Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 486056
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 25 d’agost de 2022 relativa a la creació de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència dependent del Servei d’Infància i Família de l’IMAS i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El dia 16 d'agost de 2022 la directora gerent d'Acolliments Residencials juntament amb la directora insular d'Infància i Família va presentar informe proposta en relació a la constitució i l' aprovació de les normes d'organització i funcionament de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència i del Consell Insular de la Infància i l'Adolescència de Mallorca

2. El dia 18 d'agost de 2022 s'ha emès informe jurídic favorable sobre la creació de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència per la Secretària Delegada.

Fonaments

Primer.- L'IMAS exerceix per mitjà de la Direcció Insular d'Infància i Família les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció, d'acord amb l'article 70.8 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la Llei 8/1997, de 18 de desembre d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, conforme a la normativa específica en matèria de protecció de menors, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, i la resta de normativa complementària.

Segon.- La Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència es un òrgan deliberatiu i de participació que té com objecte i finalitat la coordinació entre el Consell de Mallorca, altres administracions públiques, entitats del tercer sector i els diferents col·lectius de la xarxa d'entitats que estan compromesos en el desenvolupament integral dels infants i adolescents. En relació a les línies estratègiques d'actuació, planificació de la prestació de serveis i promoció de polítiques socials i implementació d'una perspectiva transversal de la infància i l'adolescència.

La finalitat de la Comissió es recollir les propostes de la mesa de coordinació així com les del Consell de la Infància i l'adolescència de Mallorca per tal de plantejar nous programes i projectes dirigits a millor la intervenció en xarxa i afavorir una major cohesió en l'atenció integral a la infància a l'illa de Mallorca.

Per tant, el procediment de tramitació per a la creació de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència dependent del servei d'infància i família de l'IMAS s'adequa a la legalitat atès que es tracte d'un òrgan col·legiat que exerceix funcions de d'assessorament, estudi i participació de conformitat amb la potestat d'autoorganització atribuïda a l'IMAS de conformitat amb el que disposa l'article 7 de la Llei 7/1985 de Bases de règim local.

D'acord amb l'informe proposta de la Direcció Insular d'Infància i Família presentat en data 16 d'agost de 2022, la creació i les normes d'organització i funcionament de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència dependent del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, no suposarà cap risc per a la sostenibilitat financera de l'Administració, atès que estarà integrat pel personal de l'IMAS, així com per personal d'altres Administracions Públiques i entitats que en cap cas rebran retribució complementària per la seva participació en aquest òrgan, donant compliment a les previsions que, en matèria de sostenibilitat financera, es regulen a la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

Tercer.- La competència per a la creació de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència dependent del servei d'infància i família, correspon a la Presidenta de l'IMAS de conformitat amb l'article 7.2.1 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tant,

Resolc

Primer.- Aprovar la creació de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència

Segon.- Aprovar les normes d'organització i funcionament de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència dependent de l'IMAS, que es transcriuen a continuació:

«NORMES D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE LA COMISSIÓ INSULAR DE COORDINACIÓ EN INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA

CAPÍTOL I: OBJECTE, ÀMBIT TERRITORIAL I FINALITAT

Article 1. Objecte

1. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència és un òrgan col·legiat de consulta, assessorament, participació, deliberació i seguiment de les accions adients per implantar de forma permanent el Pla de l'atenció i els drets de la Infància i l'Adolescència de Mallorca, i que està adscrit a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

2. Té com objecte primordial de treball, la coordinació entre el Consell de Mallorca, altres administracions públiques, entitats del tercer sector i diferents col·lectius de la xarxa d'entitats que estan compromesos en el desenvolupament integral dels infants i adolescents.

3. La coordinació es concreta en la col·laboració respecte al disseny i seguiment de les línies estratègiques d'actuació, planificació de la prestació de serveis i promoció de polítiques socials i implementació d'una perspectiva transversal de la infància i l'adolescència.

Article 2. Àmbit territorial

L'àmbit territorial és la illa de Mallorca.

Article 3. Finalitat

1. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència té com a finalitat la promoció del benestar dels infants i adolescents, la promoció i respecte dels seus drets.

2. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència ha de posar en comú les actuacions de cada un dels àmbits competencials de cada una de les vocalies, ha de recollir les propostes que eleva la Mesa de coordinació tècnica i el Consell de la infància i l'adolescència de Mallorca i ha de plantejar nous programes i projectes dirigits a millorar la intervenció en xarxa i afavorir una major cohesió en l atenció integral a la infància.

3. En essència, la finalitat és coordinar les actuacions ja existents i incorporar un nou enfocament en les noves propostes, més integral i amb una perspectiva més còmplice entre els agents de la intervenció en matèria de drets i atenció a la infància i l'adolescència que es duguin a terme a l'àmbit territorial de l'illa de Mallorca.

