Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 428796
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal sobre Tinença, Protecció i Benestar d’Animals en el municipi de Santa Eulària des Riu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de la Corporació, en sessió ordinària de 26 de maig de 2022, va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança municipal de Tinença, Protecció i Benestar d'Animals en el municipi de Santa Eulària des Riu.

No havent-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari de 26 de maig de 2022, aprovatori inicial de modificació de l'Ordenança municipal de Tinença, Protecció i Benestar d'Animals de Santa Eulària des Riu, el text íntegre de la qual es fa públic per al seu general coneixement i en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006 municipal y de règim local de les Illes Balears.

ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE TINENÇA, PROTECCIÓ I BENESTAR D'ANIMALS

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL I: Objecte i àmbit d'aplicació

CAPÍTOL II: Definicions

CAPÍTOL III: Generalitats

CAPÍTOL IV: Del cens municipal d'animals de companyia

CAPÍTOL V: Obligacions dels propietaris

CAPÍTOL VI: Abandó d'animals

CAPÍTOL VII: Animals potencialment perillosos

Secció primera. Animals potencialment perillosos

Secció segona. Del registre municipal d'animals potencialment perillosos

CAPÍTOL VIII: De les agressions

CAPÍTOL IX: Protecció dels animals

CAPÍTOL X: Establiments de venda o tinença d'animals

CAPÍTOL XI: Règim sancionador

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

DISPOSICIÓ FINAL

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

A l'àmbit de la Unió Europea el principi de protecció i respecte del benestar animal adquireix carta de naturalesa amb la Resolució del Parlament Europeu de 6 de juny de 1996, en el Protocol annex al Tractat constitutiu de la Comunitat Europea número 33, sobre protecció i benestar dels animals, introduït pel Tractat d'Amsterdam.

Però sens dubte la gran fita en matèria de protecció animal la constitueix l'article 13 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, que reconeix expressament que la Unió i els estats membres tendran plenament en compte el benestar dels animals com a éssers sensibles.

Dins l'Estat espanyol, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut del que s'estableix a l'art. 148 de la Constitució i en el mateix Estatut d'autonomia, té competència per a la regulació d'aquesta matèria, a l'efecte de la qual es va dictar la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà de les Illes Balears (BOCAIB núm. 58, de 14.05.1992), posteriorment desenvolupada pel Decret 56/1994, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament per al desenvolupament i aplicació de la Llei 1/1992 (BOIB núm. 65, de 28.05.1994).

D'altra banda, es presta atenció especial als denominats animals perillosos o potencialment perillosos, als quals s'aplica una normativa més rigorosa respecte dels requisits per a la seua tinença. Per això es va aprovar la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos (BOE núm. 307, de 24.12.1999), i el Reial decret 287/2002, de 22 de març, modificat pel Reial decret 1570/2007, de 30 de novembre, que la desenvolupa.

La necessitat d'adaptar l'ordenança municipal reguladora de la tinença, protecció i benestar d'animals en el municipi de Santa Eulària des Riu a la regulació normativa estatal en matèria d'animals potencialment perillosos, així com la necessitat de donar solució a la problemàtica que pot generar-se davant la presència d'animals de diverses espècies i aptituds que poden generar un gran nombre de problemes higienicosanitaris, econòmics, mediambientals i socials, i que és causa de freqüents enfrontaments veïnals, ha fet que l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu modifiqui la present Ordenança.

En definitiva, la present Ordenança, que recull els principis inspiradors bàsics de respecte, defensa, protecció, higiene i salubritat dels animals en la relació amb les persones, i en garanteix el benestar, d'acord amb la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà de les Illes Balears, els adapta a l'àmbit competencial municipal, els assumeix com a propis i els implanta en el municipi amb el convenciment que sense una conscienciació ciutadana i una especial diligència de tots no serà mai possible aconseguir els objectius proposats.

Per això, i d'acord amb l'art. 14.3 de la citada llei balear, que habilita regular sistemes d'identificació obligatòria d'animals censats per altres mitjans als definits en aquest article, l'Ajuntament de Santa Eulària ha apostat per crear un cens dels perfils genètics de tots els cans del municipi, que completi i millori la identificació dels cans i redundi per tant en la seua major protecció.

Aquesta mesura s'ha vist convenient per a buscar solució a la problemàtica existent per l'abandó de cans, de ventrades de cadells o pels robatoris de cans, així com per la no-recollida d'excrements a la via pública, amb l'objectiu de millorar la neteja de les vies i zones públiques. Problemes que, al marge de l'alt cost que representen per a les arques municipals, són causants de complicacions higienicosanitàries.

Finalment, quant a la tipificació de les infraccions, l'ordenança dins el llindar de sancions que regulen les normes estatals i autonòmiques sectorials podrà concretar l'import que resulti convenient atenent a la importància, intencionalitat, transcendència social, ambiental o sanitària i perjudici o mal causat.

 

CAPÍTOL I.

OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1

Objecte

La present Ordenança té per objecte fixar la normativa que asseguri una tinença d'animals compatible amb la higiene, la salut pública i la seguretat de persones i béns, així com garantir als animals la deguda protecció i bon tracte.

Article 2

Competències

Les competències municipals en aquesta matèria seran gestionades per la Regidoria de Medi Ambient i Benestar Animal.

Article 3

Àmbit

1. Aquesta Ordenança serà d'obligat compliment a tot el terme municipal de Santa Eulària des Riu i afectarà tota persona física o jurídica que per la qualitat de propietari, venedor, cuidador, ensinistrador, domador, encarregat, membre d'associacions protectores d'animals, membres de societats de colombicultura, colombofília, ornitologia i similars o ramader, es relacionin amb animals, així com qualsevol altra persona que s'hi relacioni de manera permanent, ocasional o accidental.

2. Queden fora de l'àmbit d'aquesta Ordenança la protecció i conservació de la fauna autòctona i de les espècies d'aprofitament piscícola i cinegètic, així com l'experimentació i la vivisecció d'animals i altres matèries regulades per la seua corresponent legislació específica.

 

CAPÍTOL II.

DEFINICIONS

Article 4

Definicions

A l'efecte d'aquesta ordenança és:

A- Animal domèstic de companyia

És tot animal mantengut per l'home, a la seua llar o propietat, per plaer i companyia, sense que existeixi cap activitat lucrativa.

B.- Animal silvestre i exòtic de companyia

És tot el que, pertanyent a la fauna autòctona o forana, ha necessitat un període d'adaptació a l'entorn humà, i que és mantengut per l'home, a la seua llar o propietat, per plaer i companyia, sense que existeixi cap activitat lucrativa.

C.- Animal domèstic de cria

És tot el que, adaptat a l'entorn humà, sigui mantengut per l'home, amb independència de la finalitat lucrativa o no, i no pot, en cap cas, constituir un perill o molèstia per a la societat circumdant. En aquest grup estan inclosos tots els animals de cria de manera genèrica.

D.- Animal domèstic abandonat

Es considerarà l'animal domèstic que compleixi almenys alguna d'aquestes característiques:

•Que no vagi acompanyat de cap persona que pugui demostrar-ne la custòdia o propietat i no porti identificació de l'origen o propietari.

•Que no estigui censat.

E.- Animal vagabund o d'amo desconegut

És el que no té amo conegut, o que circula lliurement per la via pública sense la companyia de persona responsable ni identificació.

F.- Animal identificat

És el que porta algun sistema de marcatge reconegut com a oficial per les autoritats competents i es troba donat d'alta en el registre corresponent.

G.- Animal potencialment perillós

Per a la definició d'animal potencialment perillós s'estarà disposat al que s'estableix a la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos i al Reial decret 287/2002, de 22 de març, pel qual es desenvolupa la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos, així com la normativa vigent que correspongui a cada moment.

H.- Ca pigall

És aquell del qual s'acredita com a ensinistrat a centres nacionals o estrangers reconeguts, per a l'acompanyament, conducció i auxili de deficients visuals.

I.- Ca guardià

És mantengut per l'home amb finalitats de vigilància i custòdia de persones o béns, i es caracteritza per la naturalesa forta i potencialment agressiva, per necessitar un control ferm i un aprenentatge per a l'obediència, i ha de tenir més de sis mesos d'edat. Amb caràcter general, els cans guardians es consideraran potencialment perillosos.

 

Article 5

Mal justificat

S'entén per mal justificat o mal necessari el que es realitza per a benefici ulterior del mateix animal i ha d'existir una lògica vinculació causal en el mal o benefici per necessitats sanitàries o d'humanitat.

 

CAPÍTOL III

Generalitats

Article 6

Convivència

Amb caràcter general s'autoritza la tinença d'animals domèstics a domicilis particulars sempre que les circumstàncies a l'allotjament en l'aspecte higiènic ho permetin i que no es produeixi cap situació de perill o incomoditat per als altres vesins o altres persones en general, o per al mateix animal, que no siguin les derivades de la seua pròpia naturalesa.

Article 7

Sacrifici

Tot sacrifici d'animals haurà de ser de manera instantània i indolora, en locals autoritzats i sota supervisió d'un veterinari, i s'observarà el degut respecte en el tracte dels animals morts.

Article 8

Seguiment veterinari

Els veterinaris en exercici lliure i els de clíniques, consultoris i hospitals veterinaris hauran de portar un arxiu amb la fitxa clínica dels animals objecte d'atencions sanitàries, vacunació o tractaments obligatoris, que estarà a la disposició de l'autoritat competent.

 

CAPÍTOL IV

DEL CENS MUNICIPAL DE CANS

Article 9

Cens municipal

El posseïdor d'un animal està obligat a inscriure'l en el cens municipal, dins el termini màxim de tres mesos des del naixement o d'un mes des de l'adquisició.

La documentació per al censat de l'animal serà facilitada per l'Ajuntament o per veterinaris, clíniques i consultoris legalment habilitats.

Article 10

Identificació

Els cans hauran de portar la identificació censal de manera permanent. El mètode de marcatge dependrà de l'espècie de què es tracti i serà determinada reglamentàriament.

Article 11

Registre d'ADN

A més de qualsevol altra obligació conferida en aquesta Ordenança i en la legislació d'aplicació, els propietaris de cans tendran l'obligació d'identificar-los per l'ADN. Aquesta identificació es basarà en l'extracció d'una mostra d'ADN (sang, saliva, etc.) que determini la petjada genètica de l'animal (ADN). L'extracció haurà de ser duta a terme per un veterinari pertanyent a un col·legi de veterinaris prèviament conveniat amb l'Ajuntament. En cas de no existir conveni vigent, el propietari podrà sol·licitar l'extracció d'ADN a qualsevol veterinari col·legiat i autoritzat per l'Ajuntament. La informació genètica recollida s'inclourà a la base de dades que compartiran el laboratori d'anàlisis, el veterinari autoritzat o concertat i l'Ajuntament. Una vegada associada la mostra al ca, el laboratori enviarà una xapa identificativa a l'Ajuntament, que estarà a la disposició de l'amo de l'animal. El cost dels honoraris del veterinari i altres gestions (xapes identificatives, etc.) pels serveis seran satisfets pels propietaris dels animals, excepte els propietaris de cans pigall.

La intenció d'obtenir una mostra d'ADN de l'animal i així determinar el genotip té com a objecte identificar i associar l'amo del ca amb aquest, en possibles actuacions de l'Ajuntament.

Les dades recollides en el procés d'identificació canina aniran a parar a una base de dades gestionada conjuntament pel laboratori d'anàlisis, el veterinari autoritzat i l'Ajuntament. Aquesta base de dades constituirà el cens municipal de cans. La correcta identificació d'aquests animals donarà lloc automàticament a la seua inscripció en el citat cens municipal.

L'Ajuntament facilitarà a l'amo o detentor del ca una xapa d'identificació numerada, que haurà de portar permanentment. L'ús de xapes falses, considerant tant les no expedides pel laboratori d'anàlisis com les que són col·locades als cans sense correspondre'ls, serà sancionat com a falta greu.

Els propietaris d'aquests animals estan obligats a comunicar a l'Ajuntament en el termini de 10 dies qualsevol modificació en les dades que conformen el registre animal, entenent per tal el canvi de propietari o canvi de residència o mort de l'animal.

La base de dades del cens municipal dels cans estarà a la disposició del Departament de Medi Ambient i la Policia Local per a la consulta pels possibles casos d'accidents, agressions, pèrdua i abandó que poguessin ocasionar-se.

 

Article 12

Col·laboració en el censat

Els establiments de cria i venda d'animals, les clíniques veterinàries, les associacions protectores i de defensa dels animals, i en general, tot professional o entitat legalment constituïda col·laboraran amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu en el censat dels animals que venguin, tractin o donin.

Article 13

Canvi de posseïdor

Els qui cedissin o venguessin algun animal estan obligats a comunicar-ho a l'Ajuntament o a través d'un veterinari col·legiat associat al programa del cens municipal de cans, dins el termini d'un mes, indicant el nom, DNI i domicili del nou posseïdor, amb referència expressa al número d'identificació censal. Igualment estan obligats a notificar la desaparició o mort de l'animal, en el lloc i termini citats, a fi de tramitar-ne la baixa en el cens municipal.

Article 14

Custòdia del cens

Els censos elaborats estaran a la disposició de la regidoria competent i de la Policia Local.

Article 15

Taxa fiscal

El servei de cens, vigilància, inspecció, autorització i recollida d'animals abandonats o escapats podrà ser objecte d'una taxa fiscal.

 

CAPÍTOL V

OBLIGACIONS DELS PROPIETARIS

 

Article 16

Generalitats de la cura

El propietari d'un animal tendrà l'obligació de mantenir-lo en les degudes condicions higienicosanitàries, albergar-lo a instal·lacions adequades i adoptar les mesures necessàries per a evitar-ne l'escapada o extraviament. Serà així mateix responsable dels danys causats per aquests animals a terceres persones.

Està igualment obligat a seguir, a costa seua, els tractaments sanitaris preventius que l'administració estableixi, i notificar als serveis veterinaris, al més aviat possible, l'existència de qualsevol símptoma en l'animal que denotàs l'existència de malaltia contagiosa transmissible a l'home.

Article 17

Allotjament

La tinença d'animals de companyia en habitatges urbans queda condicionada a un allotjament adequat, a no atemptar contra la higiene, la salut i la seguretat pública i al fet que no causin molèsties als vesins, sense que el nombre d'animals pugui servir de causa o justificació.

