Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 502354
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional, a proposta del director general de Planificació, Ordenació i Centres, per la qual es modifiquen els apartats 4.2, 4.3, 4.4 i 5 de les instruccions adreçades als centres concertats per justificar el mòdul de despeses COVID-19 per al curs 2021-2022
En data 2 de setembre de 2022, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha formulat la proposta de resolució següent:
Fets
1.En data13 de juliol de 2022 es va emetre la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional per la qual s'estableixen les instruccions dirigides als centres concertats per justificar el mòdul de despeses COVID-19 per al curs 2021-2022. (BOIB núm. 92 de 16 de juliol de 2022).
2.En data 25 de juliol una de les entitats integrants de la Comissió de Concerts va sol·licitar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, que s'anonimitzessin les dades personals i determinades dades dels contractes amb empreses , a la documentació justificativa de les despeses finançades mitjançant mòdul COVID-19.
3.En data16 d'agost de 2022 es va emetre la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional (BOIB núm. 109 de 18 d' agost de 2022).
4.Per seguretat jurídica, resulta oportú deixar sense efectes la Resolució de 13 de juliol de 2023 esmentada.
5.A més s'ha constatat que no és possible seguir la pista d'auditoria per fer les comprovacions necessàries si s'anonimitzen les dades dels documents justificatius de despeses, per exemple, la identificació utilitzada en els contractes és diferent a la identificació utilitzada en els documents de la seguretat social.
Fonaments de dret
1.D'acord amb l'article 30.3 de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, els mòduls econòmics per unitats escolars per als diferents nivells i modalitats educatives per a altres despeses s'han de justificar anualment davant de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, d'acord amb els comptes anuals aprovats pels consells escolars , amb la informació que a aquest efecte es requereixi en els models de justificació que aprovi, mitjançant una resolució, la persona titular de la direcció general esmentada.
2.D'acord amb l'article 30.7 de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, estableix que, en tot cas, en el concepte d'altres despeses s'ha d'afegir la quantia corresponent al denominat mòdul COVID, per un import de 619,80 euros, el qual s'estableix per raó de la situació d'emergència provocada per la COVID-19. Es tracta d'un mòdul específic i diferenciat, dins el concepte esmentat d'altres despeses, destinat a cobrir l'increment de despeses de neteja, d'adquisició d'equipaments de protecció individual i de detectors de CO, la duració del qual queda condicionada a l'evolució de la pandèmia, i amb efectes d'1 de setembre de 2020, al qual s'ha d'aplicar el coeficient corrector per centre que consta en el punt 10 de l'annex 21 d'aquesta llei. Aquest coeficient s'ha calculat tenint en compte els grups formats als plans de contingència, el nombre d'alumnes, el nombre de professors i les dimensions dels centres.
3.D'acord amb l'article 8.1 de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el tractament de dades personals només es pot considerar fonamentat en el compliment d'una obligació legal exigible al responsable, en els termes que preveu l'article 6.1.c) del Reglament (UE) 2016/679, quan així ho prevegi una norma de dret de la Unió Europea o una norma amb rang de llei, que pot determinar les condicions generals del tractament i els tipus de dades objecte d'aquest així com les cessions que escaiguin com a conseqüència del compliment de l'obligació legal. Aquesta norma pot imposar igualment condicions especials al tractament, com ara l'adopció de mesures addicionals de seguretat o d'altres establertes al capítol IV del Reglament (UE) 2016/679.
Pel que respecta al compliment d'una norma amb rang de llei, resulta preceptiu fer les comprovacions de la justificació aportada d'acord amb la llei de pressupost esmentada.
Proposta de resolució
1.Modificar els apartats 4.2, 4.3, 4.4 i 5 de l'Annex 1 de les instruccions dirigides als centres concertats per justificar el mòdul de despeses COVID-19 per al curs 2021-2022, de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 16 d'agost de 2022 en els següents termes:
a) Es modifica l'apartat 4.2 de l'Annex 1 que passa a tenir la següent redacció:
4.2 Despeses de la categoria A2
Per justificar l'import assignat a les despeses per a l'adquisició de material i equips de protecció no inclosos en la categoria A1, així com a les despeses en mobiliari o equipament per habilitar el centre i/o el servei de menjador, els centres han de presentar una còpia dels documents següents a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres:
- factures de les compres realitzades entre l'1 de setembre de 2021 i el 31 d'agost de 2022.
- Comprovant de la transferència bancària.
Per justificar les despeses per a l'ampliació del personal de menjador escolar, els centres concertats han de presentar una còpia de la documentació següent a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres:
a) Si el servei de menjador està subcontractat a una empresa externa:
-Totes les factures abonades a l'empresa corresponents al període d'1 de setembre de 2021 a 23 de juny de 2022, així com els comprovants de les corresponents transferències bancàries.
-Certificat del centre que indiqui expressament quin import facturat correspon a les despeses de menjador ordinàries i quin a les despeses extraordinàries originades per la COVID-19.
b) Si el personal de menjador està contractat directament pel centre:
- Els contractes laborals.
- Les nòmines.
- La relació nominal de treballadors (RNT) presentada a la Seguretat Social, anonimitzant les dades de totes aquelles persones que no estiguin finançades per fons COVID-19.
- Els comprovants de les transferències bancàries de l'abonament de les nòmines.
- Declaració responsable dels centres en què s'indiqui la relació de persones contractades extraordinàriament per l'ampliació dels serveis de menjador per la COVID-19.
b) Es modifica l'apartat 4.3 de l'Annex 1 que passa a tenir la següent redacció:
4.3 Despeses de la categoria B
L' import màxim que es pot justificar per a les despeses de la categoria B és del 5 % de l'import de les despeses de funcionament ordinari del curs 2020-2021, exclosos els imports corresponents a les despeses de contractació d'auxiliars tècnics.
Per justificar l'import assignat a les despeses per l'adquisició dels productes de neteja, com per exemple lleixiu, amoníac, detergent, fregalls, draps, etc. els centres han de presentar una còpia compulsada dels documents següents a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres:
-Factures de les compres realitzades entre l'1 de setembre de 2021 i el 31 d'agost de 2022.
-Comprovant de la transferència bancària.
Per justificar les despeses de neteja necessàries per complir les mesures d'higiene establertes per les autoritats sanitàries, els centres concertats han de presentar una còpia compulsada de la documentació següent a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, segons correspongui a la contractació d'una empresa (B1) o a la contractació directa de personal (B2):
a) Si s'ha contractat una empresa (B1):
-Totes les factures corresponents al període d'1 de setembre de 2021 a 31 d'agost de 2022 abonades a l'empresa subcontractada per a la neteja del centre.
-Declaració responsable on consti, respecte de cada factura i respecte de la neteja extraordinària generada per la COVID-19: la descripció del servei de neteja que es realitza, el local on es realitza i en cas que la factura inclogui altres serveis diferents del de neteja per COVID, indicar-ne el percentatge d'imputació que els correspon en relació a l'import facturat.
-Comprovant de la transferència bancària de l'abonament de les factures.
b) Si s'ha contractat personal directament (B2):
-Els contractes laborals.
-Les nòmines.
-La relació nominal de treballadors (RNT) presentada a la Seguretat Social anonimitzant les dades de totes aquelles persones que no estiguin finançades per fons COVID-19.
-Comprovant de la transferència bancària de l'abonament de les nòmines.
c) Es modifica l'apartat 4.4 de l'Annex 1 que passa a tenir la següent redacció:
4.4 Despeses de la categoria C
Els imports assignats als centres per contractació de personal complementari (logopedes, fisioterapeutes, ajudants tècnics educatius, psicopedagogs i treballadors socials) són finalistes i només es poden destinar a desdoblar grups i a poder aplicar les mesures de distanciament establertes per les autoritats sanitàries en els centres d'educació especial que han optat per incrementar el personal complementari en lloc d'incrementar el personal docent (finançat amb càrrec a la nòmina delegada). Per justificar els imports, els centres han de presentar una còpia compulsada de la documentació següent a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres:
- Els contractes laborals.
- Les nòmines.
- La relació nominal de treballadors (RNT) presentada a la Seguretat Social anonimitzant les dades de totes aquelles persones que no estiguin finançades per fons COVID-19.
- Comprovant de la transferència bancària de l'abonament de les nòmines.
d)Es modifica l'apartat 5 de l'Annex 1 que passa a tenir la següent redacció:
5. Forma i termini de justificació
Per justificar les despeses del mòdul COVID-19 del curs 2021-2022 s'haurà de presentar a través del registre electrònic tota la documentació abans esmentada juntament amb el model d'Excel correctament emplenat que pugueu descarregar a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
El termini per presentar la justificació corresponent finalitza el 20 de gener de 2023.
2.Deixar sense efectes la resolució de 13 de juliol de 2022.
3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del departament de Centres Concertats de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a data de la signatura electrònica (5 de setembre de 2022)
El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà
El director general proposant Antoni Morante Milla