Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS

OFICINA DE PREVENCIÓ I LLUITA CONTRA LA CORRUPCIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 446503
Resolució del director de l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears per la qual es ratifica l’Acord de 4-8-22 de la Mesa de Negociació de l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears pel qual es regula el sistema de carrera professional horitzontal del personal funcionari de carrera que hi presta serveis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. L'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears —a partir d'ara "l'Oficina"— va ser creada per la Llei 16/2016, de 9 de desembre. L'article 22.5 de l'esmentada llei estableix que el personal al servei de l'Oficina es regirà pel que disposa aquesta llei i pel reglament de règim interior. En tot el que no es prevegi, li és aplicable supletòriament la legislació sobre funció pública del personal al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Al seu torn el Reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, aprovat per la Comissió d'Assumptes Institucionals i Generals del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 21-11-2018 (BOIB núm. 156, de 13-12-2018) estableix en el seu article 63 que el personal al servei de l'Oficina es regeix pel que disposa la Llei 16/2016,  de 9 de desembre, per aquest reglament i, en allò no previst, li serà aplicable el règim establert amb caràcter general per al personal al servei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears —a partir d'ara la SCIB—. Al seu torn l'article 63.2 del Reglament estableix que la llei autonòmica de funció pública i l'Estatut bàsic de l'empleat públic s'aplicaran supletòriament.

Per això, al personal de l'oficina li és aplicable, en allò no previst en la Llei i el Reglament de l'Oficina, en primer lloc el "règim" aplicable al personal de Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, és a dir la Llei 4/2004, de 2 d'abril de la SCIB i el Reglament de Règim Interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears així com els acords i resolucions que regulen el règim del seu personal, fins i tot les disposicions generals incloses en la Relació de Llocs de Treball de la SCIB. En conseqüència, per ministeri de la llei, si l'Oficina no tingués acords propis en matèria de carrera professional i ajuts socials o els que tinguessin decaiguessin, li serien de directa aplicació els acords sobre aquestes matèries de la SCIB en tot moment.

2. L'article 16 i següents del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre —a partir d'ara EBEP—, estableix la carrera professional com el conjunt ordenat d'oportunitats d'ascens i expectatives de progrés professional conforme als principis d'igualtat, mèrit i capacitat.

3. En data 3-8-2022 es va constituir la Mesa de Negociació de l'Oficina.

4. La Mesa de Negociació de l'Oficina, en data 4-8-22, prèvia negociació, va aprovar l'Acord pel qual es regula el sistema de carrera professional horitzontal del personal funcionari de carrera que hi presta serveis.

5. D'acord amb l'article 38 de l'EBEP els acords s'han de ratificar per l'Administració corresponent. De conformitat amb les competències que m'atorguen les lletres l) i r) de l'article 6) del Reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina, aprovat per la Comissió d'Assumptes generals del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 21 de novembre de 2018 (BOIB núm. 16 de 13-12-2018)

Resolc

1. Ratificar l'acord assolit en el si de la Mesa de Negociació de l'Oficina, de dia 4 d'agost de 2022, que s'adjunta com Annex, pel qual es regula el sistema de carrera professional horitzontal del personal funcionari que presta serveis a l'Oficina.

2. Ordenar la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (8-8-2022)

El director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears Cristóbal Milán Mateu

 

ANNEX Acord de la Mesa de Negociació de l'Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears pel qual es regula el sistema de carrera professional horitzontal del personal funcionari de carrera que hi presta serveis.

Parts

Per part de l'Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears (a partir d'ara "l'Oficina"), el director de l'Oficina Cristóbal Milán Mateu.

Per la part social, els representants de les organitzacions sindicals presents a la Mesa de Negociació de l'Oficina, que consten com a signants en aquest acord.

Actua com a secretari el Cap de l'Àrea d'Assessorament, Representació i Defensa Jurídica.

