Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 398154
Aprovació definitiva ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de dia 13 de juny de 2022 aprovà definitivament l'ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor i, transcorregut el termini previst a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es procedeix a la publicació d'aquest acord definitiu així com del text íntegre de l'ordenança.

«Aprovació definitiva de  l'Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor

Antecedents

1. El Ple de l‘Ajuntament en sessió de  dia 14 de febrer de 2022 acordà, aprovar inicialment l'Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor (Exp. 18335/2021)

2. Aquest acord d'aprovació inicial es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 28 de dia 22 de febrer de 2022 i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Manacor el  22 de febrer de 2022, quedant exposat per un termini de 30 dies hàbils als efectes que els interessats poguessin examinar els expedients i presentar les reclamacions que estimessin oportunes.

Dins el termini legalment establert, es presentaren les següents al·legacions:

- En data 8 de març de 2022 i RGE 1916, El GRUP   MUNICIPAL AIPC/SYS, va presentar  al.legacions quant a l'acord d'aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor (Exp. 18335/2021)

3. Simultàniament, i en compliment de l'article 102 c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, es va procedir a donar audiència prèvia durant 30 dies hàbils a les associacions veïnals i de defensa de persones consumidores i usuàries establertes en l'àmbit territorial de Manacor que estiguin inscrites en el registre municipal i que les seves finalitats guardin relació amb l'objecte de la disposició aprovada.   En aquest sentit, es va procedir a donar audiència a les següents associacions:

- Associació de veïns Llevant, notificada en data 24 de març de 2022.

- Associació de Santa Catalina i Es Creuers, notificada en data 25 de març de 2022

Finalitzat el termini d'audiència, no s'han rebut reclamacions ni al·legacions de cap tipus per part de cap de les associacions esmentades.     

4. De conformitat amb l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, es va sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'avaluació d'impacte de gènere en relació a l'acord d'aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor (Exp. 18335/2021), el qual es va emetre en data 4 de març de 2022 (RGE 4802, de 9 de març de 2022), i que conclou que en la redacció de la normativa no s'ha detectat cap situació de desigualtat per qüestió de gènere, i considera que la norma és neutra al gènere, per la qual cosa es pot aprovar sense més tràmits en aquest sentit.

5. Informe favorable de la TAG de Gestió Tributària, subscrit pel secretari de l'Ajuntament, de data 31 de maig de 2022. 

Per tot això propòs que, amb dictamen previ de la Comissió Informativa General, el Ple de l'Ajuntament adopti el següent

Acord

1. Estimar les al.legacions presentades pel Grup Municipal AIPC/SYS,  en el sentit de en temporada baixa l'aparcament de la Plaça de l'Aljub de Porto Cristo pugui romandre obert com els altres aparcaments de Manacor, també durant la temporada baixa. i sigui susceptible d''aparcament en rotació, així com les modalitats d'abonament diürn, nocturn i complet. Mitjançant l'adquisició de l'abonament mensual serà possible utilitzar el pàrquing sense limitacions ni necessitat de pagar per cada ús. La validesa d'aquest abonament és d'un mes. 

2. Aprovar definitivament l' Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor, incorporant les al.legacions estimades d'acord amb el text que es transcriu a continuació

3. Publicar aquest acord definitiu en el BOIB, juntament amb el text íntegre de l' Ordenança reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments subterranis públics del municipi de Manacor.

L'entrada en vigor queda prevista pel dia de la publicació del text íntegre en el BOIB, una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva de l'Ordenança, amb la tramesa d'una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia. 

El text definitiu de l' ordenança que s'aprova és el següent:

Ordenança Reguladora de l'ús i funcionament dels aparcaments  subterranis públics del municipi de Manacor. 

Article 1. Objecte

Aquesta Ordenança té per objecte regular el règim general d'ús, funcionament i manteniment dels aparcaments subterranis municipals ubicats a la plaça de Sant Jaume, al passeig de Na Camel·la i a la plaça de s'Aljub, el quals tenen caràcter públic.

Cada un d'aquests aparcaments compta amb una quantitat de places limitada:

Aparcament de la plaça de Sant Jaume:

Places totals: 170 places (20 places destinades a vehicles municipals o dels organismes autònoms de l'Ajuntament, vehicles propietat de la SAM i similars; 60 places de rotació lliure, de les quals, dues es destinaran a aparcament de bicicletes, a raó de 12 bicicletes per plaça; 40 places per a vehicles amb abonament a temps complet; 50 places per a vehicles amb abonament diürn; 50 places per a vehicles amb abonament nocturn).

