Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 352132
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de juny de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen els ajuts a la gent jove que necessita suport per adquirir equips informàtics, finançar permisos de conducció i participar en activitats formatives, per realitzar el seu projecte de vida i la convocatòria per a l’any 2022 (exp. 5227-2022-000002)
Els darrers anys han estat marcats per les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia provocada per la covid-19, que han tingut una especial incidència molt accentuada en els joves en edat laboral, que ja patien prèviament uns índexs de desocupació i precarietat laboral sense precedents i amb pitjors dades que la resta de població.
La crisi derivada de la covid-19 ha empitjorat encara més les perspectives de les persones joves desenvolupar el seu projecte de vida, i l'atac de Rússia contra Ucraïna, amb la posterior crisi de l'energia i el transport, afegeixen enguany noves dificultats a l'autonomia econòmica.
Vista la situació de gravetat excepcional i històrica actual en què la gent jove intenta desenvolupar el seu projecte de vida a Menorca, s'ha de considerar un col·lectiu especialment vulnerable econòmicament i socialment, que requereix mesures específiques per poder satisfer les necessitats d'educació no formal i d'inserció laboral.
El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències d'àmbit local que segons l'art. 36 de la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local, corresponen a la província, entre aquestes, les referides a la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social, entre d'altres.
També corresponen al Consell Insular de Menorca les competències en matèria de joventut i lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
Com diu la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, les polítiques de joventut han de tenir la finalitat d'afavorir la participació activa dels joves i de les joves en la societat (art. 2.3 a), garantir als joves els canals i els accessos a la informació i a les tecnologies de la informació i la comunicació (art. 2.3 c) i possibilitar l'autonomia personal dels joves i les joves mitjançant l'accés a una formació i a una educació adients, a les noves tecnologies i també a fomentar hàbits de vida i d'oci i ocupació del temps lliure saludables (art. 2.3 h).
En aquest context, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca, dins el seu marc competencial en joventut, per les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, evitant duplicitats amb altres convocatòries d'ajudes, aprova des de l'any 2020 la convocatòria d'ajuts per a desenvolupar el projecte de vida de les persones joves.
Aquests ajuts tenen com a objectiu facilitar l'adquisició d'equips informàtics, l'obtenció de permisos de conducció i la participació en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives a la gent jove de Menorca que l'any de la convocatòria tengui entre 18 i 30 anys, ambdós inclosos, i que pateix una situació de vulnerabilitat econòmica i social, a fi de contribuir a la realització del seu projecte de vida.
Enguany se separen aquests ajuts dels destinats al lloguer de l'habitatge habitual per tal de simplificar la convocatòria, les bases i el formulari de sol·licitud i d'introduir les millores proposades pels joves i altres persones i institucions amb l'objecte de facilitar l'accessibilitat als ajuts i arribar a més persones joves que els necessiten.
La partida destinada a aquests ajuts augmenta el 2022 d'un import màxim de 60.000 € a 75.000 €.
En aquest context, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports evita duplicitats amb altres convocatòries d'ajudes, i dins el seu marc competencial en joventut, per les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, obre aquesta línia d'ajuts en benefici dels joves d'entre 18 i 30 anys.
De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,
El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luís i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'Ajuts a la gent jove d'entre 18 i 30 anys que necessita suport per adquirir equips informàtics, finançar permisos de conducció i participar en activitats formatives, per tal de realitzar el seu projecte de vida, que es transcriuen en annex.
Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2022, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida de l'exercici pressupostari de l'any 2022 que es detalla en el quadre següent:
Línia |
Quantia màxima |
Partida |
---|---|---|
Línia 1. Adquisició d'equips informàtics |
15.000 € |
4.33450.780 |
Línia 2a. Formació no reglada: permisos de conducció |
30.000 € |
4.33450.489 |
Línia 2b. Formació no reglada: activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives |
30.000 € |
4.33450.489 |
TOTAL |
75.000 € |
|
* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) Imports màxims que es poden concedir:
Per a:
Línia 2b: L'import màxim que es pot concedir per la línia 2b és de 300 €/persona beneficiària, per despeses de matrícula i de les quotes per participar en activitats artístiques, culturals, de lleure i esportives.
c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts comença l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 31 de juliol de 2022.
d) Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit abans del 30 de setembre de 2022.
e) Els requisits econòmics que han de complir les persones beneficiàries són els següents:
Opció A: Els ingressos mensuals de la persona sol·licitant no poden superar el 250 % de l'IPREM (14 pagues) corresponent a l'any 2021, que és 19.771,50 €.
IPREM 2021 (14 pagues) * 2,5
Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula següent:
Nombre de membres de la unitat familiar |
Llindar ingressos any 2021 |
|
|
|
---|---|---|---|---|
1 |
19.771,50 € |
|
|
|
2 |
25.702,95 € |
5.931,45 € |
30,00% |
Increment per segon membre |
3 |
29.657,25 € |
3.954,30 € |
20,00% |
Increment per tercer membre |
4 |
31.634,40 € |
1.977,15 € |
10,00% |
Increment per quart membre |
Família de més de quatre membres: s'incrementarà un 10 % per cada membre de més |
Opció B: També es pot presentar sol·licitud d'ajut si el rendiment anual de l'any anterior estigués per damunt del llindar esmentat però durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut els ingressos estiguessin d'acord amb la taula següent, sempre que es pugui acreditar documentalment. En aquest cas el llindar del període és 4.942,88 €.
Per a unitats familiars amb més membres el barem de l'import màxim d'ingressos s'aplicarà com es recull en la taula següent:
IPREM 2022(14 pagues) * 2,5 ------------------------------------------- 4
Nombre de membres de la unitat familiar |
Llindar període 3 mesos anteriors |
1 |
4.942,88 € |
2 |
6.425,74 € |
3 |
7.414,31 € |
4 |
7.908,60 € |
Família de més de quatre membres: s'incrementarà un 10 % per cada membre de més |
f) Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'una sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM 2021, en la fórmula de baremació es farà constar el valor de 282,45 €, que correspon al 50 % de l'IPREM mensual 2021 publicat en la llei actual de pressuposts.
En el cas que per a les línies 2a i 2b no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en una altra línia d'acord amb l'ordre de prelació següent:
g) La composició de la comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
Secretària:
h) La instrucció d'aquest procediment correspondrà al tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Alejo Sintes Piris, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE), Magdalena Segui Jover.
Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN ELS AJUTS A LA GENT JOVE QUE NECESSITA SUPORT PER ADQUIRIR EQUIPS INFORMÀTICS, FINANÇAR PERMISOS DE CONDUCCIÓ I PARTICIPAR EN ACTIVITATS FORMATIVES, PER REALITZAR EL SEU PROJECTE DE VIDA
Antecedents
Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular en matèria de joventut, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (articles 70.16 i 73) i en la seva competència en el desenvolupament econòmic i social del seu àmbit territorial insular, d'acord amb la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local.
La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut estableix que les polítiques de joventut han de perseguir bàsicament, entre altres finalitats «garantir als joves els canals i els accessos a la informació i a les tecnologies de la informació i la comunicació, i també protegir-los davant informacions i materials perjudicials per al seu benestar, el seu desenvolupament i la seva integritat i educació» (rt. 2.3 c); i «afavorir la integració social d'aquells col·lectius de joves amb una doble dificultat per aconseguir-la» (art. 2.3 j).
Amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure, el Consell Insular va assumir la transferència de les funcions reglamentària, executiva i de gestió en matèria de joventut i de lleure, com a instruments per apropar aquestes polítiques als seus destinataris i garantir així mateix una millor prestació dels serveis públics.
La responsabilitat de facilitar l'accés a aquestes activitats a les persones joves amb necessitat econòmica es fonamenten en l'exercici de les competències en matèria de joventut i lleure que va assumir el Consell Insular de Menorca amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre mencionada.
En els darrers temps, els alts índexs de desocupació, la precarietat en la feina i l'encariment de l'habitatge han dificultat enormement l'autonomia econòmica i l'emancipació dels joves, fins al punt que, segons l'Observatori Jove del Consell de la Joventut d'Espanya (CJE), aquesta situació ha provocat que es retardin les possibilitats del col·lectiu per construir el seu propi projecte de vida fins als 30 anys o més.
La crisi derivada de la covid-19 ha empitjorat les perspectives socioeconòmiques de les persones joves, que ja de per si anteriorment patien una major fragilitat econòmica relacionada amb una inserció laboral més precària i inestable que la de la resta de la població.
En aquest context, agreujat per la crisi de l'energia que agreuja a Menorca els efectes de la doble insularitat, la gent jove de Menorca s'ha de considerar un col·lectiu especialment vulnerable econòmicament i socialment que requereix mesures específiques per satisfer les necessitats bàsiques d'informació i comunicació, mobilitat, i d'oci i lleure.
Per tot el que s'ha exposat, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca vol donar suport al col·lectiu de joves que pateixen més els efectes econòmics i socials per dur a terme els seus projectes vitals.
El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici actual preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports «Donar suport al col·lectiu de joves fins a 30 anys en els seus projectes vitals», així com «Impulsar l'oci saludable per a la gent jove i l'atenció a les seves necessitats».
Com a efectes d'aquests ajuts, el Pla Estratègic de Subvencions preveu:
Primera. Objecte
L'objecte d'aquestes bases és concedir ajuts a l'adquisició d'equips informàtics, a la formació no reglada i a l'obtenció de permisos de conducció per a la gent jove d'entre 18 i 30 anys, ambdós inclosos, i que pateix una situació de vulnerabilitat econòmica i social, per tal de pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en els i les joves de Menorca a conseqüència de la crisi econòmica que els afecta i que s'ha vist agreujada per la situació sanitària derivada de la covid-19 i la posterior crisi de l'energia en un context de doble insularitat.
Segona. Finalitat
Facilitar l'accés al treball, la mobilitat, l'educació, la formació, la informació, la comunicació, l'activitat física i l'esport, l'art, la cultura i la participació social; en definitiva, contribuir a la realització del projecte de vida de la gent jove de Menorca.
Aquesta finalitat general es concreten les finalitats següents:
Tercera. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.
Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions
S'estableixen dues línies d'ajuts:
Línia 1: Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics, pel finançament de les despeses de compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors (routers), repetidors i altres amb funcionalitats equivalents, necessaris per estudiar o treballar.
Línia 2: Ajuts a la formació no reglada (inclou dos tipus d'ajuts)
Són ajuts per obtenir els permisos de conduir AM, A1, A2, A i B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, llicències de conduir LMC i LVA i el curs de formació per obtenir la qualificació inicial dels conductors de determinats vehicles destinats al transport per carretera de mercaderies o de viatgers (CAP).
Són ajuts al finançament de matrícules i de les quotes per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives.
Una mateixa persona sol·licitant pot rebre ajut per cadascuna de les línies 1, 2a i 2b.
Dins la línia 2b d'ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives, només es pot rebre ajut per a una activitat per persona sol·licitant.
Cinquena. Despeses subvencionables
Les despeses corresponents s'han d'haver efectuat i pagat des de l'inici de l'any acadèmic en curs i fins a la data de finalització de la convocatòria.
Són despeses subvencionables les següents:
Línia 1: Despeses per la compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors, repetidors i altres amb funcionalitats equivalents.
Les factures han d'anar a nom de la persona que sol·licita l'ajut o d'un dels seus progenitorsr o tutors. En aquest darrer supòsit, s'ha de presentar una declaració responsable que acrediti que la persona jove és o serà la principal usuària d'aquest material.
Línia 2a:
Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona jove que sol·licita l'ajut, o bé s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona jove és qui realitza l'activitat subvencionada.
Línia 2b:
Els comprovants de les despeses han d'anar a nom del jove que sol·licita l'ajut, o bé s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona jove és qui realitza l'activitat subvencionada.
Sisena. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.
Setena. Requisits de les persones beneficiàries
1. Requisits
Poden ser beneficiàries de la sol·licitud d'ajut les persones joves que compleixin els requisits següents:
a) Tenir, l'any de la convocatòria, entre 18 i 30 anys.
b) Estar empadronades a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la data final del termini de presentació de sol·licituds.
c) Haver realitzat les activitats subvencionables des de l'inici de l'any acadèmic actual fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
d) Complir els requisits econòmics prevists que s'exposen a continuació.
2. Requisits econòmics
1. Les persones sol·licitants han d'acreditar que compleixen un dels dos requisits següents:
Opció A. Ingressos de l'any anterior:
Haver obtingut l'any anterior al de la convocatòria uns ingressos bruts anuals inferiors a l'IPREM de l'any anterior, multiplicat pel coeficient que s'aprovi en la convocatòria
IPREM any anterior (14 pagues) * coeficient que es determini a la convocatòria
Aquesta fórmula s'aplicarà d'acord amb el % d'increment que determini la convocatòria per cada membre de la unitat familiar.
Opció B. Ingressos dels 3 mesos anteriors
Haver obtingut durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud uns ingressos per davall de l'IPREM de l'any actual multiplicat pel coeficient que s'aprovi en la convocatòria i dividit per 4:
IPREM any actual (14 pagues) * coeficient que s'aprovi en la convocatòria --------------------------------------------------------------------------------------------------- 4
2.1. Càlcul de la renda familiar Opció A. Ingressos de l'any anterior
El càlcul de la renda familiar, per comprovar si es troba dins els llindars recollits en la taula de la convocatòria d'aquests ajuts, s'obtindrà sumant les rendes de l'exercici de l'any anterior de cada un dels membres computables del nucli familiar (que es detallen al final d'aquesta clàusula setena) que hagin obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.
Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any actual referida als ingressos de l'any anterior) es farà de la manera següent:
És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595
Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos de l'any anterior, emès per l'Agència Tributària):
2.2. Càlcul de la renda familiar Opció B. Ingressos dels 3 mesos anteriors
El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars que estableixi la convocatòria per a aquest període, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts obtinguts per tots els membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut.
Per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)
.2.3. Membres de la unitat familiar
Sol·licitants amb unitat familiar independent
En cas de sol·licitants amb unitat familiar independent, en són membres computables el sol·licitant, el seu cònjuge (o anàloga relació d'afinitat) i els fills.
En cas de divorci o separació legal o de fet del sol·licitant, si tingués la custòdia total o compartida dels fills i percep una pensió compensatòria o per manutenció, aquesta es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar, la qual cosa haurà d'acreditar mitjançant sentència o declaració jurada. En aquests casos es consideraran membres computables el/la sol·licitant i els fills.
Sol·licitants no emancipats
En el cas de sol·licitants no emancipats, es consideren membres computables de la unitat familiar:
a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).
b) Tenir uns ingressos econòmics durant l'any anterior a la convocatòria inferiors al salari mínim interprofessional que consti a la convocatòria.
En cas de divorci, separació legal o de fet dels progenitors, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del sol·licitant. També serà membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació d'afectivitat. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar
Quan el règim de custòdia dels fills sigui el de custòdia compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del sol·licitant de l'ajuda, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.
3. Prohibicions per ser-ne beneficiaris d'aquests ajuts
En qualsevol cas, no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Vuitena. Presentació de les sol·licituds
Les persones sol·licitants han de presentar les sol·licituds mitjançant el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca (www.cime.es).
Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) La sol·licitud de participació en el procediment de concessió de la subvenció, així com en les actuacions de justificació i comprovació, es pot presentar per via telemàtica, per mitjans electrònics, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
b) També es pot presentar la sol·licitud de participació en el procediment de concessió de la subvenció de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó,a les oficines administratives del Consell Insular de Menorca a Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada.
A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació general (per a les dues línies)
a) Document d'identificació fiscal de la persona sol·licitant (DNI, NIE o NIF).
b) En el cas que la sol·licitud es presenti en nom d'una altra persona: Acreditació de la representació i NIF de la persona representant.
c) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o per la seva representant legal de no estar sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003). Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud, annex 1.
d) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o per la seva representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud, annex 1.
e) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o per la seva representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb el segon paràgraf de l'article 11 f del Text refós de la Llei de subvencions, per tractar-se de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquestes declaracions estan incloses aen l'annex 1.
f) Document de designació de compte bancari de la persona sol·licitant, segons model de l'annex 2.
g) Certificat de convivènciam emès per l'ajuntament corresponent, de totes les persones que conviuen en el domicili familiar i, només si es dona el cas que en aquest certificat no consta la data d'alta en el municipi, s'ha de presentar també un certificat d'empadronament de la persona sol·licitant de l'ajut.
h) Declaració responsable de la persona sol·licitant relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents. Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud, annex 1.
i) Només per a l'opció A. Per certificar els ingressos obtinguts l'any anterior: certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any en curs referida als ingressos de l'any anterior de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 18 anys a 31 de desembre de l'any anterior. En el cas que algun d'aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de l'any anterior. Aquests documents es poden sol·licitar a través de la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es o directament a l'enllaç següent:
https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml.
j) Només per a l'opció B. En el cas que s'opti per no justificar els ingressos de l'any anterior, s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud, i, si n'és el cas, la quantia, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.).
k) En el cas de sol·licitants no emancipats, quan un dels progenitorss no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o, en cas que no existeixin els esmentats documents, declaració jurada de la persona sol·licitant en la qual s'indiqui si rep algun tipus de pensió i per quin import.
l) Per tal que siguin tingudes en compte als efectes de valoració dels ajuts, la persona sol·licitant pot presentar la documentació següent o qualsevol altra que acrediti les circumstàncies personals o del seu nucli familiar (d'acord amb els membres de la unitat familiar que preveu la base setena):
- Grau de discapacitat reconegut: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.
- Família nombrosa: carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.
- Família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any: llibre de família.
- Atur: certificat acreditatiu o un altre document oficial en què figurin totes les dades següents:
- Joves extutelats/ades: certificat emès per l'entitat pública de protecció de menors competent, acreditatiu d'haver estat tutelat/ada fins la majoria d'edat, o autorització per comprovar aquesta dada.
- Víctimes o fills/filles víctimes de violència de gènere: reconeixement d'aquesta condició per sentència judicial o per part d'un centre oficial.
- Grau de dependència 2 o 3: resolució administrativa de reconeixement del grau de la persona que presenta la sol·licitud o d'algun membre de la seva unitat familiar.
Documentació específica:
S'ha de presentar la documentació següent per la línia o línies per les quals es sol·licita l'ajut:
m) Per a la línia 1: pressupost o factures de compra i justificant de pagament dels equipaments informàtics.
n) Per a la línia 2: pressupost o imprès de matriculació i justificant dels pagaments corresponents prevists a la base 5.2. i 5.3, on consti el nom de la persona beneficiària.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, f, k, i les relatives, dintre de la lletra l (situacions familiars) al grau de discapacitat reconegut, família nombrosa i família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any, si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara a la sol·licitud que continuen vigents.
D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) és constitutiu d'una infracció molt greu prevista a l'art. 53 del Text de la Llei de Subvencions i implica, així mateix, l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda.
Novena. Criteris objectius o mòduls que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts
Els criteris que es detallen a continuació s'aplicaran en el cas que l'import total de la convocatòria no fos suficient per atendre totes les sol·licituds.
Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts seran el barem econòmic (renda mitja obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar previstes més avall en aquesta mateixa base.
Les persones sol·licitants poden obtenir un màxim de 10 punts pel barem econòmic. Es donarà la màxima puntuació a la sol·licitud amb una renda familiar més baixa i la resta de sol·licituds es puntuaran proporcionalment d'acord amb la seva renda familiar segons la fórmula recollida més avall a aquesta mateixa base.
L'obtenció de la renda mitjana mensual de la unitat familiar es determinarà amb les operacions següents:
Un cop obtingut aquest import s'aplicarà la fórmula següent:
P = (PM*min)/SOL
La puntuació (P) s'arrodonirà al segon decimal mitjançant el mètode comú d'arrodoniment.
Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'alguna sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM establert en la convocatòria per a l'any anterior, en l'aplicació de la fórmula es donarà a l'element “SOL”, el valor que s'estableixi en la convocatòria. En aquest supòsit, l'element “min” de la fórmula, per a totes les sol·licituds, tindrà el valor que s'estableixi en la convocatòria.
Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.
Es poden atorgar fins a 8 punts extres si es presenta alguna de les circumstàncies familiars següents, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:
a) Per cada membre del nucli familiar amb discapacitat: fins a 4 punts.
b) Família nombrosa:
c) Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt.
d) Per cada membre de la unitat familiar en situació d'atur: 1 punt.
e) Si la persona beneficiària, o en el cas que no visqui independitzada el pare, mare o tutor, es troben en situació d'atur, i no percebin prestació sinó subsidi: 1 punt per cada membre que estigui en aquesta situació.
f) Si la unitat familiar no té cap mena d'ingressos: 1 punt.
g) Si la persona jove beneficiària va estar tutelada fins a complir la majoria d'edat: 3 punts.
h) Si la persona jove és víctima de violència de gènere, o és fill o filla d'una persona que ha patit violència de gènere: 1 punt.
Desena. Determinació de l'import de la subvenció
Si l'import total de la convocatòria per a la línia corresponent és suficient per atendre totes les sol·licituds, es determinarà l'import de la subvenció en funció del pressupost presentat de les despeses subvencionables, amb els límits continguts en aquestes bases.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria per a la línia corresponent, i no hi hagi una aportació econòmica complementària destinada a aquests ajuts, s'aplicaran els criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en la base novena anterior i es determinarà l'import de la subvenció d'acord amb les regles següents:
L'import total de la convocatòria pressupostat per la línia corresponent, es repartirà entre els sol·licitants en funció de la puntuació total obtinguda (suma de punts dels diferents criteris) i d'acord amb la fórmula següent:
Ps x Ir Iv= ----------------- ƩPS
L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant és el que s'estableix en la convocatòria.
En el cas que algun ajut superi els imports individuals màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de beneficiaris de la línia corresponent, de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant.
Onzena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
La instrucció correspondrà, com a entitat col·laboradora, a l'INJOVE que és una empresa pública del Consell Insular de Menorca i que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut. Comptarà també amb el suport d'un/a tècnic/a del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.
L'INJOVE ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la concessió dels ajuts.
Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor/a de l'expedient.
Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció, es publicarà una proposta provisional de les persones sol·licitants excloses i admeses, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds, i s'obrirà un termini d'al·legacions i d'esmena de deficiències de 10 dies hàbils. La publicació, que tindrà efectes de notificacions, s'efectuarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell. Així mateix, s'enviarà una comunicació de la publicació a les persones sol·licitants mitjançant sms o correu electrònic si la persona interessada ho autoritza marcant l'opció corresponent.
Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.
Una vegada examinades per la instrucció les al·legacions i la documentació aportada durant el període d'al·legacions i d'esmena de deficiències, i un cop valorades les sol·licituds per la comissió avaluadora, s'elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta, així com de les sol·licituds excloses, denegades o desistides, amb indicació del motiu corresponent.
El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b de l'LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, on figuraran les dades identificatives de les persones interessades; publicació en el BOIB a efectes de notificacions (art. 45.1b LPACAP).
Dotzena. Comissió avaluadora
La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.
L'objecte de la comissió avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que han d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.
La comissió avaluadora estarà formada pels membres que estableixi la convocatòria.
En cas d'empat, el/la president/a tindrà vot de qualitat.
La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
Perquè la comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de la majoria legal dels seus membres.
El/la funcionari/ària del departament que actuï com a secretari/ària de la comissió avaluadora estendrà acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.
Tretzena. Abonament dels ajuts
L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.
Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
Catorzena. Justificació de les despeses
Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l¡ajut econòmic concedit en el termini que s'estableixi en la convocatòria.
La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:
Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec del beneficiari. Si per contra la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.
Quinzena. Obligacions dels beneficiaris
Sens perjudici de la resta d'obligacions imposades per la normativa vigent, les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:
a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. L'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat.
c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
g) Comunicar qualsevol canvi que suposi una modificació dels requisits que hagin donat lloc a la concessió de l'ajut.
h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
i) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan la persona beneficiària:
Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut, les persones que hagin incorregut en alguna o algunes de les situacions següents:
Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de gradació de possibles incompliments
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de normativa aplicable.
En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor o la instructora i s'ha de notificar a la persona beneficiària.
L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats amb càrrec a pressuposts públics, no pot superar l'import total de l'activitat subvencionada.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
Dissetena. Infraccions i sancions
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.
Divuitena. Altres disposicions
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
Annex 1. Model normalitzat de camps de la sol·licitud telemàtica i presencial dels ajuts.
Annex 2. Document de designació de compte bancari.
Annex 3. Declaració d'ingressos dels darrers tres mesos. Només per a la sol·licitud telemàtica.
Annex 4. Autoritzacions i oposició. Només per a la sol·licitud telemàtica
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 20 de juny de 2022
El secretari del Consell Executiu Per delegació de la presidenta (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019) Octavi Pons Castejón