Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 405882
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per al finançament de despeses d’adquisició de vehicles elèctrics i d’adquisició i/o manteniment d’eines informàtiques i tecnològiques utilitzats en la prestació de serveis socials a les Illes Balears amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques i l’impost sobre societats, corresponent als anys 2022 i 2023, per a inversions a realitzar durant els anys 2023 i 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 640005

Fins a l'any 2016, l'Administració general de l'Estat gestionava els ajuts derivats de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), mitjançant els quals es finançaven diversos programes d'interès general de caràcter social.

La Sentència 9/2017, de 19 de gener de 2017, del Tribunal Constitucional, va estimar parcialment el conflicte positiu de competències interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la convocatòria estatal de subvencions a entitats del tercer sector amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques. Aquesta Sentència reconeix la competència autonòmica per gestionar les subvencions esmentades, amb independència de l'origen dels fons, atès que estan dirigides al finançament de programes en matèria d'assistència social, competència exclusiva de la comunitat autònoma recurrent.

Així doncs, la jurisprudència constitucional ha determinat que la convocatòria i la concessió de les subvencions del tram autonòmic de l'IRPF corresponen a les comunitats autònomes, les quals s'han d'ajustar a la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions, a la normativa autonòmica aplicable i al que estableixi l'acord corresponent del Consell de Ministres.

En compliment de la Sentència 9/2017, el Consell de Ministres, en la sessió de 23 de juny de 2017 i a proposta de la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, adoptà un acord pel qual s'autoritzaren els criteris de distribució, i la distribució resultant, aprovats pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, destinats a subvencionar, per part de les comunitats autònomes i les ciutats amb estatut d'autonomia, programes d'interès general amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 (BOE núm. 150, de 24 de juny).

El Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 101, de 17 d'agost de 2017, publicà per primera vegada la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2017 amb un pressupost assignat per un import de 3.040.904,41 euros.

El Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 156, de 16 de novembre de 2019 publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 15 de novembre de 2019 per la qual s'amplia el crèdit assignat a la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2018 i 2019, aprovada mitjançant la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació d'1 d'agost de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost), i es fixa un nou termini per presentar sol·licituds.

El Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 195, de 14 de novembre de 2020 publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per al finançament de despeses d'adquisició de vehicles elèctrics i d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzats en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2020.

El Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 195, de 18 de novembre de 2021, publicà la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per al finançament de despeses d'adquisició de vehicles elèctrics i d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzades en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per a l'any 2021.

El Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència de 22 d'octubre de 2021 acordà autoritzar la distribució territorial entre les comunitats autònomes (excepte País Basc i Navarra) i ciutats de Ceuta i Melilla, del crèdit destinat a subvencionar programes considerats d'interès social amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de l'impost sobre societats, per a l'any 2021. La quantia assignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears fou de 5.377.502 euros.

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre inscrites al Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials destinats a les persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d'atenció prioritària.

El text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el decret esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.

L'article 6 del text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears —modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març— estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials, a la qual atribueix les competències, entre d'altres, de gestió dels programes de serveis socials i de foment de programes d'inclusió social.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports a través de la Direcció General de Serveis Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat IV.2.6 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021).

En data 11 de març de 2021 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 5 de març de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

 

Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no impliquen ajudes d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que es disposa en l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que les entitats beneficiàries no són "empreses" en el sentit de l'esmentat article, al no realitzar cap activitat econòmica.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per al finançament de despeses d'adquisició de vehicles elèctrics i d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzats en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent als anys 2022 i 2023 per finançar actuacions executades en els exercicis 2023 i 2024, d'acord amb els punts que consten com a annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'un milió tres-cents setanta-vuit mil sis-cents quaranta-dos euros (1.378.642,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2022

689.321,00 €

17401.313E01.78000.00. FF 22073

2023

689.321,00 €

17401.313E01.78000.00. FF 23073 (o l'alternativa corresponent)

3. Autoritzar una despesa d'un milió tres-cents setanta-vuit mil sis-cents quaranta-dos euros (1.378.642,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2022

689.321,00 €

17401.313E01.78000.00. FF 22073

2023

689.321,00 €

17401.313E01.78000.00. FF 23073 (o l'alternativa corresponent)

4. Aprovar la següent distribució següent per línies i anualitats del pressupost de la convocatòria:

Any

Quantia

Línia

2022

551.000,00 €

Línia 1. Adquisició de vehicles elèctrics

138.321,00 €

Línia 2. Adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques

2023

551.000,00 €

Línia 1. Adquisició de vehicles elèctrics

138.321,00 €

Línia 2. Adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques

No obstant això, aquesta distribució és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les línies d'una mateixa anualitat estan vinculades. Si no s'exhaureix el crèdit destinat a una de les línies esmentades, els crèdits sobrants passen a l'altra línia.

5. Designar la Direcció General de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

​​​​​​​Palma, document signat electrònicament (20 de juliol de 2022)

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per finançar les despeses d'inversió per a l'adquisició de vehicles elèctrics i l'adquisició o el manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzades en la prestació de serveis socials que es duguin a terme a les Illes Balears. El finançament es farà amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques i l'impost sobre societats, corresponent als anys 2022 i 2023, per finançar inversions a executar en els exercicis 2023 i 2024.

2. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

3. La convocatòria s'emmarca dins la previsió d'aprovació dels criteris de distribució dels crèdits del Ple del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.

4. Les inversions que s'han de dur e terme en el marc d'aquesta convocatòria, tal com estableix el punt 1.1, s'han de correspondre amb les necessitats d'atenció prioritària que estableix l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que són les següents:

  1.  Discapacitat física, psíquica o sensorial.
  2.  Dificultats d'integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques.
  3.  Dificultats d'integració social vinculades a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.
  4.  Necessitat social, com la relacionada amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.
  5.  Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents.
  6.  Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.
  7.  Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.
  8.  Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d'altres addiccions.
  9.  Vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials.
  10.  Problemes de convivència i de cohesió social.
  11.  Urgències socials.
  12.  Emergències socials per catàstrofe.

També s'hi inclou el desenvolupament d'actuacions destinades a la promoció, la formació i l'acollida de personal voluntari, sempre que estiguin relacionades específicament i explícitament amb les situacions de necessitat d'atenció prioritària esmentades.

2. Àmbit temporal

Són subvencionables les despeses que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins els següents períodes:

  • 1 de gener i el 31 de desembre de 2023 per a les inversions corresponents a les concessions de l'anualitat 2022.
  • 1 de gener i el 31 de desembre de 2024 per a les inversions corresponents a les concessions de l'anualitat 2023.

3. Pressupost

1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'un milió tres-cents setanta-vuit mil sis-cents quaranta-dos euros (1.378.642,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

​​​​​​​

Any

Quantia

Partida pressupostària

2022

689.321,00 €

17401.313E01.78000.00. FF 22073

2023

689.321,00 €

17401.313E01.78000.00. FF 23073 (o l'alternativa corresponent)

2. La distribució del crèdit per a cada anualitat es farà atenent les línies i els criteris següents:

Any

Quantia

Línia

2022

551.000,00 €

Línia 1. Adquisició de vehicles elèctrics

138.321,00 €

Línia 2. Adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques

2023

551.000,00 €

Línia 1. Adquisició de vehicles elèctrics

138.321,00 €

Línia 2. Adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques

No obstant això, aquesta distribució és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties de les línies d'una mateixa anualitat estan vinculades. Si no s'exhaureix el crèdit destinat a una de les línies esmentades, els crèdits sobrants passen a l'altra línia.

3. L'import total consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Aquesta modificació no implicaria que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afectaria la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Requisits de les entitats beneficiàries

1. Poden resultar beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

  1.  Estar constituïdes legalment com a entitats privades sense ànim de lucre amb dos anys d'antelació a la data d'acabament del termini de presentació d'instàncies.
  2.  En la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estar inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
  3.  Estar inscrita en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
  4.  Tenir entre els objectius, directament o indirectament, la realització de les activitats o els fins relacionats amb l'objecte de les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials.
  5.  Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears i desenvolupar les activitats de manera real i efectiva en l'àmbit de la comunitat autònoma.
  6.  Disposar de l'organització, estructura tècnica i capacitat suficient i necessàries per garantir que es compleixi l'activitat objecte de subvenció.
  7.  Haver desenvolupat algun programa o projecte en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears entre els dies 1 de gener de 2019 i la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
  8.  Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
  9.  Haver justificat suficientment, si pertoca, les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears o qualsevol altra administració pública.
  10.  Acreditar una experiència mínima de dos anys i especialització en l'atenció al col·lectiu o als col·lectius als quals s'adrecen els programes.
  11.  No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  12.  Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència front a la violència.
  13.  En el cas de comptar amb personal contractat, l'entitat sol·licitant ha de disposar d'un sistema de gestió preventiu en algunes de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els temes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats següents: els organismes o les entitats de dret públic adscrits o vinculats a una administració pública; les universitats; els partits polítics i les fundacions que en depenen; els col·legis professionals; les cambres oficials de comerç, indústria i navegació; les societats civils; les organitzacions empresarials i els sindicats, i altres entitats amb fins específics i naturalesa anàlegs que s'han esmentat.

​​​​​​​5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

  1.  Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de tres dies hàbils, no es fa constar el contrari.
  2.  Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.
  3.  Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
  4.  Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
  5.  Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten per un període mínim de 10 anys, quant a les inversions derivades dels ajuts de la línia 1, i per un període mínim de 5 anys quant a les inversions derivades dels ajuts de la línia 2.
  6.  Assumir la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost total de la inversió per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis, o bé a través d'aportacions de tercers, garantint que aquesta es faci efectiva en els terminis i condicions establerts per atorgar la subvenció.
  7.  Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
  8.  Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur l'entitat beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, en les bases reguladores.
  9.  Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, durant un període mínim de 8 anys, que estaran a disposició de la Conselleria competent en matèria d'Afers Socials, de la Intervenció General de la comunitat autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir.
  10.  Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
  11.  Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació i la documentació que els requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.
  12.  Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització, dins el termini establert.
  13.  Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta convocatòria i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
  14.  Adoptar les mesures de difusió consistents en fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents, els cartells, els bàners o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb càrrec a l'assignació del 0,7 % de l'IRPF, com també els logotips corresponents.
  15.  Així mateix s'incorporarà en un lloc visible del vehicle, els béns i/o en les eines adquirits una referència expressa al finançament de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i als fons procedents de l'IRPF, d'acord amb el manual d'identitat corporativa que es posarà a disposició dels beneficiaris.
  16.  Tot el material editat, així com les indicacions de mida i imatge, requereixen l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria, que s'ha de sol·licitar a l'adreça electrònica comunicacio@sgsersoc.caib.es.
  17.  Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
  18.  Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa a el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. L'entitat beneficiària ha d'adquirir tant el vehicle com totes les eines informàtiques i tecnològiques sol·licitades i que hagin fonamentat la concessió de la subvenció. En el supòsit que, posteriorment a la concessió de l'ajut, apareguin incidències greus en l'adquisició dels béns i dels productes referits a la sol·licitud i, per tant, suposin la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, l'entitat beneficiària podrà sol·licitar —mitjançant un informe dels proveïdors referits i una declaració responsable de l'entitat— una autorització de modificació dels béns i dels productes a adquirir per uns altres de característiques anàlogues, sempre que no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment i no perjudiqui terceres persones, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera de 5 de març de 2021 i l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005. En tal cas, el possible increment en el preu dels béns i productes l'ha d'assumir l'entitat beneficiària.

6. Despeses subvencionables i import de les subvencions

1. Únicament són subvencionables les despeses derivades de les inversions realitzades d'acord amb les sol·licituds aprovades i que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria:

a. Línia 1: les despeses d'inversió en un vehicle elèctric endollable utilitzat en la prestació de serveis socials a les Illes Balears1. El vehicle ha de ser nou, matriculat per primera vegada a Espanya a nom de la persona beneficiària de l'ajut. S'hi exclouen els vehicles de mobilitat personal (VMP), d'acord amb la definició de l'annex II del Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles.

1 Han de ser vehicles elèctrics purs (BEV), propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l'energia dels quals procedeix, parcialment o totalment, de l'electricitat de les bateries i que utilitzen per a la recàrrega l'energia d'una font exterior al vehicle com, per exemple, la xarxa elèctrica.

b. Línia 2: les despeses d'inversió per a l'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzades en la prestació de serveis socials a les Illes Balears.

2. En cap cas se consideraran despeses subvencionables i queden expressament exclosos com a cost elegible d'aquesta subvenció:

a. Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos personals sobre la renda.

b. Les despeses de finançament associades a les inversions.

3. L'import màxim que es pot sol·licitar per a la línia 1, d'adquisició de vehicles elèctrics, és de 60.000,00 euros, IVA inclòs. S'estableix un límit d'ajuts d'una sol·licitud i un vehicle per entitat beneficiària.

4. L'import màxim que es pot sol·licitar per a la línia 2, d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques, és de 3.000,00 euros, IVA inclòs.

5. Cada entitat pot presentar un màxim de dues sol·licituds, una per a cada línia de finançament. En cas que es presenti una sol·licitud per a cada línia, ambdues sol·licituds no tenen perquè coincidir necessàriament al mateix exercici pressupostari. En la sol·licitud l'entitat haurà d'especificar la línia i l'anualitat a la qual se presenta.

7. Documentació que cal presentar

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el que s'estableix al punt 8 d'aquesta convocatòria.

2. A la sol·licitud (imprès 1) s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a. Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.

b. L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c. Una declaració responsable (imprès 2) signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:

  • Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.
  • Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
  • Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial Decret Legislatiu 5/2000 de 4 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.

d. Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, que serà suficient amb indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (imprès 3).

e. Una declaració responsable de la persona representant de l'entitat en la qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears (imprès 4).

f. Una declaració responsable pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar l'impost, si està subjecta a pagar-lo, o bé si està subjecta a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 4).

g. Les entitats que desenvolupin projectes que suposin un contacte habitual amb menors han de presentar una declaració responsable signada electrònicament en què facin constar que estan en possessió dels certificats negatius del Registre Central de Delinqüents Sexuals de tots els treballadors afectats i que, en el cas de noves contractacions, tendran els certificats abans d'incorporar-los-hi i que es comprometen a prendre les mesures pertinents en cas de situacions sobrevingudes (imprès 5).

h. Una declaració responsable de la persona representant de l'entitat en la qual es facin constar els anys d'experiència prèvia de l'entitat en programes o serveis de serveis socials i en gestió de programes d'IRPF (imprès 4).

i. Un declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 4).

j. En el cas de les entitats que presentin la sol·licitud de subvenció per a la línia 1, d'adquisició de vehicles elèctrics, i en els casos que s'indiquen als punts 8.2.a i 16.3 d'aquesta convocatòria, com a mínim tres pressuposts de tres empreses diferents referits a un model de vehicle similar (amb indicació expressa de les característiques avaluables en el quadre de criteris establert en el punt 12.5.a d'aquesta convocatòria).

k. En el cas de les entitats que presentin la sol·licitud de subvenció per a la línia 2, d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques, com a mínim un pressupost amb especificacions tècniques o tecnològiques clares de la inversió que es pretén fer.

l. Fitxa emplenada amb els criteris de valoració per a cada una de les línies (imprès 6).

3. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en altres convocatòries instruïdes per la Direcció General de Serveis Socials, poden substituir els documents exigits en els apartats a, b i d per una declaració responsable de la persona que acrediti la representació de l'entitat en la qual consti el manteniment de les mateixes condicions (imprès 7).

4. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquest procediment implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per tal de poder tramitar-la.

5. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds és de vint dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment i la documentació adjunta, per mitjans electrònics, preferentment a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o, en el seu defecte, mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC).

2. Les entitats interessades poden presentar sol·licituds de subvenció per finançar despeses de projectes relacionats amb les actuacions assenyalades en el punt 1.4 d'aquesta convocatòria, d'acord amb les condicions i els límits que s'estableixen a continuació:

a. Línia 1: Les entitats interessades poden presentar una sol·licitud de finançament de despeses d'inversió corresponents a vehicles elèctrics utilitzats en la prestació de serveis socials. Per a aquesta línia 1 i en els casos que s'indiquen al punt 16.3 d'aquesta convocatòria, com a mínim s'han d'adjuntar a la sol·licitud tres pressuposts de tres empreses diferents en els quals s'estableixi el cost de la inversió, amb caràcter previ a la contracció del lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

b. Línia 2: Les entitats interessades poden presentar una sol·licitud de finançament de despeses d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzades en la prestació de serveis socials. Per a aquesta línia 2, s'ha d'adjuntar a la sol·licitud un pressupost en què s'estableixi el cost de la inversió.

3. Cada entitat pot presentar un màxim d'una sol·licitud per a cada línia de finançament. En cas que es presenti una sol·licitud per a cada l´ínia, ambdues sol·licituds no tenen perquè correspondre necessàriament al mateix exercici pressupostari.

4. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en l'apartat 7.2 amb la primera de les sol·licituds, excepte pel que fa a la documentació prevista en els apartats g, h, i, j, k, l que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud.

5. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Serveis Socials.

9. Examen de la documentació

1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini establert.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició. D'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, es dictarà resolució que declari el desistiment.

4. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

10. Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió d'Avaluació, integrada pels membres següents:

a. President: el/la cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials, o la persona que delegui.

b. Vocals:

  • El/la cap del Departament Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • El/la cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, o la persona que delegui.
  • Tres persones tècniques de la Direcció General de Serveis Socials.

c. Secretari o secretària: una de les tres persones tècniques de la Direcció General de Serveis Socials designades com a vocals.

2. En el cas que, d'acord amb el que estableix l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini, es pot ampliar el nombre de tècnics de les direccions generals que formen part de la Comissió.

11. Instrucció i resolució dels procediments. Òrgans competents

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot donar audiència a les entitats interessades durant un termini de deu dies a l'efecte de proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de la inversió, sempre que això no perjudiqui terceres persones. S'entendrà que la persona o entitat interessada accepta la proposta formulada per l'òrgan instructor si s'hi expliciten clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini indicat. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

3. D'acord amb els informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, la Comissió ha d'emetre l'informe global inicial que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir, per a cada línia i anualitat, la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació, com també la previsió de finançament dels projectes presentats.

4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor del procediment iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat.

5. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, la proposta de resolució definitiva perquè, en un termini de tres dies hàbils des de l'endemà de la notificació individual de la proposta de resolució definitiva, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució —i, entre altres, assumeix així l'obligació establerta en el punt 5.1 f— si no manifesta el contrari en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació.

6. En el cas que es produeixin renúncies i, si escau, d'acord amb el darrer incís del punt 12.5.g) d'aquesta convocatòria, l'òrgan instructor proposarà a la següent entitat per ordre de puntuació, i així successivament, la concessió de l'ajut en funció del pressupost romanent. En el cas establert en el punt anterior, aquesta entitat també disposarà de tres dies per acceptar o renunciar aquesta nova proposta.

7. Un cop s'hagin acceptat totes les propostes de subvenció escaients, l'òrgan instructor elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment.

8. La consellera d'Afers Socials i Esports dictarà les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria. Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i les obligacions que comporta la concessió.

9. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

10. La resolució motivada del procediment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Els ajuts concedits s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determina l'article 45 de la Llei 39/2015.

11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció

1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions, els articles 6 i 7 de l'Ordre de la Consellera i el que disposa aquesta convocatòria.

3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida pot ser superior a la quantia sol·licitada.

4. En cap cas, l'import de les subvencions concedides pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.

5. La Comissió Avaluadora ha d'aplicar els procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció que s'especifica a continuació.

a. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria, pel que fa a les despeses d'inversió corresponents a l'adquisició de vehicles elèctrics utilitzats en la prestació de serveis socials (línia 1) són els següents:

A) CARACTERÍSTIQUES I TIPUS DE VEHICLE (MÀXIM 50 PUNTS)

Tipus de vehicle (màxim 20 punts)

Mitjà de transport per a usuaris d'un servei concertat que sol·licita subvenció per a l'increment de places

20

Mitjà de transport per a usuaris d'un servei subvencionat que sol·licita subvenció per a l'increment de places

15

Mitjà de transport per altres tipus de serveis i/o equipament comunitari d'atenció directa a usuaris

5

Nombre de places (màxim 10 punts)

Vehicle de 9 places o més

10

Vehicle d'entre 6 i 8 places

7

Vehicle de fins a 5 places

5

Equipament de continuïtat o equipament de nova dotació (màxim 10 punts)

Equipament que requereix una nova dotació de vehicle

10

Equipament que requereix una substitució de vehicle

5

Ús previst pel vehicle (màxim 10 punts)

 

Ús per a persones usuàries

10

Ús per a professionals

5

B) CRITERIS DE QUALITAT DE L'ENTITAT (MÀXIM 20 PUNTS)

Mesures de caràcter social (màxim 10 punts)

Personal amb contracte indefinit superior al 80 % de la plantilla

10

Personal amb contracte indefinit superior al 70 % i fins al 80 % de la plantilla

5

Personal amb contracte indefinit superior al 60 % i fins al 70 % de la plantilla

3

Igualtat de gènere (màxim 5 punts)

Entitat amb pla d'igualtat inscrit en el Registre de Plans d'Igualtat de les Empreses

5

Entitat sense pla d'igualtat inscrit en el Registre de Plans d'Igualtat de les Empreses

0

Clàusula lingüística (màxim 5 punts)

Ús preferent del català en tots els elements de difusió

5

Ús no preferent del català en els elements de difusió

0

C) ALTRES (MÀXIM 30 PUNTS)

Participació en convocatòries de subvencions a càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per a inversions de vehicles (BOIB núm. 156, de 16 de novembre de 2019, BOIB núm. 195, de 14 de novembre de 2020 i BOIB núm. 159, de 18 de novembre de 2021) (màxim 30 punts)

Entitat no subvencionada en cap de les convocatòries anteriors a càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per a inversions en vehicles (línia 1)

30

Entitat subvencionada en una de les convocatòries anteriors a càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per a inversions en vehicles (línia 1)

15

Entitat subvencionada en dues o tres de les convocatòries anteriors a càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per a inversions en vehicles (línia 1)

0

b. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria pel que fa a les despeses d'inversió corresponents a l'adquisició o el manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques en la prestació de serveis socials (línia 2) són els que es detallen a continuació:

A) EINES INFORMÀTIQUES I TECNOLÒGIQUES (MÀXIM 20 PUNTS)

Tipus d'eines informàtiques i tecnològiques (màxim 20 punts)

Compra o implantació de noves eines tecnològiques per a processos de millora en la gestió d'una entitat (RH, finançament, etc.) i de millora de formació i comunicació entre professionals

20

Compra o implantació de noves eines tecnològiques aplicades a la millora de la pràctica d'atenció directa i assistencial amb persones usuàries

17

Renovació i manteniment d'equipaments informàtics o llicències de programes destinats a professionals

15

Altres (Especificau-les breument)

10

B) CRITERIS DE QUALITAT DE L'ENTITAT (MÀXIM 20 PUNTS)

Mesures de caràcter social (màxim 10 punts)

Personal amb contracte indefinit superior al 80 % de la plantilla

10

Personal amb contracte indefinit superior al 70 % i fins al 80 % de la plantilla

5

Personal amb contracte indefinit superior al 60 % i fins al 70 % de la plantilla

3

Igualtat de gènere (màxim 5 punts)

 

Entitat amb pla d'igualtat inscrit en el Registre de Plans d'Igualtat de les Empreses

5

Entitat sense pla d'igualtat inscrit en el Registre de Plans d'Igualtat de les Empreses

0

Clàusula lingüística (màxim 5 punts)

 

Ús preferent del català en tots els elements de difusió

5

Ús no preferent del català en els elements de difusió

0

C) ALTRES (MÀXIM 10 PUNTS)

Participació en la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per al finançament de despeses d'adquisició de vehicles elèctrics i d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzats en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (BOIB núm. 195, de 14 de novembre de 2020 i BOIB núm. 159, de 18 de novembre de 2021) (màxim 10 punts)

Entitat no subvencionada en la convocatòria anterior per al finançament de despeses d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (línia 2)

10

Entitat subvencionada en una de les convocatòries anteriors per al finançament de despeses d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (línia 2)

5

Entitat subvencionada en les dues convocatòries anteriors per al finançament de despeses d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (línia 2)

0

 

c. Per determinar l'import de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió per a l'adquisició de vehicles elèctrics (línia 1), s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula del paràgraf a) anterior.

d. La puntuació mínima necessària amb relació a les despeses d'inversió per a l'adquisició de vehicles elèctrics (línia 1) perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 50 punts. En cas contrari, serà inadmesa.

e. Per determinar l'import de la subvenció amb relació a les despeses d'inversió per a l'adquisició o el manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques (línia 2), s'ha de valorar cada sol·licitud de 0 a 50 punts, d'acord amb els criteris que estableix la taula del paràgraf b) anterior.

f. La puntuació mínima necessària amb relació a les despeses d'inversió per a l'adquisició o el manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques (línia 2) perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 25 punts. En cas contrari, serà inadmesa.

g. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtengut la puntuació mínima superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les regles següents:

— Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb els criteris dels barems anteriors, s'ordenaran per cada anualitat i de forma decreixent segons la puntuació obtinguda i, de conformitat amb aquest ordre, s'atribuirà a les entitats beneficiàries tota la subvenció sol·licitada fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria, amb els límits indicats en els punts 6.3 i 6.4 d'aquesta convocatòria. A més, l'import subvencionat es correspondrà amb l'import del pressupost més econòmic presentat per a cada una de les línies, sens perjudici del que disposa el punt 8.2.a, en el darrer incís, d'aquesta convocatòria.

