Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MARIA DE LA SALUT
Núm. 394286
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de la convivència i l’oci en l’espai públic del municipi de Maria de la Salut
Expedient núm.: 137/2022
APROVACIÓ DEFINITIVA DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA CONVIVÈNCIA I L'OCI EN L'ESPAI PÚBLIC DEL MUNICIPI DE MARIA DE LA SALUT
Procediment: disposicions normatives (aprovació, modificació o derogació)
Assumpte: aprovació Ordenança municipal reguladora de la convivència i l'oci en l'espai públic del municipi de Maria de la Salut
Document signat per: el Sr. Batle
APROVACIÓ DEFINITIVA DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA CONVIVÈNCIA I L'OCI EN L'ESPAI PÚBLIC DEL MUNICIPI DE MARIA DE LA SALUT
El Sr. Bernat Quetglas Jordà, en la seva condició de Batle President de l'Ajuntament de Maria de la Salut,
FA SABER:
Que, el Ple de la Corporació Local, en la Sessió ordinària celebrada en data 11 d'abril de 2022, va acordar l'aprovació inicial de l'Ordenança municipal reguladora de la convivència i l'oci en l'espai públic del municipi de Maria de la Salut.
En virtut de l'article 17 del Reial decret legislatiu 2/2204, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, es va establir un període d'exposició pública de trenta dies, mitjançant Anunci en el BOIB núm. 56, de 28 d'abril de 2022, dins dels quals les persones interessades van poder examinar l'expedient i presentar les reclamacions que estimessin oportunes.
Finalitzat el període d'exposició pública, sense presentar-se reclamacions, s'eleva a definitiu l'acord provisional del Ple de data 11 d'abril de 2022.
El text íntegre de la qual es publica en compliment de l'article 17.4 del Reial decret legislatiu 2/2204, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
«ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA CONVIVÈNCIA I L'OCI EN L'ESPAI PÚBLIC DEL MUNICIPI DE MARIA DE LA SALUT
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
La societat actual entén el municipi, a banda del conjunt de carrers, places i altres edificacions, com un lloc de convivència, relació i trobada entre distintes persones. A més, les noves generacions incorporen noves formes de relació entre col·lectivitats, que incrementen la complexitat dels problemes de convivència en comunitat, base del progrés de la humanitat.
Per aquesta raó, és necessària l'acceptació i el compliment de determinades normes socials que facin possible l'exercici dels drets individuals de les persones, respectant el de les altres persones.
La responsabilitat compartida de fer poble exigeix seguir unes pautes de comportament cívic que permetin la llibertat de la ciutadania amb el límit essencial del respecte a les altres persones, que preservin el patrimoni urbà i natural, així com els béns públics, i garanteixin la convivència en harmonia.
En la Constitució espanyola de 1978 es consagra el dret de les persones a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure de conservar-lo, havent els Poders públics de vetllar per la utilització racional dels recursos naturals, amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de la vida, secundant-se en la indispensable solidaritat col·lectiva.
En atenció a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, per a l'adequada ordenació de les relacions de convivència d'interès local i de l'ús dels seus serveis, les Corporacions municipals poden, a manca de normativa sectorial específica, establir els tipus de les infraccions i imposar sancions per a l'incompliment de deures, prohibicions o limitacions continguts en les corresponents ordenances, competència igualment reconeguda en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
Aleshores, aquesta Corporació municipal no només té potestat per regular normes relatives a l'oci en la via pública, sinó també preveure i establir les actuacions a realitzar, atribuint internament les competències pel desenvolupament de les mateixes, i amb la tipificació de les infraccions i determinació de les sancions.
II
Entenent-se el temps d'oci una característica inherent a la condició humana, i en el context de la societat avançada, insubstituïble i necessari per a l'evolució i desenvolupament integral de les persones.
En vista que darrerament es van ocupant espontàniament espais públics per a la trobada i oci, distints als que venien sent convencionals, especialment per part del jovent i en horari nocturn, i per raons de caire social, econòmic i cultural, donant lloc al fenomen que es coneix com el botellot, i esdevenint com a actes lúdics amb la principal finalitat de la diversió de les persones assistents, encara que en ocasions, com a conseqüència, es veuen alterats diferents drets que han de preservar-se i protegir-se des de l'exercici de les competències municipals, com el dret al descans i al medi ambient, dret a la protecció de la salut, a la protecció de les persones menors.
En la Constitució espanyola de 1978 es consagra el dret de tota la ciutadania a la protecció de la Salut, establint-se la responsabilitat dels Poders públics en l'organització de serveis i tutela de la Salut, com a garantia fonamental de tal dret.
En la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'Atenció i els Drets de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears, s'estableixen els deures dels nens, nenes i adolescents, com el de comportament cívic d'acord amb les exigències de convivència de la societat, basades en la tolerància i en el respecte a les persones amb les quals es relacionen i a l'entorn en qual es desenvolupen.
Aleshores, correspon a la Corporació municipal, en l'àmbit del seu terme municipal, protegir aquests béns, com són la salubritat pública, en especial en les persones menors, així com la utilització racional dels espais públics municipals, facilitant el seu ús en condicions adequades que evitin la seva degradació i que permetin el seu gaudi per tota la ciutadania en condicions de salubritat i sense restriccions no justificades en l'interès públic.
III
Actuar amb civisme és un compromís que tenen els veïns i veïnes de Maria de la Salut. Els comportaments incívics suposen una agressió a la convivència, una actitud de insolidaritat i de falta de respecte cap a una gran majoria de ciutadans i ciutadanes que assumeixen cívicament els seus drets i deures.
Totes les persones han de poder desenvolupar en llibertat les seves activitats de lliure circulació, oci, trobada i esbarjo, amb ple respecte a la dignitat i altres drets de les altres persones i a la pluralitat d'expressions culturals, polítiques, lingüístiques i religioses, fent ús dels espais públics, sense més limitacions que les imposades per les normes d'aplicació i les derivades de la protecció de la salubritat i salut pública, del respecte al medi ambient i al dret a la intimitat, descans i tranquil·litat del veïnatge.
La Corporació municipal, sensible als eventuals perjudicis que aquestes circumstàncies puguin ocasionar als veïns i veïnes del municipi, també per la transcendència i molèsties que puguin ocasionar les conductes descrites, considera pertinent aprovar la present Ordenança, que té com a finalitat protegir la salut pública, racionalitzar l'ús dels espais públics municipals i garantir l'aprofitament de tota la ciutadania dels vies i espais públics, sense que les activitats de part de la mateixa no impliquin perjudici greu a la tranquil·litat i descans de l'altra, vetllant així per garantir la convivència social.
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1. OBJECTE I FINALITAT
1. La present Ordenança té per finalitat assolir i mantenir un clima de civisme, de convivència social i de respecte mutu que fomenti les relacions solidàries, tolerants i respectuoses entre la ciutadania. Així, la Corporació Local vetllarà per garantir que el veïnatge pugui gaudir d'aquesta situació de benestar en el municipi de Maria de la Salut, arbitrant els mecanismes que es preveuen en la present Ordenança.
Igualment té per finalitat preservar els espais públics com a lloc de convivència, en el que totes les persones puguin desenvolupar en llibertat les seves activitats de lliure circulació, oci, trobada, esbarjo, amb ple respecte a la dignitat i als drets de les altres persones, i a la pluralitat d'expressions culturals, lingüístiques, polítiques i religioses i de formes de vida diverses existents en el municipi de Maria de la Salut.
2. A aquest efecte, la present Ordenança té per objecte la regulació de mesures encaminades específicament a fomentar i promocionar la convivència i el civisme socials en els espais públics, amb identificació de quins són els béns jurídics tutelats, preveient quines són les normes de conducta en cada cas i sancionant les conductes que poden deteriorar, lesionar o pertorbar tant convivència ciutadana com els béns que es troben en l'espai públic que li han de servir de suport, tipificant, si escau, mesures específiques d'intervenció.
A aquest efecte, la ciutadania queda obligada a respectar tal convivència i tranquil·litat ciutadanes.
ARTICLE 2. FONAMENTACIÓ LEGAL
La present Ordenança s'elabora en virtut de la potestat municipal de tipificar infraccions i sancions per ordenar les relacions de convivència ciutadana, establerta en els articles 139 i següents de la Llei 7/1985, de 2'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, i resta de normativa general de Règim Local i la Legislació sectorial aplicable.
ARTICLE 3. ÀMBIT D'APLICACIÓ OBJECTIVA
1. Les disposicions de la present Ordenança seran d'aplicació en tot el territori que compren el terme municipal de Maria de la Salut.
