Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I ALIMENTACIÓ

Núm. 486480
Resolució de la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària de 30 d’agost de 2022 per la qual s’adopta i publica la decisió favorable relativa a la continuació del procediment per al registre de la Denominació d’Origen Protegida «Mel d’Eivissa» / «Miel de Ibiza»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 12 d'abril de 2022, l'Associació d'Apicultors d'Eivissa va presentar una sol·licitud per a la tramitació de la inscripció al registre comunitari de la DOP «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza» a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

2. El 18 de maig de 2022 es publicà un anunci de la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), mitjançant el qual es donava publicitat a la sol·licitud d'inscripció de la Denominació d'Origen Protegida «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza» i a més s'establia un termini de dos mesos per presentar una declaració d'oposició.

3. Una vegada exhaurit el termini preceptiu, des de la publicació de l'anunci al BOE, es van rebre declaracions d'oposició del Consell Insular d'Eivissa, de l'Agrupació de Defensa Sanitària Apícola Amics Apicultors d'Eivissa i del Sr. Falticksa Paul Lucian.

4. El dia 26 de juliol de 2022 es va donar audiència a l'Associació d'Apicultors d'Eivissa per tal que poguessin al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents en relació amb els escrits d'oposició.

5. El dia 11 d'agost de 2022, l'Associació d'Apicultors d'Eivissa, agrupació sol·licitant del registre de la Denominació d'Origen Protegida «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza», va remetre un escrit de suport de la sol·licitud proposada, invocant, en síntesi, la desestimació de les oposicions presentades i reiterant que la documentació de l'expedient justifica minuciosament les característiques diferencials, condicions de producció i manipulació i el vincle amb el medi geogràfic.

6.  El personal del Servei de Control i Qualitat Agroalimentària ha emès informes amb relació a cadascuna de les oposicions presentades, que justifiquen que la sol·licitud de la Denominació d'Origen Protegida «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza» compleix les condicions i els requisits que s'estableixen al Reglament (UE) 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, i proposa que s'emeti una decisió favorable en relació amb el registre de la Denominació d'Origen Protegida «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza».

Fonaments de dret

1. L'article 30.43 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de denominacions d'origen i altres indicacions de procedència relatives als productes de la Comunitat Autònoma.

2. Per dictar aquesta Resolució, és competent en matèria de denominacions d'origen la persona titular de la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, d'acord amb el que estableix el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. El procediment d'aprovació s'ha tramitat d'acord amb el que disposen el Reglament (UE) 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris; el Reglament d'execució (UE) 668/2014 de la Comissió, de 13 de juny de 2014, que estableix les normes de desenvolupament del Reglament (UE) 1151/2012, i el Reial decret 1335/2011, de 3 d'octubre, pel qual es regula el procediment per a la tramitació de les sol·licituds d'inscripció de les denominacions d'origen protegides i de les indicacions geogràfiques protegides al registre comunitari i l'oposició a aquestes, modificat pel Reial decret 149/2014, de 7 de març.

4. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú i de les administracions públiques, estableix que els actes administratius han de ser objecte de publicació quan ho estableixin les normes reguladores de cada procediment o quan ho aconsellin raons d'interès públic apreciades per l'òrgan competent.

Tenint en compte les qüestions procedimentals i pel que fa als aspectes substantius, els arguments exposats pels oponents són, en síntesi, els que es descriuen a continuació, i dels quals, així mateix, per mitjà d'aquesta resolució, es valora la conformitat a dret:

I. Quant a la manifestació que l'Associació d'Apicultors d'Eivissa no és una agrupació, s'ha verificat la personalitat jurídica de l'associació esmentada, s'ha constatat que en data de la sol·licitud (12 d'abril del 2022) era l'única associació d'apicultors d'Eivissa inscrita al Registre d'Associacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, segons la documentació aportada pel sol·licitant, representa el 73 % dels apicultors, que gestionen el 95 % de les caseres.

II. Pel que fa a l'absència de Consell Regulador, ni el Reglament (UE) 1151/2012 ni el Reial decret 1335/2011 estableixen la necessitat d'un Consell Regulador per sol·licitar una denominació d'origen, és evident la impossibilitat de crear un consell regulador d'una denominació d'origen que actualment no existeix.

