Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 398167
Aprovació definitiva ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de dia 13 de juny de 2022 aprovà definitivament l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor i, transcorregut el termini previst a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es procedeix a la publicació d'aquest acord definitiu així com del text íntegre de l'ordenança.

«Aprovació definitiva de  l' Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagaments dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor. 

Antecedents

1. El Ple de l‘Ajuntament en sessió de  dia 14 de febrer de 2022 acordà, aprovar inicialment  l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagaments dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor (Exp. 19135/2021)

2. Aquest acord d'aprovació inicial es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 28 de dia 22 de febrer de 2022 i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Manacor el  22 de febrer de 2022, quedant exposat per un termini de 30 dies hàbils als efectes que els interessats poguessin examinar els expedients i presentar les reclamacions que estimessin oportunes.

Dins el termini legalment establert,NO ES VAREN PRESENTAR AL·LEGACIONS contra l'acord d'aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagaments dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor ( Exp. 19135/2021).

No obstant això, En data 8 de març de 2022 i RGE 1916, El GRUP   MUNICIPAL AIPC/SYS, va presentar  al.legacions quant a l'acord d'aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor (Exp. 18335/2021), al·legacions que afectaven, de manera directa a l'acord d'aprovació de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagaments dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor ( Exp. 19135/2021)

3. Simultàniament, i en compliment de l'article 102 c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es va procedir a donar audiència prèvia durant 30 dies hàbils a les associacions veïnals i de defensa de persones consumidores i usuàries establertes en l'àmbit territorial de Manacor que estiguin inscrites en el registre municipal i que les seves finalitats guardin relació amb l'objecte de la disposició aprovada.   En aquest sentit, es va procedir a donar audiència a les següents associacions:

- Associació de veïns Llevant, notificada en data 24 de març de 2022.

- Associació de Santa Catalina i Es Creuers, notificada en data 25 de març de 2022

Finalitzat el termini d'audiència, no s'han rebut reclamacions ni al·legacions de cap tipus per part de cap de les associacions esmentades.

4. De conformitat amb l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, es va sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'avaluació d'impacte de gènere en relació a l'acord d'aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagaments dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor ( Exp. 19135/2021) , el qual es va emetre en data 11 de març de 2022 (RGE 5200, de 15 de març de 2022) que conté una sèrie de recomanacions.

5. Informe de la TAG de Gestió Tributària de data 26 de maig de 2022, sobre els suggeriments rebuts a l'informe de l'IB-DONA, que conclou que  el contingut de l'informe i les recomanacions realitzades no suposen cap alteració del contingut del text aprovat provisionalment, atès que es tracta de suggeriments de redacció, per la qual cosa  es poden incorporar  al text de la modificació aprovada sense més tràmit..

6. Informe favorable de la TAG de Gestió Tributària, subscrit pel secretari de l'Ajuntament, de data 31 de maig de 2022. 

Per tot això propòs que, amb dictamen previ de la Comissió Informativa General, el Ple de l'Ajuntament adopti el següent

 

ACORD

1. Aprovar definitivament l' Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor, incorporant les modificacions derivades de l'estimació de les al·legacions presentades a l'expedient18335/2021, així com els suggeriments indicats a l'informe de l'IBDONA, tot d'acord amb el text que es transcriurà a continuació.  

2. Publicar aquest acord definitiu en el BOIB, juntament amb el text íntegre de l' Ordenança Reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per al pagament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor .

L'entrada en vigor queda prevista pel dia de la publicació del text íntegre en el BOIB, una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva de l'Ordenança, amb la tramesa d'una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia. 

Text definitiu de l'ordenança:

ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI PER A LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'APARCAMENTS SUBTERRANIS  PÚBLICS DEL MUNICIPI DE MANACOR

ARTICLE 1 FONAMENT LEGAL

1. De conformitat amb l'establert als articles 133.2 i 142 de la Constitució i a l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i el disposat a l'article 20.6 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la «Prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per la prestació del servei d'aparcaments subterranis municipals de la Plaça de Sant Jaume i Passeig de Na Camel·la  de Manacor i la Plaça de s'Aljub de Porto Cristo, que es regirà per aquesta ordenança.

2. D'acord amb l'article 20.6, les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que es percebin per la prestació dels serveis públics a què es refereix l'apartat 4 de l'article 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, realitzada de manera directa mitjançant personificació privada o mitjançant gestió indirecta, tendran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari, conforme al previst a l'article 31. 3 de la Constitució.