Quan el nombre d'animals als quals es refereix el present article sobrepassi el límit que fixi l'Alcaldia amb caràcter general, serà necessària la prèvia autorització municipal per a tenir-los.

En qualsevol cas, quan decideixi l'autoritat competent, previ informe dels Serveis Municipals, que no és tolerable l'estada d'animals en un habitatge o local, els amos d'aquests hauran de desallotjar-los i, si no ho fessin voluntàriament després de ser requerits per a això, ho faran els Serveis Municipals a càrrec d'aquells, sens perjudici de l'exigència de la responsabilitat corresponent.

Igualment, l'Ajuntament, per ell mateix o a través d'associacions de protecció i defensa dels animals, podrà confiscar o ordenar l'aïllament dels animals de companyia en casos de maltractaments o tortura o que presentin símptomes d'agressió física o desnutrició. Correspondrà l'adopció d'idèntiques mitjanes quan s'hagués diagnosticat que pateixen malalties transmissibles a l'ésser humà o a altres animals, sigui per a sotmetre'ls a un tractament curatiu adequat o per a sacrificar-los si fos necessari, previ informe dels Serveis Municipals.

 

Article 18

Terrasses

Es prohibeix la permanència continuada dels cans, gats i qualsevol altre animal a les terrasses i balcons dels pisos. Els propietaris podran ser denunciats si habitualment durant la nit el ca borda o el gat miola o en cas que un altre animal emeti sons que resultin molestos per al veïnat. També podran ser-ho si l'animal roman a la intempèrie en condicions climatològiques adverses a la seua pròpia naturalesa o si el seu lloc de refugi les empitjora.

Article 19

Cans de guàrdia

Els cans destinats a guàrdia hauran d'estar sota la responsabilitat dels amos, en recintes on no puguin causar danys a les persones, animals o coses, i s'hi haurà d'instal·lar de forma ben visible cartells que n'adverteixin de l'existència.

En tot cas, en els espais oberts a la intempèrie s'habilitarà una caseta de fusta, obra o un altre material que protegeixi l'animal de la climatologia.

Els cans guardians hauran de tenir més de sis mesos d'edat, no podran estar permanentment lligats i, quan ho estiguin, el mitjà de subjecció haurà de permetre'ls llibertat de moviments; la longitud del lligam no serà inferior a la mida resultant de multiplicar per quatre la longitud de l'animal, presa del musell al naixement de la coa. En aquests casos es disposarà d'un recipient de fàcil abast amb aigua potable neta.

Article 20

Trànsit de cans per via pública

1.- Queda prohibida la circulació per les vies, espais públics o parcs canins dels cans que no vagin proveïts d'identificació censal. Així mateix, hauran d'anar acompanyats i conduïts mitjançant cadenes, corretja o cordó resistent.

2.- Aniran proveïts de morrió quan el temperament de l'animal així ho aconselli per ser perillós o agressiu, sigui un CPP o ho ordeni l'autoritat municipal i sota la responsabilitat de l'amo.

Article 21

Accés a parcs canins i platges

1.- Els cans i altres animals podran estar amollats a les zones que autoritzi o delimiti l'Ajuntament, com els parcs canins i les platges, entre els mesos de novembre i març, tots dos inclosos.

En qualsevol cas, sempre se n'hauran de recollir i netejar les deposicions i orina. Queda prohibit l'accés d'animals a les zones de joc a parcs o vies públiques i a recintes on es situïn piscines públiques o comunitàries, i a les platges entre els mesos d'abril i octubre (tots dos inclosos). En cas de no tenir recinte delimitat amb prou garantia per a evitar-ne la fugida, com en recintes perquè hi facin les deposicions o pipicans, els animals hauran d'anar subjectes per evitar que s'aproximin a les zones indicades o transitin per espais públics sense corretja.

2.- Si per portar l'animal amollat en zona de trànsit de vehicles es produeix un accident, el propietari o acompanyant de l'animal en serà considerat responsable, tant si el perjudicat és l'animal com tercers.

3.- Incumbeix als amos o responsables de cans i altres animals que les vies, jardins i espais públics quedin nets de qualsevol residu provinent de la seua alimentació.

Article 22

Neteja de deposicions

1.- Les persones que condueixin cans i altres animals hauran d'impedir que dipositin els excrements a les voreres, passejos, jardins i, en general, en qualsevol lloc dedicat al trànsit de vianants.

2.- Perquè evacuïn aquestes dejeccions, si no existís lloc assenyalat per a això, hauran de portar-los a la calçada al costat de la vorera o a zones no destinades al pas de vianants ni a llocs de joc.

3.- En qualsevol cas, la persona que condueixi un animal està obligada a recollir-ne i retirar-ne els excrements, i fins i tot ha de netejar la part de la via pública que n'hagués estat afectada. En aquest sentit, serà obligatori que tot el qui condueixi un ca o un altre animal per la via pública porti prou mitjans per a recollir-ne els excrements i netejar-ne l'orina. És a dir, haurà de comptar amb bosses o similar per a recollir excrements i dipositar-los a papereres i recipient amb aigua i desinfectant per a netejar-ne l'orina.

 

Article 23

Transport d'animals

El transport d'animals en vehicles particulars s'efectuarà de manera que no pugui ser pertorbada l'acció del conductor del vehicle, es comprometi la seguretat del trànsit o els suposi condicions inadequades des del punt de vista etològic o fisiològic. Hauran d'anar allotjats a la part posterior del vehicle i evitar molestar-ne el conductor, al qual no podran tenir accés durant el trajecte.

La permanència d'animals a l'interior de vehicles només es permetrà durant un breu espai de temps i sempre que l'automòbil es trobi a l'ombra i amb les finestretes lleugerament abaixades per a permetre prou ventilació. La Policia Municipal podrà rescatar un animal deixat a l'interior d'un vehicle si considera que la seua vida corre perill. L'incompliment d'aquest precepte podrà ser motiu de sanció.

Article 24

Atropellament d'animals

En el cas de ser atropellat un animal per un vehicle quan aquest circuli per les vies urbanes, i sens perjudici de l'atestat o informe policial que correspongui estendre de conformitat amb el que estableixin les lleis i reglaments a aquest efecte, el conductor del vehicle estarà obligat a comunicar el fet al més aviat possible a les autoritats competents, a fi de garantir la seguretat dels altres usuaris de les vies públiques.

En cas de resultar ferit l'animal, el conductor del vehicle, sempre que no en perilli la integritat física i el propietari o tenidor de l'animal es trobàs absent o no pogués fer-ho, tendrà l'obligació de traslladar l'animal al centre veterinari més pròxim. No s'abandonarà en cap cas un animal ferit.

Article 25

Cans pigall

Els cans pigall per a cecs, de conformitat amb el que es disposa a la legislació sobre accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques, podran viatjar en tots els mitjans de transport urbà i tenir accés als locals, llocs i espectacles públics, sense pagament de suplements, quan acompanyin el cec al qual serveixen de pigall, sempre que compleixin el que s'hi estableix, especialment respecte al distintiu oficial, o durant el període d'ensinistrament, i acreditar-ne degudament aquest extrem.

