Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'EIVISSA
Núm. 352221
Aprovació definitiva de la modificació de bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer al municipi d’Eivissa
El Ple de la Corporació, en sessió celebrada el dia 11 de abril de 2022, va acordar, aprovar inicialment la modificació de les Bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer al municipi d'Eivissa.
Havent transcorregut el període d'exposició pública de l'expedient, sense que s'hagin presentat reclamacions, l'esmentat acord plenari d'aprovació inicial, resulta elevat a definitiu sense necessitat d'adopció d'acord exprés, essent el text íntegre de les bases aprovades definitivament el que es transcriu a continuació:
TEXT ÍNTEGRE
Modificació de les bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer al municipi d'Eivissa
Com a resultat de l'experiència obtinguda durant la tramitació de la convocatòria d'ajudes al lloguer de l'any 2021 es conclou que un nombre notori de participants en la subvenció van quedar exclosos amb motiu de no complir amb un dels requisits especificats a les bases reguladores de les ajudes al lloguer. Aquest requisit comparava els ingressos econòmics de tots els membres majors de 16 anys de la unitat de convivència dels domicilis on se sol·licita l'ajuda amb la renda del lloguer a què calia fer front.
És important ressenyar que el motiu pel qual es van posar en marxa les subvencions va ser per ajudar els residents del municipi d'Eivissa en el pagament d'un lloguer, i això, amb motiu del seu alt cost, màxim, si és comparat amb el preu de lloguer mitjà de la resta de les ciutats d'Espanya i amb els ingressos econòmics amb què compta gran part de la població, sent el preu mitjà del lloguer a Eivissa, un dels més elevats del país juntament amb ciutats com Barcelona o Madrid.
La definició d'ingressos de la unitat de convivència indicada en l'aprovació definitiva de les bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer al municipi d'Eivissa publicades al BOIB núm. 89 de 6 de juliol de 2021 no representa fidelment la renda disponible real per fer front a les rendes del lloguer. És per això, que es considera necessari realitzar una nova definició del precitat concepte més precisa i que tingui en consideració la desproporció real existent al municipi d'Eivissa entre els salaris que perceben els residents al municipi i les elevades rendes a què l'arrendatari o arrendatària han de fer front al municipi d'Eivissa. Com a conseqüència d'això, es deixa oberta l'opció d'incorporar a les convocatòries successives, un coeficient de ponderació dels ingressos econòmics atenent el nombre d'integrants de la unitat de convivència i el preu del lloguer de l'habitatge a subvencionar.
En conseqüència, mitjançant la modificació puntual de les bases es pretén, per una banda, adequar el concepte d'ingressos d'unitat de convivència recollits als articles 2 i 9 de les bases reguladores i obtenir mitjançant aquesta modificació, que les ajudes al lloguer siguin regulades d'una manera més clara i que arribin de manera efectiva a les persones menys afavorides i que ho necessiten més. D'altra banda, es pretén suprimir el punt 7 de l'article 3 de les bases introduït inicialment per pal·liar els perjudicis econòmics originats com a conseqüència de la crisi sanitària originada pel COVID-19. Finalment, mitjançant aquesta modificació també es procedeix a l'esmena de l'error de transcripció numèric observat a l'article 9 de les bases.
Durant la tramitació de la present modificació s'ha donat compliment de principis generals recollits tant a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions com dels principis recollits mitjançant la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Aquesta modificació de bases incorpora els principis de necessitat i eficàcia. Així, a través de la modificació es pretén donar resposta als problemes detectats alhora que s'aconsegueix que aquest instrument regulador sigui eficient. Aquesta adaptació també s'ha realitzat seguint el principi de proporcionalitat, realitzant únicament els ajustaments puntuals en aquells aspectes de les bases que s'han detectat estrictament necessaris. També es dóna compliment al principi de seguretat jurídica, en integrar, de manera completament coherent a l'ordenament jurídic vigent i facilitar la comprensió de les bases per part dels seus destinataris. Finalment, quant al principi de transparència, s'hi dóna compliment mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
En virtut del que s'ha disposat prèviament, s'introdueixen les modificacions següents:
Article únic. - Modificació de les bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer al municipi d'Eivissa.
I.- S'introdueix al punt 10 de l'article 2 el text següent:
“Per al càlcul dels ingressos per a aquest punt, la quantia resultant podrà ser ponderada mitjançant l'aplicació d'un coeficient multiplicador atenent el nombre d'integrants de la unitat de convivència i el preu del lloguer de l'habitatge a subvencionar que es determinarà a la convocatòria corresponent.“
II.- S'elimina el punt 7 de l'article 3 del següent tenor:
“No obstant l'anterior, per al supòsit de la circumstàmcia establerta a l'article 13.2.e) de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'acreditació de compliment d'estar al corrent de pagament serà referida en data de 31 de desembre de 2019”.
III.- S'elimina el text següent del punt 2 de l'article 9:
“Per calcular els ingressos econòmics, se sumaran totes les rendes obtingudes tant de la persona sol·licitant de l'ajuda com de la resta de persones que tinguin 16 anys o més, a comptar de l'últim dia de presentació de les sol·licituds d'ajuda, que conviuen al domicili.
Es prendran les dades de la casella corresponent a la base imposable general més la base imposable de l'estalvi de la declaració de l'Impost sobre la Renda de les persones físiques de l'any anterior a la convocatòria.
En el còmput s'hi han d'incloure també els imports de les pensions i/o ingressos exempts de tributació que pugui percebre la persona sol·licitant o algun membre de la unitat de convivència.“
I se substitueix pel text que es detalla a continuació:
“Per calcular els ingressos econòmics, es partirà de les quanties de la base imposable general i de l'estalvi, regulades en els articles 48 i 49 respectivament, de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona sol·licitant o per cadascun dels membres de la unitat de convivència majors de 16 anys, relativa a l'últim període impositiu amb termini de presentació vençut en el moment de la sol·licitud de l'ajuda corresponent.
En el cas de persones no obligades a presentar declaració d'IRPF, la renda computable, independentment de les dades que l'AEAT puga subministrar, serà la suma dels ingressos obtinguts per al període de què es tracte. A aquests s'haurà d'aportar justificant de vida laboral juntament amb declaració responsable sobre els seus ingressos de l'últim exercici fiscal vençut, acompanyat, segons la situació en què es trobe, de la següent documentació:
– En el cas de desocupació, certificat expedit pel SEPE, amb indicació dels ingressos percebuts durant el mencionat període.
– En el cas de pensió de jubilació, d'incapacitat permanent, d'invalidesa, viduïtat, orfandat o altres, prestació de serveis socials o qualsevol altre tipus d'ajuda econòmica, haurà d'aportar una certificació emesa per l'organisme competent, amb indicació dels ingressos obtinguts durant l'últim exercici fiscal vençut.
– Documentació relativa a les nòmines i/o el certificat de retencions de l'empresa relatius al període referit.
Tot l'anterior sense perjudici que es puga aportar qualsevol altra justificació dels ingressos admesa en dret.“
IV.- Finalment, es subsana l'error de transcripció numèric existent en l'apartat 5 de l'article 9 de les bases, relatiu a la puntuació segons sector preferent. Havía 12 punts perque no existia el punt 4. S'introdueix el punt 4, i en conseqüència, haurà un total de 11 punts, suprimint-se el punt 12.
On es numerava de la forma següent:
“1.- Per cada fill/a a càrrec en la unitat de convivència.
*Segons el llibre de família.
• 2 punts per cada fill/a
(Quan el menor no es trobi empadronat al domicili del progenitor que sol·licita la subvenció, sempre que s'acrediti que la custòdia és compartida, es considerarà que el menor forma part de la unitat de convivència, als efectes d'aquestes bases.
L'existència de la custòdia compartida es pot acreditar mitjançant la presentació de conveni, sentència o d'altres documents vàlids en dret)
2.- Persones que hagin patit una execució hipotecària prèvia al seu habitatge habitual, o que hagin donat el seu habitatge habitual com a pagament del deute.
*Segons l'acte judicial ferm o l'escriptura pública que acrediti l'execució hipotecària o la dació en pagament.
• 1 punt
3.- Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna víctima acreditada de violència gènere.
*Segons la sentència ferma o l'acte judicial ferm de mesures cautelars que declari aquesta condició.
• 1 punt
5.- Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna persona que assumeixi la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent d'un menor d'edat orfe per violència de gènere.
*Segons l'acte judicial ferm pel qual la persona sol·licitant de la subvenció assumeixi alguna d'aquestes funcions.
• 2 punts
6.- Unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques.
*Segons l'acord del Consell de Ministres pel qual s'aprovi la declaració de zona catastròfica.
• 1 punts
7.- Unitats de convivència que tenguin algun membre amb discapacitat o tengui acreditada la situació de dependència.
*Segons la declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent.
• 2 punts
8.- Unitats de convivència en les quals tots els membres integrants es trobin en situació d'atur i hagin esgotat les prestacions corresponents a aquesta situació.
*Segons el certificat del Servei Públic d'Ocupació Estatal que ho acrediti.
• 2 punts
9.- Dones en situació o risc d'exclusió social.
*Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.
• 1 punt
10.- Persones que hagin sofert danys que les incapacitin com a conseqüència de l'activitat terrorista.
*Segons la sentència ferma que reconegui la condició de víctima de l'activitat terrorista.
• 1 punt
11.- Famílies monoparentals.
*Segons el llibre de família.
• 1 punt
12.- Famílies nombroses.
• 1 punt
Si en una unitat de convivència hi ha algun membre inclòs en més d'un sector preferent, se sumarà la puntuació corresponent a cadascun d'ells.
No es preveuen criteris de ponderació.”
Ara quedarà numerat de la forma següent:
“1.- Per cada fill/a a càrrec en la unitat de convivència.
*Segons el llibre de família.
• 2 punts per cada fill/a
(Quan el menor no es trobi empadronat al domicili del progenitor que sol·licita la subvenció, sempre que s'acrediti que la custòdia és compartida, es considerarà que el menor forma part de la unitat de convivència, als efectes d'aquestes bases.
L'existència de la custòdia compartida es pot acreditar mitjançant la presentació de conveni, sentència o d'altres documents vàlids en dret)
2.- Persones que hagin patit una execució hipotecària prèvia al seu habitatge habitual, o que hagin donat el seu habitatge habitual com a pagament del deute.
*Segons l'acte judicial ferm o l'escriptura pública que acrediti l'execució hipotecària o la dació en pagament.
• 1 punt
3.- Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna víctima acreditada de violència gènere.
*Segons la sentència ferma o l'acte judicial ferm de mesures cautelars que declari aquesta condició.
• 1 punt
4.- Unitats de convivència en les quals hi hagi alguna persona que assumeixi la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent d'un menor d'edat orfe per violència de gènere.
*Segons l'acte judicial ferm pel qual la persona sol·licitant de la subvenció assumeixi alguna d'aquestes funcions.
• 2 punts
5.- Unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques.
*Segons l'acord del Consell de Ministres pel qual s'aprovi la declaració de zona catastròfica.
• 1 punts
6.- Unitats de convivència que tenguin algun membre amb discapacitat o tengui acreditada la situació de dependència.
*Segons la declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent.
• 2 punts
7.- Unitats de convivència en les quals tots els membres integrants es trobin en situació d'atur i hagin esgotat les prestacions corresponents a aquesta situació.
*Segons el certificat del Servei Públic d'Ocupació Estatal que ho acrediti.
• 2 punt
8.- Dones en situació o risc d'exclusió social.
*Segons la declaració administrativa dels serveis socials competents sobre aquesta condició.
• 1 punt
9.- Persones que hagin sofert danys que les incapacitin com a conseqüència de l'activitat terrorista.
*Segons la sentència ferma que reconegui la condició de víctima de l'activitat terrorista.
• 1 punt
10.- Famílies monoparentals.
*Segons el llibre de família.
• 1 punt
11.- Famílies nombroses.
• 1 punt
Si en una unitat de convivència hi ha algun membre inclòs en més d'un sector preferent, se sumarà la puntuació corresponent a cadascun d'ells.
No es preveuen criteris de ponderació”.
DISPOSICIONS FINAL ÚNICA. - Entrada en vigor
La modificació de les bases específiques reguladores de les ajudes al lloguer al municipi d'Eivissa entrarà en vigor una vegada aprovades definitivament pel Ple de la corporació i una vegada publicat el seu text íntegre al BOIB.
Eivissa,
El regidor delegat El tècnic responsable de l'àrea
(document signat electrònicament al marge)
Eivissa, (document firmat electrònicament al marge, 22 de juny de 2022)
El secretari acctal
(Joaquim Roca Mata)