En concret, tendran tal consideració les exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres formes de Dret privat.

Sense perjudici de l'establert a l'article 103 de la Llei de contractes del sector públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat es regularan mitjançant ordenança. 

ARTICLE 2 OBJECTE DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL

Constitueix l'objecte d'aquesta prestació patrimonial la utilització per les persones particulars dels aparcaments subterranis municipals de la Plaça de Sant Jaume i Passeig de Na Camel·la  de Manacor i la Plaça de s'Aljub de Porto Cristo mitjançant l'entrada i estada dels vehicles en els mateixos, amb les següents modalitats:

- Aparcament de vehicles amb abonament

- Aparcament de vehicles en rotació

- Aparcament de bicicletes amb abonament

ARTICLE 3 DEFINICIONS DEL SERVEI

1. L'empresa pública de Serveis del Municipi de Manacor, S.A. (SAM)  és l' encarregada de la gestió i explotació del servei públic d'aparcaments subterranis, en virtut de l'Acord del Ple de l'Ajuntament de data 12 de setembre de 2011.

2. Quant a la gestió del servei, s'estarà a les normes contingudes a l'ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis de plaça de Sant Jaume i passeig de Na Camel.la de Manacor i plaça de s'Aljub de Porto Cristo.

3. De conformitat amb allò establert a l'ordenança reguladora  de l'ús i funcionament del aparcaments, s'entendrà per persona usuària amb abonament aquella que adquireix el dret d'ús d'una plaça no numerada, mitjançant la corresponent targeta d'abonament per un període concret d'entre els oferits i per a un màxim de dos vehicles de la seva propietat i que abona la corresponent prestació patrimonial de caràcter públic no tributari.

Tots els vehicles autoritzats dins la mateixa targeta hauran de constar com a de titularitat de la persona usuària al permís de circulació. La targeta només permetrà l'estacionament d'un dels vehicles autoritzats al mateix temps, per tal d'evitar-ne l'ús fraudulent.

4. Així mateix, de conformitat amb allò establert a l'ordenança reguladora  de l'ús i funcionament del aparcaments s'entendrà per persona usuària en rotació aquella que adquireix l'ús d'una  plaça no numerada per un  temps no predeterminat i abona la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari corresponent al temps d'ocupació, mitjançant l'obtenció d'un tiquet d'aparcament en rotació.

5. Per últim, conforme a l'ordenança reguladora  de l'ús i funcionament del aparcaments s'entendrà per persona usuària amb abonament per a aparcament de  bicicletes, aquella que adquireix l'ús d'una plaça numerada destinades a aparcament de bicicletes, mitjançant la corresponent targeta d'abonament pel període contractat, vinculada a una sola persona usuària, que pot vincular fins a dues bicicletes autoritzades per targeta, que hauran d'estar degudament identificades amb una ferratina que serà facilitada per la SAM al moment de donar d'alta l'abonament. La targeta només permet l'estacionament d'una de les bicicletes autoritzades al mateix temps, per tal d'evitar-ne l'ús fraudulent, a la plaça d'aparcament assignada per la SAM.           .

ARTICLE 4 PERSONES OBLIGADES AL PAGAMENT I ALTRES RESPONSABLES 

1. Estan obligades al pagament de la prestació patrimonial les persones físiques o jurídiques i les entitats a que es refereix l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que gaudeixin, utilitzin o aprofitin del servei d'aparcaments de la Plaça de Sant Jaume i Passeig de Na Camel·la  de Manacor i la Plaça de s'Aljub de Porto Cristo, ja sigui en la modalitat d'abonament o en la de rotació.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques o jurídiques a què es refereixen l'article 42 de la Llei General Tributària.

3. Seran responsables subsidiaris les persones responsables de l'Administració de societats, Sindicatures, Intervenció i Liquidació de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

ARTICLE 5 QUANTIA DE LA TARIFA

1. La quantia d'aquestes tarifes serà exposada en llocs visibles a l'entrada i sortida dels aparcaments subterranis municipals de la Plaça de Sant Jaume i Passeig de Na Camel·la de Manacor i la Plaça de s'Aljub de Porto Cristo.

2. Quant a les definicions relatives a rotació lliure, abonament a temps complet, abonament diürn, abonament nocturn i abonament per a aparcament de bicicletes s'estarà a allò que estableixi l'ordenança reguladora de l'us i funcionament dels aparcaments.

3. Les tarifes de preu a satisfer pel servei d'aparcaments subterranis municipals (IVA inclòs) seran les següents:

a) Aparcament de Plaça Sant Jaume de Manacor:

- Rotació lliure: 0,0226€/min 

- Abonament a temps complet: 60€/mes

- Abonament diürn: 45€/mes

- Abonament nocturn: 30€/mes

- Abonament bicicletes 5€/trimestre

b) Aparcament de Passeig de Na Camel.la de Manacor:

- Rotació lliure: 0,0226€/min 

- Abonament a temps complet: 60€/mes

- Abonament diürn: 45€/mes

- Abonament nocturn: 30€/mes

- Abonament bicicletes 5€/trimestre

c) Aparcament de Plaça de s'Aljub de Porto Cristo (aplicació condicionada i subjecta a allò que estableix l'ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments)

- Rotació lliure: 0,226€/min

- Abonament a temps complet: 60€/mes

- Abonament diürn:45€/mes

- Abonament nocturn: 30€/mes

ARTICLE 6 NORMES DE GESTIÓ, MERITACIÓ I PAGAMENT DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL

1. Aparcament en rotació lliure

a) En el supòsits d'aparcament en rotació lliure, es merita la prestació del servei i neix l'obligació de pagament de la prestació patrimonial, des de que s'inicia el servei d'aparcament mitjançant l'entrada dels vehicles subjectes a la prestació patrimonial no tributària, moment en el qual, li serà expedit un tiquet d'entrada.

b) El pagament de la tarifa d'aparcament en rotació es realitzarà a través de les màquines expenedores i al moment previ a la sortida de l'aparcament, mitjançant la presentació i comprovació del tiquet d'entrada i aplicant-se la tarifa establerta en aquesta ordenança, essent requisit imprescindible per la sortida de qualsevol vehicle el pagament de la prestació patrimonial.

c) La quantificació del termini de temps per determinar la tarifa de la prestació patrimonial no tributària serà el resultat de la diferència entre l'hora de retirada o sortida del vehicle i l'hora d'entrada del mateix en els recintes de l'aparcament, segons el tiquet expedit per les instal·lacions de control habilitades.

d) Serà requisit imprescindible la presentació del tiquet per l'avaluació de l'import a satisfer per aquesta prestació patrimonial. En els supòsits de pèrdua o no presentació el tiquet en el moment d'efectuar la sortida dels vehicles dels aparcaments, se n'entrega un de nou amb les mateixes dades que l'originari, per import de 3 euros en concepte de reimpressió de tiquet. La quantificació de la tarifa es realitzarà en funció del temps real d'estància, determinat a través del sistema d'identificació de matrícula, dia, hora i minut d'entrada, que té instal·lat l'aparcament de conformitat amb la normativa.

2. Abonaments

a) En els supòsits dels abonaments, ja sigui per temps complet, abonament diürn o abonament nocturn,es merita la prestació del servei i neix l'obligació de pagament de la prestació patrimonial de manera automàtica per mensualitats i el seu pagament es farà directament a les màquines expenedores emplaçades als aparcaments.

b) Cada mes, el titular de l'abonament haurà de fer efectiu el pagament de l'abonament que tengui autoritzat. En cas de excedir la mensualitat autoritzada, la targeta quedarà automàticament bloquejada fins que no es procedeixi a la seva renovació. 

c) La renovació dels abonaments fora de termini comportarà la obligació de pagar per els mesos complerts, amb independència de si s'ha utilitzat l'aparcament, o no.

d) L'abonament només es pot fer per mesos complets. Es podran vincular fins a dos vehicles per a cada abonament, sempre i quan siguin de propietat del la persona titular de l'abonament i estiguin degudament autoritzats. 

e) L'abonament dóna dret a la   utilització de l'aparcament  exclusivament als vehicles inclosos i autoritzats, no sent vàlid per a uns altres.

f) En cas de substitució  de vehicle, el titular de l'abonament l'ha de comunicar abans d'accedir a l'aparcament perquè es puguin actualitzar les dades de l'abonament. Qualsevol variació de les dades facilitades ha de ser comunicada a la SAM.

g) En cas de pèrdua o robatori de la  targeta, el titular haurà de comunicar-ho immediatament a la SAM perquè no es pugui utilitzar de manera fraudulenta. En cas de pèrdua de la targeta d'abonament, se n'entrega una de nova amb les mateixes dades que l'originària, per import de 12 euros en concepte de reimpressió de l'abonament.

h) Quan l'usuari  excedeixi de l'horari  establert en el  el seu abonament,  es calcularà  d'acord amb   els preus de rotació  (cost per hores/fraccionis).  

i) La sol·licitud de baixa en l'abonament s'ha de comunicar  per escrit i amb una antelació mínima de de quinze dies naturals abans de la finalització del mes o tram contractat. L'incompliment d'aquest requisit comportarà la obligatorietat de l'abonament de la quota següent. No s'admeten baixes temporals de cap mena.

j) Transcorreguts dos mesos sense que el titular de l'abonament no hagués pagat la renovació del mateix, la SAM podrà tramitar la baixa d'ofici i, prèvia comunicació al titular, es podrà procedir a autoritzar l'abonament per a un altre vehicle.

3. Abonaments per a aparcament de bicicletes

a) En els supòsits dels abonaments per a aparcament de bicicletes,es merita la prestació del servei i neix l'obligació de pagament de la prestació patrimonial de manera automàtica per trimestres i el seu pagament es farà directament a les màquines expenedores emplaçades als aparcaments.

b) Cada trimestre, el titular de l'abonament haurà de fer efectiu el pagament de l'abonament que tengui autoritzat. En cas de excedir el temps autoritzat, la targeta quedarà automàticament bloquejada fins que no es procedeixi a la seva renovació. 

c) La renovació dels abonaments fora de termini comportarà la obligació de pagar per els trimestres complerts, amb independència de si s'ha utilitzat l'aparcament, o no.

d) L'abonament només es pot fer per trimestres complets. Es podran vincular fins a dues bicicletes per a cada abonament, sempre i quan siguin de propietat del la persona titular de l'abonament i estiguin degudament autoritzades i identificades. 

e) L'abonament dóna dret a la   utilització de l'aparcament  exclusivament a les bicicletes incloses i autoritzades, no sent vàlid per a unes altres.

f) En cas de substitució  de la bicicleta, el titular de l'abonament l'ha de comunicar abans d'accedir a l'aparcament perquè es puguin actualitzar les dades de l'abonament. Qualsevol variació de les dades facilitades ha de ser comunicada a la SAM. 

g) En cas de pèrdua o robatori de la  targeta, el titular haurà de comunicar-ho immediatament a la SAM perquè no es pugui utilitzar de manera fraudulenta. En cas de pèrdua de la targeta d'abonament, se n'entrega una de nova amb les mateixes dades que l'originària, per import de 12 euros en concepte de reimpressió de l'abonament.

h) La sol·licitud de baixa en l'abonament s'ha de comunicar  per escrit i amb una antelació mínima de de quinze dies naturals abans de la finalització del trimestre o tram contractat. L'incompliment d'aquest requisit comportarà la obligatorietat de l'abonament de la quota següent. No s'admeten baixes temporals de cap mena.

ARTICLE 7 ADMINISTRACIÓ I COBRAMENT DE LES TARIFES

La gestió, administració i cobrament de les tarifes regulades en aquesta ordenança li correspon a l'empresa pública de Serveis del Municipi de Manacor, S.A. (SAM)  com a  encarregada de la gestió i explotació del servei públic d'aparcaments subterranis, en virtut de l'Acord del Ple de l'Ajuntament de data 12 de setembre de 2011.

Dintre del límit tarifari que es regula en aquesta ordenança, el Consell d'Administració de la SAM o l'òrgan en el qual es delegui expressament, podrà aprovar, amb caràcter temporal, ofertes, packs i promocions especials per incentivar i dinamitzar la utilització del servei dels aparcaments. 

En tot cas, no es podran incrementar les tarifes contingudes en aquesta ordenança reguladora sense que es procedeixi a la seva corresponent modificació, mitjançant el procediment legalment establert.

ARTICLE 8 INFRACCIONS I SANCIONS

En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que corresponguin en cada cas s'estarà al que disposen els articles 181 i següents de la Llei general tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta Ordenança entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva de l'Ordenança, amb la tramesa d'una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia»

Contra aquesta ordenança podeu interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala  Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.

 

Manacor,  a la data de la signatura electrònica (15 de juliol de 2022)

El batle Miquel Oliver Gomila