Antecedents

1. L'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears —a partir d'ara "l'Oficina"— va ser creada per la Llei 16/2016, de 9 de desembre. L'article 22.5 de l'esmentada llei estableix que el personal al servei de l'Oficina es regirà pel que disposa aquesta llei i el reglament de règim interior. En tot el que no es prevegi, li és aplicable supletòriament la legislació sobre funció pública del personal al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Al seu torn el Reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, aprovat per la Comissió d'Assumptes Institucionals i Generals del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 21-11-2018 (BOIB núm. 156, de 13-12-18) estableix en el seu article 63 que el personal al servei de l'Oficina es regeix pel que disposa la Llei 16/2016,  de 9 de desembre, per aquest reglament i, en allò no previst, li serà aplicable el règim establert amb caràcter general per al personal al servei de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears —a partir d'ara la SCIB—. Al seu torn l'article 63.2 del Reglament estableix que la llei autonòmica de funció pública i l'Estatut bàsic de l'empleat públic s'aplicaran supletòriament.

Per això, al personal de l'oficina li és aplicable, en allò no previst en la Llei i el Reglament de l'Oficina, en primer lloc el "règim" aplicable al personal de Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, és a dir la Llei 4/2004, de 2 d'abril de la SCIB i el Reglament de Règim Interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears així com els acords i resolucions que regulen el règim del seu personal, fins i tot les disposicions generals incloses en la Relació de Llocs de Treball de la SCIB. En conseqüència, per ministeri de la llei, si l'Oficina no tingués acords propis en matèria de carrera professional i ajuts socials o els que tinguessin decaiguessin, li serien de directa aplicació els acords sobre aquestes matèries de la SCIB en tot moment.

2. L'article 16 i següents del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre —a partir d'ara EBEP—, estableix la carrera professional com el conjunt ordenat d'oportunitats d'ascens i expectatives de progrés professional conforme als principis d'igualtat, mèrit i capacitat.

3. En relació amb la carrera professional, el Consell de Govern de 24 d'octubre de 2008 va acordar ratificar l'Acord entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les organitzacions sindicals CCOO, CSI-CSIF, STEI-i, UGT i USO, pel qual es van determinar els criteris i les línies generals del procés negociador per a l'adopció d'acords en matèria de funció pública, en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i del personal laboral per al període 2008-2011, entre els quals es troba el de carrera professional (punt 5è).

4. Per l'Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015 es van ratificar els acords del Comitè Intercentres i de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 4 de maig de 2015 mitjançant els quals es desenvolupa el punt 5è, carrera professional, de l'Acord esmentat en el punt anterior.

5. Per l'Acord del Consell de Govern de 20 de novembre de 2015 es van ratificar l'Acord de la Mesa de Serveis General de 12 de novembre de 2015 i l'Acord del Comitè Intercentres de 16 de novembre de 2015, pels quals es van aprovar les bases per reactivar la carrera professional del personal funcionari i laboral de serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes  Balears i es va remodular l'Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i del Comitè Intercentres de 4 de maig de 2015.

6. Per l'Acord del Consell de Govern de 19 de gener de 2018 es va ratificar l'Acord del Comitè Intercentres de 18 de desembre de 2017 i l'Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 19 de desembre de 2017 pels quals es modifiquen els acords relatius a la carrera professional del personal de l'àmbit de serveis generals esmentats en els punts anteriors.

7. El punt 2.6 de l'annex 1 de l'Acord de Consell de Govern de 20 de novembre de 2015 estableix que les quanties corresponents en el grau o nivell de carrera professional seran les regulades en el punt 7.2 de l'Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals i del Comitè Intercentres de dia 4 de maig de 2015:

 

 

Funcionari/

laborals

Subgrup A1/

Grups prof. A

Subgrup A2/ Grup prof. B

Subgrup B

Subgrup C1/ Grup prof. C

Subgrup C2/ Grup prof. D

Altres agrup./ Grup Prof. E

Nivell IV

12.000 €

8.640 €

7.280 €

7.000€

Preu: 5.500 €

4.500 €

Nivell III

9.000 €

6.660 €

5.960 €

5.250 €

4.200 €

3.000 €

Nivell II

Preu: 6.000 €

4.560 €

4.080 €

3.600 €

2.900 €

2.200 €

Nivell I

3.000 €

2.400 €

2.200 €

2.000 €

1.700 €

1.300 €

No obstant això, mentre no es derogui el Reial decret llei 8/2010, de 20 de maig, pel qual s'adopten mesures extraordinàries per a la reducció del dèficit públic (BOE nº 126, de 24 de maig), cal aplicar les minoracions que estableix la Llei 6/2010, de 17 de juny, per la qual s'adopten mesures urgents per a la reducció del dèficit públic (BOIB nº 94, de 22 de juny).

8. Aquest acord de carrera professional va ser adoptat per diverses administracions de les Illes Balears (Consell Insular de Mallorca, Ajuntament de Palma, Agència Tributària de les Illes Balears, Ajuntament de Pollença, Ajuntament d'Andratx, Ajuntament d'Inca, Ajuntament de Ses Salines, Ajuntament de Calvià, entre d'altres), i també por la SCIB. L'acord de la SCIB, d'acord amb el model de carrera professional de la CAIB, va ser publicat en el BOIB núm. 139, de 6-11-18.

9. Mitjançant acord de la Comissió d'Assumptes Institucionals i Generals del Parlament de les Illes Balears de data 20-3-19, d'acord amb el que disposa l'article 22 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre es va aprovar la relació de llocs de treball de personal funcionari de l'Oficina (BOIB núm. 41, de 30 de març de 2019). En la data d'aprovació de l'esmentada Relació de Llocs de Treball, lògicament, en tractar-se d'un servei de nova creació, no estava ocupat ni un sol lloc de treball, llevat del de Director de l'Oficina. La conseqüència lògica és que ni es podia ni s'havia de convocar la Mesa de Negociació perquè per constituir-se vàlidament es requeria que prèviament s'haguessin celebrat eleccions sindicals si almenys prestessin serveis un mínim de 6 funcionaris. Per això, la Mesa del Parlament, a proposta del director, fent ús de les potestats reglamentàries va aprovar aquesta relació de llocs de treball proposada pel director.

Com que el Director de l'Oficina, sense cap lloc de treball ocupat, no podia assolir cap tipus d'acord, la Mesa del Parlament, va incloure en la mateixa Relació de Llocs de Treball —que d'acord amb la jurisprudència no té caràcter reglamentari— un apartat de "disposicions generals", que, per si mateixes i al marge de la relació de llocs de treball, tenen caràcter reglamentari perquè han estat dictades per la mateixa Mesa del Parlament, la qual té la potestat d'aprovar normes de caràcter reglamentari per a l'Oficina. Cal recordar que va ser la mateixa Mesa del Parlament la que va aprovar el Reglament de Funcionament i Règim Intern de l'Oficina, per la qual cosa cal entendre que aquestes disposicions de caràcter general són un desenvolupament d'aquest. En qualsevol cas, subsidiàriament, aquestes disposicions tindrien la consideració d'un acte administratiu degut, en aplicació estricta del règim jurídic de l'Oficina, que obliga a aplicar amb caràcter general el règim jurídic de la Sindicatura. Atès que la SCIB aplica estrictament el model de carrera professional de la CAIB, la Mesa del Parlament —no el Director, perquè no podia dictar actes reglamentaris ni assolir acords amb un personal inexistent en aquells moments— va disposar que li fos aplicable a l'Oficina el règim jurídic de la CAIB. Subsidiàriament, també, cal recordar que d'acord amb el segon incís de l'article 34.2 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, qualsevol administració o entitat pública pot adherir-se als acords assolits dins del territori de cada comunitat autònoma o els acords assolits en un àmbit supramunicipal.

Lògicament, l'aprovació d'aquestes disposicions generals per la Mesa del Parlament no podia de cap manera vulnerar els drets dels funcionaris, perquè encara cap havia pres possessió del lloc de treball. Per contra, amb caràcter previ a la presa de possessió dels nous funcionaris ja se'ls reconeix el dret a la carrera professional pactat en altres àmbits.

10. En aplicació estricta de l'acord de la Mesa del Parlament i com a mer acte degut d'execució el Director de l'Oficina va resoldre en data 20 de juny de 2019 aprovar amb caràcter provisional el sistema de carrera professional horitzontal i l'avaluació del compliment del personal funcionari de carrera de l'Oficina. Així mateix, cal recordar que el Reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears estableix en la seva Disposició addicional segona que "Les condicions econòmiques dels llocs de feina de l'Oficina han de ser similars a les establertes per als llocs de feina de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, d'acord amb la naturalesa de les funcions que els corresponen." En definitiva, l'Oficina tenia el deure jurídic, des d'un primer moment, de pagar la carrera professional —perquè hi ha un mandat precís, clar i incondicional— dels seus funcionaris aplicant els pactes, acords i resolucions d'aplicació a la CAIB, en ser aquests els aprovats per la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

11.  En data 16-10-20, quan el cens de funcionaris va assolir el nombre mínim previst a l'article 39.2 de l'EBEP i les condicions sanitàries a causa de la pandèmia COVID-19 ho van permetre, es van celebrar les eleccions als òrgans de representació dels funcionaris de l'Oficina. En aquestes eleccions va sortir elegida una Delegada de Personal amb una candidatura independent sense vinculació a cap organització sindical.

12.  Mitjançant Resolució del Director de l'Oficina, de data 14 de desembre de 2020, es va regular el sistema de carrera professional horitzontal i l'avaluació del compliment del personal funcionari de carrera que hi presta serveis (BOIB núm. 210, de 17-12-20) en els mateixos termes que l'Acord sobre el model de carrera professional del personal funcionari i laboral al servei dels Serveis Generals de  la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com les seves possibles modificacions i adaptacions. En aquesta resolució es va elevar a definitiu l'enquadrament inicial respecte del personal funcionari de carrera que va començar a prestar serveis a partir de l'any 2019, i que es va realitzar com a conseqüència del dictat de la Resolució del Director de l'Oficina de 20 de juny de 2019. En els antecedents de l'esmentada resolució de 14 de desembre de 2020 s'indica que aquesta es va negociar amb la Delegada de Personal de l'Oficina.

13. Durant el mes de desembre de 2021 l'Oficina es va posar en contacte amb els representants de les organitzacions sindicals més representatives a nivell estatal i de la comunitat autònoma (UGT i CCOO) per a la constitució de la Mesa de Negociació de l'Oficina i l'immediat inici de la negociació sobre qualsevol matèria inclosa en l'article 37 de l'EBEP,  si bé especialment la carrera professional, els ajuts socials i els criteris generals de provisió de llocs de treball. Després de diferents intents de convocatòria de la Mesa de Negociació no es va aconseguir la seva constitució.

14. Després de reprendre novament el contacte amb les organitzacions sindicals més representatives a nivell estatal i de la comunitat autònoma (UGT i CCOO) per a la constitució de la Mesa de Negociació de l'Oficina s'ha arribat a un acord en mesa de negociació per aprovar la carrera professional horitzontal en els mateixos termes en què s'havia vingut aplicant  (model de carrera professional del personal funcionari i laboral al servei dels Serveis Generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears)  segons les resolucions del director de l'Oficina de dates 20 de juny de 2019 i 14 de desembre de 2020.

Per tot això, l'Oficina i les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa de Negociació que signen aquest acord, de conformitat amb l'article 38.1 de l'EBEP ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per subscriure aquest

ACORD

1. Aprovar el règim de carrera professional dels funcionaris de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció en els termes de l'Acord sobre el model de carrera professional horitzontal del personal funcionari i laboral al servei dels Serveis Generals de  la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com les seves possibles modificacions i adaptacions.

2.  Aquest acord entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 4 d'agost de 2022

Firmantes:

 

CCOO

Josep Ginard Vallcaneras

Por part de l'Administració

Cristóbal Milán Mateu (Director de l'OAIB)

 

Secretari Jaume Gerard Cirer Tortella