Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 453058
Resolució d'Alcaldia núm. 974, de 09.08.2022 per a l'aplicació a l'Ajuntament de Sant Lluís de les normes estatals y autonòmiques per pal·liar els efectes de la crisi econòmica en els contractes públics
El títol II del Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, de mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera i del funcionament de la cadena logística pel qual es transposa la directiva (UE 2020/1957), de 15 de juliol de 2020, per la qual es fixen les normes específiques respecte de la Directiva 96/71/CE i la Directiva 2014/67/UE per al desplaçament dels conductors en el sector del transport per carretera i de mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en els contractes públics d'obres, modificat pel Reial decret llei 6/2022, de 29 de març i pel Reial decret 14/2022, d'1 d'agost (d'ara en endavant, RDL 3/2022), regula unes mesures en matèria de revisió excepcional de preus en els contractes d'obra, ja siguin administratius o privats, que es troben en alguna situació prevista a l'article 6.1, i que es detalla a continuació:
a) Contractes d'obra que es trobin en execució, licitació, adjudicació o formalització en data 2 de març de 2022 o l'anunci d'adjudicació o formalització dels quals es publiquin en la plataforma de contractació del sector públic en el període comprés des de dia 2 de març de 2022 fins dia 2 de març de 2023, sempre que concorri la circumstància establerta en el Reial decret llei.
b) Contractes d'obra l'anunci de licitació dels quals es publiqui a la plataforma de contractació del sector públic en el període comprés des de dia 2 de març de 2022 fins dia 2 de març de 2023 i el plec de clàusules administratives particulars del qual estableixi una fórmula de revisió de preus, sempre que concorri la circumstància establerta en el Reial decret llei.
Per al reconeixement de la revisió excepcional de preus prevista en la norma estatal s'exigeixen els següents requisits:
1. L'increment de cost de determinats materials utilitzats pel contracte d'obres ha d'haver tingut un impacte directe i rellevant en l'economia del contracte durant la seva vigència i fins la seva finalització.
La norma regula quan s'entén que existeix impacte directe i rellevant en l'economia del contracte, com es transcriu a continuació:
«A estos efectos se considerará que existe tal impacto cuando el incremento del coste de materiales siderúrgicos, materiales bituminosos, aluminio o cobre, calculado aplicando a los importes del contrato certificados en el período, siempre posterior al 1 de enero de 2021, que determine el contratista en su solicitud y que no podrá ser inferior a doce ni superior a veinticuatro meses, su fórmula de revisión de precios si la tuviera, y, en su defecto, aplicando la que por la naturaleza de las obras le corresponda de entre las fijadas en el Real Decreto 1359/2011, de 7 de octubre, exceda del 5 por ciento del importe certificado del contrato en ese mismo período. El cálculo de dicho incremento se efectuará suprimiendo de la fórmula aplicable al contrato los términos que representan los elementos de coste distintos de los antes citados, e incrementando el término fijo, que representa la fracción no revisable del precio del contrato, en el valor de los coeficientes de los términos suprimidos, de forma que la suma de todos los coeficientes mantenidos más el término fijo sea la unidad.
En caso de que el contrato tuviese una duración inferior a doce meses, el incremento del coste se calculará sobre la totalidad de los importes del contrato certificados. El período mínimo de duración del contrato para que pueda ser aplicable esta revisión excepcional de precios será de cuatro meses, por debajo del cual no existirá este derecho.
Por Orden del Ministerio de Hacienda y Función Pública, previo informe del Comité Superior de Precios de Contratos del Estado, se podrán establecer otros materiales cuyo incremento de coste deba tenerse también en cuenta a los efectos anteriores.»
2. La quantia de la revisió excepcional no pot ser superior al 20% del preu d'adjudicació del contracte. Aquesta quantia no es prendrà en consideració als efectes del límit màxim del 50% previst en l'article 205.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre.
El Reial decret llei preveu els criteris per determinar la quantia de la revisió excepcional de preus, segons si està prevista o no la fórmula de revisió de preus en els plecs de clàusules administratives particulars (article 8 de la norma). Així mateix, preveu el procediment per a la seva aprovació, que serà sempre a instàncies del contractista, mitjançant la presentació d'una sol·licitud que haurà de presentar durant la vigència del contracte i, en tot cas, abans que l'òrgan de contractació aprovi el certificat final d'obres (article 9 de la norma).
L'article 6.3 del RDL 3/2022 disposa que les mesures indicades anteriorment són aplicables a les comunitats autònomes si així ho acorden i, en aquest sentit, el Consell de Govern de les Illes Balears ha adoptat l'acord el 30 de març de 2022 (BOIB núm. 44, de 31 de març de 2022), tal i com es transcriu a continuació:
Primer.- Aprovar que s'apliqui en l'àmbit territorial de les Illes Balears, el règim de mesures en matèria de revisió excepcional de preus en els contractes d'obres del sector públic que estableix el títol II del Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, de mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera i del funcionament de la cadena logística, i per qual es transposa la Directiva (UE) 2020/1057, de 15 de juliol de 2020, per la qual es fixen les normes específiques respecte de la Directiva 96/71/CE i la Directiva 2014/67/UE per al desplaçament dels conductors en el sector del transport per carretera, i de mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en els contractes públics d'obres.
Segon.- Declarar que el que disposa el punt primer d'aquest Acord és aplicable, snes perjudici de la legislació del caràcter bàsic i de l'autonomia local i insular, als contractes d'obres dels consells insulars i de les entitats locals de les Illes Balears i del seu sector públic instrumental, sempre que així ho acordi l'òrgan competent de l'administració pública corresponent».
En conseqüència, l'acord del Consell de Govern anterior faculta l'òrgan competent de l'Ajuntament per l'aplicació de les mesures excepcionals en matèria de revisió de preus del contractes d'obres en l'àmbit de l'Ajuntament de Sant Lluís.
Pel que fa a la normativa autonòmica, el capítol 5è del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra d'Ucraïna, modificat pel Decret llei 5/2022, de 16 de maig (d'ara en endavant, DL4/2022), regula les mesures següents per assegurar l'equilibri dels contractes:
a) En el cas de contractes d'obres, una compensació econòmica al contractista consistent en la diferència entre el cost dels materials justificats pel contractista en la seva sol·licitud i el preu dels materials previst en el pressupost d'execució material del projecte licitat.
b) En el cas de qualsevol altre tipus de contracte, una modificació del contracte per restablir l'equilibri econòmic sempre que es compleixin els requisits de l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 d'octubre, de contractes del sector públic i, en aquest sentit, l'acord del Consell de Govern de 30 de març de 2022 aprecià la concurrència de circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles a l'efecte d'aplicar l'article 205 de l'LCSP.
S'ha de tenir en compte que per a l'aplicació d'aquestes mesures (art. 15 del Decret llei):
1. S'ha de tractar de supòsits en què s'hagi produït una alteració extraordinària i imprevisible dels preus dels materials tinguts en compte en la formalització del contracte o, si escau, en les modificacions posteriors. El Decret llei entén per alteració extraordinària i imprevisible una variació dels preus dels materials que, aïllada o conjuntament, ultrapassi el 6% respecte dels costs d'aquests materials prevists al contracte.
2. S'han d'aplicar exclusivament als contractes administratius o privats que:
a) En data 1 de gener de 2021 es trobin en execució o bé
b) L'execució dels quals s'hagi iniciat posteriorment a l'1 de gener de 2021 sempre que l'anunci de licitació s'hagi publicat en la Plataforma de Contractació del Sector Públic abans del 30 de setembre de 2022.
c) Únicament respecte de les variacions en el cost dels materials que s'hagin produït en el període comprés entre l'1 de gener de 2021 i la data de la sol·licitud del restabliment de l'equilibri econòmic per part del contractista.
3. No són aplicables al contractes menors.
4.- Aquestes mesures són incompatibles entre si i amb les mesures excepcionals de revisió de preus previstes en el Reial decret llei 3/2022, d'1 de març (art. 15.4 del Decret llei 4/2022).
5.- Qualsevol d'aquestes mesures s'ha d'acordar necessàriament dins els límits de les dotacions consignades cada any en el pressupost.
L'aplicació d'aquestes mesures requereix un acord de l'òrgan competent de l'Ajuntament d'acord amb la disposició addicional primera de l'esmentat decret llei.
Per tant, les mesures excepcionals en matèria de contractació que pot adoptar l'Ajuntament són les següents:
1. Revisió excepcional de preus, aplicable només en contractes d'obres (regulada en el RDL 3/2022).
2. Compensació econòmica al contractista, aplicable només en el cas de contractes d'obres (regulada en el DL 4/2022).
3. Modificació del contracte per restablir l'equilibri econòmic, de qualsevol tipus de contractes (regulada en el DL 4/2022).
Per tal que les mesures anteriors tenguin efecte és necessari adoptar un acord que comprengui les tres mesures, que són incompatibles entre si, per garantir la viabilitat de la contractació afectada per l'increment de preus; especialment de les matèries primeres i de l'energia, i, al mateix temps, evitar el deteriorament del teixit empresarial que fa feina amb les administracions públiques. A més, el conjunt de mesures evitarà que quedin desertes les futures licitacions.
Pel que fa a l'òrgan competent per adoptar aquest acord, no s'indica expressament a quin òrgan de l'Ajuntament correspon adoptar-lo, per la qual cosa l'atribució le correspon a l'alcaldia pen aplicació de la competència residual reconeguda per l'art. 21.1.s) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
Per tot açò,
RESOLC
Primer.- Declarar aplicable a l'Ajuntament de Sant Lluís la revisió excepcional de preus, en els contractes d'obres del sector públic, que estableix el títol II del Reial decret llei 3/2022, d'1 de març.
Segon.- Declarar aplicable a l'Ajuntament de Sant Lluís la compensació econòmica extraordinària al contractista, en el cas de contractes d'obres, en els termes del capítol V del Decret llei 4/2022, de 30 de març.
Tercer.- Apreciar la concurrència de circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles als efectes d'aplicar l'article 205 de la Llei 9/2017 las contractes administratius i privats de l'Ajuntament de Sant Lluís en els termes prevists en l'acord del Consell de Govern, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures de caràcter extraordinari en matèria de contractació i declarar-ne l'aplicació.
Quart.- Publicar aquests acords en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al taules d'anuncis de la seu electrònica i en el Perfil del contractant de l'Ajuntament de Sant Lluís.
(Signat electrònicament: 11 d'agost de 2022)
La batlessa M. Carolina Marquès Portella