Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 486052
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 25 d’agost de de 2022, relatiu a a la creació del Consell de la Infància i l’Adolescència de Mallorca dependent del Servei d’infància i Família de l’IMAS i l’aprovació de les seves normes d’organització i funcionament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El dia 16 d'agost de 2022 la directora gerent d'Acolliments Residencials juntament amb la directora insular d'Infància i Família va presentar informe proposta en relació a la constitució i l' aprovació de les normes d'organització i funcionament de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència i del Consell Insular de la Infància i l'Adolescència de Mallorca

2. El dia 18 d'agost de 2022 s'ha emès informe jurídic favorable sobre la creació de la Comissió Insular de Coordinació en Infància i Adolescència per la Secretària Delegada.

Fonaments

Primer.- L'IMAS exerceix per mitjà de la Direcció Insular d'Infància i Família les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció, d'acord amb l'article 70.8 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la Llei 8/1997, de 18 de desembre d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, conforme a la normativa específica en matèria de protecció de menors, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, i la resta de normativa complementària.

Segon.- El Consell Insular de la Infància i l' Adolescència de Mallorca es un òrgan de participació i consulta que té com objecte i finalitat fer efectiu el seu dret a participar en les decisions que els afecten directament, donant cobertura legal al dret de participació dels menors.

La creació del Consell infantil i adolescent de Mallorca respon a la promoció de metodologies que fomenten la participació dels infants i adolescents predominant, en tot cas, l'interès superior de la persona menor d'edat; i té com a finalitat constituir un espai de participació efectiva i permanent i de consulta que permeti de primera mà tenir accés a les seves opinions i propostes, per tal que les seves aportacions siguin considerades no només per l'IMAS sinó les demès administracions que participen a la Comissió Insular de coordinació en Infància i Adolescència.

Per tant, el procediment de tramitació per a la creació del Consell de la Infància i l' Adolescència de Mallorca dependent del servei d'infància i família de l'IMAS s'adequa a la legalitat atès que es tracte d'un òrgan col·legiat que exerceix funcions de d'assessorament, estudi i participació de conformitat amb la potestat d'autoorganització atribuïda a l'IMAS de conformitat amb el que disposa l'article 7 de la Llei 7/1985 de Bases de règim local.

D'acord amb l'informe proposta de la direcció insular d'Infància i Família presentat en data 16 d'agost de 2022, la creació i les normes d'organització i funcionament del Consell de la Infància i l' Adolescència de Mallorca dependent del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, no suposarà cap risc per a la sostenibilitat financera de l'Administració, atès que estarà integrat pel personal de l'IMAS, així com per personal d'altres Administracions Públiques i entitats que en cap cas rebran retribució complementària per la seva participació en aquest òrgan, donant compliment a les previsions que, en matèria de sostenibilitat financera, es regulen a la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

Tercer.- La competència per a la creació del Consell de la Infància i l' Adolescència de Mallorca dependent del servei d'infància i família, correspon a la Presidenta de l'IMAS de conformitat amb l'article 7.2.1 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tant,

RESOLC

Primer.- Aprovar la creació del Consell Insular de la Infància i l' Adolescència de Mallorca

Segon.- Aprovar les normes d'organització i funcionament del Consell Insular de la Infància i l'Adolescència dependent de l'IMAS, que es transcriuen a continuació:

 

«NORMES D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL DE LA INFÀNCIA I DE L'ADOLESCÈNCIA DE MALLORCA

CAPÍTOL I: OBJECTE I FINALITAT, ÀMBIT TERRITORIAL I PRINCIPIS

Article 1. Objecte i finalitat

1. El Consell de la infància i l'adolescència de Mallorca (en endavant CIAM) és un òrgan col·legiat de participació i consulta, de deliberació que té com a finalitat escoltar als infants i adolescents i respectar i fer efectiu el seu dret a participar en les decisions que afecten directament les seves vides en un entorn segur i amigable.

2. El CIAM es constitueix com a un òrgan que participa en l'elaboració, el seguiment i l'avaluació del Pla de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència a Mallorca (PADIAM) i, per tant, aporta les seves opinions, criteris i propostes. Aquesta és la finalitat principal del CIAM, a més, li correspon les següents: la representació dels infants i adolescents de Mallorca en altres fòrums de participació infantil i adolescent (Parlament Balear, Consell infantil nacional, etc) i la seva participació com a representants en estudis, investigacions o plans. El CIAM fa propostes al grup dinamitzador del PADIAM per a què s'incorporin a les reunions de la Mesa de coordinació tècnica i a la Comissió insular de coordinació.

3. La CIAM implica un marc de participació efectiva i permanent dels infants i adolescents en la planificació de les polítiques d'infància, especialment en aquelles en què el Consell de Mallorca exerceix les seves competències. Aquesta participació es fa efectiva mitjançant reunions plenàries i també mitjançant reunions de grups de treball quan així ho proposa el plenari del CIAM.

Article 2. Àmbit territorial

L'àmbit territorial és la illa de Mallorca.

Article 3. Principis

El CIAM s'ha de regir pels principis següents:

  1.  Periodicitat. S'ha de reunir periòdicament amb el propòsit de fer possible una participació continuada, i no puntual, dels infants i adolescents. Durant el procés d'elaboració del PADIAM es reuneix com a mínim en una sessió plenària per participar en la priorització d'objectius i planificació de les propostes.
  2.  En la fase d'execució del PADIAM, es convoca reunió plenària per a la planificació anual i per a l'avaluació de resultats (convocatòria el primer trimestre de cada any, per a la planificació i convocatòria el darrer trimestre per a l'avaluació).
  3.  Voluntarietat i representativitat. Els infants i adolescents que vulguin formar part del CIAM ho han de fer de manera totalment voluntària, no com una obligació o una càrrega i ho fan en representació del Consell local al qual pertanyen.
  4. Integritat. A les reunions del CIAM pot tractar-se qualsevol assumpte que afecti o pugui afectar als infants i adolescents. Es posa especial esment, en tot allò que es refereix a les polítiques d'infància contemplades en el PADIAM.
  5.  Eficàcia. Tant l'equip dinamitzador del PADIAM com la Mesa de Coordinació tècnica i la Comissió insular de coordinació en infància i adolescència han de tenir en compte les opinions dels infants i adolescents que manifesten a les reunions del CIAM, així com les conclusions i propostes que formulen. S'ha d'evitar que la participació de les persones menors d'edat sigui merament simbòlica.
  6.  Informació. Els infants i adolescents participants han de rebre prèviament a la convocatòria de les reunions, tota la informació pertinent amb l'objectiu que rebin tota la informació amb l'objectiu de poder-la tractar en el consell local al qual pertanyen i, així, formar-se una opinió. Així mateix, se'ls ha de comunicar la influència o l'efecte que les seves conclusions i propostes han tingut a les polítiques, els programes o les actuacions en infància i adolescència.
  7.  Participació directa. Els infants i adolescents han de participar a les reunions del CIAM de manera directa, sense intermediaris, tret que per les seves característiques, condicions o circumstàncies personals, siguin permanents o puntuals, no ho puguin fer. En aquest darrer cas, la participació es fa a través d'una persona que representa l'infant o adolescent, atesa la seva relació i el seu vincle.
  8.  Igualtat i equitat. Totes les persones menors d'edat que formin part d'un Consell local d'infància i adolescència, han de tenir l'oportunitat de formar part del CIAM. A les reunions, les persones han de tenir l'oportunitat d'expressar la seva opinió i de fer les propostes que considerin adients, així com que es deixi constància d'aquestes.
  9.  Adaptació a les capacitats dels infants. Els espais on es fan les reunions i els mètodes de treball emprats, han de ser adequats a les capacitats dels infants i adolescents que hi participin.
  10.  Respecte. Les intervencions i els debats a les reunions del CIAM es fan lliurement, sempre s'ha de respectar l'opinió de les altres persones participants. Les o els professionals que intervinguin a les reunions també han de respectar les opinions dels infants i assegurar-se de què puguin expressar-les lliurement i amb respecte.
  11.  Capacitació professional. Les persones dinamitzadores de les sessions han de tenir la capacitació necessària, tant per la seva formació com per la seva experiència, a facilitar la intervenció efectiva dels infants i adolescents.

 

CAPÍTOL II: FUNCIONS

Article 4. Funcions

1. Participar del plantejament i prioritats dels objectius a aconseguir a mitjà o llarg termini, així com plantejar les qüestions que s'estimin adients sobre qualsevol assumpte que els afectin, així com debatre sobre les qüestions i expressar lliurement les seves opinions i formular propostes.

2. Fer propostes que se considerin oportunes sobre qualsevol assumpte relacionat amb el disseny, la implementació i el seguiment de les actuacions del PADIAM.

3. Fer arribar les propostes al grup dinamitzador del PADIAM i debatre sobre les qüestions tractades a la Mesa de coordinació tècnica i a la Comissió de coordinació insular d'infància i adolescència.

4. Informar, si s'escau, sobre les consultes que es facin al CIAM per part d'altres serveis, persones o institucions públiques o privades, que tenguin relació amb la infància i l'adolescència.

5. Adoptar acords sobre les qüestions que s'estimin adequades per impulsar la participació dels infants i adolescents representats en la formulació de propostes sobre polítiques d'infància i adolescència, programes o qualsevol actuació de les institucions públiques o privades, que els afectin.

6. Qualsevol altra funció que estigui relacionada amb la participació dels infants i adolescents representats i que li sigui encomanada per la Presidència del CIAM.

 

CAPÍTOL III: COMPOSICIÓ

Article 5. De les persones membres

El CIAM està format per:

a) La presidència

b) La secretaria

c) Les conselleres i els consellers infantils i adolescents.

Article 6. De la presidència

1. La Presidència, amb veu i sense vot, l'exerceix la persona titular de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials o persona en qui delegui.

2. La presidència exerceix les competències no atribuïdes expressament per aquesta resolució a cap altre membre del CIAM.

3. Les funcions que corresponen a la Presidència són:

  1.  Representar el CIAM.
  2.  Ordenar i disposar la constitució del CIAM.
  3.  Convocar les sessions ordinàries i extraordinàries i presidir-les.
  4.  Dirigir i impulsar els debats a les sessions.
  5.  Promoure el compliment dels acords.

Article 7. De la secretaria

1. La secretaria del CIAM, amb veu i sense vot, l'exerceix la persona que designi la presidència.

2. Les funcions que correspon a la secretaria són:

a). Organitzar, preparar i fer arribar a les persones membres del CIAM, per ordre de la presidència, les convocatòries i altra documentació relativa a les sessions, conforme amb els temes a tractar i que estan establerts a l'ordre del dia.

b). Dur un control dels acords adoptats.

c). Preparar les reunions.

d). Registrar i controlar les actes, acords i tota la documentació.

e). Altres que li siguin conferides i requerides per al compliments de les anterios.

Article 8. De les conselleres i dels consellers

1. Les conselleres i els consellers del CIAM són elegides i elegits democràticament d'entre les conselleres i consellers dels consells locals infantils i adolescents que existeixen a l'illa de Mallorca.

2. Cada consell municipal pot elegir com a màxim a una consellera i a un conseller. D'igual manera, el consell de la infància i l'adolescència de l'IMAS pot elegir com a màxim a una consellera i a un conseller.

3. Els infants i adolescents que formin part del CIAM són nomenats per resolució que ha dictat la Presidència de l'lnstitut Mallorquí d'Afers Socials, prèvia consulta als consells municipals i al consell de l'IMAS.

4. Els consellers i les conselleres són designats i designades per un període corresponent a dos cursos escolars i cessen pels motius següents: per renúncia, majoria d'edat o per decisió dels consells als quals representen.

Els infants i adolescents que són conselleres i consellers tenen dret a veu i vot.

5. Les funcions que els corresponen:

a). Participar en els debats i manifestar la seva opinió sobre els assumptes tractats a cada sessió.

b). Votar sobre les propostes, els informes i els acords que es sotmetin a consideració del CIAM. Qualsevol membre amb dret a vot pot fer constar el seu vot particular contrari al de la majoria, expressant-ne els motius.

c). Proposar a la Presidència, amb una antelació mínima de vint dies hàbils a què tengui lloc la sessió, els assumptes objecte de l'ordre del dia.

6. Les conselleres i consellers infantils i adolescents tenen dret a rebre la informació sobre l'impacte de les seves propostes.

 

CAPÍTOL IV : FUNCIONAMENT

Article 9. Constitució

El CIAM s'adscriu a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que s'ha creat mitjançant resolució administrativa de la Presidència de l'IMAS i s'ha de regir per aquestes normes d'organització i funcionament.

Article 10. Tipus i règim de sessions

1. Les sessions poden ser de caràcter ordinari o extraordinari.

2. La convocatòria de les sessions, tant les ordinàries com les extraordinàries, s'han de dur a terme per mitjans electrònics amb indicació del lloc, data i hora de la reunió, i ordre del dia de la sessió.

3. La preparació de les sessions es fa d'acord amb el procediment següent:

a). Amb una antelació mínima de 20 dies hàbils a què tengui lloc la sessió, les conselleres o els consellers han de proposar a la presidència del CIAM l'ordre del dia amb els assumptes de la sessió que es convoca.

b). Correspon a la presidència decidir incloure o no a l'ordre del dia els assumptes proposats.

c). Les propostes a què es refereixen els apartats anteriors, han d'anar acompanyades, si s'escau, de la documentació que s'estimi pertinent per tractar sobre l'assumpte en qüestió.

d). El secretari o secretària ha de convocar la sessió, per ordre de la presidència, amb una antelació mínima de 15 dies hàbils i s'ha d'adjuntar la convocatòria amb l'ordre del dia.

e) . Les conselleres i els consellers tenen un termini de tres dies hàbils a què tengui lloc la sessió per remetre la documentació relativa als assumptes de l'ordre del dia a la secretaria.

f). La secretaria ha de vetlar per a què les conselleres i els consellers disposin de la documentació en iniciar-se la sessió.

4. El Consell pot reunir-se en sessió extraordinària quan ho acordi la Presidència, a proposta de les conselleres o consellers, i s'ha de convocar amb un mínim de tres dies d'antelació, sempre amb garantia del compliment del quòrum requerit.

Article 11. Quòrum d'assistència

1. Les sessions, tant les ordinàries com les extraordinàries, es consideren vàlidament constituïdes amb l'assistència, en tot cas, de la presidència i la secretaria, o persona que les substitueixi. En primera convocatòria, la sessió se considera legalment constituïda amb l'assistència, com a mínim, de la meitat dels consellers i de les conselleres i en segona convocatòria, la qual ha de tenir lloc mitja hora després de la primera, s'entendrà vàlida amb l'assistència d'una tercera part.

2. La secretaria ha de vetllar pel compliment d'aquest requisit.

Article 12. Acords

1. Els acords recullen el parer o el posicionament del CIAM en relació als assumptes que s'han tractat a les sessions. Els acords s'han de prendre per majoria simple.

2. Qualsevol membre amb dret a vot pot fer constar el seu vot contrari a l'acord de la majoria i les motivacions que ho justifiquen.

3. La Mesa de coordinació tècnica del PADIAM ha de tenir en compte els acords i, així mateix, la Comissió insular de coordinació a l'hora d'elaborar i executar polítiques i programes d'infància i adolescència, revisar el funcionament dels distints serveis de les institucions i, en general, en les actuacions que afectin als infants i adolescents.

Article 13. Actes i publicacions

1. La secretaria ha d'aixecar acta de la sessió. Les actes de les sessions del CIAM s'han d'arxivar per ordre cronològic en un fitxer específicament creat a l'efecte.

2. Les actes del CIAM són públiques, atès el seu contingut, en garantia dels drets de les persones menors d'edat a la informació i la participació.

3. Els acords del CIAM, es poden publicar a la pàgina web de l'IMAS així com la web de l'Observatori de la infància i l'adolescència de Mallorca i comunicar a altres persones o institucions, públiques o privades, que hi tinguin relació, quan així ho acordi la presidència, a proposta de la majoria de les conselleres i dels consellers.

Article 14. Modificació

La competència per aprovar la modificació de les normes d'organització i funcionament del CIAM correspon a la Presidència, prèvia proposta de la Comissió i, ha d'anar acompanyada d'un text articulat alternatiu, amb la justificació corresponent.

Article 15. Entrada en vigor

Les normes d'organització i funcionament objecte d'aquesta resolució entren en vigor l'endemà de la seva publicació».

Tercer.- Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial Illes Balears.

 

Palma, 29 d'agost de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler