Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 417160
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 18 de juliol de 2022, relatiu a la concessió convocatòria OPA 2022 i aprovació del conveni tipus (exp. 3203-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Consell Executiu, en la sessió de dia 11 d'abril de 2022, va aprovar la convocatòria d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (d'ara endavant OPA) corresponent al període comprès entre dia 1 de gener i dia 31 de desembre de 2022, que es regeix pel text refós de les bases aprovat pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021).

2. L'import global màxim de l'ajut acordat pel Consell Executiu del CIM és de 35.000 €. Amb càrrec a la partida 5.41200.4890000 del pressupost del 2022, un import de 31.500 €, i un import de 3.500 € de la partida que es determini en el pressupost del 2023.

L'article 174.2 e del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, preveu que es poden contreure compromisos per despeses que s'estenguin a exercicis posteriors a aquell en què s'autoritzin sempre que la seva execució s'iniciï en el propi exercici i que, a més, siguin transferències corrents que derivin de convenis subscrits per les corporacions locals amb altres entitats públiques o privades sense ànim de lucre.

A fi de complir l'esmentada normativa, aquests ajuts s'han de formalitzar mitjançant un conveni.

3. El termini de presentació de sol·licituds ha estat de 20 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). S'han presentat tres sol·licituds d'ajut a la convocatòria per a les OPA, una d'elles fora del termini establert.

Els beneficiaris de la mateixa línia d'ajuts de l'any 2021 han sol·licitat un ajut de la convocatòria de l'any 2022. Els tres sol·licitants van justificar la realització de l'activitat subvencionada i les despeses per les quals es va concedir l'ajut i, d'acord amb la base 11.1 de les bases que regien la convocatòria, se'ls va abonar el 90 % del total de l'ajut concedit. En relació amb el 10 % restant, els tres beneficiaris han presentat en termini la justificació i resta pendent que el CIM emeti l'informe de justificació final de l'ajut. Si fos necessari, es tramitarà l'expedient de revocació parcial i consegüent pèrdua del dret de cobrament de l'ajut.

4. L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l'illa de Menorca des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de 2022.

5. La base 4 d'aquests ajuts enumera les activitats subvencionables:

Línia 1. Manteniment de la pròpia organització professional agrària

Línia 2. Representació, assessorament i publicacions:

a) Desenvolupament de la funció representativa dels interessos socioeconòmics dels seus associats.

b) Publicació del mitjà de comunicació de l'organització dirigit principalment als seus socis, tant si és imprès com si és digital.

c) Realització d'activitats d'assessorament relacionades amb el sector, sempre que tenguin relació amb un millor servei als associats.

6. La subvenció màxima total que pot rebre cada un dels sol·licitants és de 17.000 €, segons fixa la base 8 d'aquests ajuts.

7. S'estableix en la base 11.1 que es tramitarà un primer pagament del 90 % de la subvenció concedida en el moment que es presenti la primera justificació (base 12.2), la qual cosa s'ha de fer, com a màxim, dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria. El 10 % restant es tramitarà quan el beneficiari presenti la justificació (base 12.2) i el compte anual de l'entitat, la qual cosa ha de fer, com a màxim, dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria.

8. Dia 30 de juny de 2022 es reuní la Comissió Avaluadora dels ajuts i va emetre la seva proposta.

Per tot l'exposat,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Concedir, per un import total de 34.000 €, els ajuts següents de la convocatòria d'ajuts del CIM a les organitzacions professionals agràries de Menorca (BOIB núm. 59 de 5 de maig de 2022) que es regeix pel text refós de les bases aprovades per el Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021) amb l'objecte de participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les OPA des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de 2022:

Sol·licitant

NIF

Línia 1

Línia 2

Proposta de concessió

AGRAME

G07207996

12.186,62 €

4.813,38 €

17.000,00 €

UNIÓ DE PAGESOS

G07277171

13.364,89 €

3.635,11 €

17.000,00 €

TOTAL

34.000,00 €

D'aquest import total de 34.000 €, anirà amb càrrec a la partida 5.41200.4890000 del pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2022 la quantitat de 30.600 € (90%) i, l'import restant, 3.400 € (10%), es pagarà amb càrrec a la partida que es determini en el pressupost del CIM per a l'any 2023.

Segon. Denegar la sol·licitud d'ajut presentada per FAGME (NIF G07558976) per haver-la registrat d'entrada quan ja havia finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds.

Tercer. Notificar aquests acords als interessats en la part que individualment els correspongui.

Quart. Remetre a la BDNS aquests acords en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i publicar-los en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Aprovar el conveni tipus que es transcriu a continuació en compliment de l'article 174.3 del Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 de març, que aprova el text refós de la llei que regula les hisendes locals:

Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i .............................. per a l'any 2022

Reunits

José Pastrana Huguet, conseller executiu del Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret de Presidència núm. 425/2019, de 10 de juliol (BOIB núm. 95 ext. d'11 de juliol de 2019), en relació amb els decrets de la Presidència núm. 421/2019 i núm. 69/2021, de 26 de febrer (BOIB núm. 28 de 27 de febrer de 2021).

