Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 539993
Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s’ordena la realització d’un procés d’informació pública consulta pública d’una Ordre per la qual es regula la prova pilot d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera
Fets
El projecte de la present iniciativa normativa consisteix en desenvolupar l'article 28.7 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, que diu literalment [...] la posada en funcionament d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos quedarà supeditada a una prova pilot de durada mínima d'un any, en un entorn controlat [...].
Així mateix, es dóna compliment a la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, concretament la seva disposició final dotzena a on s'addiciona una nova disposició addicional setena a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, sota el títol “Execució de la prova pilot del sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera”.
El 25 de gener de 2022 es dicta una memòria per part del director general de Residus i Educació Ambiental de 25 de gener de 2022 on es proposa, abans de la redacció de l'Ordre per la qual es regula la prova pilot d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera, la realització de la consulta pública prevista a l'article 55 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i d'acord amb l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El 25 de gener de 2022 es dicta la Resolució per la qual s'ordena la realització d'una consulta pública prèvia per l'elaboració d'una Ordre per la qual es regula la prova pilot d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera.
El 2 de febrer de 2022 i fins data 15 de febrer de 2022, es publica a la pàgina de Participació Ciutadana (http://participaciociutadana.caib.es) l'enllaç a la Consulta pública prèvia a la redacció del Projecte d'Ordre per la qual es regula la prova pilot d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
Amb la finalitat de complir amb el objectius generals de la prova pilot que consisteixen en mostrar la viabilitat d'un SDDR per estendre la iniciativa a la resta d'illes, analitzar l'impacte d'un SDDR sobre la gestió municipal dels residus des del punt de vista econòmic i ambiental, servir de mostra per a empreses, comerciants, entitats i ciutadania en generals i valorar el nivell de retorn d'envasos amb dipòsit. I amb la finalitat de complir els objectius específics de la prova que consisteixen en augmentar la recollida selectiva dels envasos inclosos al sistema, augmentar la qualitat dels materials recollits i disminuir l'abandonament dels envasos al medi natural, es considera oportú aprovar una ordre per la qual es regula la prova pilot d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera.
Fonaments jurídics
1. L'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, preveu que, l'òrgan al qual correspongui la resolució del procediment, quan la naturalesa d'aquest ho requereixi, pot acordar un període d'informació pública.
2. L'apartat 2 del referit article preveu que s'ha de publicar un anunci al diari oficial corresponent a fi que qualsevol persona física o jurídica pugui examinar l'expedient, o la part de l'expedient que s'acordi. L'anunci ha d'assenyalar el lloc d'exhibició, i en tot cas ha d'estar a disposició de les persones que el sol·licitin a través de mitjans electrònics a la seu electrònica corresponent, i ha de determinar el termini per formular al·legacions, que en cap cas pot ser inferior a vint dies.
3. Finalment, en l'article 51 de la llei reguladora del Govern de les Illes Balears es determina que, en el lloc web de l'Administració autonòmica hi ha d'haver un espai específic en el qual es puguin consultar les iniciatives normatives i l'estat de la tramitació, així com les consultes prèvies a l'elaboració de l'esborrany, a fi de garantir que els ciutadans disposin d'accés permanent a la informació que, a la vegada, faciliti la participació i la presentació de suggeriments per mitjans telemàtics.
Per tot aix``o, i en virtut de les atribucions que m'atorga la normativa vigent i l'article 55 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Ordenar l'inici del procés d'informació pública del projecte d'Ordre per la qual es regula la prova pilot d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos de begudes a l'illa de Formentera, tal com es preveu a l'apartat 1 de l'article 133 de la Llei 39/2015, sobre:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa;
b) La necessitat i oportunitat d'aprovar-la;
c) Els objectius de la norma;
d) les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
2.Fixar un termini de vint dies hàbils del procés d'informació pública, des de la publicació en el Portal de Participació Ciutadana amb l'objecte de que puguin formular-se al·legacions a la seu de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, al carrer de Gremi Corredors, 10, 07009 Palma, o a qualsevol dels llocs que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i han d'anar adreçades a la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
Igualment, s'ha habilitat la possibilitat de presentar al·legacions telemàticament mitjançant el Portal de Participació del Govern de les Illes Balears.
Palma, a 21 de setembre de 2022
El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual