Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I ALIMENTACIÓ
Núm. 435777
Resolució de 3 d’agost de 2022 de la consellera d’Agricultura, Pesca i Alimentació per a l’atorgament de l’autorització excepcional i individualitzada de la crema de residus agrícoles i forestals establerta a la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular a les Illes Balears
Antecedents
1. L'article 27.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular estableix que, amb caràcter general, no està permesa la crema de residus vegetals generats en l'entorn agrari o silvícola. No obstant això, preveu que es podrà permetre la crema d'aquests residus amb caràcter excepcional —sempre que disposin de l'autorització individualitzada corresponent — per raons de caràcter fitosanitari que no sigui possible abordar amb un altre tipus de tractament i mentre es justifiqui adequadament que no existeixen altres mitjans per evitar la propagació de plagues, o, en entorns silvícoles, a fi de prevenir els incendis forestals quan no es pugui accedir a retirar-los i gestionar-los posteriorment, en aplicació de l'exclusió prevista en l'article 3.2.e).
2. Actualment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no disposa d'un nombre suficient d'equips de tractament in situ de residus vegetals procedents d'entorns agrícoles i silvícoles en tots els municipis ni en tots els àmbits agraris i silvícoles. En canvi, en matèria de sanitat vegetal, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca, el d'Eivissa i el de Formentera disposen de serveis adequats de lluita i gestió de plagues, com són, entre d'altres, el Servei d'Agricultura, el Laboratori Oficial de Sanitat Vegetal de les Illes Balears (LOSVIB) i els serveis insulars de sanitat vegetal, serveis de referència en matèria de lluita contra plagues i malalties agrícoles.
3. També cal incidir en la diferència significativa del cost del tractament dels residus vegetals procedents d'entorns agrícoles i silvícoles entre els diferents mètodes emprats a les explotacions agràries (compostatge, trituració in situ, crema, etc.). Aquesta previsió relativa a la retribució dels costs totals de producció i gestió de les produccions agrícoles a favor de la figura de la persona agricultora ve aprovada per la Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d'agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària. A més, cal esmentar que a la disposició addicional tercera d'aquesta llei s'indica que el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació publicarà els criteris sobre els diferents factors que intervenen en la determinació del cost de producció dels productes agraris.
4. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern de les Illes Balears va emetre, en data 2 d'agost de 2022, un informe sobre la conveniència de la crema de restes vegetals per raons fitosanitàries a les Illes Balears en el qual s'exposen les plagues agrícoles presents actualment en els diferents cultius i que no és possible controlar únicament amb mètodes alternatius de tractament. En aquest informe es justifica que, davant aquestes circumstàncies i a causa de la possible presència d'un risc fitosanitari per a les plantacions i explotacions agrícoles, resulta convenient en molts cultius efectuar una crema controlada de les restes vegetals generades a l'explotació, mesura que, fins i tot, l'Administració podria establir com a obligatòria en els plans de contingència i erradicació elaborats pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per al control d'alguns organismes nocius de quarantena i de plagues regulades no de quarantena, pel fet de ser l'única tècnicament viable.
5. Alhora, en el cas de cremes de residus vegetals agrícoles en època de perill d'incendis forestals (entre el primer de maig i el 15 d'octubre, ambdós inclosos), el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu que serà necessària l'autorització de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat a les àrees contigües de prevenció.
6. L'article 30.10 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears de 2007 estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, qualitat, traçabilitat i condicions dels productes agrícoles i ramaders i dels productes alimentaris que se'n deriven. Aquestes competències s'han d'exercir d'acord amb l'ordenació general de l'economia. En tot cas, l'article 58 de l'Estatut disposa que correspon al Govern de les Illes Balears l'exercici de les competències de la Comunitat Autònoma a què es refereix el títol III del mateix Estatut, entre les quals es troben les de l'article 31.4, que preveu que en el marc de la legislació bàsica de l'Estat correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desplegament legislatiu i l'execució de la matèria de sanitat vegetal.
7. Finalment, el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació exerceix, entre d'altres, la competència en matèria de sanitat vegetal.
Fonaments de dret
1. L'article 3.2.e) i l'article 27.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
2. La Llei 16/2021, de 14 de desembre, per la qual es modifica la Llei 12/2013, de 2 d'agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària.
3. El Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. L'article 30.10 i l'article 31.4 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.
5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les instruccions que s'han de seguir per atorgar l'autorització excepcional i individualitzada prevista en l'article 27.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, per a la crema de residus vegetals generats a les Illes Balears en l'entorn agrari recollides en l'annex I d'aquesta Resolució.
