disponible en el cas que la requereixi qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o auditoria.

Documents adjunts