Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 508482
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per la qual es convoca la concertació social d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, inclòs a la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data de 20 de gener de 2022 , la Presidència de l'institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant l'IMAS) va emetre Resolució d'aprovació de la previsió, declaració de servei d'interès econòmic i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2022 per la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària (BOIB núm 14 de 27 de gener de 2022).

En aquesta Resolució, per els motius que es recullen a la mateixa, es preveia la concertació del Servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència en el termini municipal de Palma i es declarava com a Servei d'interès econòmic.

2. En data 29 de juliol de 2022 la cap del Servei d'Atenció Sociosanitària, amb el vist-i-plau de la directora insular d'Atenció Sociosanitària varen emetre informe justificatiu relatiu a la necessitat de convocar per la via d'urgència la concertació de 50 places del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, conforme als Plecs de Prescripcions tècniques aprovats per la mateixa Direcció Insular en data de 27 de juliol de 2022.

Aquesta justificació s'ajusta al previst a l'article 4 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

3. Atès que la despesa prevista per aquest expedient es de 344.052,23 € (IVA inclòs) i te caràcter pluriennal, el Servei de Comptabilitat i Pressuposts va emetre Informe d'autorització a la despesa en data de 4 de juliol de 2022.

4. El 2 d'agost de 2022 es sol·licita al Servei Juridicoadministratiu per part de la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària la tramitació del l'expediente relatiu a la concertació pel procediment d'urgència, de 50 places del Servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, per una anualitat.

5. La Presidència de l'IMAS en data de 4 d'agost de 2022 va dictar Resolució d'inici de l'expedient per la concertació social pel procediment d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 8 de juliol de 2019,modificat per el Decret de la Presidència de dia 28 de desembre de 2021, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019, BOIB 180 de 30 de desembre de 2021), entre els quals es troba el Departament de Drets Socials.

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158 de 16 de novembre de 2021) per el que es nomenada la Sra. Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.

7. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

8. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2022 per Acord del Ple en sessió ordinària de dia 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021).

9. Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població (BOIB núm. 99, de 3 de juliol de 2010).

10. Decret 5/2016, de 5 de febrer, de modificació del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears (BOIB núm. 18, de 6 de febrer de 2016).

11. Decret 63/2017, de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB núm. 157, de 23 de desembre de 2017).

12. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.

Per altra banda, en el seu considerant 114 estableix que els Estats membres i els poders públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixin una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.

13. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».

14. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009), estableix a l'article 89.1 que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.

L'article 89 bis d'aquesta norma disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei.

15. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.

L'article 7.3 disposa que una vegada extingit l'acord d'acció concertada per alguna de les causes que estableix aquesta llei, l'administració que hagi realitzat l'acció concertada ha de garantir a les persones usuàries la continuïtat en la prestació del servei.

16. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.

17. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

18. Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per la qual estableix els serveis socials per a persones amb discapacitat i per a persones majors, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB núm. 36, de 22 de març de 2018).

19. Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de data 26 d'octubre de 2016, de revisió i adequació dels preus públics plaça/dia per a l'any 2017 als centres residencials i als centres d'estada diürna per a persones majors amb els quals es realitzin concerts de reserva i ocupació de plaça amb l'IMAS (BOIB núm. 143, de 12 de novembre de 2016).

20. Resolució de la presidenta de l'IMAS de 20 de gener de 2022 d'aprovació de la previsió, declaració de servei d'interès econòmic i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2022 per la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària(BOIB núm 14 de 27 de gener de 2022).

Pel que fa al procediment,

21. La Llei 12/2018 a la disposició final primera «Excepcions al requisit de l'acreditació» determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».

22. El Decret 48/2017 a la disposició transitòria primera fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació i preveu que per tramitar-los, s'aplicarà el procediment previst per al primer concert social.

23. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

24. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha de ser sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59 de 9 de març de 2004).

En virtut de la competència atribuïda legalment,

RESOLC

PRIMER. DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.

SEGON. DECLARAR la urgència de la concertació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).

TERCER. CONVOCAR pel procediment d'urgència la concertació de 50 places del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, per una anualitat, d'acord amb els següents termes:

 

«Convocatòria de la concertació social d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears.

1. Objecte.

L'objecte de la present convocatòria és fixar el procediment, els criteris de preferència, els requisits i les condicions de la concertació del servei de centre de dia per a gent gran i els serveis complementaris, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques que figuren en la seu electrònica de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018) (en endavant Llei 12/2018) i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) (en endavant Decret 48/2017).

2. Àmbit territorial.

L'àmbit territorial d'aquest concert social és el terme municipal de Palma.

3. Places a concertar

La previsió del nombre total màxim de places per concertar al servei de centre de dia per gent gran en situació de dependència és de 50 places.

El concert inclou el servei complementari i gratuït de transport adaptat per a les persones que ocupin places concertades per a usuaris que resideixin a una distància màxima de 30 minuts en vehicle del centre de dia (màxim 50 places).

4. Vigència del concert.

La vigència d'aquest concert d'urgència del servei de centre de dia a gent gran en situació de dependència serà d'un any des de la seva formalització o en la data que expressament es determini a l'acord d'acció concertada, subscrit entre l'IMAS i l'entitat adjudicatària, podent renovar-se pel mateix període en els termes establerts a la Disposició Final Primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre. Aquesta vigència inclou el servei complementari de transport.

5. Pressupost i preu màxim del servei

5.1. Pressupost.

El finançament de la concertació de places d'estades diürnes per a gent gran en situació de dependència, es farà amb càrrec a la partida 10.23120.22709. L'import màxim d'aquesta concertació és de 330.819,45 € (IVA exclòs).

D'acord amb l'article 91.Dos.2.3º de la Ley 37/1992, de 28 de diciembre, del Impuesto sobre el Valor Añadido, els serveis de centre de dia i de nit i atenció residencial, a què fan referència les lletes b), c), d) i e) de l'apartat 1 de l'article 15 de la Llei 39/2006, de 15 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, sempre que es prestin a places concertades a centres mitjançant preus derivats d'un concurs administratiu adjudicat a les empreses prestadores, se'ls hi aplicarà el tipus de 4% d'IVA. Per tant, l'import màxim d'aquesta concertació aplicant el 4% d'IVA és de 344.052,23€ (IVA inclòs).

5.2. Preu màxim del servei

Els imports de la plaça ocupada al servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, són els següents:

  • Grau III: 40,00 €/dia (IVA exclòs). 41,60 €/dia (IVA inclòs)
  • Grau II: 34,79 €/dia (IVA exclòs). 36,18 €/dia (IVA inclòs)
  • Grau I: 30,35 €/dia (IVA exclòs). 31,56 €/dia (IVA inclòs)
 

6. Requisits de les entitats.

Les entitats i serveis que vulguin optar a aquest concert social hauran de complir els següents requisits:

-Complir els requisits mínims que s'estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny de 2009).

Tenir el servei autoritzat , i estar inscrit el servei en el Registre Unificat de Serveis Socials.

-Haver presentat sol·licitud per la seva acreditació i trobar-se en tràmits d'obtenir-la, si bé en el cas que es detectés l'incompliment dels requisits d'acreditació l'IMAS podrà iniciar d'ofici el procediment de revocació.

-Acreditar una experiència mínima d'un any en la prestació del servei i perfil de les persones usuàries objecte d'aquesta concertació social. L'experiència ha de ser acreditada d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

-Acreditar solvència financera i tècnica per prestar el servei objectede la concertació social d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

-Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.

-Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.

-No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

-No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

-Acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat de l'espai físic necessari per desenvolupar el servei, mitjançant qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.

-Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

7. Presentació de sol·licituds.

7.1. Forma i termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és de 7 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, poden presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell o a la web www.imasmallorca.net.

Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el registre electrònic de l'IMAS el qual es troba disponible en el següent enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092 així com des de la icona que està a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/la-seu.

7.2. Documentació que s'ha de presentar.

Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 7.1 han de presentar necessàriament la documentació següent:

1.La instància de sol·licitud (MOD-1), que ha de signar la persona representant legal de l'entitat indicant expressament el nombre de places que sol·licita concertar amb l'IMAS en el marc d'aquesta convocatòria. Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació:

-Una fotocòpia del document nacional d'identitat, per acreditar la identitat de la persona que legalment representi a l'entitat.

-Documentació que acrediti la representació de la persona signant i la vigència del seu càrrec.

-Certificat de la inscripció al Registre Unificat de Serveis Socials vigent, amb menys de 6 mesos de vigència.

-Certificat de la inscripció al cens públic d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears, amb menys de 6 mesos de vigència, en cas de ser entitat del Tercer Sector Social, per tenir-la en compte com a criteri de preferència en la selecció.

-Còpia de la resolució d'autorització vigent del servei per concertar.

-Còpia de la sol·licitud d'acreditació del servei a concertar.

2.Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei (MOD-2) i documentació acreditativa.

3.Declaració responsable de solvència financera (MOD-3) i documentació acreditativa segons el mitjà escollit.

4.Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a contractar (MOD-4).

5.Autorització/oposició per consultar les dades d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (MOD-5).

6.Assegurança que cobreixi la responsabilitat civil de la pròpia entitat i del personal al seu servei en l'exercici de les seves funcions, per una suma assegurada mínima de 200.000 euros i d'assegurança que cobreixi, com a mínim, els riscs d'incendis i danys de l'immoble on es prestarà el servei (i espais adjacents com patis, jardins, etc). La durada de les assegurances ha de cobrir tot el període de durada del concert.

7.Acreditació de la titularitat o de disponibilitat de l'espai físic en el que es desenvoluparà el servei, pel qualsevol títol jurídic vàlid, per un període no inferior al de la vigència del concert.

8.Declaració de places ocupades i persones ateses pel servei mitjançant subvenció, concert o contracte amb l'IMAS al moment de la convocatòria o durant els 30 dies anteriors, d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD- 6).

En relació a la documentació referenciada a les lletres a), b), c), d),e) i f) del punt 1,de conformitat a l'establert a l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant Llei 39/2015), no serà necessària la presentació d'aquella documentació que ja hagi estat prèviament aportada, havent de indicar-lo l'entitat, emplenant a aquest efecte la informació continguda al MOD-1, sempre que estigui en vigor i no hagi sofert modificacions.

En el cas que la solvència tècnica s'acrediti mitjançant documentació acreditativa de serveis prèviament contractats o concertats amb l'IMAS no és preceptiu presentar-la documentació acreditativa. Si bé, en tot cas, s'ha de presentar el MOD-2.

La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza a l'equip tècnic de l'IMAS perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

7.3. Esmena de deficiències.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de la present convocatòria de concertació social d'aquest servei, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a cinc dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

8. Instrucció del procediment.

8.1. Procediment dels concerts socials.

La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen pels principis de l'acció concertada previstos a l'article 3 de la Llei 12/2018 i, en especial, els de transparència i publicitat.

8.2. Òrgan competent per a la instrucció.

L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora insular d'atenció sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, la qual tindrà la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

L'òrgan instructor revisarà les sol·licituds presentades i, si escau, farà els requeriments d'esmena oportuns per a continuació remetre la documentació d'aquelles entitats que estiguin admeses per haver aportat en la deguda forma la documentació detallada a l'apartat 7.2 d'aquesta convocatòria, a la Comissió Avaluadora.

8.3. De la Comissió Avaluadora.

La Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 i, conseqüentment, tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.

i.Composició

La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

  • President: El/La vicepresident primer de l'IMAS o persona que la substitueixi.

-Vocals:

  • El/La cap de servei de la Direcció Insular, o persona que la substitueixi;
  • El/La cap del Servei de Gestió Econòmica , o persona que el substitueixi i;
  • El/La gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.
  • Secretària (amb veu i sense vot): La cap del Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.

ii.Funcions

La comissió avaluadora té les funcions següents:

- Dur a terme l'adequada tramitació del procediment i resoldre les incidències que puguin sorgir.

- Informar a l'òrgan instructor per a l'elaboració de la proposta de resolució.

- Definir les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s'hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.

iii.Règim de funcionament

La Comissió Avaluadora es convocarà exclusivament a petició de l'òrgan instructor i quedarà vàlidament constituïda amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: el/la president/a, el/la secretari i dos/dues vocals.

Rebuda la documentació remesa per part de l'òrgan instructor, aquesta comissió analitzarà i interpretarà les incidències detectades, procedirà a valorar les entitats conforme els criteris de preferència continguts a l'apartat següent i informarà sobre l'ordre de prelació en funció de la puntuació obtinguda que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

8.4. Criteris de preferència.

D'acord amb l'article 6.3 de la Llei 12/2018, els criteris per a resoldre el concert social objecte de la present convocatòria són:

  • L'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que requereix la persona.
  • La implantació de l'entitat a la localitat on s'hagi de prestar el servei.
  • La lliure elecció i la llista d'espera pública d'accés als serveis.
  • Que es presenti per a la totalitat de les places objecte del concert

Una vegada aplicats aquests criteris, la comissió avaluadora emetrà acta i, posteriorment, l'òrgan instructor emetrà informe proposta d'adjudicació de les places a concertar.

No obstant, conforme l'article 6.4 «. En els procediments de concertació per a serveis declarats d'interès econòmic general en els quals puguin participar entitats privades amb ànim de lucre, sempre que existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, així com d'eficiència pressupostària, per formalitzar els acords d'acció concertada tenen preferència les entitats del tercer sector social.»

9. Resolució i notificació.

9.1 Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per resoldre és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els seus Estatuts, concretament a l'article 7.2.28 (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019).

9.2 Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en els terminis indicats anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.3 De la notificació

La resolució de concessió o denegació del concert social objecte de la present convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més, aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, alTauler d'Anuncis de l'IMAS (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/) i a l'apartat de Transparència de la web de l'IMAS.

9.4 Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.5 Dels Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

10. Formalització dels concerts.

Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu denominat «acord d'acció concertada», el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la presidència de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada es faran constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del Plec de prescripcions tècniques de la present concertació.

11. Cessió

D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.

12. Condicions tècniques d'execució.

Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a les persones grans i persones amb discapacitat (BOIB núm. 99, de 3 de juliol de 2010), així com a la Llei 12/2018, el Decret 48/2017, a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i al Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica dels serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

Així mateix, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut del plec de prescripcions tècniques aplicable en aquesta tipologia de serveis i que s'aprova conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, aquest plec, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, detalla: l'objecte, la definició del servei, el calendari i horari, els serveis que s'han de prestar, els requisits dels serveis a concertar, el model d'atenció, els criteris d'intervenció amb les persones usuàries, el règim d'utilització de places i el règim econòmic, les assegurances, el nombre de places, els mitjans materials i humans que ha d'aportar l'entitat concertada, les obligacions de l'entitat concertada, el finançament del concert, la justificació, la coordinació, control i supervisió, la protecció de dades de caràcter personal i la regulació dels incompliments per part de les entitats i les penalitzacions, així com la durada del concert.

Al respecte, l'article 9.del Decret 48/2017, de 27 d'octubre estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat d'iniciativa privada titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.

13. Penalitats

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei s'ha de penalitzar, d'acord amb el Plec de prescripcions tècniques d'aquest concert social.

14. Causes d'extinció

Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.

Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:

-Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.

-Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.

-Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.

-Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.

-Prestació defectuosa de les obligacions acordades.

-Negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.

-Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.

-Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.

-Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.

-Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.

-Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

-No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.

-Les causes de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.

15. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada

El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte de la present convocatòria, així com de modificació de l'esmentat concert, es duran a terme de conformitat amb la Llei 12/2018 i el Decret 48/2017.

16. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.»

QUART. APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques per a la concertació de l'esmentat servei, el model Sol·licitud de concert social (MOD-1), el model declaració responsable de solvència tècnica i experiència per concertar (MOD-2), el model declaració de solvència financera per a concertar (MOD-3), el model declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a concertar (MOD-4), el model de consentiment informat per consultar informació d'altres administracions als efectes de concertació social (MOD-5) i el model de declaració de places ocupades amb anterioritat al servei de centre de dia (MOD-6).

CINQUÈ. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 344.052,23 € (IVA inclòs) amb càrrec a la partida pressupostària 10.23120.22709:

  • 114.684,08 euros amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2022.
  • 229.368,15 euros amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2023

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2023 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquest exercici.

SISÈ. PUBLICAR aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

SETÈ. NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

 

Palma, 6 de setembre de 2022

La presidenta del IMAS Sofia Slonso Bigler

Documents adjunts