Article 26

Transport en mitjans públics

Amb l'excepció exposada a l'article anterior, els conductors o encarregats dels mitjans de transport públic podran prohibir el trasllat d'animals quan considerin que poden ocasionar molèsties a la resta dels passatgers. També podran indicar un lloc determinat en el vehicle per a l'acomodament de l'animal sempre que existeixi lloc específic destinat al seu transport. En tot cas podran ser traslladats en transport públic tots els animals petits que viatgin dins cistelles, bosses, gàbies o qualsevol altre habitacle que n'impedeixin l'escapada i no suposin sofriment per a l'animal.

Article 27

Ascensors

La pujada o baixada d'animals de companyia en els aparells elevadors es farà sempre sense coincidir amb la seua utilització per altres persones, si aquestes així ho exigissin, llevat que es tracti de casos com els exposats a l'article 25.

Article 28

Prohibició d'accés amb cans

Amb l'excepció exposada a l'article 25, els amos d'hotels, pensions, bars, restaurants, cafeteries, establiments de concurrència pública i similars podran prohibir, a criteri seu, l'entrada i permanència de cans en els establiments, i assenyalar visiblement a l'entrada tal prohibició.

Encara que sigui permesa l'entrada i permanència, els cans hauran d'estar degudament identificats mitjançant la xapa del cens municipal, anar proveïts del corresponent morrió, quan el temperament de l'animal així ho aconselli o sigui CPP, i subjectes per cadena, corretja o cordó resistent. Tals condicions podran ser exigibles per a altres animals de companyia.

Article 29

Assistència a actes públics

Amb l'excepció exposada a l'article 25, queda expressament prohibida l'entrada i permanència d'animals a locals d'espectacles públics, esportius i culturals, excepte els casos en què, per la seua especial naturalesa, siguin imprescindibles.

 

​​​​​​​Article 30

Accés a locals relacionats amb aliments

Amb l'excepció exposada a l'article 25, queda prohibida l'entrada d'animals a tota classe de locals destinats a la fabricació, venda, emmagatzematge, transport o manipulació d'aliments. Aquests establiments, si disposen d'un espai exterior o interior adequat, podran col·locar algun dispositiu amb anelles que permeti subjectar els animals mentre es fan les compres.

Els cans de guàrdia d'aquests establiments només podran entrar a les zones on hi hagi els aliments en els casos estrictament necessaris i acompanyats.

Article 31

Abandó d'animals morts

Queda prohibit l'abandó d'animals morts. Serà responsabilitat del propietari o posseïdor la gestió del cadàver.

Article 32

Vacunació obligatòria

En els casos de declaració d'epidèmies animals, els amos d'animals de companyia compliran les disposicions preventives que dictin les autoritats competents.

Els cans hauran de ser vacunats periòdicament contra la ràbia, a les dates fixades a aquest efecte, així com contra qualsevol malaltia que considerin necessària les autoritats sanitàries competents. En el cas que així ho determini l'autoritat sanitària, serà obligatòria la vacunació de gats i altres animals.

 

CAPÍTOL VI.

ABANDÓ D'ANIMALS

 

Article 33

Animals domèstics abandonats, vagabunds o d'amo desconegut

1. D'acord amb l'art. 4D de la present Ordenança, es considera animal domèstic abandonat tot el que no vagi acompanyat de cap persona que pugui demostrar-ne la custòdia o propietat i que no porti identificació de l'origen o propietari o que no estigui censat.

2. Si l'animal estigués identificat, es notificarà al propietari, i aquest disposarà d'un termini de deu dies per a la seua recuperació, previ abonament de les despeses corresponents a la manutenció i atencions sanitàries. Transcorregut aquest termini sense la recollida, es considerarà l'animal com abandonat, i s'iniciarà l'expedient sancionador a l'antic propietari, per abandó.

3. Si l'animal no estigués proveït de collar, cens d'ADN o cap identificació, el termini per a la recuperació serà de 15 dies comptats a partir de la recollida pels serveis municipals competents.

4. Transcorreguts els terminis establits per a la recuperació, els animals es consideraran abandonats, i podran ser cedits o sacrificats, d'acord amb la Llei 1/1992, del 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà de les Illes Balears.

Article 34

Servei de recollida, acolliment i adopció d'animals

1.- Correspon a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu la recollida d'animals abandonats. A tal fi, organitzarà el servei d'acolliment d'animals abandonats o concertarà aquest servei amb entitats legalment constituïdes per a tal efecte i disposarà d'instal·lacions adequades, pròpies o concertades, per al dipòsit i acolliment temporal i de les eines necessàries per a la recollida i sacrifici, si fos el cas.

2. Els mitjans utilitzats en la captura i transport d'animals vagabunds o abandonats hauran d'estar en bones condicions higienicosanitàries i seran degudament atesos per persones adequadament capacitades.

3. Durant el període a què fa referència l'article anterior, l'Ajuntament donarà publicitat de l'existència de l'animal que pot ser cedit a tercer a fi d'afavorir-ne l'adopció enfront del sacrifici.

 

​​​​​​​Article 35

Abandó d'animals

Queda prohibit l'abandó d'animals. Els propietaris d'animals que no desitgin continuar amb la tinença hauran de lliurar-los als serveis municipals d'acolliment d'animals abandonats, previ pagament de la taxa corresponent, o a una societat protectora perquè se'n faci la donació a tercers o el sacrifici.

Aquests animals no podran ser sacrificats durant els quinze dies següents al lliurament, període durant el qual es donarà publicitat sobre l'existència de l'animal perquè pugui ser cedit a tercer.

Article 36

Activació del servei de recollida, acolliment i adopció d'animals

Qui trobi un animal abandonat en el municipi de Santa Eulària des Riu haurà de donar avís a la Policia Local perquè activin al servei municipal corresponent, que procedirà d'acord amb el que s'estableix en el present capítol. Al mateix temps, manifestarà el desig o no de quedar-se'l en propietat si no n'aparegués el propietari, i disposarà de prioritat a l'hora d'adoptar-lo, previ pagament de les taxes corresponents.

 

CAPÍTOL VII.

ANIMALS POTENCIALMENT PERILLOSOS

Secció primera. Animals potencialment perillosos

Article 37

Cans potencialment perillosos

Es consideren animals potencialment perillosos a l'efecte de la present Ordenança, i d'acord amb l'article 2 de la Llei 50/1999 de 23 de desembre, sobre règim jurídic de tinença d'animals potencialment perillosos:

1. Els que, pertanyent a la fauna salvatge i sent utilitzats com a animals domèstics o de companyia, amb independència de l'agressivitat, pertanyen a espècies o races que tenguin capacitat de causar la mort o lesions a les persones o a altres animals i danys a les coses.

2. En particular, els cans que pertanyen a aquestes races o estiguin creuats:

a)  pit bull terrier o Staffordshire bull terrier

b)  terrier de Staffordshire americà

c)  rottweiler

d)  dog argentí

e)  fila brasiler

f)   Tosa inu

g)  Akita

3. Els cans que reuneixin totes o la majoria de les característiques següents:

a)  Musculatura forta, aspecte poderós, robust, configuració atlètica, agilitat, vigor i resistència

b)  Caràcter marcat i gran valor

c)  Pèl curt

d)  Perímetre toràcic comprès entre 60 i 80 centímetres, altura a la creu entre 50 i 70 centímetres i pes superior a 20 kg

e)  Cap voluminós, cuboide, robust, amb crani ample i gran i galtes musculoses i bombades. Mandíbules grans i fortes, boca robusta, ampla i profunda

f)  Coll ample, musculós i curt

g)  Pit massís, ample, gran, profund, costelles arquejades i llom musculós i curt

h)  Extremitats anteriors paral·leles, rectes i robustes i extremitats posteriors molt musculoses, amb potes relativament llargues que formen un angle moderat

4. En tot cas, encara que no es trobin inclosos a l'apartat anterior, seran considerats cans potencialment perillosos aquells animals de l'espècie canina que manifestin un caràcter marcadament agressiu o que hagin protagonitzat agressions a persones o a altres animals.