2. Disposar que aquesta Resolució entri en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, (en la data de la signatura electrònica: 3 d'agost de 2022)
La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX I Instruccions que s'han de seguir per a l'atorgament de l'autorització excepcional i individualitzada de la crema de residus agrícoles, establerta a l'article 27.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular a les Illes Balears
1. Sol·licitud
La persona interessada ha de remetre la sol·licitud, d'acord amb l'annex III, adreçada a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o al Consell Insular de Menorca, al d'Eivissa o al de Formentera, segons l'àmbit territorial de les parcel·les agrícoles on vol dur a terme la crema de residus agrícoles. La sol·licitud es pot presentar mitjançant qualsevol dels registres i els mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
2. Justificació de l'excepcionalitat de la crema
La persona interessada sol·licitarà autorització basada en l'excepcionalitat prevista en l'article 27.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, per a la crema dels residus vegetals agrícoles a la seva parcel·la agrícola, sempre que els cultius existents en aquesta figurin a l'annex II d'aquesta instrucció i siguin susceptibles de ser afectats pels organismes nocius indicats.
3. Òrgan competent per a la tramitació i autorització de les sol·licituds
L'òrgan competent per instruir i autoritzar serà la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural a l'àmbit territorial de l'illa de Mallorca, el Consell Insular de Menorca a l'àmbit territorial de l'illa de Menorca, el Consell Insular d'Eivissa a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa i el Consell Insular de Formentera a l'àmbit territorial de l'illa de Formentera.
4. Zones afectades per les autoritzacions de crema de residus agrícoles
Serà necessari disposar d'una autorització per a la crema de residus vegetals agrícoles a qualsevol terreny dedicat al cultiu agrícola en qualsevol època de l'any.
En el cas de cremes de residus vegetals agrícoles en època de perill d'incendis forestals (entre el primer de maig i el 15 d'octubre, ambdós inclosos), serà necessària l'autorització de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat a les àrees contigües de prevenció, tal com s'estableix al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.
5. Vigència de l'autorització
La vigència de l'autorització que s'emeti serà la que resulti estrictament necessària per atendre la causa de la sol·licitud, amb el límit màxim d'un any.
ANNEX II Llistat de cultius sobre els quals es podrà aplicar l'excepcionalitat de la crema de residus agrícoles susceptibles de trobar-se afectats per diferents organismes nocius
Cultiu |
Organisme nociu |
|
Arrels i soques de plantacions arrabassades |
Restes de poda |
|
FRUITERS D'OS |
Armillaria mellea Barrenetes Cotxinilles Cuc capgròs Malalties de la fusta Perforadors de la fusta Phytophthora sp. Poll de San José Xylella fastidiosa |
Barrenetes Malalties de la fusta Moniliosi Perforadors de la fusta Poll de San José Xylella fastidiosa |
FRUITERS DE LLAVOR |
Armillaria mellea Cotxinilles Foc bacterià Malalties de la fusta Perforadors de la fusta Phytophthora sp. Rosellinia sp. Taca foliar |
Foc bacterià Malalties de la fusta Perforadors de la fusta Taca foliar |
AMETLER |
Armillaria mellea Barrenetes Cotxinilles Cuc capgròs Malalties de la fusta Perforadors de la fusta Phytophthora sp. Rosellinia sp. Verticillium sp. Xylella fastidiosa |
Barrenetes Malalties de la fusta Perforadors de la fusta Vespa Xylella fastidiosa |
VINYA |
Agrobacterium sp. Barrenetes Eutypa sp. Excoriosi Flavescència daurada Malaltia de Pierce (Xylella fastidiosa) Malalties de la fusta Rosellinia sp. Esca |
Barrenetes Eutypa sp. Excoriosi Flavescència daurada Malalties de la fusta Esca Malaltia de Pierce (Xylella fastidiosa) |
OLIVERA |
Barrenetes Cotxinilles Fusarium sp. Malalties de la fusta Tuberculosi Verticillium sp. Xylella fastidiosa |
Barrenetes Tuberculosi Verticillium sp. Xylella fastidiosa |
CÍTRICS |
Armillaria mellea Barrenetes Cotxinilles Fusarium sp. Mal sec Phytophthora sp. Rosellinia sp. |
Barrenetes Cotxinilles Mal sec |
CULTIUS HORTÍCOLES |
Arna de la tomàtiga Botrytis sp. Clavibacter sp. Fusarium sp. Míldiu Pythium sp. Ralstonia sp. Virus de l'arrissat groc de la tomàtiga de Nova Delhi Virus del mosaic del cogombre dolç Virus rugós de la tomàtiga |
|
GARROVER |
Agrobacterium sp. Armillaria mellea Malalties de la fusta Phytophthora sp. Perforadors de fusta Rosellinia sp. Verticillium sp. |
Malalties de la fusta Perforadors de fusta |
ORNAMENTALS I PALMERES |
Barrenetes Cotxinilles Malalties de la fusta Paysandisia archon Perforadors de la fusta Rhynchophorus ferrugineus Xylella fastidiosa |
Barrenetes Cotxinilles Malalties de la fusta Paysandisia archon Perforadors de la fusta Rhynchophorus ferrugineus Xylella fastidiosa |