Aparcament del passeig de Na Camel·la:

Places totals: 170 places (70 places de rotació lliure, de les quals, dues es destinaran a aparcament de bicicletes, a raó de 12 bicicletes per plaça;; 50 places per a vehicles amb abonament a temps complet; 50 places per a vehicles amb abonament diürn; 50 places per a vehicles amb abonament nocturn).

Aparcament de la plaça de s'Aljub (Porto Cristo):

Places totals: 35 places. La destinació de l'ús d'aquestes places es determina en funció de si es tracta de temporada alta o temporada baixa.

Article 2. Subjectes

1. L'Empresa de Serveis del Municipi de Manacor, SA (d'ara endavant, SAM) és l'encarregada de la gestió i explotació del servei públic d'aparcaments subterranis, en virtut de l'acord del Ple de l'Ajuntament de data 12 de setembre de 2011.

2. La SAM és la responsable de vetlar pel compliment de les normes contingudes en aquesta Ordenança i pel bon funcionament dels aparcaments. La SAM pot informar les autoritats competents de qualsevol transgressió d'aquesta Ordenança. 

3. Tant les persones usuàries com les altres que puguin trobar-se a l'interior dels aparcaments o dels seus accessos, han de respectar i acatar les indicacions que rebin dels empleats i empleades de la SAM, per al correcte ús i funcionament dels aparcaments. 

4. Agents de l'autoritat poden accedir en qualsevol moment a l'aparcament en els supòsits legalment establerts.  

Article 3. Definicions 

1. Els aparcaments objecte d'aquesta Ordenança s'han previst per a un ús exclusiu dels vehicles amb abonament i en rotació, i aquest ús no es pot cedir o rellogar a terceres persones. 

2. Persona usuària amb abonament: és la persona que adquireix el dret d'ús d'una plaça no numerada, per un període concret d'entre els oferits i per a un màxim de dos vehicles de la seva propietat, i que abona la corresponent prestació patrimonial de caràcter públic no tributari; o bé la persona que adquireix el dret d'ús d'una plaça numerada per a bicicletes, pel període establert i per a un màxim de dues bicicletes i que abona la corresponent prestació patrimonial de caràcter públic no tributari. 

3. Persona usuària en rotació: és aquella persona que adquireix l'ús d'una plaça no numerada per un temps no predeterminat i abona la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari corresponent al temps d'ocupació.

4. Targeta de persona usuària abonada o targeta d'abonament: constitueix el títol pel qual un vehicle està autoritzat a ocupar una plaça d'estacionament, d'acord amb el que tengui contractat. Cada targeta està vinculada a una sola persona usuària, que pot vincular fins a  dos vehicles autoritzats per targeta. Tots els vehicles autoritzats dins la mateixa targeta han de figurar que són de titularitat de la persona usuària al permís de circulació. La targeta només permet l'estacionament d'un dels vehicles autoritzats al mateix temps, per tal d'evitar-ne l'ús fraudulent.

En el cas de l'abonament per a bicicletes, la targeta de persona usuària abonada o targeta d'abonament constitueix el títol pel qual una bicicleta està autoritzada a ocupar una de les places numerades destinades a aquest efecte, d'acord amb el que tengui contractat. Cada targeta està vinculada a una sola persona usuària, que pot vincular fins a dues bicicletes autoritzades per targeta, que hauran d'estar degudament identificades amb una ferratina que serà facilitada per la SAM al moment de donar d'alta l'abonament. La targeta només permet l'estacionament d'una de les bicicletes autoritzades al mateix temps, per tal d'evitar-ne l'ús fraudulent a la plaça d'aparcament assignada per la SAM..

5. Tiquet d'aparcament en rotació: constitueix el títol pel qual un vehicle està autoritzat a ocupar una plaça d'estacionament per un temps no determinat i pel qual s'abona la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari corresponent al temps d'ocupació. 