— La darrera sol·licitud subvencionable per a cada anualitat, d'acord amb l'ordre de prelació establert i segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria. En cas que l'entitat proposada en darrer lloc com a beneficiària rebutgi la proposta de resolució, tal com indiquen els punts 11.5 i .6 d'aquesta convocatòria, es notificarà successivament i individualment les entitats següents, per ordre de prelació de la llista de sol·licituds excloses, fins que alguna l'accepti expressamenti, entre d'altres, assumeix així l'obligació establerta en el punt 5.1.f)― i s'esgoti d'aquesta manera el pressupost de la convocatòria.

— En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds d'inversió subvencionables per a la línia 1, de despeses d'inversió per a l'adquisició de vehicles elèctrics, es donarà prioritat a la sol·licitud d'inversió que tingui una puntuació més alta en el criteri següent:

  • Tipus de vehicle
  • Si persisteix l'empat, s'atendrà a la puntuació més alta obtinguda en la resta de criteris, segons l'ordre successiu següent:

1. Mesures de caràcter social.

2. Igualtat de gènere.

3. Clàusula lingüística.

4. Participació en la convocatòria de subvencions a càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per a inversions de vehicles (BOIB núm. 156, de 16 de novembre de 2019 i BOIB núm. 195, de 14 de novembre de 2020, BOIB núm. 159, de 18 de novembre de 2021).

— En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds d'inversió subvencionables per a la línia 2, de despeses d'inversió per a l'adquisició o el manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques, es donarà prioritat a la sol·licitud d'inversió que tengui una puntuació més alta en el criteri següent:

  • Eines informàtiques i tecnològiques
  • Si persisteix l'empat, s'atendrà a la puntuació més alta obtinguda en la resta de criteris, segons l'ordre successiu següent:

1. Mesures de caràcter social.

2. Igualtat de gènere.

3. Clàusula lingüística.

4. Participació en la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per al finançament de despeses d'adquisició de vehicles elèctrics i d'adquisició o manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques utilitzades en la prestació de serveis socials a les Illes Balears, amb càrrec de l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques (BOIB núm. 195, de 14 de novembre de 2020, BOIB núm. 159, de 18 de novembre de 2021).

 

— En cas que, així i tot, persisteixi l'empat entre diferents entitats en qualsevol de les dues línies, es donarà prioritat d'acord amb l'ordre d'entrada de la sol·licitud.

— La resta de sol·licituds que superin la puntuació mínima de 50 punts amb relació a les despeses d'inversió per a l'adquisició de vehicles elèctrics, i les que superin la puntuació mínima de 25 punts amb relació a les despeses d'inversió per a l'adquisició o el manteniment d'eines informàtiques i tecnològiques, es poden finançar en cas d'ampliació del crèdit disponible per a aquesta finalitat.

— En el cas que, un cop es reparteixin tots els imports sol·licitats d'acord amb el procediment anterior, quedi un romanent de crèdit a la convocatòria es podrà repartir aquest import entre les entitats inadmeses, és a dir, les que no hagin arribat als mínims de puntuació establerts prèviament. El repartiment del romanent es farà seguint les mateixes regles descrites als apartats anteriors, seguint en qualsevol cas l'ordre de prelació de la puntuació obtinguda.

13. Pagament dels ajuts

1. Per finançar les inversions, es faran dos pagaments, corresponents a cada una de les anualitats:

a. El pagament de la subvenció, corresponent a l'adquisició de la inversió durant l'anualitat 2023, serà del 100 % de l'import concedit per aquesta anualitat i es farà anticipadament, durant l'exercici 2022, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b. El pagament de la subvenció, corresponent a l'adquisició de la inversió durant l'anualitat 2024, serà del 100 % de l'import concedit per aquesta anualitat i es farà anticipadament, durant l'exercici 2023, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els pagaments prevists en el punt 13.1 suposen una bestreta superior al 75 % de l'import màxim previst en aquesta convocatòria, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.

