Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 394679
Conveni de delegació de competències prevista en l'artícle 19 bis del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el Turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques
D'acord amb l'article 48.8 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Régim Jurídic del Sector Públic, es publica el Conveni signat en data 1 de juliol entre el Govern de les Illes Balears, el Consell de Mallorca i l'Ajuntament de Calvià, que té per objete la delegació a l'Ajuntament de Calvià de l'exercici de les competències per iniciar i resoldre els expedients sancionadors en les matèries de turisme, salut, consum i comerç, que preveu l'article 19 de Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques.
Calvià, 13 de juliol de 2022
El batle de l'Ajuntament de Calvià
Alfonso L. Rodríguez Badal
CONVENI DE DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES PREVISTA EN L'ARTICLE 19 BIS DEL DECRET LLEI 1/2020, DE 17 DE GENER, CONTRA EL TURISME DE EXCESSOS PER A LA MILLORA DE LA QUALITAT A ZONES TURÍSTIQUES
PARTS
Juan Pedro Yllanes Suárez, vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del Govern de les Illes Balears, nomenat pel Decret 9/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el cessament i el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, i Patricia Gómez i Picard, consellera de Salut i Consum del Govern de les Illes Balears, nomenada pel Decret 10/2019, de 10 de juliol de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears, en l'exercici de les seves respectives competències, i en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut del Decret 25/2003, de 24 de novembre, del president de les Illes Balears, pel qual es delega en els titulars de les conselleries la firma de convenis de col·laboració i acords de cooperació.
Andreu Serra Martínez, Conseller Executiu de Transició, Turisme i Esports del Consell de Mallorca, en exercici de les seves competències per Decret de 9 de desembre de 2019 així com les traspassades al Consell de Mallorca per Decret 50/2021 de 13 de desembre (BOIB nº 171, de 14 de desembre de 2021), en matèria d'ordenació turística.
Alfonso Rodríguez Badal, Batle de l'Ajuntament de Calvià, amb facultat per signar aquest document, de conformitat amb l'article 21.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril reguladora de les bases de règim local
Les parts es reconeixen competència i capacitat per a firmar el present conveni, basant-se,
ANTECEDENTS
1. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l'article 1, que els consellers que integren l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exerceixen les competències normatives i executives atribuïdes a aquesta Administració per l'Estatut d'Autonomia i la resta de l'ordenament jurídic en els sectors corresponents de l'acció pública.
2. El Decret de 9 de desembre de 2019 de la presidenta del Consell de Mallorca, determina l'organització del Consell de Mallorca i les atribucions genèriques dels consellers i conselleres executives així com les dels departaments que integren l'organització.
3. El Decret 50/2021 de 13 de desembre (BOIB nº 171, de 14 de desembre de 2021), traspassa al Consell Insular de Mallorca les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies del Consell que a l'actualitat exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació turística.
4. En relació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, les conselleries de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica i de Salut i Consum, i per part del Consell Insular de Mallorca, al Departament de Transició, Turisme i Esports, tenen atribuïdes les competències que estableix l'article 19 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques (BOIB núm 10 de 23 de gener).
5.- L'apartat 6 de l'article cinquè del Decret llei 14/2020, de 9 de desembre, de mesures urgents en determinats sectors de l'activitat administrativa, afegeix un nou article 19 bis al Decret llei 11/2020, referit a la delegació de competències, que estableix «Les competències esmentades en l'article 19, inclosa la instrucció dels procediments i d'altres que en puguin estar connectades, es poden delegar en els ajuntaments de Palma, Calvià, Llucmajor i Sant Antoni de Portmany, en els termes que preveu l'article 27 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. En cas de delegació, s'ha d'aplicar el que disposa l'article 11 d'aquest Decret llei, també respecte a les atribucions dels inspectors municipals i respecte als efectes de les seves actes o denúncies».
6.- L'article 8 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que la competència és irrenunciable i s'exercirà pels òrgans administratius que la tinguin atribuïda com a pròpia, llevat dels casos de delegació o avocació, quan s'efectuïn en els termes previstos en aquesta o altres lleis.