Article 4. Normes generals d'utilització dels aparcaments 

1. Qualsevol persona que entri a l'interior dels aparcaments, amb un vehicle o sense, n'és usuària i accepta el compliment de les normes d'ús establertes en aquesta Ordenança. Així mateix, també ha de respectar la senyalització, les normes de circulació i trànsit, i les indicacions del personal de vigilància.

2. La persona usuària és responsable de les conseqüències produïdes en els casos següents: incompliment de qualsevol de les condicions d'ús, normes de circulació i trànsit de vehicles o persones; incompliment de les indicacions del personal de vigilància; pèrdua del tiquet d'entrada o de la targeta d'abonament.

3. L'horari d'obertura al públic de l'aparcament és el que acorda el Consell d'Administració de la SAM en funció de les necessitats del servei.

4. Les places estan destinades a estacionar-hi vehicles lleugers (cotxes, motocicletes, ciclomotors i furgonetes de PMA <3.500 kg i amb una altura màxima de 2,20 m o bicicletes, en els espais expressament destinats a aquesta finalitat i que estaran degudament senyalitzats i numerats). Es prohibeix destinar-les a qualsevol altra finalitat.

5. L'accés als aparcaments comporta la disponibilitat de places lliures per a l'estacionament del vehicle. Aquest accés ha d'estar prèviament senyalitzat mitjançant el missatge LLIURE. En el cas que se senyalitzi amb el missatge COMPLET, el vehicle no hi ha d'accedir.

6. La distribució de les places d'estacionament i la situació de les instal·lacions i dels serveis ha de ser la més adequada perquè les operacions d'entrada i sortida s'efectuïn amb la major comoditat i en el menor temps possible.

7. Els carrers de circulació, les zones de vianants i, en general, els elements comuns de l'aparcament són d'ús comú i no poden ser ocupats per vehicles o parts de vehicles, ni tan sols provisionalment, de manera que han d'estar estacionats correctament dins de la seva  plaça, sense sortir de les marques que la delimiten.

8. Els vehicles poden ocupar qualsevol plaça d'aparcament disponible, excepte les reservades per a vehicles de persones amb discapacitat o les reservades per a la recàrrega de vehicles elèctrics. Tampoc es podran ocupar les places destinades a bicicletes. De la mateixa forma, les bicicletes no podran ocupar places destinades a altres vehicles, essent obligatòria la utilització de les places reservades per a aparcament de bicicletes.

La SAM es reserva el dret a ordenar les places dels vehicles abonats en els casos que sigui necessari. 

En el cas que s'utilitzi una plaça reservada per a vehicles de persones amb discapacitat o per a vehicles elèctrics sense estar habilitat per fer-ho, o que s'estacioni als espais senyalats com a no permesos, o que es dificulti el funcionament normal de la instal·lació, l'empresa es reserva el dret de no renovar o de retirar l'abonament del vehicle infractor; en aquest cas, prèviament s'ha d'acreditar l'incompliment i donar audiència a la persona titular del vehicle.

9. La plaça està destinada a estacionar-hi només un vehicle; per tant, no es pot usar la mateixa plaça per a més d'un vehicle (aparcar-hi bicicletes, motocicletes, usar-lo com a traster o similar) encara que les dimensions ho permetin.

10. Sobre la plaça d'aparcament no es poden realitzar obres ni instal·lació d'elements que  modifiquin la configuració, la distribució, les instal·lacions, els serveis o el disseny del  projecte; tampoc no es poden fer tancaments de cap tipus, protectors de plaça ni alteracions de les marques o senyalització que hi hagi.

11. Cada tiquet i abonament dona dret a utilitzar una plaça d'estacionament per un vehicle durant tot el període que estigui dins l'aparcament. En cas d'ocupar més d'un lloc, la persona usuària ha d'abonar l'import corresponent al temps consumit per cada un dels llocs utilitzats.

12. En cas de pèrdua del tiquet d'accés, se n'entrega un de nou amb les mateixes dades que l'originari, per import de 12 euros en concepte de reimpressió de tiquet, i la persona usuària ha d'abonar l'import corresponent pel temps consumit.

13. Els punts de recàrrega dels cotxes elèctrics es destinen exclusivament a aquesta funció i amb un temps màxim de 2 hores de càrrega. Una vegada transcorregut aquest temps s'ha d'estacionar a una plaça no destinada a aquest fi.

14. La SAM pot traslladar, moure o retirar els vehicles mal estacionats, així com les bicicletes i es reserva el dret d'exigir responsabilitats o indemnitzacions pels perjudicis ocasionats.

15. En el cas que un vehicle tengui una avaria a l'interior de l'aparcament, es pot autoritzar l'accés gratuït d'un mecànic per reparar-lo. La durada d'aquest accés ha de ser el mínim indispensable perquè el vehicle surti de l'aparcament pels seus propis mitjans i, si no fos possible, permetre l'accés gratuït d'un vehicle grua —de dimensions adequades— perquè  pugui retirar el vehicle avariat i traslladar-lo a un taller. La persona propietària és la responsable de treure'l i van al seu càrrec les despeses generades. La SAM es reserva el dret d'exigir responsabilitats o indemnitzacions pels perjudicis ocasionats.

16. En cas de produir-se qualsevol desperfecte o robatori en el vehicle a l'interior de la instal·lació, la persona titular està obligada a informar-ne la SAM, amb la màxima urgència i abans de moure el vehicle del lloc dels fets. Deixar finestres obertes o portes mal tancades dels vehicles o bicicletes sense pany es consideren negligències de la persona usuària. La SAM no es fa responsable dels danys, perjudicis i robatoris que es facin dins els aparcaments. Els danys que es causin a altres vehicles o a les instal·lacions són responsabilitat exclusiva de la persona causant.

17. No es permet l'entrada de vehicles que duguin substàncies prohibides, perilloses, tòxiques, inflamables, o els envasos de substàncies d'aquests tipus.

18. La SAM ha d'exigir indemnitzacions a les persones usuàries pels desperfectes que ocasionin les persones i els vehicles a les instal·lacions dels aparcaments.

19. Així mateix, la SAM pot informar les autoritats competents de qualsevol transgressió d'aquesta Ordenança que suposi un risc per a les persones, els vehicles o altres elements que puguin resultar afectats de gravetat com a conseqüència de l'incompliment d'alguna de les normes que conté i, si escau, pot sol·licitar la col·laboració de les autoritats competents per evitar conseqüències indesitjades.

20. Els aparcaments estan oberts per a ús rotatiu i per a persones abonades els 365 dies de l'any, i 24 hores mitjançant els dispositius d'entrada que es determinin. Es disposa d'un  sistema de comunicació bidireccional per a qüestions de funcionament i seguretat (intèrfon).

La SAM es reserva  el dret de tancar temporalment les instal·lacions per força major. S'entén per força major quan s'hagin d'executar obres que puguin posar en perill persones usuàries i empleades. També es pot tancar temporalment un o més aparcaments quan es decreti mitjançant una resolució de Batlia.

21. Totes les persones usuàries tenen el deure de vetlar pel bon manteniment dels aparcaments i evitar l'abocament de qualsevol tipus de residu fora de papereres o punts de recollida, evitar el vessament de líquids i, en general, fer un ús correcte de les instal·lacions.

22. Totes les persones usuàries han de seguir les indicacions del personal de control i manteniment, que poden limitar l'accés a determinades places o modificar les condicions de trànsit si es donen causes justificades.

23. Totes les persones usuàries, en el moment que se'ls permet l'accés a l'aparcament, tenen dret a utilitzar les instal·lacions comunes disposades: accessos de vianants,  ascensors, serveis, caixers automàtics, etc., encara que algunes d'aquestes instal·lacions per raons  de seguretat puguin estar controlades pel personal dels aparcaments, al qual s'ha de demanar l'habilitació corresponent.

Així mateix, tenen dret a la utilització de les instal·lacions en les degudes condicions de seguretat  —sense emparar els danys produïts per altri— i a un tracte acurat i educat pel personal dels aparcaments. 

24. Les persones usuàries disposen de fulls de reclamacions i d'incidències, degudament reglamentades, on poden expressar aquells aspectes de l'aparcament o de la gestió que no considerin adequat: ja sigui perquè hagin menyscabat el seu dret d'ús, perquè considerin que contravenen aquesta Ordenança, per problemes de manteniment o per qualsevol altra consideració que creguin oportú ressenyar. Aquests fulls de reclamacions i d'incidències es poden entregar a les oficines de l'Empresa de Serveis de Manacor, SA (SAM).