La potencial perillositat haurà de ser apreciada per l'autoritat competent atenent a criteris objectius, bé d'ofici o bé després d'haver estat objecte d'una notificació o una denúncia, previ informe d'un veterinari, oficial o col·legiat, designat o habilitat per l'autoritat autonòmica o municipal competent.

Article 38

Llicència municipal

Tota persona que vulgui ser propietari d'un animal potencialment perillós, tant d'un ca de les races referides a l'article anterior com d'un ca amb totes o la majoria de les característiques enumerades en el citat precepte, haurà de sol·licitar prèviament una llicència.

L'obtenció d'una llicència per a la tinença d'animals potencialment perillosos reportarà una taxa municipal. La quantia quedarà fixada a la corresponent ordenança fiscal.

Article 39

Òrgan competent

L'alcalde president de la Corporació serà el competent per a atorgar les llicències per a la tinença d'animals potencialment perillosos, en compliment de l'article 21.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

Article 40

Requisits per a la sol·licitud de la llicència

Per a l'obtenció o renovació de la llicència per a la tinença d'animals potencialment perillosos s'hauran de complir els següents requisits:

a)  Ser major d'edat.

b)  No haver estat condemnat per delictes d'homicidi, lesions, tortures, contra la llibertat o contra la integritat moral, la llibertat sexual i la salut pública, associació amb banda armada o de narcotràfic, així com no estar privat per resolució judicial del dret a la tinença d'animals potencialment perillosos.

c)  No haver estat sancionat per infraccions greus o molt greus amb alguna de les sancions accessòries de les previstes a l'apartat 3 de l'article 13 de la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic d'animals potencialment perillosos. No obstant això, no serà impediment per a l'obtenció o, en el seu cas, la renovació de la llicència, haver estat sancionat amb la suspensió temporal, sempre que, en el moment de la sol·licitud, la sanció de suspensió anteriorment imposada hagi estat complida íntegrament.

d)  Disposar de prou capacitat física, acreditada mitjançant el corresponent certificat, de conformitat amb el que es disposa a l'art. 4 del RD 287/2002, de 22 de març, de desenvolupament de la Llei 50/1999 de tinença d'animals potencialment perillosos.

e)  Disposar d'aptitud psicològica per a la tinença d'animals potencialment perillosos, i acreditar-la mitjançant el corresponent certificat estès per un psicòleg titulat, dins els tres mesos anteriors a la data de la sol·licitud de la llicència administrativa. Serà semblant al necessari per a la possessió d'armes.

f)   Acreditació d'haver formalitzat una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers amb una cobertura no inferior a cent vint mil euros (120.000 €).

El compliment dels requisits establits en els paràgrafs b i c d'aquest apartat s'acreditarà mitjançant els certificats negatius expedits pels registres corresponents.

Article 41

Termini

La llicència tendrà un període de durada de cinc anys, després del qual haurà de ser renovada per períodes successius d'igual durada.

La llicència perdrà la vigència en el moment en què el titular deixi de complir amb els requisits necessaris perquè li sigui concedida.

Qualsevol variació de les dades que figuren a la llicència haurà de ser comunicada a l'Ajuntament pel titular, en el termini de quinze dies des que es produeixi.

Secció segona.

Del registre municipal d'animals potencialment perillosos

 

Article 42

Obligacions dels tenidors

  • El titular d'un ca potencialment perillós té l'obligació de sol·licitar la inscripció en el registre d'animals potencialment perillosos dins els quinze dies següents a la data en què hagi obtengut la corresponent llicència.

  • La presència d'animals potencialment perillosos a llocs o espais públics exigirà que la persona que els condueix i controla porti la llicència administrativa i el certificat acreditatiu de la inscripció de l'animal en el registre municipal d'animals potencialment perillosos.

  • Els cans potencialment perillosos hauran de portar obligatòriament morrió, apropiat per a la tipologia racial de cada animal i adequadament col·locat en el musell, en llocs i espais públics.

  • Hauran de ser conduïts i controlats amb cadena o corretja no extensible de menys de dos metres, sense que pugui portar-se més d'un d'aquests cans per persona.

  • Si l'animal es troba a una finca, casa de camp, xalet, parcel·la, terrassa, pati o qualsevol altre lloc determinat, haurà d'estar lligat, tret que disposi d'habitacle amb la superfície, altura i tancament adequats per a protegir les persones o animals que accedeixin o s'acostin a aquests llocs.

  • La sostracció o pèrdua de l'animal haurà de ser comunicada pel titular al responsable del registre municipal d'animals potencialment perillosos o a la Policia Local, en el moment en què tengui coneixement d'aquests fets.

  • La venda, traspàs, donació, robatori, mort o pèrdua de l'animal haurà de comunicar-se al cens municipal.

  • En els fulls enregistrables de cada animal es farà constar igualment el certificat de sanitat animal expedit per l'autoritat competent que acrediti, anualment, la inexistència de malalties o trastorns que el facin especialment perillós.

 

CAPÍTOL VIII

DE LES AGRESSIONS

 

Article 43

Agressions

1. Els animals que hagin causat lesions a una persona, així com els mossegats o sospitosos de patir ràbia, hauran de ser sotmesos a control veterinari per un període de catorze dies.

2. El propietari o posseïdor d'un animal agressor tendrà l'obligació de comunicar-ho als serveis sanitaris competents en el termini de vint-i-quatre hores, a fi d'efectuar-ne el control sanitari, així com facilitar les dades corresponents de l'animal agressor i de la persona agredida.

A petició del propietari es podrà autoritzar l'observació de l'animal en el domicili de l'amo sempre que l'animal estigui degudament documentat, i haurà de presentar, al final del control, un certificat veterinari de reconeixement sanitari.

3. Si l'animal agressor fos dels anomenats abandonats, els serveis municipals o les persones agredides, si poguessin fer-ho, el capturaran i internaran en el centre d'acolliment municipal o centre concertat a aquest efecte, i els serveis veterinaris faran l'observació de l'animal.

Quan per manament de l'autoritat competent s'ingressi un animal en el centre d'acolliment municipal o centre concertat, l'ordre d'ingrés haurà d'especificar el temps de retenció o observació al fet que hagi de ser sotmès i la causa d'aquesta, i indicar, a més, a càrrec de qui es satisfaran les despeses que s'originin per tals causes.

En cas contrari, transcorreguts deu dies des de l'internament de l'animal sense haver estat recollit, se'l podrà reallotjar o sacrificar.

4. Les persones que hagin resultat ferides per un animal hauran de posar-ho en coneixement dels serveis sanitaris perquè puguin ser sotmesos a tractament si fos aconsellable. També s'informarà de l'incident les autoritats judicials.

