Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 390017
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es convoquen ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma i que els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. Aquests principis han d'inspirar l'acció de govern de tots els poders públics, tant els de l'Estat com els autonòmics i els locals.

El voluntariat és una forma de participació de la ciutadania en la vida social. Es tracta d'una participació que es desplega en un ampli ventall d'acció que abasta gran part dels àmbits de la societat mitjançant diverses tipologies de voluntariat: social, internacional de cooperació, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, sociosanitari, d'oci i temps lliure, comunitari i de protecció civil. Tots aquests àmbits es cobreixen mitjançant entitats de voluntariat privades sense ànim de lucre orientades a l'interès general.

L'article 22, apartat k), de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, disposa que correspon al Govern de les Illes Balears, entre d'altres, concedir ajuts a les entitats de voluntariat o concertar serveis que aquestes puguin fer, d'acord amb les seves competències, sempre tenint en compte la disponibilitat pressupostària.

Aquesta convocatòria d'ajuts s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta; estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir, i que desenvolupin les actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), fixa les bases reguladores de les subvencions en matèria de voluntariat.

De conformitat amb el Decret 25/2021, de 8 de març, pel qual es modifica el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, mitjançant la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, de la Secretaria Autonòmica de Sectors Productius i Memòria Democràtica, exerceix la competència relativa a la sensibilització cívica i social i el suport al voluntariat.

Les actuacions a les quals es destinen els ajuts regulats en aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, mitjançant la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, que és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 3 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, en relació amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, correspon a la persona titular de la conselleria aprovar aquesta convocatòria.

El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021), disposa, dins les actuacions emmarcades en l'objectiu IV.4.9, la previsió que es tramitin ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances de responsabilitat civil i d'assegurances d'accidents.

Així, l'objectiu d'aquesta convocatòria és ajudar a atendre les despeses que suposen l'assegurança de responsabilitat civil i l'assegurança d'accidents que empara l'actuació ordinària de les entitats de voluntariat de les Illes Balears i de les persones voluntàries que hi presten servei.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005; a proposta de la directora general de Participació, Transparència i Voluntariat; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances. Aquesta convocatòria s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta; estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir, i que desenvolupin totes les actuacions, o una part d'aquestes, mitjançant programes de voluntariat al territori de les Illes Balears.

2. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria (annex 1).

3. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import de vint-i-cinc mil euros (25.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 19901 G151D02 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 13 de juliol de 2022

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria d'ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió d'ajuts a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances de responsabilitat civil i d'assegurances d'accidents relatives a l'entitat i de les persones voluntàries que hi desenvolupin activitats de voluntariat, amb l'objectiu d'impulsar la feina de les entitats de voluntariat ja constituïdes i d'incentivar la creació de noves entitats.

Segon

Beneficiaris i requisits

1. Poden optar als ajuts d'aquesta convocatòria les entitats privades sense ànim de lucre que duen a terme activitats d'interès general i que compleixen els requisits següents:

a. Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.

b. Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.

c. Desenvolupar totes les actuacions, o una part d'aquestes, mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.

2. No poden ser beneficiaris dels ajuts:

a. Les entitats que s'inclouen en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, les que han estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que han estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016.

b. Les entitats que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

c. Les entitats que desenvolupen actuacions únicament en interès dels seus membres o associats.

 

Tercer

Quantia dels ajuts

1. El crèdit assignat als ajuts que regula aquesta convocatòria és de vint-i-cinc mil euros (25.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 19901 G151D02 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.

2. Es fixa un ajut màxim del 100 % de la despesa feta per l'entitat beneficiària en concepte d'assegurança de responsabilitat civil, d'assegurança d'accidents o d'ambdues durant l'exercici de 2021, amb el límit màxim de mil cinc-cents euros (1.500 €) per entitat sol·licitant.

Quart

Despeses subvencionables

1. Són subvencionables les despeses següents:

a. Les despeses de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els riscs derivats de les activitats duites a terme pel personal voluntari de l'entitat durant l'any 2021.

b. Les despeses de la pòlissa d'assegurança d'accidents que cobreixi les activitats duites a terme pel personal voluntari de l'entitat durant l'any 2021.

2. A aquests efectes, en la declaració responsable (annex 3) els sol·licitants han d'indicar el nombre mitjà de persones voluntàries assegurades durant l'any 2021 per cada una de les pòlisses per a les quals se sol·licita subvenció.

3. Tant en el cas de les assegurances de responsabilitat civil com en el de les assegurances d'accidents, és subvencionable la part de la despesa corresponent a l'any 2021. Si les pòlisses d'assegurança o els rebuts tenen un període de cobertura diferent a l'any natural, s'ha de calcular la part proporcional de la despesa de cada rebut que correspon a l'any 2021.

4. Es pot subvencionar fins al 100 % de les despeses, fins a un import màxim de 1.500 € per beneficiari.

Cinquè

Sol·licitud i termini de presentació

1. Les entitats de voluntariat interessades han de presentar les sol·licituds mitjançant els seus representants.

2. D'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit.

3. Dins el termini de quinze dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració (https://www.caib.es/seucaib/ca). S'haurà d'adjuntar a la sol·licitud tota la documentació prevista en l'apartat sisè d'aquesta convocatòria.

Per poder presentar la sol·licitud cal disposar d'un sistema d'identificació i signatura electrònica. La informació relativa als sistemes d'informació i signatura electrònica a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears es pot consultar en l'enllaç següent: https://www.caib.es/seucaib/ca/fichainformativa/3392758.

4. En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè la realitzin en la forma indicada anteriorment.

 

Sisè

Documentació que s'ha d'aportar

1. Els sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

a. L'annex 2, «Dades addicionals», degudament emplenat.

b. Còpia del NIF de l'entitat.

c. Còpia del document de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament registrats en el registre corresponent, o bé un certificat d'inscripció registral d'aquests documents. En el cas d'entitats d'àmbit estatal, còpia del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.

d. En el cas que l'interessat no autoritzi l'òrgan instructor per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb la Hisenda autonòmica, amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la Seguretat Social, ha d'aportar el certificat d'estar-ne al corrent.

e. Declaració responsable del secretari o secretària o del president o presidenta de l'entitat sol·licitant que certifiqui els aspectes següents (annex 3):

 

1r. L'entitat compleix els requisits per ser-ne beneficiària d'acord amb el que estableix l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

2n. L'entitat no ha demanat cap subvenció a cap altra conselleria del Govern de les Illes Balears o a cap altra administración pública o entitat privada per atendre les despeses objecte d'aquesta convocatòria.

3r. L'entitat no s'ha vist afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4t. L'entitat es compromet a comunicar per escrit a la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat qualsevol variació en aquesta declaració en un termini inferior a quinze dies a partir de la data en què es doni  alguna de les circumstàncies previstes en l'article 10 esmentat, com a causa de prohibició per ser-ne beneficiari.

5è. L'entitat compleix les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

6è. L'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no ha estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

7è. L'entitat disposa del Pla de Voluntariat i del Registre de persones voluntàries en els termes que estableix l'article 15.2.a) i g) de la Llei 11/2019.

8è. L'entitat indica el nombre mitjà de persones voluntàries assegurades durant l'any 2021 per cadascuna de les pòlisses per a les quals se sol·licita subvenció.

. L'entitat coneix i accepta les bases d'aquesta convocatòria d'ajuts.

 

f. En cas que no siguin perceptors de la Comunitat Autònoma, declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades (annex 4), tal com preveu el Decret 6/2013, de 17 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte.

g. Còpia de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i/o d'assegurança d'accidents vigent a l'any 2021.

h. El rebut o rebuts de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i/o d'assegurança d'accidents del personal voluntari de l'entitat sol·licitant corresponents a l'any 2021. El pagament efectiu del rebut o rebuts s'ha d'acreditar mitjançant un extracte o certificat bancari.

2. No és necessari presentar la documentació esmentada en els apartats b), c), g) i h) del punt anterior si ja és a disposició de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Això no obstant, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015, s'ha d'indicar en quin expedient es troba.

Setè

Esmena de sol·licituds

1. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, i es dictarà la resolució corresponent.

2. Els requeriments d'esmena es comunicaran als interessats mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana, d'acord amb les dades de notificació que s'hagin aportat en la sol·licitud.

 

​​​​​​​Vuitè

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris dels ajuts convocats mitjançant aquesta Resolució és el de concurrència no competitiva.

2. En el cas que el conjunt de sol·licituds amb dret a subvenció superi la dotació prevista en aquesta convocatòria, es prorratejarà l'import d'aquesta entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

3. L'import concedit no pot superar en cap cas el total de l'import sol·licitat ni de la despesa subvencionable.

Novè

Proposta de resolució, resolució i notificació

1. La Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment.

2. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, la directora general de Participació, Transparència i Voluntariat ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.

3. La proposta de resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana.

4. Les entitats beneficiàries disposen d'un termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi rebut la notificació de la proposta de resolució de concessió per acceptar l'ajut concedit o renunciar-hi. Una vegada transcorregut aquest termini, a falta de renúncia expressa a la concessió, s'entén que l'accepten.

5. El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o de denegació, que posa fi a la via administrativa.

6. La resolució de concessió o de denegació ha de ser motivada i ha d'indicar els aspectes següents: entitat sol·licitant, ajut sol·licitat i ajut concedit, així com el motiu de la denegació, si escau.

7. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana.

8. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria.

Desè

Justificació i pagament

El tràmit de justificació de l'ajut concedit es perfecciona d'ofici a la vista del justificant de pagament del rebut de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i/o d'assegurança d'accidents del personal voluntari de l'entitat sol·licitant corresponent a l'any 2021, del qual s'ha d'acreditar el pagament efectiu mitjançant un extracte o certificat bancari en els termes establerts en el punt sisè de la convocatòria.

El pagament de l'ajut s'ha de tramitar una vegada comprovada la correcta justificació i la correcció del procediment. El termini formal de justificació coincideix, per tant, amb el de presentació de la sol·licitud i de la documentació que l'acompanya.

Onzè

Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries dels ajuts d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'indiquen a continuació:

a. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que se'ls requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.

b. Estar al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l'Estat i amb la Seguretat Social.

c. Comunicar, a l'òrgan que concedeix l'ajut, la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir-lo.

d. Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que li requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.

e. Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que hi sigui aplicable.

f. Fer constar el logotip de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en tots els suports informatius de l'entitat (pàgina web, fullets...) durant el termini d'un any des de la concessió de la subvenció.

g. Demostrar, a requeriment de l'òrgan instructor, la veracitat de qualsevol situació i l'existència de qualsevol document contingut en la declaració responsable referida a la base sisena 1.e).

 

Dotzè

Revocació i reintegrament

1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

2. Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebufes indegudament.

Tretzè

Règim jurídic

Els ajuts continguts en aquesta convocatòria es tramiten en règim de concurrència no competitiva i d'acord amb el que estableix la normativa següent:

  • Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
  • Article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei de subvencions.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB, núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març).

 

Documents adjunts