Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 502588
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 2 de setembre de 2022 relativa a l’actualització de preus de les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar 2022/2023 establertes a la Resolució de 16 de març de 2018 dictada per la presidenta de l'IMAS, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a delegació de guarda amb finalitat d’adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

«Antecedents

1. El 4 d'agost de 2022 es va signar un informe proposta per part del cap del Servei d'Infància i Família amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Infància i Família, en el qual es proposa la necessitat de dictar una resolució d'actualització dels imports de les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar 2022/2023 amb efectes des de l'1 de setembre de 2022, d'acord amb el previst a la Resolució de 16 de març de 2018 de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, mitjançant la qual es varen aprovar les prestacions econòmiques per a acolliments permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a delegació de guarda amb finalitat d'adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018), modificada per la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de dia 28 de gener de 2022 (BOIB Núm. 18, de 3 de febrer de 2022).

2. L'apartat F de l'esmentada resolució estableix que les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar s'han actualitzar el mes de setembre, d'acord amb l'índex de preus al consum real interanual de juny de l'any anterior publicat a l'Institut Nacional d'Estadística.

3. Atès que s'ha calculat la variació de l'Índex General Nacional segons el sistema IPC base 2021 des de juny de 2021 fins juny de 2022 que suposa un increment del 10,2%, la qual cosa afecta els apartats c4 de la lletra A, b5 de la lletra B i b4 de la lletra C del primer punt de la resolució esmentada.

4. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.48003 del vigent pressupost de despeses del'IMAS, per un import de SETZE MIL EUROS (16.000,00€) (RC núm: 220220051012)

5. S'ha elaborat per part del Servei d'Infància i Família l'esborrany de la proposta de resolució d'actualització dels imports esmentats, sobre la qual es proposa al Servei Juridicoadministratiu iniciar la tramitació del procediment corresponent per aprovar-la.

6. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada de l'IMAS han emès els informes favorables corresponents.

Fonaments de dret

1. Per acord del Ple del Consell de Mallorca, de data 11 d'abril de 2019, es varen aprovar els nous estatuts de l'IMAS (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019). Aquest organisme té com a objecte fonamental, d'acord amb l'article 2.1 dels seus estatuts, l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

2. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar i autonomia de gestió necessària per complir els seus fins, entre les seves facultats al punt m) d'aquest article 3 es troba la d'atorgar ajuts.

3. Tal com disposa l'article 7.2.7) dels Estatus de l'IMAS, correspon a la presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions.

4. L'article 3.1 f) de la Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, estableix la competència per a assumir la guarda dels infants i adolescents d'acord amb el que estableixen els preceptes d'aquesta llei, l'article 172 bis del Codi civil i l'article 19 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei d'enjudiciament civil.

5. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears al seu article 16, assenyala que, dins els drets socials, en tot cas l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'haurà de centrar primordialment en la tutela social del menor. Així mateix, a l'article 70 atribueix com a competències pròpies als consells insulars els serveis socials i l'assistència social; així com la tutela, l'acolliment i l'adopció de menors.

6. El Decret 40/2006, de 21 d'abril, regula els acolliments familiars i a l'article 6 preveu que les persones i famílies acollidores poden rebre prestacions econòmiques per atendre les despeses derivades de la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits, que no seran en cap cas una subvenció i, en conseqüència, no estan subjectes a l'ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, ni a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, consolida aquest règim legal.

8. La Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis reguladores de l'Impost sobre Societats, sobre la renda de no Residents i sobre el Patrimoni, estableix a l'article 7.i) que aquestes prestacions són rendes exemptes de l'Impost sobre la Renda de Persones Físiques.

9. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, que estableix el tipus d'acolliment familiar com a mesura de protecció atenent a la seva duració i objectius.

10. La Llei Orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència.

11. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, especialment l'article 39.3, que regula l'eficàcia retroactiva dels actes administratius.

12. El Reial decret 508/2001, de 11 de maig, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Per tot això, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

1. ACTUALITZAR els imports aplicables a les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar 2022/2023 derivades de l'aprovació de la resolució dictada per la presidenta de l'IMAS en data 16 de març de 2018, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per la guarda amb fins d'adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018), corresponent als següents conceptes i pels següents imports:

a) Escola matinera: 49,59 € mensuals.

b) Escoleta: 308,56 € mensuals.

c) Menjador escolar: 181,83 € mensuals.

d) Activitats extraescolars: 1 hora setmanal: 22,04 € mensuals i a partir de dues hores setmanals: 44,08 € mensuals.

e) Reforç escolar: 165,30 € mensuals.

2. AUTORITZAR una despesa per import total de SETZE MIL EUROS (16.000 €) amb càrrec a la partida 20.23135.48003 del vigent pressupost de l'IMAS.

3. ORDENAR la publicació d'aquesta resolució al BOIB i al tauler d'edictes de l'IMAS i generarà efectes des de dia 1 de setembre de 2022.

4. COMUNICAR aquesta resolució al Servei d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada».

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 dels nous estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

 

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Palma, 5 de setembre de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofia Alonso Bigler