2. Les mesures de protecció regulades en la present Ordenança es refereixen als béns de servei o usos públics de titularitat municipal, així com a construccions, instal·lacions, mobiliari urbà i altres béns i elements de domini públic municipal situats en aquests, com voreres, carrers, places, edificis públics, escoles, el parc, el Cementiri municipal, el Poliesportiu o altres instal·lacions esportives, estàtues i escultures, bancs, faroles, elements ornamentals, senyals viàries, arbres i plantes, tanques, elements de transport i vehicles municipals i altres béns de la mateixa i semblança naturalesa.
3. Les mesures de protecció regulades en la present Ordenança també es refereixen als béns i instal·lacions de titularitat d'altres Administracions Públiques, o Entitats públiques o privades, que formen part del mobiliari urbà del municipi de Maria de la Salut en quant es destinen al públic o constitueixen equipaments, instal·lacions o elements d'un servei públic, com ara vehicles de transport, bicicletes, marquesines, parades de bus o autocar, o altres elements de transport, contenidors i altres elements de naturalesa similar, tanques, cartells, anuncis, rètols i altres elements publicitaris, senyals viaris, quioscs, terrasses, tendals, jardineres i altres béns de la mateixa o semblant naturalesa.
La Corporació Local impulsarà la subscripció de convenis específics amb les persones titulars de dits espais, construccions, instal·lacions, vehicles o elements amb la finalitat de dotar de la cobertura jurídica necessària a la intervenció municipal.
4. La present Ordenança serà aplicable també a espais, construccions, instal·lacions i béns de titularitat privada quan des dels mateixos es realitzin conductes o activitats que afectin o puguin afectar negativament a la convivència i al civisme en els espais, instal·lacions i elements assenyalats en els apartats anteriors, o quan la negligència o la manca d'un adequat manteniment dels mateixos per part de la propietat, la part o persones usuàries pugui implicar igualment conseqüències negatives per a la convivència o el civisme en l'espai públic.
5. Les mesures de protecció regulades en la present Ordenança es refereixen també, quan formen part del patrimoni i del paisatge urbà, a les façanes dels edificis i altres elements urbanístics i arquitectònics de titularitat pública o privada, com ara portals, patis, solars, aparadors, jardins, jardineres, fanals, elements ornamentals, contenidors, papereres i béns de la mateixa o semblant naturalesa, sempre que estiguin situats en la via pública o siguin visibles des de la mateixa, i sense perjudici dels drets que individualment corresponguin a les persones propietàries.
ARTICLE 4. ÀMBIT D'APLICACIÓ SUBJECTIVA
La present Ordenança serà aplicable a tota persona, física o jurídica, que es trobi o actuï en el terme municipal de Maria de la Salut, qualsevol que sigui la seva nacionalitat, domicili o residència, és a dir, amb independència de la seva concreta situació jurídica administrativa.
També serà aplicable a les conductes realitzades per les persones menors d'edat, en els termes i amb les conseqüències previstes en la present Ordenança i en la resta de l'Ordenament jurídic. En els supòsits en els quals així es prevegi expressament, el pares i mares, o qualsevol persona que exerceixi la tutela o la guarda, també podran ser considerades responsables de les infraccions comeses per les persones menors d'edat quan es presenti, per part d'aquells, dol, culpa o negligència, inclosa sempre la inobservança.
ARTICLE 5. DEFINICIONS
Via pública: elements de viabilitat en sentit estricte com les places, parcs i altres espais públics de titularitat municipal. S'entendrà per ús de via pública la utilització o aprofitament que tota persona, física o jurídica, pugui fer del sòl, vol o subsòl de la mateixa.
Espai públic: espai sotmès a una regulació específica per part de l'Administració Pública, propietària o que posseeixi la facultat de domini del sòl i que garanteixi la seva accessibilitat a totes les persones i fixi les condicions de la seva utilització i instal·lació d'activitats.
Mobiliari urbà: elements que serveixen d'ornamentació, suport de serveis i activitats d'oci i recreatives. A títol enunciatiu, es considera mobiliari urbà elements com papereres, fonts públiques, jocs infantils, jardineres, bancs, marquesines i altres.
Beguda alcohòlica: tota beguda natural o composta, amb el contingut o graduació alcohòlica, natural o adquirida, que sigui superior a un grau percentual del seu volum.
Pràctica de botellot: consum de begudes, preferentment alcohòliques, en la via pública o espais públics, per un grup de persones, quan, com a resultat de la concentració de persones, o de l'acció de consum, es puguin causar molèsties a les persones que emprin l'espai públic i al veïnatge, deteriorar la tranquil·litat de l'entorn o provocar en ell situacions d'insalubritat.
ARTICLE 6. COMPETÈNCIA MUNICIPAL
Constitueix competència de la Corporació Local:
a) La conservació i tutela dels béns municipals.
b) La seguretat en els espais públics, que inclou la seva protecció i la de persones i béns, en coordinació amb els Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat que participen en la Seguretat Pública.
c) La disciplina urbanística, per vetllar per la conservació del mitjà urbà i de les edificacions perquè es mantinguin en condicions de seguretat i salubritat.
d) La promoció, incentivació i organització d'accions dirigides a la prevenció de conductes que vulnerin les normes de la pacífica convivència ciutadana com ara:
◦ Campanyes informatives de caràcter general incloent la deguda difusió de la present redacció.
◦ Accions educatives en Centres escolars.
◦ Mesures i accions formatives i informatives a les diverses col·lectivitats del municipi de Maria de la Salut.
◦ Accions orientatives i educatives en Projectes d'oci alternatiu ampliant l'oferta en aquesta matèria.
◦ Oci nocturn alternatiu.
Les mesures de protecció previstes en la present Ordenança s'entendran sense perjudici dels drets, facultats i deures que corresponen a les persones propietàries dels béns afectats i de les competències d'altres Administracions Públiques i dels Jutges i Tribunals de Justícia regulades per la Llei.
En aplicació de les mesures establertes en la present Ordenança s'estarà principalment al restabliment de l'ordre cívic pertorbat, a la reprensió de les conductes antisocials i a la reparació dels danys ocasionats.
ARTICLE 7. EXERCICI DE LES COMPETÈNCIES MUNICIPALS
Les competències municipals recollides en la present Ordenança seran exercides pels òrgans municipals competents, que podran exigir la sol·licitud de Llicències o Autoritzacions, adoptar les mesures preventives, correctores o reparadores necessàries, i aplicar el procediment sancionador, en cas d'incompliment de la present Ordenança i/o de la Legislació vigent.
ARTICLE 8. DRETS DE LA CIUTADANIA
a) Dret a la utilització dels espais i béns públics en condicions òptimes.
L'espai públic constitueix un espai preferent per a l'exercici dels drets fonamentals i les llibertats públiques reconegudes en la Constitució espanyola i els Tractats internacionals subscrits pel nostre país. Tota la ciutadania té dret a gaudir dels espais i béns públics en condicions òptimes de seguretat, funcionalitat, estètica i salubritat, amb la limitació del respecte al dret aliè a un idèntic gaudiment de la via pública, a la integritat dels béns públics i del compliment de quantes disposicions legals s'apliquin a la seva utilització.
b) Dret a la tranquil·litat i al descans.
Les persones usuàries de la via pública es comportaran, en tot moment, de manera que no incompleixin les disposicions vigents en matèria de contaminació acústica.
c) Dret a una afable circulació.
La ciutadania té dret a no ser abordada en la via pública per a l'oferiment de béns o serveis que no hagi sol·licitat i a no veure's interferida en la seva circulació per a les persones vianants per dispositius de mobilitat que impliquin incomoditat o risc.
d) Dret a la informació i orientació.
La ciutadania té dret a rebre informació objectiva i actualitzada sobre activitats i actuacions municipals, així com a rebre orientació de quants requisits administratius, tècnics, o de qualsevol altre índole, els siguin requerits per la legalitat vigent.
e) Dret universal a l'espai públic i a la convivència.
La ciutadania té el dret universal a l'espai públic i a la convivència en un ambient de civisme entre la ciutadania, col·lectivitats i institucional on es respecti tota manifestació pública de qualsevol creença o ideologia que es desenvolupi en el marc que estableixi la Constitució espanyola i la Legislació vigent.
f) Dret a rebre un tracte respectuós, adequat i igualitari.
Totes les persones tenen el dret a rebre un tracte respectuós, adequat i igualitari, tant per part de les Autoritats com personal al servei de la Corporació municipal, que permeti no només l'exercici dels drets individuals, sinó també el compliment de les seves obligacions.
g) Dret a sol·licitar la intervenció de l'Autoritat.
La ciutadania té dret a sol·licitar el suport eficaç de l'Autoritat quan es vegi perjudicada per la realització d'actituds o activitats tipificades en la present Ordenança o en quanta disposició legal es trobi en vigència.
h) Dret a disposar dels espais, equipaments i actuacions necessàries i suficients, que facilitin a la ciutadania el compliment de la present Ordenança municipal.
ARTICLE 9. DEURES DE LA CIUTADANIA
La persones ciutadanes contribuiran activament en propiciar i mantenir una convivència cívica en harmonia, que permeti la llibertat de tota la ciutadania, amb la limitació essencial del respecte a les altres persones. Aleshores, sense perjudici de la resta d'obligacions legalment previstes, la ciutadania haurà de:
a) Respectar la convivència i tranquil·litat ciutadanes. Així mateix estarà obligada a emprar els béns i serveis públics conforme al seu ús i destinació.
b) Complir les normes de convivència establertes en la normativa vigent i en les Ordenances i Reglaments municipals, així com en els resolucions i Bans municipals objecte de la present Ordenança.
c) Respectar la convivència i tranquil·litat ciutadanes. Ningú podrà, amb el seu comportament, menyscabar els drets de les altres persones, ni atemptar contra la seva llibertat o llibertats, no ofendre les conviccions i criteris generalment admesos sobre convivència. Totes les persones hauran d'abstenir-se de qualsevol conducta que comporti abús, arbitrarietat, discriminació o violència física o coacció de qualsevol tipus.
d) Respectar, no embrutar, i no degradar en forma alguna els béns i instal·lacions públics i privats, ni l'entorn mediambiental.
e) Emprar els béns i serveis públics i privats, sempre que puguin afectar a una tercera persona, conforme al seu ús i destinació.
f) Respectar les normes d'utilització i comportament establertes en els vehicles de transport i edificis públics, atendre les indicacions de la Policia Local o del personal dels altres serveis municipals competents i, en tot cas, en la present Ordenança i en els Reglaments que existeixin.
g) Respectar el lliure exercici dels drets que es reconeixen a la resta de la ciutadania.
TÍTOL II. CONSUM DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES
ARTICLE 10. FONAMENTS DE LA REGULACIÓ
La regulació continguda en el present Títol es fonamenta en la protecció de la Salut pública, el respecte al Medi ambient, la protecció de les persones menors, el dret al descans i tranquil·litat del veïnatge i en la protecció de la imatge turística del municipi de Maria de la Salut.
ARTICLE 11. NORMES DE CONDUCTA
1. La Corporació municipal vetllarà perquè no es consumeixin begudes alcohòliques en l'espai públic. Aleshores, limitarà el seu consum:
a) Quan pugui ocasionar molèsties a les persones que empren l'espai públic i al veïnatge.
b) Quan es faci en envasos de vidre, encara que no es tracti de begudes alcohòliques.
2. Queda especialment prohibit el consum de begudes alcohòliques i altres drogues quan pugui alterar greument la convivència ciutadana. S'entendrà que aquesta alteració es produeix quan:
a) Com a resultat de l'acció de consum, es pugui deteriorar la tranquil·litat de l'entorn o provocar en aquest situacions d'insalubritat.
b) El consum s'exterioritzi en forma denigrant per a les persones vianants o altres persones usuàries dels espais públics.
c) Els llocs en els quals es consumeixi es caracteritzi per l'afluència de persones menors o la presència d'infants o adolescents.
3. Es prohibeix als establiments comercials, màquines expenedores, venda ambulant o qualsevol altra forma d'expedició, la venda de begudes alcohòliques entre les 22.00 hores i les 8.00 hores.
4. L'organització de qualsevol acte públic de naturalesa cultural, esportiva, festiva, lúdica o de qualsevol altra naturalesa vetllaran per que no es produeixin, durant la seva celebració, cap de les conductes descrites en els apartats anteriors. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes es realitzen tals conductes, l'organització estarà obligada a comunicar-ho immediatament a l'Autoritat competent.
5. Els recipients de beguda hauran de dipositar-se en els contenidors corresponents i, si escau, en les papereres situades en l'espai públic. Queda prohibit llençar al sòl o dipositar en la via pública recipients de beguda com ampolles, llaunes, tassons o qualsevol altre objecte.
6. La Policia Local de Maria de la Salut retirarà i intervindrà cautelarment les begudes, envasos o els elements objecte de prohibicions i es procedirà a la seva destrucció.
7. Els establiments de venda de begudes i aliments no podran comportar molèsties acústiques al veïnatge o a les persones vianants i es regiran per la normativa aplicable als renous.
ARTICLE 12. PROHIBICIÓ DE VENDA O SUBMINISTRAMENT EN LA VIA PÚBLICA
Es prohibeix, sota la responsabilitat de les persones titulars dels establiments comercials:
a) La venda o subministrament de begudes en qualsevol establiment per ser consumits en la via pública, excepte en els serveis de terrasses o altres instal·lacions amb la deguda autorització municipal.
b) L'existència de finestres, mostradors o altres similars sense autorització que facin possible el despatx de begudes a persones situades en la via pública.
ARTICLE 13. ZONES D'ESPECIAL PROTECCIÓ
La Corporació Local, per acord del Ple, podrà declarar determinats espais públics com zones d'especial protecció en aquells casos en què les concentracions reiterades de persones en els mateixos produeixi una molt greu pertorbació de la convivència ciutadana.
Es considerarà que es produeix pertorbació de la convivència ciutadana quan:
a) Concorrin alguna o algunes de les circumstàncies esmentades en l'article 11 de la present Ordenança.
b) El nombre de persones habitualment concentrades en dits espais es consideri elevat amb respecte a la densitat d'habitatges i veïnatge del lloc o espai públic de què es tracti.
c) Es tracti d'una zona declarada d'especial rellevància turística i patrimonial.
Una vegada declarades les zones d'especial protecció, seran degudament senyalitzades, impedint-se la concentració de persones en les mateixes durant el descans nocturn, que es fixa de les 22.00 hores a les 8.00 hores.
La Corporació Local elaborarà cada sis mesos un Informe públic de seguiment de la zona declarada com d'especial protecció a l'efecte de mantenir o no la prohibició acordada.
ARTICLE 14. PROTECCIÓ DE LES PERSONES MENORS
La Policia Local de Maria de la Salut té autoritat per identificar a les persones i fer les comprovacions necessàries, respectant sempre el drets constitucionals a l'honor i a la intimitat, especialment en persones menors, per dur a terme totes les actuacions que resultin ajustades a les tasques de vigilància, prevenció i esbrinament d'actuacions inadequades. Una vegada identificades les persones menors, arbitrarà els mecanismes adients de notificació de la situació, a les mares, pares, tutores, tutors o a qui ostenti la seva representació legal, fent-se càrrec de forma immediata.
Amb posterioritat i amb la finalitat de garantir la protecció de les persones menors s'establiran els mecanismes que regiran les actuacions de les entitats responsables mitjançant accions determinades.
ARTICLE 15. VENDA DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES A PERSONES MENORS
Està prohibida qualsevol activitat de dispensació, subministrament o venda, per qualsevol via, de begudes alcohòliques que es dugui a terme en les vies i espais públics a persones menors d'edat.
TÍTOL III. RÈGIM SANCIONADOR I ALTRES MESURES D'APLICACIÓ
ARTICLE 16. DEURE DE COL·LABORACIÓ CIUTADANA EN EL COMPLIMENT DE LA PRESENT ORDENANÇA
Totes les persones que es trobin en el terme municipal de Maria de la Salut tenen el deure de col·laborar amb les Autoritats municipals per preservar les relacions de convivència ciutadana i civisme en l'espai públic.
ARTICLE 17. RÈGIM SANCIONADOR
Les accions i/o omissions que infringeixin el que es preveu en la present Ordenança generen responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'altre Ordre jurisdiccional que puguin pertocar.
ARTICLE 18. INFRACCIONS
Constituiran infraccions molt greus les que suposin:
a) Una pertorbació de la convivència que afecti de manera greu, immediata i directa, a la tranquil·litat o a l'exercici de drets legítims de les altres persones o al normal desenvolupament d'activitats de tota classe en els termes que es regulen en l'article 9 de la present Ordenança, o a la salubritat quan això es derivi de la concentració de persones en la via pública en les qual es consumeixin begudes alcohòliques i altres drogues.
b) Un incompliment de les ordres, senyalitzacions o similars relatives a espais d'especial protecció a què es fa referència en l'article 13 de la present Ordenança, o dels requeriments que formulin les Autoritats municipals o els seus agents en directa aplicació del que es disposa en la present Ordenança.
c) Un impediment de l'ús d'un espai públic per una altra o altres persones amb dret a la seva utilització.
d) Els actes de deterioració greu i rellevant dels espais públics o de qualsevol de les seves instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles, no derivats d'alteracions de la seguretat ciutadana.
e) El consum de begudes alcohòliques o altres drogues quan puguin alterar greument la convivència ciutadana, o s'inciti o faciliti el consum a persones menors.
f) La comissió de dues faltes greus en el termini d'un any, a comptar des què es sanciona la primera per resolució ferma en via administrativa.
Constitueixen infraccions greus:
a) Les concentracions de persones en la via pública que afectin negativament a la convivència ciutadana i no constitueixin infraccions molt greus.
b) La realització d'actes que ocasionin destrosses o desperfectes en el mobiliari o equipament urbans que impedeixin el seu normal ús, fent-los inservibles per al mateix o quan el cost de reparació sigui superior en més del 30 % del valor de mercat.
Constitueixen infraccions lleus les altres previstes en la present Ordenança.
ARTICLE 19. SANCIONS
Les sancions previstes per a les infraccions tipificades en la present Ordenança són les següents:
En la imposició de les sancions s'observarà la deguda idoneïtat i necessitat de la sanció a imposar i la seva adequació a la gravetat del fet constitutiu de la infracció.
En la graduació de les sancions es considerarà especialment els següents criteris:
a) El grau de culpabilitat o l'existència d'intencionalitat.
b) La continuïtat o persistència en la conducta infractora.
c) La naturalesa dels perjudicis causats.
d) La reincidència, per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així es declari per resolució ferma en via administrativa.
ARTICLE 20. RESPONSABILITAT
1. Es consideraran responsables en els actes públics a l'organització o a les persones promotores.
2. Es consideraran responsables les persones titulars dels establiments on es venguin o subministrin begudes, per ser consumides en la via pública, excepte en els serveis de terrasses o altres instal·lacions amb la deguda autorització municipal. També es consideraran responsables les persones titulars dels establiments amb existència de finestres, mostradors o altres similars que facin possible el despatx de begudes a persones situades en la via pública.
3. Quan les persones infractores directes siguin menors o concorri en elles alguna causa legal d'inimputabilitat, es consideraran responsables les persones que ostentin la seva responsabilitat legal. També es consideraran responsables directes i solidàries de les persones menors les responsables legals quan existeixi dol, culpa o negligència.
4. En la resta de supòsits, es consideraran responsables a les persones autores materials directes de les infraccions que es disposen en la present Ordenança.
ARTICLE 21. PAGAMENT VOLUNTARI I BONIFICACIÓ
El pagament voluntari en qualsevol moment anterior a la resolució implicarà la terminació del procediment administratiu, sense perjudici de la interposició dels recursos que procedeixin.
Es podrà aplicar una reducció del 50 % sobre l'import de la sanció proposada, que haurà d'expressar-se en la notificació d'iniciació del procediment i la seva efectivitat estarà condicionada al desistiment o renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.
En el cas d'abonar-se la proposta de sanció abans del termini establert per a la presentació d'al·legacions, es finalitzarà el procediment sense més tràmit.
La presentació d'al·legacions implica la continuació del procediment i la imposició, si escau, de la sanció coincidint amb proposta de sanció inicial.
ARTICLE 22. REPARACIÓ DE DANYS I INDEMNITZACIONS
La imposició de les sancions que corresponguin segons el que es disposa en la present Ordenança serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada al seu estat originari, així com amb la indemnització pels danys i perjudicis causats pels fets sancionats.
ARTICLE 23. ADOPCIÓ DE MESURES CAUTELARS
L'òrgan competent per a la incoació del procediment sancionador podrà adoptar, mitjançant resolució motivada, les mesures cautelars de caràcter provisional que estimi necessàries per al bon desenvolupament del procediment, evitant el manteniment dels efectes de la infracció i atenent en tot cas als interessos generals.
ARTICLE 24. PROCEDIMENT SANCIONADOR
El procediment sancionador i la prescripció de les infraccions i sancions es regirà pel que es disposa en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i la seva normativa de desenvolupament.
DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA
La present Ordenança, aprovada pel Ple de la Corporació Local en Sessió ordinària celebrada dia 11 d'abril de 2022 no entrarà en vigor fins que no es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fins que no transcorri el termini que s'assenyala en l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, -quinze dies hàbils-, i gaudirà de vigència fins que s'acordi la seva modificació o la seva derogació expressa».
Maria de la Salut, document signat electrònicament 14 de juliol de 2022
El batle president Bernat Quetglas Jodrà