III. La manca de consens i consulta prèvia «als interessos econòmics del sector apícola d'Eivissa» no és cap dels requisits establerts al Reglament (UE) 1151/2012 ni al Reial decret 1335/2011; d'altra banda, sí que s'ha duit a terme l'exposició pública que estableix el Reial decret 1335/2011.

IV. Pel que fa a la possibilitat que hi hagi mels produïdes a Eivissa que no compleixin tots els requisits del plec de condicions no és una causa d'oposició: l'objectiu de la Denominació d'Origen no és incloure tota la mel produïda a Eivissa, és reconèixer i protegir la mel de qualitat diferenciada i vinculada al medi geogràfic d'Eivissa.

V. Pel que fa a les consideracions als estudis fets per a la caracterització de la «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza», les persones que hi han presentat oposició han tingut l'oportunitat de consultar-los i no aporten cap aval tècnic ni científic que permeti desvirtuar-los.

VI. Com que no s'inclouen en el text del plec referències els haplotips de les abelles d'Eivissa, no és procedent l'anàlisi de les manifestacions presentades sobre els diferents haplotips, atès que no s'ha inclòs cap referència al plec.

VII. Quant a les característiques melissopalinològiques establertes al plec, cal destacar que estan avalades en tres estudis i que el text del plec no és restrictiu amb relació a plantes cultivades: així, permet taxativament el pol·len de Ceratonia siliqua (garrover).

VIII. Pel que fa als paràmetres de la mel i als requisits per obtenir-los, que són més exigents que els establerts a la normativa general, és una necessitat evident, ja que es pretén garantir-ne una qualitat diferenciada.

IX. Pel que fa a l'exigència de condicions de temperatura per a la manipulació de la mel, que poden suposar inversions per als productors, és una necessitat tecnològica per garantir, en els mesos de calor, una qualitat òptima de la mel, i, per altra banda, la Denominació d'Origen permetrà revalorar el producte.

X. Quant als aspectes relacionats amb les actuacions en matèria de formació dels operadors, així com la inscripció a registres i censos obligatoris per al sector apícola, no és procedent incloure'ls en el plec de condicions ni en el document únic, atès que no s'estableixen al Reglament (UE) 1151/2012 ni al Reial decret 1335/2011.

XI. Pel que fa a les pràctiques per a la captura de les abelles, les activitats de desabellar i la suplementació alimentària no s'estableixen com a obligatòries i, per tant, no està fonamentada l'oposició.

XII. Pel que fa a la prohibició de la venda de mel a granel, és una limitació fonamentada per garantir la qualitat i l'origen de la mel i és una limitació comuna als plecs de les denominacions d'origen i indicacions geogràfiques protegides de mel.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Desestimar, per les raons exposades, les oposicions presentades pel Consell Insular d'Eivissa, l'Agrupació de Defensa Sanitària Apícola Amics Apicultors d'Eivissa i el Sr. Falticksa Paul Lucian, a la sol·licitud de registre de la Denominació d'Origen Protegida «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza».

2. Emetre una decisió favorable perquè la «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza» s'inscrigui com a Denominació d'Origen Protegida al Registre Comunitari de Denominacions d'Origen Protegides i d'Indicacions Geogràfiques Protegides.

3. Exposar públicament el plec de condicions i el document únic de la Denominació d'Origen Protegida «Mel d'Eivissa» / «Miel de Ibiza» amb la publicació al portal web del Govern de les Illes Balears, a l'enllaç següent:

https://www.caib.es/sites/qualitatagroalimentaria/ca/miel_de_ibizamel_deivissa

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. Notificar aquesta Resolució al sol·licitant i a cadascuna de les persones que hi han presentat oposició.

6. Remetre aquesta Resolució al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació a fi que tramiti la sol·licitud d'inscripció davant la Comissió Europea.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tot això, sens perjudici de qualsevol altre recurs o acció que s'estimi pertinent.

 

Palma, (30 d'agost de 2022)

El director general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària Aram Ortega Adzerías