25. Sense perjudici del que s'estableix més amunt, en els aparcaments no es permet: 

▪ L'accés de vehicles d'una altura o pes superior a l'indicat en la rampa d'entrada.

▪ L'accés de vehicles de mesures superiors a les places d'aparcament assenyalades.

▪ L'accés de persones que no utilitzin els serveis de l'aparcament, ni la permanència  innecessària una vegada utilitzats els serveis.

 

▪ La introducció de matèries combustibles, inflamables o perilloses, a excepció del carburant  del dipòsit del vehicle de la persona usuària.

▪ La circulació de vianants per les rampes d'accés i sortida de vehicles, tant les de l'exterior com les de comunicació entre les plantes de l'aparcament. Les persones vianants han d'utilitzar obligatòriament les escales o ascensors destinats per a vianants, i quan vagin per l'aparcament, ho han de fer per les zones habilitades a aquest efecte.

▪ Encendre foc i fumar.

▪ L'accés a les dependències o instal·lacions de servei intern de la SAM sense autorització prèvia del personal de l'aparcament.

 Article 5. Entrada, circulació i estacionament 

1. Per a l'entrada de vehicles als aparcaments s'ha d'utilitzar el dispositiu d'accés (targeta o tiquet), aproximant-lo al lector situat en l'entrada i la sortida de l'aparcament. Per a les persones vianants, la SAM pot establir condicions d'accés específiques per utilitzar les escales i els ascensors mitjançant targeta o tiquet en determinades franges horàries.

2. Dins dels aparcaments i els accessos, les persones usuàries han de respectar estrictament:

a) Les normes del Codi de circulació i els preceptes legals o reglaments complementaris.

b) La senyalització del trànsit, tant vertical com horitzontal.

c) La senyalització indicada de qualsevol tipus.

d) Les indicacions verbals del personal dels aparcaments.

e) Les indicacions fetes per escrit mitjançant cartells.

f)  Les normes d'aquesta Ordenança.

3. La velocitat màxima de circulació a l'interior de l'aparcament i a les rampes d'accés no pot ser superior a 20 km/h.

4. No es permeten avançaments entre vehicles, tret que es tracti de sobrepassar un vehicle detingut i la circulació ho permeti.

5. Només es permet conduir marxa enrere en les maniobres necessàries per estacionar el vehicle i, com a caràcter excepcional, en casos d'absoluta necessitat.

6. Quan el vehicle estigui aparcat, el conductor ha d'apagar el motor i deixar posat el fre de mà.

7. En cas d'avaria, la persona usuària ho ha de comunicar al personal de la SAM i ha de seguir les indicacions que li donin en cas que el vehicle interrompi la circulació normal.

Article 6. Danys

1. La persona que condueix el vehicle i la que n'és propietària són responsables de totes les lesions i danys que puguin ocasionar amb el vehicle a persones, vehicles, instal·lacions, estructures, etc. als aparcaments i als accessos. Les persones usuàries han d'informar tot d'una a la SAM dels danys o lesions que produeixin o presenciïn. És obligatori comunicar els danys o lesions que produeixin les persones usuàries o qualsevol persona que es trobi dins del recinte o en els accessos de l'aparcament.

Article 7. Abonaments i tiquets d'aparcament en rotació

1. Abonaments

a) Un abonament mensual, ja sigui abonament a temps complet, abonament diürn o abonament nocturn, dona dret a una persona usuària a utilitzar una plaça d'estacionament, per un mes natural, sense limitació de quantitat d'entrades o sortides, dins de l'horari contractat. L'abonament només es pot fer per mesos complets. Es poden vincular fins a dos vehicles per a cada abonament, sempre que siguin de propietat de la persona titular de l'abonament i estiguin degudament autoritzats.

El Consell d'Administració de la SAM decideix la quantitat d'abonaments que es poden realitzar a cada un del aparcaments.

Les renovacions d'abonaments s'han de fer efectives com a màxim en els set dies següents a la finalització del termini inicial pactat, mitjançant el pagament a les màquines expenedores ubicades als aparcaments.

b) El procediment i requisits de la sol·licitud de l'abonament són els següents:

Per a subscriure l'abonament per a vehicles a temps complet, diürn o nocturn, la sol·licitud es pot realitzar presencialment a les oficines de la SAM (carrer Major núm. 22, de Manacor), al telèfon 971 59 60 01, o bé a través del correu electrònic sam@sammanacor.com.