7.- L'article 29 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les competències atribuïdes a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, es poden delegar en una altra administració territorial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i en la normativa reguladora dels ens territorials.
8.- Els articles 58 i següents de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, regulen la delegació de competències entre l'administració autonòmica de les Illes Balears, els consells, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les Illes, atenent a raons d'eficàcia, eficiència i per tal de donar un millor servei a la ciutadania.
9.- L'article 27 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, disposa que les comunitats autònomes poden delegar en els municipis l'exercici de les seves competències, assenyalant tots els requisits a complir. En aquest sentit, estableix que la delegació ha de millorar l'eficiència de la gestió pública, contribuir a eliminar duplicitats administratives i ser concorde amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, cosa que implica millorar la transparència dels serveis públics i el servei a la ciutadania i, en general, contribuir als processos de racionalització administrativa, generant un estalvi dels recursos; i que la delegació també ha de determinar l'abast, el contingut, les condicions i la durada d'aquesta, que no pot ser inferior a cinc anys, així com el control d'eficiència que es reservi l'Administració delegant i els mitjans personals, materials i econòmics, que aquesta assigni sense que pugui suposar una despesa més gran de les administracions públiques.
Per altra part, l'article 4.2 de la Carta Europea d'Autonomia Local indica que les entitats locals tenen, dins l'àmbit de la llei, llibertat plena per exercir la seva iniciativa en tota matèria que no estigui exclosa de la seva competència o atribuïda a altre autoritat.
10.- En els articles 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, s'estableix la possibilitat de signar convenis interadministratius entre administracions públiques.
11.- La delegació objecte d'aquest conveni serà d'aplicació respecte de les zones del municipi de Calvià que estableix l'article 2.1 a en relació amb l'annex 1 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, segons la redacció del Decret llei 14/2020, de 9 de desembre, de mesures urgents en determinats sectors d'activitat administrativa, sense perjudici de les modificacions que, d'acord amb la disposició final segona del Decret llei 1/2020, pugui aprovar el Govern de les Illes Balears mitjançant un decret.
12.- L'Ajuntament de Calvià disposa de mitjans personals, materials i tècnics per desenvolupar les competències previstes al decret llei esmentat.
Per tot l'exposat i de conformitat amb el que disposa l'article 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic i amb l'article 27 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril de Bases de Règim Local, les parts subscriuen el present conveni, en el qual es determinen els drets i obligacions que recíprocament assumeixen, en base als següents
ACORDS
PRIMER.- Objecte del conveni
1. Constitueix l'objecte d'aquest Conveni la delegació a l'Ajuntament de Calvià de l'exercici de les competències per iniciar i resoldre els expedients sancionadors en les matèries de turisme, salut, consum i comerç, que preveu l'article 19 de Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques.
2. En particular:
a) El conseller Executiu de Transició, Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca delega a l'Ajuntament de Calvià l'exercici de les competències per iniciar i resoldre els expedients sancionadors en matèria de turisme, pel que fa a les sancions derivades dels incompliments dels articles 3, 6.4, 6.5, 7 i 8 del Decret llei 1/2020.
b) La consellera de Salut i Consum del Govern de les Illes Balears delega a l'Ajuntament de Calvià l'exercici de les competències per iniciar i resoldre els expedients sancionadors en matèria de salut i consum, pel que fa a les sancions derivades dels incompliments dels articles 4, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3 i 20 del Decret llei 1/2020.
c) El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del Govern de les Illes Balears delega a l'Ajuntament de Calvià l'exercici de les competències per iniciar i resoldre els expedients sancionadors en matèria de comerç, pel que fa a les sancions derivades dels incompliments dels articles 5.1 i 6.6 del Decret llei 1/2020.
3. Aquesta delegació implica la transmissió global de l'exercici de les competències esmentades, que comprèn també els actes d'inspecció, d'instrucció i de tramitació dels expedients, el cobrament de les sancions i, s'ha d'aplicar el que disposa l'article 11 del Decret llei 1/2020 també respecte a les atribucions dels inspectors municipals i respecte als efectes de les seves actes o denúncies.
La delegació de les competències per iniciar i resoldre els expedients sancionadors en matèria de salut, consum i comerç, inclou la resolució dels recursos de reposició i la personació de l'Ajuntament de Calvià en els recursos contenciosos-administratius que puguin interposar-se.
SEGON.- Obligacions de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica i la de Salut i Consum i del departament de Transició, Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca
Correspon a les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica i de Salut i Consum i al Departament de Transició, Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca, assumir el cost que suposa la delegació de competències a l'Ajuntament de Calvià en els termes que figuren en l'acord quart d'aquest Conveni, dirigir i controlar l'exercici dels serveis delegats, dictar instruccions tècniques de caràcter general i demanar, en qualsevol moment, informació sobre la gestió municipal, així com enviar comissionats i formular els requeriments pertinents per a l'esmena de les deficiències observades.
Igualment, han de remetre a l'Ajuntament de Calvià qualsevol acta o denúncia d'infracció objecte de les competències delegades que siguin aixecades per qualsevol agent de l'autoritat.
TERCER.- Obligacions l'Ajuntament de Calvià
Correspon a l'Ajuntament de Calvià, mitjançant el Tinent de Batle que designi, la incoació, la instrucció i la tramitació dels procediments sancionadors d'acord amb el règim sancionador que es conté en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els principis i disposicions que es contenen en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i amb el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel que s'aprova el Reglament de l'exercici de la potestat
sancionadora de la CAIB, així com el cobrament i execució de les sancions. La delegació inclou la resolució dels recursos de reposició i la personació de l'Ajuntament en els contenciosos-administratius, si n'es el cas, en les matèries de salut, consum i comerç referides a l'article 19 del Decret llei 1/2020, en els termes que disposa l'article 11.
En el supòsit en què s'interposin recursos d'alçada davant l'Ajuntament de Calvià contra les resolucions d'expedients sancionadors en matèria de turisme, aquest els ha de remetre per a la seva resolució, a la Presidència del Consell Insular de Mallorca en el termini de deu dies, amb el seu informe i amb una còpia completa i ordenada de l'expedient.
Cada tres (3) mesos, des de la vigència del Conveni, l'Ajuntament de Calvià liquidarà a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Consell Insular de Mallorca, en la forma que cadascú determini, la quantitat ingressada en concepte de sancions en les matèries que constitueixen l'objecte de la delegació de competències, en els termes següents:
a) A l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la quantitat ingressada en concepte de sancions derivades dels incompliments dels articles 4, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 6.6 i 20 del Decret llei 1/2020.
b) Al Consell Insular de Mallorca, la quantitat ingressada en concepte de sancions derivades dels incompliments dels articles 3, 6.4, 6.5 7 i 8 del Decret llei 1/2020.
QUART.- Finançament.
1. L'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca es comprometen a abonar, anualment, el cost de personal que suposa la delegació de competències, que implica mitja jornada laboral d'un TAG i un auxiliar administratiu, que es dedicaran a la tramitació dels expedients sancionadors, i que ascendeix a la quantitat de 39.491,28 euros, atenent a l'informe emès per l'Interventor Accidental de l'Ajuntament de Calvià en data 8 d'abril de 2021, d'acord amb el desglossament següent:
Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears |
Consell Insular de Mallorca |
||||
Partida Pressupostària |
Exercici |
Import |
Partida Pressupostària |
Exercici |
Import |
18101/411A01/46000/00 |
2022 |
26.327,52 € |
30/43220/46200 |
2022 |
13.163,76 € |
18101/411A01/46000/00 |
2023 |
26.327,52 € |
30/43220/46200 |
2023 |
13.163,76 € |
18101/411A01/46000/00 |
2024 |
26.327,52 € |
30/43220/46200 |
2024 |
13.163,76 € |
18101/411A01/46000/00 |
2025 |
26.327,52 € |
30/43220/46200 |
2025 |
13.163,76 € |
18101/411A01/46000/00 |
2026 |
26.327,52 € |
30/43220/46200 |
2026 |
13.163,76 € |
Total |
131.637,60 € |
Total |
65.818,80 € |
2. L'assignació econòmica esmentada s'ha de fer efectiva mitjançant transferència bancària, en els termes següents:
a) La primera anualitat, en el moment de la signatura d'aquest conveni.
b) La resta d'anualitats, durant el mes de juny dels exercicis 2023, 2024, 2025 i 2026, respectivament, prèvia la presentació, per part de l'Ajuntament de Calvià, d'una memòria explicativa sobre el nombre d'expedients tramitats i dels costs suportats l'anualitat anterior, emesa per l'interventor de la corporació municipal.
c) L'esmentada quantitat s'actualitzarà atès l'increment retributiu que estableixi cada any la Llei de Pressupostos per els funcionaris.
CINQUÈ.- Control d'eficiència
L'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca exerciran un control d'eficiència de la delegació mitjançant un control anual per mostreig dels expedients tramitats per delegació.
SISÈ.- Comissió de seguiment
S'estableix una Comissió de Seguiment que estarà composta per dos representants de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, dos representants de la Conselleria de Salut i Consum, dos representants del Departament de Transició, Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca i dos representants de l'Ajuntament de Calvià, que es reuniran anualment, o quan sigui necessari a petició de qualsevol de les parts, per deliberar i acordar la coordinació de les actuacions.
Per altra part, els inspectors de les administracions delegants, amb autorització del Batle de l'Ajuntament de Calvià, podran participar, de manera puntual, a les comissions de feina que se desenvolupen a l'Ajuntament de Calvià per a la realització de campanyes, mitjançant convocatòria prèvia del Tinent de Batle corresponent, en la que s'indicarà el dia, l'hora i el lloc de celebració.
SETÈ.- Durada, modificació i extinció del conveni
La durada del conveni serà la de cinc anys, sense perjudici que per acord unànime de les parts es pugui prorrogar.
La modificació del mateix podrà realitzar-se per acord unànime de les parts.
El present conveni podrà extingir-se per la revocació de la delegació de competències, en cas d'incompliment de les obligacions de l'Ajuntament de Calvià; per renúncia de la delegació de competències, en cas d'incompliment de les obligacions de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o del Consell Insular de Mallorca, o quan, per circumstàncies sobrevingudes, l'Ajuntament de Calvià justifiqui la impossibilitat de exercir la delegació de competències sense menyscabament de l'exercici de les competències pròpies; i per les causes que estableix l'article 51 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic, amb els efectes prevists en l'article 52 de la Llei esmentada.
VUITÈ.- Règim de l'acord i jurisdicció competent.
El present conveni, formalitzat a l'empara de l'article 19 bis del Decret llei 1/2020 i de l'article 27 de la Llei 7/1985, té la naturalesa dels previstos en l'article 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i exclosa de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23 / UE i 2014/24 / UE, de 26 de febrer de 2014, d'acord amb el que es preveu a l'article 6.3 , regulant per les seves normes especials i aplicant-se els principis de la Llei indicada per resoldre els dubtes i llacunes que poguessin presentar-se.
Les controvèrsies sorgides sobre la interpretació, modificació, resolució i efectes que es puguin derivar de l'aplicació del present Acord, s'hauran de solucionar pel mutu acord a la comissió de seguiment, aplicant els principis de la Llei de Contractes del Sector Públic. D'altra banda, les qüestions litigioses seran de coneixement i competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.
NOVÈ.- Eficàcia.
Aquest conveni tindrà efectes des de la seva signatura, que suposa la prestació del consentiment entre les parts i l'acceptació de la delegació de competències per part de l'Ajuntament de Calvià, d'acord amb l'article 48.8 de la Llei 40/2015, d '1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
DESSÈ.- Règim Transitori.
Correspon a l'Ajuntament de Calvià la tramitació dels procediments sancionadors relatius a les actes aixecades per infraccions al Decret Llei 1/2020 respecte de les quals, en la data de formalització d'aquest conveni, no s'hagi iniciat el corresponent procediment sancionador.
I en prova de conformitat amb quant antecedeix es signa el present conveni per totes les parts.
Calvià, a dia 1 de juliol de 2022."