Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 444686
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari d’1 d’agost de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria dels ajuts en matèria cinegètica 2022 (exp. 5311-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La caça, la seva regulació, la vigilància i l'aprofitament dels recursos cinegètics, així com el foment d'aquestes matèries, són competències pròpies dels consells insulars (articles 70.17 i 73 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears).

2. Regular l'exercici de la caça per assegurar-ne la perdurabilitat, tot fomentant el respecte per la biodiversitat de l'illa, és un dels objectius del Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca.

3. El mes de desembre de 2021, el Consell Executiu va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions (PES) del Consell Insular de Menorca per a l'any 2022; incorporat al pressupost vigent, el PES canalitza i ordena el desenvolupament d'actuacions en matèria de subvencions adreçades a la consecució dels objectius de cada programa i, una de les línies de subvenció del Departament d'Economia i Territori consisteix en la convocatòria d'ajuts en matèria cinegètica.

4. La finalitat d'aquesta convocatòria és la conservació i l'aprofitament sostenible de la caça i els ecosistemes dels quals formen part els animals objecte d'aquestes activitats, els quals són considerats recursos naturals renovables. Així, l'objectiu previst és doble: per un costat, s'ofereixen recursos a les persones físiques o jurídiques titulars de vedats de caça o refugis de fauna a Menorca perquè els millorin ambientalment, i per l'altre a les societats de caçadors d'implantació a l'illa i altres entitats relacionades amb el medi ambient per a l'impuls de projectes cinegètics.

5. L'interès públic de la proposta rau en el principi de gestió sostenible del patrimoni faunístic i dels seus hàbitats, gestió qualificada d'interès públic per la Llei 6/2006, de 12 d'abril, de caça i pesca de les Illes Balears.

6. En la convocatòria corresponent a l'any 2021 es va concedir un únic ajut de 2.831,66 € a una entitat sense afany de guany implicada amb el medi ambient i que actua en l'àmbit cinegètic menorquí; la subvenció va ser justificada en la seva totalitat.

7. Per bé que la normativa especifica que regula aquests ajuts no ha patit canvis, la convocatòria es regirà per unes noves bases en la mesura que han estat objecte de debat en el si del Consell de Caça del CIM celebrat dia 28 d'abril de 2022.

8. Els ajuts proposats (en virtut de la competència pròpia dels consells insulars en matèria de caça, la seva regulació, la vigilància i l'aprofitament dels recursos cinegètics, així com el foment d'aquests assumptes) no compleien en la seva totalitat les condicions i els criteris fixats per l'art. 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; més concretament, compleixen una finalitat mediambiental i no distorsionen la competència ni produeixen efectes sobre el comerç entre els estats membres. És a dir: el seu impacte és estrictament regional i mediambiental; no provoquen que la demanda o les inversions arribin a Menorca després d'obstaculitzar-se'n l'establiment en altres indrets comunitaris; els beneficiaris i els efectes dels ajuts tenen una zona d'acció geogràficament circumscrita a la regió, i el seu efecte sobre els mercats i els consumidors dels estats membres és inapreciable o, com a molt, resulta marginal.

Altrament, per bé que els ajuts proposats no es consideren d'estat (evitant, així, els requisits que la imperativa europea exigeix a aquesta tipologia de subvencions), han de complir, evidentment, la resta de normativa aplicable a tota matèria subvencionadora.

Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al CIM en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'Execució del Pressupost (BEP) vigent d'aquesta corporació,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyora Morlà Subirats i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases, agregades a la present proposta, que han de regir les convocatòries d'ajuts del CIM en matèria cinegètica.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2022, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior i d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i l'import màxim indicats a continuació:

Partida

Quantia màxima

5 41910 4890000 Ajuts en matèria cinegètica

25.000 €

Aquest import màxim destinat a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) Línies d'ajuts, percentatges i imports màxims subvencionables. S'estableixen dues línies de subvencions: línia A per a la millora de vedats o refugis; línia B per a la promoció d'altres actuacions cinegètiques.

Les dues línies referides són incompatibles entre si, el percentatge màxim de subvenció serà d'un 80 % del cost de les actuacions i es podrà rebre un màxim de 400 € per a la línia A i de 5.000 € per a la línia B.

Els imports globals màxims per línia són: 10.000 € per a la línia A i 15.000 € per a la línia B. Si s'escau, el crèdit pressupostari sobrer d'una línia revertirà en l'altra.

c) El termini de presentació de sol·licituds és d'un mes a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

d) L'expedient serà instruït per la senyora Balma González Pérez, tècnica del Departament d'Economia i Territori.

e) Conformen la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts les persones següents:

- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu d'Economia i Territori

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament d'Economia i Territori

- Vocals:

  • Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia
  • Miguel Lopesino Chacón, tècnic del Departament d'Economia i Territori
  • Josep Capó Nin, agent de medi ambient adscrit a la Secció de Caça del CIM
  • Gabriel Subirats Pons, tècnic de gestió a l'AGA d'Economia

Tercer. Informar de la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la seva publicació en el BOIB.

 

Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca en matèria cinegètica

1. Objecte

L'objecte d'aquests ajuts és donar suport a determinades activitats sense ànim de lucre, dutes a terme al territori de Menorca en matèria cinegètica entre dia 1 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria i dia 30 de novembre de l'any de la convocatòria, i que contribueixen a millorar la capacitat, l'aprofitament i la sostenibilitat dels recursos que són objecte d'explotació.

2. Finalitat

D'acord amb el principi de gestió sostenible del patrimoni faunístic i dels seus hàbitats, gestió qualificada d'interès públic per la Llei 6/2006, de 12 d'abril, de caça i pesca de les Illes Balears, la finalitat d'aquesta convocatòria és la conservació i l'aprofitament sostenible de la caça i els ecosistemes dels quals formen part els animals objecte d'aquestes activitats, els quals són considerats recursos naturals renovables; per això, la pràctica de la caça, amb els seus components ambientals, culturals, socials i econòmics, ha de contribuir, de forma sostenible, a l'equilibri entre la fauna, el medi natural i les activitats humanes.

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de la competència de foment que correspon al Consell Insular de Menorca (CIM) en matèria de caça, de conformitat amb els articles 70.17 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears; així mateix, el vigent Pla Estratègic de Subvencions del CIM preveu la convocatòria d'ajuts en matèria cinegètica amb l'objectiu específic esmentat a la base primera.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i als imports màxims que s'estableixin a la convocatòria.

4. Actuacions subvencionables

1. Línia A. Millora de vedats o refugis

a) Objecte: Donar suport a les activitats que promoguin la millora ambiental del vedat/refugi i, consegüentment, el creixement dels aprofitaments cinegètics.

b) Beneficiaris: Persones físiques o jurídiques titulars de vedats de caça o refugis de fauna a Menorca.

c) Activitats subvencionables:

- Vigilància dels vedats o dels refugis.

- Control selectiu de predadors i espècies invasores.

- Sembres per a la caça amb varietats vegetals d'interès per a la fauna cinegètica a parcel·les identificades en el Cadastre que compleixin la seva funció biològica durant el període de reproducció i criança de les espècies cinegètiques, amb un màxim del 5 % de la superfície del vedat de fins a 10 ha, en les quals no es podrà alçar el cultiu o s'haurà de deixar dos metres a les voreres per a la fauna cinegètica fins al 15 de juliol. Si s'han de tornar a sembrar, aquestes parcel·les es poden llaurar entre el 15 d'agost i el 15 de setembre, però sempre comunicant-ho prèviament a l'òrgan administratiu competent en tramitar la sol·licitud de subvenció. Tant sols en aquests casos podrà entrar-hi el ramat amb 15 dies d'antelació a la propera sembra.

- Repoblacions d'espècies cinegètiques amb varietats autòctones pròpies de Menorca.

- Millora dels hàbitats dels vedats/refugis i desbrossament de zones arbustives per afavorir la proliferació de les espècies cinegètiques.

- Instal·lació de menjadores i abeuradors per a les espècies cinegètiques en èpoques de penúria alimentària o de climatologia adversa, així com d'infraestructures diverses associades a la millora de la població cinegètica.

- Activitats que comportin la reducció de la pressió cinegètica sobre el vedat o que suposin la conversió del vedat en un refugi de fauna.

- Assistència tècnica per a la redacció de memòries anuals dels refugis de fauna i redacció de plans tècnics de gestió cinegètica realitzats per tècnics competents en la matèria.

2. Línia B. Promoció d'altres actuacions cinegètiques

a) Objecte: Donar suport a determinades activitats sense ànim de lucre en matèria cinegètica.

b) Beneficiaris: Societats de caçadors d'implantació a l'illa i altres entitats relacionades amb el medi ambient que actuïn en l'àmbit cinegètic menorquí.

c) Activitats subvencionables:

- Promoció de les modalitats tradicionals de caça pròpies de Menorca i de les activitats cinegètiques amb races autòctones de cans.

- Estudis tècnics sobre espècies cinegètiques i els seus hàbitats, i plans tècnics de gestió cinegètica realitzats per tècnics competents en la matèria.

- Millora dels hàbitats dels vedats/refugis i millores ambientals en favor de la fauna cinegètica.

- Repoblacions d'espècies cinegètiques amb varietats autòctones pròpies de Menorca.

- Control selectiu de predadors i espècies invasores.

- Organització d'activitats de formació i promoció de l'activitat cinegètica de caràcter sostenible.

3. Les actuacions, per a qualsevol de les dues línies, esdevindran subvencionables sempre que s'hagin executat i pagat entre l'1 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria i el 30 de novembre de l'any de la convocatòria.

5. Règim dels ajuts

1. Les dues línies d'ajuts previstes en aquestes bases són incompatibles entre si.

2. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al CIM en la forma establerta en la base 14 e.

3. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

4. Els ajuts previstos en aquestes bases no generen cap dret a obtenir-ne d'altres en exercicis posteriors.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden tenir la condició de beneficiari:

a) Per a la línia A: Les persones físiques o jurídiques titulars de vedats de caça o refugis de fauna a Menorca que es trobin al corrent de les obligacions administratives del vedat o refugi (taxa anual de la matrícula, memòria anual de captures, pla tècnic de caça i compliment de les obligacions que se'n deriven).

b) Per a la línia B: Les societats de caçadors d'implantació a l'illa sense caràcter lucratiu previstes en la Llei 6/2006, de 12 d'abril, de caça i pesca de les Illes Balears, i altres entitats sense afany de guany relacionades amb el medi ambient que actuïn en l'àmbit cinegètic menorquí.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS).

7. Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat adjunt a aquestes bases (annex I) i que es troba a la seu electrònica (www.cime.es).

2. La sol·licitud s'ha d'acompanyar de la documentació següent:

a) Documentació administrativa comuna:

- Document d'identificació del representant (NIF).

- Document d'identificació fiscal de l'entitat (NIF).

- Escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent.

- Acreditació de la representació en virtut de la qual actua la persona que signa la sol·licitud.

- Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

- Annex II. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques (art. 13.2 de l'LGS).

- Annex III. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat.

- Document de designació de compte bancari de la persona beneficiària.

- Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'administració de l'Estat:

- Marcant la casella corresponent de l'annex I es pot autoritzar el CIM a comprovar el compliment d'aquestes obligacions.

- Quan l'import de la subvenció sol·licitada no superi els 3.000 €, l'entitat sol·licitant pot substituir els esmentats certificats per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributaries davant l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social (art. 11 f TRLS).

b) Documentació específica:

- Pla d'actuacions de les activitats que es pretenen subvencionar, amb indicació del pressupost de cada una, termini de realització i característiques de cada activitat.

- Relació de parcel·les i identificació cadastral.

Quan ja consti en els arxius del CIM i es faci constar expressament en la sol·licitud, s'eximeix de presentar la documentació següent:

- Document d'identificació del representant (NIF).

- Document d'identificació fiscal de l'entitat (NIF).

- Escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent.

- Acreditació de la representació en virtut de la qual actua la persona que signa la sol·licitud.

- Document de designació de compte bancari de l'empresa.

3. D'acord amb els art. 28.3, 28.7 i 53 c de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, excepcionalment, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari; en qualsevol cas, són responsables de la veracitat dels documents que presentin.

Quan la rellevància d'un dels document aportats per la persona interessada ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació d'aquestes còpies aportades i requerir l'exhibició del document o de la informació original (art. 28.5 de l'LPACAP).

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona física o jurídica interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) A consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per la persona interessada que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) A consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment la persona interessada hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que la persona interessada el presti.

5. La sol·licitud i la documentació referides en les bases 7.1 i 7.2 s'han de presentar dins el termini establert en la convocatòria i d'acord amb les indicacions següents:

Per mitjans electrònics al registre electrònic del CIM (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic dels legalment previstos (art. 14.2 i 16.4 de l'LPACAP).

Si algú presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica; a aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena (art. 68.4 de l'LPACAP).

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el CIM en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició (art. 68 de la LPACAP).

8. Determinació de l'import de la subvenció

1. Les dues línies d'ajuts previstes en aquestes bases són incompatibles entre si.

2. La convocatòria ha d'establir els imports globals màxims disponibles per a cada línia, a més de les quanties màximes dels ajuts que els beneficiaris puguin sol·licitar en cadascuna d'elles.

3. El percentatge màxim de subvenció és d'un 80 % del cost de les actuacions.

9. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels d'ajuts

1. Si els totals sol·licitats per línia no esgoten els crèdits disponibles, les sol·licituds es resoldran individualment, segons el percentatge i l'import màxim fixats en la convocatòria.

2. Si els totals sol·licitats per línia sobrepassen els crèdits disponibles, les sol·licituds es resoldran repartint els crèdits assignats a cada línia proporcionalment entre els seus sol·licitants.

3. Si s'escau, el crèdit pressupostari sobrer d'una línia revertirà en l'altra.

10. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La comissió avaluadora examinarà les sol·licituds presentades i emetrà l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. Aquest òrgan col·legiat estarà integrada pels membres següents:

  • President: el/la conseller/a executiu/iva competent en la matèria.
  • Secretari/ària: un/a funcionari/ària del departament al qual es troba adscrita la matèria.
  • Vocals: el/la director/a insular competent en la matèria i tres tècnics del departament esmentat.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat i, en el supòsit que el crèdit resulti insuficient, mitjançant el prorrateig entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent; una vegada conclòs el procés de tramitació de la convocatòria i immediatament abans de la seva publicació en el diari oficial, s'ha de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la informació corresponent a la convocatòria (art. 20 de l'LGS).

3. La persona a qui correspongui la instrucció es determina en la convocatòria i li correspon realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

El requisit d'estar al corrent amb les obligacions tributàries amb el CIM, es verificarà d'ofici.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució al Consell Executiu del CIM que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de dos mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS (art. 20.8 de l'LGS) i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP).

12. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran quan s'hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada segons el que estableix la base 13.

2. Es faran efectius en el termini màxim de 60 dies comptats des de la justificació correcta i completa de l'activitat i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

3. No podrà fer-se el pagament mentre la persona beneficiària no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat social.

13. Justificació de les despeses

1. Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts econòmics concedits fins al 30 de novembre de l'any de la convocatòria, llevat que existeixin causes excepcionals que ho impedeixin i que hauran d'al·legar per escrit. A la la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. De conformitat amb l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions (RLGS), els ajuts es justificaran mitjançant l'aportació d'un compte justificatiu simplificat que contengui:

a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la convocatòria, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b) Annex IV. Relació nominativa de les despeses realitzades i pagades i detalls d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat. Aquestes despeses han de ser factures a nom del beneficiari de la subvenció, han de complir els requisits i les formalitats legals i han de comptar amb els justificants de pagament bancari corresponent.

S'admeten pagaments en efectiu fins a un màxim de 300 €. Per tal de justificar-los, les factures han d'incorporar l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, ha de quedar consignades en la factura la data de cobrament i la identificació, amb indicació del nom, NIF i signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (aquest darrer és facultatiu si l'emissor és una persona física).

En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. Són justificables les despeses associades, directament i de forma inequívoca amb les accions subvencionables relacionades en les bases 4.1 c i 4.2 c.

4. No són despeses subvencionables, i per tant, no formen part del pressupost subvencionable: les d'import superior al preu de mercat; els interessos deutors; els recàrrecs, les sancions administratives o les despeses de procediments judicials; els impostos; les assegurances; els costos indirectes (subministraments i comunicacions); menjars, refrigeris o similars, i les despeses de personal, tret del destinat a la vigilància dels vedats o refugis.

5. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

6. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona subvencionada.

7. Si la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es procedirà a la reducció proporcional de la subvenció concedida.

8. El CIM podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

9. Si, un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, es requerirà el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

14. Obligacions dels beneficiaris

Les persones beneficiàries s'obliguen a:

a) Fer constar, de manera expressa, el suport del CIM en les accions de difusió de les activitats subvencionades, en cas d'actuacions que tenguin lloc després de la convocatòria.

b) Facilitar en qualsevol moment la informació que li sol·liciti el CIM sobre les tasques que desenvolupin.

c) La subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà de la publicació en el BOIB de la resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts.

d) Realitzar l'activitat objecte de subvenció i justificar-la en les condicions i els terminis estipulats en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

e) Comunicar al CIM la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat, com també qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat (en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total), i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del CIM per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el CIM i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Acreditar que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan el CIM els ho sol·liciti en cas que no se l'hagi autoritzat expressament a consultar aquesta informació.

15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de gradació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts, s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els art. 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de la instrucció i la notificació al beneficiari; en tot cas, s'ha de valorar el grau d'incompliment, si hi incorren actuacions doloses o negligents, i també si hi hagut bona o mala fe.

En el cas que la persona beneficiària no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada en un 1 % per dia de retard.

Si a la persona beneficiària li pertoca, i no fa constar de manera expressa el suport del CIM segons la base 14 a, l'import de la subvenció correctament justificada es minorarà també en un 1 %.

En el cas de pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i se'ls pot aplicar la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquesta base és independent de les sancions que, en el seu cas, siguin exigibles.

16. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicable depèn de l'establert en el títol IV de l'LGS i en el títol V del TRLS.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del CIM, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

17. Altres disposicions

Recursos administratius: Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del CIM.

Normativa general aplicable: En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003)
  • Reglament de la Llei general de subvencions. Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 4 d'agost de 2022

El secretari del Consell Executiu Per delegació de la presidenta (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019) Octavi Pons Castejón