...................................................., president/a de ..................................................... (NIF ....................), elegit per acord de ................................

Ambdues parts ens reconeixem la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni.

Antecedents

1. El Consell Executiu, en la sessió de dia 11 d'abril de 2022, va aprovar la convocatòria d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (d'ara endavant OPA) corresponent al període comprès entre dia 1 de gener i dia 31 de desembre de 2022, que es regeix pel text refós de les bases aprovat pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021).

2. L'import global màxim de l'ajut acordat pel Consell Executiu del CIM és de 35.000 €. Amb càrrec a la partida 5.41200.4890000 del pressupost del 2022, un import de 31.500 €, i un import de 3.500 € de la partida que determini en el pressupost del 2023.

L'article 174.2 e del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, preveu que es poden contreure compromisos per despeses que s'estenguin a exercicis posteriors a aquell en què s'autoritzin, sempre que la seva execució s'iniciï en el propi exercici i que, a més, siguin transferències corrents que es derivin de convenis subscrits per les corporacions locals amb altres entitats públiques o privades sense ànim de lucre.

3. En data ... de ............. de 2021, i GE/ ......./2022, ....................... sol·licità un ajut del CIM de la convocatòria d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les OPA corresponent al període comprès entre dia 1 de gener i dia 31 de desembre de 2022 per un import de .................

4. El Consell Executiu de dia ..............., reunit en sessió ................, acordà entre d'altres concedir un ajut a ................................... per un import de ..................

I com a resultat d'aquests antecedents, establim el present conveni d'acord amb els següents

Pactes

Primer. Objecte i finalitat

1. L'objecte d'aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l'illa de Menorca des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de l'any en curs.

2. Aquests ajuts tenen per finalitat contribuir al desenvolupament i la millora del sector agrari a través dels serveis d'entitats de representació col·lectiva.

3. Les actuacions que es desenvoluparan en el marc d'aquest conveni són les que es relacionen en la sol·licitud presentada en data ... de ........... de 2021, i GE/........./2022

Segon. Compromisos econòmics del Consell Insular de Menorca

1. El Departament d'Economia i Territori contribuirà en aquest conveni amb una aportació total màxima de 17.000 € del Pressupost del Consell Insular de Menorca per els anys 2022 i 2023.

Aquesta aportació és compatible amb la concessió d'altres ajuts pel mateix concepte a l'OPA per part d'altres entitats, sense perjudici de l'obligació de l'entitat beneficiària de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca. En cap cas l'import de les aportacions i els ajuts rebuts pot superar el cost de l'activitat subvencionada.

2. Conformement amb el que preveu l'article 48.5 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, el compromís financer que assumeix el CIM amb aquest conveni és financerament sostenible, perquè, mentre que la despesa compromesa per a l'any 2022 ve emparada de crèdit adequat i suficient en la partida 5.41200.4890000 del pressupost del CIM per a l'any 2022, la despesa prevista per al 2023 queda condicionada a l'aprovació del pressupost del CIM per a l'exercici 2023.

En relació amb l'any 2021, la subvenció que rep aquesta OPA ha augmentat. L'increment de l'ajuts es deu a l'aplicació de la base 8 del text refós de les bases aprovades pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021), relatiu a la determinació de l'import de la subvenció.

Tercer. Compromisos per part de l'OPA

1. L'OPA assumeix els compromisos següents:

a) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

b) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li demani el Consell Insular de Menorca.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

d) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

e) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

2. L'OPA ha d'acreditar que es troba al corrent de les seves obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, amb la Seguretat Social i el Consell Insular de Menorca. No es podrà fer el pagament de la subvenció si no es compleix aquest requisit.

3. L'OPA autoritza el Consell Insular de Menorca a comprovar, en qualsevol moment, el compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social.

Quart. Justificació i pagament de les actuacions

1. Dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria és el darrer dia per presentar la primera justificació del 90 % de l'ajut i dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria és el darrer dia per justificar el 10 % restant de les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La justificació de la realització del projecte subvencionat, de la consecució dels objectius de la subvenció i del compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut, és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el contingut següent:

- Memòria justificativa de la realització del projecte pel qual se sol·licita l'ajut i del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S'han de relacionar en la memòria els viatges de les reunions de representació a què s'hagi assistit, tot especificant lloc, data i finalitat de la convocatòria.

- Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i data de pagament (annex IV). Aquest document també s'ha de presentar en format de full de càlcul (excel, libreoffice...).

Les despeses de naturalesa tributària generades en el període subvencionable i que no es puguin liquidar abans de dia 31 de desembre de l'any en curs es podran fer efectives fins al 31 de gener de l'any posterior al de la convocatòria.

- Còpia de les actes de les reunions a les quals s'ha assistit com a representant de l'organització.

- Comptes anuals de l'organització.

3. Els aspectes no prevists expressament en aquest conveni en relació amb la justificació i el pagament de la subvenció es regeixen per les bases 11 i 12 del text refós de les bases aprovades pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021).