14. Justificació

1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % de la inversió aprovada per a cada línia i anualitat, com a màxim el 31 de març de l'exercici següent al de l'execució de les actuacions, mitjançant la modalitat de justificació ordinària, d'acord amb els requisits que estableix l'article 19 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

2. L'entitat ha d'aportar la documentació justificativa següent:

a. Una memòria tècnica justificativa, que ha d'incloure:

i. Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització total i efectiva de la inversió d'acord amb la sol·licitud presentada i tota l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.

ii. Un informe tècnic de la inversió realitzada que inclourà, en qualsevol cas, la descripció i acreditació documental de l'activitat a la qual s'ha destinat la inversió subvencionada.

b. Una memòria econòmica anual, en la qual han de constar:

i. Un compte justificatiu degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat que ha d'incloure la relació dels justificants de les inversions realitzades (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d'emissió i de pagament i el percentatge d'imputació a la inversió subvencionada, tenint en compte els altres ajuts de què disposa l'entitat per dur a terme l'activitat subvencionada.

ii. Un balanç final del pressupost total de la inversió realitzada, que ha d'especificar les despeses que ha finançat el Govern de les Illes Balears, les que han finançat altres entitats o administracions públiques i les que s'han finançat amb fons propis.

iii. Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de la inversió subvencionada durant el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'exercici en què s'ha realitzat la inversió, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de la inversió per la qual s'ha concedit la subvenció, entre l'1 de gener de l'any en què s'ha realitzat la inversió i el 31 de març de l'any en què es formalitza la justificació. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament certificada per l'entitat bancària corresponent.

iv. A les factures hi han de constar les dades següents:

— Raó social i NIF del proveïdor.

— Raó social i NIF de l'associació.

— Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.

— Data d'emissió.

— Data efectiva del pagament.

 

c. Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració i finançament de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i els fons procedents de l'IRPF, d'acord amb allò establert en els apartats 5.1. n) i g) d'aquesta convocatòria

d. Una declaració responsable signada electrònicament, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, tot l'import de la inversió finançada amb l'ajut, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

4. Les factures han de tenir una data compresa entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2023 o 2024, d'acord amb la sol·licitud presentada i l'anualitat justificada.

5. Els justificants de pagament de les factures de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2024 o 2025, respectivament, d'acord amb la sol·licitud presentada i l'anualitat justificada.

6. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l'endemà de la notificació a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

15. Ampliació del termini d'execució i de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar com a màxim el 28 de febrer de 2024 o de 2025, segons el període d'execució al que faci referència i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

16. Formes de justificació admissibles

1. Són formes de justificació admissibles els originals o còpies digitalitzades de les següents:

a. Despeses d'inversió: factures amb l'IVA inclòs

b. Despeses de subministrament d'equipament: factures amb l'IVA inclòs

c. Despeses fiscals: rebuts

d. Despeses financeres: rebuts i certificats bancaris

e. Altres despeses: mitjançant qualsevol justificant que permeti la comprovació efectiva de la despesa (factures, rebuts, etc.)

En cap cas es consideraran despeses finançables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, serà despesa finançable l'import de la base imposable, i només en el cas que el beneficiari estigui exempt o no subjecte a tributació per l'impost sobre el valor afegit (IVA), es considerarà també com a despesa l'import corresponent a aquest impost.

Atès l'exposat, l'IVA constitueix una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o totalment i no és recuperable. El finançament pot ser del 100 % al 0 % en funció del règim de tributació de l'activitat i el beneficiari.

El fet de no recuperar tot o part de l'IVA suposa una situació fiscal excepcional que el beneficiari haurà d'acreditar mitjançant un certificat d'exempció o prorrata.

2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a l'execució de l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

17. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, així com l'accés a les activitats del projecte subvencionat de les persones de la Direcció General de Serveis Socials responsables de fer-ne el seguiment.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

18. Revocació dels ajuts concedits

1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tingui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

19. Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

20. Compatibilitat

1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin concedir altres administracions o entitats públiques o privades, excepte les que pugui atorgar l'Administració general de l'Estat mitjançant la convocatòria del tram estatal per a la realització d'activitats d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

21. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

22. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i el Text refós de la Llei de subvencions.