A més, cal aportar una fotocòpia dels documents següents:

 ▪ DNI de la persona que fa la sol·licitud.

▪ Pagament de la primera mensualitat, més l'adquisició de la targeta d'accés (12 euros).

▪ Permís de circulació de tots els vehicles vinculats a la targeta, que han de ser de titularitat de la persona usuària de l'abonament.

La SAM només pot utilitzar les dades de caràcter personal obtingudes amb finalitats pròpies del servei d'aparcament subterrani. Respecte a les dades facilitades per les persones usuàries, cal observar en tot moment el que estableix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre. 

L'abonament dona dret a usar l'aparcament exclusivament als vehicles inclosos i autoritzats, i no és vàlid per a uns altres.

c) En cas de substitució de vehicle, la persona titular de l'abonament ho ha de comunicar a la SAM abans d'accedir a l'aparcament perquè es puguin actualitzar les dades de l'abonament. Qualsevol variació de les dades facilitades s'ha de comunicar a la SAM. 

d) La SAM entrega una targeta d'accés a les persones titulars dels abonaments.

e) En cas de pèrdua o robatori de la targeta, la persona titular ho ha de comunicar immediatament a la SAM perquè no es pugui utilitzar de manera fraudulenta. En cas de pèrdua de la targeta d'abonament, se n'entrega una de nova amb les mateixes dades que l'originària, per import de 12 euros en concepte de reimpressió de l'abonament. 

f) L'abonament, ja sigui per temps complet, abonament diürn o abonament nocturn, es renova automàticament cada mes i el pagament es fa directament a les màquines expenedores emplaçades als aparcaments.

g) Cada mes, la persona titular de l'abonament ha de fer efectiu el pagament de l'abonament que té autoritzat. En cas d'excedir la mensualitat autoritzada, la targeta queda automàticament bloquejada fins que no es renovi. La renovació dels abonaments fora de termini comporta l'obligació de pagar pels mesos complets, amb independència de si s'ha utilitzat l'aparcament o no.

2. Aparcament en rotació

El pagament de la tarifa d'aparcament en rotació es realitza a través de les màquines expenedores i en el moment previ a la sortida de l'aparcament. S'aplica la tarifa que es determina en cada moment a l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari corresponent.

3. Excés en la quota horària contractada

a) Si la persona usuària s'excedeix de l'horari establert en el seu abonament, el preu es calcula  d'acord amb els preus de rotació (cost per hores/fraccions).

b) Totes les persones usuàries disposen de 10 minuts de cortesia per treure el vehicle des del moment que s'ha fet el pagament a la màquina expenedora o des de la fi de l'horari autoritzat en el cas dels abonaments diürns i nocturns.

4. La sol·licitud de baixa de l'abonament s'ha de comunicar per escrit i amb una antelació mínima de quinze dies naturals abans que finalitzi el mes o tram contractat. L'incompliment d'aquest requisit comporta l'obligatorietat d'abonar la quota següent. No s'admeten baixes temporals de cap mena.

Transcorreguts dos mesos sense que s'hagi pagat la renovació d'un abonament, la SAM pot tramitar-ne la baixa d'ofici i, després de comunicar-ho a la persona titular, es pot autoritzar l'abonament per a una altra persona. 

5. La SAM queda facultada per rescindir les autoritzacions unilateralment en el cas que la persona usuària incompleixi alguna de les normes de funcionament previstes en aquesta Ordenança, així com per posar el fet en coneixement de les autoritats per si pot ser objecte d'infracció administrativa o penal, sense perjudici d'iniciar les accions oportunes per reclamar  els danys i perjudicis que s'hagin causat.

6. Abonaments per a aparcament de bicicletes

Un abonament per a aparcament de bicicletes, dona dret a una persona usuària a utilitzar una de les places d'estacionament de bicicletes previstes, per un període de tres mesos  naturals, sense limitació de quantitat d'entrades o sortides, ni horaris. L'abonament només es pot fer per trimestres complets. 

