Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 499868
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 5 de setembre de 2022, relatiu a la delegació de competències del Consell Executiu en la presidenta i en els consellers i conselleres executives (exp. 03147-2022-000016)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 7 de juliol de 2022 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (d'ara endavant LCI), mitjançant la qual es vol donar resposta a les necessitats de modernització d'aquestes institucions i a l'exigència creixent d'eficàcia i eficiència en la gestió pública.

L'entrada en vigor de la nova llei es va produir un mes després de la seva publicació oficial, i se'n preveu un termini d'adaptació reglamentària de divuit mesos, si bé, d'acord amb la seva disposició transitòria quarta, mentre no es produeixi l'esmentada adaptació seran d'aplicació les disposicions de la nova llei com si no es referissin a l'aprovació del reglament orgànic i, de manera supletòria i en allò que no contradigui el contingut de la llei, vigirà el reglament orgànic vàlid a l'entrada en vigor de la llei.

Una de les principals novetats de la Llei 4/2022 de 28 de juny, és la distribució de competències entre els òrgans, en la qual destaca l'atribució directa al Consell Executiu del gruix de les competències executives insulars i, en menor mesura, també en els consellers i les conselleres executives i en la presidència. En aquest sentit i a tall d'exemple, el Consell Executiu passa tenir el gruix de les competències en matèria de contractació pública i en matèria de gestió patrimonial, igual que la Junta de Govern Local en els municipis de gran població, en detriment de les competències que fins ara corresponien al Ple i a la Presidència insulars.

Les competències concretes del Consell Executiu es recullen a l'article 28 LCI, el qual estableix així mateix que correspon a aquest òrgan exercir les atribucions de caràcter executiu que la legislació de l'Estat o de la comunitat autònoma assignin al consell insular sense atribuir-les expressament a altres òrgans, llevat que el reglament orgànic disposi una altra cosa. S'estableix també que aquest podrà delegar l'exercici de bona part de les seves competències en el president i en els membres del Consell Executiu.

D'acord amb aquest precepte es considera convenient, per motius d'eficàcia i eficiència, delegar algunes de les competències en els consellers executius i en la Presidència.

Atesa la proposta de la presidenta del Consell Insular de Menorca,

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Delegar en la presidenta i en els consellers executius en la seva condició de titulars dels respectius departaments, i sens perjudici de les altres que resultin directament conferides per la Llei de consells insulars i la normativa general i sectorial aplicable, les atribucions següents:

a) Dictar, quan quedin enquadrats dintre del sector d'activitat o matèries pròpies del departament i en tot cas conforme a allò establert per la corresponent normativa sectorial aplicable, els actes administratius de tràmit o definitius que tenguin per objecte:

- L'emissió dels informes i/o consultes referits a avantprojectes o projectes de disposicions normatives que trameti el Govern de les Illes Balears en compliment del tràmit d'audiència o informe, donant-ne compte al Consell Executiu i sempre que no estigui atribuït per llei a un altre òrgan.

- L'execució de les resolucions judicials, de jurats i tribunals administratius, que afectin l'àmbit del seu departament sempre que, pel seu contingut, no corresponguin a un altre òrgan.

b) En relació amb els expedients de contractes administratius, privats i patrimonials, inclosos, en aquest darrer cas, l'adjudicació de concessions sobre béns i l'adquisició de béns immobles i drets subjectes a la legislació de caràcter patrimonial i d'alienació de patrimoni, quan la normativa de contractació del sector públic, la normativa de patrimoni de les administracions públiques o la normativa reguladora dels contractes privats atribueixi aquestes competències a la junta de govern local en els municipis de gran població, l'adopció dels actes administratius que tenguin per objecte:

- L'inici de l'expedient de contractació o concessió.

- L'acceptació de la proposta d'adjudicació realitzada per la Mesa de contractació a favor del licitador primer classificat.

- L'acceptació o rebuig de la justificació presentada pels licitadors l'oferta dels quals estigui en presumpció d'anormalitat, i en aquest darrer cas, la seva exclusió del procediment.

- L'inici i l'adopció dels actes de tràmit dels procediments per a l'adopció d'acords per a l'exercici de les prerrogatives que corresponen a l'Administració.

- L'inici i l'adopció dels actes de tràmit dels procediments per l'adopció d'acords encaminats a la imposició de penalitats.

- L'inici i l'adopció dels actes de tràmit dels procediments per a la resolució de les incidències derivades de l'execució del contracte.

- L'aprovació dels programes de treball, plans de seguretat i salut laboral i la resta de plans necessaris per a l'execució de l'objecte del contracte que la normativa corresponent atribueixi a l'òrgan de contractació.

c) Iniciar els expedients sancionadors i adoptar les mesures cautelars que s'escaiguin quan la competència per a la seva resolució estigui atribuïda a un altre òrgan.

d) En la tramitació dels expedients d'expropiació, iniciar i tramitar de la peça de fixació del preu just, acceptar i rebutjar els fulls d'apreuament formulats pels titulars de béns i drets afectats per l'expedient i formular el full d'apreuament en nom de l'Administració, sens perjudici que la finalització per acord de la fixació del preu just s'hagi de ratificar pel Consell Executiu. En cas de manca d'acord, aprovar els pagaments a compte del preu just i altres indemnitzacions o conceptes que corresponguin, fins al límit de conformitat. En els expedients expropiatoris per procediment d'urgència la formulació dels dipòsits previs i la determinació de les indemnitzacions que corresponguin per la prompta ocupació d'acord amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Segon. En casos d'urgència i en els casos de suspensió de les reunions ordinàries del Consell Executiu, delegar en la Presidència totes aquelles competències que tenguin caràcter de delegables i que no s'hagin delegat en els consellers executius o en un altre òrgan. En aquests casos s'haurà de motivar la urgència i donar-ne compte al Consell Executiu en la següent reunió que tengui lloc.

Tercer. Delegar en la consellera executiva cap del Departament de Serveis Generals l'exercici de les atribucions següents:

  1.  Adoptar les resolucions que siguin necessàries en relació amb els procediments per a la selecció de nou personal i provisió de llocs de treball d'acord amb les bases aprovades pel Consell Executiu.
  2.  Nomenar el personal funcionari i contractar el personal laboral. Cessar i separar el personal funcionari i acomiadar el personal laboral.
  3.  Distribuir les retribucions complementàries que no siguin fixes ni periòdiques.
  4.  Aprovar el pagament de les indemnitzacions per raó del servei.
  5. Atorgar bestretes ordinàries i extraordinàries.
  6.  Resoldre la deducció proporcional de les retribucions en cas d'incompliment de l'horari establert.
  7.  Concedir les millores socials previstes en els Acords per al personal funcionari i el Conveni col·lectiu per al personal laboral.
  8.  Declarar les situacions administratives, les comissions de serveis i la jubilació de tot el personal.
  9.  Reconèixer els serveis als efectes d'antiguitat.
  10.  La reassignació d'efectius.
  11.  La sanció de tot el personal, excepte en els casos de separació del servei de funcionaris i l'acomiadament de personal laboral.
  12.  Encarregar-se de les relacions i negociacions amb la Junta de Personal, el Comitè d'Empresa i les organitzacions sindicals.
  13.  Implantar els sistemes d'avaluació de l'acompliment del personal i supervisió de la seva aplicació.
  14.  Aprovar l'increment de grau de personal.
  15.  Gestionar i executar el pla de formació de personal.
  16.  L'aprovació i signatura dels convenis de pràctiques professionals que s'hagin de desenvolupar en el Consell Insular.
  17.  Sancionar les infraccions de les ordenances insulars de caràcter tributari.

Quart. Revocar i deixar sens efecte totes les delegacions i disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquest decret.

Cinquè. Notificar aquesta resolució als interessats i publicar-ne el contingut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè entri en vigor el mateix dia de la seva publicació.

Sisè. Donar-ne compte al Ple en la primera sessió que tengui lloc.

 

Maó, 5 de setembre de 2022

La secretària Per delegació de la presidenta (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019) Rosa Salord Olèo