 

CAPÍTOL IX

PROTECCIÓ DELS ANIMALS

 

Article 44

Prohibicions

Queda prohibida, respecte als animals a què es refereix la present Ordenança:

1.- Causar-ne la mort, excepte en els casos d'animals destinats al sacrifici, malaltia incurable o necessitat ineludible. En qualsevol cas, el sacrifici serà realitzat per eutanàsia sota control veterinari i a les instal·lacions autoritzades.

2.- Colpejar-los, maltractar-los, infligir-los qualsevol mal injustificat o cometre-hi actes de crueltat.

3.- Practicar-los qualsevol tipus de mutilació, excepte les controlades per veterinaris.

4.- Deixar-los a la intempèrie sense l'adequada protecció per a les circumstàncies meteorològiques.

5.- Mantenir-los en instal·lacions indegudes des del punt de vista higienicosanitari o que no es corresponguin amb les necessitats etològiques i fisiològiques de l'espècie.

6.- No facilitar-los l'alimentació necessària per al desenvolupament, atenent a l'espècie, raça i edat.

7.- Fer-los ingerir substàncies que puguin causar-los sofriments o danys innecessaris.

8.- Vendre'ls o donar-los a laboratoris o clíniques per a experimentació, excepte casos expressament autoritzats amb finalitat científica i sense sofriment per a l'animal.

9.- Posseir-los sense complir els calendaris de vacunacions i tractaments obligatoris.

10.- La utilització en activitats comercials que li suposin maltractaments, sofriments, danys o que no es corresponguin amb les característiques etològiques i fisiològiques de l'espècie de què es tracti.

11.- Vendre'ls a menors de divuit anys o a incapacitats sense l'autorització dels qui en tenguin la pàtria potestat o tutela.

12.- Criar-los per a la venda o vendre'ls en establiments que no posseeixin les llicències o permisos corresponents i no estiguin registrats com a nuclis zoològics. Queda prohibida la venda ambulant i per correu.

13.- Portar-los lligats a vehicles en marxa.

14.- Abandonar-los a llocs tancats o deshabitats, a la via pública, camps, solars o jardins.

15.- Organitzar baralles d'animals i, en general, animar a escometre's els uns als altres, o a llançar-se contra persones o vehicles de qualsevol classe.

16.- La utilització en espectacles, festes populars i altres activitats que impliquin crueltat o maltractament i puguin ocasionar-los sofriments o fer-los objecte de tractaments antinaturals, així com utilitzar-los comercialment en instal·lacions no legalitzades per a això.

17.- Queda prohibit l'amollament d'espècies animals no autòctones que puguin suposar un fort impacte per a l'ecosistema.

Article 45

Decomís

L'Ajuntament, per ell mateix o a través d'un servei externalitzat de recollida d'animals, podrà decomissar els animals de companyia si existissin indicis de maltractaments o tortura, presentassin símptomes d'agressió física o desnutrició o es trobassin a instal·lacions indegudes.

 

CAPÍTOL X.

ESTABLIMENTS DE VENDA O TINENÇA D'ANIMALS

 

Article 46

Establiments i activitats per a la cura d'animals

1. Les residències d'animals de companyia, les escoles d'ensinistrament i altres instal·lacions creades per a mantenir temporalment els animals de companyia, hauran de ser declarats nuclis zoològics per l'administració competent i obtenir els corresponents títols habilitants com a requisit imprescindible per al funcionament, d'acord amb la normativa del registre de nuclis zoològics de les Balears, que estableix els requisits per a l'autorització i registre d'aquests centres. Hauran de complir amb la normativa urbanística i legislació d'activitats classificades en cas de tenir més de sis animals.

2. Cada centre portarà un registre amb les dades de cada un dels animals que hi ingressin i dels propietaris o persona responsable. Aquest registre estarà a la disposició de les autoritats competents.

Article 47

Requisits de l'animal per a l'ingrés

Els amos o posseïdors de l'animal hauran de presentar, en ocasió de l'ingrés en els establiments, certificació veterinària acreditativa que l'animal no presenta cap malaltia manifesta i justificativa que l'animal ha estat sotmès a les vacunacions contra la ràbia, hepatitis, leptospirosi, brom, així com qualssevol altres de preceptives.

Article 48

Requisits de l'establiment

Els establiments a què fa referència el present capítol hauran de:

a)  Disposar d'habitacles prou alts perquè els animals puguin romandre amb el cap alçat, i prou amples perquè puguin donar la volta sobre si mateixos de manera confortable.

b)  Disposar d'un parc annex a l'habitacle, de sòl impermeable i no relliscós.

c)  Disposar de parcs oberts delimitats, amb sòl natural o terra batuda perquè els animals puguin fer exercici.

Els establiments per a animals de companyia que no siguin mamífers hauran de disposar d'habitacles tancats que hauran de complir les condicions que reglamentàriament s'estableixin.

Article 49

Defuncions en establiments

Si morís un animal a la residència o un altre establiment dels previstos en el present capítol s'haurà d'emetre un certificat veterinari que expressi les causes de la mort i conservar-ne el cadàver durant 48 hores a la disposició del propietari o persona responsable, que serà avisada immediatament.

Article 50

Entrenadors i ensinistradors

A les escoles d'entrenament únicament podran entrenar-hi animals les persones que acreditin posseir els coneixements i la titulació corresponent.

L'entrenament de l'animal es realitzarà de manera lenta, sense perjudicar-ne la salut ni el benestar, sense forçar-lo a traspassar la capacitat o les forces naturals i sense utilitzar mitjans que provoquin mal, sofriment o angoixa.

Article 51

Establiments de venda d'animals

Els establiments destinats a la compravenda d'animals de companyia podran simultaniejar aquesta activitat amb la venda d'aliments o complements per a la tinença, circulació, ensinistrament o toaleta.

A més del compliment de les altres disposicions que els siguin aplicables:

1. El venedor haurà de donar al comprador, en el moment del lliurament de l'animal, un document subscrit per ell mateix en el qual s'especifiquin sota la seua responsabilitat els següents extrems:

a) Espècie, raça, varietat, sexe i senyals somàtics més aparents.

b) Documentació acreditativa, lliurada per facultatiu competent, en cas que l'animal es lliuri vacunat contra malalties.

c) Document d'inscripció en el llibre d'orígens de la raça, si així s'hagués acordat en el pacte transaccional.

d) Justificant de la venda de l'animal.

2. Els mamífers no podran ser venuts fins transcorreguts quaranta dies des de la data del naixement i hauran de mostrar totes les característiques pròpies dels animals sans i ben nodrits.

3. Els aparadors on s'exhibeixin els animals no estaran sotmesos a l'acció directa dels raigs solars, i hauran de mantenir la temperatura i condicions que millor s'ajustin al seu hàbitat natural.

 

CAPÍTOL XI.

RÈGIM SANCIONADOR

De les infraccions i sancions

 

Article 52

Responsables

1.- Seran responsables de les infraccions els qui per acció o omissió haguessin participat en la seua comissió, el propietari o tenidor dels animals o, en el seu cas, el titular de l'establiment, local o mitjà de transport en què es produeixin els fets, i en aquest últim supòsit, a més, l'encarregat del transport.

2.- En els supòsits en què les infraccions poguessin ser constitutives de delicte, l'autoritat competent podrà acordar la confiscació de l'animal fins que l'autoritat judicial proveeixi sobre aquest, i haurà de donar trasllat immediat dels fets a l'òrgan jurisdiccional competent.

Article 53

Tipificació d'infraccions

Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

1. Tendran la consideració d'INFRACCIONS LLEUS:

a)  La possessió d'un ca no censat correctament, incloent el registre d'ADN.

b)  La no-inscripció en el registre corresponent de la manera establida a la present Ordenança i el funcionament de totes aquelles activitats relacionades amb animals que el requereixin, d'acord amb el que s'estableix a les disposicions legals vigents.

c)  No recollir els excrements i no netejar l'orina dels cans o gats a zones públiques, de conformitat amb el que es disposa a la present Ordenança.

d)  La no-possessió o la possessió incompleta d'un arxiu amb les fitxes clíniques dels animals objecte de vacunació o tractament obligatori.

e)  La venda o donació d'animals a menors de 18 anys o incapacitats sense l'autorització dels qui en tenguin la pàtria potestat o custòdia.

f)   El transport d'animals amb vulneració dels requisits establits a la present Ordenança i altra legislació aplicable.

g)  L'ús d'artefactes destinats a limitar o impedir la mobilitat dels animals en condicions prohibides.

h)  La circulació d'animals per les vies públiques que no vagin proveïts de collar i conduïts mitjançant cadena, corretja o cordó resistent.

i)   Permetre als animals accedir i trepitjar zones públiques enjardinades.

j)   Permetre l'accés de cans a platges fora del calendari previst a la present Ordenança.

k)  Alimentar animals silvestres, domèstics abandonats o vagabunds en espais públics.

l)   No disposar dels mitjans necessaris per a recollir els excrements i netejar l'orina quan es passegi un o diversos cans.

m) La presència d'animals a qualsevol classe de locals destinats a la fabricació, venda, emmagatzematge, transport o manipulació d'aliments.

n)  L'entrada, circulació i permanència de cans o gats als parcs de jocs infantils públics i altres espais prohibits per aquesta ordenança.

o)  La tinença d'animals en habitatges en males condicions higièniques i sanitàries que atemptin contra la salut pública o que ocasionin molèsties als vesins o al mateix animal.

p)  Qualsevol altre incompliment de la present Ordenança que no estigui qualificat com a infracció greu o molt greu.

2. Tendran la consideració d'INFRACCIONS GREUS:

a)  Deixar amollat un animal potencialment perillós o no haver adoptat les mesures necessàries per a evitar-ne l'escapada o pèrdua.

b)  Incomplir l'obligació d'identificar un animal potencialment perillós, de conformitat amb el que es preveu a la Llei 50/1999, de 23 de desembre.

c)  Ometre la inscripció d'un animal potencialment perillós en el registre municipal corresponent.

d)  Tenir un ca potencialment perillós a llocs públics sense morrió o no subjecte amb cadena.

e)  El transport d'animals potencialment perillosos amb vulneració del que es disposa a la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos.

f)   La negativa o resistència a subministrar dades o facilitar la informació requerida per les autoritats competents o els seus agents, amb vista al compliment de funcions establides a la Llei 50/1999, de 23 de desembre, així com el subministrament d'informació inexacta o de documentació falsa.

g)  Obligar els animals a treballar o a produir en cas de malaltia o desnutrició o a una sobreexplotació que en pugui fer perillar la salut.

h)  El subministrament a un animal de substàncies no permeses, sempre que això no suposi perjudici a tercer.

i)   L'esterilització, la pràctica de mutilacions innecessàries, les agressions físiques greus i el sacrifici d'animals sense control facultatiu o en contra del que s'estableix a la present Ordenança i altra legislació aplicable.

j)   Les agressions físiques que produeixin lesions greus.

k)  L'abandó no reiterat d'un animal.

l)   L'alienació d'animals amb malaltia contagiosa, tret que aquest aspecte fos desconegut pel venedor en el moment de la transacció.

m) La venda a laboratoris, clíniques o altres establiments per a experimentació, sense autorització de la Conselleria d'Agricultura i Pesca.

n)  Exercir la venda ambulant d'animals fora dels establiments, mercats i fires legalitzats.

o)  La no-vacunació o la no-realització de tractaments sanitaris obligatoris.

p)  La donació d'animals com a premi, reclam publicitari, recompensa o regal de compensació per altres adquisicions de naturalesa diferent a la transacció onerosa d'animals.

q)  El manteniment dels animals sense l'alimentació o en instal·lacions indegudes des del punt de vista higiènic sanitari o inadequades per a la pràctica de les cures i l'atenció necessàries, d'acord amb les necessitats etològiques, segons raça i espècie.

r)   Els maltractaments i agressions físiques o psíquiques als animals.

s)  L'abandó dels animals morts.

t)   L'abandó d'un animal atropellat.

u)  La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals l'espècie dels quals estigui inclosa en els apèndixs I i II de la CITES o C2 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els corresponents permisos d'importació.

v)  La reincidència en la comissió d'una infracció lleu.

3. Tendran la consideració d'infraccions MOLT GREUS:

a)  Abandonar un animal potencialment perillós.

b)  La possessió d'un animal potencialment perillós sense llicència.

c)  Vendre o transmetre per qualsevol títol un ca o animal potencialment perillós a qui manqui la llicència.

d)  Ensinistrar animals per a activar-ne l'agressivitat o per a finalitats prohibides.

e)  Ensinistrar animals potencialment perillosos per aquell a qui manqui el certificat de capacitació.

f)   L'organització o celebració de concursos, exercicis, exhibicions o espectacles d'animals potencialment perillosos, o la seua participació, destinats a demostrar l'agressivitat dels animals.

g)  El sacrifici dels animals amb sofriments físics o psíquics, sense necessitat o causa justificada.

h)  La filmació d'escenes que comportin crueltat, maltractament o patiment d'animals quan el mal no sigui simulat.

i)   L'esterilització, la pràctica de mutilacions i de sacrifici d'animals sense control veterinari.

j)   La cria i comercialització d'animals sense les llicències i permisos corresponents.

k)  Subministrar-los drogues, fàrmacs o aliments que contenguin substàncies que puguin ocasionar-los sofriments, greus trastorns que n'alterin el desenvolupament fisiològic natural o la mort, excepte les controlades per veterinaris en cas de necessitat.

l)   La utilització d'animals de companyia en espectacles, baralles, festes populars i altres activitats que indiquin crueltat o maltractament i puguin ocasionar-los la mort, sofriment o fer-los subjectes de tractes antinaturals o vexatoris; en aquest supòsit, per a la imposició de la sanció corresponent, s'atendrà al que es disposa a la normativa aplicable en matèria d'espectacles, establiments públics i activitats recreatives.

m) La incitació als animals per a escometre contra persones o altres animals, exceptuant els cans de la Policia i els dels pastors.

n)  L'assistència sanitària als animals per persones no facultades a tals efectes per la legislació vigent.

o)  La reincidència en la comissió d'una infracció greu.

Les infraccions tipificades en els apartats anteriors podran portar aparellades com a sancions accessòries la confiscació, decomís, esterilització o sacrifici dels animals potencialment perillosos, la clausura de l'establiment i la suspensió temporal o definitiva de la llicència per a tinença d'animals potencialment perillosos o del certificat de capacitació d'ensinistrador.

Els establiments on es cometessin les infraccions molt greus de manera reiterada podran així mateix ser objecte de tancament temporal, durant un període màxim de dos anys.

Article 54

Imports de les sancions

Les infraccions tipificades a la present Ordenança que es corresponguin amb infraccions de la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos, seran sancionades, ex art. 13.5 de la Llei 50/1999, amb multes de:

a)  Infraccions lleus, des de 150,25 euros fins a 300,50 euros.

b)  Infraccions greus, des de 300,51 euros fins a 2.404,04 euros.

c)  Infraccions molt greus, des de 2.404,05 euros fins a 15.025,30 euros.

Les infraccions tipificades a la present Ordenança que es corresponguin amb infraccions de la Llei 1/1992, de 8 d'abril de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà de les Illes Balears, es sancionaran, ex art. 48 de la Llei 1/1992, amb multes de:

a)  Les infraccions lleus seran sancionades amb multa de 60,10 euros fins a 300,50 euros.

b)  Les infraccions greus, amb multa de 300,51 euros fins a 1.502,53 euros.

c)  Les infraccions molt greus ho seran amb multa de 1.502,54 euros fins a 15.025,30 euros.

La resta d'infraccions tipificades a la present Ordenança, ex art. 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, excepte previsió legal diferent, hauran de respectar les següents quanties:

a)  Infraccions molt greus: fins a 3.000 euros.

b)  Infraccions greus: fins a 1.500 euros.

c)  Infraccions lleus: fins a 750 euros.

En aquest sentit, si bé l'ordenança no podrà establir sancions diferents de les recollides en el llindar que reguli la llei, sí que podrà dins aquesta forquilla concretar l'import que resulti convenient.

Per això, atenent a la seua importància, intencionalitat, transcendència social, ambiental o sanitària i perjudici o mal causat, les següents infraccions tipificades a l'article anterior seran sancionades:

1.  Dins les infraccions tipificades com a lleus a la present Ordenança:

a)  Els punts b, d, e, f, i, j, k, l i n de l'art. 53.1, es sancionaran amb multes de 100 €.

b)  Els punts a, g i h de l'art. 53.1 es sancionaran amb multes de 200 €.

c)  Els punts c, m i o de l'art. 53.1 es sancionaran amb multes de 300 €.

2.  Dins les infraccions tipificades com a greus a la present Ordenança:

a)  Els punts s, t i p de l'art. 53.2 es sancionaran amb una multa de 500 €.

b)  Els punts c, f, k i o de l'art. 53.2 es sancionaran amb una multa de 1.000 €.

c)  l'art. 53.2 b es sancionarà amb una multa de 1.500 €.

d)  Els punts a i e de l'art. 53.2 es sancionaran amb una multa de 2.000 €.

e)  l'art. 53.2 d es sancionarà amb una multa de 2.200 €.

3.  I dins les infraccions tipificades com a molt greus a la present Ordenança:

a)  Els punts a i b de l'art. 53.3 es sancionaran amb una multa de 2.500 €.

b)  Els punts c, d i e de l'art. 53.3 es sancionaran amb una multa de 2.600 €.

 

Article 55

Graduació de les sancions

1. En la imposició de les sancions es tendrà en compte, per a graduar la quantia de les multes no definides expressament a l'article anterior i la imposició de les sancions accessòries, els següents criteris:

a)  L'ànim de lucre il·lícit i la quantia del benefici obtengut en la comissió de la infracció.

b)  La transcendència social o sanitària i el perjudici causat per la infracció comesa, tant a persones com a animals.

c)  La intencionalitat o negligència.

d)  La reiteració o reincidència.

e)  L'incompliment reiterat de requeriments previs.

2. Es considerarà respecte a les infraccions tipificades a la present Ordenança previstes a la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà de les Illes Balears, ex art. 48.4 de la Llei 1/1992, que existeix reincidència quan existeixin dos resolucions fermes pel mateix fet infractor en el període de dos anys o tres per fets de diferent naturalesa en el mateix període.

En el cas de reincidència, s'imposarà la sanció màxima del nivell que correspongui, i si a aquesta ja li havia correspost una sanció en el seu grau màxim, la infracció serà qualificada en el nivell immediatament superior.

3. Es considera que existeix reincidència en els altres supòsits, ex art. 29.3 d de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, la comissió en el terme d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa.

4. La imposició de qualsevol sanció prevista per la present Ordenança no exclou la responsabilitat civil i penal ni l'eventual indemnització de danys i perjudicis que puguin correspondre al sancionat.

Article 56

Potestat sancionadora

1.  La imposició de les sancions previstes a la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de la CAIB de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà correspondrà:

a) A l'alcalde/alcaldessa, en cas d'infraccions lleus.

b) Al Ple de l'Ajuntament, en cas d'infraccions greus.

c) A la Conselleria d'Agricultura en cas d'infraccions molt greus.

2.  La imposició de les sancions vinculades amb infraccions relatives a animals potencialment perillosos correspondrà a l'alcalde/alcaldessa, d'acord amb la Llei 50/1999.

3.  La imposició de les sancions per la resta d'infraccions previstes a la present Ordenança correspondrà a l'alcalde/alcaldessa, sens perjudici de les delegacions corresponents.

Article 57

Procediment sancionador

El procediment sancionador s'ajustarà als límits establits a la vigent Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 58

Prescripció i caducitat

1. Les infraccions a les quals es refereix la present Ordenança previstes a la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, prescriuran en el termini de dos mesos si són lleus, en el d'un any les greus i en el de dos anys les molt greus.

Les infraccions a les quals es refereix la present Ordenança previstes a la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos i la resta d'infraccions, d'acord amb el que es preveu a l'article 30 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, prescriuran les molt greus al cap de tres anys, les greus al cap de dos anys i les lleus al cap de sis mesos.

2. El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar-se des del dia en què la infracció s'hagués comès. En el cas d'infraccions continuades o permanents, el termini començarà a córrer des que va finalitzar la conducta infractora.

3. El procediment sancionador caducarà al cap de sis mesos de la paralització i s'entendrà que ocorre així quan no s'hagi dut a terme en aquest temps cap notificació d'actuació o diligència, sens perjudici que l'instructor de l'expedient pugui acordar un termini major en resolució motivada i notificada a l'interessat, quan la naturalesa o les circumstàncies de l'actuació o la diligència en curs ho requereixin.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Per a tot el que no és previst a la present Ordenança s'atendrà al que es disposa a la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de la CAIB de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos, RD 287/2002, de 22 de març, de desenvolupament de l'esmentada Llei 50/1999, així com altra legislació que resulti d'aplicació.

DISPOSICIÓ FINAL

El text íntegre de la present Ordenança es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a l'efecte de l'entrada en vigor, una vegada transcorregut el termini previst a la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda expressament derogada l'Ordenança municipal sobre tinença i protecció d'animals a l'entorn humà en el municipi de Santa Eulària des Riu publicada en el BOIB núm. 74, de 25.05.2004.

 

Signat digitalment a Santa Eulària des Riu (2 d'agost de 2022)

L'alcaldessa

Mª del Carmen Ferrer Torres