Cada targeta d'abonament està vinculada a una sola persona usuària, que pot vincular fins a dues bicicletes autoritzades per targeta, que hauran d'estar degudament identificades amb una ferratina que serà facilitada per la SAM al moment de donar d'alta l'abonament. La targeta només permet l'estacionament d'una de les bicicletes autoritzades al mateix temps, per tal d'evitar-ne l'ús fraudulent, a la plaça d'aparcament assignada per la SAM.

El Consell d'Administració de la SAM decideix la quantitat d'abonaments per a aparcaments de bicicletes  que es poden realitzar a cada un dels aparcaments.

Les renovacions d'abonaments per a aparcaments de bicicletes s'han de fer efectives com a màxim en els set dies següents a la finalització del termini inicial pactat, mitjançant el pagament a les màquines expenedores ubicades als aparcaments.

b) El procediment i requisits de la sol·licitud de l'abonament per a aparcaments de bicicletes són els següents:

Per subscriure l'abonament per a aparcaments de bicicletes, la sol·licitud es pot realitzar presencialment a les oficines de la SAM (carrer Major núm. 22, de Manacor), al telèfon 971 59 60 01, o bé a través del correu electrònic sam@sammanacor.com.

A més, cal aportar una fotocòpia dels documents següents: 

▪ DNI de la persona que fa la sol·licitud.

▪ Pagament del primer trimestre, més l'adquisició de la targeta d'accés (12 euros).

▪ Identificació de les bicicletes que hagin d'estar vinculades a la targeta d'abonament i per tant, autoritzades a aparcar (marca, model, color, fotografia)

La SAM només pot utilitzar les dades de caràcter personal obtingudes amb finalitats pròpies del servei d'aparcament subterrani. Respecte a les dades facilitades per les persones usuàries, cal observar en tot moment el que estableix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

L'abonament dona dret a usar l'aparcament exclusivament a les bicicletes incloses i autoritzades, i no és vàlid per a unes altres.

c) En cas de substitució de la bicicleta, la persona titular de l'abonament ho ha de comunicar a la SAM abans d'accedir a l'aparcament perquè es puguin actualitzar les dades de l'abonament. Qualsevol variació de les dades facilitades s'ha de comunicar a la SAM.

d) La SAM entrega una targeta d'accés a les persones titulars dels abonaments.

e) En cas de pèrdua o robatori de la targeta, la persona titular ho ha de comunicar immediatament a la SAM perquè no es pugui utilitzar de manera fraudulenta. En cas de pèrdua de la targeta d'abonament, se n'entrega una de nova amb les mateixes dades que l'originària, per import de 12 euros en concepte de reimpressió de l'abonament.

f) L'abonament per a aparcaments de bicicletes, es renova automàticament cada trimestre i el pagament es fa directament a les màquines expenedores emplaçades als aparcaments.

g) Cada trimestre, la persona titular de l'abonament ha de fer efectiu el pagament de l'abonament que té autoritzat. En cas d'excedir lel temps autoritzat, la targeta queda automàticament bloquejada fins que no es renovi. La renovació dels abonaments fora de termini comporta l'obligació de pagar pels trimestres complets, amb independència de si s'ha utilitzat l'aparcament o no.

Article 8. Característiques dels abonaments 

A) Per als aparcaments de la plaça de Sant Jaume i del passeig de Na Camel·la: 

1. Abonament mensual a temps complet.

Mitjançant l'adquisició de l'abonament mensual és possible utilitzar el pàrquing sense limitacions ni necessitat de pagar per cada ús. La validesa d'aquest abonament és d'un mes. 

2. Abonament diürn

A l'abonament diürn se li aplica el mateix règim que a l'abonament mensual. No obstant això, l'abonament diürn té un horari específic d'utilització de l'aparcament que abasta des de les 07.30 hores fins a les 20.15 hores de dilluns a dissabte, i les 24 hores els diumenges i festius. Cobreix, per tant, tot l'horari d'obertura dels llocs de feina i comerços.

3. Abonament nocturn

A l'abonament nocturn se li aplica el mateix règim que a l'abonament mensual. No obstant això, l'abonament nocturn té un horari específic d'utilització que abasta des de les 20.00 hores fins a les 09.30 hores i des de les 13.30 hores fins a les 17.00 hores de dilluns a dissabte, i les 24 hores els diumenges i festius. 

B) Per a l'aparcament de la plaça de s'Aljub de Porto Cristo:

Als efectes d'aquesta Ordenança, s'entén per temporada alta des del dia 01/03 fins al 31/10 de cada any. S'entén per temporada baixa la resta de l'any.

La delimitació temporal de la temporada alta o baixa es pot modificar en virtut d'un decret de Batlia, que s'ha de comunicar a les persones usuàries titulars d'un abonament, així com publicitar-ho als cartells i a l'interior de l'aparcament per posar-ho en coneixement del públic.

1.Temporada alta

Durant la temporada alta només està permès l'abonament nocturn i l'aparcament en rotació.

A l'abonament nocturn se li aplica el mateix règim que a l'abonament mensual. No obstant això, l'abonament nocturn té un horari específic d'utilització que abasta des de les 20.00 hores fins a les 09.30 hores i des de les 13.30 hores fins a les 17.00 hores de dilluns a dissabte, i les 24 hores els diumenges i festius.

2. Temporada baixa

Durant la temporada baixa es permet l'aparcament en rotació i les modalitats d'abonament diürn, nocturn i complet.

Mitjançant l'adquisició de l'abonament mensual és possible utilitzar el pàrquing sense limitacions ni necessitat de pagar per cada ús. La validesa d'aquest abonament és d'un mes.

C) Abonaments per a aparcament de bicicletes als aparcaments de la plaça de Sant Jaume i del passeig de Na Camel·la

Mitjançant l'adquisició de l'abonament per a aparcament de bicicletes és possible utilitzar el pàrquing sense limitacions ni necessitat de pagar per cada ús. La validesa d'aquest abonament és de tres mesos.

Article 9. Règim sancionador 

La infracció de qualsevol dels articles d'aquesta Ordenança, així com de les disposicions que dicti la SAM per desenvolupar-la, té la consideració d'infracció de les normes d'ordenació del trànsit i la circulació i comporta la imposició de sancions mitjançant el procediment legal establert.

Es consideren infraccions lleus les següents conductes:

1. Deixar el vehicle estacionat en una plaça fora de l'horari que tengui autoritzat.

2. Estacionar en un espai més gran que el senyalitzat per a una plaça.

3. Qualsevol altre incompliment del que estipula aquesta Ordenança i que no estigui identificat com a falta greu o molt greu.

Es consideren infraccions greus les següents conductes:

1. Aparcar en una plaça reservada per a ús exclusiu de persones amb discapacitat  sense tenir-ne la corresponent autorització.

2. Estacionar el vehicle en una via de pas de vehicles, de tal manera que impedesqui o dificulti la circulació de la resta de vehicles.

3. Utilitzar de manera fraudulenta la targeta d'accés per a persones abonades que vagi contra les condicions contractades.

4. No respectar la senyalització interior de l'aparcament.

5. No respectar el sentit de la marxa dins l'estacionament o no utilitzar correctament la porta d'entrada i sortida conforme correspongui.

Es consideren infraccions molt greus les següents conductes:

1. La permanència de qualsevol persona que no justifiqui legítimament la seva estada a l'interior del pàrquing. S'entén que la presència d'una persona està justificada quan acudeix o acompanya a retirar un vehicle dels estacionats o quan té qualsevol altre  interès legítim en l'estada a l'interior del pàrquing.

Les faltes lleus se sancionen amb 100 €, les greus amb 200 €, i les molt greus amb 500 €. En el cas de infraccions greus o molt greus, la sanció anirà acompanyada de la retirada de l'abonament - si n'és el cas – i de la prohibició de tornar-ho a sol·licitar.

Article 10. Adhesió a les condicions generals d'aquesta Ordenança 

Les persones usuàries que, conformement als usos establerts per a l'estacionament, contractin l'ús de places, qualsevol que sigui la seva modalitat, s'adhereixen a les condicions generals d'aquesta Ordenança, i s'obliguen a complir-les.

 

​​​​​​​Disposició addicional

En tot allò que no preveu aquesta Ordenança s'ha d'aplicar el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

Disposició final

Aquesta Ordenança entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, una vegada comunicat l'acord d'aprovació definitiva de l'Ordenança, amb la tramesa d'una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia»

Contra aquesta ordenança podeu interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.

 

(Signat electrònicament: 15 de juliol de 2022)

El batle Miquel Oliver Gomila