Cinquè. Seguiment, vigilància i control

1. Per seguir, vigilar i controlar aquest conveni, i resoldre'n possibles conflictes, cada part en designarà un representant.

2. Quan les controvèrsies no es resolguin de mutu acord, les qüestions litigioses se sotmetran al coneixement i decisió de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Sisè. Instrucció de l'expedient

Es nomena la senyora Isabel Martín Neira, tècnica agrícola del Departament d'Economia i Territori, com a instructora d'aquest expedient.

Setè. Vigència

El present conveni serà efectiu a partir del dia que se signi i i tindrà vigència fins que s'hagin complert totes les obligacions establertes en el conveni. No es preveu en cap cas la possibilitat de prorrogar aquest conveni.

Vuitè. Rescissió

Aquest conveni es rescindirà, amb audiència prèvia de les parts, per les causes següents:

  • El mutu acord entre les parts, que s'haurà de documentar per escrit.
  • L'incompliment greu o manifest de les obligacions d'una de les parts signants del conveni.
  • La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l'objecte d'aquest conveni.
  • La decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
  • Per denúncia expressa de qualsevol de les parts per a separar-se'n de forma unilateral. En aquest cas s'ha de comunicar per escrit a les altres parts amb una antelació mínima de tres mesos. En qualsevol cas, les parts es comprometen a finalitzar el desenvolupament de les accions ja iniciades en el moment de la notificació de la denúncia.

Novè. Revocació i reintegrament

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció es regeix per la base 14 del text refós de les bases aprovades pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021).

Desè. Règim d'infraccions i sancions administratives

Pel que fa a les infraccions i sancions administratives es regeix per la base 15 del text refós de les bases aprovades pel Consell Executiu del CIM en sessió de dia 20 de setembre de 2021 (BOIB núm. 136 de 5 d'octubre de 2021).

Onzè. Liquidació del conveni

1. L'incompliment i la rescissió del conveni donaran lloc a la seva liquidació a fi de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.

2. En el supòsit de convenis dels quals derivin compromisos financers, s'entenen acomplerts quan el seu objecte s'hagi realitzat en els termes i a satisfacció de totes dues parts, d'acord amb les seves competències respectives, tenint en compte les regles següents:

a) Si de la liquidació resulta que l'import de les actuacions executades per alguna de les parts és inferior als fons que aquesta hagi rebut de la resta de parts del conveni per finançar l'execució esmentada, aquella ha de reintegrar a aquestes l'excés que correspongui a cada una,en el termini màxim d'un mes des que s'hagi aprovat la liquidació.

Si, un cop transcorregut el termini màxim d'un mes esmentat en el paràgraf anterior, no s'ha produït el reintegrament, s'ha d'abonar a les parts esmentades, també en el termini d'un mes comptador d'aquest moment, l'interès de demora aplicable al reintegrament esmentat, que en tot cas és el que resulti de les disposicions de caràcter general reguladores de la despesa pública i de l'activitat economicofinancera del sector públic.

b) Si és superior, la resta de parts del conveni, en el termini d'un mes des de l'aprovació de la liquidació, han d'abonar a la part de què es tracti la diferència que correspongui a cadascuna, amb el límit màxim de les quantitats que cadascuna s'hagi compromès a aportar en virtut del conveni. En cap cas les parts del conveni tenen dret a exigir a la resta cap quantia que superi els límits màxims esmentats.

3. No obstant això, si quan hi concorri qualsevol de les causes de rescissió del conveni hi ha actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la comissió de seguiment, vigilància i control del conveni o, si no n'hi ha, del responsable del mecanisme a què fa referència la lletra f de l'article 49, poden acordar la continuació i l'acabament de les actuacions en curs que considerin oportunes, i establir un termini improrrogable per al seu final, un cop transcorregut el qual se n'ha d'efectuar la liquidació en els termes que estableix l'apartat anterior.

Dotzè. El règim jurídic aplicable a la present convocatòria és el que queda establert a:

Els aspectes no prevists expressament en aquest conveni es regeixen per les disposicions que siguin aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les següents:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
  • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic
  • Acord del Consell Executiu adoptat en sessió de caràcter ordinari d'11 d'abril de 2022, relatiu a l'aprovació de la convocatòria OPA 2022 (BOIB núm. 59 de 5 de maig de 2022)

Tretzè. Qüestions litigioses i jurisdicció competent

1. Les controvèrsies que puguin sorgir en la interpretació i aplicació dels pactes d'aquest conveni les ha de resoldre l'ordre jurisdiccional contenciós-administratiu, de conformitat amb el que preveu Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa. No obstant això, les controvèrsies que es puguin plantejar sobre la interpretació i execució del conveni, s'han de dirimir amb caràcter previ pels responsables del seguiment, vigilància i control del conveni designats.

2. Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.

I en prova de conformitat amb el contingut d'aquest conveni, el signam en els llocs i les dates de les signatures electròniques que consten en aquest document.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

Maó, 26 de juliol de 2022 El secretari del Consell Executiu Per delegació de la presidenta ​​​​​​​(Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019) Octavi Pons Castejón