Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 446898
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions SOIB Dona 2022-2024, cofinançat pel Fons Social Europeu Plus (FSE+), amb fons del Pacte contra la violència de gènere del Ministeri d’Igualtat i amb fons de Conferència Sectorial d’ocupació i assumptes laborals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d'acord amb els seus estatuts té com a funcions la gestió de les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i millorar les condicions dels treballadors.

D'aquesta manera, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) té com a missió desenvolupar les polítiques actives d'ocupació que han de garantir, d'una banda, una millor eficiència del mercat de treball de les Illes Balears i, de l'altra, assegurar la igualtat d'oportunitats laborals de totes les persones en edat laboral. La tasca feta al llarg d'aquests darrers anys mostra que ambdós objectius no són incompatibles i, de fet, un dels eixos d'actuació que condueixen al full de ruta establert al Pla d'Ocupació de Qualitat 2022-2025 és el de la inserció laboral dels col·lectius amb més dificultats d'ocupabilitat. L'experiència de les polítiques actives més modernes mostren que cal augmentar els lligams entre les polítiques actives i passives, de manera que l'accés a recursos econòmics de les persones desocupades augmenta l'eficàcia de les polítiques actives.

L'extensió de les polítiques actives a tots els col·lectius amb dificultats d'inserció, així com l'increment dels recursos econòmics destinats, ha estat un nord d'actuació en el seu disseny dins d'aquesta legislatura. Dins de l'ajuda als col·lectius d'especial atenció, el Govern de les Illes Balears aprovà el Pacte Reacciona, com a pacte social contra la violència masclista, el qual constituí una resposta integral d'aquest Govern a aquesta xacra, i que adopta una perspectiva integral que abasta totes les àrees del Govern.

En el camp ocupacional, el SOIB ha reforçat i impulsat una xarxa d'orientació laboral específica per a les dones víctimes de violència masclista amb abast territorial al conjunt de les Balears. Igualment, les diferents polítiques actives han incorporat una perspectiva de gènere que persegueixi en tots els casos la igualtat entre homes i dones, amb mesures que promouen polítiques innovadores amb perspectiva de gènere i amb mesures de discriminació positives i ajuts específics per a les dones víctimes de violència masclista.

En sintonia amb la missió de garantir la igualtat d'oportunitats de totes les persones desocupades, així com donar servei a un col·lectiu amb unes circumstàncies especials, l'any 2018 el SOIB va engegar com a experiència pilot dins el programa SOIB Dona, la primera convocatòria de foment d'ocupació que ha significat una fita important per a les dones de la nostra comunitat que han sofert la violència masclista. L'any 2021 se'n llançà la tercera convocatòria. La consolidació d'aquest programa és un fet que suposa un dret cert de les dones que pateixen la xacra de la violència masclista, i que el Govern continuarà posant mitjans per acompanyar les dones en el trànsit cap a la normalitat.

Per això, aquesta quarta convocatòria SOIB DONA es perllonga des de l'any en curs fins a 2024, demostrant la voluntat del Govern de donar suport amb mesures reals i efectives, amb continuïtat i economia de mitjans a l'administració.

És un consens general que l'ocupació és un factor de protecció davant la violència de gènere. Les dones contractades han gaudit i gaudeixen d'una feina digna durant un temps raonable i amb un sou que es tradueix en seguretat diària per al proveïment de la seva família, filles i fills que també han patit les conseqüències de la violència a la llar. També, i no menys important, suposa un reforç personal i psicològic que crea la possibilitat d'aconseguir les pròpies fites amb independència en un futur, ja més proper.

Per a moltes dones contractades ha significat sortir d'una situació d'aïllament, por i desesperança. Per a d'altres, trobar una feina que cercaven de manera infructuosa. Per a totes, comprovar que un projecte de vida és possible. Cal continuar amb l'esforç perquè totes hi arribin, cada una al seu ritme.

El programa de foment d'ocupació ha suposat un treball en xarxa al nostre territori intens i de col·laboració que ja ha deixat empremta per continuar-hi.

La confluència de mesures de prevenció i assistència amb mesures laborals com el programa SOIB DONA, garanteix el reforç del sistema de protecció cap a les dones que han sofert la violència masclista i és una política d'ocupació i inclusió laboral adequada que ha demostrat la seva eficàcia.

La finalitat d'aquesta convocatòria de subvencions SOIB DONA és promoure la independència econòmica i l'apoderament de les dones que hi participin, alhora que en reforça les possibilitats d'una posterior inserció laboral estable.

El 17 de novembre de 2017, el Parlament Europeu, el Consell i la Comissió varen proclamar conjuntament el pilar europeu de drets socials en resposta als reptes socials plantejats en Europa. Els vint principis clau del pilar s'estructuren en tres categories: igualtat d'oportunitats i d'accés al mercat de treball, condicions de treball justes, i protecció i inclusió social; i han de guiar les accions emmarcades en el Fons Social Europeu Plus (FSE +). A l'objecte de contribuir a l'aplicació del pilar, l'FSE+ ha de donar suport a les inversions en les persones i en els sistemes, en el marc de les polítiques sectorials d'ocupació, educació i inclusió social, reforçant així la cohesió econòmica, social i territorial d'acord amb l'article 174 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE).

El Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament i del Consell, de 18 de juliol de 2018, conegut com a Reglament Financer, constitueix el text bàsic que estableix els principis i els procediments per a l'elaboració i l'execució del pressupost de la UE i les seves finances.

Per al nou període de programació 2020-2027, el Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021 estableix les disposicions comuns relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats . Aquesta convocatòria s'emmarca en l'Àmbit d'intervenció 3: Objectiu Polític; 4: Una Europa més social i integradora mitjançant l'aplicació del pilar europeu de drets socials; 134: Mesures per a millorar l'accés a l'ocupació d'acord amb l'Annex d'aquest Reglament.

L'apartat segon de l'article 6 del Reglament (UE) 2021/1057, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel que s'estableix l'FSE+, estableix que per mitjà de l'FSE+, els Estats membres i la Comissió tenen com a finalitat augmentar la participació de les dones en l'ocupació i la conciliació de la vida privada i la professional, així com lluitar contra la feminització de la pobresa i contra la discriminació per qüestions de gènere en el mercat laboral i en els àmbits de l'educació i la formació.

Aquesta convocatòria SOIB DONA 2022-2024 s'emmarca dins l'Eix 1 i ha de contribuir a l'objectiu específic OE A: “Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de tots els demandants d'ocupació, i en particular dels joves, els aturats de llarga durada i els grups desfavorits, les persones inactives, promovent l'ocupació per compte propi i l'economia social”.

D'acord amb la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació en el mercat de treball es permet que les entitats del sector públic regulades a l'article 2 del Reial decret llei 36/2000, de 30 de desembre, puguin subscriure contractes de duració determinada necessaris per executar contractes de caràcter temporal quan el seu finançament provingui de fons de la Unió Europea, com en el present supòsit. Així mateix, en aquesta convocatòria hi podran participar entitats sense ànim de lucre, així com organitzacions sindicals i empresarials que tampoc tinguin ànim de lucre. Pel que fa a totes aquestes entitats no lucratives, d'acord amb la disposició final segona del mateix Reial decret llei 32/2021, també podran realitzar el contracte temporal objecte de subvenció, doncs es realitzen en el marc d'aquesta convocatòria de subvencions, que està configurada com un programa d'activació per a l'ocupació.

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no constitueixen ajudes d'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atès que la seva concessió no falseja ni amenaça de falsejar la competència en afavorir determinades empreses o produccions, atesa la tipologia d'entitats que hi poden concórrer. Aquelles entitats que realitzen activitat que es pugui considerar activitat econòmica d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del TFUE ja esmentada, no poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes, a no ser que les tasques a realitzar per les persones que es contractin s'emmarquin en l'exercici de potestats administratives per les entitats dependents o vinculades a una administració, o activitats no econòmiques per les entitats sense ànim de lucre, i resultin clarament separades de les tasques a realitzar en l'exercici de l'activitat econòmica.

Aquesta convocatòria SOIB DONA compta a l'any 2022 amb el finançament del Ministeri d' Igualtat mitjançant fons del Pacte contra la violència de gènere. Pel que fa a les anualitats 2023 i 2024 es preveu el seu cofinançament amb fons del Ministeri de Treball i Economia Social que s'han de distribuir entre les Comunitats Autònomes per mitjà de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, i amb fons europeus, provinents del Fons Social Europeu Plus (FSE+).

El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024, la qual es configura com a marc estatal de referència per als serveis públics d'ocupació per dissenyar i gestionar les seves polítiques i determina el marc conceptual i organitzatiu al què s'han de referir totes les actuacions que es duguin a terme en el sí del Sistema Nacional d'Ocupació en matèria de polítiques actives i formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, els principis, els objectius comuns, els instruments a utilitzar, la planificació estratègica de les actuacions a desenvolupar i els recursos financers amb els que es preveu comptar per al compliment dels objectius i les actuacions esmentades.

L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024 incorpora com a objectiu estratègic potenciar l'ocupació com a principal instrument d'inclusió social i, entre d'altres, dins l'Eix 1 «Orientació, els objectius instrumentals»: «1.1. Informació i diagnòstic personalitzat», «1.2. Orientació i acompanyament d'itineraris individual personalitzats». Dins l'Eix 3 «Oportunitats d'ocupació», l'objectiu instrumental 3.1. «Fomentar i sostenir la contractació de col·lectius amb especials dificultats d'accés a l'ocupació» i finalment dins l'Eix 4 «Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació», considera prioritaris els objectius instrumentals 4.1 «Promoure l'activació a través de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral» i 4.2 «Promoure l'activació de les dones i la igualtat efectiva d'oportunitats de dones i homes per accedir a l'ocupació».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025 considera cabdal promoure polítiques actives de foment de l'ocupació per a què les persones aturades amb majors dificultats d'inserció puguin tornar al mercat laboral de manera directa o a través de processos de requalificació vinculats a contractes de formació i aprenentatge.

A través de la Prioritat 1. «Millora de la qualitat, la salut i la igualtat en el treball»,, recull la línia d'actuació 6.1.4. Programa de promoció de la igualtat efectiva entre dones i homes a l'àmbit laboral i a la Prioritat 2. « Mesures de xoc front els efectes laborals derivats de la pandèmia: els aturats COVID-19», incorpora el programa de contractació temporal 6.2.2. SOIB Dona aturada per raó de la COVID-19

És a través de la Prioritat 6. «Mesures de creació d'oportunitats i foment de l'ocupació», en concret a la línia d'actuació 6.6.5. on es recull expressament la convocatòria de subvencions SOIB DONA, com el programa de contractació temporal dissenyat per a dones que han patit violència masclista.

A més dels objectius estructurals que es recullen tant a l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024 com al Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025, es defineix la planificació anual a través dels Plans Anuals de Polítiques d'Ocupació que serveixen per concretar l'Estratègia i són els instruments operatius elaborats cada any conjuntament entre el Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE) i els serveis públics d'ocupació de les comunitats autònomes, en base a la previsió de serveis i programes de polítiques per a l'activació de l'ocupació que proposen dur a terme les comunitats autònomes i el SEPE, en l'exercici de les seves competències.

Així doncs, aquesta convocatòria SOIB DONA de subvencions està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2022 com a Programa propi PP00590 - SOIB Dones víctimes de la violència masclista i respon als objectius estratègics de l'EEAO i les prioritats, les línies d'actuació i les accions del POQIB assenyalades.

Aquesta convocatòria SOIB DONA està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB 2021-2023, aprovat per l'acord del Consell de Govern de 21 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre) a la línia IV. Igualtat IV.1.17 Subvencions destinades a finançar les despeses que derivin del cost salarial per contractar dones víctimes de violència masclista desocupades (SOIB DONA).

L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en l'article 1.2, permet incentivar accions i mesures que promoguin la igualtat entre dones i homes en l' accés a l'ocupació, la permanència en aquest i la promoció professional, així com la conciliació de la vida personal, familiar i laboral i la corresponsabilitat d'homes i dones en l'assumpció de les responsabilitats familiars.

Per tot això, en l'exercici de les competències que atribueix el Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol); havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries i amb l'informe favorable de la Intervenció General, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions SOIB DONA 2022-2024 per fomentar la contractació de dones víctimes de violència masclista en projectes d'inserció laboral, en les condicions recollides en l'Annex d'aquesta convocatòria.

2. Ordenar comunicar a la Base de dades nacional de subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (4 d'agost de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX

Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte de la convocatòria SOIB DONA 2022-2024 és regular la concessió de subvencions destinades a finançar els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social així com els costs d'accions complementàries, que es derivin de la contractació de dones víctimes de violència masclista que siguin contractades per les entitats que es relacionen a l'apartat quart d'aquest Annex.

2. L'àmbit territorial d‘aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. L'àmbit temporal per poder concórrer a aquesta convocatòria abastarà els anys 2022, 2023 i 2024.

Segon. Normativa aplicable

1. Per motiu del cofinançament amb fons europeus, hi són aplicables :

- Reglament (UE) 2021/1060, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comuns relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests Fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

- Reglament (UE) 2021/1057, del Parlament i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1296/2013.

- La resta de normativa europea, estatal o autonòmica que es pugui dictar amb posterioritat.

2. Les ajudes que regula aquesta convocatòria estan sotmeses a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com al Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i a la resta de normativa aplicable.

3. També hi és aplicable el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Les bases reguladores aplicables a aquesta convocatòria les conté l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació que gestiona el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre).

5. En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.

Tercer. Finançament i crèdit assignat

1. El crèdit assignat inicialment a la convocatòria SOIB DONA és de 5.350.000 €, imputables als pressuposts generals de CAIB amb les anualitats següents:

- Any 2022: 1.350.000 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 22090 (fons provinents de Conferència Sectorial d'Igualtat- Pacte d'Estat contra la violència de gènere).

- Any 2023: 2.000.000 € dels quals:

- 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 23021 (fons provinents de Conferència Sectorial d' Ocupació i Assumptes Laborals), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient

- 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 19213 (fons provinents de l'FSE+ ), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

- Any 2024: 2.000.000 € dels quals:

- 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 24021 (fons provinents de Conferència Sectorial d' Ocupació i Assumptes Laborals), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

- 1.000.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, Capítol 4, Fons Finalista 19213 (fons provinents de l'FSE+ ), sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

2. Els crèdits de les anualitats 2023 (ff 23021) i 2024 (ff 24021) s'han de finançar mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que cada any distribueix territorialment la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals. Cas que el crèdit consignat a la convocatòria per a aquests fons excedeixi aquest finançament, s'haurà d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l'exercici del qual es tracti.

3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import consignat inicialment a aquesta convocatòria, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria sense haver d'ampliar el termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.3. b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

Quart. Ens i entitats beneficiàries

1. Es poden beneficiar de la subvenció objecte de la convocatòria SOIB DONA les entitats relacionades a continuació que contractin dones víctimes de violència masclista en el marc d'aquesta convocatòria i que gaudeixin de capacitat tècnica i de gestió:

- Ens locals (corporacions locals, consells insulars i mancomunitats), i també les entitats que en depenen o que hi estan vinculades

- Entitats que conformen el sector públic de la CAIB (excepte els consorcis i els organismes autònoms)

- Entitats sense ànim de lucre

- Associacions empresarials i sindicals sense ànim de lucre

2. Aquelles entitats dependents o vinculades a una administració o entitats sense ànim de lucre que realitzen activitat econòmica (entesa com aquella activitat que consisteixi en oferir béns o serveis en un determinat mercat) d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea ja esmentada, només poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes, si les tasques a realitzar per les persones que es contractin s' emmarquen en l'exercici de potestats administratives per les entitats dependents o vinculades a una administració o activitats no econòmiques per les entitats sense ànim de lucre i resultin clarament separades de les tasques a realitzar en l'exercici de l'activitat econòmica.

3. Les entitats dependents o vinculades als ens locals que disposin de personalitat jurídica i NIF propi han de presentar la sol·licitud en nom seu, i el projecte que s'ha de dur a terme ha de ser de la seva competència i s'ha de fer d'acord amb els seus estatuts.

4. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Cinquè. Projecte

1. Requisits tècnics dels projectes

1. El projecte ha de descriure les característiques dels llocs de feina així com les tasques que hauran de dur a terme les dones que es contractin, en el marc d'aquest programa de foment de l'ocupació. A la descripció de les tasques s'ha de fer especial esment a que les tasques a realitzar s' emmarquen en l'exercici de potestats administratives per les entitats dependents o vinculades a una administració o a activitats no econòmiques per les entitats sense ànim de lucre i que resulten clarament separades de les tasques a realitzar en l'exercici de l'activitat econòmica. El model de Guió del projecte així com la resta de models estan disponibles al web del SOIB <https://soib.es/convocatories/> i a l'aplicació web ACCFOR/ESOIB.

2. Les entitats tenen a la seva disposició, si ho requereixen, assessorament tècnic del personal del SOIB per elaborar els seus projectes.

3. El projecte té una durada prevista d'un any respecte de cada una de les dones que es contractin, i els contractes s'han d'ajustar a l'àmbit temporal del projecte i s'han de formalitzar amb una durada prevista d'1 any i a jornada completa. Per motius d'adaptació del lloc de feina a les circumstàncies personals i familiars de la dona contractada, i degudament justificades, el SOIB pot autoritzar modificacions del projecte (com ara reducció de la jornada, reubicació física, ajust de tasques, modificació d'horaris o d'altres), prèvia sol·licitud per part de l'entitat beneficiària.

4. Durant el desenvolupament de la contractació laboral, l'entitat contractant ha de disposar del personal tècnic i de suport propi necessari per assegurar que la feina es du a terme de manera correcta i que es compleix la normativa de riscs laborals. A tal efecte s'ha d'indicar al projecte la persona de l'entitat que assumirà la tutoria de la treballadora al llarg de la contractació.

5. Les dones contractades han de tenir els mateixos drets i deures que el personal propi de l'entitat. A més, l'entitat ha de facilitar a les dones contractades complir els drets i els deures inexcusables associats a la condició de víctima de violència masclista.

6. Les entitats poden programar accions complementàries lligades a les funcions del lloc de feina i encaminades al coneixement d'eines informàtiques, millora de l'atenció al públic, millora d'idiomes o l'obtenció de carnets professionals vinculats a l'ocupació que s'ha de dur a terme, entre d'altres. Aquestes accions han de tenir per objectiu millorar l'ocupabilitat i la inserció de la dona una vegada finalitzi el programa.

7. Les accions complementàries previstes en el projecte que aprovi el SOIB són obligatòries, a excepció dels casos que la dona contractada ja disposi d'aquestes competències o coneixements, o que l'entitat justifiqui degudament no dur-ho a terme. En qualsevol cas, la no realització de les accions complementàries comportarà haver de reintegrar la part de la subvenció concedida per realitzar-les.

8. Les accions complementàries s'han de fer obligatòriament durant la jornada laboral.

9. L'entitat beneficiària ha de garantir la certificació de l'execució d'aquestes accions complementàries, si escau, i ha de fer les gestions conduents a aquesta certificació. En qualsevol cas, si es programen accions formatives, no podrà ser formació del Catàleg d'especialitats formatives.

2. Requisits administratius dels projectes

El projecte es configura com un programa d'activació per l'ocupació de dones víctimes de violència masclista la finalitat del qual és promoure la independència econòmica i l'apoderament de les dones que hi participin, i reforçar-ne alhora les possibilitats d'una posterior inserció laboral estable.

Les entitats participants han de presentar una sol·licitud per projecte i pot incloure un o més llocs de feina. Les entitats poden presentar una o més sol·licituds al llarg del termini de presentació de sol·licituds.

Els projectes que es presentin han de complir els requisits següents:

a) Les obres o els serveis que s'han de dur a terme han de ser d'interès social i els ha d'executar directament l'entitat sol·licitant.

b) L'entitat sol·licitant de la subvenció es compromet a fer-se càrrec de les despeses no subvencionades pel SOIB per executar l'activitat.

c) Els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no s'han de destinar a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

Sisè. Destinatàries finals

En el marc d'aquesta convocatòria SOIB DONA es poden contractar les dones que compleixin els requisits següents:

a) Tenir acreditada la condició de víctima de violència masclista

b) Tenir un itinerari obert amb Acord personal d'ocupació (APO) al SOIB.

c) Tenir l'autorització administrativa de treball i residència vigent, si escau

d) Estar inscrita al SOIB com a demandant de feina o millora d'ocupació

e) No haver estat contractada en altres programes SOIB DONA amb excepció de dones que, per causes extraordinàries no vinculades al seu desenvolupament laboral i degudament motivades pel SOIB, hagin gaudit d'un màxim de tres mesos de contracte.

Aquests requisits s'han de complir durant el procés de selecció, i amb caràcter previ a la contractació i l'alta a la Seguretat Social.

Pel que fa al cas de dones que hagin de disposar de l'autorització administrativa de treball i residència (requisit c), les entitats que les contractin han de vetllar perquè aquesta autorització es mantingui en vigor durant tota la contractació. En cas contrari, no es podran considerar subvencionables pel SOIB les despeses generades durant aquesta situació que hauran de ser assumides per l'entitat , i serà causa de revocació (total o parcial) de la subvenció concedida.

Així mateix, el temps transcorregut mitjançant aquest contracte no podrà suposar un mèrit preferent per accedir a un lloc de treball del sector públic.

Setè. Procés de selecció de candidates

1. A fi i efecte de dur a terme la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, formada per una persona representant de la Xarxa de tutores d'orientació laboral per a dones víctimes de violència masclista del SOIB i una persona representant de l'entitat beneficiària.

2. Durant la selecció, la comissió mixta seguirà els protocols del SOIB establerts per a aquesta convocatòria.

3. El Servei d'Orientació i Intermediació ha d'instar la constitució de la comissió mixta de selecció, amb la composició descrita anteriorment, segons el tipus d'entitat beneficiària. Aquesta comissió mixta ha d'assegurar que es compleixen els principis d'igualtat, mèrit i capacitat.

4. El SOIB disposarà d'una base de dades confidencial actualitzada de totes les dones acreditades com a víctimes de violència masclista que estan en recerca de feina, la qual ha de servir de base perquè la comissió mixta pugui seleccionar la candidata en funció del seu perfil personal i de les característiques del lloc de feina que s'ha de cobrir. En el supòsit que la dona seleccionada renunciï al lloc de feina, abans de ser contractada, es pot substituir per la de reserva que figuri a l'acta de selecció. Si no hi ha reserva, s'iniciarà una nova selecció.

5. Quan hi hagi diverses candidates que opten al mateix lloc, en el procés de selecció s'han d'aplicar els criteris de valoració següents:

  • La formació i l'experiència relacionades amb el lloc de feina
  • Les càrregues familiars: fills o altres persones a càrrec seu (pares, persones dependents, discapacitats, etc.)
  • Tenir discapacitat almenys del 33%
  • El temps en desocupació

En cas d'empat, el primer criteri de preferència ha de ser la dona de més edat i, en segon, la dona que disposi de més dies d'inscripció ininterromputs al SOIB i en situació de desocupada.

6. La comissió mixta de selecció ha d'aixecar acta del procés de selecció la qual formarà part de l'expedient administratiu de la subvenció.

Vuitè. Protecció i confidencialitat de les dades

1. Les entitats beneficiàries que contractin dones en el marc d'aquest programa d'ajudes són responsables d'establir els mecanismes necessaris per garantir, en tot moment, la confidencialitat de les dades, d'acord amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garantia de drets digitals, així com la resta de la normativa que li sigui d'aplicació.

2. L'entitat contractant no podrà fer cap tipus de publicitat de la contractació que en comprometi la confidencialitat necessària, que evidenciï el lloc on ha de treballar la dona, la condició de víctima de violència masclista o les dades personals, o qualsevol altra que posi en perill la confidencialitat.

Novè. Termini i model de presentació de les sol·licituds

1. La sol·licitud de subvenció s'ha de tramitar mitjançant l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB, en el web <https://soib.es>, i el termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB fins al 30 de setembre de 2024, o fins exhaurir el crèdit (en cas que sigui anterior a aquesta data) i es faci públic per part del SOIB, amb la publicació de la resolució mitjançant la qual s'informi de l'exhauriment del crèdit disponible en el BOIB.

2. Les entitats han d'utilitzar els models establerts que hi ha disponibles en l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB. Els documents que requereixen signatura i que s'han de presentar mitjançant el Registre electrònic comú (REC) han d'estar signats electrònicament.

3. Per poder fer el tràmit a través de l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta en aquesta aplicació, a través de l'enllaç següent: <https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml>, en l'apartat de «GESTIÓ - INCIDÈNCIES» , i cal aportar la documentació següent:

Per a les entitats locals:

— NIF de l'entitat sol·licitant, raó social i adreça fiscal.

— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud

 

Per a les entitats dependents o vinculades:

— NIF de l'entitat sol·licitant, raó social i adreça fiscal.

— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

— Estatuts inscrits degudament en el registre corresponent, o documentació que acrediti el caràcter d'entitat dependent o vinculada.

Per a la resta d'entitats (inclou les sense ànim lucre, les del sector públic instrumental de la CAIB, i les associacions empresarials i sindicals):

— NIF de l'entitat sol·licitant, raó social i adreça fiscal.

— Documentació acreditativa de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud,

— Estatuts inscrits degudament en el registre corresponent, o documentació anàloga.

Per tal de facilitar que les entitats tramitin l'alta en l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB i sol·licitin les subvencions, en la pàgina web del SOIB s'ha posat a disposició una guia titulada «Sol·licituds ACCFOR / ESOIB», disponible en l'enllaç <https://soib.es/convocatories>, en la convocatòria pertinent

4. Les entitats que ja estan donades d'alta en aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB no han d'aportar la documentació esmentada, llevat que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas, s'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i cal sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades d'ACCFOR / ESOIB, a través de l'enllaç següent: <https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml>, en l'apartat de «GESTIÓ – INCIDÈNCIES».

5. Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB, ha de tramitar la sol·licitud utilitzant l'enllaç següent: <https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml>.

6. Una vegada feta la tramitació en l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB, aquesta aplicació genera un document de sol·licitud, el qual, per tal de completar el tràmit, s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar mitjançant el Registre electrònic comú (REC), dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.

7. En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, s'ha de requerir que la presentin de la forma indicada. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud la data en la qual s'ha esmenat i s'ha presentat a través d'un registre electrònic.

8. Si la sol·licitud no reuneix els requisits que estableix aquesta convocatòria o no està formalitzada correctament, si la documentació rebuda és defectuosa o si hi falta algun dels documents preceptius, s'ha de requerir a l'entitat sol·licitant que, en un termini màxim de deu (10) dies hàbils, esmeni la mancança o presenti els documents preceptius, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015.

9. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015 i, si escau, amb les excepcions que assenyala l'article 41.1 de la mateixa Llei.

10. La sol·licitud es genera amb l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB, i inclou les dades següents:

a) Les dades identificatives de l'entitat sol·licitant: NIF, raó social de la persona jurídica, domicili fiscal de la persona jurídica.

b) La quantia total de la subvenció sol·licitada.

c) Una declaració responsable en què la persona que representa l'entitat deixa constància que l'entitat compleix les premisses i assumeix els compromisos necessaris per poder optar a la subvenció que regula aquesta convocatòria:

— Compleix tots els requisits que estableix la convocatòria per poder ser beneficiària de les ajudes que regula aquesta convocatòria.

— No es troba en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d'entitat beneficiària que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, i no té cap causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.

— No ha estat sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

— Fa constar tots els ajuts i les subvencions, per al mateix projecte, sol·licitats o concedits en qualsevol institució, pública o privada.

— L'entitat sol·licitant té capacitat tècnica i organitzativa per gestionar el projecte aprovat.

— Es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 14 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013, així com la resta de normativa que hi és aplicable.

— Es compromet a fer-se càrrec dels possibles danys que les dones que es contractin a l'empara d'aquesta subvenció puguin causar en l'exercici de l'activitat subvencionada. L'òrgan concedent en queda exclòs de qualsevol responsabilitat.

— Es compromet a fer-se càrrec de les despeses que no siguin subvencionables per aquesta convocatòria per executar l'activitat.

— Identifica la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.

— Els contractes que es formalitzin a l'empara d'aquesta convocatòria no són destinats a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.

— Les funcions de les persones que s'han de contractar són competència de l'entitat i s'executen en règim d'administració directa.

— Compromís de complir amb l'obligació de confidencialitat i protecció de dades personals tal com recull el punt vuitè de l'Annex d'aquesta convocatoria.

El SOIB pot consultar els sistemes d'informació corresponents als quals té accés per verificar que els beneficiaris de la subvenció compleixen les condicions que han assenyalat en la sol·licitud. Aquesta comprovació es pot fer abans o després de concedir la subvenció. En el cas que es detecti que s'incompleix alguna condició, és procedent denegar la subvenció o exigir-ne el reintegrament.

D'acord amb l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de la subvenció els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

Desè. Documentació

1. La documentació que es detalla a continuació complementa la sol·licitud i s'ha de presentar directament a través l'aplicació de gestió ACCFOR / ESOIB:

a) Guió de projecte d'acord amb el model establert.

b) Certificat de l'entitat, d'acord amb el model establert, acreditatiu del compliment de les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social.

2. D'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de la presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en ACCFOR / ESOIB. En l'aplicació de gestió, el sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en què es troba la documentació, el moment de la presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que es tracti del SOIB, el servei concret. En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

3. D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir dades que ja estan en poder de les administracions públiques, llevat que la persona interessada s'hi oposi expressament, la qual cosa s'ha de fer constar en el model de sol·licitud. En el cas de fer constar en la sol·licitud l'oposició expressa, l'entitat beneficiària ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària autonòmica i amb l'estatal i amb la Seguretat Social, la qual ha de tenir una data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

Onzè. Règim de concessió de les subvencions

1. Els procediments de concessió s'han d'iniciar a sol·licitud de les entitats interessades i els ajuts es concedeixen en règim de concurrència no competitiva en atenció al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria, atès que per la seva naturalesa no resulta necessària la comparació de les sol·licituds ni establir un ordre de prelació, d'acord amb l'article 17.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 7.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013.

2. Les sol·licituds s'han de resoldre de manera individual per ordre d'entrada. En cas que sigui necessari requerir l'entitat perquè esmeni o aporti la documentació que preveu aquesta Resolució, la data en què l'expedient estigui completat regeix a efectes de l'ordre de resolució.

3. Quan hagi sol·licituds vàlidament presentades ( i si n'és el cas, esmenades) pendents de resoldre un cop exhaurit el crèdit disponible de l'any en què s'han presentat, es poden resoldre i concedir amb càrrec al crèdit de l'anualitat següent. En aquests casos i per motiu de les operacions de tancament d'exercici pressupostari i obertura del nou exercici, el pagament es tramitarà d'ofici un cop estigui obert el pressupost al que s'ha d'imputar la subvenció i es pagarà d'acord amb les disponibilitats de Tresoreria de la CAIB.

Dotzè. Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la direcció del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució i, en concret, les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Una vegada revisada la sol·licitud presentada i fetes les esmenes (si escau), el Servei d'Orientació i Intermediació del SOIB emetrà un informe d'aprovació del projecte i favorable a la concessió de l'ajut o bé de no aprovació amb informe desfavorable a la concessió degudament motivat.

3. La persona que ostenti la direcció del SOIB, a la vista de l'expedient i d'aquest informe, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les entitats interessades, i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per al tràmit d'audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva.

4. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe anterior sigui inferior a l'import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s'ha d'instar l'entitat beneficiària perquè, en el tràmit d'audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament, que en tot cas ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds. Si transcorre el termini sense que l'entitat beneficiària reformuli la sol·licitud, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

5. Tenint en compte l'informe esmentat al punt 2 anterior, i si escau, les al·legacions en el tràmit d'audiència o la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

6. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la beneficiària davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

7. Atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, la persona que ostenti la presidència del SOIB ha de dictar i notificar una resolució d'aprovació o de denegació degudament motivada. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment.

8. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de sis mesos des que la sol·licitud va tenir entrada al registre oficial o bé, des que la sol·licitud ha esdevingut completa. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

9. Un cop notificada la resolució, s'ha de fer la fase de selecció d'acord amb el procediment exposat al punt setè de l'Annex d'aquesta Resolució de convocatòria.

10. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos l'òrgan que concedeix pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

11. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i s'hagi omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan que concedeix pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenir en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l'article 30.3 de les bases reguladores d'aquesta subvenció.

Tretzè. Import de la subvenció, despeses subvencionables i límits

La quantia de la subvenció que rebran les entitats beneficiàries s'ha de destinar a sufragar les despeses salarials de les dones que seran contractades en el projecte, així com les despeses per dur a terme les accions complementàries si el projecte les inclou.

La quantia de la subvenció s'ha de determinar en funció de l'import que sol·liciti l'entitat, d'acord amb el seu pressupost, amb l'estructura següent de costs i amb els límits que fixa aquesta convocatòria.

En qualsevol cas, l'import dels ajuts descrits a continuació no pot superar la quantitat sol·licitada ni el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

Les despeses que no cobreix la subvenció van a càrrec de l'entitat beneficiària.

a) Costs laborals

S'han de considerar despeses subvencionables en relació amb el grup professional corresponent, els costs salarials i de Seguretat Social de la contractació de dones víctimes de violència masclista, les pagues extraordinàries i les indemnitzacions per finalització de contracte regulada en l'article 49.1.c) del Text refós de la Llei de l'estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial, l'acord o la normativa que sigui legalment aplicable, vigent en el moment de presentació de la sol·licitud, i que en cap cas pot ser inferior al Salari Mínim Interprofessional (SMI), corresponents al seu grup professional, i d'acord amb el pressupost presentat per l'entitat.

Les entitats poden incloure al seu pressupost l'increment salarial que es prevegi per a l'any següent a l'exercici en què s'hagin d'iniciar els projectes. Es consideren despeses subvencionables els increments salarials que finalment s'aprovin i sempre que no se superi l'import màxim subvencionable per cada contractació fixat més avall i amb el límit de l'import de la subvenció concedida.

Són despeses subvencionables:

Les generades durant la baixa laboral.

Les vacances anuals no gaudides quan la treballadora no les ha pogut gaudir per trobar-se de baixa laboral o per rescissió del contracte abans de la data prevista de finalització.

Les indemnitzacions per finalització de contracte legalment establertes.

Són despeses no subvencionables:

Els incentius salarials, les dietes, les despeses de locomoció, les hores extraordinàries, els ajuts en concepte de Fons Social i conceptes anàlegs, així com les indemnitzacions per mort, trasllat, suspensió, acomiadament o cessament.

El pagament de vacances no gaudides, excepte les despeses previstes a l'apartat anterior sobre aquest concepte.

Límits

L'import de la subvenció per a aquest concepte (costs laborals) és independent de la retribució que finalment percebi la treballadora que, en cap cas, pot ser inferior al Salari Mínim Interprofessional.

L'import màxim de la subvenció susceptible de ser concedit per a aquest concepte de costs laborals, segons el grup professional és:

  • Grup professional 1: títol de doctora, llicenciada, enginyera, arquitecta, graduada, màster o equivalents. Màxim per treballadora en còmput anual incloent la indemnització per finalització de contracte: 40.225,60 €
  • Grup professional 2: enginyera tècnica, diplomada universitària, arquitecta tècnica o equivalents. Màxim per treballadora en còmput anual incloent la indemnització per finalització de contracte: 36.815,60 €
  • Grup professional 3: batxiller, COU, certificats de professionalitat de nivell 3, formació professional de tècnica superior (cicle formatiu de grau superior) o tècnica especialista (formació professional de nivell II) o equivalents. Màxim per treballadora en còmput anual incloent la indemnització per finalització de contracte: 33.380,80 €
  • Grup professional 4: graduada en educació secundària, EGB, certificat d'estudis, certificat de professionalitat de nivell 1 i 2 i formació professional bàsica, tècnic (cicle formatiu de grau mitjà) o tècnic auxiliar (formació professional de nivell I), o equivalents: Màxim per treballadora en còmput anual incloent la indemnització per finalització de contracte: 28.991,20 €
  • Grup professional 5: sense estudis obligatoris. Màxim per treballadora en còmput anual incloent la indemnització per finalització de contracte: 25.258,80 €

En cas que les entitats beneficiàries siguin del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'aplicarà la disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012, de 27 de desembre, de pressuposts general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2013. Els imports màxims en còmput anual de la subvenció segons el seu grup professional o equivalent són els següents:

GRUP

Anual Mallorca

Anual resta d'illes

A

33.896,04

34.061,93

B

30.398,27

30.564,16

C

26.865,82

27.031,71

D

22.976,23

23.142,12

E

19.232,84

19.398,73

En cas que durant la vigència de la convocatòria s'acordi i es publiqui un increment salarial per a les entitats del sector públic instrumental de la CAIB, es podran actualitzar aquests imports màxims susceptibles de ser concedit per a aquest concepte de costs laborals. Aquests nous imports màxims s'aplicaran a les sol·licituds que es resolguin a partir de la publicació en el BOIB d'aquesta actualització.

b) Despeses de les accions complementàries

Es podrà subvencionar fins a un màxim de 300 € per persona que s'ha de contractar per sufragar les despeses per fer les accions complementàries que s'hagin previst al projecte.

Catorzè. Contractació i registre del contracte

El dia abans de contractar la persona seleccionada, l'entitat haurà de sol·licitar al SOIB, amb el model que està disponible a la pàgina web del SOIB, la verificació que la treballadora té la demanda d'ocupació activada i que segueix vigent la seva autorització administrativa.

Els contractes s'han de formalitzar amb una durada prevista d'un any a jornada completa (llevat que el SOIB hagi autoritzat una jornada inferior) i la dona ha de ser contractada per al grup professional i l'ocupació per a la qual s'ha concedit la subvenció.

Les treballadores s'han de contractar en la modalitat de contracte temporal clàusules específiques «millora de l'ocupabilitat i de la inserció laboral /foment d'ocupació agrària», s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit amb el model oficial del SEPE i ha de constar-hi el número d'oferta en la qual s'ha fet el procés selectiu.

El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació «contrat@», que es troba a disposició de les persones interessades en el web del SEPE. En el web del SOIB també es pot trobar l'enllaç a la «Guia de contractes SEPE». Els que no es registrin per via telemàtica ho han de fer a les oficines de referència del SOIB.

En el supòsit de baixa definitiva de la dona contractada abans de la data prevista de finalització del contracte, l'entitat beneficiària ho ha de comunicar al SOIB, justificar-ne el motiu i retornar els fons rebuts i no aplicats, sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció i per tal d'evitar que aquest import generi interessos de demora.

Quinzè. Inici i execució

L'entitat disposa de deu (10) dies des de la formalització de cada contracte per aportar-ne una còpia al servei gestor de l'ajuda del SOIB, mitjançant l'aplicació ACCFOR/ ESOIB.

L'entitat haurà d'haver formalitzat tots els contractes en el termini màxim de quatre mesos des de la notificació de la resolució de concessió. Excepcionalment i a petició raonada de l'entitat es pot autoritzar l'ampliació d'aquest termini per formalitzar els contractes.

Cas que no es puguin cobrir tots els llocs de feina, i en el supòsit que ja s'hagi efectuat el pagament total de la subvenció, l'entitat haurà de retornar la part de la subvenció corresponent als llocs no coberts, sense haver d'esperar que el SOIB revoqui total o parcialment l'ajuda concedida o inicií el procediment de revocació i reintegrament de subvencions.

Setzè. Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions:

1. Les que preveuen amb caràcter general la Llei 38/2003, general de subvencions, i el seu Reglament de desplegament, així com les que fixen el Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB.

2. Per motiu del cofinançament amb fons europeus, les obligacions que imposa la normativa europea, estatal i autonòmica relativa a les despeses finançades per l'FSE+.

3. Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

4. Sol·licitar una autorització prèvia davant qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut, tal com indica el Protocol tècnic de gestió de la subvenció SOIB Dona 2022-24 per a entitats beneficiàries disponible al web SOIB.

5. Fer-se càrrec dels danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució dels projectes de contractació, de tal manera que l'òrgan concedent queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.

6. Justificar que s'han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció, i realitzar la justificació de la subvenció d'acord amb l'establert a l'apartat divuitè d'aquesta convocatòria i els protocols i guies del SOIB.

7. Dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament i el seguiment d'una adequada pista d'auditoria, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.

8. Disposar d'un codi de compte de cotització (CCC) separat de la resta dels treballadors de l'entitat, que permeti una pista d'auditoria adequada respecte de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

9. Sotmetre's a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques que ha d'efectuar el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), l'Oficina Nacional d'Auditoria (ONA) o d'altres òrgans de control.

10. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control que faci l'òrgan que sigui designat com a organisme intermedi del FSE+, així com a la resta d'òrgans de control europeus. En cas que es detectin irregularitats, s'hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.

11. Comunicar al SOIB la sol·licitud o l'obtenció d'altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s'ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

12. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

13. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE de 18 de novembre).

14. Identificar convenientment, a l'efecte de difusió pública, les activitats que es duguin a terme sobre la base d'aquesta Resolució, d'acord amb el que assenyala l'apartat vint-i-unè de l'annex d'aquesta Resolució, amb especial esment per complir amb el deure de confidencialitat i de protecció de dades de les treballadores que es contractin.

15. Informar les treballadores contractades del cofinançament per part de l'FSE+ en relació amb aquest programa.

16. Vetlar en tot moment per la confidencialitat respecte a la situació de la treballadora contractada. Atès el caràcter de dades personals d'especial protecció de les regulades en l'article 7.3 de la LOPD, l'incompliment d'aquesta obligació pot suposar, entre d'altres conseqüències, la pèrdua de la subvenció.

17. Disposar dels mitjans tècnics i informàtics adients per connectar-se als dispositius informàtics per a la gestió del programa mitjançant l'aplicació ACCFOR/ESOIB. L'acceptació per part de l'entitat beneficiària dels ajuts implica el compromís de complir els protocols i guies per a la gestió de la convocatòria i l'obligació de subministrar la documentació pertinent mitjançant aquesta aplicació.

Dissetè. Pagament

D'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de dia 18 de juliol de 2022, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les entitats beneficiàries de presentar-ne garantia (d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost).

El pagament de la subvenció s'ha de fer 100 % a la bestreta sense necessitat de constituir aval i es tramitarà d'ofici a la concessió de l'ajut, tenint en compte les particularitats previstes al punt 3 de l'apartat onzè d'aquesta convocatòria.

El pagament de les obligacions reconegudes a favor de les entitats beneficiàries de les subvencions s'ha de fer segons les disponibilitats de la Tresoreria de la CAIB.

En cas que no es puguin cobrir tots els llocs de feina per als quals es va concedir la subvenció, i ja s'hagi pagat, l'entitat té l'obligació de reintegrar voluntàriament, mitjançant el model 046 disponible a la pàgina web del SOIB, la part de la subvenció rebuda per a aquests contractes, sense haver d'esperar que el SOIB els reclami.

Divuitè. Justificació

1. La justificació de la subvenció s'ha de fer mitjançant el sistema de compte justificatiu i aportar-hi els justificants de despesa que estableix l'article 19 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores d'aquesta convocatòria d'ajudes.

2. En el termini de tres mesos comptadors des que acabi l'activitat (excepte pel que fa a la justificació tècnica que és d'un mes), l'entitat beneficiària ha de presentar en el SOIB el compte justificatiu, d'acord amb els models i les instruccions que es troben a disposició de les entitats beneficiàries al web <http://www.soib.es> i a l'aplicació ACCFOR/ESOIB.

3. El compte justificatiu es compon de la documentació següent:

JUSTIFICACIÓ TÈCNICA:

Una memòria tècnica de resultats que detalli les funcions i les tasques realitzades així com la valoració del projecte, segons el model normalitzat

Fulls de l'assistència diària al lloc de feina, segons el model normalitzat

JUSTIFICACIÓ ECONÒMICA:

a) Certificat de l'exactitud comptable i la certesa dels imports justificats

b) Una memòria econòmica que ha de contenir:

 

- Relació classificada de les despeses en què s'hagi incorregut d'acord amb l'estructura de costs que estableix el punt dotzè de l'annex d'aquesta convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament

- Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada indicant-ne l'import i la procedència

4. Es considera despesa subvencionable la que es correspongui amb els conceptes que defineix el punt tretzè d'aquesta convocatòria i efectivament pagada amb anterioritat a l'acabament del termini de justificació final. També es consideren despeses subvencionable els pagaments de l'IRPF i les cotitzacions a la Seguretat Social que no s'hagin pogut fer dins el termini de justificació en atenció als terminis establerts per la normativa que els regula o bé hagi estat objecte de fraccionament o ajornament, sempre que l'entitat n'acrediti el pagament efectiu en els terminis atorgats per la normativa corresponent o resolució de fraccionament/ajornament respectivament.

5. Per justificar les despeses objecte de subvenció i el seu pagament, l'entitat haurà d'aportar la documentació següent:

- Nòmines abonades a les dones contractades i els justificants bancaris de l'abonament.

- Documents dels ingressos a l'Agència Estatal de l'Administració tributària de les retencions fetes a les treballadores (model 111)

- Documents de cotització a la Seguretat Social: Rebut de Liquidació de Cotitzacions (RLC) i Relació Nominal de Treballadors (RNT), així com els justificants del seu abonament

- IDC (Informe de cotitzacions) per a cada dona contractada i que ha d'abastar tot el període de contractació.

- En el cas d'embargaments, els documents que originen l'obligació de l'entitat a fer la retenció i els justificants bancaris de l'ingrés en el compte indicat.

- Justificants de reintegrament voluntari dels fons rebuts i no aplicats (model 046)

6. Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d'altres documents equivalents que permetin seguir una pista d'auditoria adequada. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

- En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència i l'extracte bancari o detall del moviment del càrrec en què es debiti el pagament .

- En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l'extracte bancari o detall del moviment del càrrec, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.

- En el cas que es tracti de xecs, s'ha d'incloure l'extracte bancari o detall del moviment del càrrec en què es debiti el pagament, així com la còpia compulsada del xec.

- Document bancari que certifiqui la data, l'import , el beneficiari i el concepte de l'operació

- No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.

7. Pel que fa als costs de les accions complementàries, la despesa s'ha de justificar i aportar les factures o les minutes pertinents i el pagament mitjançant els corresponents justificants bancaris del pagament i de l'ingrés de la retenció a compte de l'IRPF (si escau). Pel que fa a les factures o les minutes originals han de dur l'estampillat d'acord amb el que estableix l'article 19 i l'article el 27 de l'Ordre de la consellera d' Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013.

8. Quan l'entitat beneficiària no presenti la documentació justificativa, l'òrgan competent li ha de requerir que l'aporti en un termini improrrogable de quinze dies.

9. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la documentació per esmenar les deficiències documentals té com a conseqüència que perd el dret a cobrar la subvenció o que s'inicia un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003 i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

Dinovè. Revocació i reintegrament

1. L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i els articles 30 i 31 de l'Ordre de bases (Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013).

2. La quantia que finalment s'ha de reintegrar s'ha de fixar d'acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l'incompliment d'acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 30 de les bases reguladores. En aplicació d'aquest criteri de proporcionalitat i els criteris de graduació a què fa referència l'article 13.n) del Text refós de la Llei de subvencions, quan el compliment s'aproximi de manera significativa al compliment total i se n'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s'ha de reintegrar estarà determinada per l'aplicació dels criteris de graduació marcats a les bases reguladores.

3. L'entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de Declaració/Liquidació que es pot descarregar a <https://www.atib.es/ta/modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218>

Vintè. Compatibilitat amb altres subvencions

L'import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que desenvolupa l'entitat beneficiària.

Vint-i-unè. Difusió pública de les actuacions

En consideració al col·lectiu beneficiari de la subvenció, la publicitat i difusió de les accions del programa es guiaran per les indicacions del punt vuitè d'aquesta convocatòria.

Durant la realització de l'operació cofinançada, l'entitat beneficiària farà una difusió en el seu lloc d'Internet indicant que desenvolupa una activitat de foment de l'ocupació subvencionada pel SOIB i cofinançada pel Fons Social Europeu Plus (FSE+) d'acord amb el Protocol tècnic de gestió de la subvenció SOIB Dona 2022-24 per a entitats beneficiàries. També ha de col·locar un cartell informatiu, segons el model que estableix el SOIB. Així mateix, en aquest cartell l'entitat hi farà constar els seus elements identificatius.

En cap cas, la difusió ha de comprometre la confidencialitat de les dades de la dona contractada i no ha de fer evident la seva condició de víctima de violència masclista.

Vint-i-dosè. Seguiment dels projectes

Amb la finalitat de comprovar l'execució correcta de les accions d'acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n'ha de fer el seguiment de l'execució.

El SOIB ha d'establir els mecanismes i la metodologia que consideri més adients per avaluar aquests projectes. Els tècnics que designi el SOIB han de dur a terme a aquest efecte les funcions de seguiment, sense perjudici de les tasques d'inspecció i control que pugui desenvolupar el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.

A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tota la informació que se'ls requereixi en relació amb l'execució de les accions i l'accés a les instal·lacions on es duen a terme.

Durant el desenvolupament del projecte, les entitats han d'aportar tota la informació i documentació en la forma i dins els terminis que figurin en el Protocol tècnic de gestió de la subvenció SOIB Dona 2022-24 per a entitats beneficiàries.

Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o d'irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar els fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics en l'adreça web <https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx>, i de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, en l'adreça web <https://denuncies.oaib.es/#/>.