CAPÍTOL II : FUNCIONS

Article 4. Funcions deliberatives i de participació

1. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència té funcions de caire deliberatiu i de participació:

a) Deliberar sobre els assumptes inclosos a l'ordre del dia de cada sessió i emetre les conclusions corresponents.

b) Fer propostes que es considerin pertinents sobre qualsevol assumpte relacionat amb el disseny , la implementació i el seguiment de les actuacions del PADIAM.

Article 5. Caràcter de les decisions, acords o propostes

Les decisions, acords o propostes de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , en cap cas, no han de tenir caràcter preceptiu ni vinculant respecte a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

 

CAPÍTOL III: COMPOSICIÓ

Article 6. De les persones membres

1. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència està integrada per les persones membres següents:

a) La presidència

b) Secretari o secretària

c) Les vocalies estan formades per:

  1. 1r. Una representació d'Unicef.

  2. 2n Una representació de l'Oficina Balear de la infància i l'adolescència (OBIA).

  3. 3r Una representació de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

  4. 4t Una representació de la Conselleria de Salut i Consum.

  5. 5è Una representació de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

  6. 6è Una representació de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura.

  7. 7è Una representació de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

  8. 8è Una representació de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

  9. 9è Una representació de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

  10. 10è Una representació de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

  11. 11è Una representació de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

  12. 12è Una representació de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

  13. 13è Una representació del Ministeri Fiscal.

  14. 14è Una representació de la Delegació del Govern a les Illes Balears.

  15. 15è Una representació de la FELIB: municipis de més de 20.000 habitants.

  16. 16è Una representació de la FELIB: municipis de menys de 20.000 habitants.

  17. 17è Una representació de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (FAPA- Mallorca).

  18. 18è Una representació de la Confederación Católica Nacional de Padres de Familia y Padres de Alumnos (CONCAPA).

  19. 19è Una representació del Consell de la Joventut de les Illes Balears (CJIB).

  20. 20è Una representació del Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB).

  21. 21è Una representació de la Mesa de coordinació tècnica del PADIAM.

  22. 22è Una representació de la xarxa de serveis socials comunitaris bàsics.

  23. 23è Una representació de la xarxa de de serveis socials especialitzats en protecció de la infància de l'IMAS.

  24. 24è Una representació de la Federació d'Entitats d'Atenció a la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears (FEIAB).

  25. 25è Una representació de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears.

Article 7. De la Presidència

1. La Presidència de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència l'exerceix la persona titular de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials o persona en qui delegui.

2. La presidència exerceix totes aquelles competències no atribuïdes expressament per aquests estatuts a cap altre òrgan de l'IMAS, d'acord amb la normativa vigent, així com en els casos de vacant, absència i malaltia de la resta d'òrgans de l'IMAS quan no puguin ser substituïts pels substituts ordinaris, de conformitat amb l'article 7.3 dels Estatuts, aprovats per Acord de Ple de dia 11 d'abril de 2019 i publicats en el BOIB núm. 67, de 18 de maig.

3. Les funcions que corresponen a la Presidència són:

a) Representar la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència

b) Ordenar i disposar la constitució de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència

c) Convocar les sessions ordinàries i extraordinàries i presidir-les.

d) Dirigir i impulsar els debats a les sessions de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència

e) Promoure el compliment dels acords de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència.

Article 8. De la secretaria

1. El secretari o secretària de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , amb veu i sense vot, l'exerceix la persona que ha designat la presidència.

2. Les funcions que correspon a la secretaria són:

a). Organitzar, preparar i fer arribar a les persones membres de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , per ordre de la presidència, les convocatòries i altra documentació relativa a les sessions, conforme amb els temes a tractar i que estan establerts a l'ordre del dia.

b). Dur un control dels acords adoptats

c) . Preparar les reunions i aixecar les actes corresponents.

d). Registrar, controlar les actes,i donar fe dels acords i tota la documentació

e). Les altres que li siguin conferides i que siguin necessàries per al compliment de les anteriors.

Article 9. De les vocalies

1. Les administracions públiques, organitzacions i col·lectius de la xarxa d'entitats relacionades amb l'àmbit de la infància i l'adolescència han de comunicar la identitat de la persona que designen com a representant i, la seva suplència, a la Secretaria de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , en el termini de set dies a comptar des de l'endemà la publicació d'aquesta resolució.

2. Les vocalies són càrrecs no retributius.

3. Les funcions que correspon a la vocalia són:

a). Participar en els debats i manifestar la seva opinió sobre els assumptes tractats a cada sessió.

b) .Exercitar el seu dret a vot.

c) . Formular propostes, precs, preguntes i aportacions a través de la secretaria.

d) .Realitzar la resta de funcions derivades de la seva condició de vocal.

