Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA
Núm. 436641
Declaració d’aplicació el Capítol V del Decret Llei 4/2022, de 30 de març
El Ple de l'Ajuntament de Santa Margalida en la sessió extraordinària celebrada el 24 de juny de 2022 va acordar:
«PRIMERA.- Declarar d'aplicació el Capítol V del Decret Llei 4/2022, de 30 de març, pel que s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, que transcrit literalment diu:
«Capítol V
Mesures per assegurar l'equilibri econòmic dels contractes
Article 15
Objecte i àmbit d'aplicació
1. Els òrgans de contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del seu sector públic instrumental queden habilitats per adoptar les mesures que preveu aquest capítol en els supòsits en què s'hagi produït una alteració extraordinària i imprevisible dels preus dels materials tinguts en compte en la formalització del contracte o, si escau, en les modificacions posteriors.
2. Aquest capítol s'ha d'aplicar exclusivament als contractes administratius i privats que, en data 1 de
gener de 2021, es trobin en execució o bé l'execució dels quals s'hagi iniciat amb posterioritat a l'1 de gener de 2021, sempre que s'hagin licitat abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, i únicament respecte de les variacions en el cost dels materials efectivament suportades que s'hagin produït en el període comprès entre l'1 de gener de 2021 i la data de la sol·licitud del restabliment de l'equilibri econòmic per part del contractista.
3. S'exclouen de l'aplicació d'aquesta norma els contractes menors.
4. Les mesures que estableix aquest capítol són incompatibles entre si i amb les mesures excepcionals de revisió de preus previstes en el Reial decret llei 3/2022, d'1 de març, de mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera i del funcionament de la cadena logística, i pel qual es transposa la Directiva (UE) 2020/1057, de 15 de juliol de 2020, per la qual es fixen les normes específiques respecte de la Directiva 96/71/CE i la Directiva 2014/67/UE per al desplaçament dels conductors en el sector del transport per carretera, i de mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en els contractes públics d'obres.
Article 16
Alteració extraordinària i imprevisible
1. A l'efecte d'aquest capítol, s'entén per una variació en els costs dels materials, considerats alteració extraordinària i imprevisible individualment o conjuntament, superior al 6 % respecte dels costs d'aquests materials prevists en el contracte, sempre que, aïlladament o conjuntament, suposi un increment de cost per al contractista superior al 6 % de l'import de licitació del contracte o, si escau, de la modificació posterior.
2. A aquest efecte, s'han de tenir en compte els materials que s'incloguin en l'índex de costs del sector de la construcció que elabora el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i també de l'energia.
Així mateix, es poden tenir en compte els materials de construcció de baix impacte ambiental que siguin d'obtenció local, en compliment del que disposa l'article 71 de la Llei de canvi climàtic.
Article 17
Mesures que es poden adoptar
1. Les mesures que es poden adoptar en els casos prevists en aquest capítol consisteixen en alguna d'aquestes opcions:
a) En el cas de contractes d'obres, una compensació econòmica al contractista consistent en la diferència entre el cost dels materials justificat pel contractista en la seva sol·licitud i el preu dels materials prevists en el pressupost d'execució material del projecte licitat.
b) En el cas de qualsevol tipus de contracte, una modificació del contracte per restablir l'equilibri econòmic, sempre que es compleixin els requisits de l'article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
2. Qualsevol d'aquestes mesures s'ha d'acordar necessàriament dins els límits de les dotacions consignades cada any en el pressupost de cada òrgan de contractació.
Article 18
Compensació extraordinària
1. El procediment per aplicar la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'apartat 1 de l'article anterior s'ha d'iniciar mitjançant una sol·licitud del contractista adreçada a l'òrgan de contractació.
2. El termini de presentació de les sol·licituds començarà l'endemà de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i, en tot cas, abans que s'emeti el certificat de final d'obra.
3. El contractista ha d'adjuntar a la sol·licitud esmentada la documentació següent:
a) La documentació justificativa que acrediti, de manera fidedigna, l'existència d'una alteració extraordinària i imprevisible dels preus dels materials tinguts en compte per a la formalització del contracte.
b) El càlcul de la compensació que consideri procedent i el desglossament. Per a això, s'ha de tenir en compte l'índex de costs del sector de la construcció que elabora el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que actuarà com a límit màxim per al concepte «cost dels materials justificat pel contractista en la seva sol·licitud».
c) En el cas de materials de construcció de baix impacte ambiental que siguin d'obtenció local, s'ha de tenir en compte el Llibre de Preus de la Construcció publicat pel Col·legi Oficial d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Mallorca, que actuarà com a límit màxim per al concepte «cost dels materials justificat pel contractista en la seva sol·licitud» del càlcul de la compensació i el desglossament a què es refereix la lletra b) anterior.
4. Un cop rebuda la sol·licitud, l'òrgan de contractació l'ha d'analitzar tenint en compte les certificacions d'obra emeses des de l'1 de gener de 2021, i pot dur a terme qualsevol altre acte d'instrucció que consideri necessari.
Un cop examinada la sol·licitud i duits a terme, si s'escau, els tràmits a què es refereix el paràgraf anterior, l'òrgan de contractació ha d'elaborar una proposta de resolució de la qual ha de donar audiència al contractista per un termini de deu dies hàbils.
5. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan de contractació, amb l'informe previ dels serveis jurídics competents i de la Intervenció General, si escau, ha de dictar una resolució.
6. El termini màxim per resoldre el procediment és de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud.
El transcurs del termini màxim per resoldre el procediment sense que s'hagi notificat cap resolució expressa legitima el contractista per entendre desestimada per silenci la sol·licitud presentada.
7. La quantia de les compensacions que es puguin aprovar, d'acord amb el que disposa aquest Decret llei, no pot superar aïlladament o conjuntament el 20 % del preu primitiu del contracte, exclòs l'impost sobre el valor afegit.
Article 19
Pagament de la compensació extraordinària dels contractes d'obra
1. La compensació extraordinària prevista en la lletra a) de l'article 16.1 s'aplica sens perjudici de la regulació que estableixi la legislació bàsica per a aquests supòsits i d'acord amb la regla d'incompatibilitat a què es refereix l'article 15.4 d'aquest Decret llei.
En tot cas, les quantitats percebudes a l'empara d'aquest capítol s'han de computar i tenir e consideració en qualsevol altra resolució o mesura que es pugui acordar orientada a garantir la viabilitat econòmica del contracte, de manera que no es pugui obtenir una doble compensació per la mateixa causa.
2. El pagament de la compensació extraordinària a què fa referència la lletra a) de l'article 16 està supeditat al fet que el contractista renunciï a qualsevol reclamació administrativa o judicial derivada de l'increment del cost dels materials.”
SEGONA.- Publicar aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament.»
Santa Margalida, amb data de la signatura electrònica: (1 d'agost de 2022)
El batle
Joan Monjo Estelrich