Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
CALVIÁ 2000, S.A.
Núm. 449114
Aprovació inicial de l'ordenança municipal de gestió sostenible de la reutilització de l'aigua en el municipi de Calvià
La corporació plenària, en sessió de dia 28 de juliol de 2022, va adoptar l'acord que es transcriu en la seva part resolutiva a fi d'aprovar inicialment l'ordenança municipal de gestió sostenible de la reutilització de l'aigua en el municipi de Calvià.
“APROVACIÓ INICIAL DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL DE GESTIÓ SOSTENIBLE DE LA REUTILITZACIÓ DE L'AIGUA EN EL MUNICIPI DE CALVIÀ
Els recursos hídrics constitueixen un element clau per al desenvolupament de qualsevol societat, i en el cas de Balears i en concret a Calvià, com a destí turístic de referència, preservar la disponibilitat i qualitat del recurs aigua és, juntament amb altres recursos convencionals, clau per a assegurar l'autosostenibilitat socioeconòmica del municipi.
La forta pressió que han sofert els recursos hídrics, incrementada per l'efecte del canvi climàtic, ha ocasionat problemes d'escassetat d'aigua a més d'un deteriorament de la seva qualitat.
La societat actual està cada vegada més conscienciada amb les polítiques ambientals de preservació dels recursos convencionals, i prova d'això és que les polítiques de planificació urbanística són cada vegada més conscients de la necessitat de realitzar una planificació ordenada i sostenible en el temps, a fi d'aconseguir un equilibri entre la qualitat de vida dels residents i turistes que visiten el municipi, i el consum dels recursos convencionals. És per això que, en la mateixa línia que marca el futur Pla General d'Ordenació Urbanística (PGOU) del municipi, el recurs aigua constitueix un element clau en la gestió municipal.
Calvià sempre ha estat un municipi pioner en sostenibilitat, com ja ho va ser amb l'Agenda Local 21, essent un municipi de referència a nivell internacional i l'eix tractor per a la resta de municipis de Balears.
Així seguint la línia de l'Agenda Local 21 i altres polítiques desenvolupades en el municipi, a través d'aquesta Ordenança municipal es pretén marcar un salt qualitatiu en la gestió d'un recurs convencional com és l'aigua, preservant-lo a través del reaprofitament d'altres recursos no convencionals per a aquells usos que són factibles, en la línia que estableixen les polítiques de planificació hidrològica, amb la singularitat que Calvià serà el primer municipi que reguli a través d'una ordenança la reutilització de les aigües regenerades municipals i les aigües reciclades, enteses aquestes com les aigües grises i pluvials generades o recollides a l'interior dels habitatges o instal·lacions.
En el PGOU de l'any 2012, ja s'incorporaven referències a la instal·lació d'aigües grises, regenerades i pluvials, com a part de les dotacions i serveis dels edificis, però com és lògic no s'entrava en detall en la gestió d'aquests recursos convencionals, més apropiat en l'àmbit d'una ordenança municipal.
L'aposta per l'abocament zero i la reutilització de les aigües regenerades municipals obtingudes en les Estacions Regeneradores d'Aigua (ERAs), que amb la posada en funcionament a finals de l'any 2021 de l'ERA Santa Ponça com la planta de gestió d'aigua regenerada més avançada de Balears i una de les més capdavanteres a nivell nacional, formen part del Pla Estratègic de les Infraestructures Hidràuliques del municipi de Calvià.
Per a fer realitat el concepte d'economia circular i implicar la ciutadania, la dotació d'infraestructures municipals ha d'anar de la mà d'una norma que reguli el seu abast, usos permesos o prohibits entre altres, però sobretot que incorpori totes les mesures i recomanacions necessàries per a preservar la qualitat del recurs no convencional, garantint en tot moment la salut humana i la seguretat sanitària i ambiental. Per tot això, es considera clau en l'estratègia municipal cap a la sostenibilitat hídrica, disposar d'una ordenança municipal que, a més de regular les aigües regenerades municipals, incorpori referències a les aigües reciclades (grises i pluvials), descrivint per a tots dos tipus les instal·lacions interiors requerides, els tractaments de condicionament final i especialment, les recomanacions de manteniment i control de les seves instal·lacions, bolcant part d'aquestes recomanacions en un document de bones pràctiques.
Al ser el nou planejament urbanístic l'eix que regirà el desenvolupament territorial del municipi durant els pròxims anys, s'ha treballat de manera conjunta amb el seu equip redactor, per a elaborar un document consensuat i amb una visió a mig-llarg termini, on la qualitat, sostenibilitat i la seguretat sanitària i ambiental del seu ús, són els objectius en els quals s'ha fonamentat tot el desenvolupament.
Així el Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades, regula a nivell estatal les aigües regenerades, i juntament amb el Reglament 2020/741 del Parlament Europeu i del Consell de 25 de maig de 2020 relatiu als requisits mínims per a la reutilització de l'aigua, que entrarà en vigor a partir del 26 de juny de 2023, són la base que s'ha pres com a punt de partida per a regular i desenvolupar la gestió de l'aigua regenerada municipal de l'ordenança que es pretén aprovar, adaptant-la al context socioeconòmic municipal.
En relació a les aigües grises i pluvials recollides, tractades i emmagatzemades de manera adequada pels usuaris, que formen les denominades aigües reciclades, s'ha pres com a referència les normes UNE-EN 16941-1 (sistemes per a la utilització d'aigua de pluja) i 16491-2 (sistemes per a la utilització d'aigües grises tractades), juntament amb el Reial Decret 865/2003, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi.
A més, agafa especial importància, la descripció de les instal·lacions interiors, incorporant un compendi de normes, tècniques o recomanacions, que asseguren la qualitat higienicosanitari del recurs fins als punts d'ús, incloent referències al manteniment i control de les instal·lacions interiors, així com als sistemes d'estalvi i eficiència en el consum d'aigua, més propis del recurs convencional.
Per tot això, estem davant una ordenança que marca un salt qualitatiu en la gestió dels recursos no convencionals no sols a nivell municipal sinó també autonòmic i estatal, en ser pioners en la seva regulació a través d'una norma que pretén desenvolupar els requisits que el nou pla urbanístic incorpora i que suposa per primera vegada regular els seus usos, per a fer realitat la reutilització de les aigües regenerades municipals cap als usos urbans, més enllà de les zones enjardinades municipals i aportar a la ciutadania les eines per a poder realitzar una gestió sostenible, ambiental i sanitària de les seves aigües reciclades interiors.
A la vista del que s'ha dit i en l'exercici de les competències que legalment li venen atribuïdes a aquest Ajuntament, s'ha elaborat aquesta Ordenança municipal de gestió sostenible de la reutilització de l'aigua que es justifica pels referits motius.
Amb caràcter previ a l'elevació d'aquesta proposta al Ple, s'ha realitzat una consulta pública mitjançant el portal web de l'Ajuntament en els termes prevists per l'article 133 de la Llei 39/2015 de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, sense que s'hagin formulat al·legacions.
Així doncs, aquest tinent d'alcalde en matèria de Transparència, Innovació i Serveis Econòmics, fent ús de les atribucions que li van ser atorgades mitjançant resolució de data 17 de juny de 2019, proposa al plenari municipal que d'acord amb allò que disposen els articles 100 a 103 de la llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i articles concordants de la llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les bases de règim local i altra normativa adequada, adopti els següents acords:
Primer.- Aprovar inicialment l'Ordenança municipal de gestió sostenible de la reutilització de l'aigua en el municipi de Calvià, el text de la qual s'adjunta en aquesta proposta.
Segon.- Sotmetre, en compliment del que disposa l'article 102.b) de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l'esmentat acord d'aprovació inicial a informació pública per un termini de trenta dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, durant els quals els ciutadans i persones legítimament interessades podran examinar l'expedient i formular les reclamacions, objeccions o observacions que estimin oportunes.
Tercer.- Donar audiència a les associacions veïnals establertes en l'àmbit territorial d'aquest ajuntament i que estiguin inscrites en el registre municipal, la finalitat de les quals guardi relació directa amb l'objecte de l'ordenança que inicialment s'aprova.
Quart.- Les reclamacions, objeccions o observacions que es presentin seran resoltes pel ple municipal. En el cas que no es presentin durant el termini adequat, l'acord inicial s'entendrà definitivament aprovat sense necessitat d'un nou acord i en aquest cas es publicarà en el BOIB el text íntegre de la nova ordenança.
Cinquè.- La nova ordenança entrarà en vigor una vegada publicat íntegrament el seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb allò que estableix l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, una vegada hagi transcorregut el terme a què fa referència l'article 113 d'aquesta llei.”
El que es publica en el BOIB en compliment del que disposa l'article 49.b) de la Llei de bases de règim local."
Calvià, (signat electrònicament: 9 d'agost de 2022)
El tinent de Batle Marcos Pecos Quintans