4. Les vocalies perden la seva condició en els casos següents:

a) Per finalització del seu manament.

b) Per dissolució o incapacitat legal de l'entitat a la qual representa.

c) Per renúncia.

d) Per substitució acordada, de conformitat amb les estipulacions establertes als estatuts de l'entitat.

 

CAPÍTOL IV : FUNCIONAMENT

Article 10. Constitució

La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència s'adscriu a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que s'ha creat mitjançant resolució administrativa de la Presidència de l'IMAS i s'ha de regir per aquestes normes d'organització i funcionament.

Article 11. Tipus i règim de sessions

1. Les sessions poden ser de caràcter ordinari o extraordinari.

2. La convocatòria de les sessions, tant les ordinàries com les extraordinàries, s'han de dur a terme per mitjans electrònics amb indicació del lloc, data i hora de la reunió, i ordre del dia de la sessió.

3. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència s'ha de reunir en sessió ordinària amb una periodicitat semestral. La preparació de les sessions ordinàries s'ha de fer d'acord amb el procediment següent:

a)Les persones vocals han de proposar a la presidència incloure a l'ordre del dia els assumptes que estimin oportuns sotmetre a la consideració de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , amb una antelació mínima de deu dies hàbils a què tengui lloc la sessió ordinària.

b) Correspon a la presidència decidir incloure o no a l'ordre del dia els assumptes proposats.

c) La secretaria ha de convocar la sessió, per ordre de la presidència amb una antelació mínima de 5 dies hàbils, i s'ha d'adjuntar l'ordre del dia a la convocatòria.

4. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència ha de reunir-se en sessió extraordinària si ho acorda la Presidència, a petició com mínim d'una tercera part de les seves vocalies, la qual s'ha de convocar amb antelació mínima de dos dies hàbils, sempre que hagi garantia de l'assistència del quòrum requerit, establert en aquesta resolució.

Les vocalies peticionàries han de fer arribar per escrit a la secretaria la seva demanda. A més a més, s'ha de justificar les circumstàncies que la motiven i ha de constar els temes o assumptes a tractar, els quals s'han d'incloure a l'ordre del dia corresponent. La presidència, en el cas d'incompliment de l'anteriorment exposat, pot decidir desestimar aquestes peticions.

5. La presidència, d'ofici o a instància com a mínim d'una tercera part de les persones membres de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , té la facultat de convidar a participar a la sessió, amb veu i sense vot, a persona o persones expertes en la matèria a tractar i que fan referència als temes que estan establerts a l'ordre del dia, a raó dels seus coneixements, experiència i/o mèrits professionals.

6. No hi ha possibilitat de tractar o prendre acords sobre qüestions no incloses a l'ordre del dia, excepte a proposta de la presidència o en el cas que ho acordin per majoria simple les vocalies assistents.

Article 12. Quòrum d'assistència

1. Les sessions de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència , tant les ordinàries com les extraordinàries, es consideren vàlidament constituïdes amb l'assistència, en tot cas, de la presidència i la secretaria, o persona que les substitueixi.

2. La Comissió insular de coordinació en infància i adolescència es considera legalment constituïda amb l'assistència, com a mínim, de la meitat de les persones membres, en primera convocatòria. En segona convocatòria, que ha de tenir lloc mitja hora després de la primera, és suficient la presència d'una tercera part de les persones membres de dret de la Comissió Insular de coordinació en Infància i Adolescència.

3. La secretaria ha de vetllar pel compliment d'aquest requisit.

Article 13. Acords

1. Els acords recullen el parer o el posicionament de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència en relació als assumptes que s'han tractat a les sessions. Els acords s'han de prendre per majoria simple.

2. La presidència té vot qualitat en els casos d'empat.

3. Qualsevol membre amb dret a vot pot fer constar el seu vot contrari a l'acord de la majoria i les motivacions que ho justifiquen.

4. Els acords es poden publicar a la pàgina web de l'IMAS.

Article 14.Actes i publicacions

1. La secretaria ha d'aixecar acta de la sessió. Les actes de les sessions s'han d'arxivar per ordre cronològic en un fitxer específicament creat a l'efecte.

2. Les actes són públiques

3. Els acords es poden publicar a la pàgina web de l'IMAS i comunicar a altres persones o institucions, públiques o privades, que hi tinguin relació, quan així ho acordi la presidència, a proposta de la majoria de les vocalies.

Article 15. Modificació

La competència per aprovar la modificació de les normes d'organització i funcionament de la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència correspon a la Presidència, prèvia proposta de la pròpia Comissió insular de coordinació en infància i adolescència i, ha d'anar acompanyada d'un text articulat alternatiu, amb la justificació corresponent.

Article 16. Entrada en vigor

Les normes d'organització i funcionament objecte d'aquesta resolució entren en vigor l'endemà de la seva publicació».

Tercer.- Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial Illes Balears.

 

Palma, 29 d'agost de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler