Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 462994
Aprovació definitiva de l’Ordenança reguladora de la recollida, el transport i el tractament dels residus, la gestió de les deixalleries i la neteja viària del terme de Santa Margalida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació de Ordenança reguladora de la recollida, el transport i el tractament dels residus, la gestió de les deixalleries i la neteja viària del terme de Santa Margalida s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre de Ordenança reguladora de la recollida, el transport i el tractament dels residus, la gestió de les deixalleries i la neteja viària del terme de Santa Margalida, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

 

ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE LA RECOLLIDA, TRANSPORT I TRACTAMENT DELS RESIDUS MUNICIPALS, GESTIÓ DE LES DEIXALLERIES I NETEJA VIÀRIA DE SANTA MARGALIDA

Preàmbul / Exposició de motius

Els residus generats per la ciutadania, activitats econòmiques, institucions i actes festius al terme municipal de Santa Margalida, i que són assimilables a la categoria “Residu municipal”, són objecte de regulació normativa a diferents nivells: tant en l'àmbit europeu com en l'àmbit autonòmic i local. Per aquest motiu, amb la present ordenança, l'Ajuntament pretén disposar d'una eina per a la correcta regulació de la gestió dels residus, basada en criteris de sostenibilitat i amb l'objectiu general de maximitzar el reciclatge de residus, minimitzar la seva generació i, per descomptat, disposar d'un entorn urbà net i saludable. Al mateix temps, s'assoleixen els objectius del compliment de reciclatge i prevenció que exigeixen les directives comunitàries i la legislació autonòmica vigent en matèria, com les que s'exposen a continuació:

La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva marc de residus, incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.

La Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva (UE) 2018/851 i la Directiva (UE 2019/904). La Llei 7/2022 estableix els instruments de la política en matèria de residus, com són els plans i programes de prevenció i de gestió de residus, el seu contingut i l'obligatorietat d'aprovació i actualització periòdica per a les comunitats autònomes i corporacions locals. Aquesta Llei deroga la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears pretén ser una llei per a la gestió sostenible de residus, així com una eina jurídica per fer un gir cap al nou paradigma europeu, i mundial, de l'economia circular. La generació de residus ha de disminuir, i els que es generin han de deixar de ser un residu per ser un recurs.

Aquesta llei ha optat per completar la legislació bàsica estatal i per millorar el nivell de protecció mediambiental. Per tant, es tracta d'una norma de desplegament d'especial qualitat, avançada i en línia amb la Directiva europea marc de residus (UE) 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, que modifica la Directiva 2008/98/CE, atès que pretén millorar la legislació bàsica estatal en matèria de gestió de residus per preservar de la millor manera possible el medi ambient i contribuir de manera eficaç a la implantació d'un nou model de desenvolupament i creixement que permeti optimitzar l'ús de recursos, les matèries i els productes disponibles.

Les regulacions de la Llei 8/2019, d'ara endavant Llei de residus, són pioneres en l'àmbit dels residus. Per exemple determinades restriccions i regulacions en la venda i ús de productes, envasos i utensilis d'un sol ús, en el sector HORECA i comercial. Fins i tot han servit d'exemple i s'han avançat a algunes normes posteriors, com per exemple la nova Directiva (UE) 2019/904 del Parlament Europeu i el Consell, de 5 de juny, relativa a la reducció de l'impacte de determinats productes de plàstic en el medi ambient. De fet, la prohibició de l'entrada al mercat de productes d'un sol ús fets de plàstic, els bastonets per a les orelles, els coberts o les canyetes per a begudes, que recull la Directiva, són regulacions molt similars a les de la Llei balear.

La Llei de residus cerca tres objectius principals:

  • En primer lloc i seguint la jerarquia de gestió de residus de la Unió Europea, incidir en la prevenció de residus establint restriccions a la venda i distribució de determinats productes, utensilis i envasos d'un sol ús, especialment els de plàstic; restriccions a la distribució de productes que contenen microplàstics; mesures de reducció dirigides a ciutadans, comerços, sector HORECA i administracions i contra el malbaratament alimentari.
  • En segon lloc, augmentar la valorització material dels residus a través del compostatge de la matèria orgànica i de la preparació per a la reutilització
  • I per últim, el darrer objectiu és millorar la recollida selectiva de les diferents fraccions de residus.

L'esperit d'aquesta ordenança és, per tant, ser una eina per garantir el compliment dels anteriors objectius i de l'article 45 de la Constitució Espanyola el qual estableix, com a principi rector de la política social i econòmica, el dret de tots a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure dels poders públics, entre ells el municipi, de conservar-lo.

Per això, recull les mesures de la Llei de residus i de la normativa europea i estatal, ja que són les que marquen el camí per reduir la generació de residus i, en conseqüència, salvaguardar el medi ambient, l'economia i la vida als mateixos per aconseguir, entre tots, un municipi més habitable, més sostenible i, en definitiva, més humà.

 

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

La present Ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Santa Margalida, de totes aquelles noves mesures, conductes i activitats dirigides a la prevenció de residus i a la recollida selectiva establertes a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats per tal de mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient:

  • Regular les relacions entre l'Ajuntament i els usuaris del servei de recollida i gestió de residus dins del terme municipal de Santa Margalida.
  • Fomentar la prevenció i el reciclatge dels residus amb la finalitat d'evitar el tractament finalista, millorar la qualitat de vida ciutadana i fomentar la protecció del medi ambient i la neteja del terme municipal, lliure de la presència de contenidors a la via pública on sigui possible la seva aplicació.
  • Regular la deposició i recollida de cada fracció de residus per cada canal apropiat: porta a porta, contenidors, deixalleria o d'altres. Regular l'ús i la gestió de les instal·lacions de la Deixalleria al municipi, així com el trasllat dels residus a les instal·lacions de tractament, recuperació o transferència.
  • Aplicació del principi de responsabilitat del generador de residus a fer-se càrrec de la correcta selecció i gestió del seu residu, afavorint així a la creació d'un sistema que permeti una distribució adequada dels costos del servei.
  • Aplicar un model basat en la informació i l'educació ambiental per tal d'assolir una participació dels usuaris d'acord amb els criteris descrits anteriorment.
  • Regular els residus generats a la via pública, espais públics, platges i litoral.
  • A més d'aquesta Ordenança, també són d'aplicació les normes de l'Estat, les de la comunitat autònoma i les de règim local relacionades amb la matèria, directament o de forma supletòria, segons correspongui.
  • Regular les situacions i activitats dirigides al manteniment de la neteja dels espais públics i privats, l'ornat públic i la bona presència urbana.
  • El manteniment en bon estat de conservació, neteja, salubritat i ornat dels espais enjardinats privats que confronten amb la via pública.

Article 2. Àmbit d'aplicació

En el terme municipal de Santa Margalida, totes les persones físiques i jurídiques estan obligades a complir les prescripcions contingudes en la present Ordenança, així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable pel que fa a la prevenció i gestió de residus en el municipi de Santa Margalida.

És competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de recollida de residus municipals i la gestió de la Deixalleria, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.

Article 3. Definicions

A efectes de la present ordenança i per evitar confusions a l'hora de complir amb els seus preceptes, s'entendrà per:

a. «Residu»: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció o l'obligació de desprendre-se'n.

b. «Residu comercial»: residu generat per l'activitat pròpia del comerç al detall i a l'engròs, els serveis de restauració i bars (HORECA), les oficines i els mercats, així com la resta del sector serveis.

c. «Residu domèstic»: residu generat a les llars a conseqüència de les activitats domèstiques. Tindran també la consideració de residus domèstics:

 

a. Els similars als anteriors generats en comerços, serveis i indústries.

b. Els procedents de la neteja de la via pública, zones verdes privades en zona urbana, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

 

d. «Residu industrial»: resultants dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera.

e. «Residu perillós»: residu que presenta una o diverses característiques perilloses enumerades a la Llei de residus o legislació que es pugui aprovar de conformitat amb el que estableix la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya en formi part i també els recipients i envasos que els hagin contingut.

f. «Residu especial»: tindran aquesta consideració els residus que es poden generar a les llars a conseqüència de les activitats domèstiques però no formen part dels residus admesos a la recollida selectiva porta a porta per les característiques i perillositat requereixen un tractament especial per evitar danys al medi ambient o altres persones, com poden ser:

 

a. Aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, residus i runes procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària

b. Dissolvents, pintures, vernissos, pesticides, aerosols, productes líquids de fotografia i els envasos que els puguin contenir

 

g. «Fracció orgànica o FORM»: comprèn els residus orgànics biodegradables procedents de les restes de menjar o de les restes vegetals propis de la llar, i també els residus provinents de generadors singulars, com ara restaurants, hotels, comerços d'aliments i grans superfícies comercials.

h. «Tèxtils»: inclou roba, draps, restes de tapisseria, calçat i roba de vestir.

i. «Runa»: enderrocs i altres residus de la construcció i la demolició d'edificis, la gestió dels quals és de competència municipal, d'acord amb la legislació sectorial.

j. «Poda»: restes orgàniques derivades del manteniment de les àrees enjardinades públiques o privades.

k. «Resta/rebuig»: fracció residual dels residus municipals un cop efectuades les recollides selectives i que encara pot contenir materials valoritzables. S'inclouen: articles de pell, cendra, burilles, compreses, tampons i bolquers, embolcalls de composició mixta, tiretes, esparadraps, tovalloletes infantils, pols d'escombrar, etc.

l. «Residus voluminosos»: conjunt heterogeni de residus de materials molt diversos, que no poden ser evacuats pels mitjans convencionals de recollida donades les seves grans dimensions. S'inclouen els electrodomèstics, mobles, matalassos, somiers, portes i altres.

m. «Contenidors»: recipients destinats al dipòsit temporal dels residus

n. «Residus d'aparells elèctrics i electrònics»: aparells que funcionen amb corrent elèctric o camps electromagnètics amb tensió contínua o corrent altern

o. «Pneumàtics fora d'ús»: pneumàtics que s'han convertit en residu

p. «Bossa compostable»: bossa fabricada a partir de material biodegradable, valoritzable mitjançant compostatge i digestió anaeròbia, tant en condicions industrials si estan certificats per la norma europea UNE EN 13432:2001 com en condicions de compostatge domèstic.

q. «Recollida selectiva»: recollida d'un flux de residus de manera separada, segons el tipus de naturalesa de cada residu, per facilitar el seu tractament específic.

r. «Recollida porta a porta»: sistema de recollida selectiva dels residus municipals que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la separació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però en lloc de fer servir contenidors ubicats a la via pública, aquestes fraccions separades són recollides directament en el punt de generació, d'acord amb un calendari preestablert. Aquest sistema comporta la desaparició dels contenidors de la via pública.

s. «Deixalleria/Parc Verd»: instal·lació de recepció selectiva de residus municipals, on l'accés està permès dins d'un determinat horari o bé mitjançant mètodes de identificació. Els usuaris poden dipositar, de forma selectiva, diferents tipus de residus municipals per als quals no hi ha un sistema de recollida domiciliària o com a complement d'aquest.

t. «Producte de plàstic d'un sol ús»: Producte fabricat totalment o parcialment amb plàstic i que no ha estat concebut, dissenyat o introduït al mercat per completar, dins del seu període de vida, múltiples circuits o rotacions mitjançant la seva devolució a un productor per ser emplenat o reutilitzat amb la mateixa finalitat pel qual va ser concebut. (Directiva UE/2019/904).

u. «Envàs»: Tot producte fabricat amb qualsevol material de qualsevol naturalesa que s'utilitzi per contenir, protegir, manipular, distribuir i presentar mercaderies, des de matèries primeres fins a articles acabats, i des del fabricant fins a l'usuari o consumidor. Es consideren també envasos tots els articles «d'un sol ús» utilitzats amb aquesta mateixa finalitat. (Directiva 94/62/CE).

e. «Monodosis alimentàries»: Envàs, generalment de petita mida, que conté només una dosi de consum de l'aliment en qüestió i que per tant la seva finalitat és el consum en un sol ús.

w. «Valorització»: Qualsevol operació el resultat principal sigui que el residu serveixi a una finalitat útil en substituir a altres materials que d'altra manera s'haurien utilitzat per a complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció, en la instal·lació o en l'economia en general. (Directiva 2008/98/CE).

j. «Valorització material»: Obtenció de nous materials, o el reciclatge de part d'ells, per evitar l'ús de noves matèries primeres; com per exemple el reciclatge o la reutilització.

y. «Generador singular»: Els productors o posseïdors de residus d'origen comercial o industrial, però equiparables a domèstics, i que donen compliment als criteris fixats en les ordenances municipals a efectes de la seva gestió.

z. «Preparació per a la reutilització»: Operació de valorització consistent en la comprovació, neteja o reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es preparen perquè puguin reutilitzar-se sense cap altra transformació prèvia. (Directiva 2008/98/CE).

Per a la resta de definicions, s'atendrà el que disposa la legislació comunitària, estatal i autonòmica en matèria de residus.

 

TÍTOL II GESTIÓ DE LES DEIXALLERIES

CAPÍTOL I GENERALITATS DE LA DEIXALLERIA

Article 4. Objecte i àmbit

Aquesta ordenança pretén regular el bon ús per part de la ciutadania de la instal·lació municipal definida en el present document com a Deixalleria. Al municipi de Santa Margalida n'hi tenim dues: una a Can Picafort (al polígon industrial, Vial 1 solar 60) i una altra a Santa Margalida (davant el camp de futbol municipal – Camí de s'Estanyol).

Article 5. Objectius Els objectius de la present ordenança quan a la deixalleria, són:

1. Definir els aspectes generals relacionats amb l'ús de la Deixalleria i fomentar la seva utilització i bon funcionament

2. Fomentar la reducció, reutilització i el reciclatge del màxim percentatge possible, dels residus domèstics

3. Assolir el màxim nivell de qualitat en les fraccions dipositades, reduint al mínim la presència de materials impropis

4. Prevenir els abocaments incontrolats en zones rurals.

5. Millorar la gestió dels residus urbans, en compliment i en adaptació al que s'estableix en la Llei 7/2022 de residus i sòls contaminats.

Article 6. Competències municipals

1. Responsabilitzar-se de l'adequació de la instal·lació i de la gestió dels residus que s'hi dipositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a tal efecte.

2. Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i de prevenció a la Deixalleria.

3. Realitzar la gestió dels residus d'acord amb la normativa específica aplicable, tenint en compte els sistemes i tractament previstos corresponents als plans directors sectorials i normativa vigent en matèria de residus, com la Llei de residus i sòls contaminats.

4. Els residus recollits són propietat de l'Ajuntament. Els objectes de valor que es puguin trobar han de ser dipositats a l'Ajuntament.

 

CAPÍTOL II ÚS I GESTIÓ

Article 7. Usuaris/-àries

La Deixalleria és una instal·lació dissenyada especialment per a la recollida de residus municipals, tot i que, en determinades condicions, s'acceptaran residus provinents d'activitats econòmiques.

En aquest sentit, es consideraran les següents tipologies d'usuaris/-àries:

  • Els serveis municipals.
  • Usuaris/-àries particulars: seran tots aquells titulars dels rebuts de fems del terme municipal que, alhora, podran delegar l'ús de la instal·lació a terceres persones sempre que aportin residus generats al municipi.
  • Comerciants: usuaris/-àries generadors de residus que provenen d'activitats econòmiques, industrials o comercials tal com comerços, oficines, tallers, indústries, activitats agrícoles i altres empreses de serveis que es trobin donats d'alta al padró municipal de Santa Margalida.

L'horari en vigor de la instal·lació serà el que estigui publicat a la seva entrada en tot moment.

Article 8. Drets i deures dels usuaris/-àries:

1. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'utilitzar els serveis municipals de recollida de residus en els termes que estableix la present ordenança.

2. Per accedir a la Deixalleria és necessària una targeta d'accés que es podrà adquirir a les oficines municipals. En cas que no estigui disponible el control d'accés mitjançant targeta, serà l'operari/a de la instal·lació qui regularà l'accés. L'operari de la instal·lació podrá requerir la identificació dels usuaris de la instal·lació mitjançant la visualització del DNI i registrarà les matrícules dels vehicles que accedeixin a la instal·lació.

3. Els usuaris/-àries estaran obligats a dipositar ells mateixos els seus residus als contenidors de la fracció corresponent facilitats a la Deixalleria.

Ho faran de la següent manera:

Tant particulars com comerços: a les dependències de la Deixalleria, durant l'horari establert, sota la supervisió de l'operari i sols els residus domèstics i assimilables a domèstics. En cap cas els usuaris/-àries podran entrar dins els contenidors de voluminosos per a dipositar-hi residus. En cas d'accedir a la deixalleria mitjançant control d'accés i en absència d'operari, es seguiran les indicacions exposades en el recinte.

L'activitat professional haurà de contractar un gestor de residus autoritzat o dur directament les restes de poda, voluminosos o residus perillosos a les plantes de tractament corresponent.

Els comerços i qualsevol activitat professional podrà aportar residus assimilables a domèstics a la deixalleria sempre i quan no formin part de la pròpia activitat econòmica.

4. Tots els usuaris del servei de recollida de residus de la Deixalleria de Santa Margalida han de prendre consciència i col·laborar en el manteniment i conservació del medi ambient tot procurant adoptar una conducta que tendeixi a evitar i prevenir la generació de residus. Tota la ciutadania de Santa Margalida ha d'assolir el compromís perquè els objectius que es proposen en aquesta ordenança s'assoleixin. No obstant això, és probable que es puguin donar comportaments mancats de civisme que podran ser denunciats i sancionats per part de l'equip municipal a càrrec del servei, policia local o d'altres.

5. L'Ajuntament té l'obligació d'atendre les queixes, reclamacions, denúncies i suggeriments dels usuaris, exercint les accions que en cada cas corresponguin.

6. Tots els ciutadans i ciutadanes estan obligats al compliment de la present ordenança i de les disposicions complementàries que en matèria de gestió de residus municipals dicti en qualsevol moment l'Ajuntament en exercici de les seves facultats.

7. L'Autoritat municipal podrà exigir en tot moment el compliment immediat de la present ordenança, obligant al causant d'un incompliment a corregir-lo; al causant d'un deteriorament a la reparació de l'afecció causada, sense perjudici de la imposició de la sanció que correspongui, d'acord amb el que s'estableix a la present ordenança.

 

Article 9. Residus admesos

El llistat de residus acceptats pot sofrir variacions en funció de les possibilitats de gestió de l'Ajuntament. En aquest sentit, cal que l'usuari/-ària presti atenció a les indicacions que es facin a través del personal o altres canals d'informació habituals com cartells, bans, e-mails...

1. Residus perillosos: productes de neteja tòxics, dissolvents químics, pintures, coles i adhesius, vernissos, productes tractadors de la fusta, materials bruts de productes químics, restes de fitosanitaris i altres productes químics obsolets o caducats, així com tots els envasos contaminats que els hagin contingut. Cal presentar-los tapats i sense que tinguin possibilitats d'escampar-se fora dels recipients destinats a acollir-los.

2. Residus de recollida domiciliària:

- Paper i cartó: revistes i diaris, plats i tassons de paper, paper d'embalatge, capses de cartó

- Vidre: botelles i pots de vidre (sense tap)

- Envasos: brics de llet, de suc...; botelles i pots de plàstic, bosses de plàstic i film, palanganes de porexpan o plàstic, llaunes de begudes o d'aliments, palanganes o paper d'alumini, aerosols, taps de metall o de plàstic

- Rebuig: pols d'agranar, cendres, llosques, fulls d'afaitar, bastonets de les orelles, raspalls de dents, papers tacats amb pintura, miralls, tovalloles sanitàries, compreses, bolquers, excrements d'animals, restes de tassons o plats de ceràmica.

- Matèria orgànica: restes de fruita, verdura, carn o peix; restes de forn o pastisseria; restes de menjar cuinat; closques d'ou, fruita seca o marisc; borres de cafè o bosses d'infusió, restes de poda (molt poca quantitat), paper de cuina o torcaboques.

Tots els residus dipositats a la Deixalleria seran triats en fraccions, evitant especialment que el rebuig es converteixi en residus no triats.

3. Residus d'aparells elèctrics i electrònics de totes les gammes: s'han de dipositar amb cura dins el contenidor de manera que no s'espenyin. La segregació de les fraccions es determinarà en funció de les necessitats del gestor autoritzat. S'inclouen els residus informàtics.

4. Fluorescents i altres il·luminaries: es dipositaran de manera que no es trenquin.

5. Restes de poda.

6. Roba: ha de ser roba neta i en bon estat, s'ha de dur en bosses i deixar dins el contenidor corresponent. El dipòsit de la roba estarà supeditat a la revisió per part dels responsables de la Deixalleria per valorar el seu estat. En cas que es consideri que la roba dipositada no es troba en bon estat, s'haurà de tractar com a rebuig.

7. Residus voluminosos: mobles i altres residus sense contenidor específic i de grans dimensions, s'han de dipositar dins la caixa corresponent.

8. Olis minerals i vegetals: en el seu respectiu contenidor, es procurarà que no es vessi, i que no es mesclin els diferents tipus d'oli.

9. Amiant: està prohibit trossejar-lo. En el cas que es trobi la saca corresponent dins la Deixalleria, s'ha de dipositar dins aquesta i complint amb les mesures de seguretat establertes. L'usuari serà l'encarregat de manipular el residu.

10. Piles alcalines i de botó: s'han de dipositar per separat al contenidor habilitat pel sistema de gestió corresponent.

11. Residus de construcció i demolició: es dipositaran dins sacs petits al contenidor corresponent.

12. Pneumàtics fora d'ús.

13. Restes de palmera i/o iuca (tronc i fulles ben trossejades, com a màxim 50 cm).

L'Ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d'algun d'ells, en funció de les necessitats i de les evolucions de les diferents normatives relatives als residus. Les limitacions de quantitats de residus que es podran aportar a la deixalleria s'especificaran a la cartelleria del recinte i tendrà total validesa.

Article 10. Residus no admesos

No s'admetran els següents tipus de residus:

1. Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris. Restes d'animals morts, residus ramaders i agrícoles i excrements d'animals.

2. Residus d'activitats mineres o extractives.

3. Residus radioactius.

4. Residus explosius.

5. Qualsevol tipus de vehicle matriculat.

6. Residus industrials i aquells procedents de generadors no autoritzats.

7. Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge a la Deixalleria.

8. Qualsevol residu dels admesos que no compleixi amb els criteris d'entrega exigits.

9. Queda totalment prohibit deixar qualsevol residu fora de la instal·lació.

En general els residus s'han de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Si s'han emmagatzemat residus durant un temps o bé es vol aportar una gran quantitat de material per renovació de mobiliari o mudança, és obligatori contractar els serveis d'un gestor de residus.

Article 11. Limitacions d'accés (pes màxim, horaris)

L'accés a la Deixalleria estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg. D'aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.

Els horaris de la Deixalleria seran variables en funció de l'època de l'any i l'evolució de l'afluència de visitants. Els horaris podran ser modificats amb previ avís per part de l'Ajuntament, mitjançant un ban, correu electrònic o cartells exposats a la Deixalleria.

Article 12. Extracció i manipulació de materials per a la reutilització

En cap cas els particulars ni els usuaris/-àries professionals podran extreure residus de la Deixalleria sense prèvia autorització de l'Ajuntament.

No està permès manipular, desballestar o transformar residus a la Deixalleria.

Els objectes que aportin les persones usuàries de la Deixalleria i que siguin susceptibles de reutilització, s'entregaran directament al personal operari de la Deixalleria, el qual confirmarà que estan en bon estat per donar-li un segon ús. En cas afirmatiu, se separaran per tal de poder ser destinats a la preparació per a la reutilització.

Article 13. Altres consideracions cap als usuaris/-àries

La visita a la Deixalleria es farà amb cura i sota la responsabilitat dels usuaris/-àries, quedant totalment alliberats l'Ajuntament de Santa Margalida i l'empresa concessionària de qualsevol responsabilitat derivada d'una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats pels usuaris/-àries, d'una maniobra improcedent del conductor del vehicle.

Està totalment prohibit fumar dins la Deixalleria.

Article 14. Arees Especials d'Aportació de Residus (AEAR).

Aquesta figura s'emmarca dins aquest apartat de Deixalleries encara que no té la mateixa consideració. Les deixalleries han de complir amb uns requisits establerts per normativa estatal i autonòmica, mentre que les AEAR son petites instal·lacions similars a les deixalleries però degut a que atenen a petits grups de població no tenen la mateixa consideració.

Les AEAR son àrees d'accés restringit per al lliurament d'un nombre limitat de residus, tant de tipologia com de quantitat. Els usuaris de les AEAR hauran de complir amb les normes exposades a l'entrada de la instal·lació i no s'hi podrà deixar cap residu no habilitat per fer-ho.

El municipi disposa d'una AEAR ubicada a l'Av. Talaiot de Sa Nineta s/n de Son Serra de Marina. No obstant, si es creen més AEAR s'atendran al previst en aquesta ordenança.

A les AEAR només s'hi podran aportar els residus que s'hi assenyalin a l'entrada i en tot cas pels que hi hagi recipient/contenidor per al ser abocament. Tots els residus que no es puguin aportar a l'AEAR s'hauran d'aportar a les deixalleries.

Article 15. Sistema de vigilància i acompanyament

La Deixalleria compta amb personal (municipal o de l'empresa concessionària) que s'encarregarà de realitzar les següents tasques:

  • Obertura i tancament de la Deixalleria.
  • Control i registre electrònic de l'entrada i sortida de materials, dades de participació i residus especials.
  • Prestar assessorament al públic usuari sobre com usar les instal·lacions, com dipositar i classificar els residus, garantint així una bona informació i educació ambiental.
  • Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada
  • Oferir atenció personalitzada als usuaris/es per tal que dipositin els residus, prèviament separats, al contenidor corresponent. Ajudarà a les persones usuàries a dipositar els residus en el contenidor adequat en cas que tinguin dificultats.
  • Dur a terme el manteniment bàsic del parc, realitzar tasques de neteja i treballs senzills de jardineria de les instal·lacions i de l'espai que comprèn la Deixalleria. Haurà de mantenir neta la instal·lació així com la seva àrea d'influència al voltant.
  • Gestionar els canvis de contenidors, dur a terme el control de les entrades i sortides de contenidors de residus i dels seus albarans i avisar a l'empresa encarregada del buidatge una vegada estiguin plens.
  • Controlar l'estat de manteniment i neteja dels contenidors instal·lats al parc i comunicar als responsables municipals o de l'empresa encarregada sobre les incidències detectades (per exemple, falta de contenidors, saturació de les instal·lacions per buidatge insuficient, etc.).
  • Organitzar la Deixalleria, separant i col·locant quan calgui els residus més voluminosos dintre de les caixes col·laborant amb el ciutadà o d'altres residus especials als seus corresponents contenidors abans de tancar la Deixalleria.
  • Separar tot aquell material que sigui susceptible de ser reutilitzat i garantir que els objectes inservibles tinguin un destí ambientalment correcte
  • Comunicar qualsevol incidència o necessitat detectada, tant pel que fa a la gestió del parc com pel que fa a la instal·lació de cartells o panells informatius
  • Evitar l'entrada dels usuaris/-àries no admesos
  • Impedir el dipòsit de materials i residus no admesos (no s'acceptaran residus d'origen industrial, bidons ni altres recipients que puguin contenir residus industrials). En cas de incompliment de les directrius per part d'algun usuari, l'operari haurà de contactar amb la Policia Local per a notificar els fets en el mateix moment.

Article 16. Operacions de transport dels residus

El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats.

El personal de la Deixalleria haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidatge de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.

Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i segons les clàusules que marquin els seus contractes, per tal de no mantenir els contenidors saturats.

El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus, sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general. No se sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d'emmagatzematge legalment establerts, especialment en el cas dels residus perillosos.

Article 17. Preparació per a la reutilització

1. A la Deixalleria es recolliran i emmagatzemaran productes usats i residus que posteriorment seran reutilitzats o es prepararan per a la seva reutilització. Aquests residus poden ser aparells elèctrics i electrònics, mobles, tèxtils o altres, sempre que així es faci constar.

2. Es preveu la recollida de material que pugui considerar-se de valor històric o cultural per posteriorment lliurar-lo a les entitats corresponents per a la seva conservació.

 

TÍTOL III RECOLLIDA DE RESIDUS

CAPÍTOL I RESIDUS MUNICIPALS

Article 18. Generalitats de la gestió dels residus municipals

Al terme municipal de Santa Margalida la recollida dels residus domèstics es fa mitjançant sistema mixte. Mentre als nuclis urbans de Santa Margalida (d'ara endavant La Vila) i Son Serra de Marina es realitza un servei de recollida Porta a Porta (PaP), al nucli urbà de Can Picafort es realitza mitjançant contenidors a la via pública.

En el cas de La Vila i Son Serra de Marina, els usuaris/-àries tenen l'obligació d'utilitzar el servei PaP com a mètode principal de recollida de residus. Les generalitats del sistema són;

1. Correspondrà als usuaris/-àries del servei de recollida porta a porta dipositar els residus correctament seleccionats en origen segons les següents fraccions: FORM, envasos de vidre, envasos lleugers, paper-cartó i rebuig.

2. Els residus corresponents a cada fracció son els estipulats en l'article 9 d'aquesta ordenança.

3. S'hauran de dipositar els residus d'acord amb el seu horari i calendari corresponent.

4. L'Ajuntament podrà introduir modificacions quant a freqüència i horari del servei porta a porta sempre que informi amb antelació suficient als usuaris del servei.

5. En cas de la no realització del servei per causes alienes a la voluntat de l'Ajuntament s'informarà a tota la població amb la suficient antelació.

6. L'operari del servei té dret a rebre l'utillatge per a poder prestar correctament el servei.

7. Per a dipositar el residu al carrer, s'hauran d'ubicar els elements de contenció (contenidor o bossa) amb els residus damunt l'acera davant de l'habitatge o de l'establiment, o bé on s'hagi establert pels serveis tècnics municipals. Restarà prohibit ubicar els residus en un punt no regulat pels serveis tècnics municipals o fora de l'àmbit de la pròpia vivenda.

8. Tot establiment, tant públic com privat, així com tots els habitatges, ha d'establir la separació en origen de les cinc fraccions de residus establertes en l'apartat 1.

En el cas de Can Picafort els usuaris/-àries tenen l'obligació d'utilitzar el servei de contenidors a la via pública com a mètode principal de recollida de residus. Les generalitats del sistema són:

1. Correspondrà als usuaris/-àries del servei dipositar dins els contenidors habilitats, els residus correctament seleccionats en origen segons les següents fraccions: Envasos de vidre, envasos lleugers, paper-cartó i rebuig. La fracció FORM, si hi ha contenidors habilitats s'haurà de depositar diferenciada la fracció, sinó anirà al contenidor de rebuig.

2. S'hauran de depositar els residus d'acord amb el seu horari corresponent.

a. Paper/cartó i envasos lleugers: Es poden dipositar a qualsevol hora.

b. FORM i rebuig: Només es pot dipositar als contenidors entre les 19h i les 22h.

c. Envasos de vidre: Només es pot dipositar de 9h a 21h.

 

Aquests horaris es poden modificar mitjançant Resolució de Batlia.

En qualsevol cas, l'horari estàra indicat en els propis contenidors.

3. L'operari del servei té dret a rebre l'utillatge per a poder prestar correctament el servei.

4. Està prohibit deixar residus fora dels contenidors encara que aquests estiguin desbordats. L'usuari haurà d'apropar-se als contenidors més propers o esperar que aquests es buidin.

5. Els contenidors de residus de la via pública estaran formats per Àrees d'Aportació de Residus (AAR) i disposaran com a mínim de contenidors per a les fraccions de «rebuig», «paper/cartó» i «envasos lleugers» i, de forma opcional per a les fraccions de «envasos de vidre» i «fracció orgànica».

6. Queda especialment prohibit l'abocament de residus de construcció i demolició en els contenidors de la via pública. Aquests s'hauran de gestionar conforma a la seva normativa d'aplicació.

7. Els residus corresponents a cada fracció son els estipulats en l'article 9 d'aquesta ordenança.

8. Tot establiment, tant públic com privat, així com tots els habitatges, ha d'establir la separació en origen de les cinc fraccions de residus establertes en l'apartat 1.

Article 19. Drets i deures dels usuaris/-àries

1. La gestió dels residus municipals al terme municipal de Santa Margalida inclou l'obligació de seleccionar les diferents fraccions en origen per part dels usuaris del servei.

2. L'Ajuntament adquireix la propietat i responsabilitat de la gestió dels residus un cop aquests han estat lliurats correctament per a la seva recollida.

3. Els usuaris del servei de recollida municipal rebran un servei de recollida de tipus porta a porta per a les fraccions FORM, vidre, rebuig, envasos i paper/cartó, essent obligatori extreure els residus al carrer, davant l'habitatge o l'establiment de forma ordenada i respectant els horaris i la freqüència establerta al calendari. En el cas de Can Picafort, hi haurà contenidors per a cada fracció distribuïts de forma uniforme i dimensionats per a la correcta gestió dels residus.

4. Els usuaris/-àries que no puguin adaptar-se a l'horari i calendari del servei porta a porta podran fer ús del servei de la Deixalleria, que disposarà de contenidors de totes les fraccions, sempre amb l'obligació de respectar el seu horari d'obertura, d'accés i normes d'ús.

5. Es presta un servei de recollida domiciliària de voluminosos. Aquest funcionarà de forma concertada prèvia petició telefònica.

6. S'articularà un servei de recollida de residus específic per als dies de mercat. Aquests usuaris també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal com s'estableix en aquesta ordenança.

7. S'articularà un servei de recollida de residus específic per als actes festius. Els usuaris d'actes festius també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal com s'estableix en aquesta ordenança.

8. L'Ajuntament de Santa Margalida, per mitjà del concessionari del servei de recollida serà l'encarregat de realitzar el transport de les diferents fraccions dels residus recollits. Aquests es transportaran fins a les plantes de selecció, transferència o deixalleria municipal.

9. Resten exclosos del servei de gestió de residus municipals tots els altres residus que no tinguin la consideració de residus municipals.

En cap cas les papereres fan la funció de contenidors de fems. Està totalment prohibit depositar una bossa de fems dins una paperera a cap lloc del municipi.

A les papereres només es poden llançar petits residus unitaris (un paper, una llauna, una llosca de cigarret,...) però en cap cas se'n pot fer us com deposit de residus d'un habitatge. La deposició d'una bossa de fems amb residus a la paperera serà sancionat conforme a l'establert en aquesta ordenança.

Article 20. Generadors Singulars (GS) i Generadors Singulars Qualificats (GSQ).

Als efectes d'aquesta ordenança, en quant als comerços i/o activitats econòmiques, diferenciam dos tipus de generadors de residus: els GS i els GSQ.

Art. 20.1. Els Generadors Singulars:

Aquests generadors son tots els comerços i/o activitats econòmiques que generen més o diferents residus que un habitatge familiar, però que per la tipologia i/o quantitat de residus que generen son assimilables als habitatges i, per tant, els són d'aplicació les directrius d'aquesta ordenança en quant a la gestió de residus assimilables a domèstics.

Aquests generadors son tots els que no estan declarats com Generadors Singulars Qualificats.

Els residus que poden gestionar a través del servei públic son les cinc fraccions de residus domèstics. Els residus comercials s'han de gestionar a través de gestors autoritzats.

A aquests GS se'ls podran imposar mesures especials en la gestió dels residus depenent del tipus de residu que més generen, de la zona del nucli urbà on està ubicat,... imposant unes pautes de lliurament dels residus determinades.

 

Art. 20.2. Els Generadors Singulars Qualificats:

Aquests generadors son tots els comerços i/o activitats econòmiques que generen residus comercials que per la seva tipologia i/o quantitat no son assimilables a domèstics i, si ho són, s'han de gestionar de manera diferenciada.

L'ajuntament tendrà elaborat un llistat de GSQ i l'anirà actualitzant de manera contínua. Tots els establiments inclosos en aquest llistat tendran aquesta consideració especial i com a tal, tendran prohibit utilitzar els contenidors de la via pública. L'ajuntament notificarà als establiments que formen part d'aquest llistat.

Estarà obligat a disposar dels contenidors necessaris per una correcta gestió dels residus i estaran en un lloc habilitat dins el seu recinte. Només els podrà treure els dies i les hores marcades per l'ajuntament.

En aquesta ordenança únicament es regula que l'establiment haurà de tenir un espai habilitat per als contenidors dins el seu recinte. Les característiques tècniques d'aquests espais vendran marcades per altres normatives d'aplicació com el Codi Tècnic de Edificació, la normativa de sanitat que pugui regular la refrigeració dels espais on es diposita matèria orgànica, entre d'altres,... i també es podrà ordenar el compliment de certs criteris en casos de molèsties a veïns per olors, renous o altres. En tot cas l'espai habilitat per tenir els contenidors haurà de estar proper i avinent a la via pública i sense desnivells per evitar haver de aixecar el contenidor pel seu buidatge ni fer sotracs.

En cas que el GSQ no disposi d‘espai per tenir els residus fins al dia del seu lliurament al servei públic, podrà sol·licitar la reserva d'un espai a la via pública per tenir contenidors. L'espai haurà de ser obligatòriament davant la seva façana, on li indiqui l'ajuntament i previ pagament de la taxa corresponent. Es pintarà una reserva d'espai.

Aquesta reserva d'espai per a GSQ es pintarà de color verd, amb un requadre d'un metre d'amplària i la llargària necessària segons els contenidors que hi necessiti col·locar. Aquesta reserva d'espai l'haurà de sol·licitar el GSQ que no disposi d'espai al seu recinte per tenir els contenidors.

El preu de la taxa es regularà a la ordenança fiscal de residus del municipi.

Tant per als GS com per als GSQ, tots els contenidors necessaris per a la correcta gestió dels residus seran propietat privada. L'Ajuntament només cedirà contenidors de manera puntual per al foment de la separació dels residus quan realitzi campanyes concretes, però l'adquisició dels contenidors serà per part dels GS-GSQ.

La reposició dels contenidors per mal estat, per indicació de l'ajuntament o per ampliació del parc, serà a càrrec de l'establiment. Els contenidors hauran de ser normalitzats per poder fer recollida mecànica i amb rodes i es recavarà l'opinió del tècnic de medi ambient sobre la seva idoneïtat abans de la seva compra.

L'establiment haurà de disposar dels contenidors necessaris en reté per satisfer les seves necessitats en cas de rompuda d'un o varis contenidors. El fet de tenir contenidors romputs no serà motiu per no disposar de contenidors i presentar els residus sense contenidor. S'haurà de disposar de contenidors de reté i es repararan els desperfectes en la major brevetat possible.

Els contenidors hauran d'estar identificats tant amb el nom de l'establiment com amb la fracció de residus per a que s'utilitza. A més, el color dels mateixos haurà de respectar la classificació corresponent: color gris (rebuig), color verd (envasos de vidre), color blau (paper-cartó), color groc (envasos lleugers) i color marró (fracció orgànica).

Els contenidors de fracció orgànica seran com a màxim de 360 litres de capacitat i preferentment de 240 litres.

La recollida dels contenidors es farà en l'interior dels establiments. Els operaris de la recollida entraran dins el recinte on hi ha els contenidors, els buidaran i els tornaran a entrar al mateix lloc on estaven preparats. No obstant, si els contenidors no estan a l'abast dels operaris de recollida, l'ajuntament podrà ordenar al GS o GSQ que haurà de treure els contenidors a la via pública en un horari determinat.

Els petits residus generats per l'activitat dels GS o GSQ cap a la via pública seran recollits diàriament pel mateix establiment. Tots els residus procedents dels utensilis que treu l'establiment a la via pública o que son transportats cap a la via pública pel vent o pels mateixos clients seran retirats immediatament per l'establiment. Els residus procedents de neteja del local, pintat, reforma, jardineria,... també seran retirats de forma immediata. En cap cas es poden agranar els locals i aceres llançant els residus cap a la via pública, seran sempre recollits, depositats a la bossa de rebuig i depositats en el contenidor corresponent.

Art. 20.3. Obligacions en la presentació dels contenidors:

- Els establiments estaran obligats a deixar preparats els contenidors que s'han de recollir aquell dia en la posició més propera a la sortida cap a la via pública, de tal manera que els operaris només hagin de moure els contenidors que han de recollir aquell dia.

- On estiguin ubicats els contenidors hauran de complir amb una sèrie de condicions de salubritat i seguretat com: Suficientment llum per poder realitzar les tasques de buidatge, contenidors no acaramullats de residus, paviment mínimament net i antilliscant,.. entre d'altres que comuniqui l'ajuntament en cada cas.

- No hi pot haver impropis en els contenidors.

- Els contenidors hauran de dur un correcte estat de neteja i manteniment. S'haurà d'evitar les rodes oxidades que compliqui el moviment del contenidor, que el contenidor estigui romput i compliqui la seva retirada,...

- Qualsevol incompliment d'aquestes directrius i altres que indiqui l'ajuntament en cada cas, serà motiu de la no retirada dels residus fins al proper dia que pertoqui.

Article 21. Especificacions de cada tipus de recollida.

Art. 21.1. Recollida Porta a Porta (manual).

S'ha de respectar la separació i dipositar els residus a davant l'habitatge o negoci, segons es disposa a continuació, per tal d'aconseguir una recollida selectiva de qualitat:

  • Paper i cartó, s'haurà de treure al carrer amb una bossa o caixa de paper-cartó, o bé si es tracta de cartó es podrà treure fermat o dins una bossa reutilitzable que es tornarà a dipositar una vegada s'hagi buidat. En cap cas es podrà treure el cartó en capses sense plegar i fermar per tal d'evitar el desplaçament del material degut al vent.
  • La fracció d'envasos anirà amb una bossa de plàstic, idealment de color groc o transparent per tal d'afavorir les tasques de seguiment. En cas de dipositar un residu més gros (garrafa d'aigua, envàs gros, etc.) es podrà dipositar al costat o fermat a la bossa d'envasos corresponent.
  • Els envasos de vidre es podran dipositar dins una bossa reutilitzable (sense fermar), contenidor, poal o altre sistema prèviament autoritzat per part dels responsables municipals.
  • La Fracció Orgànica (FORM) s'haurà de treure dins una bossa fermada (pot ser de plàstic o biodegradable) i la bossa dins un cubell amb tapa per evitar que els cans i moixos ho escampin. El cubell es tornarà deixar al lloc després de la recollida. No es pot posar la orgànica directament dins el cubell, sempre ha d'anar primer dins una bossa.
  • Poda: S'haurà de treure dins sacs o bé fet a feixos damunt l'acera el dia de la recollida o la nit abans. Aquest servei s'haurà de sol·licitar prèviament via telefònica.
  • Voluminosos: servei concertat telefònicament. Es podran treure un màxim de 5 objectes el mateix dia.
  • Els usuaris/-àries d'activitats econòmiques tenen dret a utilitzar el servei municipal de recollida de residus porta a porta, sempre que s'acrediti que els residus generats són assimilables a domèstics i no son els propis de la seva activitat econòmica.
  • En el cas que l'activitat generi molta quantitat d'alguna de les fraccions de residus, l'Ajuntament pot excloure-la del servei de recollida porta a porta.
  • Les activitats econòmiques adherides al servei han de respectar el calendari i horari establert.
 

Art. 21.2. Recollida amb contenidors.

S'han de respectar els dies de la recollida per tal d'evitar el desbordament dels contenidors i també evitar que els residus estiguin varis dies en els contenidors.

  • El paper/cartó s'ha de depositar dins els contenidors sense bossa de plàstic.
  • La fracció d'envasos es pot depositar sense bossa o amb bossa de plàstic.
  • Els envasos de vidre s'han de depositar sense bossa de plàstic i sense el tap.
  • La Fracció Orgànica (FORM) es depositarà sense líquids al màxim possible. Així i tot es depositarà sempre dins una bossa ben fermada per evitar vessaments de possibles líquids. La bossa pot esser biodegradable (preferentment) però també pot esser de plàstic.
  • Els usuaris/-àries d'activitats econòmiques tenen dret a utilitzar el servei de contenidors a la via pública, si compleixen aquests dos requisits:
    • No estar inscrit en el registre de Generadors Singulars Qualificats.
    • Sempre que s'acrediti que els residus generats són assimilables a domèstics.
  • En el cas que l'activitat generi molta quantitat d'alguna de les fraccions de residus, l'Ajuntament pot prohibir/restringir l'accés als contenidors.
  • Les activitats econòmiques adherides al servei han de respectar el calendari i horari establert.
  • Està prohibit el moviment dels contenidors de residus de la via pública a tota persona no autoritzada.

Article 22. Servei de recollida del mercat

El servei municipal de recollida farà les operacions de recollida de residus que es generin en les diferents parades dels mercats municipals.

Els titulars de les paradetes tenen l'obligació de lliurar els residus en les condicions adequades de separació de materials i utilitzar el sistema de recollida establert per l'Ajuntament.

Article 23. Residus de la via pública, parcs, platges i altres xarxes i espais públics.

L'Ajuntament serà l'encarregat i responsable de mantenir neta de residus la via pública, parcs públics i platges, de manera ordinària segons una planificació de neteges que asseguri un correcte manteniment. No obstant això;

- Els residus originats en un habitatge/establiment cap a la via pública hauran de ser recollits pel propietari de l'habitatge/establiment. Principalment tots els residus de vegetació com fulles i fruits que originin els jardins dels habitatges, hotels o qualsevol establiment serà la propietat el responsable de mantenir l'acera d'aquell tram en correctes condicions de neteja. Altres residus originats per la neteja de habitatges, patis, solars, establiments,... que acaben a la via pública també seran responsabilitat de retirada per part de la propietat.

- Els residus provinents dels jardins d'un habitatge/solar/establiment com ara fulles, llavors i fruits, damunt l'acera hauran de ser retirats de manera periòdica per part de la propietat, no únicament davant la notificació de l'ajuntament. La presència d'aquests residus a la via pública de manera contínua donarà pas a sanció, previ informe municipal de la situació de deixadesa d'aquell espai.

- Les platges poden tenir, o no, papereres de recollida selectiva, en funció de si ens trobam en temporada alta o baixa, de la platja/zona litoral que ens trobem,... Si la platja disposa de servei de paperera serà obligatori dipositar els residus en aquestes, i si estan identificades segons tipus de residu serà obligatòria la separació dels residus. Si la platja no disposa de servei de papereres, l'usuari haurà de guardar el residus i depositar-lo en la paperera més propera de la via pública o al lloc habilitat més proper.

- Està prohibit l'accés a qualsevol platja i en qualsevol època de l'any amb envasos de vidre.

- Queda prohibit l'abandó de qualsevol tipus de residu a la via pública, entre ells; animals morts, vehicles, residus voluminosos, dejeccions de gossos i altres animals de companyia,...

- Queda prohibida l'evacuació de residus a través de la xarxa pública de clavegueram. Particularment queda prohibit el llançament de tovalloletes humides a la xarxa de clavegueram.

- Queda prohibida l'evacuació d'aigua cap a la via pública. Els drenatges cap a la via pública només podran provenir de les pluvials o neteges de terrasses sempre que prèviament s'hagin retirat els residus d'aquests espais. La presència de qualsevol substància residual que surti cap a la via pública serà motiu de sanció, inclòs també el buidament de piscines i similars. La presència de escuma en aquests abocaments també serà motiu de sanció.

Article 24. Dels solars i espais privats.

Els propietaris de tota casta de terrenys i construccions hauran de mantenir en adequades condicions de neteja, salubritat i ornat públic en quant a presència de residus en les propietats privades. La neteja d'aquests terrenys i construccions haurà de ser duita a terme amb la freqüència necessària i es dipositaran els residus procedents d'aquestes operacions de neteja habituals en recipients normalitzats, adequadament separats i en les condicions descrites en la present Ordenança, a fi que posteriorment siguin recollits pels serveis municipals.

Article 25. Manipulació de residus.

Està prohibit la cerca o triatge dels residus dipositats en els contenidors de la via pública, dels contenidors privats, de les deixalleries, AEAR i Arees d'Aportació de Residus. Tampoc es podran manipular els residus voluminosos depositats a la via pública.

Article 26. Animals domèstics morts.

Està prohibit l'abandó d'animals morts en qualsevol lloc no autoritzat.

La recollida d'animals morts de la via pública sense propietari conegut serà a càrrec de l'Ajuntament. Dels animals morts amb propietari, aquest se'n farà càrrec a través de gestors autoritzats.

Article 27. Vehicles abandonats.

Els vehicles abandonats a la via pública seran considerats residu domèstic.

Amb caràcter general, tindran la consideració de «vehicle abandonat» els vehicles que hagin estat estacionats en el mateix lloc almanco durant un mes mínim i es trobin en alguna de les següents circumstàncies:

- Aquells que no tenguin plaques de matriculació i el seu titular no pugui ser identificat.

- Aquells que presentin signes d'abandonament encara que mantenguin la placa de matriculació o algun altre signe que permeti la identificació del titular, després d'haver-lo requerit perquè, en el termini màxim de 15 dies el retiri de la via pública, amb l'advertiment que si no ho fa el seu vehicle serà retirat d'acord amb l'indicat en el paràgraf d'aquest article.

Aquests vehicles seran retirats per l'Ajuntament per al seu tractament com a residu.

També seran considerats residus els vehicles que hagin estat retirats per la grua i romanguin més de dos mesos en el dipòsit municipal, després d'haver requerit al seu titular perquè el retiri, en els mateixos termes que estableix aquest article en l'apartat anterior.

L'estància del vehicle en el dipòsit municipal comportarà el pagament de les taxes corresponents segons estigui regulat en la ordenança fiscal.

 

TÍTOL IV NETEJA VIÀRIA

Article 28. Disposicions generals.

a) A l'efecte de netejar-les i mantenir-les, es consideraran com via pública: les avingudes, passeigs, carrers, voreres, travesses, camins, jardins, zones verdes, zones terroses, places, parcs i d'altres béns d'ús públic municipal destinats directament a l'ús comú general dels ciutadans.

b) Tots els ciutadans hauran de col·laborar en el manteniment de la neteja i el decor de la ciutat.

c) Els ciutadans podran denunciar les conductes que puguin constituir infraccions en la present Ordenança. L'Ajuntament atendrà les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, tot execercint les accions que en cada cas corresponen.

 

CAPÍTOL I CONSERVACIÓ DELS ESPAIS PÚBLICS

Article 29. Prohibicions d'activitats en la via pública.

1. Llançar a la via pública tot tipus de residus o deixalles.

2. Dipositar escombraries (bosses de residus domiciliaris) a la via pública de manera no autoritzada per la recollida porta a porta de residus, o dipositar-les a les papereres.

3. Netejar els vehicles, com també dur-hi a terme el canvi d'oli o d'altres líquids, o realitzar-hi reparacions en els mateixos.

4. Sacsejar peces o catifes, com també regar plantes situades a l'exterior dels edificis si aquesta acció provoca la sortida d'aigua i/o terra cap a la via pública.

5. Tallar llenya, encendre foc, rentar, estendre roba o altres objectes, escopir o realitzar activitats fisiològiques.

6. Depositar mobles o estris.

7. Depositar sorra, terra o altres elements de construcció sense disposar de la pertinent llicència.

8. Aferrar cartells, pancartes o similars fora dels espais habilitats especialment per a tal finalitat.

9. Fer pintades a mobiliari, parets, via pública i demés espais de l'entorn públic, sense autorització municipal.

10. Donar menjar a animals. No obstant això, l'ordenança de tinença d'animals domèstics podrà autoritzar puntualment i baix una sèrie de criteris específics, la possibilitat de disposar d'autoritzacions per a fer-ho.

11. Permetre o facilitar que els animals diguin a terme activitats fisiològiques en la via pública.

Especialment per als casos descrits en els punts 8 i 9 d'aquest article, seran responsables del compliment d'aquestes prohibicions les persones físiques o jurídiques que promoguin o gestionin l'activitat publicitària, solidàriament amb aquelles a favor de les quals es faci la publicitat.

Article 30. Transport de materials polsosos.

Els propietaris i conductors de vehicles que transportin terres, enderrocs, materials polsosos o altres que puguin embrutar la via pública, estaran obligats a prendre les mesures oportunes a fi d'evitar que per qualsevol causa, se'n produeixi el vessament o voladura.

Article 31. Obres en la via pública.

Quan es realitzin obres en la via pública i sense perjudici de l'estricte compliment de les condicions indicades en la llicència i previsions sobre la senyalització i abalisament d'aquestes, seran adoptades les degudes precaucions a fi de minimitzar les molèsties produïdes per la pols i els enderrocs, que hauran de ser dipositats dins els límits de l'obra fins que en siguin retirats.

Abans de sortir d'una zona d'obra, els vehicles que hi transitin hauran de dur nets els baixos i les rodes, a fi d'impedir que embrutin la via pública.

Article 32. Restes de productes de vehicles.

Les restes de productes que, com a conseqüència del seu transport, càrrega o descàrrega, poguessin quedar a la via pública, hauran d'esser netejats per la persona o empresa que n'és responsable.

En el cas de tractors agrícoles, quan surten d'un terreny privat per incorporar-se a la via pública hauran de revisar els baixos i les rodes i llevar-lis la terra, fang i pedres que s'hi hagin quedat aferrats i evitar d'aquesta manera deixar aquestes restes a la via pública.

Els titulars de vehicles o els seus conductors seran responsables de la neteja de les taques de greix i oli que aboquin sobre la via pública.

Article 33. Dejeccions de gossos i altres animals domèstics.

1. Les persones que condueixen animals de companyia, a més d'impedir que embrutin les vies i espais públics, hauran de retirar de manera immediata les dejeccions d'aquests animals, fins i tot en aquells recintes o llocs especialment habilitats per als animals.

2. Les persones que condueixen animals de companyia hauran de dur en tot moment utensilis adequats per a la recollida dels excrements (bosses, pinces,...). Es podrà requerir la tinença d'aquest material a qualsevol conductor d'una animal per la via pública encara que l'animal no hagi dejectat en aquell moment. El material provist haurà de ser adequat per a la retirada dels excrements.

3. En el cas de orins dels animals, el conductor haurà de:

- Evitar els llocs de micció de l'animal com son portals i demés parts de vivendes privades, aceres pròximes als passos de vianants i mobiliari urbà, facilitant que es produeixi la micció en llocs apartats i poc transitats.

-Anar provist d'una ampolla d'aigua per tirar immediatament sobre l'orí per tal de diluir-lo.

 

Article 34. Neteja d'aparadors.

La neteja d'aparadors, veles, para-sols o elements similars d'establiments comercials, es realitzarà de forma que no embrutin la via pública i sempre abans de les 10 hores. Si per la seva importància o complexitat, la neteja d'aquests elements s'hagués de realitzar en hores distintes de les determinades, caldrà tenir autorització prèvia de l'Ajuntament.

 

CAPÍTOL II CONSERVACIÓ DELS ESPAIS PRIVATS

Article 35. Neteja de zones visibles.

1. Els propietaris de tota classe de terrenys o edificacions, o les persones que hi residesquin, estan obligats a mantenir en condicions adequades d'ornat públic les diferents parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública.

2. Els propietaris o propietàries de zones verdes o espais lliures enjardinats resten obligats a mantenir-los en bon estat de conservació, neteja i ornat, controlant el creixement dels seus arbres i plantes i a la no proliferació de plagues de qualsevol tipus, així com també a mantenir en condicions adequades de neteja aquells trams de via pública que quedin davall qualsevol element vegetal.

3. El arbres, bardisses i plantes enfiladisses i demés elements vegetals existents en els jardins privats no podran invadir les aceres o passejos ni les vies públiques de manera que dificultin o molestin el pas de vianants per les mateixes o afectin a la seguretat vial.

4. Tanmateix estan obligats a realitzar i adoptar les mesures que l'administració competent estableixi en matèria de sanitat vegetal.

Article 36. Anuncis en immobles.

Els propietaris de tota casta de terrenys i edificacions i, especialment, aquells que siguin objecte d'una especial protecció històrica, artística o cultural, com també els titulars de quioscs o de qualsevol altre lloc o espai destinat al comerç i situat en la via pública, tendran l'obligació de mantenir les parets i enfronts nets de qualsevol tipus d'anunci que no sigui l'específic d'una activitat professional o mercantil, sempre que en aquests casos estiguin emparats per la corresponent llicència.

Seran responsables del compliment d'aquestes obligacions les persones físiques o jurídiques que promoguin o gestionin l'activitat publicitària, solidàriament amb aquelles a favor de les quals es faci la publicitat.

En tot cas, qualsevol acte contrari a aquest article haurà d'estar provist de llicència expressa.

 

CAPÍTOL III USOS PRIVATIUS I ACTES PÚBLICS

Article 37. Usos privatius.

Els titulars de les autoritzacions o concessions que habilitin l'ús privatiu del domini públic seran responsables del compliment de les obligacions recollides en aquesta Ordenança.

Article 38. Cafès, bars, quioscs i llocs autoritzats.

1. La mateixa obligació incumbeix als amos o titulars de cafès, bars o establiments anàlegs, quant a la superfície de via o d'espais lliures públics que n'ocupi les seves instal·lacions, cadires o despatxos.

2. Els titulars de quioscs i llocs autoritzats a la via pública, siguin o no fixos, estan obligats a mantenir net l'espai en el qual desenvolupin la seva activitat, com també les proximitats d'aquest, durant l'horari que realitzin la seva feina i a la fi d'aquesta. Igualment, hauran de col·locar elements homologats per al dipòsit i emmagatzematge dels residus produïts, com també procurar-ne el manteniment i neteja.

Article 39. Actes públics.

1. Els organitzadors d'un acte públic de caràcter comercial o d'altra índole, en qualsevol dels espais definits la present ordenança, seran responsables de la seva neteja i manteniment, i hauran de comunicar a l'Ajuntament amb la deguda antelació el lloc, horari i, si escau, el recorregut de l'acte de què es tracti.

2. L'Ajuntament podrà exigir als organitzadors la constitució de garantia per import de les despeses que la neteja pogués ocasionar, a reserva de la seva liquidació definitiva.

Article 40. Períodes electorals.

Durant els períodes electorals i aquells altres de participació ciutadana en els quals sigui pertinent la realització d'actes de propaganda i publicitat, l'Ajuntament habilitarà, de conformitat amb l'establert en la normativa aplicable, espais exclusivament reservats per a la seva utilització com a suports publicitaris

 

TÍTOL V INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS

Article 41. Inspecció i control

L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment d'aquesta ordenança correspon al personal que les tingui atribuïdes així com als agents de la policia local.

El personal al qual fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions tindrà la condició d'agent de l'autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions i espais en els quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l'article anterior, en l'exercici de les seves funcions d'inspecció.

Article 42. Infraccions

Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest article les persones físiques o jurídiques que els cometin, d'acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s'escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.

Les responsabilitats derivades d'incomplir les obligacions assenyalades s'han d'exigir no només pels actes propis, sinó també persones de qui s'hagi de respondre, de conformitat amb el que estableix la legislació vigent.

En cas d'incompliment de l'Ordenança, l'Ajuntament podrà obligar a la persona responsable a la realització dels treballs o actuacions que consideri necessàries, podent actuar subsidiàriament a cost i despesa dels obligats o obligades. Igualment, anirà a cost i despesa d'aquests, la reposició dels béns afectats a l'estat que tenien en el moment anterior a la comissió de la infracció.

A més de les infraccions tipificades per la normativa bàsica estatal i les seves normes de desplegament, tenen la consideració d'infracció, les següents:

Infraccions lleus:

1. Incomplir qualsevol precepte d'aquesta ordenança que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.

2. Incomplir, com a posseïdors, l'obligació de lliurar els residus urbans a l'Ajuntament o a un gestor autoritzat i registrat per al seu reciclatge, valorització o eliminació, sempre que no siguin iniciatives de reducció en origen, com el compostatge casolà.

3. L'abandonament d'objectes, residus o altres deixalles fora dels llocs habilitats i autoritzats, com poden ser papereres o espais municipals, entrades o sortides de la Deixalleria, així com a qualsevol espai no autoritzat de la via pública.

4. L'incompliment relatiu a les obligacions de separació en origen i recollida selectiva dels residus previstes en ordenança, així com l'entrega en condicions que impedeixin o dificultin el tractament i valorització posterior. En cas d'exempcions se seguiran les directrius de l'ajuntament.

5. El dipòsit de residus d'altre municipi en contenidors, papereres o altres instal·lacions del terme municipal.

6. L'incompliment o l'obstrucció de qualsevol altra de les prescripcions contingudes en la Llei 7/2022.

7. L'incompliment reiterat de les prescripcions que s'estableixen en aquesta ordenança pel que fa al sistema de recollida porta a porta, tant per a generadors domèstics com per a generadors singulars.

8. No complir les obligacions de les persones usuàries de la Deixalleria que s'estableixen en aquesta mateixa ordenança.

9. Dipositar els residus fora dels contenidors o del recinte de la Deixalleria.

10. No acomplir les indicacions del personal del Servei de la Deixalleria.

 

Infraccions greus:

1. L'obstrucció a les disposicions i actes dictats per l'autoritat municipal als efectes del compliment d'aquesta ordenança.

2. L'incompliment relatiu a les regulacions relatives a la comercialització, distribució, venda i ús d'articles d'un sol ús.

3. Abandonar, abocar, vessar o eliminar de manera incontrolada qualsevol tipus de residu no perillós, encara que no es produeixi dany o deteriorament greu per al medi ambient o que no es posi en greu perill la salut de les persones.

4. Abocar residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públiques com privades.

5. Dipositar residus voluminosos en els contenidors o a la via pública (sense concertar-ne prèviament la recollida) i en solars, parcel·les, etc.

6. No recollir els excrements dels animals de la via pública.

7. L'abandó de residus de vidre a les platges.

Infraccions Molt greus:

1. Vulnerar les mesures cautelars o urgents adoptades per l'Ajuntament per evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.

2. Abandonar, abocar, vessar o eliminar, de manera incontrolada, residus urbans, sempre que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en greu perill la salut de les persones.

Aquest Ajuntament, en l'àmbit de les competències pròpies es reserva la capacitat per tipificar infraccions i sancions adequades per al compliment d'aquesta ordenança i la resta de normativa en matèria de residus, ajustant la classificació d'aquestes infraccions i sancions, el procediment i altres requisits al que estableix tant la normativa bàsica estatal com la llei autonòmica.

Article 43. Potestat sancionadora

La Policia Local i els tècnics municipals són responsables de les tasques d'inspecció i d'acompliment d'aquesta Ordenança.

Tota persona física o jurídica pot denunciar qualsevol infracció d'aquesta ordenança.

Les denúncies han d'originar l'obertura de l'expedient corresponent. Per tant, les autoritats municipals han de fer les indagacions pertinents seguint els tràmits preceptius i han d'adoptar les mesures cautelars necessàries fins que es resolgui, finalment, l'expedient.

Aquest Ajuntament exercirà la potestat sancionadora en el supòsit d'abandonament, abocament o eliminació no autoritzats dels residus la recollida i la gestió dels quals correspongui, i en el supòsit que siguin lliurats sense complir les condicions previstes en aquesta i altres ordenances municipals reguladores.

 

​​​​​​​Article 44. Quantificació de les sancions

Les sancions amb que es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:

a. Infraccions lleus: fins a 750€.

b. Infraccions greus: de 751€ fins a 1.500€ euros.

c. Infraccions molt greus: de 1.501€ euros fins a 3.000€.

Article 45. Graduació de les sancions

Les sancions corresponents a cada classe d'infracció es graduaran tenint en compte els criteris següents, que poden ser apreciats separadament o conjuntament:

a. L'afectació o el risc per a la salut i la seguretat de les persones.

b. L'alteració social a causa del fet infractor.

c. La gravetat del dany causat al medi ambient.

d. El volum, la quantitat i la naturalesa dels residus i també la superfície afectada i el seu deteriorament.

e. La reparació i el restabliment de la legalitat infringida.

f. El benefici derivat de l'activitat infractora.

g. L'incompliment dels advertiments previs, si s'han produït.

h. La reincidència.

i. El grau d'intencionalitat de la persona causant de la infracció i la reiteració.

j. El grau de participació en el fet infractor.

k. La capacitat econòmica de la persona infractora.

l. Altres que es puguin considerar pertinents.

Les sancions s'han d'imposar segons el grau de culpa, la reiteració, el grau de participació, el benefici derivat de l'activitat infractora, el grau de dany al medi ambient o del perill en què s'hagi posat la salut de les persones.

Per imposar la sanció, s'ha de tenir en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no pot resultar més beneficiosa per a la persona infractora que l'acompliment de les normes infringides.

Quan s'hagi iniciat un procediment sancionador, l'Ajuntament pot adoptar i exigir alguna o algunes de les mesures provisionals següents:

  • Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.
  • Precintament d'aparells, equips o vehicles.
  • Clausura temporal, parcial o total de l'establiment
  • Suspensió temporal de l'autorització per exercir l'activitat de l'empresa.

Article 46. Responsabilitat infraccions.

1. Són responsables de les infraccions expressades en aquesta Ordenança les persones físiques o jurídiques que, per acció o omissió, haguessin participat en la comissió del fet infractor per qualsevol títol.

2. Són responsables en concepte d'autor aquells que hagin comès directament o indirectament el fet infractor, els que hagin donat ordres o instruccions en relació al mateix, els que resultin beneficiaris de la infracció i els qui es defineixin com a tals en el context d'aquesta Ordenança . En cas de pluralitat de responsables, la responsabilitat serà solidària.

3. En els casos d'infraccions comeses per persones menors de 18 anys, els pares, mares o tutors, acollidors i guardadors legals o de fet respondran solidàriament de la infracció comesa per la persona menor d'edat.

MARC JURÍDIC

Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta Ordenança s'ha de regir pel que estableixen les disposicions legals següents:

  • Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economIa circular (LRSC)
  • Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
  • Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos.
  • Reial decret 782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997.
  • PDSRNPMA, del 9 de maig de 2019, aprovat pel Ple del Consell Insular de mallorca
  • Contingut del contracte en vigor per a la gestió del servei de recollida i transport de residus adjudicat per l'Ajuntament de Santa Margalida.

Altres normes de rang superior i que, per la seva naturalesa, entren dins l'àmbit d'aplicació

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

1. El previst en aquesta Ordenança no impedirà l'aplicació del règim sancionador previst a les disposicions sectorials o lleis de rang superior que qualificador d'infracció les accions o omissions contemplades per aquesta ordenança.

2. En tot cas no podran ser sancionats els fets que hagin estat sancionats penal o administrativament en els casos en que s'apreciï identitat de subjecte, fet i fonament.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

En els expedients incoats per infraccions comeses abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança es regiran per el règim sancionador vigent en el moment de la comissió de la infracció, sempre que resulti més beneficiós per la persona infractora.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

1. Amb l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança queda derogada l'Ordenança Municipal de Neteja Viària de Santa Margalida (BOIB Núm. 65 de 08/05/2004, BOIB Núm. 86 de 18/06/2013 i BOIB Núm. 91 de 29/06/2013 i BOIB Núm. 167 de dia 4/12/2021) i quantes disposicions municipals s'oposin a la mateixa.

DISPOSICIÓ FINAL I

Es faculta a la Batlia per dictar quantes instruccions resultin precises per a l'adequada interpretació i aplicació d'aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ FINAL II

La present Ordenança entrarà en vigor una vegada s'ha publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en els termes de l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 

ANNEX 1 Cartells de les Deixalleries del municipi

 

ANNEX 2 Calendaris de recollida de residus dels habitatges

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Santa Margalida, a data de la signatura electrònica (17 d'agost de 2022)

El batle (Joan Monjo Estelrich)